Anoppi ja lapsenhoito
Miten usein teillä mummo hoitaa lasta? Meillä on kolmevuotias, jota anoppi tapaa keskimäärin kerran viikossa. Hän asuu lähellä. Minun äitini on kuollut, eikä sukuni ole hoitanut lastani koskaan (koska anopin pitää aina saada hoitaa).
Nyt anoppi oli taas kylässä, vain minä ja lapsi paikalla. Hän ei puhunut minulle kahteen tuntiin juuri mitään, vaan oli lapsen kanssa motittautunut leikkihuoneeseen. Anoppi haluaa aina olla lapsen kanssa kahden, eikä muita saa olla läsnä.
Tuli ruoka-aika, ja sanoin että nyt olisi hyvä rauhoittaa tilanne ruokailulle ja unille (lapsi vielä flunssassa). Anoppi ilmoitti että hän istuu pöytään (ei siis suostunut lähtemään) keskustelemaan. Tämän jälkeen tilitti siitä, miten lapsen (vai mummon) oikeus on nähdä mummoa useammin, jäädä viikonloppuisin yöksi, hakea päiväkodista vähintään kerran viikossa jne. Että lasta suurinpiirtein pantataan, joka on tietysti minun syyni (on ehkä 1-3 kertaa vuodessa mummolla yötä).
Huoh. Hän on keskimäärin täällä kerran viikossa ja saattaa helposti olla 8 h kerralla, etenkin jos minä en ole paikalla. Mies on mammanpoika ja tottakai aina samaa mieltä anopin kanssa. Jos tästä alan taistelemaan, niin ero tulee varmasti.
Mikä on sopiva määrä?
Kommentit (336)
Vastaan nopeasti aloitukseen, toista mummoa nähdään 1-4x vko (saadaan kyyti kauppaan tai käydään yhdessä lenkillä), toista n kerran kk. Ensimmäinen hoitaa lasta tarpeen (tai lapsen halun) mukaan (lapsi 3v ja haluaa välillä mummolle hoitoon). Toinen ei hoida luottamuspulan takia (yksinkertaisimmatkin pyynnöt on yhdentekeviä joten kun hoito vaatii tiettyjen seikkojen suhteen tarkkuutta -ei hoida kun tekisi ominpäin/jättäisi tekemättä).
Kummallakaan ei ole yksin ollut yökylässä, ekalla oltu yhdessä, toisella ei ollenkaan.
Onko Ap sun anopilla muuta elämää? Ystäviä,harrastuksia? Vai onko teidän perhe ainut sisällöntuottaja anopille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa, että elämäntilanteet voivat muuttua, ja anoppia voidaan hyvinkin vielä tarvita lastenhoidossa apuna paljonkin. Varsinkin kun äidin puoleinen suku ei lasta hoida. Siltoja ei kannata polttaa anopin suuntaan kokonaan.
Ei tuollaista kukaan elämäänsä tarvitse. Lastenhoitajia kyllä löytyy.
Mistä niitä lastenhoitajia saa? Kalliiksi tulee, jos joutuu palkkaamaan jonkun ulkopuolisen. Minusta on myös kamala ajatus, että joku tuntematon ihminen on lapseni kanssa kahden.
Ap kirjoittaa että hänellä on sukua. Siis useampi ihminen jo siellä.
Ja terve vieras on parempi vaihtoehto kuin tärähtänyt lähisukulainen. Ei ne sukulaisia ole koulussakaan. Vai meinaatko että anoppi ottaa lapsen kotikouluunkin?
Mitä ihmettä horiset?! Jutuissasi ei ole mitään järkeä. Kysyin vain, että mistä niitä lastenhoitajia saa, jos ei ole varaa palkata sellaista.
Mistä päättelet ettei ole varaa? Ja ap kirjoittaa selkeästi että sukulaisia on. Eli mikä on ongelma?
Sulla on vissiin ongelmia luetun ymmärtämisessä. En rupea keskustelemaan tuollaisen jankkaajan kanssa, yrität selvästi vain haastaa riitaa.
Itselläsi on. Ap kirjoittaa ihan selkästi että sukua on.
Ja rahasta ei edes pihahda. Sen keksit itse.
Missä kohtaa kommentoija puhui Ap:n tilanteesta? Ei missään.
Miksi tässä ketjussa puhuttaisiin muusta kuin ap:sta? Jessus. Katso ketjun aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa, että elämäntilanteet voivat muuttua, ja anoppia voidaan hyvinkin vielä tarvita lastenhoidossa apuna paljonkin. Varsinkin kun äidin puoleinen suku ei lasta hoida. Siltoja ei kannata polttaa anopin suuntaan kokonaan.
Jos mietit lapsen kannalta, niin on äärimmäisen paskamaista kontrolloida suhdetta isovanhempaan vain siksi, että äidin pitää voittaa joku ihmeen arvovaltakiista.
Minusta tämä ei ole arvovaltakysymys, vaan tässä mitätöidään äiti-lapsisuhdetta tai ainakin väheksytään sitä.
Olen itsekin 7 lapsen isoäiti ja mielestäni paras tae lapsen hyvinvoinnille on vanhemmat, joita isovanhemmat pitäisi tukea, jo elämän rajallisuuden vuoksi.
Jos lapsen vanhemmat ja erityisesti äiti voi hyvin, silloin myös lapsi voi hyvin.
Mitä haittaakaan siitä on, jos mummo käy kerran viikossa hakemassa lapsen aiemmin päivähoidosta? Tulisi lapselle lyhyempi hoitopäivä ja vanhemmat voisivat rauhassa töiden jälkeen käydä esim. kaupassa tai harrastuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NINPÄ niin, mutta kenellä niihin on varaa.? entäpä, jos lapsia tulee useita ja yhdellä on joku vamma, että tarvitsee koko ajan apua tai sitten, kun ovat koulussa ja tarvitaan aam- ja iphoitoa. Kaikilla ei ole kerhoja tai lapsilla ongelmaa, että pitää olla kotona.
Jäättekö pois työstä vai maksatte 1500e/k vakituiselle hoitajalle vai pyydätte sitä mummia? Kysyn vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyläreissut ensi alkuun normimittoihin eli ei tod mitään 8 tuntia ja niitä ei nyt ensialkuun ollenkaan. Ja mitään omia vakiovuoroja ei mihinkään hakuihin, vaan aina sen äidin kautta. Ja yökyläilyjä ei tod enne ån kuin mummo löytää ja tajuaa paikkansa.
Ja sen sanot selkeästi että omassa kodissasi sinua ei läksytetä tuolla tavoin kuin lasta. Sanot että odotat anteeksipyyntöä.
Ne anopin 8h vierailut olivat silloin, kun ap EI ole kotona vaan hänen miehensä. Kai mies voi pitää omassa kotonaan vieraita niin pitkään kuin hänelle sopii, varsinkin silloin kun rouva ei ole kotona? Haittaisiko ap:ta yhtä paljon, jos kyseessä olisikin hänen äitinsä?
En ymmärrä mikä ongelma tässä on. Miksi anoppi ei saisi olla lapsen kanssa
Keneltä se on pois?
Vierailija kirjoitti:
Keneltä se on pois?
Olen samaa mieltä. Minäkään en ymmärrä, mikä on ap:n ongelma. Jos lapsi viihtyy mummon kanssa ja on tyytyväinen, niin miksi ap valittaa. Ap voi jättää anopin ja lapsen kahdestaan ja touhuta omia juttujaan eikä vahtia anoppia koko ajan. Minusta olisi ihanaa, jos lapseni hoitopäivä olisi lyhyempi siksi, että mummo haluaa hakea hanet aikaisemmin päiväkodista. Ap:n kirjoituksessa paistaa läpi mustasukkaisuus sekä lapsesta että miehestä, joilla molemmilla on hyvät välit mummoon.
Meillä anoppi hoitanut 1 yön 8vuoden aikana. Lahjakai lapsi sai villasukat katsoi vierestä kun 2 muuta lastenlasta sai paljon lahjoja. Hoitoapua ei saa kun tarvisi. 2 muuta lasten lasta hoitaa viikoittan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaakaan siitä on, jos mummo käy kerran viikossa hakemassa lapsen aiemmin päivähoidosta? Tulisi lapselle lyhyempi hoitopäivä ja vanhemmat voisivat rauhassa töiden jälkeen käydä esim. kaupassa tai harrastuksissa.
Aloituksesta ymmärsin, ettei päiväkodista hakeminen ole ongelma, vaan isoäiti eristäytyy/jumittuu lapsen kanssa toiseen huoneeseen, eikä he ole muiden perheenjäsenten seurassa. Ja se on outoa, samoin 8h vierailut.
Vierailija kirjoitti:
Keneltä se on pois?
Se on vastoin luonnonlakia, jos lapsen tärkein kiintymyssuhde on mummiin, eikä vanhempiinsa.
Olen mummo ja elämäni aikana nähnyt, kuinka jotkut mummot omivat lapsen itselleen, joskus vanhempien tahdosta, kun vanhemmat eivät viitsi hoitaa ja olla lähellä lasta, jolloin lapsen elämässä tärkein henkilö on mummi, johon hän turvaa ja muodostaa kiintymyssuhteessa. Ap. tapauksessa lapsi on vasta 3v jolloin kiintymyssuhteessa muodostus on kesken.
Se ei voi olla lapsen etu, sillä me mummot olemme oman aikakautemme lapsia ja jokaisella lapsella on oikeus omiin vanhempiinsa ja muodostaa ensisijainen kiintymyssuhde. Jopa silloin kun lapsi joudutaan sijoittamaan toiseen perheeseen, lapsen biologisten vanhemmuutta tuetaan.
Ap.tapauksessa jos lapsi on päiväkodissa ja mummon vierailut ovat 8h ja vielä eristäytyy lapsen kanssa toiseen huoneeseen, milloin vanhemmat viettävät aikaa lapsensa kanssa ja se ei voi olla vaikuttamatta lapsen henkiseen tasoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keneltä se on pois?Se on vastoin luonnonlakia, jos lapsen tärkein kiintymyssuhde on mummiin, eikä vanhempiinsa.
Olen mummo ja elämäni aikana nähnyt, kuinka jotkut mummot omivat lapsen itselleen, joskus vanhempien tahdosta, kun vanhemmat eivät viitsi hoitaa ja olla lähellä lasta, jolloin lapsen elämässä tärkein henkilö on mummi, johon hän turvaa ja muodostaa kiintymyssuhteessa. Ap. tapauksessa lapsi on vasta 3v jolloin kiintymyssuhteessa muodostus on kesken.
Se ei voi olla lapsen etu, sillä me mummot olemme oman aikakautemme lapsia ja jokaisella lapsella on oikeus omiin vanhempiinsa ja muodostaa ensisijainen kiintymyssuhde. Jopa silloin kun lapsi joudutaan sijoittamaan toiseen perheeseen, lapsen biologisten vanhemmuutta tuetaan.
Ap.tapauksessa jos lapsi on päiväkodissa ja mummon vierailut ovat 8h ja vielä eristäytyy lapsen kanssa toiseen huoneeseen, milloin vanhemmat viettävät aikaa lapsensa kanssa ja se ei voi olla vaikuttamatta lapsen henkiseen tasoon.
Miten tuo poikkeaa siitä, että lapsi viedään mummolaan joka toinen viikonloppu 36 tunniksi, että vanhemmat saavat omaa aikaa? Aivan oikein - jos vanhemmat haluavat lapsen olevan isoäidin kanssa, niin vedotaan siihen, että ihmissuhteet eivät kehity, jos ei lapsi saa olla ilman vanhempiaan mummolassa. Mutta jos lähtökohtana onkin isovanhemman halu viettää aikaa lapsen kanssa, niin se on paha juttu, koska silloin tarve ei lähde vanhempien parisuhteesta vaan mummosta. Sellaista ei voi hyväksyä, se on pahaksi lapselle.
Ymmärrän kyllä ap:n ahdistusta asiasta, koska meillä oli hyvät lähtökohdat samanlaisen tilanteen syntymiseen, mutta onneksi sain jarruja päälle. Homma alkoi jo raskausaikanani, jolloin anopin olisi pitänyt saada päättää miten minä pukeudun, miten syön, miten kotimme sisustetaan lasta varten jne. Lapsen synnyttyä se olisi heti muutaman viikon ikäisenä pitänyt viedä hoitoon ja jatkui kiukuttelu kaikesta mitä hankin lapselle ja miten hoidan lasta. Anoppi ei kertaakaan kysynyt raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen, että miten minä voin tai jaksan, mutta on kyllä aina kertomassa miten väärin häntä kohdellaan ja minkä kaiken minä teen väärin (erilailla kuin hän).
Nyt lapsi on jo isompi ja varmasti voisi mennä lyhyeksi ajaksi hoitoon, mutta kaikki halut siihen ovat kyllä kadonneet kun olo on se, että lapsi pitäisi viedä hoitoon vain, jotta häntä kerrankin hoidettaisiin "oikein". Ja tekee tuota samaa, että ei koskaan voi olla lapsen kanssa minun nähteni vaan vie lapsen aina eri huoneeseen eikä koskaan anna lasta takaisin minulle, vaikka kitisisi nälkää tai vaipanvaihtoa, vaan vie lapsen jollekin toiselle, jolta saan sitten hakea lapsen syötettäväksi.
Jos tämä kaikki on anopin kohdalta vain "rakkautta" lasta kohtaan, taitaa oma käsitykseni rakkaudesta olla hieman kieroutunut.
Oletteko ap ja mies nuoria? Anoppi luulee ettette oikein pärjää ilman häntä. Ymmärrän sinua, joudut nyt sanomaan tiukasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta ymmärsin, ettei päiväkodista hakeminen ole ongelma, vaan isoäiti eristäytyy/jumittuu lapsen kanssa toiseen huoneeseen, eikä he ole muiden perheenjäsenten seurassa. Ja se on outoa, samoin 8h vierailut.
Sehän on kiva. Itse ehtii levätä, tehdä kotitöitä, käydä asioilla ym.
Mitä haittaa tästä on kenellekään?
En voi ymmärtää. Omat lapset on teinejä enkä muista olleeni heistä mustasukkainen. Nyt ainakin ajatus on kovin kaukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keneltä se on pois?Olen samaa mieltä. Minäkään en ymmärrä, mikä on ap:n ongelma. Jos lapsi viihtyy mummon kanssa ja on tyytyväinen, niin miksi ap valittaa. Ap voi jättää anopin ja lapsen kahdestaan ja touhuta omia juttujaan eikä vahtia anoppia koko ajan. Minusta olisi ihanaa, jos lapseni hoitopäivä olisi lyhyempi siksi, että mummo haluaa hakea hanet aikaisemmin päiväkodista. Ap:n kirjoituksessa paistaa läpi mustasukkaisuus sekä lapsesta että miehestä, joilla molemmilla on hyvät välit mummoon.
Minusta tässä on joku arvovalta- ja valtataistelu. Ap kokee että häntä ei kuunnella, ei huomioida, kunnioiteta, ja hänen yli kävellään.
Siksi arvelin että hän on ehkä aika nuori, koska hän on noin epävarma ja tarvitsee tuoda esille valtaansa. Vähän kypsempi äiti ottaisi hyödyn irti anopin hössötyksestä, ja lähtisi salille tai shoppailemaan. Tai sanoisi tomerasti anopille ruokailuista tai hakemisista, että kiitos vaan mutta tänään on muuta. Nuori äiti kokee että hänen täytyy esittää jotain roolia tai hän menettää jonkun valta-aseman.
Tulipa mieleen tätä ketjua lukiessa, että olen aika onnellinen miehestäni. Minun anoppini nimittäin haluaisi tuollaista "jaettua äitiyttä" lapsemme kanssa, ja mieheni ei jaksa tavata häntä kuin kerran kuussa. Pari kertaa vuodessa käydään koko perheen kesken yökylässä ja anoppi ei hoida lastamme koskaan. Emme voi luottaa hänen käytöksen perusteella, että lasta esimerkiksi lohdutetaan kun tulee vanhempia ikävä tai siihenkään mihin sävyyn meistä vanhemmista puhutaan, kun emme ole paikalla. Jos anoppi yrittää vetää lapsen muualle meidän vanhempien luota ja "eristää" lapsen pitkäksi aikaa muista, menee mies siihen puuttumaan. Mutta oma mieheni onkin käsitellyt paljon lapsemme myötä omaa lapsuuttaan, ja se taitaa olla se selittävä tekijä.
Jos ap et ole provo ja todellakin noin "tossu",'että annat anopi päättää yhdessä miehen kanssa sellaisista asioista, mitkä sinun pitäisi päättää hänen kanssaan, niin annan vinkiksi tehdä mm. toisen lapsen, aloittaa vierailut omien sukulaisten luona, tue lapsen ystävyyssuhteita ja huolehdi sinun ja lapsen välisestä suhteesta. Näin mummo ei voi eristää lasta jatkuvasti ja mahdollisesti manipuloida (kyllä, manipuloida, siihen tuo jatkuva eristäminen vanhemmista liittyy) lasta.
Sanomattakin on selvää että sinä ja miehesi tarvisitte pariterapiaa, mutta sen ehdottamiseen tuskin kykenet, jos et saa edes puututtua noihin tilanteisiin, missä mummo eristäytyy lapsen kanssa useaksi tunniksi etilleen sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Hullu anoppi.
Huono anoppiprovo!
Missä kohtaa kommentoija puhui Ap:n tilanteesta? Ei missään.