Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanko oikeasti 18 tuntia työtä kolmen kuukauden aikana on liikaa?

Vierailija
28.12.2017 |

Jos ei kukaan kelpuuta töihin, niin senhän voi suorittaa osallistumalla johonkin toimintaan, jonka työkkäri järkkää. Pääsääntöisesti ihmiset kumminkin tekee n. 40 tuntiä töitä jo ihan viikossakin.

Kommentit (264)

Vierailija
121/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärihän nykyisin antaa mahdollisuuden opiskella työttömyysturvalla. Miksette käyttäisi tätä mahdollisuutta? Voisi sivussa tulla ihan uusi ammatti ja työpaikkakin.

Näinhän sitä voisi luulla, mutta aika moni on herännyt karuun todellisuuteen, kun lautakunta onkin evännyt opiskeluoikeuden työttömyysturvalla ja katsonut, että työtön henkilö onkin jatkossa päätoiminen opiskelija, eikä näinollen enää heru työttömyysetuutta. Itse jouduin tekemään selvityksiä työkkäriin pelkästään aikuisopiston viikonloppukurssin takia.

Ei kannata ottaa riskiä, mikäli haluaa pysyä elävien kirjoissa.

Niinhän se oli ennen. Nykyisin tiedän montakin, joka opiskelee työttömyysturvalla. Yksi opettajaksi, toinen sosionomiksi, kolmas sosiaalityöntekijäksi. Asiasta on sovittu työkkärin kanssa etukäteen ja ainakin yhdelle työkkäri itse ehdotti järjestelyä.

Ei saa opiskella kuin kaksi vuotta, mites loput?

Monimuotokoulutuksena monia tutkintoja voi suorittaa jopa vuodessa. Jos on kovin pitkä tutkinto, sitten opintotuella.

Aika harvinaista on varmaan saada vuoden tutkintoon opiskelulupaa, mutta hyvä jos näin on. Jos olet tuo alkuperäinen, niin mainitsemiasi opettajan ja sosionomin tutkintoja ei vuodessa tehdä ellei ole todella paljon esim. avoimen opintoja alla- Ne puolestaan vähentävät sitä kahta vuotta jonka työkkärin tuella saa tehdä. Itse teen monimuotona AMK-tutkintoa, sen kesto on 3,5 vuotta, mutta saan aikaisemmasta ylemmästä korkeakoulututkinnosta aika paljon hyväksiluettuja opintoja, arvioin että mulla menee alle kolme vuotta. Silti siihen jää se vuosi.

Tukikuukausia mulla ei enää jäljellä ole, kuten ei varmaan kauhean monella muullakaan jolla on jo tutkinto (ylempi) alla. Alan vaihtajista ja uudelleenkouluttautujista näin on aika monella. Itse pidän kädet kyynärpäitä myöden ristissä että saisin jo opiskeluaikana alan töitä.

Vierailija
122/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeasti koulutettu ja ikäni töitä tehnyt. Nyt olen hetkellisesti työttömänä. Kertoisitko mitä töitä ekonomi tekisi 3 päivää kolmessa kuukaudessa?

Mä voin palkata sinut vaikka ikkunoita pesemään.

Onko tämä tarjous vielä voimassa?

Olen työtön juristi (20 v. työelämässä asintuntijana ennen kuin jäin työttömäksi 5 v. sitten, luotettava työntekijä) ja tulisin tosi mielellään ihan kokopäiväisestikin pesemään ikkunoita, mutta osa-aikainen työkin käy hyvin!

- Voitko laittaa spostiosoitteesi tänne? Kiitos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet, onko työkkärillä kaikille niille tuhansille niitä kursseja ym. jotka ei pääse töihin kolmeksi päiväksi? Nyt on kurssille otettu 20 aina kerrallaan, ja yhtäkkiä pitäisi ottaa 2000?

Ja kuka työnantaja ottaa satoja ihmisiä töihin kolmeksi päiväksi? Opettaa jokaiselle mitä tehdään ym.

Ja mites ne joilla on pari päiväkoti-ikäistä lasta kotona, niille pitää hommata hoitopaikka, ja maksaa kymmenestä päivästä koska se on minimi kuukaudessa, ja kun puoliso tienaa kolme tonnia kuussa töissä, on päivähoitomaksu suurin mahdollinen eli jotain 180€/10 päivää.

Ymmärrätkö sinä ollenkaan kuinka paljon työttömiä on? Niitä on yli puoli miljoonaa. Ja avoimia työpaikkoja ei ole kuin muutama kymmenen tuhatta.

Ymmärrätkö että sen "jonkun toiminnan" järjestäminen maksaa kunnalle monta kymppiä per pää per päivä?

Mistä lähtien työttömiä on ollut yli puoli miljoonaa? Juu 90-luvulla ehkä...

Faktaa Findikaattorista: Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2017 marraskuussa 190 000 (virhemarginaali ±17 000), mikä oli 23 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 109 000 ja naisia 81 000 henkeä.

BKT tukevassa kolmen prosentin kasvussa myös.

Vierailija
124/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko työnantaja alkaa tekemään kaikki paperit, maksamaan lakisääteiset maksut palkan lisäksi ja vastikkeeksi saa 18 tunnin työpanoksen, eihän siinä ajassa ehdi tehdä periaatteessa yhtään mitään, yhden työntekijän aika kun menee vielä opastaessa.

Ei, en usko että näitä 18 tunnin hommia paljon löytyy.

Itse siis olen työssäkäyvä.

No mikäs estää tekemästä vaikka kahden viikon keikkaa? Ei sen pakko ole olla juuri se 18h. Joillain aloilla on hyvin tarjolla viikon-parin tuurauksia.

Eiköhän aktiivisesti työtä hakevat sellaisia pitempiä, vaikka parin viikon keikkoja tee jo nyt, mutta tämä aktiivimalli ei kyllä mitenkään lisää niitä työpaikkoja tai työkeikkoja. Varsinkaan mitään parin päivän keikkoja.

Ei tietenkään lisää, mutta toisaalta ainakin meillä (opetustyö) on erittäin haastavaa saada sijaisia. Ja työttömiä opettajia kuitenkin runsaasti on tällä seudulla. Lähinnä opiskelijat noita hommia kelpuuttanut, varmaankin juuri tukipolitiikan vuoksi. Ehkä tämä aktivoi hieman niitä työttömiä opettajia ottamaan keikkaa vastaan.

Minä menisin hyppien kirkuen päiväkotiin sijaiseksi, myös kiiresijaiseksi joka soitetaan aamulla töihin.

Olen kolmen lapsen äiti ja työskennellyt nuorena päiväkodissa, ollut lisäksi Au-pairina jne.

En pääse, koska en ole lähihoitaja. 18-vuotias lähihoitaja on siis sijaisena pätevä pukemaan lapsia, vaihtamaan vaippoja, auttamaan syöttämisessä, auttamaan askartelussa jne. mutta minä kolmen lapsen äitinä en ole. 

Ymmärrän että koulutusta vaaditaan nykyisin vähän kaikkeen, mutta se on myös iso este näihin pätkätöihin. 

Jos mitään koulutusta ei ole, kannattaisi jotain kyllä hankkia. Näyttötutkintoina monia pätevyyksiä saa vuodessa-parissa. Täysin kouluttamattomana on kyllä aika heikoilla.

Mulla ei ole LÄHIHOITAJAN koulutusta, sen sijaan olen KTM ja ollen tehnyt myös täydennyskoulutusta vuosien varrella vaikka kuinka ja tehnyt töitä 20 vuotta, mutta kun tuli lasiin 50 v. niin työllistyminen muuttui hankalaksi (verkostot on kunnossa ja aina ennen "kutsuttiin" uuteen työhön).

Tarkoitin lähinnä, että lyhyitä kiiresijaisuuksia (niitä joihin on kaikkein vaikein saada sijaista) pystyisi todella moni työtön tekemään, kuten vaikka päiväkodin sijaisuuksia, mutta puuttuu tietty pätevyys. En tarkoita etteikö lähihoitaja saisi jonkinlaista pedagogista osaamista jota vaikka perheenäidillä ei ole. Tarkoitan noita lyhyitä, päivän-kahden sijaisuuksia.

Vierailija
125/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärihän nykyisin antaa mahdollisuuden opiskella työttömyysturvalla. Miksette käyttäisi tätä mahdollisuutta? Voisi sivussa tulla ihan uusi ammatti ja työpaikkakin.

Näinhän sitä voisi luulla, mutta aika moni on herännyt karuun todellisuuteen, kun lautakunta onkin evännyt opiskeluoikeuden työttömyysturvalla ja katsonut, että työtön henkilö onkin jatkossa päätoiminen opiskelija, eikä näinollen enää heru työttömyysetuutta. Itse jouduin tekemään selvityksiä työkkäriin pelkästään aikuisopiston viikonloppukurssin takia.

Niinhän se oli ennen. Nykyisin tiedän montakin, joka opiskelee työttömyysturvalla. Yksi opettajaksi, toinen sosionomiksi, kolmas sosiaalityöntekijäksi. Asiasta on sovittu työkkärin kanssa etukäteen ja ainakin yhdelle työkkäri itse ehdotti järjestelyä.

Monimuotokoulutuksena monia tutkintoja voi suorittaa jopa vuodessa. Jos on kovin pitkä tutkinto, sitten opintotuella.

Aika harvinaista on varmaan saada vuoden tutkintoon opiskelulupaa, mutta hyvä jos näin on. Jos olet tuo alkuperäinen, niin mainitsemiasi opettajan ja sosionomin tutkintoja ei vuodessa tehdä ellei ole todella paljon esim. avoimen opintoja alla- Ne puolestaan vähentävät sitä kahta vuotta jonka työkkärin tuella saa tehdä. Itse teen monimuotona AMK-tutkintoa, sen kesto on 3,5 vuotta, mutta saan aikaisemmasta ylemmästä korkeakoulututkinnosta aika paljon hyväksiluettuja opintoja, arvioin että mulla menee alle kolme vuotta. Silti siihen jää se vuosi.

Tukikuukausia mulla ei enää jäljellä ole, kuten ei varmaan kauhean monella muullakaan jolla on jo tutkinto (ylempi) alla. Alan vaihtajista ja uudelleenkouluttautujista näin on aika monella. Itse pidän kädet kyynärpäitä myöden ristissä että saisin jo opiskeluaikana alan töitä.

Itse opiskelen toista korkeakoulututkintoa ihan koulutustuella ja opintovapaalla. Vuosi olisi vielä jäljellä, mutta sain töitä. Sosionomiksi työkkärin tuella opiskelevalla kaverilla on myös vuosk opikelua jäljellä ja jo heittää keikkaa..

Vierailija
126/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kukaan kelpuuta töihin, niin senhän voi suorittaa osallistumalla johonkin toimintaan, jonka työkkäri järkkää. Pääsääntöisesti ihmiset kumminkin tekee n. 40 tuntiä töitä jo ihan viikossakin.

Ei ole liikaa. On liian vähän, 40 tuntia viikossa olisi hyvä, ja palkka olis kans ihan hyvä, kuten pääsääntöisesti ihmiset saavatkin tehdystä työstä palkan...

a) Haet Kelasta työttömyyskorvausta tammikuulta. Olit 6 tuntia töissä tammikuun viimeisenä päivänä. Saat tästä palkkatodistuksen aikaisintaan helmikuun puolivälissä, ja kelassa käsitellään tätä erikoista hakemustasi pari viikkoa. Kuuden tunnin työn vuoksi saat työttömyyskorvauksen kuukauden myöhässä. Millä maksaa laskut? Asumiskulut? Ruoka?

b) Saat tiedon 2.1. mahdollisuudesta 6 tunnin työpäivään 3.1. Koska päivähoito ei ole tarkoitettu lapsille, joidenka vanhempi on työtön, mihin voit päivän varoitusajalla viedä lapset (esim. 2v, 3v, ja 5v) hoitoon? Saatko ylipäätänsä hoitopaikan lapsille, jos olet kuitenkin virallisesti työtön? Lapsenhoitajan palkkaaminen maksaa enemmän, kuin mitä työstä maksetaan palkkaa.

c) Asut Perähikiän perällä. Lähin kaupunki, jossa työvoimatoimisto järjestää kursseja, on 200 kilometrin päässä. Koska puolisollasi on maatila Perähikiän perällä, jossa hän työskentelee, ette voi muuttaa sieltä pois, koska silloin puoliso jää ilman työtä. Autolla (jota ei ehkä edes ole) pitää ajaa 400 km päivässä osallistuakseen kolmen päivän kurssille, eli yhteensä 1200 km. Auton polttoaineet maksaa enemmän, kuin mitä n. 5% vähennyt työttömyyskorvauksesta on. Kurssilla lauletaan  ja ryhmähalitaan.

d) Löydät työllistymispaikan kolmeksi päiväksi (9e/päivä). Kotoa työpaikalle ei kulje julkiset kulkuvälineet suoraan, joten joudut kulkemaan ensin 17 km taksilla, sitten 50 km junalla ja lopuksi 8 km bussilla. 9e/päivä ei riitä lähellekään kattamaan kuluja. Poismuuttoon ei ole nyt, eikä aiemmin ollut mahdollisuutta, paperit vetänyt asuntojonossa jo vuoden, mutta koska työpaikkaa ei ole, niin muuttaminen on mahdotonta.

Kohta c. Siellä puolison maatilalla on varmasti jotain, jonne työttömän voi näennäisesti palkata ja aktiivisuusvaatimus hoidettu.

Ei voi, koska maatalousyrittäjän puolison oletetaan sitten työllistyvän kokonaan sinne maatilalle ja tämä työtön puoliso menettää korvaukset kokonaan.

No edelleen, jos siellä maatilalla on joku kertaluontoinen "projekti", sanotaan vaikka tallin maalaus, siihen voi sen omankin puolison näennäisesti palkata ilman, että häntä katsotaan yrittäjäksi. Jos se on sellainen työ, johon muutenkin olisi todennäköistä palkata ulkopuolinen.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201711192200537931_u0.shtml

Jopa perheen lapselta (täysi-ikäiseltä) voidaan evätä työttömyysturva kun on tehnyt kesätöitä vanhempiensa yrityksessä. Hänestä tulee osaomistaja.

"Laissa on myös pientä joustoa satunnaisten töiden suhteen: perheenjäsen voi olla yrityksessä töissä yhteensä kuusi kuukautta kahden vuoden sisällä ilman, että hän muuttuu lain edessä osaomistajaksi."

Ja usein kaikkia lakeja ja säädöksiä tulkitaan työtöntä vastaan, ei työttömän eduksi.

Vierailija
127/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet, onko työkkärillä kaikille niille tuhansille niitä kursseja ym. jotka ei pääse töihin kolmeksi päiväksi? Nyt on kurssille otettu 20 aina kerrallaan, ja yhtäkkiä pitäisi ottaa 2000?

Ja kuka työnantaja ottaa satoja ihmisiä töihin kolmeksi päiväksi? Opettaa jokaiselle mitä tehdään ym.

Ja mites ne joilla on pari päiväkoti-ikäistä lasta kotona, niille pitää hommata hoitopaikka, ja maksaa kymmenestä päivästä koska se on minimi kuukaudessa, ja kun puoliso tienaa kolme tonnia kuussa töissä, on päivähoitomaksu suurin mahdollinen eli jotain 180€/10 päivää.

Ymmärrätkö sinä ollenkaan kuinka paljon työttömiä on? Niitä on yli puoli miljoonaa. Ja avoimia työpaikkoja ei ole kuin muutama kymmenen tuhatta.

Ymmärrätkö että sen "jonkun toiminnan" järjestäminen maksaa kunnalle monta kymppiä per pää per päivä?

Faktaa Findikaattorista: Työttömiä oli Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan vuoden 2017 marraskuussa 190 000 (virhemarginaali ±17 000), mikä oli 23 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Työttömiä miehiä oli 109 000 ja naisia 81 000 henkeä.

Ota huomioon, ettei tuossa ole "työvoimapoliittisissa toimenpiteissä" olevia. Minäkään en ole tilastoissa työtön, olen työvoimapoliittisessa koulutuksessa. Elän silti työttömyyskorvauksella. Noissa hommissa on tyyliin 100 000 henkilöä.

Vierailija
128/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvaukset asettavat palkoille minimitason, jonka alle porukka ei viitsi mennä töihin. Ratkaisu: leikataan työttömyyskorvauksia.

Toinen vaihtoehto on kasvattaa työstä saatavia tuloja, jolloin työ on kannattavampaa. Kuluttajia tuskin saadaan maksamaan enempää, mutta on olemassa ratkaisu: välistä meneviä veroja ja veroluonteisia maksuja voidaan pienentää.

Kolmas vaihtoehto on tehdä jotain asumisen hintakehitykselle. Näin pystyy elämään pienemmillä tuilla ja myös pienemmällä palkalla.

Vierailija
129/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon Suomessa on avoimia työpaikkoja?

Itse olen työn perässä muuttanut muutamia kertoja, ei se mukavaa ole, mutta mieluummin niin, kuin ilman töitä. Mieheni ajoi 2 v ajan 1.5 tunnin työmatkaa, kunnes töitä löytyi lähempää.

Ymmärrän, että on paljon työttömiä, mutta on myös töitä, joihin ei saada työntekijöitä. Mikseivät työt j työttömät kohtaa??

Vierailija
130/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelen toista korkeakoulututkintoa ihan koulutustuella ja opintovapaalla. Vuosi olisi vielä jäljellä, mutta sain töitä. Sosionomiksi työkkärin tuella opiskelevalla kaverilla on myös vuosk opikelua jäljellä ja jo heittää keikkaa..

Eli sä et ole työtön, vaan töistä opintovapaalla ja saat koulutustukea:

Voit saada täysimääräistä aikuiskoulutustukea, jos olet

- omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen osallistuva aikuisopiskelija, olet työ- tai virkasuhteessa ja 

- olet ollut työelämässä yhteensä vähintään kahdeksan vuotta 

ja

olet ollut nykyisen työnantajan palveluksessa vähintään vuoden ennen tuettavan opiskelun alkua ja

jäät palkattomalle opintovapaalle yhdenjaksoisesti vähintään kahdeksi kuukaudeksi

ja

saat opintovapaan aikana sivutuloa enintään 250 euroa bruttona kuukaudessa 

ja

et saa opiskeluun muuta tukea.

Aikuiskoulutustuen kaikkien saamisehtojen tulee täyttyä, jotta Koulutusrahasto voi maksaa aikuiskoulutustukea.

Aikuiskoulutustuen enimmäiskesto 1.1.2017 alkaen on 15 kuukautta. Jos haet jatkoa samaan koulutukseen ennen vuotta 2017 myönnettyyn aikuiskoulutustukeen, tuen enimmäiskesto on 19 kuukautta. Palkansaajan aikuiskoulutustuki on ansiosidonnainen etuus.

Tuota ei saa työtön.

Minäkin pistän toivoni opiskeluaikana työllistymiseen.

Vierailija
131/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko työnantaja alkaa tekemään kaikki paperit, maksamaan lakisääteiset maksut palkan lisäksi ja vastikkeeksi saa 18 tunnin työpanoksen, eihän siinä ajassa ehdi tehdä periaatteessa yhtään mitään, yhden työntekijän aika kun menee vielä opastaessa.

Ei, en usko että näitä 18 tunnin hommia paljon löytyy.

Itse siis olen työssäkäyvä.

No mikäs estää tekemästä vaikka kahden viikon keikkaa? Ei sen pakko ole olla juuri se 18h. Joillain aloilla on hyvin tarjolla viikon-parin tuurauksia.

Minä ainakin oon käsittänyt niin että tuollaiset parin-kolmen viikon yksittäiset keikat on just niitä jotka sitten tiputtaa kaikkia tukia niin, että parhaassa tapauksessa jää miinukselle ja saa vaan maksaa siitä työssäkäynnistä, eikä palkasta jää mitään käteen.

Tiedän kyllä että monilla aloilla on noita lyhyitä keikkoja, mutta sitten niitä kannattaakin tehdä koko ajan keikkatyöntekijänä, niin olen itse joskus tehnyt.

Vierailija
132/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tässä jäänyt epäselväksi, että täytyykö sen olla palkattua työtä, vai kelpaako vaikkapa vapaaehtoistyö.

Vapaaehtoistyötä ei saa työttömänä työnhakijana tehdä, tai se vaikuttaa tukien maksuun (katkaisee ne kokonaan), koska et ole tällöin työmarkkinoiden käytettävissä.

Vittu te jotka tämänkin lain olette säätäneet: OLETTE VITUN TYHMIÄ!

Oletteko kuulleet aivoista? Ettepä tietenkään. 

Vierailija
133/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota huomioon, ettei tuossa ole "työvoimapoliittisissa toimenpiteissä" olevia. Minäkään en ole tilastoissa työtön, olen työvoimapoliittisessa koulutuksessa. Elän silti työttömyyskorvauksella. Noissa hommissa on tyyliin 100 000 henkilöä.

Kuinka työttömät oikein lasketaan, sen perusteellako kenellä on oikeus työttömyyskorvaukseen tai soviteltuun työttömyyskorvaukseen vai miten? Entäs toimeentulotuella olevat? Vaikuttaako aktivointitpimenpiteet siihen lasketaanko työttömäksi vai ei, jos kuitenkin saa työttömyyskorvausta?

Vierailija
134/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetin te-toimistoon yhteydenottopyynnön tästä aktiivimallista. Luvattiin soittaa huomenna.😂Jos ihme tapahtuu, kysyn, että kelpaako aktiivisuuden osoitukseksi iäkkään isäni( 84 v) päivittäinen hoitaminen.

Älä hemmetissä mene tuollaista sanomaan. Nehän katsoo, että et ole työmarkkinoiden käytettävissä ja katkaisevat työttömyyspäivärahasi.

Vierailija
135/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sä et ole työtön, vaan töistä opintovapaalla ja saat koulutustukea:

Voit saada täysimääräistä aikuiskoulutustukea, jos olet

- omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen osallistuva aikuisopiskelija, olet työ- tai virkasuhteessa ja 

- olet ollut työelämässä yhteensä vähintään kahdeksan vuotta 

ja

olet ollut nykyisen työnantajan palveluksessa vähintään vuoden ennen tuettavan opiskelun alkua ja

jäät palkattomalle opintovapaalle yhdenjaksoisesti vähintään kahdeksi kuukaudeksi

ja

saat opintovapaan aikana sivutuloa enintään 250 euroa bruttona kuukaudessa 

ja

et saa opiskeluun muuta tukea.

Aikuiskoulutustuen kaikkien saamisehtojen tulee täyttyä, jotta Koulutusrahasto voi maksaa aikuiskoulutustukea.

Aikuiskoulutustuen enimmäiskesto 1.1.2017 alkaen on 15 kuukautta. Jos haet jatkoa samaan koulutukseen ennen vuotta 2017 myönnettyyn aikuiskoulutustukeen, tuen enimmäiskesto on 19 kuukautta. Palkansaajan aikuiskoulutustuki on ansiosidonnainen etuus.

Tuota ei saa työtön.

Minäkin pistän toivoni opiskeluaikana työllistymiseen.

Työ, josta olin opintovapaalla oli täysin eri alaa kuin se mitä nyt opiskelen ja jonne nyt menen töihin.

Vierailija
136/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma olisi ratkaistu hyväksymällä kursseina esimerkiksi avoimen opinnot. Varmasti ovat kehittävämpiä kuin yksikään työkkärin järjestämä palloleikkituokio, joka vain saa monet raivoihinsa. Voin sanoa, että korkeasti koulutettuna ja pitkän työhistorian omaavana pitäisin pöyristyttävänä jotain yhteistä aktivointileikkiä. Avoimen opinnot edistäisivät ansioluetteloa, sosiaalisuutta sekä kehittäisivät ihmistä eteenpäin sekä älyllisesti ja taidollisesti. Kaikkia näitä tarvitaan hyvinvointiyhteiskunnan eteenpäin viemiseksi.  Ei yhdenvertaisuusperiaatetta ja perusoikeuksia loukkaavia rangaistusjärjestelmiä, jossa rangaistava ei edes itse voi vaikuttaa lopputulokseen. Näen, että se vain taannuttaa suomalaista yhteiskuntaa. Nämä kurssit hyväksymällä osaksi, ei myöskään tarvita lisäresursseja kurssien järjestämiseen. Kurssit ovat jo olemassa. 

Onneksi en ole työtön, mutta en myöskään luota sokeasti omaan työllisyystilanteeseen. Ihmettelen vain, että missä kohtaa järki on kadonnut kokonaan. Harva vapaaehtoisesti työttömänä on ja ne, jotka ovat, ovat marginaalissa. 

Vierailija
137/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukutaidottomuus on nykyään todella yleinen ongelma. Ei ole ongelma se, että joutuu töihin, vaan se, että niitä on vaikea löytää ja suurin osa haluaisi juuri sen kokoaikatyön. Vain tyhmå luulee, että jokainen työtön on työtön omasta halustaan, varsinkin kun taas moni pian entinen sellainen aloittaa vuoden vaihteessa työn, mutta uusia valmistui juuri joulukuussa paljon lisää.

Vierailija
138/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeasti koulutettu ja ikäni töitä tehnyt. Nyt olen hetkellisesti työttömänä. Kertoisitko mitä töitä ekonomi tekisi 3 päivää kolmessa kuukaudessa?

Tämä onkin hyvä idea, mutta muista, että tuosta pitää tehdä virallinen työsopimus. Ja sinun työnantajana pitää tietenkin maksaa kaikki lakisääteiset työeläkemaksut jne. 

Minusta ohjeissa lukee, että jos palkka on alle 50€/kk, niin mitään eläkemaksuja ym. ei tarvitse maksaa. Ymmärsinkö väärin?

Vierailija
139/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tässä jäänyt epäselväksi, että täytyykö sen olla palkattua työtä, vai kelpaako vaikkapa vapaaehtoistyö.

Vapaaehtoistyötä ei saa työttömänä työnhakijana tehdä, tai se vaikuttaa tukien maksuun (katkaisee ne kokonaan), koska et ole tällöin työmarkkinoiden käytettävissä.

Vittu te jotka tämänkin lain olette säätäneet: OLETTE VITUN TYHMIÄ!

Oletteko kuulleet aivoista? Ettepä tietenkään. 

Niimpä. Olisikohan tätäkin lakia voinut vaikka muokata hiukan siihen suuntaan, että voit tehdä vapaaehtoistyötä, mutta niin pitkään kun muuta palkkatyötä löytyy.

Vierailija
140/264 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä onkin hyvä idea, mutta muista, että tuosta pitää tehdä virallinen työsopimus. Ja sinun työnantajana pitää tietenkin maksaa kaikki lakisääteiset työeläkemaksut jne. 

Minusta ohjeissa lukee, että jos palkka on alle 50€/kk, niin mitään eläkemaksuja ym. ei tarvitse maksaa. Ymmärsinkö väärin?

Mutta työttömän on tehtävä 18 tuntia töitä, vähintään 6,9€/tunti, että on ollut aktiivinen, ja työtä ei voi jakaa kolmelle kuukaudelle, vaikka se 18 tuntia on tehtävä aina 65 päivän jakson aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi