Toiveena vauva (2018-2019)
Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)
Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.
Kommentit (1881)
Babywish, mikään lääkärihän en ole mutta jäin miettimään tuota viestiäsi ja etenkin tuota kp8 tikutettua ovista. Jos sulla on aina 28-30 pv kierto niin kp8 ovis tarkottais tollasella kierrolla tosi pitkää luteaalivaihetta. 🤔 Eli voisko toi dpo8 ovisplussa olla sulla nyt kuitenkin se oikea ovis eli tällöin se olisi ollut kp16 joka sopis tuohon sun kierron pituuteen paremmin ja näin ollen toi kp 20 raskaustestinega ois ollu dpo 4 eli ei voisikaan vielä näkyä. Täysin arvailua tämä, mutta olen ymmärtänyt ettei noi ovistestit aina oo ihan luotettavia.
Aiemmin kirjoittelin, että olisi itsellä ovulaation "vuoro" olla tällä kertaa oikealla ja mitään tuntemuksia ei yhtä voimakasta vihlaisua lukuunottamatta ole ollut ja tänään kp 13. Viime kierrossa tässä vaiheessa oli tosi selkeät limat ja tuntemukset joten taitaapi olla ovuloimaton kierto menossa ☹️
Onnea plussanneille! ❤️ Ja kiitos empatiapeukutuksista aiempaan viestiini, tuli hyvä olo kun huomasi että enpä taida olla yksin näiden ahdistuksieni kanssa lähipiirin vauvajutuista.
Tikkunekku, montako päivää sulla on kierto? Voihan nyt olla vähän pidempi kierto vaan, jospa ovulaatio sieltä vielä tulisi. Oletko ovulaatiotestejä kokeillut?
Tajusin äsken Flo'sta, että mullahan on jo kp 28/30 eikä ole menkkatuntemuksia. 😲 Yleensä tässä vaiheessa kiertoa jo tuntuu mahassa, että menkat on pian alkamassa. Oon jotenkin unohtanut että kierto on jo näin pitkällä, odottelin menkkoja vasta ens viikon loppupuolelle. Jotenkin kuitenkin tuntuu että tuskin on tärpännyt, mutta ehkä pitää jo huomenna testata varmuuden vuoksi. Rinnat on tosi kipeät ja vihlovat, lisäksi palelee ihan koko ajan. Olen kuitenkin aika pessimistinen sen suhteen että tässä raskaana oltaisiin. Eiköhän ne menkat kohta ala.
Nabo, pidetään peukkuja nyt kuitenkin 🙂
Mulla oli ennen pillereitä tarkka kierto 32 pv, pillereiden kanssa kellontarkat menkat sekä nyt pillereiden jälkeen kaksi kiertoa olleet parin tunnin tarkkuudella 28 pv. Yleisesti ottaen täytyy sanoa, että olen selvinnyt näiden naisten vaivojen kanssa todella helpolla koko elämäni ajan, ihan sieltä ekoista menkoista lähtien ja vieläpä ilman mitään varsinaisia menkkakipuja jne. Voihan se olla, että kierto alkaa hivuttautua tuonne 32 pv lähelle takaisin nyt luomuna.
Ovulaatio testit ajattelin ottaa mukaan vuodenvaihteen jälkeen jos ei ennen sitä tapahdu mitään. Kävin alkuvuodesta yksityisellä gynellä papakokeessa ja samalla hän katsoi ultralla miltä näyttää. Sanoi, että normaalin näköinen kohtu ja munasarjat joskin kohtu selkeesti taaksepäin kääntynyt. Puhuin samalla lapsitoiveista, että varmaan syksyllä ajankohtainen asia. Hän sanoi, että katso eka 6 kk rauhassa tapahtuuko mitään ja ota sitten uudestaan yhteyttä jos raskautumiseen liittyy huolia. Ajattelin tätä yrittää noudattaa, tosi mukava gyne nimittäin kyseessä ja mielelläni hänen puoleen käännyn jos tarvitsee jotain tutkia.
Tikkunekku, ihanaa että vaikutat olevan rauhallisella mielellä asian kanssa!😊 kummasti se, että joku on stressaamatta saa itsenikin rauhallisemmalle mielelle, ja taas toisinpäin jos lukee hirveästi esim. lapsettomuusjuttuja yms, niin todennäköisesti ahdistaa vaan enemmän.
Kp 29/30, aamulla raskaustesti puhdas nega. Aamun aikana on alkaneet myös juilinnat mahassa ja äsken oli tullut rusehtavaa tuhruvuotoa. Eiköhän se ollut siinä tän kierron osalta ja menkat alkanee parin päivän sisällä. Toki vielä on toivoa niin kauan kuin menkkoja ei näy, mutta en jaksa kovin positiivisena nyt raskauden suhteen olla. Ärsyttää ja surettaa. 😔
Nabo, harmi juttu 😔 tuo tunne on kyllä niin ikävä! Toivottavasti ei enää kenellekään montaa kuukautta pettymyksiä.
Mun mies on sellanen, ettei ikinä murehdi mitään etukäteen ja on kyllä todella hyvä tuki itsellä tässä. Hän sanoi ettei halua ees miettiä mitään lapsettomuutta etukäteen, koska jos niin meille käy niin se etukäteen murehtiminen ei auta mitään. Ja jos saadaan lapsi niin murehtimalla turhaan pilaa tämän tärpin odotusajan. Ihan oikeassahan hän on 🙂
Testiin tuli muutaman tunnin pidätyksellä kohtuullisen selkee haamu ja 38h jälkeen aamutesti tyylipuhdas nega...
Kp 31/? ja tätiä ootellaan. Eipä tullu heinäkuista tännekkään.
Meilläkään ei isänpäivän hekumalliset hetket tuottaneet tulosta, joten joulukuussa sitten uutta yritystä vaan :)
Mulla on nyt muodostunu selkeesti ongelmaks se että munasolu kyllä hedelmöittyy, muttei kiinnity syystä x. Kemiallisia on nyt tullu tässä yritysaikana kolme-neljä ja alkaa pikkuhiljaa ihmetyttää. Ilman ehkäsyä ollaan oltu huhtikuusta ja nyt vasta virallisesti alotettiin yhdyntöjen ajoitus jne, mutta silti..
tikkunekku kirjoitti:
Babywish, mikään lääkärihän en ole mutta jäin miettimään tuota viestiäsi ja etenkin tuota kp8 tikutettua ovista. Jos sulla on aina 28-30 pv kierto niin kp8 ovis tarkottais tollasella kierrolla tosi pitkää luteaalivaihetta. 🤔 Eli voisko toi dpo8 ovisplussa olla sulla nyt kuitenkin se oikea ovis eli tällöin se olisi ollut kp16 joka sopis tuohon sun kierron pituuteen paremmin ja näin ollen toi kp 20 raskaustestinega ois ollu dpo 4 eli ei voisikaan vielä näkyä.
Taidat olla oikeassa, kun ovisplussat katosi tuon mun viestin jälkeisenä päivänä ja siitä asti tullut pelkkää negaa. Tiedän ettei pitäisi koko kiertoa tikuttaa, mutta kun on malttamaton on malttamaton.😅
Tsemppiä ja plussatuulia kaikille muillekin yrittäjille! Itsellä tuntuu että on mieli jo aivan maassa tämän asian suhteen, olisi niin kovasti toivonut täksi jouluksi jo maha-asukkia. :(
Lisää vauvakuumeilijoita, ihanaa!
Meillä jätettiin yhdistelmäpillerit pois viime torstaina ja tyhjennysvuotokin alkoi jo. Alku syksystä todettu lievä/ alkava endometrioosi, jonka vuoksi ei haluttu kotona enää lykätä lasten tekemistä vaan päätettiin jättää ehkäisy pois. On tää aika jännää, kun ei ole mitään hajua miten kroppa toimii kun muutaman vuoden syönyt yhdistelmäpilsuja ja luonnollisesta kierrosta ei mitään hajua.
Nyt on menossa Kp 2 :) Flo -niminen sovellus otettu avuksi.
Muistelisin että ainakin joskus olen havainnut tuota ovulaatiolimaa oviksen aikoihin, eli valkovuoto muuttuu kananmunanvalkuaismaiseksi.
Onko noista ovistikuista mitään hyötyä? Kannattaako edes ekassa kierrossa tikutella kun pillerit jätetty vasta pois? Tässä kuumeisesti tullut lueskeltua kaikki mahdolliset foorumit läpi ja alkoi ahdistaa jo valmiiksi että oma kohtalo on varmaankin se ettei niitä lapsia koskaan tulekaan kun on tuo endo ja ylipainoa yms yms taustalla...
2under2 kirjoitti:
Mulla on nyt muodostunu selkeesti ongelmaks se että munasolu kyllä hedelmöittyy, muttei kiinnity syystä x. Kemiallisia on nyt tullu tässä yritysaikana kolme-neljä ja alkaa pikkuhiljaa ihmetyttää. Ilman ehkäsyä ollaan oltu huhtikuusta ja nyt vasta virallisesti alotettiin yhdyntöjen ajoitus jne, mutta silti..
Kannattaisiko sinun käydä lääkärissä tutkituttamassa tuo mistä ongelma voisi johtua? Jos siis noinkin monta kemiallista raskautta alla suht lyhyessä ajassa niin voisikohan ongelma johtua esim. keltarauhashormoniin liittyvästä ongelmasta mikä kaiketi voi olla ihan helposti hoidettavissa lääkekuurilla. Varmaankaan kunnalliselle puolelle ei pääse vielä kun yritystä alle vuosi vai tietääkö kukaan miten tarkasti siellä asiaa katsotaan? Ja en osaa sanoa mitä yksityisellä maksaa mutta itsellä ainakin yksityinen gyne, missä otettiin papa sekä ultra oli jotain reilu 100e pintaan. Meni silloin hermot täällä paikalliseen kunnallisen touhuun kun en meinannut millään saada aikaa varattua ja siksi marssin yksityisen puolelle.
Blue_jane , mulla ei ovistikuista yms oo kokemusta, mut pakko vaan sanoa että mulla lähti oma menkkakierto toimimaan heti pillereiden lopetuksen jälkeen, ja vieläpä suht säännöllisenä, vaikka olin syönyt pillereitä noin 10 vuotta! Se oli hieman yllätys itsellenikin, olin varautunut ettei menkat tule muutamiin kuukausiin, tai että joutuu jopa syömään jotain lääkkeitä että menkat alkaa tulla. Olin noin 27v kun lopetin pillerit, ja alusta asti olin syönyt yhdistelmäpillereitä.
Onko muilla kokemusta ehkäisykapselista ?
Itse syönyt 9v pillereitä ja vuoden kerkesi kapseli olemaan heti perään,joka poistettu pari viikkoa sitten..eikä menkkoja näy. Toki yksilöllistähän se on ja siinä voi kestää🤔.
Näin ensikertalaisena kysyn tyhmän kysymyksen, onko kapselin vaikutuksen lakattua mitään mahiksia tulla raskaaksi (onko mahdollista tulla ovista) vai alkaako se ns. vasta ekojen menkkojen jälkeen vai kuinka se oikeen menee? 😁 Ovista en ole tikutellut ja ajatuksena olis etten sitä tekiskään,yleisesti vain kysäisen 🙂
Täällä ollaan sekavissa tunnelmissa, en nimittäin ole yhtään varma oliko ovulaatio 17. päivä niin kuin Flo ennusti. Yleensä mun ovisoireet on tosi selkeät, kunnon limat ja kivut, mutta nyt limat oli ihan minimaaliset ja kipuja voi sanoa ettei ollenkaan. Yritin tikuttaa, mutta unohdin koko jutun parina päivänä niin lahjakkaasti etten sitten tikuttaenkaan saanut ovista kiinni. No ei ainakaan ole mitään ylenmääräistä stressiä vielä tästä yrittämisestä kun pääsee unohtumaan. :D
Jos ovis siis olisi ollut tuolloin niin tänään olisi dpo 10 ja menkkojen alkua Flo ennustaa lauantaille. No ei siinä mitään mutta yleensä näin lähellä menkkoja alkaa rinnat olla jo tosi arat ja nyt ei ole hyvällä mielikuvituksellakaan yhtään. Oikeastaan nyt ottaa vaan pannuun (hiivatulehdus ei ainakaan vähennä tuota tunnetta), koska tuntuu siltä että tämä voisi hyvin olla ovuloimaton kierto, niitä kun mulle aina välillä tulee. Toista vaihtoehtoa en halua edes ääneen lausua, ettei ne lottovoittoa pienemmältä tuntuvat mahdollisuudet haihdu tuhkana tuuleen.
Vempula, mulla kans tässä kierrossa silloin kun ovis piti olla ei mitään tuntemuksia tai limoja ja nyt pari päivää sen jälkeen hirveet oviskivut. Ajattelin eka, että ovuloimaton kierto, mut ei ilmeisesti ollutkaan. Nyt ei tietenkään mahdollista tätä hyödyntää joten tosi kiva! Tässä kierrossa jos raskaudun niin se on jo ihme kun ei ole tärpännyt oikein ajoitettunakaan. Tiedostan kyllä, että siittiöt voi elellä melko kauankin, mutta silti.
Pidetään silti peukkuja josko voisi ollakin käynyt sinulla tärppi 🙂
Kp 2 ja pahin pettymys onneksi jo väistymässä. Kyllähän tämä harmittaa mutta eipä voi mitään. Kohti uutta kiertoa! Viime kierrossa en saanut aikaiseksi ostaa greippimehua, mutta nyt ajattelin ottaa sen mukaan. Kuinka paljon sitä juotte? Päivittäin ilmeisesti mutta riittääkö lasillinen per päivä?
Tsemppiä kaikille! Jospa pian kaikki päästäisiin siirtymään tuonne raskautuneiden puolelle.
Moikka kaikille :) liityn seuraan. Toiveissa raskaus, takana yksi keskenmeno.. yrityskertoja en ole laskennut sillä emme puolison kanssa ole ryhtyneet yrittämään niinku oikeasti. Minulla ei ole koskaan ollut hormonaalista ehkäisyä ja ehkäisynä on toiminut kondomit sekä keskeytetty yhdyntä.
Nyt kp 25/27 ja useamman päivän on ollut alkuraskauden oireita, palelua, vilystumista, alavatsakipuja, hajuherkkyyttä, pahaa oloa ja päänsärkyä. En tiedä kuvittelenko vai onko tämä totta. jotenkin oireet niin selkeitä että olen varma siitä että olen raskaana. Kävin ostamassa nipun raskaustestejä ja kokeilin heti ekaa kun tulin kotiin ja negaahan se näytti sillä ei ollut mikään herkkistesti vaan ihan normitesti. Jännittää ja hieman pelottaa. Menin tottakai heti sanomaan kumppanille että luulen olevani raskaana ja nyt hieman harmittaa.. en haluaisi että hänkin pettyisi. Aikaisemmin mietin että en ryhtyisi tähän menkkojen kyttäämiseen sillä tämä on niin stressaavaa.. mutta silti.. toivotaan että menee hyvin. Tsemppiä teille muillekin!
Lunitari85, toivotaan tosiaan että oma kierto tästä nyt lähtisi ihan normaalisti liikkeelle. Itse olen tosiaan syönyt pillereitä jonkun 8 vuotta satunnaisia aikoja, välillä ollut pitkiäkin taukoja kun ei ehkäisylle ole ollut tarvetta. Kaikki puhuvat oviskivuista, mutta en muista että olisin koskaan bongannut muuta kuin nuo limat... jännäten odotellaan tuota kierron puoli väliä, nyt Kp 3 :) tuo greippimehu kiinnostaisi myös ottaa tähän mukaan.
Tuo Flo sovellus väittää jostain syystä että ovulaatio olisi vasta kp 17, voiko tuo pitää paikkaansa kun käsittääkseni ovulaatio noin Kp +-14 ? Normaali kierron pituus on noin 28-29 päivää..
Onnea kaikki plussanneet ja jaksamista teille, joilla yritys on kåynnissä ❤️
Tilannepäivitystä tulossa: Soitin pari viikkoa sitten sinne lapsettomuusklinikalle ja aikamme sinne on ensi viikolla. Tehdään hoitosuunnitelma ja varmaan vaan yleisesti käydään asiaa läpi. Meillä on tosiaan jo pidempi, reilun parin vuoden yritys takana, mutta aiemmin en ole halunnut hoitoihin mennä (sillä kuka niihin nyt haluaisi..). Fiilikset vaihtelee normaalista olosta syvään epätoivoon, mutta pääasiassa olo on ihan hyvä.
Aloitin käynnit vyöhyketerapiassa, ja se jotenkin nostatti toivoa tosi paljon. Vyöhyketerapeutti kertoi, että hänen pitkän uransa aikana hån on hoitanut monia, joilla on samaa ongelmaa kuin minulla, ja monesti siitä on ollut apua.
Lisäravinteista: mitä kaikkia lisäravinteita teillä on käytössä? Olen jo vuosia syönyt d-vitamiinia, E-EPAA, Minisun Mamaa ja biotiinia, mutta nyt lisäsin muutamia juttuja ruokavaliooni. Aloitin Donafertyn, Royal geleen (kuningatarhyytelö), sinkin, parapähkinät (runsaan seleenin takia) ja vehnänalkioöljyn.
Lisää tilannepäivitystä: PCOS taustastani huolimatta kiertoni on ollut tosi säännöllinen viimeiset kolme vuotta. Nyt sitten tässä kierrossa, ihan yllättäen aloin tiputella kp14. Olin edellisenä päivänä käynyt vyöhyketerapiassa, ja terapeuttini oli sitä mieltä, että tiputtelu voisi johtua siitä. Nyt tästä on mennyt viisi päivää, ja vuodan aika reippaasti, ihan yhtä paljon kuin jos olisi kuukautiset (tosin sillä erotuksella, että menkat kestää 4 päivää ja täällä vuoto vaan jatkuu ja runsastuu). Kävin asiasta myös lääkärissä, että saimme varmistettua ettei kyse ole kohdun ulkoisesta raskaudesta. Verikokeiden perusteella kaikki ok, ei raskaushormoneja, eikä tulehdusta. Mietin, mikä tähän erikoiseen vuotoon on syynä: homonaalinen epätasapaino, vyöhyketerapia, keskenmeno (lääkärini mukaan mahdollista, koska minulla oli viime kierrossa ja menkkojen jälkeenkin outoa oloa ja oireita, vaikka ei mikään tekemäni testi plussannut), vai lisäravinteet, jotka aloitin alkukierrossa. Onko teille muille tullut tällaisia runsaampia välivuotoja?
Plussatuulia 😘