Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko valmis pudottamaan elintasoasi

Terroristitorakka
31.12.2017 |

Ilmastonmuutoksen, ympäristön kemikalisoitumisen ja roskaantumisen hillitsemiseksi? Esimerkiksi vähentämällä lentämistä, yksityisautoilua, lihan syöntiä, uuden ostamista tai vaihtamalla pienempään asuntoon? Kysyn vaan

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, hoida sä se homma munkin puolesta.

Vierailija
2/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Asun nyt 42 neliön kodissa teinin kanssa. Ajan 15v vanhalla pikkuautolla. En matkustele. Mitä voisi vähentää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostanut viime vuonna kuin pari vaate kappaletta. Silti oli joka päivä ehjät ja puhtaat vaatteet päällä. Nuokin pari olisin voinut jättää ostamatta. Ruokaa ostan vain sen, minkä syön ja paljon kasviksia. Lentänyt en ole vuosikausiin enkä autoile lyhyitä matkoja. Kyllä mulla on vara pihistää vieläkin tästä.

Vierailija
4/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
5/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo tehnyt monia muutoksia ja aion jatkaa :)

Vierailija
6/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänhetkistä elintasoa en. Asun pienessä soluasunnossa, en omista autoa enkä aiokaan seuraavan 10 vuoden aikana. Käytän joukkoliikennettä, syön kasvipohjaista ruokavalioa, ostan vaatteeni kirppareilta. Ulkomailla en ole käynyt sen jälkeen kun olin 10-vuotias. En ostan turhuuksia ja sellaistenkin asioiden osto joita tarvitsisin tuntuu hirveän hankalalta ja jätän ostamatta kunnes on aivan pakko

Vierailija
7/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terroristitorakka kirjoitti:

Ilmastonmuutoksen, ympäristön kemikalisoitumisen ja roskaantumisen hillitsemiseksi? Esimerkiksi vähentämällä lentämistä, yksityisautoilua, lihan syöntiä, uuden ostamista tai vaihtamalla pienempään asuntoon? Kysyn vaan

Olen siirtynyt punaisesta lihasta broileriin/kalkkunaan, en osta koskaan mitään uutta ja juuri vaihdoin asuntia 55-neliöisestä 40-neliöiseen. Valitettavasti autolla kuljen vielä töissä, mutta kaipa siinä nyt jotain.

Vierailija
8/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuollaiseen paskaan uskoo, niin hänet tulisi ohjata hoitoon. Välittömästi.

Ja vaikka leikkisimme mielipuolisella ajatuksella - että jos tuo olisi totta, niin en todellakaan tingi yhdestäkään tuossa mainituista kohdista, miksi tienaisin rahaa jos en voisi siitä nauttia.

Vierailija
9/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä olisi oikeasti merkitystä, niin kyllä.

Mutta nykyisellään kun Suomessa nostetaan kaikkia veroja ympäristösyihin vedoten samaan aikaan kun teollistuvissa kehitysmaissa tuutataan savupiipun täydeltä mustaa ilmakehään, niin vastaukseni on ei.

Vierailija
10/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty pudottamaan elintasoani enää yhtään.

t.omillaan toimeentuleva

Vierailija
11/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paljoa enää mitä laskea. Lihan syönnin vähentämistä olen harkinnut muista syistä. Olen harkinnut "vegekuukautta" katsoakseni kuinka se vaikuttaa ja millaiseksi kustannukset siitä tulevat. Jos se on jatkuvaa nälässäoloa, ei maistu hyvälle, osottautuu liian kalliiksi tms. niin palaan entiseen.

Vierailija
12/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisataa päivittäistä kaloriota voisin hyvinkin pudottaa pois.

Vierailija
13/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ilmastonmuutos ei kiinnosta itseäni pätkääkään. Viimeyönä tuli 50 cm uutta lunta.

Vierailija
14/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut punaisen lihan sekä lintukarjan syömisen kymmenisen vuotta sitten. Ilmastonmuutos on yksi suuri syy siihen. Kuljen työmatkani 95% julkisilla, mutta perheessämme on auto. Lentomatkailua tulee harrastettua noin kerran vuodessa. Kierrätän kaiken mahdollisen jätteen.

Vierailija
15/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö lihaa, autoa ei ole koskaan ollut. Asunto ei ole iso. Ostan vaatteet lähinnä kirpputorilta tai teen itse. Olen huono lentämään, viimeksi yli  2 v sitten Keski-Eurooppaan, edellinen kerta yli 5 v sitten, seuraavasta ei tietoa.

En tiedä, mistä vielä tinkisi.

t. köyhä

Vierailija
16/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tuollaiseen paskaan uskoo, niin hänet tulisi ohjata hoitoon. Välittömästi.

Ja vaikka leikkisimme mielipuolisella ajatuksella - että jos tuo olisi totta, niin en todellakaan tingi yhdestäkään tuossa mainituista kohdista, miksi tienaisin rahaa jos en voisi siitä nauttia.

Täysin samaa mieltä. Koko aloitus on aivan ymmärrystä vailla, varmaan joltakin pikkutytöltä jolla ei ole ymmärrystä vielä elämästä mutta nukkekodilla leikkimisestä sitä enemmän.

Vierailija
17/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa en ole syönyt viimeiseen melkein 15 vuoteen, eli 13-vuotiaana lopetin sen. Siinä jo ihan hyvä osuus minulta.

Autoilusta en ole valmis vähentämään, vaikka Helsingissä nykyään asutaankin niin 4 autoa löytyy meidän 2 hengen taloudesta. Autot on intohimo. Eihän niillä edes voi kerralla ajaa kaikilla...

Lentänyt olen tasan yhden kerran elämässäni, teininä. Matkustelu ei kuulu intohimoihin.

Roskat lajitellaan, uutta shoppailen jonkun verran myös tarpeettomasti. Vaatteita, etenkin kenkiä, laukkuja.

Asunto on 80 neliön kolmio, eipä tuosta nyt kauheasti ole varaa enää pienentää, suurempi itseasiassa hakusessa.

Mutta mielestäni ihan hyvin olen oman osani tehnyt jo sillä etten matkustele lentäen enkä syö lihaa.

Vierailija
18/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman ympäristön kemikalisoinnin lopettaminen NOSTAA elintasoa. Täysin harhainen kysymys.

Eli joo, heittäkää noi meikit ja rasvapurkit roskiin jo.

Vierailija
19/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
20/68 |
31.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen  pudottanut jo monin tavoin. Isompaan asuntoon olisi varaa, mutta tämä on ekologisempi. Auto on valitettavasti välttämätön työssä, mutta se on mahdollisimman vähän saastuttava, vaikka olikin siksi kalliimpi. Sillä ei myöskään ajeta kuin työn tai isojen tavaroiden siirrot, muuten vapaa-ajan matkat tehdään julkisilla. Ruoka on ympäristösyistä lähes pelkkää kasvisruokaa (en ole kuitenkaan kasvissyöjä, syön vaikka lihaa jos sitä nyt kylässä sattuu olemaan tarjolla, itse en kuitenkaan liharuokia valitse, silloin kun voin valita).

Ulkomaan matkat on minimoitu siinä vaiheessa, kun tajusin, mikä ympäristökuormitus lentomatkat ovat. työn takia joskus kyllä on pakko lentää, viimeaikoina valitettavan paljon. Pyrin minimoimaan jätteiden syntymisen ja kierrätän kaiken, minkä voin, ostan ensisijaisesti käytettyä ja panostan kestävyyteen ja ekologisuuteen hankinnoissa silloin, kun niitä on tehtävä, vaikka se joskus maksaa minulle enemmän.

Varsinaisesti en kuitenkaan koe mitään näistä elintason laskuna. Samaan aikaan kulutan paljon rahaa moniin palveluihin, joiden ekologinen jalanjälki on hyvin pieni - törsään äänikirjoihin, käyn ekokosmetologilla ja hieronnassa jne. Elintasoni on mielestäni varsin hyvä. Myönnän, että varmasti on vielä asioita, jotka voisi tehdä paremminkin ekologisuuden näkökulmasta, mutta minusta on tärkeää edes pyrkiä parempaan niin monessa asiassa kuin pystyy. Joka vuosi pystyy tekemään jotain uutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän