Miksi ihmeessä työttömät ei halua kursseille tms..
Siis noita viestejä lukiessa tuntuu nyt suurin ongelma olevan se että pitäisi jättää se kotisohva tai lähikuppilan kantapöytä ja lähteä palkatta jollekkin kursille muutamaksi päiväksi kuussa. Luulisi jo pelkän mielenterveyden takia olevan vaihtelua päästä näkemään jotain muuta kuin se oman kaksion seinä tai lähibubin kaljahana.
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneppä itse katsomaa millaisia ne kurssit on. Pelkkää kyykytystä ja alentavaa kohtelua. Kohdellaan työttömiä kuin jotain vammaisia, ihan kuin heillä ei olisi älyä lainkaan. Kukaan ei ole työtön siitä syystä, että on tyhmä. Täällä ei vaan riitä työtä jokaiselle. Jopa telkkarin katsominen on avartavampaa kuin nuo työkkärin kurssit. Ihan tiedoksi vaan sullekin. Ja suurin osa työttömistä eivät ole ketään baareissa istuvia, vaan ihan tavallisia suomalaisia perheellisiä ihmisiä, joilla on huoli tulevaisuudesta. Sinä voisit työntää mielipiteesi sinne jonnekin. Jotain ymmärrystä voisi olla, mutta onhan se liikaa vaadittu sellaiselta, jolla on kaikki ihan hyvin, eikä kykene mitenkään ajattelemaan mikä tilanne jollain muulla voisi olla.
Riippuu kurssista, jos oikeasti haluat töihin niin mene ammattiin valmistavalle kurssille alalle jolla löytyy töitä.
Perusta yritys. Ala tekemään toiminimellä duunia, ammattimiehelle löytyy aina töitä.
Jokainen joka oikeasti haluaa voi työllistää ja elättää itsensä.
Niille ammattiinvalmistaville ja varman työpaikan takaaville kursseille hakee enemmän kuin on paikkoja, eli ei jokainen työtön voi sellaiselle kurssille päästä.
Yrityksen perustaminen vaatii A) pääomaa, jota harvoilla työttömillä on ja B) ammattitaitoa ja työkokemusta, jota on vielä harvemmilla työttömillä ja C) riittävää asiakaskuntaa. Minkä alan yrityksistä on pulaa sinun kotipaikkakunnallasi?
Oikeasti on hyviäkin kursseja. Tiedän, kun olen ollut itse sellaisia järjestämässä. Mutta kuten sanottua, ei niille kaikki pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneppä itse katsomaa millaisia ne kurssit on. Pelkkää kyykytystä ja alentavaa kohtelua. Kohdellaan työttömiä kuin jotain vammaisia, ihan kuin heillä ei olisi älyä lainkaan. Kukaan ei ole työtön siitä syystä, että on tyhmä. Täällä ei vaan riitä työtä jokaiselle. Jopa telkkarin katsominen on avartavampaa kuin nuo työkkärin kurssit. Ihan tiedoksi vaan sullekin. Ja suurin osa työttömistä eivät ole ketään baareissa istuvia, vaan ihan tavallisia suomalaisia perheellisiä ihmisiä, joilla on huoli tulevaisuudesta. Sinä voisit työntää mielipiteesi sinne jonnekin. Jotain ymmärrystä voisi olla, mutta onhan se liikaa vaadittu sellaiselta, jolla on kaikki ihan hyvin, eikä kykene mitenkään ajattelemaan mikä tilanne jollain muulla voisi olla.
Riippuu kurssista, jos oikeasti haluat töihin niin mene ammattiin valmistavalle kurssille alalle jolla löytyy töitä.
Perusta yritys. Ala tekemään toiminimellä duunia, ammattimiehelle löytyy aina töitä.
Jokainen joka oikeasti haluaa voi työllistää ja elättää itsensä.
Niille ammattiinvalmistaville ja varman työpaikan takaaville kursseille hakee enemmän kuin on paikkoja, eli ei jokainen työtön voi sellaiselle kurssille päästä.
Yrityksen perustaminen vaatii A) pääomaa, jota harvoilla työttömillä on ja B) ammattitaitoa ja työkokemusta, jota on vielä harvemmilla työttömillä ja C) riittävää asiakaskuntaa. Minkä alan yrityksistä on pulaa sinun kotipaikkakunnallasi?
Oikeasti on hyviäkin kursseja. Tiedän, kun olen ollut itse sellaisia järjestämässä. Mutta kuten sanottua, ei niille kaikki pääse.
hullumaailma kirjoitti:
Siis noita viestejä lukiessa tuntuu nyt suurin ongelma olevan se että pitäisi jättää se kotisohva tai lähikuppilan kantapöytä ja lähteä palkatta jollekkin kursille muutamaksi päiväksi kuussa. Luulisi jo pelkän mielenterveyden takia olevan vaihtelua päästä näkemään jotain muuta kuin se oman kaksion seinä tai lähibubin kaljahana.
Vittu sun idiootin kanssa.
NIITÄ KURSSEJA EI OLE.
KURSSILLE TAI TYÖHÖN EI VOI MENNÄ JOS EI OLE SAANUT PAIKKAA.
Et sinäkään voi mennä vaikka naapurin työpaikalle ja alkaa siellä töitä tekemään. Kyllä sinne kuule äkkiä poliisi soitetaan sinua pois hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Perusta yritys, sanottiin kurssilla myös mun kaverilleni. Hänen pääasiallinen tuotteensa olisi siinä vaiheessa ollut "jonkinlaisten käsitöiden tekeminen ja myynti" sekä "itseopiskellut hömppähoidot". Toki näillä yksihuoltaja elättää helposti itsensä ja kolme lastaan... Täysin edesvastuutonta edes ehdottaa kenellekään yrittämistä noin heppoiselta pohjalta.
(Nyt kun joku kuitenkin tarttuu epäolennaiseen, niin ei, lapsilla ei ole enää isää. Kaverini jäi nuorella iällä leskeksi.)
Järkee voi toki käyttää ja perustaa yrityksen muuhunkin perustuen kuin sukan kutomiseen.
Hömppähoidoilla tosin voisi ehkä tehdä satojen tuhansien liikevaihdon ja hyvän busineksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka oikeasti haluaa voi työllistää ja elättää itsensä.Niille ammattiinvalmistaville ja varman työpaikan takaaville kursseille hakee enemmän kuin on paikkoja, eli ei jokainen työtön voi sellaiselle kurssille päästä.
Näin on. En itsekään päässyt ensimmäiselle haluamalleni kurssille mutta kakkosvaihtoehtoon pääsin.
Pitää olla halua mennä ja hakea uudestaan. 100- varmasti pääsee jossain vaiheessa sisään kurssille kunhan laittaa vaihtoehtoja.
a) Yrityksen perustaminen ei välttämättä vaadi lainkaan pääomaa.
b) Osaamista se vaatii. Ei ammattitaitoa eikä työkokemusta.
c) Asiakkaita ei ole millään yrityksellä valmiiksi, ne hommataan itse.
Ei sellaisia muutaman päivän kursseja oikeasti ole. Työkkärin kurssit ovat järjestään ylipitkiä. Jos ei kyseessä ole aito ammattikoulutus, on usein melkoista tuhlausta käydä esim. 3-4 kk jotain vesieristyskurssia. Sen jälkeen olet ollut 3-4 kk pidempään työttömänä etkä yhtään sen lähempänä työllistymistä. Eri asia, jos näille kursseille menisivät pelkästään rakennusalalla toimineet ammattilaiset päivittämään osaamistaan ja hankkimaan sertifikaatteja (mikä veisi pari päivää tai viikon), mutta kun sinne vesieristyskurssille ohjataan taksikuskeja ja varastomiehiä. Sitten pitäisi enää käydä 10 muuta 3-4 kuukauden työkkärikurssia, niin voisi jo melkein olla rakennusmies. Tai vaihtoehtoisesti voisi mennä aikuiskoulutuksen kautta raksa-amikseen ja selvitä alle kahden vuoden koko tutkinnosta, mutta sehän olisi ylikoulutusta ja muutenkin järjetöntä kun ei jokainen taksikuski tai varastomies halua raksalle. Mutta toki sellaisen 3-4 kuukauden päivähoitokurssin voi aina pakon sanelemana suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusta yritys, sanottiin kurssilla myös mun kaverilleni. Hänen pääasiallinen tuotteensa olisi siinä vaiheessa ollut "jonkinlaisten käsitöiden tekeminen ja myynti" sekä "itseopiskellut hömppähoidot". Toki näillä yksihuoltaja elättää helposti itsensä ja kolme lastaan... Täysin edesvastuutonta edes ehdottaa kenellekään yrittämistä noin heppoiselta pohjalta.
(Nyt kun joku kuitenkin tarttuu epäolennaiseen, niin ei, lapsilla ei ole enää isää. Kaverini jäi nuorella iällä leskeksi.)
Järkee voi toki käyttää ja perustaa yrityksen muuhunkin perustuen kuin sukan kutomiseen.
Hömppähoidoilla tosin voisi ehkä tehdä satojen tuhansien liikevaihdon ja hyvän busineksen.
Työkyvytön kaverini on alkanut energiahoitajaksi.
Tekee sitä pimeästi ja tienaa sillä joitain kymppejä kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hömppähoidoilla tosin voisi ehkä tehdä satojen tuhansien liikevaihdon ja hyvän busineksen.Työkyvytön kaverini on alkanut energiahoitajaksi.
Tekee sitä pimeästi ja tienaa sillä joitain kymppejä kuukaudessa.
"työkyvytön" kaverini hitsailee autoja ja tienaa siten muutaman tonnin kuukaudessa pimeästi.
Vierailija kirjoitti:
Osallistuin varastomieskurssille, yksi osallistujista työllistyi, appiukolla kun oli iso firma jonne olis päässyt muutenkin mutta saipa koulutuksen näin kätevästi. Itsekin sain työtä vuokrafirman kautta jonkin ajan kuluttua mutta eipä selkä kestänytkään. Terveisin 55 vuotias.
Tää on kanssa hyvä esimerkki. Itse menin 18-vuotiaana varastoon töihin. Ensimmäisen päivän olin kokeneemman työntekijän ohjauksessa. Sen jälkeen työskentelin varastossa varastomiehenä. Olisi ihan ok, jos tällainen varastomieskurssi kestäisi yhden päivän. Tässä on keräilytrukki ja tässä on vastapainotrukki ja tämä on FIN-lava ja tämä on euro-lava jne. Pakkashuoneessa pidetään pakkasvaatteita ja siellä työskentelystä maksetaan pakkaslisää. 8 h ja koulutus oli siinä. Se olisi ok. Mutta kun työkkäri pääsee järkkäämään koulutusta ja konsulttifirma rahastamaan, niin siihen käytetään enemmän resursseja kuin keskimääräisen tohtorikoulutettavan ohjaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei ole luotu 'järkeä' sen enempään, niin vaikea silloin on perustaa yritystä, joka tuottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hömppähoidoilla tosin voisi ehkä tehdä satojen tuhansien liikevaihdon ja hyvän busineksen.Työkyvytön kaverini on alkanut energiahoitajaksi.
Tekee sitä pimeästi ja tienaa sillä joitain kymppejä kuukaudessa."työkyvytön" kaverini hitsailee autoja ja tienaa siten muutaman tonnin kuukaudessa pimeästi.
Sipilän kaverit tienaavat vokkibisneksillä miljoonia ja pimittävät tulot veroparatiiseihin.
Kursseista ei välttämättä ole hyötyä tai järkeä, mutta ei leikata tukia kun osallistut. Joten kannattaa osallistua.
Voisi verrata että eihän emännällekään ole järkeä ostaa kukkia tai tarjota jalkakylpyjä, mutta voi saada sitä kaikkein kauneinta jos niin tekee, joten kannattaa ostaa niitä rehuja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne kurssit ovat tuollaisia? Kuka valvoo niiden sisältöä ja tarkoituksenmukaisuutta? Onko esimerkkejä hyödyllisistä kursseista?
Liikenteen kurssit ovat hyödyllisiä. Ammattipätevyydet ovat pakollisia ammattiliikenteessä ja sellaisia ei kenelläkään taviksella ole varmuuden vuoksi hankittuna. Työkkärin kurssin kautta saa pätevyydet ilmaiseksi ja korotettua tarvittaessa ajokorttiluokan. Koulutuksen sisältö on tarkkaan rajattu ja valvottu koska se liittyy suoraan Trafin ja muiden viranomaisten asettamiin vaatimuksiin eikä ole konsulttien vapaassa harkinnassa niin kuin jossain new age -kurssilla. Työpaikkoja on yleensä liikenteen parissa hyvin saatavilla ja paljon järjestetään rekrykursseja, joilta moni saa suoraan työharjoittelupaikan ja ammatin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hömppähoidoilla tosin voisi ehkä tehdä satojen tuhansien liikevaihdon ja hyvän busineksen.Kaikille ei ole luotu 'järkeä' sen enempään, niin vaikea silloin on perustaa yritystä, joka tuottaisi.
Tuskin kukaan sellaista typerystä firmaansa töihinkään haluisi. Ojankaivuu lapiolla voi olla sopivaa tuollaiselle. Kuka siitä sitten maksaa, ei kovin moni.
Miksi ihmeessä 55v menee varastokurssille? Ja miksi ihmeessä 55v ihmettelee että voi olla vaikea saada alan töitä? Erityisen riskialttiita tuossa iässä on juuri ne raavaat, koko ikänsä äijähommia tehneet miehet joiden selkä ja kroppa on romuna koska raskas työ, elintavat on todennäköisesti mitä on, kuntoilu on homoille ja venyttely naisille. Osoittaa ainoastaan täydellistä harkinnan puutetta sekä työttömältä että kurssin järjestäjältä.
Mutta nämähän on näitä mihin usein törmää: introvertti opiskelee markkinointia ja ihmettelee kun ei oikein pärjää haastatteluissa ja miksi ei tule töitä, vastuuton opiskelee hoitoalaa ja sitten taas ihmetellään jne. Elämänhallinnan yksi osuus on se että kykenee edes jollain tavalla hahmottamaan mihin kykenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin voisi, jos olisi liiketoimintaosaamista, todellista hömppähoitojen osaamista ja mielellään myös pikkusen alkupääomaa. Kaverini oli tasolla "pidän käsiäni tässä sun kipeän selän päällä ja joskus se auttaa". Niin tällaiselle ihmiselle sitten ehdotti yhteiskunnan varoilla palkattu konsultti, että alappa hoitoyrittäjäks. Tuosta vaan.
PS. Olen itse mikroyrittäjä. Tiedän mistä puhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hömppähoidoilla tosin voisi ehkä tehdä satojen tuhansien liikevaihdon ja hyvän busineksen.Niin voisi, jos olisi liiketoimintaosaamista, todellista hömppähoitojen osaamista ja mielellään myös pikkusen alkupääomaa. Kaverini oli tasolla "pidän käsiäni tässä sun kipeän selän päällä ja joskus se auttaa". Niin tällaiselle ihmiselle sitten ehdotti yhteiskunnan varoilla palkattu konsultti, että alappa hoitoyrittäjäks. Tuosta vaan.
PS. Olen itse mikroyrittäjä. Tiedän mistä puhun.
Niin, hän sai huonoja neuvoja, mitä sitten?
Huonoja neuvoja on varmaan moni muukin saanut elämässään. Yhteiskunnan varoilla näitä työttämiäkin elätetään.
Vierailija kirjoitti:
Kursseista ei välttämättä ole hyötyä tai järkeä, mutta ei leikata tukia kun osallistut. Joten kannattaa osallistua.
Voisi verrata että eihän emännällekään ole järkeä ostaa kukkia tai tarjota jalkakylpyjä, mutta voi saada sitä kaikkein kauneinta jos niin tekee, joten kannattaa ostaa niitä rehuja.
Tuosta syystä suurin osa miehistä ostaa kukkia vaimolleen ja/tai tyttöystävälleen. Luulisin. Makkarissa saattaa sitten maksaa itsensä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä 55v menee varastokurssille? Ja miksi ihmeessä 55v ihmettelee että voi olla vaikea saada alan töitä? Erityisen riskialttiita tuossa iässä on juuri ne raavaat, koko ikänsä äijähommia tehneet miehet joiden selkä ja kroppa on romuna koska raskas työ, elintavat on todennäköisesti mitä on, kuntoilu on homoille ja venyttely naisille. Osoittaa ainoastaan täydellistä harkinnan puutetta sekä työttömältä että kurssin järjestäjältä.
Mutta nämähän on näitä mihin usein törmää: introvertti opiskelee markkinointia ja ihmettelee kun ei oikein pärjää haastatteluissa ja miksi ei tule töitä, vastuuton opiskelee hoitoalaa ja sitten taas ihmetellään jne. Elämänhallinnan yksi osuus on se että kykenee edes jollain tavalla hahmottamaan mihin kykenee.
TE-keskuksen mielestä se oli mulle ihan paras kurssi. Ei se mitään, tykkään kyllä varastotyöstä vaikka käteen jää vain tonni kuussa. Sitä työtä ei rahan takia tehdäkään :)
Olen kylläkin töissä. Ymmärrykseni riittää kuitenkin pidemmälle kuin sinulla. Kaikki yrityksen eivät ole kannattavia, eikä kaikkien työttömien ole mahdollista ryhtyä yrittäjiksi. Monilla pienyrittäjillä on nytkin täysi työ selvitä edes omasta elatuksestaan.
Isoille yrityksille tarjotaan miljardien yritystuet ja siitä huolimatta laittavat porukkaa pihalle ja heti sen jälkeen järjestävät messevät osingojaot ja bonukset johtajilleen.