Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä työttömät ei halua kursseille tms..

hullumaailma
30.12.2017 |

Siis noita viestejä lukiessa tuntuu nyt suurin ongelma olevan se että pitäisi jättää se kotisohva tai lähikuppilan kantapöytä ja lähteä palkatta jollekkin kursille muutamaksi päiväksi kuussa. Luulisi jo pelkän mielenterveyden takia olevan vaihtelua päästä näkemään jotain muuta kuin se oman kaksion seinä tai lähibubin kaljahana.

Kommentit (348)

Vierailija
141/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä 55v menee varastokurssille?  Ja miksi ihmeessä 55v ihmettelee että voi olla vaikea saada alan töitä? Erityisen riskialttiita tuossa iässä on juuri ne raavaat, koko ikänsä äijähommia tehneet miehet joiden selkä ja kroppa on romuna koska raskas työ, elintavat on todennäköisesti mitä on, kuntoilu on homoille ja venyttely naisille. Osoittaa ainoastaan täydellistä harkinnan puutetta sekä työttömältä että kurssin järjestäjältä.

Mutta nämähän on näitä mihin usein törmää: introvertti opiskelee markkinointia ja ihmettelee kun ei oikein pärjää haastatteluissa ja miksi ei tule töitä, vastuuton opiskelee hoitoalaa ja sitten taas ihmetellään jne.  Elämänhallinnan yksi osuus on se että kykenee edes jollain tavalla hahmottamaan mihin kykenee.

Tällä hetkellä TE-keskus on lykkäämässä puolta Suomea lähihoitajakoulutukseen. Välittämättä siitä, soveltuuko henkilö lainkaan kyseiselle alalle.

Vierailija
142/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kursseista ei välttämättä ole hyötyä tai järkeä, mutta ei leikata tukia kun osallistut. Joten kannattaa osallistua.

Voisi verrata että eihän emännällekään ole järkeä ostaa kukkia tai tarjota jalkakylpyjä, mutta voi saada sitä kaikkein kauneinta jos niin tekee, joten kannattaa ostaa niitä rehuja.

Onko tämä nyt joku keskustanuori? Vuosi 2017 ja emännälle kukkia niin voi saada sitä kaikkein kauneinta🙄😂

No, asiaan: Vastuullinen työtön ei mene höpöpupukursseille, koska haluaa säästää veronmaksajien rahoja, eikä työntää niitä konsulttifirmoille, vaikka miten hallituspuolueiden kaverit ovat bisneksiä luvanneet avittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusta yritys, sanottiin kurssilla myös mun kaverilleni. Hänen pääasiallinen tuotteensa olisi siinä vaiheessa ollut "jonkinlaisten käsitöiden tekeminen ja myynti" sekä "itseopiskellut hömppähoidot". Toki näillä yksihuoltaja elättää helposti itsensä ja kolme lastaan... Täysin edesvastuutonta edes ehdottaa kenellekään yrittämistä noin heppoiselta pohjalta.

(Nyt kun joku kuitenkin tarttuu epäolennaiseen, niin ei, lapsilla ei ole enää isää. Kaverini jäi nuorella iällä leskeksi.)

Järkee voi toki käyttää ja perustaa yrityksen muuhunkin perustuen kuin sukan kutomiseen. 

Hömppähoidoilla tosin voisi ehkä tehdä satojen tuhansien liikevaihdon ja hyvän busineksen. 

Kaikille ei ole luotu 'järkeä' sen enempään, niin vaikea silloin on perustaa yritystä, joka tuottaisi.

Tuskin kukaan sellaista typerystä firmaansa töihinkään haluisi.  Ojankaivuu lapiolla voi olla sopivaa tuollaiselle.  Kuka siitä sitten maksaa, ei kovin moni. 

Et tajunnut kommentissa ollutta sarkasmia. Moni työnantaja palkkaa oikein mielellään päteviä ihmisiä, vaikka näistä ei olisikaan yrittäjiksi tai heillä ei ole itsellä toimivaa liikeideaa. 

Vierailija
144/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusta yritys, sanottiin kurssilla myös mun kaverilleni. Hänen pääasiallinen tuotteensa olisi siinä vaiheessa ollut "jonkinlaisten käsitöiden tekeminen ja myynti" sekä "itseopiskellut hömppähoidot". Toki näillä yksihuoltaja elättää helposti itsensä ja kolme lastaan... Täysin edesvastuutonta edes ehdottaa kenellekään yrittämistä noin heppoiselta pohjalta.

(Nyt kun joku kuitenkin tarttuu epäolennaiseen, niin ei, lapsilla ei ole enää isää. Kaverini jäi nuorella iällä leskeksi.)

Järkee voi toki käyttää ja perustaa yrityksen muuhunkin perustuen kuin sukan kutomiseen. 

Hömppähoidoilla tosin voisi ehkä tehdä satojen tuhansien liikevaihdon ja hyvän busineksen. 

Kaikille ei ole luotu 'järkeä' sen enempään, niin vaikea silloin on perustaa yritystä, joka tuottaisi.

Tuskin kukaan sellaista typerystä firmaansa töihinkään haluisi.  Ojankaivuu lapiolla voi olla sopivaa tuollaiselle.  Kuka siitä sitten maksaa, ei kovin moni. 

Et tajunnut kommentissa ollutta sarkasmia. Moni työnantaja palkkaa oikein mielellään päteviä ihmisiä, vaikka näistä ei olisikaan yrittäjiksi tai heillä ei ole itsellä toimivaa liikeideaa. 

Et sinäkään ihan kaikkea tajua.

Jos työntekijä kerran on pätevä henkilö niin hän voi myös pyörittää yritystä. Toiminimellä työskentely ei oikeasti vaadi mitään erityistaitoja. Kirjanpito palvelu saattaa olla ainoa mitä kaipaa, mutta alasta riippuen sekin on yleensä helppo hoitaa itse. 

Vierailija
145/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voisi, jos olisi liiketoimintaosaamista, todellista hömppähoitojen osaamista ja mielellään myös pikkusen  alkupääomaa. Kaverini oli tasolla "pidän käsiäni tässä sun kipeän selän päällä ja joskus se auttaa". Niin tällaiselle ihmiselle sitten ehdotti yhteiskunnan varoilla palkattu konsultti, että alappa hoitoyrittäjäks. Tuosta vaan.

PS. Olen itse mikroyrittäjä. Tiedän mistä puhun.

Niin, hän sai huonoja neuvoja, mitä sitten? 

Huonoja neuvoja on varmaan moni muukin saanut elämässään. Yhteiskunnan varoilla näitä työttämiäkin elätetään. 

Meille kaikille olisi hyödyksi, jos hän saisi yhteiskunnan varoilla hyviä ja käyttökelpoisia neuvoja. Rahojen syytäminen huonoja neuvoja antaville konsulteille on tuhlausta. Hölmöläisten peitonjatkamista.

Vierailija
146/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväideatää kirjoitti:

Voisko ne työttömät päästää kuunteluoppilaiksi vaikka ammattikouluihin ja muihin opinahjoihin. Saisivat valita missä käyvät vaikka viikon kattelemassa. Vaikka sitten joku innostuisi uudesta ammatista.

Tällainen mahdollisuus on jo nyt ja sen nimi on koulutuskokeilu.

Vierailija
147/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, sitten kehotetaan kouluttautumaan jollekin alalle. Kun ei voi nykyään mistään olla takeita, vaikka kuinka on kouluttautunut, niin työttömänä on jo valmiiksi niin paljon ihmisiä, että se juuri kouluttautunut ei välttämättä edelleenkään pääse siihen työhön mihin on koulunsa käynyt.

Minä toiveikkaana kouluttauduin ja oikein mielestäni fiksusti valitsin sellaisen alankin, minkä työt eivät siirry Kiinaan. Tuo koulutus oli kova ponnistus, koska opintotukea sain vain 1,5 vuodelle ja sen jälkeen kolme vuotta olin ilman mitään tukia. Mieheltä piti tietenkin kysyä, suostuuko hän tällaiseen köyhyysjaksoon siinä toivossa, että koulutuksen myötä saisin töitä. Mies suostui, mistä ikuisesti olen kiitollinen, ja intoa puhkuen aloitin rahoituksen AMK-opinnot. Mutta en päässyt edes kesätöihin. Ja vaikka valmistuin kurssini priimuksena, niin töihin en ole päässyt. Tuhansittain kokeneita työntekijöitä on tältäkin alalta irtisanottu, ei mennyt taaskaan se alanvalinta nappiin.

Nyt ei ole opintotukiviikkoja jäljellä ensimmäistäkään. Taasko pitäisi ehdottaa miehelle, että eletään muutama vuosi köyhyydessä niin kyllä minä 50-vuotiaana vastavalmistuneena saan töitä tältä uudelta alalta? Ja mikähän ala se edes mahtaisi olla? 

Kyllä moni varmasti olisi valmis opiskelemaankin, jos olisi edes pieni toivo työllistymisestä opintojen jälkeen. Ja lisäksi tietenkin pitäisi saada jonkinlainen toimeentulo opintojen ajalle. Kun ei opintotukea voi saada eikä työttömyyskorvauksella voi opiskella, niin mitenkä nämä opinnot olisi tarkoitus käytännössä rahoittaa? Mies on jo yhdet opinnot rahoittanut ja siitä hänelle suuri kiitos. Minusta ei voida olettaa että hän maksaisi enää uutta kierrosta. Ja kuinka monella työttömällä on puoliso, jonka tuloilla pystyisi pärjäämään edes kitkutellen jos työttömän tuet lakkaavat moneksi vuodeksi?

Opiskele avoimessa yliopistossa alle 5op/kk tai ammattitutkinnon osia alle päätoimisuuden rajan niin saat työttömyyskorvauksen. Tai kysy työkkäristä olisiko sinun mahdollista päästä vielä työttömyyskorvauksella opiskelemaan omaehtoisesti. Tai hae työvoimakoulutukseen työkkärin sivujen kautta. Kaikki nuo vaihtoehdot rahoittaa työttömyyskorvauksesi.

Vierailija
148/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

envaansiedä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

korjaus ylle kirjoitti:

Korjaus ylläolevaan . lapsi yksityisen kotihoidon tuelle yksityisellä

Onko sinun asiasi miettiä, miten joku muu tekee. Huolehtisit vaan omasta elämästäsi.

Kyllä se hiukan on koska moni elää minun maksamillani verorahoilla käyttäen tukia yhteiskunnassa täysin väärin. Minusta tää pitää paljastaa. ja olen ihan oikeasti tosissani. Miksi jonkun pitää työllään maksaa esim se että joku äiti viettää päivät shoppaillen ja kavereitten kanssa hengaillen kun lapsi on yhteiskunnan varoilla hoidossa muualla ja äiti vetää elämisensä ansiot ihan ilmaiseksi. Hoitaisi edes lapsensa sitten.

Ja tämä äiti ei vaan halua töitä.

Taidat tienata ihan hemmetin paljon, kun kerran elätät ihan useampaa työtöntä verorahoillasi....

Vierailija
149/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voisi, jos olisi liiketoimintaosaamista, todellista hömppähoitojen osaamista ja mielellään myös pikkusen  alkupääomaa. Kaverini oli tasolla "pidän käsiäni tässä sun kipeän selän päällä ja joskus se auttaa". Niin tällaiselle ihmiselle sitten ehdotti yhteiskunnan varoilla palkattu konsultti, että alappa hoitoyrittäjäks. Tuosta vaan.

PS. Olen itse mikroyrittäjä. Tiedän mistä puhun.

Niin, hän sai huonoja neuvoja, mitä sitten? 

Huonoja neuvoja on varmaan moni muukin saanut elämässään. Yhteiskunnan varoilla näitä työttämiäkin elätetään. 

Meille kaikille olisi hyödyksi, jos hän saisi yhteiskunnan varoilla hyviä ja käyttökelpoisia neuvoja. Rahojen syytäminen huonoja neuvoja antaville konsulteille on tuhlausta. Hölmöläisten peitonjatkamista.

Niin, tosin meillä ei todisteeksi muuta kuin sinun väitteesi, mutta huonon konsultin voi toki potkia työttömäksi muiden työttömien joukkoon.

Palkaa sitten tilalle vähän fiksumman konsultin vaikka sieltä työttömien joukosta. 

Rahojen syytäminen työttömille joilla ei halua työllistyä on myös rahojen tuhlausta. 

Vierailija
150/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät on äärimmäiset laiskaa sakkia. Siksi saivat potkut jos koskaan edes olivat töissä.

Vierailija
151/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulutukseltani FM ja tämän lisäksi suorittanut n. 140 op kauppatieteitä. Olen tällä hetkellä työtön ja kun te-toimistossa tuli kouluttamisesta puhe, niin tarjosin heille, että kävisin mielelläni LKV- tai APV1-kurssit (kiinteistövälittäjä ja sijoituspalvelututkinto) ja kerroin, että nämä kurssit edistäisivät työllistymistäni merkittävästi. Kuten arvata saattaa, niin tälle todennäköisesti amistaustaiselle virkailijalle nämä eivät käyneet, kun kerran maksavatkin, kuten myös sisältävätkin jotain. Sen sijaan minulle suositeltiin mindfulness-kurssia ja toimiston omaa koulutusta "miten täytät CV:n".

Vierailija
152/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyödyllisiä kursseja? No, miten olisi vaikka kielikurssit. Istuisin mielelläni vaikka kahdeksan tuntia päivässä parantamassa ruotsiani, oppimassa uusia kieliä. 

Ai niin, kielikurssin opettamiseen vaaditaan, että opettaja hallitsee kielen ja osaa myös opettaa. Eli kokoomuksen ja sipilöiden kaverit eivät voikaan perustaa höpöfirmoja ja palkata sinne ketä tahansa puputtajaa työttömiä nöyryyttämään. Pätevät opettajat maksavat.

Ja olisihan tuo työttömille liian hyödyllistä, monista myös hauskaa. Mistä löydettäisiin sitten enää köyhille kuuluva nöyryys? 

Aika negatiivinen asenne sinulla, varmaan juuri täällä kannattaa narista ja syytellä jotain ihan vain ilmaanheitetyillä, pitäköön tunkkinsa, ei siitä kuitenkaan mitään tule.

Päteviä opettajiakin tai muita kouluttajia on varmaan työttöminä ja jos lähettäiset tämän ehdotuksesi kielikursseista  TE-toimistoon tai vaikka Sipilälle, ja perustelet sen vaikka sillä, että palvelu-alalla voisi kielitaito parantaa mahdollisuuksia saada työpaikka,

Ja ihan vain tiedoksi, ei se palkkatyössä käyminenkään hirveän hauskaa välttämättä ole.

Nöyryytyksesi on ihan omassa päässäsi, rohkeasti vain esittämään ideoita, korkeintaan ne sanovat että ei käy siksi ja siksi.

Vierailija
153/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kauan työttömänä ja viiskymppisenä akateeminen. Olen hakenut viidelle oman alani lisäkoululutuskurssille työkkärin kautta. Siis työkkärin kursseja, joilla lisäpätevyyttä saisin. En ole päässyt niille.

Tuo on täysin huijausta koko juttu. Ne ei ota sinne pitkäaikaistyöttömiä eikä viiskymppisenä, vaan niitä, jotka voisi muutenkin työllistyä. Siinä olis ollut 5 kuukautta ilmais"harjoittelua" ja koulutusta 3 kuukautta.

Hain epätoivoissani silti, kun siinä olisi saanut erikoispätevyyden, mutta eipä työkkäri huolinut.

Typeriä kursseja. Sinne oli vaatimuksena alan aiempi amk tai yliopisto ja mulla oli alan yliopistotutkinto ja pääaineena vielä tuon suuntainen aihe.

Tuossa vaan järkätään "koulutus" firmoille turun kauppaa töitä ja 5 kuukaudeksi pätevä ilmaistyöntekijä.

Vierailija
154/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan tossa esimerkkicasessa kurssin vetäjä kysynyt, olisiko rahkeita yrittäjäksi ja tämän perusteella nyt sitten toisen käden tietona kerrotaan, että kurssin vetäjä ei ymmärrä liiketoiminnasta yhtään mitään. Noiden kurssien ideanahan on tuoda uusia näkökulmia ihmisille ja esim. tietoutta eri tavoista opiskella ammattiin tai yrittäjyyden eri muodoista kuten osuuskunnasta ja erilaista poluista päästä töihin ja ihminen itse sitten arvioi, mikä olisi toteuttamiskelpoista omalla kohdallaan. Jos vain haluaa, saa uusia ideoita ja intoa tehdä jotain. Jos taas asenne on se, että kyse on pilipalikurssista, niin sitä myös varmasti saakin.

Vierailija
155/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyödyllisiä kursseja? No, miten olisi vaikka kielikurssit. Istuisin mielelläni vaikka kahdeksan tuntia päivässä parantamassa ruotsiani, oppimassa uusia kieliä. 

Ai niin, kielikurssin opettamiseen vaaditaan, että opettaja hallitsee kielen ja osaa myös opettaa. Eli kokoomuksen ja sipilöiden kaverit eivät voikaan perustaa höpöfirmoja ja palkata sinne ketä tahansa puputtajaa työttömiä nöyryyttämään. Pätevät opettajat maksavat.

Ja olisihan tuo työttömille liian hyödyllistä, monista myös hauskaa. Mistä löydettäisiin sitten enää köyhille kuuluva nöyryys? 

Aika negatiivinen asenne sinulla, varmaan juuri täällä kannattaa narista ja syytellä jotain ihan vain ilmaanheitetyillä, pitäköön tunkkinsa, ei siitä kuitenkaan mitään tule.

Päteviä opettajiakin tai muita kouluttajia on varmaan työttöminä ja jos lähettäiset tämän ehdotuksesi kielikursseista  TE-toimistoon tai vaikka Sipilälle, ja perustelet sen vaikka sillä, että palvelu-alalla voisi kielitaito parantaa mahdollisuuksia saada työpaikka,

Ja ihan vain tiedoksi, ei se palkkatyössä käyminenkään hirveän hauskaa välttämättä ole.

Nöyryytyksesi on ihan omassa päässäsi, rohkeasti vain esittämään ideoita, korkeintaan ne sanovat että ei käy siksi ja siksi.

Ihan oikeastiko luulet, että kielikursseja ei järjestetä ihan vain siksi, että ei ole kenellekään mieleen juolahtanut?

Luepa muutama ketju noista työttömien koulutuksista. Ei minun pääni ole synnyttänyt noita helikopterileikkejä tai tilaisuuksia, joissa joku lukee molista ääneen avoimia työpaikkoja.

Työelämästä minulla on varmaan kokemusta enemmän kuin sinulla ikää.

Vierailija
156/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kävin yhden työkkärin järjestämän kielikurssin 20 vuotta sitten. Kurssi kesti 8 viikkoa ja oli ihan hauska. Opettajakin oli sama, joka oli opettanut minulle eri kieltä yläasteella. En sitä kieltä oppinut kuitenkaan puhumaan enkä enää muista kuin yksittäisiä sanoja. Työllistämistä se ei auttanut yhtään, kun oma ala on ihan muuta - jolle sitten myöhemmin työllistyinkin.

Sinulla on muuten hassu luulo siitä, että työttömät eivät ole olleet töissä. Mistäs sitä tietää, missä sinä vuoden kuluttua olet. Voit olla vaikka aktivointitoimenpiteissä mukana, joten ei kannata kauheasti pullistella.

Vierailija
157/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kauan työttömänä ja viiskymppisenä akateeminen. Olen hakenut viidelle oman alani lisäkoululutuskurssille työkkärin kautta. Siis työkkärin kursseja, joilla lisäpätevyyttä saisin. En ole päässyt niille.

Tuo on täysin huijausta koko juttu. Ne ei ota sinne pitkäaikaistyöttömiä eikä viiskymppisenä, vaan niitä, jotka voisi muutenkin työllistyä. Siinä olis ollut 5 kuukautta ilmais"harjoittelua" ja koulutusta 3 kuukautta.

Hain epätoivoissani silti, kun siinä olisi saanut erikoispätevyyden, mutta eipä työkkäri huolinut.

Typeriä kursseja. Sinne oli vaatimuksena alan aiempi amk tai yliopisto ja mulla oli alan yliopistotutkinto ja pääaineena vielä tuon suuntainen aihe.

Tuossa vaan järkätään "koulutus" firmoille turun kauppaa töitä ja 5 kuukaudeksi pätevä ilmaistyöntekijä.

Olen nähnyt ihmisten hakemuksia noihin koulutuksiin ja osalta puuttuu täysin huolellisesti mietityt perustelut sille, miten lisäkoulutus hyödyttäisi työllistymistä. Jos hakijoita on pari sataa, niin perustelemattomat tai ympäripyöreitä lauseita sisältävät hakemukset "haen tähän koulutukseen, koska haluan töitä" siirretään ensimmäisenä sivuun, koska niistä ei paista ollenkaan motivaatio eli se, miksi ajattelee juuri tämän koulutuksen olennaisesti auttavan eteenpäin, tai se, että olisi tosissaan sitoutumassa uuden oppimiseen. Kannattaa jo ennen kurssiin hakemista kysyä TE-toimistosta, olisiko tuollainen koulutus paras vaihtoehto tai olisiko jotain muuta tarjolla. Jos asiasta on jo etukäteen mustaa valkoisella kiinnostuksestasi, voi olla helpompi päästä mukaan.

Usein sama ongelma on työhakemuksissakin. Perustelut ovat korkeintaan omaan itseensä liittyviä "haen tätä työtä, koska haluan työtä/palkkaa/kivan työpaikan/kehittyä" eikä yhtään ajatella mitä se työnantaja toivoo työnhakijalta, jotta saisi yritykseen tuottavan tekijän.

Vierailija
158/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli on huijausta, kysymys on työttömyysturvan leikkaamisesta. Kiky sopimuksessa sovittiin että lisäleikkauksia ei enää tule siksi käytetään tuollaista kiertoilmaisua. Eli on sovitun vastainen leikkaus.

Tämä ns. aktiivimalli rankaisee niitäkin jotka hakevat työpaikkoja mutta eivät saa niitä, joten kysymys ei ole mistään aktiivisuudesta. Mallista levitetään tahallaan väärää tietoa ja jätetään kertomatta että suurimmalle osalle ei järjesty mitään ”aktiviteettia” vaikka ovat aktiivisia, ei ole oikeudenmukaista.

Kursseja ei riitä läheskään kaikille, niissä mitä on opetellaan vaikka cv:n tekemistä vaikka sellaisia olisi jo laadittuna ja kurssitkin käytynä. Toki työllistävät konsultteja, niille jotka haluavat osallistua ja noita kursseja tarvitsevat kuitenkin tietysti ok. Joillakin voi olla ongelmia lastenhoidon tms. kanssa, ja pienestä korvauksesta ei pysty maksamaan ylimääräisiä kuluja. Ystävä olisi halunnut hakeutua kurssille joka olisi hyödyttänyt oikeasti työn haussa, tuota ei TE viranomaiset hyväksyneet.

Vierailija
159/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, että työkkärin kautta ei pääse akateemista ammattiaan tehostavaan koulutukseen, mutta pilipalikursseille työnnetään. Haluaisin tässä työttömänä käydä

asiantuntevia kursseja, etten putoa osaamisessa.

Tuo kaikki on täyttä hämäystä. Kurssienkin tarkoituksena on se harjoittelupaikka, jossa joutuu tekemään kuukausia ilmaiseksi. Mitä harjoittelua se oikein on, jos on alalle jo yliopistotutkinto. Normaalisti ihminen palkataan suoraan yliopistosta noihin hommiin isolla palkalla. Työkkärin harjoittelussa teet saman ilmaiseks.

Vierailija
160/348 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt ihmisten hakemuksia noihin koulutuksiin ja osalta puuttuu täysin huolellisesti mietityt perustelut sille, miten lisäkoulutus hyödyttäisi työllistymistä. Jos hakijoita on pari sataa, niin perustelemattomat tai ympäripyöreitä lauseita sisältävät hakemukset "haen tähän koulutukseen, koska haluan töitä" siirretään ensimmäisenä sivuun, koska niistä ei paista ollenkaan motivaatio eli se, miksi ajattelee juuri tämän koulutuksen olennaisesti auttavan eteenpäin, tai se, että olisi tosissaan sitoutumassa uuden oppimiseen. Kannattaa jo ennen kurssiin hakemista kysyä TE-toimistosta, olisiko tuollainen koulutus paras vaihtoehto tai olisiko jotain muuta tarjolla. Jos asiasta on jo etukäteen mustaa valkoisella kiinnostuksestasi, voi olla helpompi päästä mukaan.

Usein sama ongelma on työhakemuksissakin. Perustelut ovat korkeintaan omaan itseensä liittyviä "haen tätä työtä, koska haluan työtä/palkkaa/kivan työpaikan/kehittyä" eikä yhtään ajatella mitä se työnantaja toivoo työnhakijalta, jotta saisi yritykseen tuottavan tekijän.

Höpöhöpö. Jos kurssille haluaa siksi, että arvelee sen auttavan työllistymisessä, niin todellakin pitäisi riittää lause "haluan töitä". Jos aktiivimalli vaatii koulutukseen osallistumista, niin sitten niitä koulutuksia pitää järjestää niin paljon, että kaikki halukkaat pääsevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan