Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 8-vuotias riittävän vanha olemaan yksin kotona 8h?

Vierailija
01.01.2018 |

?

Kommentit (431)

Vierailija
381/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta lomiin, jolloin lapsi olisi yksin voisisen hoitajan varmaan kaikki palkata, kun on ne omat lomat myös. Vorotyöläisillä jo kalliimpaa.

Vierailija
382/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kovasti lapsesta. Mun 8v lapsi on kotona korkeintaan pari tuntia yksin kerrallaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lastensuojelu puuttuu tuohon jo sen vuoksi, ettei perheellä ole tukiverkkoa ja voi aiheuttaa vanhempien väsymyksen. Lisäksi ei 8-10 tuntia on liian pitkä aika 8-vuotiaalle olla yksin. Hänellä on oltava turva-aikuinen lähellä.

Alkaa nää turvaverkot jo tulla korvista ulos. Onko ihmisten mielestä normaalisti olemassa joukko tuttavia/sukulaisia, joilla on joku velvollisuus hoitaa ja huolehtia toisten lapsista aina työpäivisin 6 - 12 vuotiaana ja kuukausikaupalla kesälomalla? Eikö niillä ihmisverkoilla ole omaa elämää ollenkaan; työtä, perhettä, harrastuksia, lepoa? Järkyttävä asenne. Onneksi mulla on normaali suku ja ystävät. Kukaan ei hyväksikäytä toisiaan jonain helvetin ilmaisena turvaverkkona. Vai, että lastensuojelu apuun, jos verkkoapurit puuttuu. Ääliö. 

Ei velvollisuutta. Mutta yhteisöllisyyttä. Kesällä vietettiin aikaa mummolassa, ja mummo otti meitä sinne maalle ihan mielellään. Serkkujen luona ollaan käyty ja he on käyneet vastavuoroisesti meillä. Suvun yhteisellä kesämökillä on oltu viettämässä aikaa, vaikka omat vanhemmat on olleet töissä. Siinä me serkut mentiin tätien ja setien omien lasten ohessa. Aikaa on vietetty kavereilla, ja kaverit vastavuoroisesti meillä, ei se ole ollut niin iso asia ennen.

Kyllä mä olen sanonut kavereille, että voin aivan hyvin vahtia heidän lapsiaan tiukan paikan tullen ja olen jopa valmis joustamaan omasta aikataulusta.

Juuri näin, tämä on normaalia ja sen lisäksi oikein! Ei se, että jokaisen tulee yksin selvitä tässä maailmassa ja varoa visusti pyytämästä apua. Surullista jos elämä on mennyt tällaiseksi, että se ihana & itsekäs "oma elämä" menee avun ja lähimmäisenrakkauden ja yhteisöllisyyden edelle. Ja säälittävää, että mieluummin tarjotaan lastensuojelua apuun kuin itse ollaan valmiita auttamaan apua tarvitsevia. Väitänpä, että tämä "oma kiireinen elämä harrastuksineen" ei tee näitä elämän suorittajia onnellisiksi.

Vierailija
384/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ainakin ihan avainkaulalapsi 90-luvulla koko ala-asteen ajan, mutta rauhallinen lukutoukka luonteeltanikin että ite kiltisti lueskelin kirjoja ja söin valmiiksi tehtyjä ruokia jääkaapista mikrossa lämmitettynä. Ei 8-vuotias nyt hei ihan avuton ole, enemmän se on luonteesta kiinni uskaltaako jättää yksin.

Vierailija
385/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitteillejättö. Lasu olisi paikallaan.

Vierailija
386/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheesti ei ole vaihtoehtoja kun koulusta on loma. Töissä on pakko käydä molempien vanhempien.

Vierailija
387/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ainakin ollut tuon ikäisenä kauemminkin yksin, joten sanoisin että lapsen kykyjen mukaan jne

Vierailija
388/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä lapset olivat kesälapsina kuka missäkin, oli tosi kivaa. Vanhemmat maksoivat siitä kesästä, joskus toisten mökillä tai jossain isossa maalaiskartanossa. Ei me lapset aina tiedetty mitä sukua kukin oli kellekin. Vasta isompana ymmärsi, kuka oli vaikka pikkuserkun äiti. Ihmiset olivat jotenkin yhteisöllisempiä ennen. Kun äiti meni töihin, joku naapuri otti lapset hoitoon maksua vastaan. Yhdellä sai olla 4 lasta ja joku koululainen. Eläkeläiset myös hoitivat koululaisia. Vieraalle hoitajalle tietenkin maksettiin, oma suku oli joskus ilmaiseksi. Onko Tuo maksaminen nykyään unohtunut.

Vierailija
389/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jääkaapissa on helppoa ruokaa syötävänä ja nämä kahdeksan tuntia sijoittuvat aamu/päivä/iltapäivään niin mun mielestä voi olla. Itse ainakin olin aina välillä ala-asteikäisenä kotona yksin, esimerkiksi jos olin kipeä, vanhemmat töissä ja muut sisarukset koulussa.

Vierailija
390/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta hyvät ohjeet:

Age Guidelines

7 years and under:

Should not be left alone for any period of time. This may include leaving children unattended in cars, playgrounds and backyards.

8 to 10 years:

Should not be left alone for more than 11⁄2 hours and only during daylight and early evening hours.

11 to 12 years:

May be left alone for up to 3 hours but not late at night or in circumstances requiring inappropriate responsibility.

13 to 15 years:

May be left unsupervised, but not overnight.

16 to 17 years:

May be left unsupervised (in some cases, for up to two consecutive overnight periods).

Et sitten viittinyt kirjoittaa kun ekan lauseen suomeksi ja sit pitää päteä englanniksi.

En pätenyt vaan kopioin.

Vierailija
391/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä lapset olivat kesälapsina kuka missäkin, oli tosi kivaa. Vanhemmat maksoivat siitä kesästä, joskus toisten mökillä tai jossain isossa maalaiskartanossa. Ei me lapset aina tiedetty mitä sukua kukin oli kellekin. Vasta isompana ymmärsi, kuka oli vaikka pikkuserkun äiti. Ihmiset olivat jotenkin yhteisöllisempiä ennen. Kun äiti meni töihin, joku naapuri otti lapset hoitoon maksua vastaan. Yhdellä sai olla 4 lasta ja joku koululainen. Eläkeläiset myös hoitivat koululaisia. Vieraalle hoitajalle tietenkin maksettiin, oma suku oli joskus ilmaiseksi. Onko Tuo maksaminen nykyään unohtunut.

No näillä joillakin tuntuu olevan se ajatus, että jos ei kaupunki järjestä hoitoa, ei heidänkään tarvitse. Lapset ilmeisesti eivät ole enää ollenkaan vanhempien vastuulla.

Vierailija
392/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näillä joillakin tuntuu olevan se ajatus, että jos ei kaupunki järjestä hoitoa, ei heidänkään tarvitse. Lapset ilmeisesti eivät ole enää ollenkaan vanhempien vastuulla.

Mä luin koko ketjun eikä kukaan väittänyt noin, mutta ehkä osaat sitten lukea muiden ajatuksia?

Todellisuudessa suurin osa vanhemmista tekee hurjan määrän töitä saadakseen lasten hoidon järjestymään tavalla tai toisella. Olen itsekin muutamia kertoja joutunut maksamaan ulkopuoliselle hoitajalle lähes päiväpalkkani verran lapsen hoidosta. Onneksi nuorinkin on jo teini- iässä ja nuo huolet takana päin. 

Vierailija
393/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitteillejättö. Lasu olisi paikallaan.

Lasu lasu lusa.

Vierailija
394/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei ole. Kannattaa miettiä etukäteen, eikä edellispäivänä kun työt alkaa.

Vierailija
395/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin samanlaisia aikoja yksin samanikäisenä kun vanhemmat rakensivat taloa. Tämä oli siis 1980-luvulla, nyt en jättäisi omiani kyllä noin monena iltana yksin, vaikka tiedän, että molemmat lapsista pärjäisivät .

Vierailija
396/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta hyvät ohjeet:

Age Guidelines

7 years and under:

Should not be left alone for any period of time. This may include leaving children unattended in cars, playgrounds and backyards.

8 to 10 years:

Should not be left alone for more than 11⁄2 hours and only during daylight and early evening hours.

11 to 12 years:

May be left alone for up to 3 hours but not late at night or in circumstances requiring inappropriate responsibility.

13 to 15 years:

May be left unsupervised, but not overnight.

16 to 17 years:

May be left unsupervised (in some cases, for up to two consecutive overnight periods).

Nämä taitaa olla amerikkalaiset säännöt :)

Minä muutin 16-vuotiaana jo omaan asuntoon (opiskelijasolukämppä kylläkin) toiselle paikkakunnalle!

Vierailija
397/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin samanlaisia aikoja yksin samanikäisenä kun vanhemmat rakensivat taloa. Tämä oli siis 1980-luvulla, nyt en jättäisi omiani kyllä noin monena iltana yksin, vaikka tiedän, että molemmat lapsista pärjäisivät .

Meidän sukulaispoika 10v ei kestänyt, siskon seurasta huolimatta, heidän vanhempiensa talon rakennusta. Ensin nämä olivat siis töissä ja sieltä suoraan raksalle toiselle paikkakunnalle. Sisko selvisi täysijärkisenä aikuisuuteen, veljelle tuli pahoja mielenterveysongelmia :( Tietenkään ei johtunut pelkästään siitä että vanhempia ei juuri näkynyt, mutta takuulla oli yksi ratkaisevimmista asioista joka katkaisi kamelin, siis herkän lapsen selän. Lapsi ja varhaisnuorikin tarvitsee taustatukea, vanhemman pitää olla saatavilla kauemmin kuin 30min päivässä.

Lapsi ja nuori tarvitsee kasvaakseen peiliä, josta voivat heijastaa itseään, nähdä kuinka tärkeä ja rakas on. Miljoona kertaa tärkeämpi kuin joku työ, tai raksa, tai vanhemman oma aika/harrastus, tai mikä tahansa. Kysyä kysymyksiä, jutella asioista ja nähdä, mitä vanhempien arvot ja elämä on. Mielestäni aikuisen tärkein tehtävä perusasioiden (ruoka, juoma, katto päänpäällä ja turva) lisäksi on välittää henkisiä arvoja jälkikasvulleen. Jos vanhempi on liikaa poissa, tämä ei valitettavasti toteudu. Elämästä tulee suoriutumista ja selviytymistä, malli periytyy valitettavasti, ja oma lapsi toteuttaa mahdollisessa omassa vanhemmuudessaan samaa kaavaa.

Vierailija
398/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Ketjussa korostuu myös se, että vanhemmat kyllä tietävät mitä mahdollisuuksia olisi hoitoapua saada, mutta kun se maksaa..

Vierailija
399/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Ketjussa korostuu myös se, että vanhemmat kyllä tietävät mitä mahdollisuuksia olisi hoitoapua saada, mutta kun se maksaa..

Millä maksaa asumis-ja ruokamenot jos oma palkka menee lastenhoitajalle?

Vierailija
400/431 |
02.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä maksaa asumis-ja ruokamenot jos oma palkka menee lastenhoitajalle?

Miksi on hankittu lapsia joihin ei ole varaa? Ja sitäpaitsi täällä tyrmättiin myös ne neuvot jotka ei vaadi rahaa, vain vaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä