Vegaani, kerro päivän tyypilliset syömisesi
Kommentit (44)
Matchalatte kauramaidolla,
Vihersmoothie, jossa babypinaattia, kiiviä, avokado, pakastemangoa, mansikkaa, merilevärouhetta vähän ja hamppuproteiinia
Tomaatti-Linssikastike täysjyväspagetilla, tuoresalaatti auringonkukansiemenillä
Teetä,
tattarimuroja mustikoilla, saksanpähkinöitä
Kaura-siemenpuuro kuningatarsosekiisselillä, puolukoita ja vegaanista 360-jauhetta.
Banaani ja b12- ja d-vitamiini.
voin paremmin kuin ikinä ennen siirryttyäni "plant based" ruokavalioon.:-D
Vierailija kirjoitti:
Hyi
Eikö mamma opettanut käytöstapoja?
Jotkut tekevät sen virheen, että koittavat siirtyä sekaruokavaliosta kasviruokavalioon niin, että koittavat vaan korvata sen lihan jollain "korvikkeelle" , eli härkiksellä yms. Eivätkä ymmärrä, miten paljon mahdollisuuksia aukeaa kun siirtyy KASVISruokaan.
Syön nykyään 100 kertaa monipuolisemmin ja uusia ruokia ,kuten runsaasti granaattiomenoita, marjoja, avokadoja, saksanpähkinöitä, hampputuotteita, linssejä, papuja, kaikenlaisia hedelmiä ja kasviksia.
Koen enemmänkin saaneeni kun luopuneeni tähän ruokavalioon siirryttyäni.
Ja kannattaa päästä eroon kahdesta ajatuksesta. Rnsinnäkin siitä, että on syötävä joka päivä kaksi lämmintä "lihankorvikeateriaa" ja siitä, että ihminen tarvitsee jumalattomat määrät proteiinia.
Kun syö riittävän määrän kaloreita, kasviruokavaliolla, saa riittävästi proteiinia . Ihminen on kautta aikojen ollut pääasiassa tärkkelyksen ja "lehtien" syöjä.
Mistä luulette, että se kalsium tulee siihen lehmänmaitoon?
Siitä ruohosta mitä se lehmä syö.
On uskomatonta, miten junttimaisesti jotkut suomalaiset suhtautuvat ruokavalioon, joka on ennenkaikkea ihmiselle kaikkein terveellisin ja luonnollisin sekä useilla alueilla maapalloa täysin normaali ruokavalio.
lisäksi ekologinen ja eettinen.
Jos mietti vaan lihan proteiinin lähteenä, niin ei huomaa niitä haitallisia aineita, mitä se todellisuudessa sisältää. Ulostebakteereja, hemirautaa, kolesterolia, kovaa rasvaa, antibioottijäämiä, eläimen hormoneja , ja mahdollisesti superbakteereja, jotka usein tarttuvat ihmiseen lihan välityksellä.
Kala puolestaan sisältää ympäristömyrkkykertymiä, antibioottijäämiä ja elohopeaa. Ei niitä mikrolevien sisältämiä omega3-rasvoja tarvitse kalan kautta kierrättää ihmiselle.
Ei tarvitse kuin lukea kirja "how not to die" niin ei paljon lihaa tee enää mieli syödä:-D
Aamupala: tuorepuuro/smoothie, vettä
Lounas: kikherneperunacurry ja riisi, hapankaalia, vettä
Välipala: siemenistä mysliä ja soijajukurttia
Illallinen: Juureskeitto, vihreä salaatti pähkinöillä
Tässä päivän syömiset. Tämä on siis nyt talvella, kun ruokavaliossa on lähinnä juureksia ja esim. kurkku, tomaatti, paprika, kesäkurpitsa ym. kesävihannekset puuttuu kokonaan. Vuodenajan mukaan
Paranin refluksitaudista, migreenistä ja jatkuvasta masennuksesta ja ahdistuksesta kun aloin syömään pääasiassa kokonaan käsittelemätöntä kasviruokaa .
Tätä energian määrää entiseen ei voi edes verrata.
Ei korvikkeita ,ei sokeria, ei mitään eläinperäistä, ei öljyjä, margariineja yms.
Kaupassa käydessä n .70 % Ostan hevi-osastolta, loput kauraleipää, täysjyvä pastaa ja riisiä, linssejä, papuja, siemeniä, pähkinöitä ,kaurahiutaleita, pakastemarjoja, hampputuotteita.
Selkeää, ekologista ja värikästä.
Vierailija kirjoitti:
Paranin refluksitaudista, migreenistä ja jatkuvasta masennuksesta ja ahdistuksesta kun aloin syömään pääasiassa kokonaan käsittelemätöntä kasviruokaa .
Ei korvikkeita ,ei sokeria, ei mitään eläinperäistä, ei öljyjä, margariineja yms.
Kaupassa käydessä n .70 % Ostan hevi-osastolta, loput kauraleipää, täysjyvä pastaa ja riisiä, linssejä, papuja, siemeniä, pähkinöitä ,kaurahiutaleita, pakastemarjoja, hampputuotteita.
oon kuullut muiltakin samaa. Mistä löytyy parhaat reseptit?
Minä tahtoisin syödä juuri mahdollisimman puhdasta ruokaa, ilman korvikkeita ( tofuja, yms).
Mistä löytyy parhaat reseptit
Eilisen syömiset:
Puurolautanen banaanilla, pähkinöillä ja puolukoila. Kahvi kauramaidolla.
Härkislasagnea ja salaattia.
Soijapohjainen jogurtti ja appelsiini.
Itsetehtyä pitsaa. Täytteenä sipulia, sieniä, oliiveja, texmex härkistä, paprikaa ja vegaanijuustoa. Jälkiruuaksi omenalohkoja maapähkinävoilla.
Mulla perus vois olla vaikka tällainen:
1. latte, puuro+hedelmä, pari pähkinää
2. pari leipää kasviksilla ja tuhdimalla täytteellä, seitan, hummus ym.
3. tuhti smoothie jossa marjoja, banaania, pähkinöitä/tahinia/hampunsiemeniä sekä riisi-tai hamppuproteiinia tai jos ehdin lämpimämmin syödä niin vaikka linssisosekeitto+salaatti
4. lämmin ruoka esim. makaronilaatikko linsseillä tai nyhtökauralla, tai perunaa ja pyöryköitä pavuista, salaattia
välipalana esim. liikunnan jälkeen banaania, avokadoa tai pähkinöitä, joskus proteiinipatukka tai energiapallero
Eilinen meni kyllä ihan höpöksi, siis ykspuoliseksi, söin puoli peltiä erittäin kaloripitoista pitsaa ja viipaleen mustikkapiirakkaa vaniljakastikkeella ja suklaajuomalla.
Joskus otan eineksiä kuten karjalanpiirakkaa juustolla, tai pitaleipä falafelillä tai vönerillä.
Oon vegaani ollut 15 vuotta, laktovege 10 vuotta sitä ennen. Liikuntaintoilija olen ja tapanani on liikkua useampi tunti päivässä + hyötyliikunnat. Ylipainoinen silti olen, 81 kg. Ylipaino tuli viime vuosina sairauden vuoksi(lääkkeet, leikkaukset, liikkumisvaikeudet). Vaikealta tuntuu laihduttaa. Ruoka maistuu liian hyvin.
Inspiroiva keskustelu kerrankin, kiitos tästä!
Itse yritän aloittaa vegaanisen elämäntavan tammikuussa. Kirjauduin juuri oikeutta eläimille haasteeseen, toivottavasti saan sieltä hyviä vinkkejä.
En usko että siirtyminen on itsellä kovin "radikaalia" sillä olen miettinyt tätä jo pitkään, ja vuosi vuodelta vähentänyt ja vähentänyt eläinperäisiä tuotteita ruokavaliosta sekä arkielämästä. Esim, jos olen tarvinnut vaikkapa uuden meikkivoiteen, olen ostanut 100%kasviperäisen eläimillä testaamattoman tuoteen. Vielä on muutamia tuotteita kaapissa, mitkä käytän silti loppuun.
Olen aina syönyt kasvispainotteisesti, sillä punainen liha saa vatsani sekaisin enkä pidä kalasta/äyriäisten mausta.
Hyönteissyöntiä voisin harkita/ryhtyä sellaiseksi. Se tosin ei olisi veganismia. En ole vielä päässyt maistamaan Fazerin hyönteisleipää, mutta aijon kyllä testata olin sitten vegaani tai en.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää lumevaikutusta.
Tänään on joululoman jäljiltä aika laiska päivä, joten näillä mennään:
Aamiainen/brunssi: smoothie (oman puutarhan päärynäsosetta + marjoja, banaania, vehnäleseitä ja soijajogurttia), 2 palaa ruisleipää ja niiden päällä hummusta, paistettua tofua + suolakurkkua, kahvia mustana
Välipala: leipäpala hummuksella ja suolakurkuilla
Päivällinen: salaattia ja porkkanakeitto oman puutarhan porkkanoista (pakastettu kiehautettuina viipaleina), sakeutettu maustetulla kaurakermalla, päällä auringonkukansiemeniä
Iltaherkku: Oatlyn suklaajäätelö + raakakaakaonibsejä
En väitäkään, että päivän ruokavalioni olisi terveellinen, mutta palasin vasta myöhään eilisiltana joulun vietosta enkä ole jaksanut suunnitella viikonlopun aterioita. Sitä paitsi rakastan suolakurkkuja (ja leipää).
Vierailija kirjoitti:
Itse yritän aloittaa vegaanisen elämäntavan tammikuussa. Kirjauduin juuri oikeutta eläimille haasteeseen, toivottavasti saan sieltä hyviä vinkkejä.
En usko että siirtyminen on itsellä kovin "radikaalia" sillä olen miettinyt tätä jo pitkään, ja vuosi vuodelta vähentänyt ja vähentänyt eläinperäisiä tuotteita ruokavaliosta sekä arkielämästä. Esim, jos olen tarvinnut vaikkapa uuden meikkivoiteen, olen ostanut 100%kasviperäisen eläimillä testaamattoman tuoteen. Vielä on muutamia tuotteita kaapissa, mitkä käytän silti loppuun.
Olen aina syönyt kasvispainotteisesti, sillä punainen liha saa vatsani sekaisin enkä pidä kalasta/äyriäisten mausta.
Hyönteissyöntiä voisin harkita/ryhtyä sellaiseksi. Se tosin ei olisi veganismia. En ole vielä päässyt maistamaan Fazerin hyönteisleipää, mutta aijon kyllä testata olin sitten vegaani tai en.
Kannattaa syödä kasvisruoista mitä itse haluat kun vegaaniksi kokeilet. Täälläkin vilisee näissä esimerkeissä pirtelöitä (älkää käyttäkö sanaa smoothie, kiitos) ja superruokia, mutta ihan tavallisella kotimaisella kotiruoalla pärjää urheillakin. Trendihifistellä ei tarvi, jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa syödä kasvisruoista mitä itse haluat kun vegaaniksi kokeilet. Täälläkin vilisee näissä esimerkeissä pirtelöitä (älkää käyttäkö sanaa smoothie, kiitos) ja superruokia, mutta ihan tavallisella kotimaisella kotiruoalla pärjää urheillakin. Trendihifistellä ei tarvi, jos ei halua.
Kyllä käytän jatkossakin sanaa smoothie. Pirtelö tarkoittaa kirjaimellisesti tehosekoittimessa valmistettua maidon ja jäätelön maustettua seosta, englanniksi milk shake. Smoothie puolestaan on marjoista, hedelmistä, kasviksista tai vihanneksista valmistettu juoma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käytän jatkossakin sanaa smoothie. Pirtelö tarkoittaa kirjaimellisesti tehosekoittimessa valmistettua maidon ja jäätelön maustettua seosta, englanniksi milk shake. Smoothie puolestaan on marjoista, hedelmistä, kasviksista tai vihanneksista valmistettu juoma.
Höpöhöpö
Aamupala: kaurapuuro mustikoilla, hedelmä ja yogurttia (soija, kaura, tms) ja kahvia
Lounas: Linssikookoskeitto (mausteena mm chiliä, nam!) ja ruisleipää vegaanisella leikkeleellä, vuustolla ja kurkulla.
Välipala kahvitauolla: Banaani ja joskus pala leipää ja kahvia.
Päivällinen: Nyhtökauracurry, riisiä ja paheekseni myönnän Pepsi maxin..
Iltapala: Leipää tai sit päivälliseltä jäänyttä ruokaa, varsinkin jos oon käyny salilla.
Kyllä vegaaniruoalla jaksaa urheilla. Esim. ultrajuoksija Marianna Zaikova on vegaani ja juoksi viime kesänä Suomen päästä päähän ja keväällä 250km Saharan autiomaassa. Hän on juossut myös perättäiset maratonit kaikilla seitsemällä mantereella (myös etelämantereella!)
Eli höpöpöpöä että tarvitsisi lihaa jos urheilee.
Mä olin vielä vuosi sitten sekaani ja sanoin etten voisi ikinä olla vegaani.
Nyt olen vegaani ja eläinoikeusaktivisti.
Ap
Suosittelen katsomaan cowspiracyn ja forks over knivesin netflixistä.