Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihanko oikeasti 18 tuntia työtä kolmen kuukauden aikana on liikaa?

Vierailija
28.12.2017 |

Jos ei kukaan kelpuuta töihin, niin senhän voi suorittaa osallistumalla johonkin toimintaan, jonka työkkäri järkkää. Pääsääntöisesti ihmiset kumminkin tekee n. 40 tuntiä töitä jo ihan viikossakin.

Kommentit (264)

Vierailija
261/264 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vaativat liikaa eikä yhtään vähempi kelpaa. Itse olen aloittanut 0 sopimuksella työt,tällähetkellä on 20h viikossa töitä, eli kuukaudessa käteen jää n. 900e palkkaa. Sehän on silti 900e enemmän kuin työttömänä!! Edellisessä työpaikassa aloitin myös 0 sopimuksella josta kipusin vuodessa vakisoppariin 120h / kk. Siitä se lähtee muillakin.

Ai mikä lähtee?

Olen joskus ollut vakituisessa työssä, sitten tehnyt pätkää, nyt olen nollatuntisopimuksella. Ei ainuttakaan tuntia tänä vuonna. Minulla se taitaa päättyä tähän eikä suinkaan lähteä, vaikka toisin uskot.

Mutta etpä voi valittaa, että minulle yhtään vähempi ei ole kelvannut. 20 tuntia viikossa olisi jo huippua.

Sori mutta taidat olla sitten huono työntekijä. Minulla on tuntimäärät koko ajan kasvaneet, kun olen se paras valinta.

On selvää, että työttömät ovat yleensä tavalla tai toisella huonoja työntekijöitä. Muuten he eivät olisi kuin tovin työttömiä.

Silti he ovat yhteiskunnan jäseniä, joiden elämä on yhtä tärkeä kuin muidenkin. Jotain on keksittävä.

Totta, mutta eivät voi olettaa olevansa oikeutettuja samaan elintasoon kun ne jotka tekevät niska limassa töitä tuon kaiken eteen.

Rupea sinäkin tekemään puolikasta työaikaa niin saat liman pois niskastasi. Joku työtön tekee mielellään sen toisen puolikkaan.

Juurihan minä kirjoitin että teen 20h / vk ja silti sossupummit saavat enemmän rahaa makaamalla.

Voithan sinäkin olet alkaa sossupummiksi niin ei tarvitse kadehtia heitä.

Vapautuu työsi jollekin joka sitä arvostaa.

Sehän on ihan win-win.

Kaikki voittaa.

Sun ei tarvitse mennä töihin ja saat leveämmän elämän.

Joku työtön saa kaipaamansa työpaikan.

Vierailija
262/264 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005505316.html

Tässäkin sellaista tuubaa, että pisti oikeasti vituttamaan.

"Kokoomuksen kansanedustaja, taloustieteilijä Juhana Vartiainen on ollut yksi näkyvimmistä aktiivimallin puolustajista. Syy malliin tarpeellisuuteen on hänen mukaansa yksinkertainen:

– Se alentaa työttömyyttä. Tämä on kovaa politiikkaa, mutta uskon sen toimivan, Vartiainen sanoo.

Ajatuksena on, että vaatimus pätkätöiden tekemisestä tai palveluihin osallistumisesta tekee työttömyyden pitkittymisestä nykyistä epämukavampaa.

– Silloin joko vapaa-aika vähenee tai tuki pienenee. Näin kannustimet ottaa vastaan vähemmänkin mieluista työtä nousevat."

Miten tämä malli muka alentaa työttömyyttä? Ei töitä tämän takia tule lisää. Eikä pätkätöihin menemiseen mitään aktiivimallia tarvitse, vaan sellaisia muutoksia, ettei pätkätöitä vastaanottava menetä korvauksiaan kuukaudeksi ja joudu syömään kynsiään. Ihan vain byrokratian helpotus parantaisi vähän nykytilannetta, mutta sehän ei käy kun pitää saada aiheuttaa mahdollisimman paljon kärsimystä.

Vai vapaa-aika vähenee, no 18 tuntia/3kk ei paljon työttömän vapaa-ajassa tunnu, itse kun olin joskus työtön niin suurin ongelma oli se että vapaa-aikaa oli ihan liiaksi asti.

Kyllä minulla tuntuu, ainakin jos se tarkoittaa orjatöitä tai pupujussikursseja. Ehkä pitäisi järjestää elämänhallinnantestejä ja me pätevimmät uhrautuisimme loisimaan lopun elämämme, kun löydämme tekemistä ilman veronmaksajien maksamia höpöpäivähoitojakin.

En minä väittänytkään että pitäisi ilolla lähteä noille höpöhöpö-kursseille, vaan että ei työttömän vapaa-aika radikaalisti vähene 18 työtunnin/3kk tekemisestä. Sitähän tuo aktiivimalli ja Vartiainen vaatii. Jos luit tuon lainauksen jota kommentoin.

Nyt teen yleensä 120-160 tuntia/kk töitä, pari kuukautta vuodessa vähän vähemmän, työntarve kun vaihtelee jonkin verran.

En tiedä minkälaista elämänhallintakurssia minä sitten tarvitsisin, ilmeisesti sitten jotain, kun työttömänä tuntuu että sitä vapaa-aikaa on ihan liiaksi asti vaikka hyvin harvoin työttömänä tuli kotona sohvalla loikoiltua, nyt työssä ollessa useammin.

Äläkä mene niille höpöhöpö-kursseille, en ole ikinä mennyt minäkään vaikka karenssilla aina uhkaavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/264 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kokoomuksen kansanedustaja, taloustieteilijä Juhana Vartiainen on ollut yksi näkyvimmistä aktiivimallin puolustajista. Syy malliin tarpeellisuuteen on hänen mukaansa yksinkertainen:

– Se alentaa työttömyyttä. Tämä on kovaa politiikkaa, mutta uskon sen toimivan, Vartiainen sanoo.

Ajatuksena on, että vaatimus pätkätöiden tekemisestä tai palveluihin osallistumisesta tekee työttömyyden pitkittymisestä nykyistä epämukavampaa.

– Silloin joko vapaa-aika vähenee tai tuki pienenee. Näin kannustimet ottaa vastaan vähemmänkin mieluista työtä nousevat."

Miten tämä malli muka alentaa työttömyyttä? Ei töitä tämän takia tule lisää. Eikä pätkätöihin menemiseen mitään aktiivimallia tarvitse, vaan sellaisia muutoksia, ettei pätkätöitä vastaanottava menetä korvauksiaan kuukaudeksi ja joudu syömään kynsiään. Ihan vain byrokratian helpotus parantaisi vähän nykytilannetta, mutta sehän ei käy kun pitää saada aiheuttaa mahdollisimman paljon kärsimystä.

Vai vapaa-aika vähenee, no 18 tuntia/3kk ei paljon työttömän vapaa-ajassa tunnu, itse kun olin joskus työtön niin suurin ongelma oli se että vapaa-aikaa oli ihan liiaksi asti.

Kyllä minulla tuntuu, ainakin jos se tarkoittaa orjatöitä tai pupujussikursseja. Ehkä pitäisi järjestää elämänhallinnantestejä ja me pätevimmät uhrautuisimme loisimaan lopun elämämme, kun löydämme tekemistä ilman veronmaksajien maksamia höpöpäivähoitojakin.

Tuossa lainaamassani kommentissa sanottiin, että "työttömyyttä yritetään vähentää tekemällä työttömyydestä epämukavaa vähentämällä vapaa-aikaa tai vähentämällä tukea".

Siis 18 tuntia/3 kk.

Se on sitten ihan eri asia mistä tuon verran löytyy palkkatyötä tai joku muutaman päivän cv:n tekokurssi, ja miten motivoituneita ihmiset on noihin menemään, mutta ei tuolla "vapaa-ajan vähentämisellä" työpaikkoja synny lisää, paitsi ehkä joillekkin cv-kurssin vetäjille.

Vierailija
264/264 |
30.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei koskaan käynyt aika pitkäksi työttömänä. Työnhaku vei jo paljon aikaa, eikä se työnhaku ole pelkkää hakemusten kirjoittamista, vaan myös paikkojen etsimistä. Oman alani paikkoja on usein avoimia hakuja yritysten omilla sivuilla, eli on jatkuva haku ja otetaan, jos sopiva löytyy. Sen lisäksi löytyi hyväntekeväisyystyötä. Sen kanssa pitää toki olla varovainen, sillä liika vie tuet kokonaan. Minua ei haitannut, kun en vastavalmistuneena puolison tulojen takia saanut muutenkaan mitään yhdessä välissä sen ajan lakien mukaan. Kansalaisopistossa oli kursseja, mitä käydä. Näitäkään ei taideta jatkossa hyväksyä aktiivimalliin. Saisivat kyllä hyväksyä, koska noista kursseista voi olla oikeaakin hyötyä, erityisesti kielikursseista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme