Onko 8-vuotias riittävän vanha olemaan yksin kotona 8h?
Kommentit (431)
Tottakai voi. Minäkin olin lapsena. Katos ihmiset käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lastensuojelu puuttuu tuohon jo sen vuoksi, ettei perheellä ole tukiverkkoa ja voi aiheuttaa vanhempien väsymyksen. Lisäksi ei 8-10 tuntia on liian pitkä aika 8-vuotiaalle olla yksin. Hänellä on oltava turva-aikuinen lähellä.
Alkaa nää turvaverkot jo tulla korvista ulos. Onko ihmisten mielestä normaalisti olemassa joukko tuttavia/sukulaisia, joilla on joku velvollisuus hoitaa ja huolehtia toisten lapsista aina työpäivisin 6 - 12 vuotiaana ja kuukausikaupalla kesälomalla? Eikö niillä ihmisverkoilla ole omaa elämää ollenkaan; työtä, perhettä, harrastuksia, lepoa? Järkyttävä asenne. Onneksi mulla on normaali suku ja ystävät. Kukaan ei hyväksikäytä toisiaan jonain helvetin ilmaisena turvaverkkona. Vai, että lastensuojelu apuun, jos verkkoapurit puuttuu. Ääliö.
Ei velvollisuutta. Mutta yhteisöllisyyttä. Kesällä vietettiin aikaa mummolassa, ja mummo otti meitä sinne maalle ihan mielellään. Serkkujen luona ollaan käyty ja he on käyneet vastavuoroisesti meillä. Suvun yhteisellä kesämökillä on oltu viettämässä aikaa, vaikka omat vanhemmat on olleet töissä. Siinä me serkut mentiin tätien ja setien omien lasten ohessa. Aikaa on vietetty kavereilla, ja kaverit vastavuoroisesti meillä, ei se ole ollut niin iso asia ennen.
Kyllä mä olen sanonut kavereille, että voin aivan hyvin vahtia heidän lapsiaan tiukan paikan tullen ja olen jopa valmis joustamaan omasta aikataulusta.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta (lue poliitikot ja virkamiehet) on suuressa viisaudessaan määrittänyt, että alakouluikäisetkin voi jättää yksin kotiin vanhempien työpäivän ajaksi.
Muutenhan koululaisten loma kestäisi sen neljä viikkoa, mikä normaalilla työssäkäyvällä aikuisella sitä lomaa on.
Suomeksi: jos tämä ei olisi yhteiskunnan tahtotila, niin joko koululaisten lomaa kavennettaisiin neljään viikkoon tai sitten alakouluikäisten lasten vanhempien loma-aikaa korjattaisiin ylöspäin.
Koululaisten lomissa ärsyttää jo muutenkin koulukohtainen mahdollisuus pelleillä niiden koulupäivien kanssa. Syksyllä ja keväällä kun lapset ovat koulussa, järjestetään kaikenlaisia parin tunnin koulupäiviä lauantaisin, joihin parhaimmillaan oletetaan vanhempienkin osallistuvan ja sitten opettajat perustelevat sitä myhäillen: "Se on niin kiva kun saadaan sitten vähän pidempi joululoma".
Joo, ompa kiva. Ensinnäkin, perheiden yhteinen aika ja mahdolliset suunnitelmat viikonloppuina kaventuvat, olisi vanhempienkin kiva joskus saada nukkua pidempään ja puuhata rennosti jotain lauantaina, eikä olla koulun takia heräämässä kukonlaulun aikaan jonnekin joutavaan puuhapäivään.
Ja sitten, se "kiva pidempi joululoma". Mihin helkkariin vaikkapa se tokaluokkalainen laitetaan sillä opettajien iloksi järjestyneellä pidemmälläkään lomalla?
Ei suomalainen työnantaja jatkuvasti taivu siihenkään, että alakouluikäisten vanhemmat ovat jatkuvasti kotona lastaan hoitamassa. Työnantajaa korpeaa monesti ihan jo ne sen ikäisen aiheuttamat "lapsi sairas"-poissaolotkin ihan tarpeeksi.Päättäjät ovat ihan itse (varmaan OAJ:n talutusnuorassa) nämä ylipitkät koululaisten loma-ajat hyväksyneet ja vielä mahdollistavat tämän lauantai-koulu --> pidempi loma - pelleilyn, josta on lapsiperheille ihan vaan pelkkää riesaa.
Kaikilla ei tosiaankaan ole niitä turvaverkkoja, esim sukulaisia samalla paikkakunnalla. Tämäkin hallitus nimenomaan määkii jatkuvasti, että suomalaisten pitäisi muuttaa työn perässä enemmän. Muutetaan vaan, mutta siinä ne turvaverkot varsinkin karisevat tehokkaasti.
Pisti vielä silmään, että joku aiemmin tässä ketjussa höpisi jotain lasten ottamisesta mukaan työpaikalle, etteivät joutuisi olemaan yksin. Kiva ajatus ja toimii joillakin työpaikoilla, jos on ymmärtäväinen työnantaja ja olosuhteet sopivat. Mietin vaan, että jos vanhemmat ovat sairaanhoitaja ja rakennustyöläinen, niin kummanko työpaikalle otat sitten muksun mukaan? Ihan oikein, et kummankaan, kun työnantaja ei sitä edes hyväksy, eikä kumpikaan kouluikäisen lapsen paikka olekaan.
Tottakai neljän viikon ylittävä loma olisi palkatonta, koska muutenhan tuo olisi epäreilua lapsettomia kohtaan, vai? Alakoululaisen vanhempi saisi saman palkan vähemmällä työllä.
Itse pelkäsin lapsena 7-9-vuotiaana yksinoloa, ja minulla oli onneksi sukulaisia, joiden luokse pääsin monesti loma-aikoina, jolloin vanhemmat olivat töissä. Jopa iltapäivät olivat tuolloin pitkiä aikoja olla yksin koulun jälkeen ja pääsin silloinkin toisinaan sukulaisen luo. Olin onnekas, ja mietin miten olisin pärjännyt, jos ei olisi ollut muuta mahdollisuutta kuin olla yksin kotona. Osa lapsista voi olla tarpeeksi fiksuja ja rohkeita pärjäämään yksin, mutta moni ei oikein olisi.
Mennään Ruotsin malliin. 8 tunnin palkka 6 tunnin työstä. Auttaa myös lasten hoitoon.
Miten yhtäkkiä teinit suostuisivat lastenvahdiksi pikkurahalla, kun aiemmissa ketjuissa on yleisesti oltu sitä mieltä ettei teinin tarvitse tehdä töitä alle 10e /h?
Ninut tungettiin linja-autoon ja serkun luo kesäksi, kun hänen vanhempansa olivat töissä. Siellä ne vain lomat vierähtivät.
Vierailija kirjoitti:
Miten yhtäkkiä teinit suostuisivat lastenvahdiksi pikkurahalla, kun aiemmissa ketjuissa on yleisesti oltu sitä mieltä ettei teinin tarvitse tehdä töitä alle 10e /h?
No eikö toi juuri ole pikkuraha?
Teinihän voi vahtia useamman perheen alakoululaisia. Eli ne menot voi jakaa esim kolmen perheen kesken.
Missä työpaikoissa ja millä palkoilla te oikein olette, jos on mahdollista ottaa palkatonta miten paljon vain? Ei meidän työpaikalla voi viikkotolkulla ottaa vapaata edes palkatonta. Miehellekin isketään vuoden työvuorotaulukko tammikuussa käteen, jossa näkyy jo kesälomat. Itse voin hieman vaikuttaa lomiini, mutta ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys, että ne olisivat järjevästi miehen lomien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinihän voi vahtia useamman perheen alakoululaisia. Eli ne menot voi jakaa esim kolmen perheen kesken.
Ja ei kai noissa niin ole vahtimista, muuta ku katsoa, että kaikki ovat tallella ja näkkileipää ei laiteta leivänpaahtimeen.
Leivänpaahtaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei kai noissa niin ole vahtimista, muuta ku katsoa, että kaikki ovat tallella ja näkkileipää ei laiteta leivänpaahtimeen.
No ei olekaan. Katsoo että kaikki syö, pysyy rytmi ja uimassa pitää rannalta vahtia.
1-vuotias voi olla tunnin, 2-vuotias 2 tuntia, 3-vuotias 3 tuntia jne....
Vierailija kirjoitti:
Missä työpaikoissa ja millä palkoilla te oikein olette, jos on mahdollista ottaa palkatonta miten paljon vain? Ei meidän työpaikalla voi viikkotolkulla ottaa vapaata edes palkatonta. Miehellekin isketään vuoden työvuorotaulukko tammikuussa käteen, jossa näkyy jo kesälomat. Itse voin hieman vaikuttaa lomiini, mutta ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys, että ne olisivat järjevästi miehen lomien kanssa.
Joillakin on säästövapaita. Meillä on palkallinen loma, mutta siitä vähennetään 4 kuukauden ajan valitsemista tileistä tietty summa eli maksetaan loma. Tällä ehkäistään irtisanomisia ja lomautuksia. Säästövapaa on vapaaehtoinen, työntekijän tilalle ei palkata sijaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu toki omasta palkasta. Omasta tuntipalkasta jää nettona käteen hieman päälle kymppi. Työssäkäynti ei kyllä kannata, jos teinille pitää suoraan oma palkka tilittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on säästövapaita. Meillä on palkallinen loma, mutta siitä vähennetään 4 kuukauden ajan valitsemista tileistä tietty summa eli maksetaan loma. Tällä ehkäistään irtisanomisia ja lomautuksia. Säästövapaa on vapaaehtoinen, työntekijän tilalle ei palkata sijaista.
Siis säästövapaa loma vuosilomien lisäksi jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sekin joku asennekuysymys, että ihmiset surkuttelevat, kun alkoholistin 8-vuotias on yksin kotona. Siitä ollaan huolissaan. Todellisuudessa vuorotyötä tekevien lapset ei ole sen enempää turvassa. Yksin ovat kotona, jos hoitoa ei järjesty. Jos lapsi soittaa hädässä vanhemmalle töihin, menee työmatkoihin kumminkin aikaa, jos lähtee töistä kesken pois. Ja ainahan ei ole mahdollisuutta lähteä kesken pois töistä, sekin voi jossakin aiheuttaa vaaratilanteita. Vanhemman on valittava työnsä ja lapsensa välillä.
Miksi se työssäkäyvä ei huolehdi lapsestaan? Järjestä sitä hoitoa. Jösses sentään.
Johan tässä ketjussa sitä on perusteltu. On satoja 8-vuotiaita lapsia, jotka ovat yövuorotkin yksin.
Sama on alkoholisteilla, osa järjestää lapsille hoidon, kun ovat baareissa, osa ei.
Aika kamalaa.Miksi ovat? Miksei vanhemmat huolehdi?
Koska kaikilla ei siihen ole rahallisesti mahdollisuutta ja kaikilla ei ole tukiverkostoja ja luotettavia hoitajia. Myös mummot ja papat voivat olla alkoholisoituneita, väkivaltaisia tai vastuuttomia. Ei ehkä vanhemmilla ole sellaisia sisaruksia. Jos veli on narkkari voi lapsen olla parempi olla yksin, kuin hänen hoidossa. Sairauslomaa ei aina voi hakea koulujen lomien aikaan ja irtisanoutuminen aiheuttaa karenssin.
Kyllä näitä on.Ehkä tää opettaa että kaiken roskasakin ei sitten pidä tehdä niitä lapsia.
Kiinnostaa poliisien, palomiesten, ensihoitajien, lääkäreiden lapset. Ovatko he ilman hoitajaa lomilla?
Useimmilla on puolisot. Minulla on paljon tuttuja, jotka näkevät paljon vaivaa, että saavat työvuoronsa ja lomansa niin, että lasten täytyy olla mahdollisimman vähän yksin. Yhteistä lomaa ei sitten yleensä ole kuin max. viikko, mutta lapsen parastahan tässä ajatellaan. Ja keskituloisella varaa palkata edes hetkeksi apua. Minä tosin olen joskus maksanut hoitajalle saman kuin mitä sain palkaksi, mutta pääsinpähän töihin ja saipahan lapsi hyvää hoitoa :)
Itse olen todennut toimivaksi jättää lapset yksin juuri ikäänsä vastaaviksi tunneiksi. 2v pärjää hyvin 2 tuntia yksin, 3v 3 tuntia jne. 18 ikävuodesta alkaen voi sitten olla niin kauan kun tarvitsee ja haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi. Minäkin olin lapsena. Katos ihmiset käy töissä.
Mutta ei työ saa tai voi olla tärkeämpi asia kuin lapsen turvallinen elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, tuo ei todellakaan ole pikkuraha vaan käytännössä monen pienipalkkaisen nettoansio. Tuo toinen vinkki on kyllä monella käytössä, kätevä esim. juuri koulujen loma- aikaan mutta harvalla vuorotyöläisellä sattuu esim. arki- iltaisin vuorot käymään yksiin naapurien tai tuttavien kanssa niin että sitä voisi hyödyntää.
Kyllä mun mielestä lapsi voi kulkea itsenäisesti muutaman kilometrin pituisen koulumatkan. Ja lapsesta riippuen olla kotona yksin koulupäivän/ip-kerhon jälkeen muutaman tunnin, kun vanhemmat on vielä töissä. Mutta en kyllä jättäis 8-vuotiasta koko työpäivän ajaksi yksin kotiin.
Ehkä sitä on vähän ruusunen kuva jäänyt omasta lapsuudesta. Mä olen ollut yksin kotona koulupäivien jälkeen ekaluokasta asti. Isä teki epäsäännöllistä vuorotyötä ja tuli toisinaan aikaisemmin kotiin ja äiti teki normaalia 9-17 toimistoaikaa, joten ei se yksinolo kovin pitkäksi jäänyt. Kadulla asui suunnilleen samanikäisiä kavereita, joiden kanssa leikittiin, joko ulkona tai sisällä, ja porukat oli naapurin perheen kanssa sopinut, että tarvittaessa voin mennä niille, jos olo on yksinäinen tai pelottaa. Ja äidille pysty aina soittaan töihin, eikä sillon ollut edes kännyköitä.
Kesäisin vanhemmat piti lomat eri aikaan ja muina päivinä meitä (mua sa siskoa) hoiti naapuruston pari lukiolaistyttöä. Käytännössä heidän tehtävänä oli pitää meille seuraa, ruuatkin vanhemmat teki valmiiksi jääkaappiin.