Toiveena vauva (2018-2019)
Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)
Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.
Kommentit (1881)
Tsemppiä kaikille!
Minulla on outo tilanne: menkat alkoivat viikko sitten haamun/viivanpaikan jälkeen, mutta tänään edelleen rinnat kipeänä, turvonneet ja vatsaa nipistelee kuin ovulaation aikaan tai ennen menkkoja.
Tein sitten vielä raskaustestin, kun illalla pitäisi lähteä viihteelle. Ja taas tuli haamu, vahvempi kuin edelliset! Voi kun niin toivoisin, että se tarkoittaisi jotain, mutta aika epätodennäköistä, että olisin raskaana kivuliaiden menkkoja jälkeen :(
RFSUn testejä en kyllä enää osta. Niih.
Käyttäjä24925 kirjoitti:
Täällä ollaan piinailtu kovasti, ja tänä aamuna oli aivan kuin testissä olisi näkynyt haamuviiva! Nyt on joitain päiviä tuntunut ajoittaista "kipua" rinnoissa, jota en uskaltanut ajatella raskausoireeksi. Olen vain koittanut ajatella, että mieli tekee tepposet kun oikein kovasti toivoo! Kuitenki vasta yk1 menossa enkä uskonut että tärppää. Enkä oikein usko vieläkään, kun viiva on niin haalea! Saapa nähdä miten tässä käy. Jännitys on todella kova, mutta varaudun koko ajan siihen että plussaa ei vielä tässä kierrossa kuulu. 😅
Toivottavasti plussa vahvistuu! Kerro sitten miten kävi. :)
MonaLisa kirjoitti:
Tsemppiä kaikille!
Minulla on outo tilanne: menkat alkoivat viikko sitten haamun/viivanpaikan jälkeen, mutta tänään edelleen rinnat kipeänä, turvonneet ja vatsaa nipistelee kuin ovulaation aikaan tai ennen menkkoja.
Tein sitten vielä raskaustestin, kun illalla pitäisi lähteä viihteelle. Ja taas tuli haamu, vahvempi kuin edelliset! Voi kun niin toivoisin, että se tarkoittaisi jotain, mutta aika epätodennäköistä, että olisin raskaana kivuliaiden menkkoja jälkeen :(
RFSUn testejä en kyllä enää osta. Niih.
Mielestäni olet kyllä raskaana, jos haamuviiva vahvistunut! Ehkä soittaisin sinuntilassasi neuvolaan/lääkäriin ja kysyisin vielä sieltä mielipidettä jos kuukautiset kuitenkin olleet kivuliaat. Tsemppiä ja varovaiset onnittelut!😊🙏
MonaLisa kirjoitti:
Käyttäjä24925 kirjoitti:
Täällä ollaan piinailtu kovasti, ja tänä aamuna oli aivan kuin testissä olisi näkynyt haamuviiva! Nyt on joitain päiviä tuntunut ajoittaista "kipua" rinnoissa, jota en uskaltanut ajatella raskausoireeksi. Olen vain koittanut ajatella, että mieli tekee tepposet kun oikein kovasti toivoo! Kuitenki vasta yk1 menossa enkä uskonut että tärppää. Enkä oikein usko vieläkään, kun viiva on niin haalea! Saapa nähdä miten tässä käy. Jännitys on todella kova, mutta varaudun koko ajan siihen että plussaa ei vielä tässä kierrossa kuulu. 😅
Toivottavasti plussa vahvistuu! Kerro sitten miten kävi. :)
Aamulla tein siis pregcheckin liuskatestin, jossa olin näkevinäni todella haalean haamun. En malttanut odottaa seuraavaa testiä, joten kokeilin rfsun herkällä puikolla, ja sain jälleen haamun (joka erottuu ehkä ihan hitusen selvemmin). 😁 Tosin rfsun testeihin on vaikea luottaa kun olen kuullut niistä niin paljon huonoa. Itselläni puikko ei ole kuitenkaan koskaan vielä antanut valheellista plussaa, joten toiveet on korkealla!
Tänään myös kun oltiin juuri lähdetty pojan kanssa ulos, mulle tuli yhtäkkiä voimakas pahan olon tunne ja täytyi kiirehtiä sisään oksentamaan. Olo meni sen jälkeen todella nopeaa ohi eikä myöhemmin ole tullut takaisin. Mietin että johtuikohan jännityksestä vai voisiko se tosiaan olla raskauspahoinvointia? Jos tuolla on pieni matkassa siis viikkojen pitäisi kai olla 3+4.
Nyt täytyy siis varmaan malttaa huomisaamuun että pääsen tekemään kaapissa odottavan liuskan! 😊
Onpa jännittävää, Käyttäjä24925!
Oho, ei ne olleetkaan menkat! Tein monta testiä tänään ja kyllä, olen raskaana 😲 ihan seko olo.
Ilta kirjoitti:
Oho, ei ne olleetkaan menkat! Tein monta testiä tänään ja kyllä, olen raskaana 😲 ihan seko olo.
Paljon onnea! Täälläkin kävi niin että iltaa kohden viiva tummeni niin, että näen sen selvästi vaikka haaleahko vielä onkin. ❤ Huomenna aamulla testailen vielä, että onko edelleen näkyvillä. Jännät paikat siis, ja uskomaton olo!
Toivon kovasti plussatuulia ja että jo plussanneilla pysyy pienet matkassa. ❤
Täällä ei vieläkään päästä jännityksestä eroon! Tein aamulla testin, mutta kappas - testi oli viallinen eikä tausta edes muuttunut loppuun asti vaaleanpunaiseksi. Kontrolliviivaa ei näy ollenkaan ja testiviivan kohdalla väri oli levinnyt. Harmitti kun "vahvin" pissa meni sitten siihen 😅
Nyt hetki sitten tein toisen testin (ehkä n. 3h nesteen juomisen jälkeen?) ja testiin ilmestyi jälleen haamu, jonka kuitenkin erottaa hyvin. Jännittää siksi, kun viiva ei ole tummempi eilisestä! Vaikka pissa olikin laimeampi verrattuna eiliseen. Täytyy vielä illalla varmaan kokeilla, ja josko huomenaamulla ei olisi viallinen testi! Toivottavasti viiva tummenee. 😬
Ei oo kauheen toiveikkaat fiilikset kiertoa kohtaan... Talleteltu on kyllä tosi jees, mutta ovulaation hakeminen tuntuu olevan nyt yhtä hakuammuntaa. Ovia siirtää ovista oireiden perusteella about kerran päivässä että sanoppa nyt siitä sitte 🤷🏻♀️
Jos nyt ovis olis jo ollu, eipä oo mitään oireita tullu. Viimeksi kun ne oireet oli niin selkeet, oksetti ja rinnat oli niin kipeet ettei tosikaa. 28. pv testipäivä ja kyllä jännittää kuitenki!
Onnea kaikille plussanneille ja tarrasukkia!
Ilta, paljon onnea ja tarrasukkia matkaan!
Käyttäjä24925, toivotaan, että viiva vahvistuu!
Täällä viiva on vahvistunut vähän viikon takaisesta, mutta ei ole vielä tumma. Edelleen epäilen, että viikko sitten olisi ollut keskenmeno/menkat, jonka jäljiltä hormonia näkyy vielä testissä... Kuva on tältä aamulta.
En ole vielä kovin huolissani tilanteesta, joten odottelen ennen kuin otan yhteyttä lääkäriasemalle. Ehkä tilanne ratkeaa itsestään suuntaan tai toiseen. Asun ulkomailla, enkä ole Suomen palveluiden piirissä.
MonaLisa kirjoitti:
Ilta, paljon onnea ja tarrasukkia matkaan!
Käyttäjä24925, toivotaan, että viiva vahvistuu!
Täällä viiva on vahvistunut vähän viikon takaisesta, mutta ei ole vielä tumma. Edelleen epäilen, että viikko sitten olisi ollut keskenmeno/menkat, jonka jäljiltä hormonia näkyy vielä testissä... Kuva on tältä aamulta.
En ole vielä kovin huolissani tilanteesta, joten odottelen ennen kuin otan yhteyttä lääkäriasemalle. Ehkä tilanne ratkeaa itsestään suuntaan tai toiseen. Asun ulkomailla, enkä ole Suomen palveluiden piirissä.
Kyllähän toi vähän pahalta vaikuttaa, mutta niin kauan kun ei oo kipuja voi ootella ihan rauhassa. Siihen hormoonin poistumisee kun voi mennä jopa kuukaus.
2under2 kirjoitti:
Ei oo kauheen toiveikkaat fiilikset kiertoa kohtaan... Talleteltu on kyllä tosi jees, mutta ovulaation hakeminen tuntuu olevan nyt yhtä hakuammuntaa. Ovia siirtää ovista oireiden perusteella about kerran päivässä että sanoppa nyt siitä sitte 🤷🏻♀️
Jos nyt ovis olis jo ollu, eipä oo mitään oireita tullu. Viimeksi kun ne oireet oli niin selkeet, oksetti ja rinnat oli niin kipeet ettei tosikaa. 28. pv testipäivä ja kyllä jännittää kuitenki!
Onnea kaikille plussanneille ja tarrasukkia!
Jos ei ole varmuutta ovulaation ajankohdasta, kannattaisiko harkita ovulaatiotestien
käyttöä? Niiden avulla saisi paremmin varmuuden kuin sovelluksen kautta.
Onnea plussanneille, teitähän on tullut taas useita. 😊
Täällä kp 21/30, menkkamaisesti tuikkivaa kipua/tunnetta ollut nyt muutaman päivän ajan. Tuntuu että menkat alkaa hetkenä minä hyvänsä. Taitaa tulla lyhyt kierto. Turhauttaa ja ärsyttää, mutta eipä tälle mitään voi. Pitää odotella ja katsoa miten käy.
Onnea plussanneille.
Mupu: Asuinpaikkakunnallani pääsee yllättävän hyvin ja nopeasti lääkärin pakeille. Kesällä menin ensimmäisen kerran ja silloin kohtu ja munasarjat ultrattiin ja otettiin verikokeet. Silloin soitin perjantaina ajan ja sain sen seuraavalle maanantaille. Nyt käytiin ensimmäisellä yhteisellä lapsettomuuskäynnillä ja tästä ne tarkemmat tutkimukset alkaa. Ajan varasin lokakuun alussa, eli 1,5kk meni. Eilinen käynti oli enemmän haastattelu ja keskustelukäynti ja saimme lähetteen polille, jossa itse tutkimukset ja mahdolliset hoidot tehdään. Yk9 alkoi tänään, eli hieman reilu puoli vuotta kestänyt tämä projekti. Suurin syy kiirehtimiselle on, että olen 100-varma, että munajohtimissani on jotain pahasti vialla. 4 vuotta kestänyt klamydia ei todellakaan tee hyvää.
Muista syistä on aiemmin tullut oltua lääkärissä niin paljon, että osaamme puhua ja toimia siten, että saamme haluamamme. Ihan vaan neuvona, kun menette lääkäriin, niin miettikää etukäteen mitä haluatte. Hoitoa pitää osata vaatia, muuten jää ilman, niin julmalta kun se kuulostaakin.
Tsemppiä kaikille!
MonaLisa, tsemppiä! Toivottavasti sulla olisi kuitenki pieni matkassa!
Tässä juuri tekemäni testi, hitusen on vahvistunut. ☺
Moi kaikille!
Olen täysi noviisi sekä vauva.fi -sivustolla että lapsen teossa, mutta nyt kun mieheni kanssa vihdoin päätimme tuon ajan koittaneen, päätin uskaltautua kirjoittamaan myös tänne.
Olen 29-vuotias nainen ja mieheni vuoden vanhempi. Päätimme juuri tosissamme alkaa yrittämään lasta, joka olisi ensimmäinen meille molemmille. Minulla on säännöllinen 30 päivää kestävä kierto enkä ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä sitten teini-iän vaan ehkäisynä ovat toimineet kondomit sekä nyt tässä parisuhteessa keskeytetty yhdyntä. Olemme molemmat normaalipainoisia, kohtuullisen terveellisesti syöviä sekä liikuntaa harrastavia ja nyt, vuoden jojoilun jälkeen, olen vihdoin päättänyt lopettaa tupakoinnin kokonaan. Alkoholia olen käyttänyt satunnaisesti pari kertaa kuukaudessa, mutta nyt sekin saa jäädä. Mies on samoilla linjoilla, mutta olen hieman skeptinen siitä, miten tuo tupakoinnin lopettaminen häneltä kokonaan onnistuu.
Minulla olisi heti alkuun muutama, ehkä typerä kysymys: Käytän A-vitamiinia sisältävää retinoidia ihonhoidossa ja ymmärsin, ettei tuote sovi raskaana olevalle. Onko tästä syytä luopua jo ennen plussaamista vai miten muut ovat kenties toimineet? Minulla on akneen taipuvainen iho ja nuo retinolit ovat siihen todella auttaneet, haluaisin mielelläni jatkaa käyttämistä niin pitkään kuin mahdollista, eihän tuo raskaus välttämättä ihan saman tien tapahdu.
Olen muutenkin utelias ihonhoitotuotteista, joita täällä käytetään. Pitäisikö vaihtaa kokonaan luonnonkosmetiikkaan kemikaalikuorman välttämiseksi? Aurinkovoiteesta en aio varsinkaan raskaana luopua, mutta onko sille olemassa mitään luonnonmukaisempaa vaihtoehtoa?
Minulla on nyt kp3 menossa, eli kuukautiset vielä. Oviksen pitäisi tapahtua tämän kuun lopussa, 30.11.-2.12. Tunnistan ovulaationi melko hyvin, enkä ole ikinä käyttänyt ovistikkuja. Haluaisin ainakin aluksi alkaa yrittää lasta mahdollisimman luomusti ja stressittä ja katsoa, miten siinä onnistutaan. :) Käyttääkö kuinka moni jotain laskuria/appia ovulaation tai hedelmällisyyden laskemiseen? Onko suosikkeja?
Foolihappoa ja d-vitamiinia sain ostettua vasta tänään, vaikka jostain luinkin, että käyttö kannattaisi aloittaa 3kk ennen raskautumisen yrittämistä. :/ Toivottavasti tuo on kuitenkin riittävä...onko muita, jotka ovat aloittaneet vitamiinilisien syönnin ns. myöhään? Syön melkein päivittäin pinaattia, nokkosta, munia ja parsakaalia muutenkin, joten toivon sen ylläpitävän edes jonkinlaisia folaattivarastoja. Missä muodossa muut syövät foolihappoa?
Täytyy sanoa, että jännittää ihan suunnattomasti. Omalla äidilläni todettiin vuosi sitten endometrioosi, joka leikattiin. Itselläni ei ole ollut mitään oireita, mutta mielessä kummittelee siitä huolimatta se kamala mahdollisuus, ettei raskautuminen onnistuisi omalla kohdallani. Äidilläni on kaksi tervettä lasta, jota ennen hän koki yhden keskenmenon alkuraskauden aikana. Isäni äidillä on kolme lasta, äitini äidillä neljä eikä heidän mahdollisista keskenmenoistaan tai raskauksien komplikaatioista ole tietoa. Mieheni vanhemmilla on neljä lasta, mutta tämä taitaa olla jo vähän epärelevanttia oman raskauteni kannalta...
Minulla on jo kauhea hinku olla raskaana, vaikka vasta parin viikon päästä aletaan yrittämään. Raportoin tänne sitten tuntemuksia varmaan ihan paniikissa! XD Kiitos jo etukäteen vertaistuesta ja vastauksista, sekä siitä, että jaksoit lukea tämän vuodatuksen!
Onnea kaikille yrittämiseen sekä tietenkin jo onnistuneille! <3
Ronsu1:stä komppaisin ja sanoisin et täytyy lääkärissä tietää mitä haluaa ja osata sanoa myös vastaan. Ei ne lääkärit ole jumalia :D
Eräs gynelääkäri olisi määrännyt lääkettä jonka aikana ei saa raskautua. (tiputteluvuotoon) Todella ajattelematonta, kun vaihtoehtoja on. Silloin kolme kuukautta ehkäisyä kuulosti tosi paljolta.
Toisella kertaa toinen gyne kirjoitti lääkettä minkä olen jo todennut mulla tehottomaksi. Pitkin hampain vaihtoi toiseen.
Piinapäivissä täällä mennään
Kolmas inssi tehty alkuviikosta. Vielä on matkaa et pääsee testaamaan.
Onnea Ilta ja muutkin plussanneet!
Koiramamma: Kiitos huolenpidostasi <3. Tilasin purnukat Iherbistä, mitä pitäisin luotettavana. Vitex on siveydenpuun hedelmästä (toiselta nimeltään munkinpippuri) tehty kapseli. Luin tosiaan 5-6 lähteestä, että sitä olisi hyvä ottaa kierto-ongelmiin. Myös joissain keskusteluketjuissa sen tehoa on kehuttu. Nyt sitten rohkaistuin tilaamaan sitä. Olen nyt pari päivää syönyt sitä, enkä ole huomannut mitään negatiivista.
Ronsu1: Aamulämpö pitäisi ottaa ennen kuin nousee sängystä, ja aina samaan aikaan. Muuten se ei ole luotettava. Minäkin otin aamulämmön aluksi vasta kun olin jo noussut ylös ja pukeutunut. Ja vieläpä korvalämpömittarilla :D. Kyllä silläkin jotain olevinaan näkyi.
MonaLisa: Jos viiva on vahvempi, niin kyllä näkisin, että olet raskaana ja sinulla oli valekuukautiset. Kannattaa vielä tehdä parin päivän päästä varmistustesti.
Täällä on meneillään dpo4, eli vanha tuttu piinailuvaihe taas alkanut. Jos ei tässä kierrossa tärppää, niin menen taas akupunktioon.
Tuttavani kävi jollakin naiseus(?)kurssilla, jossa oli vinkkejä raskautumiseen. Aika lailla samoja juttuja, kuin lukemissani kirjoissa. Uutena oli nokkosuute. Kuinka moni on mittauttanut ferritiinitasonsa? Tämä auttaisi matalaan varastorautaan. Minä kävin puoli vuotta sitten mittauttamassa ja se oli 22, eli liian alhainen. Alle 30 kertoo vakavasta raudanpuutteesta ja sen olisi hyvä olla lähelle sata. En usko, että tilanne on ainakaan parantunut keskenmenojeni vuoksi. Toivoisin että kun joskus tässä pääsen tutkimuksiin, niin samalla mitattaisiin ferritiini. Tosin, ei kai se paljoa maksaisi yksityiselläkään.
Kaikki jo plussanneet hoi!!! Mikä dpo plussasit ja oliko herkkis vai tavis testi kyseessä?
Käyttäjä23680 kirjoitti:
Kaikki jo plussanneet hoi!!! Mikä dpo plussasit ja oliko herkkis vai tavis testi kyseessä?
Ensimmäinen testi jo dpo8 rfsun herkällä testillä ☺ Tavallisella liuskalla tuli todella haalea haamu dpo11 joka tummeni iltaa kohden 😊