Miksi ihmeessä työttömät ei halua kursseille tms..
Siis noita viestejä lukiessa tuntuu nyt suurin ongelma olevan se että pitäisi jättää se kotisohva tai lähikuppilan kantapöytä ja lähteä palkatta jollekkin kursille muutamaksi päiväksi kuussa. Luulisi jo pelkän mielenterveyden takia olevan vaihtelua päästä näkemään jotain muuta kuin se oman kaksion seinä tai lähibubin kaljahana.
Kommentit (348)
Itse kävin työkkärin CV-kurssin juuri lukiosta valmistuneena aikoinani. Työllistyin heti kurssin jälkeen ja sain paljon hyviä neuvoja. Hauskaakin oli!
Ehkä vain olen naiivi nuoren ikäni vuoksi. :)
Tämä on varmaan jo useaan otteeseen selitetty mutta väännän vielä kertaalleen rautalangasta. Työttömiä on eri aloilta, eri elämäntilanteissa ja eri puolilla maata. Se, että kaikki nähdään läpilaiskoina luusereina ei vaan toimi. Jos kaikki työttömät tungetaan samaan muottiin ja ajatellaan, että he eivät ole aktiivisia mutta hyötyisivät kyllä näistä hallituksen keksimistä poppaskonsteista niin on kyllä melkoista työttömien aliarviointia.
Olen akateeminen pätkätyöläinen ja työttömyysjaksoilla olen mm. tehnyt vapaaehtoistyötä ja opiskellut avoimessa yliopistossa. Aktiivimallissa kumpikaan ei käy osoitukseksi aktiivisuudesta. Sen sijaan aktiivisuutta olisi se, jos menisin työvoimakoulutuksena järjestettävälle hitsauskurssille. Järkevää?
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin työkkärin CV-kurssin juuri lukiosta valmistuneena aikoinani. Työllistyin heti kurssin jälkeen ja sain paljon hyviä neuvoja. Hauskaakin oli!
Niin minäkin aikoinani vastavalmistuneena löysin mukavasti töitä. Nyt on maailma muuttunut. Hyvillä papereilla, hyvällä koulutuksella ja rautaisella ammattitaidolla et tee enää yhtään mitään, kun ikää on yli 40 v ja samaa työpaikkaa hakee kanssasi 200 muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vain olen naiivi nuoren ikäni vuoksi. :)Niin minäkin aikoinani vastavalmistuneena löysin mukavasti töitä. Nyt on maailma muuttunut. Hyvillä papereilla, hyvällä koulutuksella ja rautaisella ammattitaidolla et tee enää yhtään mitään, kun ikää on yli 40 v ja samaa työpaikkaa hakee kanssasi 200 muutakin.
Tästä on siis n. 2 vuotta. Lol.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai työttömien vaatimuksillako niitä määrärahoja lisätään? Kyllä te-toimistot niistä palautetta saa jo nyt. Kun kunnolliselle kurssille otetaan 20 henkilöä ja hakijoita on 70, niin ne rannalle jääneet asiasta sanovat.
Nuo ovat vielä kevyet luvut. Pilvipalveluaiheiselle F.E.C.-kurssille (alta 20 lähiopetuspäivää ja loput puolen vuoden kurssista palkatonta harjoittelua yhteistyöyrityksessä) oli 500 hakijaa, kussilla 20 paikkaa. Heti kun on joku järkevä kurssi joka oikeasti voisi auttaa työllistymisessä, hakijamäärät lasketaan sadoissa. 500 ihmistä oli halukkaita työskentelemään puoli vuotta ilmaiseksi siinä toivossa, että saisi relevanttia täydennyskoulutusta ja mahdollisuuden näyttää ostaamistaan potentiaaliselle työnantajalle.
Kokkarekepuloisen mielestä ne 480 eivät olleet aktiivisia ja heitä pitää rangaista.
Olin yhdellä parin päivän kurssilla. Olin huoneessa muutaman kurssilaisen kanssa. Sain paperin, jossa oli selostus mitä teen tietokoneella. Eli kirjoita lause: "xxx" paina enter, kirjoita, paina yms. Eli paperi oli tarkoitettu idiootille, Siinä sanottiin aina mitä tietokoneen nappulaa pitää seuraavaksi painaa. Sain paperin tehtyä ja printattua 10 minuutissa. Ongelma oli, että se oli koko päivän ainoa duuni/harjoite tms. miksi sitä nyt voisi kutsua. Jäi pikkuisen rahastuksenmaku suuhun. Lähettävä taho maksoi kalliisti kurssin järjestävälle taholle. Näin meidän verorahoja (ehkä työttömyyden hoitoon tarkoitettuja rahoja) käytetään härskisti hyväksi. Jpku yksityinen yrittäjä sai hyvät tulot minimaalisesta toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja pukeudun minkkiturkkiin. Luuletko oikeasti, että kaikki työnhakijat ovat kurjallistoa?
Luuletko todellakin, että olet tuon turkkisi takea jotenkin muiden yläpuolella?
Tuskin hän sitä luulee, mutta turkki on sen verran kallis että se ehkä määrittelee elintasoa. Ainakin asenteita.
Me työttömät halutaan ensisijaisesti löytää töitä. Toissijaisesti kelpaa hyvin myös uudelleenkoulutus tai kurssitkin, kunhan ne ovat sellaisia, joista on oikeasti hyötyä työelämässä ja työllistymisen kannalta. Minulle olisi eniten hyötyä kielten opiskelusta, tasokkaista atk-kursseista (verkkosivujen tekeminen, nettikaupan pyörittäminen, CAD yms.) sekä liiketalousalan tutkinnosta (oman tutkintoni lisäksi) ja oman alani viimeisen tekniikan harjoituskursseista (qPCR, GC/MS, HPLC).
Tällaisia koulutuksia TE-keskuksissa ei ole tarjolla, eikä edes konsulttifirmoilla, jotka keräävät ison potin veronmaksajilta höpökursseillaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä hemmetin vaiheessa ruvettiin puhumaan, että lukiosta valmistutaan? Ei siitä valmistu mihinkään, siinä päästään ylioppilaaksi. Että ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja pukeudun minkkiturkkiin. Luuletko oikeasti, että kaikki työnhakijat ovat kurjallistoa?
Täällä on niin moneen kertaan kerrottu, miten työttömät erottaa ulkonäöstä, kun he kulkevat linttaan astutut Kuomat jalassa ja kulahtanut toppatakki päällä.
Vierailija kirjoitti:
KurjaLListo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on niin moneen kertaan kerrottu, miten työttömät erottaa ulkonäöstä, kun he kulkevat linttaan astutut Kuomat jalassa ja kulahtanut toppatakki päällä.
Ulkonäkö, tärkein piirre ihmisessä? :D
Mä olin tällaisella höpöhöpö-kurssilla. Kerrottiin mm., että työhaastattelussa kuuluu kätellä ja muuta järisyttävää, jota en tosiaankaan tiennyt etukäteen.
Työllistyin kurssin aikana oman alan duuniin (ihan sattumaa että juuri se paikka x aukesi hakuun silloin) ja kurssi sai provikkarahat kun työllistyin :D
Vierailija kirjoitti:
Meneppä itse katsomaa millaisia ne kurssit on. Pelkkää kyykytystä ja alentavaa kohtelua. Kohdellaan työttömiä kuin jotain vammaisia, ihan kuin heillä ei olisi älyä lainkaan. Kukaan ei ole työtön siitä syystä, että on tyhmä. Täällä ei vaan riitä työtä jokaiselle. Jopa telkkarin katsominen on avartavampaa kuin nuo työkkärin kurssit. Ihan tiedoksi vaan sullekin. Ja suurin osa työttömistä eivät ole ketään baareissa istuvia, vaan ihan tavallisia suomalaisia perheellisiä ihmisiä, joilla on huoli tulevaisuudesta. Sinä voisit työntää mielipiteesi sinne jonnekin. Jotain ymmärrystä voisi olla, mutta onhan se liikaa vaadittu sellaiselta, jolla on kaikki ihan hyvin, eikä kykene mitenkään ajattelemaan mikä tilanne jollain muulla voisi olla.
Riippuu kurssista, jos oikeasti haluat töihin niin mene ammattiin valmistavalle kurssille alalle jolla löytyy töitä.
Perusta yritys. Ala tekemään toiminimellä duunia, ammattimiehelle löytyy aina töitä.
Jokainen joka oikeasti haluaa voi työllistää ja elättää itsensä.
selittäkääse kirjoitti:
Miksi sitten monet firmat valittaa työvoimapulasta ??
Työvoimapula ei ole todellista. Firmat saattavat lehtien palstoilla valittaa työvoimapulaa. Jos hakukriteerit täyttävä hakee töitä, niin sieltä ei tule välttämättä minkäänlaista vastausta. Ilmeisesti he hakevat kuitenkin jotain erityistä työntekijää, mutta eivät halua mainita sitä työnhakuilmoituksissaan.
Meilläkin on töissä ollut hankaluuksia saada työntekijöitä. Syynä on varmaan se, että halutaan pienellä palkalla yliopistokoulutuksen saanut poikkeuksellisen hyvä työntekijä, joilla on erityisen hyvät taidot tietyissä asioissa. Työttömät työnhakijat ei tämä sellaiseen työhön kelpaa, koska eiväthän he olisi työttömiä, jos olisivat sopivia työntekijöitä. Tästä syystä voidaan sanoa, että on työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneppä itse katsomaa millaisia ne kurssit on. Pelkkää kyykytystä ja alentavaa kohtelua. Kohdellaan työttömiä kuin jotain vammaisia, ihan kuin heillä ei olisi älyä lainkaan. Kukaan ei ole työtön siitä syystä, että on tyhmä. Täällä ei vaan riitä työtä jokaiselle. Jopa telkkarin katsominen on avartavampaa kuin nuo työkkärin kurssit. Ihan tiedoksi vaan sullekin. Ja suurin osa työttömistä eivät ole ketään baareissa istuvia, vaan ihan tavallisia suomalaisia perheellisiä ihmisiä, joilla on huoli tulevaisuudesta. Sinä voisit työntää mielipiteesi sinne jonnekin. Jotain ymmärrystä voisi olla, mutta onhan se liikaa vaadittu sellaiselta, jolla on kaikki ihan hyvin, eikä kykene mitenkään ajattelemaan mikä tilanne jollain muulla voisi olla.
Riippuu kurssista, jos oikeasti haluat töihin niin mene ammattiin valmistavalle kurssille alalle jolla löytyy töitä.
Perusta yritys. Ala tekemään toiminimellä duunia, ammattimiehelle löytyy aina töitä.
Jokainen joka oikeasti haluaa voi työllistää ja elättää itsensä.
Etkö ole koskaan kuullut yrittäjistä, jotka ovat tehneet konkurssin. Ei yrittäminen aina ole kannattavaa, vaikka raataisi ympäripyöreitä päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka oikeasti haluaa voi työllistää ja elättää itsensä.Etkö ole koskaan kuullut yrittäjistä, jotka ovat tehneet konkurssin. Ei yrittäminen aina ole kannattavaa, vaikka raataisi ympäripyöreitä päiviä.
Oletko ikinä kuullut työntekijästä joka on saanut potkut?
Kun yritys menee konkkaan niin ei siellä enään kukaan työskentele.
Keksitkö lisää syitä jotta voit maata kotona sohvalla?
Vierailija kirjoitti:
1. Ne kurssit ovat todellakin höpöhöpöä
2. Ne kurssit ovat törkeää tulonsiirtoa kaikenmaailman konsulttifirmoille, hyvävelikerho haisee kauas
En jatka numerointia, kun tähän mennessä on vastauksia jo kahdeksatta sivua, mutta kerron omakohtaisia syitä:
-kurssille ei pääse, eli hakijoita on enemmän kuin kurssilla paikkoja
- kurssia ei järjestetä, koska hakijoita ei ole tarpeeksi. Tämä on ongelma erityisesti sellaisilla kursseilla, joille vaaditaan jotain riittävää työkokemusta, esim. rakennusalan erikoiskurssi.
Aloittaja todistaa sen, että kovin on kaukana hallituksen ( ja varsinkin erään vartiaisen) luoma harha työttömien todellisuudesta. Kyse ei todellakaan ole siitä, että työttömät eivät haluaisi kursseille vaan siitä, että ei ole tarjolla järkeviä kursseja, joille pääsisi.
Perusta yritys, sanottiin kurssilla myös mun kaverilleni. Hänen pääasiallinen tuotteensa olisi siinä vaiheessa ollut "jonkinlaisten käsitöiden tekeminen ja myynti" sekä "itseopiskellut hömppähoidot". Toki näillä yksihuoltaja elättää helposti itsensä ja kolme lastaan... Täysin edesvastuutonta edes ehdottaa kenellekään yrittämistä noin heppoiselta pohjalta.
(Nyt kun joku kuitenkin tarttuu epäolennaiseen, niin ei, lapsilla ei ole enää isää. Kaverini jäi nuorella iällä leskeksi.)
Minä toiveikkaana kouluttauduin ja oikein mielestäni fiksusti valitsin sellaisen alankin, minkä työt eivät siirry Kiinaan. Tuo koulutus oli kova ponnistus, koska opintotukea sain vain 1,5 vuodelle ja sen jälkeen kolme vuotta olin ilman mitään tukia. Mieheltä piti tietenkin kysyä, suostuuko hän tällaiseen köyhyysjaksoon siinä toivossa, että koulutuksen myötä saisin töitä. Mies suostui, mistä ikuisesti olen kiitollinen, ja intoa puhkuen aloitin rahoituksen AMK-opinnot. Mutta en päässyt edes kesätöihin. Ja vaikka valmistuin kurssini priimuksena, niin töihin en ole päässyt. Tuhansittain kokeneita työntekijöitä on tältäkin alalta irtisanottu, ei mennyt taaskaan se alanvalinta nappiin.
Nyt ei ole opintotukiviikkoja jäljellä ensimmäistäkään. Taasko pitäisi ehdottaa miehelle, että eletään muutama vuosi köyhyydessä niin kyllä minä 50-vuotiaana vastavalmistuneena saan töitä tältä uudelta alalta? Ja mikähän ala se edes mahtaisi olla?
Kyllä moni varmasti olisi valmis opiskelemaankin, jos olisi edes pieni toivo työllistymisestä opintojen jälkeen. Ja lisäksi tietenkin pitäisi saada jonkinlainen toimeentulo opintojen ajalle. Kun ei opintotukea voi saada eikä työttömyyskorvauksella voi opiskella, niin mitenkä nämä opinnot olisi tarkoitus käytännössä rahoittaa? Mies on jo yhdet opinnot rahoittanut ja siitä hänelle suuri kiitos. Minusta ei voida olettaa että hän maksaisi enää uutta kierrosta. Ja kuinka monella työttömällä on puoliso, jonka tuloilla pystyisi pärjäämään edes kitkutellen jos työttömän tuet lakkaavat moneksi vuodeksi?