Apua! miten rauhotan koiraa?????
Nyt en oo parempaa keksiny ku pitää sitä väkisin sylissä sohvalla. Heti jos päästän muualle niin ryhtyy juoksemaan edestakaisin haukkuen ja ulvoen korvat rikki. Nyt kun tässä pidän sylissä niin välillä saattaa ihan hetken maata rauhassa, suurimman osan kuitenkin hiljaa vinkuen ja välillä uikuttaen. Noh ei sentään ulvo tai hauku. Luun pureskelu rauhottaa sen hetken kun pureskelee sitä luuta, mutta se syö niin nopeeesti ne ettei niitä nyt tavattomasti voi antaa.
Kommentit (83)
Koirat ovat erilaisia eikä omistajaa siitä voi syyttää. Kaikki "buranat" ja "hulluudet" voi jättää omaan arvoonsa. Joillekin koirille yksikin huono kokemus, joka ei edes johdu omistajasta eikä vaikuta jonkin toisen koiran mielestä paljon miltään, jää loppuiäksi muistiin. Pois opettaminen on iso työ.
Kääri se maton sisään ja istu päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoitu itse. Vaikutat aivan hysteeriselt puristaessasi hulluna koiraasi. Ei ihme, että elukkaressu on hädissään. Enemmän se tuollaisesta käsittelystä kärsii kuin pihalta kuuluvista poksahteluista.
Ei tässä olekaan pelkästään kyse koiran kärsimisestä, vaan myös siitä ettei kukaan voi kuunnella monta tuntia koiran tauotonta metelöintiä korvanjuuressa. Ihan alkaa ärsyttää nää teidän kommentit. En mä tekisi näin ellei tää olis tähän mennessä parhaaksi todettu tapa pitää koira jokseenkin hiljasena ja välillä jopa rauhottuu. Mä olen itse ihan rauhassa. Olen tässä tietokoneella, mutta jos koira meinaa alkaa meuhkaamaan niin laitan sen takaisin makaamaan ja kehun ja silitän. Jos olen rauhassa koneella ja täysin välittämättä koirasta, juoksee koira pitkin seiniä ulvoen ja haukkuen niin että PÄÄ HALKEAA. Ei kukaan sellaista kestä.
ap
Ei kestäkään, oot oikeassa. Nyt vaan laitat ulkovaatteet päällesi ja lähdet ulos nauttimaan ilotulituksista ja jätät sen hulluna louskuttavan rakin kotiin. Kyllä sun täytyy hermojasi lepuuttaa, ettei pää halkea.
Meillä kaksi koiraa, jotka räkyttivät raketeille (ikkunoiden sälekaihtimet auki tarkotuksella, että näkee ulos) oman aikansa ja sitten vaan lopettivat. Nyt nukkuvat tyytyväisinä vaikka täällä ainakin tosi kova pauke vaan jatkuu. En kieltäny koiria haukkumasta, koska hyöty olis ollu puhdas nolla. Tämä ei varmasti toimi kaikille koirille, mutta sanon ainakin samaa mitä muutkin: ole normaalisti ja tee samoja juttuja ku ennenkin. Jos puhut paljon koiralle niin puhu nytkin. Ole kun mitään ihmeellistä ei tapahdu. Jotkut myös sanovat, että oma haukottelu voi helpottaa koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Laita koira sohvan selkänojan ja itsesi väliin, rapsuttele tai silitä ja samalla rauhoitu sinä itsekin. Sun kirjoituksista huomaa, että sinä et itsekään ole rauhallinen.
Siis olen kyllä rauhallinen. Oon tässä edellisen tunnin tehnyt juuri noin kuin sanoit. Istun sohvalla paikallani tietokone vieressäni ja kirjoitan tänne ja selaan nettiä. Koira makaa mun jalan päällä sohvalla mun vieressä ja mä toisen käteni oon kietonut sen ympärille. Koirakin välillä ihan rauhassa vaan makaa ja läähättää, (ei tärise tms), välillä sitten kun kuuluu paukkuryppäitä niin vinkuu ja yrittää poistua sohvalta (ja mennä ikkunalle haukkumaan ja ulvomaan, jonne en sitä päästä).
ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaksi koiraa, jotka räkyttivät raketeille (ikkunoiden sälekaihtimet auki tarkotuksella, että näkee ulos) oman aikansa ja sitten vaan lopettivat. Nyt nukkuvat tyytyväisinä vaikka täällä ainakin tosi kova pauke vaan jatkuu. En kieltäny koiria haukkumasta, koska hyöty olis ollu puhdas nolla. Tämä ei varmasti toimi kaikille koirille, mutta sanon ainakin samaa mitä muutkin: ole normaalisti ja tee samoja juttuja ku ennenkin. Jos puhut paljon koiralle niin puhu nytkin. Ole kun mitään ihmeellistä ei tapahdu. Jotkut myös sanovat, että oma haukottelu voi helpottaa koiraa.
Kolmen koiran (joista yksi paukkuja pelkäävä), voin sanoa että toimii sellaiseen semipelkuriin, mutta vauhkoon koiraan ei. Meillä tuolla silmät seisoi päässä, kieli roikkuu pitkällä ja koira yrittää vaan sokeana paeta jonnekin. Vieressä myös saman talouden täysin rauhallinen koira, jolla silläkään ei ole mitään vaikutusta. Onneksi ollaan tajuttu rauhoittaa tilannetta vuosien varrella niin, että todellakaan ei mennä ulos puoli kuuden jälkeen, todellakaan ei pidetä verhoja auki, todellakaan ei itse kurkita ikkunoista, äänet sisällä kovalla ja elo muuten normaalia jne. Koira pääosin kylppärissä paita päällä, saanut Calmexia. Tänään ei vielä yhtään reaktioa, oletan että selviämme ainakin tunnin tai pari vielä hyvin ja se on voitto tuon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naminpiilotusleikki? Pieniä nykeröitä vessapaperirulliin, maitopurkkeihin ja sopiviin kohtiin kämpässä, esim. maton alle.
Musta tuntuu että se vauhkoonnuttais liikaa. En haluis tehdä mitään aktivointileikkejä nyt, muuten vaikka leikkisin vetoleikkejä. Tää on tosi helposti ylikierroksille menevä koira joten pelkään että aktivointi hermostuttais tätä lisää. Tai en tiedä pitäiskö kokeilla jos vaikka väsähtäis niin paljon että nukahtais paukkeesta huolimatta?
ap
Koirat ovat erilaisia. Syöminen yleensä rauhoittaa. Minulla on myös aktiivinen koira jolle jää helposti duracell-vaihde päälle. Teen yleensä niin, että ensin piilottelen lelua, jolloin se joutuu käyttämään hajuaistia, se on ainoa joka väsyttää sitä. Muutamien hankalien piilotusten jälkeen se läähättää, koska on käyttänyt paljon energiaa käyttämällä nenää. Tämän jälkeen annan sille puruluun tai possunkorvan jonka syötyään se käy levolle (koska olet jo antanut isoja niin voit antaa niitä pieniä).
Musiikkia voit pitää pienellä koko ajan, sellaista taustaääntä joka ei peitä raketteja, mutta se on pysyvä ääni joka joka tasoittaa muuta pauketta. Kongaan voit laittaa vaikka keitettyä riisiä lihaliemeen keitettynä tms. jolloin koiralla menee pidempi aika nuolla sisältöä pois.
Onneksi meidän koirat tottui jo pienenä, kun lapset aina halusi paukutaa pillimehupurkit. Nytkin ne varmaan luulee, että omat lapset paukuttelee. Hajua ne vähän oudoksuu. Tuossakin voi olla, että koira luulee talon palavan ja haluaa ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 lisää tässä: Vaikka koira menisi pitkin seiniä, kannattaa olla tasaisen iloinen. Turvaa voi antaa ja silitellä mutta vähän kuin huomaamatta, niin ettei pääasia ole paukkeen takia silittely. Äänensävyt ovat tärkeitä. Jos koira on paniikissa, kaikki tekeminen hidasliikkeistä, tasaista, rauhallista.
Mutta se meteli on jotain aivan järkyttävää mikä siitä lähtee. Ei kukaan, en minä eikä naapurit kestäisi sitä. Siksi oon päätynyt pitämään sylissä, koska jos päästän sen hyppimään seiniä niin ei se kiinnitä muhun mitään huomiota kun pelkkiin raketteihin vain. Koira muutenkin ääniherkkä, haukkuu välillä jopa leivinpaperin rapinalle.
ap
Auttaisiko jos nojaisit kevyesti koiraan sohvalla, minulla se aiempi tärisevä koira tykkäsi sohvalla olemisesta. Voi olla että tuo thundershirt-vaikutus oli vahingossa kyseessä. Luin kirjaa ja katsoin telkkaria jne ja toisella kädellä rapsuttelin koiraa. Jo paniikissa olevalle koiralle ainakin tuntuisi tosiaankin olevan apua tuosta pentuaikaa muistuttavasta tavasta lisätä painon/paineen tuntua.
No nyt se on tässä puoliksi mun sylissä sohvalla ja nojaa mun kylkeen samalla ku oon koneella. Nyt taas hiukan rauhallisemmin, läähättää kylläkin, osittain varmaan kuumuudestakin. Mutta tää on ihan sama reaktio kuin imuroitaessa (kyllä tää koira pimahtaa imuristakin). Jos laittaa imurin päälle niin alkaa hyökkäillä imurin suutinta kohti ja ulvoo ja haukkuu ja läähättää. Se on ratkennut ainoostaan sillä että leikitän koiraa imuroidessani... Eli siis heittelen palloa tai muuta, niin koira keskittyy siihen palloon ja on hiljaa eikä hyökkää imuriin. Pitäiskö sitten nytki koittaa leikkiä sen kanssa? Mut mitä jos vauhkoontuu vaan lisää ja sen jälkeen rauhottuminen vieläki vaikeampaa?
ap
Seuraile mistä koira eniten tykkää nyt ja vähiten stressaantuu. Pallolla voi leikkiä sohvallakin pienesti, jos pallo on koiralle se miellyttävä palkintojuttu. Pääasia on tuo että koira kokee rauhoittumisen mahdolliseksi, vaikka ei rauhoittuisi kokonaan. Sitä siltä ei kukaan vaadi, ja se tajuaa että olonsa edes siedettäväksi saaminen on hyvä homma. Vaikka se läähättäisi ja pelkäisi, mutta rauhoittuu sen verran että kiinnittää huomiota palloon tms., on jo isosti edetty.
Vierailija kirjoitti:
Ap on enemmän huolissaan omista hermoistaan kuin koiran. Hoh hoijaa. Ei ihme, ettei koira saa turvaa omistajastaan.
Mitä oikein höpiset. Koirahan saa turvaa koko ajan. Ilmeisesti sylissä oleminen sille sitä turvaa antaa kun on rauhallisemmin tässä. Ja tottakai omistajat omat hermot on myös tärkeät, sä et ole tainnut ymmärtää millaista meteliä kuuluu jos koira pääsee ikkunan lähelle. Ja kyllä, verhotkin on koko ajan kiinni, ei auta.
Se haukkuminen ei ole mitään yksittäisia "wuh" vaan oikeesti taukoamatonta. Välillä ehkä 5 sekunnin tauko jolloin pelkästään uikuttaa, ja sitten aloittaa kiljumiselta kuulostavan ulvomisen ja haukkumisen taas.
ap
Joko kokeilit 15 viestin juttua, jos et, älä myöskään enää valita!
Tyhmä kysymys kun en koiraihmisenä tiedä, mutta voiko koiralle laittaa jotain korvaan niin ettei räjähdys kuuluisi niin hyvin? Esim. pumpulituppo varovasti? Kuulosuojaimet?
Tärkeintä on tosiaan että sinä omistajana olet rauhallinen koska se koira paniikissa lukee sun jokaisen ajatuksenkin. Äläkä mieti että liikutko rauhallisesti vaan onko mielesi rauhallinen, jos olet itse stressantunut ja kuvittelet toimivasi rauhallisesti, niin koira todellakin tietää sen.
Osaatko tehdä koiralle rauhoittavaa hierontaa? Varmaan koirakohtaista, mutta meillä koira rauhoittuu kun hieroo jämäkästi mutta hellästi rintaa, rauhallisesti ja toistuvin liikkein. Toinen keino on hieroa "olkapäiltä" pyörivin liikkein. Tärkeää on että teet liikkeet "painavin käsin" ja hellästi. Eli ei sellaista pientä hipsutusta vaan koko kämmenellä rauhoittavasti ja hellästi hierot. En tiedä toimiiko teillä, mutta meillä koiran saa rauhoitettua noin (kunhan ei ihan hysteerinen ole, sitten ei varmasti toimisi.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11 lisää tässä: Vaikka koira menisi pitkin seiniä, kannattaa olla tasaisen iloinen. Turvaa voi antaa ja silitellä mutta vähän kuin huomaamatta, niin ettei pääasia ole paukkeen takia silittely. Äänensävyt ovat tärkeitä. Jos koira on paniikissa, kaikki tekeminen hidasliikkeistä, tasaista, rauhallista.
Mutta se meteli on jotain aivan järkyttävää mikä siitä lähtee. Ei kukaan, en minä eikä naapurit kestäisi sitä. Siksi oon päätynyt pitämään sylissä, koska jos päästän sen hyppimään seiniä niin ei se kiinnitä muhun mitään huomiota kun pelkkiin raketteihin vain. Koira muutenkin ääniherkkä, haukkuu välillä jopa leivinpaperin rapinalle.
ap
Auttaisiko jos nojaisit kevyesti koiraan sohvalla, minulla se aiempi tärisevä koira tykkäsi sohvalla olemisesta. Voi olla että tuo thundershirt-vaikutus oli vahingossa kyseessä. Luin kirjaa ja katsoin telkkaria jne ja toisella kädellä rapsuttelin koiraa. Jo paniikissa olevalle koiralle ainakin tuntuisi tosiaankin olevan apua tuosta pentuaikaa muistuttavasta tavasta lisätä painon/paineen tuntua.
No nyt se on tässä puoliksi mun sylissä sohvalla ja nojaa mun kylkeen samalla ku oon koneella. Nyt taas hiukan rauhallisemmin, läähättää kylläkin, osittain varmaan kuumuudestakin. Mutta tää on ihan sama reaktio kuin imuroitaessa (kyllä tää koira pimahtaa imuristakin). Jos laittaa imurin päälle niin alkaa hyökkäillä imurin suutinta kohti ja ulvoo ja haukkuu ja läähättää. Se on ratkennut ainoostaan sillä että leikitän koiraa imuroidessani... Eli siis heittelen palloa tai muuta, niin koira keskittyy siihen palloon ja on hiljaa eikä hyökkää imuriin. Pitäiskö sitten nytki koittaa leikkiä sen kanssa? Mut mitä jos vauhkoontuu vaan lisää ja sen jälkeen rauhottuminen vieläki vaikeampaa?
ap
Seuraile mistä koira eniten tykkää nyt ja vähiten stressaantuu. Pallolla voi leikkiä sohvallakin pienesti, jos pallo on koiralle se miellyttävä palkintojuttu. Pääasia on tuo että koira kokee rauhoittumisen mahdolliseksi, vaikka ei rauhoittuisi kokonaan. Sitä siltä ei kukaan vaadi, ja se tajuaa että olonsa edes siedettäväksi saaminen on hyvä homma. Vaikka se läähättäisi ja pelkäisi, mutta rauhoittuu sen verran että kiinnittää huomiota palloon tms., on jo isosti edetty.
No on tässä jo iso ero siihen mitä oli tuolloin klo 18-19 välillä. (paitsi tätä kirjoittaessa paukahti tossa ihan talon vieressä ja koira ulvo hetken vaikka on mun sylissä),
Suurin virhe mitä ihminen voi tehdä on se, että menee mukaan koiran paniikkiin. Voivottelu ja hyssyttely ja lauteiden alla koiran kanssa makaaminen jne. vahvistavat koiran käyttäytymistä eli pelkotilaa! Eli mennään ojasta allikkoon.
Stressaavaan tilanteeseen kannattaa valmistautua jo etukäteen, etenkin jos tietää tai uumoilee koiran pelkäävän (sitä paitsi monesti kyseessä on ihmisen oma stressitila, johon koira eläytyy mukaan.) Totuta koira ääniin ympäri vuoden, erilaisiin ja eri voimakkuuksilla ja eri tilantesissa. Taustalle kaikenlaista pauketta ja meteliä eri lähteistä, sotaelokuvia, ilotulitusta jne. ja välillä kovallakin volyymillä. Siinä kun samalla itse puuhastelee ja jatkaa elämää ihan normaaliin tapaan, niin koira vähitellen oppii ettei äänissä ole mitään pelättävää.
Jos itse käyttää energiansa ilotulitteista valittamiseen ja voivotteluun, voi olla varma, että koira myötäelää stressissä ja oppii pelkäämään.
Miksi bentso-viesti sai niin paljon alapeukutuksia? Koirille niin kuin muillekin eläimille ihan määrätään bentsoja (toki annostus oltava suhteessa koiran kokoon järkevä) esim. stressaavien kuljetusmatkojen (esim. lentokuljetukset) ajaksi jne. Samoin tuntikausia kestävä paukuttelu / ilotulitus on niin stressaava joillekin koirille että on ihan perusteltua antaa bentsoja. Vaikka sitten eläinlääkärin reseptillä jos ei uskalla muuten antaa. Täällä palstalla ei kyllä jengi välillä tiedä asioista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi bentso-viesti sai niin paljon alapeukutuksia? Koirille niin kuin muillekin eläimille ihan määrätään bentsoja (toki annostus oltava suhteessa koiran kokoon järkevä) esim. stressaavien kuljetusmatkojen (esim. lentokuljetukset) ajaksi jne. Samoin tuntikausia kestävä paukuttelu / ilotulitus on niin stressaava joillekin koirille että on ihan perusteltua antaa bentsoja. Vaikka sitten eläinlääkärin reseptillä jos ei uskalla muuten antaa. Täällä palstalla ei kyllä jengi välillä tiedä asioista yhtään mitään.
Siis nimenomaan eläinlääkärin reseptillä ja ohjeen mukaan. Ei aleta kaivella kaapista omia rauhoittavia ja annostella koiralle. Siitä alapeukku.
P.S. Täällä koira menee bentsoista känniin, ei rauhoitu ja estot katoaa, joten pelkokäytös on vaan entistä pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin virhe mitä ihminen voi tehdä on se, että menee mukaan koiran paniikkiin. Voivottelu ja hyssyttely ja lauteiden alla koiran kanssa makaaminen jne. vahvistavat koiran käyttäytymistä eli pelkotilaa! Eli mennään ojasta allikkoon.
Stressaavaan tilanteeseen kannattaa valmistautua jo etukäteen, etenkin jos tietää tai uumoilee koiran pelkäävän (sitä paitsi monesti kyseessä on ihmisen oma stressitila, johon koira eläytyy mukaan.) Totuta koira ääniin ympäri vuoden, erilaisiin ja eri voimakkuuksilla ja eri tilantesissa. Taustalle kaikenlaista pauketta ja meteliä eri lähteistä, sotaelokuvia, ilotulitusta jne. ja välillä kovallakin volyymillä. Siinä kun samalla itse puuhastelee ja jatkaa elämää ihan normaaliin tapaan, niin koira vähitellen oppii ettei äänissä ole mitään pelättävää.
Jos itse käyttää energiansa ilotulitteista valittamiseen ja voivotteluun, voi olla varma, että koira myötäelää stressissä ja oppii pelkäämään.
Mä en aluksi edes huomannut ulkoa tulevia ilotulituksia. Vasta koiran aloitettua loppumattoman ulvonta-haukku-sinfonian tajusin että jaa kello taitaakin siis olla 18. Mun koira ei mene minnekään lauteiden alle piiloon vaan hyppii pitkin ikkunaa (ei merkitystä onko verhoja siinä vai ei, hyppii verhoja päin) ja ulvoo ja haukkuu ja juoksee edestakaisin keittiön ja makuuhuoneen ikkunoiden välillä ja päästää sellaista todella vihlovaa ikä'nkuin "kiljuvaa" ääntä ja läähättää. Tuo mekkalointi ei loppunut sillä että käskin koiran makaamaan lempinurkkaansa makuuhuoneeseen (jossa tykkää aina nukkuakin öisin jne.) Meinasin myös kokeilla mennä jo nukkumaan (laitoin valot talosta pois ja menin sänkyyn ja sanoin koiralle "nukkumaan" kuten sanon yleensäkin nukkumaan mennessä, jolloin koirakin normaalisti menee sinne nurkkaan nukkumaan. Noh hetken odottelin josko haukkuminen ja ulvonta loppuis ja koira menis ite nukkumaan (kun ite makasin sängyssä peiton alla), mutta ei. Sitten vasta kun otin koiran sohvalle syliini niin on rauhoittunut jonkin verran, ei täysin, mutta ihan ok. Tälläkin hetkellä taas tuli tällanen hetkellinen hetki kun vain makaa rauhallisena sohvalla korvat höröllä raketteja kuunnellen. Tämä jos mikä on toiminut. Todellakin. Mietin vain että onko parempia ideoita kuin pitää koiraa 6 tuntia sylissä.
ap
ap
Noh nyt kokeilin päästää koiran pois sylistä, saa nähdä miten käy.
ap
Nyt haukahti yhden kerran ja uikuttaa, muttei mitenkään sietämättömösti.
ap
ap