Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä työttömät ei halua kursseille tms..

hullumaailma
30.12.2017 |

Siis noita viestejä lukiessa tuntuu nyt suurin ongelma olevan se että pitäisi jättää se kotisohva tai lähikuppilan kantapöytä ja lähteä palkatta jollekkin kursille muutamaksi päiväksi kuussa. Luulisi jo pelkän mielenterveyden takia olevan vaihtelua päästä näkemään jotain muuta kuin se oman kaksion seinä tai lähibubin kaljahana.

Kommentit (348)

Vierailija
161/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kauan työttömänä ja viiskymppisenä akateeminen. Olen hakenut viidelle oman alani lisäkoululutuskurssille työkkärin kautta. Siis työkkärin kursseja, joilla lisäpätevyyttä saisin. En ole päässyt niille.

Tuo on täysin huijausta koko juttu. Ne ei ota sinne pitkäaikaistyöttömiä eikä viiskymppisenä, vaan niitä, jotka voisi muutenkin työllistyä. Siinä olis ollut 5 kuukautta ilmais"harjoittelua" ja koulutusta 3 kuukautta.

Hain epätoivoissani silti, kun siinä olisi saanut erikoispätevyyden, mutta eipä työkkäri huolinut.

Typeriä kursseja. Sinne oli vaatimuksena alan aiempi amk tai yliopisto ja mulla oli alan yliopistotutkinto ja pääaineena vielä tuon suuntainen aihe.

Tuossa vaan järkätään "koulutus" firmoille turun kauppaa töitä ja 5 kuukaudeksi pätevä ilmaistyöntekijä.

Olen nähnyt ihmisten hakemuksia noihin koulutuksiin ja osalta puuttuu täysin huolellisesti mietityt perustelut sille, miten lisäkoulutus hyödyttäisi työllistymistä. Jos hakijoita on pari sataa, niin perustelemattomat tai ympäripyöreitä lauseita sisältävät hakemukset "haen tähän koulutukseen, koska haluan töitä" siirretään ensimmäisenä sivuun, koska niistä ei paista ollenkaan motivaatio eli se, miksi ajattelee juuri tämän koulutuksen olennaisesti auttavan eteenpäin, tai se, että olisi tosissaan sitoutumassa uuden oppimiseen. Kannattaa jo ennen kurssiin hakemista kysyä TE-toimistosta, olisiko tuollainen koulutus paras vaihtoehto tai olisiko jotain muuta tarjolla. Jos asiasta on jo etukäteen mustaa valkoisella kiinnostuksestasi, voi olla helpompi päästä mukaan.

Usein sama ongelma on työhakemuksissakin. Perustelut ovat korkeintaan omaan itseensä liittyviä "haen tätä työtä, koska haluan työtä/palkkaa/kivan työpaikan/kehittyä" eikä yhtään ajatella mitä se työnantaja toivoo työnhakijalta, jotta saisi yritykseen tuottavan tekijän.

Laitoin kyllä perusteluksi, että minulla oli pääaineena juuri tuo kiinnostuksen kohde, mitä tuossa kurssissa oli ja kurssi parantaisi merkittävästi työn saantia. (siitä olisi saanut ammattinkmikkeen) Olin vaan vissiin liian vanha ja liian kauan ollut työtön. Työkkärin edustaja vihjaili siellä esittelytilaisuudessa sen suuntaista, että tällaiset ei pääse.

Hakijoita oli lopulta vain jotain 70 ja otettiin jotain 25.

Vierailija
162/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lööpit nyt kertovat ettei akateemiset saa töitä. Vastustetaan jyrkästi kun on lapsia ja muitakin menoja. Vakuutetaan kuinka ahkerasti haetaan töitä ja kurssit turhia. Kotonakin tienaa paremmin niin ei voi lähteä rakentamaan pohjalta uraa. Pitäisi saada samaa palkkaa kuin pitkän työuran tehneet, joilla aloituspalkka on ollut aivan varmasti myös pieni. Valmista pöytää ei ole. Aika varmasti pikaruokalat, avustajat ja siivousfirmat tarvitsevat lisää työvoimaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koulutukseltani FM ja tämän lisäksi suorittanut n. 140 op kauppatieteitä. Olen tällä hetkellä työtön ja kun te-toimistossa tuli kouluttamisesta puhe, niin tarjosin heille, että kävisin mielelläni LKV- tai APV1-kurssit (kiinteistövälittäjä ja sijoituspalvelututkinto) ja kerroin, että nämä kurssit edistäisivät työllistymistäni merkittävästi. Kuten arvata saattaa, niin tälle todennäköisesti amistaustaiselle virkailijalle nämä eivät käyneet, kun kerran maksavatkin, kuten myös sisältävätkin jotain. Sen sijaan minulle suositeltiin mindfulness-kurssia ja toimiston omaa koulutusta "miten täytät CV:n".

Ongelma on siinä, että TE-toimisto ei voi maksaa yksittäisiä kursseja jokaiselle työttömälle erikseen, vaan koulutukset ovat kilpailutettuja isompia paketteja laajemmalle kohderyhmälle. Luultavasti korkeakoulututkinnon suorittaneella virkailijalla ei ole ollut muuta mahdollisuutta kuin tarjota niitä koulutuksia, mitä ylempi johto on kilpailuttanut. Jos nuo mainitsemasi kurssit jäävät alle TE-toimistoa sitovan lain määrittämien päätoimisuuden rajojen, niin voit kyllä saada ne suoritettua sivutoimisena eli saat normaalin työttömyysrahasi, mutta itse pitää silti maksaa ne opiskelumaksut. Opiskelumaksuihin avustusta kannattaa kysyä omasta liitostasi. Tämän olet varmaan korkeakoulutettuna jo osanutkin tehdä oma-aloitteisesti.

Vierailija
164/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienohelmoja kirjoitti:

Kaikki lööpit nyt kertovat ettei akateemiset saa töitä. Vastustetaan jyrkästi kun on lapsia ja muitakin menoja. Vakuutetaan kuinka ahkerasti haetaan töitä ja kurssit turhia. Kotonakin tienaa paremmin niin ei voi lähteä rakentamaan pohjalta uraa. Pitäisi saada samaa palkkaa kuin pitkän työuran tehneet, joilla aloituspalkka on ollut aivan varmasti myös pieni. Valmista pöytää ei ole. Aika varmasti pikaruokalat, avustajat ja siivousfirmat tarvitsevat lisää työvoimaa.

Miksi akateemisten pitää viedä sellaisetkin työt, jotka sopivat paremmin alemman koulutuksen hankkineille? Tarkoitatko sitä, että akateemisille pitää antaa kaikki työt ja muut, juuri sen alan koulutuksen hankkineet jäävät ilman töitä?

Vierailija
165/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hullumaailma kirjoitti:

Siis noita viestejä lukiessa tuntuu nyt suurin ongelma olevan se että pitäisi jättää se kotisohva tai lähikuppilan kantapöytä ja lähteä palkatta jollekkin kursille muutamaksi päiväksi kuussa. Luulisi jo pelkän mielenterveyden takia olevan vaihtelua päästä näkemään jotain muuta kuin se oman kaksion seinä tai lähibubin kaljahana.

Itse olen kysellyt kurssien perään. Ollut juuri tuossa harhakuvitelmassa, että siellä jotain järkevää järjestettäisiin. Itse olisin kaivannut apua atk-taitojen kohentamiseen. Mulle vaan hymähdellen todettiin, ettei sellaisia ole pitkään aikaan ollut. Kahden vuoden työttömyyden aikana kukaan ei ole mulle edes soittanut tai lähettänyt mitään työ/kurssiehdotuksia. Välillä olen itse työllistynyt keikkatöihin.

Vierailija
166/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienohelmoja kirjoitti:

Miksi akateemisten pitää viedä sellaisetkin työt, jotka sopivat paremmin alemman koulutuksen hankkineille? Tarkoitatko sitä, että akateemisille pitää antaa kaikki työt ja muut, juuri sen alan koulutuksen hankkineet jäävät ilman töitä?

Jos tilanne on tämä että akateemisten pitäö alkaa tehdä siivoustöitä yms niin olisin huolissani Suomen koulutustilanteesta. Koulutetaanko liikaa ihmisiä väärille aloille?

Vierailija
167/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma, että työkkärin kautta ei pääse akateemista ammattiaan tehostavaan koulutukseen, mutta pilipalikursseille työnnetään. Haluaisin tässä työttömänä käydä

asiantuntevia kursseja, etten putoa osaamisessa.

Tuo kaikki on täyttä hämäystä. Kurssienkin tarkoituksena on se harjoittelupaikka, jossa joutuu tekemään kuukausia ilmaiseksi. Mitä harjoittelua se oikein on, jos on alalle jo yliopistotutkinto. Normaalisti ihminen palkataan suoraan yliopistosta noihin hommiin isolla palkalla. Työkkärin harjoittelussa teet saman ilmaiseks.

Voit toki mennä haluamallesi maksulliselle kursille. Miltei kaikkialla muualla maailmassa koulutus on maksullista. 

Vierailija
168/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä rahat ap?

En todella usko, lyhyt kestoiset kurssien lisäävän merkittävästi työttömien työllistämistä, sillä jo nyt pitkäkestoinen koulutus ja työvoiman tarve eivät kohtaa toisiaan, vaikka koulutustarjonta lähtee elinkeinoelämän tarpeista ja siellä pitäisi olla suunnittelussa maan parhaat asiantuntijat.

Ja joka tapauksessa yksi kurssi, vaikka se kestäisi viikon tai kuukauden, maksaisi tuhansia euroja per henkilö, kun pitäisi vuokrata tilat, palkata opettajat ja muu henkilökunta, maksaa opetusvälineet, vakuutukset jne.

Onko se yhteiskunnallisesti kannattavaa ja siksi haluaisin kuulla ap. millä perustelet kurssien tarvetta ja yhteiskunnallista hyötyä.

Koulutushan lähtee aina elinkeinoelämän tarpeista, ei yksittäisen henkilön.

Vierailija
169/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen koulutusjärjestelmässä kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet menestyä koulussa ja työssä. Koulutus on ilmaista ja sitä on tarjolla paljon. Toki on järkevää miettiä työtilanteen näkökulmasta mitä on kannattanut aikoinaan opiskella. Tämä lienee itsestään selvää ollut aina että toiset alat on työpaikkavarmempia kuin toiset. Osa on jättänyt suoraan "unelmiensa alan" tiedostaen ettei sillä työllisty. En ymmärrä miksi aktivoimalla työttömiä ei saataisi tuloksia. Työelämä ihan jokaiselle on luopumista omasta mukavuudesta, kiireistä ja stressaavaa, vie paljon aikaa ja energiaa. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tukia ilman aktiivista omatoimista otetta ja vastuunkantoa omasta elämästä taloudellisesti?

Vierailija
170/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä jotka eivät ymmärrä että työttömilläkin on lapsia, luoja että naurattaa. Minä ainakin päivät kokkaan,siivoan jne ihan tavallista elämää. Aktiivimalli tarkoittaa meille että talous tiukkenee. Nytkään ei ole autoa,alkoholia en käytä enkä polta. Juuri mitään ei osteta eikä voi harrastaa. Jos ostan jotain niin vain lapselle. Aktiivimalli kun tulee niin tiukennan vain ruuanostamista. Eli kulutus suomessa vähenee ja kaupoista työpaikat vähenee. Ja ei,en ole läski vaan painoindeksi on 20 kuten aina kuvitellaan.

Jes.hyvä aktiivimalli,lol.

Vierailija
171/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännä että töitä ei omin neuvoin löydy, mutta mitään kursseja ei voi käydä kun tietää itse paremmin...

Vierailija
172/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla asunut kirjoitti:

Suomen koulutusjärjestelmässä kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet menestyä koulussa ja työssä. Koulutus on ilmaista ja sitä on tarjolla paljon. Toki on järkevää miettiä työtilanteen näkökulmasta mitä on kannattanut aikoinaan opiskella. Tämä lienee itsestään selvää ollut aina että toiset alat on työpaikkavarmempia kuin toiset. Osa on jättänyt suoraan "unelmiensa alan" tiedostaen ettei sillä työllisty. En ymmärrä miksi aktivoimalla työttömiä ei saataisi tuloksia. Työelämä ihan jokaiselle on luopumista omasta mukavuudesta, kiireistä ja stressaavaa, vie paljon aikaa ja energiaa. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa tukia ilman aktiivista omatoimista otetta ja vastuunkantoa omasta elämästä taloudellisesti?

Eihän yksikään opiskelija tiedä opiskelun aloittaessa, mikä on työtilanne kun valmistuu, sillä siihen vaikuttaa suhdanteet, kehitys ja maailman tilanne.

Esim. 80-90-luvulla lääkäreitä ja sh valmistui suoraan työttömäksi ja moni joutui muuttamaan ulkomaille ja 2000-luvulla heistä oli pulaa, mutta mikä on tilanne sotenjälkeen. Ei ole kauaa, kun hammaslääkärissä ja opettajista oli pulaa, nyt moni vasta valmistunut on työttömänä.

Samoin ip-osaajista ja insinööreistä oli huutava pula vielä 2000-luvun alkuun, nyt moni on työttömänä.

Nyt tarvittaisiin juristeja, sähkö- ja lvi-osaajia ja kirvesmiehiä, mutta mikä on tilanne näissäkin ammateissa, sitä ei kukaan tiedä, johtuen maailman tilanteista ja suhdanteista, johon yksityisellä kansalaisella ei juuri ole vaikutusvaltaa.

Vierailija
173/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaunisnainen- kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä jotka eivät ymmärrä että työttömilläkin on lapsia, luoja että naurattaa. Minä ainakin päivät kokkaan,siivoan jne ihan tavallista elämää. Aktiivimalli tarkoittaa meille että talous tiukkenee. Nytkään ei ole autoa,alkoholia en käytä enkä polta. Juuri mitään ei osteta eikä voi harrastaa. Jos ostan jotain niin vain lapselle. Aktiivimalli kun tulee niin tiukennan vain ruuanostamista. Eli kulutus suomessa vähenee ja kaupoista työpaikat vähenee. Ja ei,en ole läski vaan painoindeksi on 20 kuten aina kuvitellaan.

Tiesitkö että työttömyystuet ei ole sitä varten että voit jäädä kotiin lapsiesi kanssa?

Vierailija
174/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaunisnainen- kirjoitti:

Tuosta kulutuksen vähenemisestä saakin nauttia vielä moni taho.

Vierailija
175/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaunisnainen- kirjoitti:

Tuosta kulutuksen vähenemisestä saakin nauttia vielä moni taho.

Sillä jätätkö sinä 20e käyttämättä ei ole mitään vaikutusta talouteen. Ja ei se 'jää käyttämättä', ohjataan vain parempaan käyttöön.

Vierailija
176/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaunisnainen- kirjoitti:

Tiesitkö että työttömyystuet ei ole sitä varten että voit jäädä kotiin lapsiesi kanssa?

Mihin ne lapset sitten olisi tarkoitus laittaa, jos jää itse työttömäksi?

Vierailija
177/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harhaavain kirjoitti:

hullumaailma kirjoitti:

Itse olen kysellyt kurssien perään. Ollut juuri tuossa harhakuvitelmassa, että siellä jotain järkevää järjestettäisiin. Itse olisin kaivannut apua atk-taitojen kohentamiseen. Mulle vaan hymähdellen todettiin, ettei sellaisia ole pitkään aikaan ollut. Kahden vuoden työttömyyden aikana kukaan ei ole mulle edes soittanut tai lähettänyt mitään työ/kurssiehdotuksia.

ATK-kursseja järjestetään ainakin kansanopistossa. Olitko sinnepäin yhteydessä?

Vierailija
178/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kaunisnainen- kirjoitti:

Mihin ne lapset sitten olisi tarkoitus laittaa, jos jää itse työttömäksi?

Vastasin kyseiselle ihmiselle, en hypoteettiseen tilanteeseen jota kuvailit. Voi niitä lapsia hoitaa jos on työtön mutta etsimässä töitä, mutta ne ei ole tarkoitettu siihen että voi pitkäaikaisesti jäädä kotiin makaamaan, hoiti siellä lapsia tai ei. Vieläkö haluat lisää rautalankaa?4

Vierailija
179/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaunisnainen- kirjoitti:

Suomessa maksettavat työttömyyskorvsukset ovat vähäiset, jos niitä vertaillaan Eu-tasolla.

Jos ajatellaan kustannuksia, kotona hoidettu lapsi on halvin vaihtoehto yhteiskunnalle. Tilastojen valossa, kunnasta riippuen alle 3-vuotiaan päivähoitokustannukset ovat keskimäärin. 1250-1800€/kk/lapsi ja yli 3v osalta hiukan edullisempi.

Ja kun perheessä on keskimäärin 2 lasta, kustannukset ovat tuplana.

Vierailija
180/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut itselleni relevantti kurssi olisi työturvallisuuskortti, joka minulla on jo voimassa. Joskus menneisyydessä on järjestetty mielenkiintoinen SAP-kurssi, jolla voisi olla oikeasti arvoa työllistymisen suhteen. Mutta kun kysyin, milloin sellainen seuraavan kerran on, en saanut vastausta. No, aivan varmasti liian kallis järjestää.

CV:ni on kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä