Ihanko oikeasti 18 tuntia työtä kolmen kuukauden aikana on liikaa?
Jos ei kukaan kelpuuta töihin, niin senhän voi suorittaa osallistumalla johonkin toimintaan, jonka työkkäri järkkää. Pääsääntöisesti ihmiset kumminkin tekee n. 40 tuntiä töitä jo ihan viikossakin.
Kommentit (264)
On se liikaa, kun tulee hiki ja pitää keskittyä johonkin ja raha ei tulekaan enää seinästä. Muutama hyvä av-palstan viesti voi jäädä välistä kun joutuu olemaan oikeissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeasti koulutettu ja ikäni töitä tehnyt. Nyt olen hetkellisesti työttömänä. Kertoisitko mitä töitä ekonomi tekisi 3 päivää kolmessa kuukaudessa?
Jos olet vain hetkellisesti, niin ei tarvitse tehdä mitään, koska tuo koskee vain pitkäaikaistyöttömiä. Mutta jos jäät pitkäksi aikaa työttömäksi niin voisit vaikka käydä kansalaisopistossa esim. koodauskurssin, käydä kertaamassa ruotsin kieltä tai toimiva vaikkapa kolmen päivän ajan jossakin sesonkiin liittyvässä ruuhka-aputehtävässä (joulun alla lajittelemassa joulupostia, kesällä jollain festareilla järjestysmiehenä tms)
Jos pitkään olet työtön, niin ei kai se ihan hirveän suuri ongelma pitäisi ekonomillekaan olla kolmea päivää ihan fyysisten töiden parissa?
Ei tuosta aktiivimallista minunkaan mielestä mitään hyötyä ole, mutta ei silti riitä sympatiaa työtä vieroksuville valittajillekaan kun muutaman päivän koulutuskin riittää ja vaikkei sitäkään jaksaisi tehdä niin silti saa pitää 95 prosenttia tuista
Mistä keksit, että aktiivimalli koskisi vain pitkäaikaistyöttömiä?
Se koskee kaikkia työttömiä. Kannattais perehtyä ennen kuin kommentoi!
Lisäksi mikään ehdottamistasi ei täytä aktiivimallin "aktiivisuusehtoa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeasti koulutettu ja ikäni töitä tehnyt. Nyt olen hetkellisesti työttömänä. Kertoisitko mitä töitä ekonomi tekisi 3 päivää kolmessa kuukaudessa?
Jos olet vain hetkellisesti, niin ei tarvitse tehdä mitään, koska tuo koskee vain pitkäaikaistyöttömiä. Mutta jos jäät pitkäksi aikaa työttömäksi niin voisit vaikka käydä kansalaisopistossa esim. koodauskurssin, käydä kertaamassa ruotsin kieltä tai toimiva vaikkapa kolmen päivän ajan jossakin sesonkiin liittyvässä ruuhka-aputehtävässä (joulun alla lajittelemassa joulupostia, kesällä jollain festareilla järjestysmiehenä tms)
Jos pitkään olet työtön, niin ei kai se ihan hirveän suuri ongelma pitäisi ekonomillekaan olla kolmea päivää ihan fyysisten töiden parissa?
Ei tuosta aktiivimallista minunkaan mielestä mitään hyötyä ole, mutta ei silti riitä sympatiaa työtä vieroksuville valittajillekaan kun muutaman päivän koulutuskin riittää ja vaikkei sitäkään jaksaisi tehdä niin silti saa pitää 95 prosenttia tuista
Mistä keksit, että aktiivimalli koskisi vain pitkäaikaistyöttömiä?
Se koskee kaikkia työttömiä. Kannattais perehtyä ennen kuin kommentoi!
Lisäksi mikään ehdottamistasi ei täytä aktiivimallin "aktiivisuusehtoa".
Korjaan: joulupostin lajittelu ja järkkärinä toimiminen täyttää jos tunnit tulee täyteen. Järkkärinä toimimiseen tarvitsee järkkärikortin (maksullinen)
No ei mutta 18 tuntia päivässä alkaa olla jo siinä rajoilla.
Sitäkin on tullut kokeiltua.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kukaan kelpuuta töihin, niin senhän voi suorittaa osallistumalla johonkin toimintaan, jonka työkkäri järkkää. Pääsääntöisesti ihmiset kumminkin tekee n. 40 tuntiä töitä jo ihan viikossakin.
Tuossa leikattiin se 4,6% tuloista lisää entisten päälle. Ei ole mitään "jotakin toimintaa" kaikille. Eli jotta sinulta ei leikata teet asiaa X, mutta sitä X ei riitä kaikille, joten joiltakin joka tapauksessa leiktataan. Sinä et siis saanut edes mahdollisuutta. Kyse ei ollut omasta aktiivisuudestasi, vaan siitä että se näyttäisi kansasta siltä,että heikoimmat saivat reilun mahdollisuuden. Suosittelen,että et jää työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärihän nykyisin antaa mahdollisuuden opiskella työttömyysturvalla. Miksette käyttäisi tätä mahdollisuutta? Voisi sivussa tulla ihan uusi ammatti ja työpaikkakin.
Työtön ei saa opiskella päätoimisesti.
Työkkäristä voi saada luvan esim perus- tai ammattitutkinnon päätoimiseen opiskeluun työttömyysetuudella, jos sen katsotaan olennaisesti parantavan työllistymisen mahdollisuuksia. Opiskelu saa kestää max 2 vuotta.
Ei muuta kuin paikkaa hakemaan, ja jos tulee hyväksytyksi, sitten työkkäriin neuvottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestysmies on vanhentunut termi.
Järjestyksenvalvojakortin hankkimiskulut on Järjestyksenvalvojakurssi esim. 195e Securitaksella plus matkakulut, fyysinen kortti poliisilta olikos se nyt 46e plus siihen valokuvanottokulut. Poliisi ei myönnä korttia ellei ole nuhteeton. Festareille haetaan vapaaehtoisia järkkäreitä eli ruokapalkalla ja majoitus. Matkat maksat itse. Eli kyseessä on harrastus. Ilman korttiakin pääsee poliisin väliaikaisella luvalla, mutta jos palkkaa haluat jv-hommista niin kortti vaaditaan.
Festareilla työskentelee myös palkkaa saavia järkkäreitä. Heillä on työkokemusta, tulevat jonkun firman kautta ja tekevät talvet ja kesät töitä esim. baarien ovilla. Kokemus sieltä ja festarit yksi keikka muiden joukossa.
Käy laskemassa tän maan baarit joissa on ovella järkkäri ja laske tämän maan kesäfestarit. Ei taida ylimääräisille märkäkorville töitä riittää.
Muutenkin, on kyse asiakkaiden turvallisuudesta, ei mistään puuhastelusta. Kaikista ei ole siihen. Vapaaehtoisetkin tekevät hommia ikäänkuin ammattilaisten silminä, korvina ja varakäsinä.
Mitä väliä sillä on, leikataanko tukea vai käykö jonkin maksullisen kurssin? Itse käyn kansalaisopistossa kieliä, maksaa n. 60 euroa/lukuvuosi. Mutta näitä ei hyväksytä aktiivimalliin.
Itse olen hakenut kaikenlaiseen kurssiin ja mihinkään ei tule edes haastattelukutsua.
Olen 55 vuotias ja en myöskään pääse edes työhaastatteluihin jatkuvasta hakemisesta huolimatta. Cv on lyhyehkö johtuen kotiäitiydestä, ehkä se syrjäyttää työmarkkinoilta.
Siinähän sitten aktivoituu kun kukaan ei huoli mihinkään.
Hyvähän se on uhota nuorena ja hyvällä työ-ja koulutushistorialla varustettuna.
ps. koulutkaan ei ota tän ikäistä enää....olen kokeillut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin palkata sinut vaikka ikkunoita pesemään.
Ok, oliko tuo lupaus? Eli teillä ikkunat pesee ulkopuolinen maksua vastaan. Money talks, bullshit walks...
Ei kai se liikaa ole, mutta siinä ei ole mitään järkeä. Jos ei ole töitä, niin niitä ei vaan silloin ole.
Tuli mieleen, hyväksytäänkö huoraaminen työksi? Olen töissä kylläkin nyt, mutta jos joutuisin työttömäksi niin mieheni voisi palkata minut kyllä käyttöönsä, työsopimukset ja kaikki voisin toimittaa mielelläni te-toimistoon. On tämä niin naurettavaa toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, hyväksytäänkö huoraaminen työksi? Olen töissä kylläkin nyt, mutta jos joutuisin työttömäksi niin mieheni voisi palkata minut kyllä käyttöönsä, työsopimukset ja kaikki voisin toimittaa mielelläni te-toimistoon. On tämä niin naurettavaa toimintaa.
Minulla kävi mielessä, että voisin aloittaa puhelinmyynnin. Soittelisin hallituspuolueiden kansanedustajille ja sanoisin, että "nyt olisi pilua tarjolla". Tuohan olisi selvä osoitus aktiivisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole liikaa, jos siitä maksetaan TESin mukaista palkkaa, lomat juoksee ja eläke kertyy. Niin että kuinkas on? Onko jälkimmäiset kunnossa?
Vähän veikkaan ettei ole.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavissa yt:ssä se olet sinä joka lähtee.
En ole, koska olen järjestänyt itseni avainasemaan. Samaan kannattaa jokaisen työttömän pyrkiä.
Sinkkumies
Noniin lapset, kukaanhan ei lopulta tiedä ovatko tämän mallin vaikutukset pidemmällä tähtäimellä kokonaistyöllisyyttä parantavia. Työ synnyttää työtä, on tapana sanoa. On oikeasti aloja ja yrityksiä, joissa esim kiireapulaisia tarvitaan. Toki ne vaativat sen alan koulutuksen monesti, mutta sen alan työttömille ihan mahdollisuuksia toisaalta saada niitä lyhyitä pätkiä. Pätkien kautta taas voi löytyä niitä mahdollisuuksia pidempiin pätkiin, jopa vakitöihin.
Palataan asiaan vuoden päästä ja katsotaan kuinka homma pelaa. Muistaakseni säännöllisistä työkkärin haastatteluistakin oli aikanaan hirveä poru. En tiedä kuinka ne ovat toteutuneet, mutta ei niistä enää kukaan kitise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kävi mielessä, että voisin aloittaa puhelinmyynnin. Soittelisin hallituspuolueiden kansanedustajille ja sanoisin, että "nyt olisi pilua tarjolla". Tuohan olisi selvä osoitus aktiivisuudesta.
Oletko ajatellut asiaa yhtään pidemmälle. Todennäköisesti moni tarttuisi tarjoukseen. Mitä sitten teet? Parittajaksi et voi ryhtyä, joten...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tarttisin jonkun normaaleja toimistohommia osaavan suunnilleen kolmeksi päiväksi kuukaudessa. Ihan rutiinihommia, joihin ei koskaan tunnu riittävän aikaa konttorin vakiväellä. Tarttis osata käyttää wordia ja exceliä ihan perustasolla. Kokoaikaiseksi hommia ei kyllä ole, ja ekonomi saattaisi turhautua hommissa, jotka osaisi vähäisemmälläkin koulutuksella.
T. Pienyrittäjä.
Tässä. Excelin kanssa etenkin olen varsinainen guru. Missä ilmoittelet tehtävästä niin tsekkaan tarkemmin?
Niin joo. Sanoi Vartiainen mitä tahansa niin kolme päivää kuussa on liian vähän jotta muuttaisin työn perässä, mutta jos jossain täällä Tampereen seudulla on niin kiinni veti. Aiempaa kokemusta toimistohommista on, vuosien takaa tosin mutta on kuitenkin.
Konttorini on Helsingissä. Palaan asiaan kun saan vuodenvaihteen kiireet pois alta.
Tulijoita on varmasti satamäärin, mutta eiköhän tämäkin ole vain provo.
Kerro yhteystietosi, niin tulen töihin.
Tämähän vain lisää valtion varoja, kun yhtäkkiä pitääkin löytyä kursseja ja niille vetäjiä. Itse epäilen että siellä pyöritellään peukaloita nöyrinä.
Tokihan sä sitten maksat tuon hakijan työeläkemaksut, vakuutukset ja muut? Puhumattakaan palkasta ja matkakorvauksista? Taidat jäädä vähän häviölle, mutta ei kai se mitään...