Toiveena vauva (2018-2019)
Ajattelin perustaa ihan uuden ketjun meille jotka vielä vauvasta haaveilevat. Eli mukaan rohkeesti kaikki vauvaa yrittävät jotka kaipaavat vertaistukea/juttuseuraa! Ei väliä onko yritystä takana pidempään vaiko vasta aloitettu :)
Itse olen 24v (mies 28) ja meillä on yksi lapsi 02/16 ja nyt olisi toiveissa toinen pieni. Ehkäisy (hormonikierrukka) otettu pois 7.12 ja yhdet menkat olleet sen jälkeen. Nyt peukut pystyssä tämän kierron kanssa, tänään kp8.
Kommentit (1881)
Voi että mitkä kuukautiset - tiputtelua, monen päivän tauko, vuotoa... Tein varuiksi testin, nega. Tuntuu vaikealta laskea kiertopäiviä kun en tiedä mistä päivästä aloitan. Aloitatteko tiputtelupäivistä laskemaan jos sellaisia on?
Mitä tuo dpo tarkoittaa?
Mies ollut niin ärsyttävä että saas nähdä tuleeko yhtään yritystä koko kuulle 😅
Oon ymmärtänyt, että kierron ensimmäinen päivä on se päivä, kun kuukautiset kunnolla alkavat, eli tiputteluvuotoja ei lasketa eli menevät edellisen kierroon piikkiin. Ja dpo on päivien lukumäärä ovulaatiosta laskettuna kunnes kuukautiset alkaa, tai toivottavasti täällä, ei ala.
Onko täällä kukaan tikuttanut aikaisten kiertopäivien oviksia? Mulla oli ihan selkee kipuilu vasemmalla puolella kp 6, mietin et oisko voinu olla aikainen ovis. Oli samaan aikaan etova olo koko päivän. Menkat oli superlyhyet eli voiko ovis tulla noin aikasin? Flon mukaan odottelen ovista tämän viikon lopulle. Kaikenmaailman tuntemuksia on taas ollut, mutta yritän olla analysoimatta asiaa sen enempää. Eilen illalla kun kävin nukkumaan poltteli alavatsaa aika ikävästi.
Seksiä harrastettu kp 4 ja 7 joten jos tosiaan ovulaatio oli tuolloin voisi olla kai jotain mahdollisuuksia.
Tuleeko ovulaatiokipu (jos sellaista tuntee) yleensä ennen munasolun irtoamista vai samalla hetkellä? Tämä kai yksilöllistä, mutta onko kellään kokemusta?
Pakko varmaan kohta ostaa ne ovistikut kun pää sekoaa kuitenkin muuten tähän pohtimiseen 😅
Tämä on niin turhauttavaaaaaa! Itsehän olen siis jo kolmen kuukauden ajan testaillut ovulaatiota, ja ihan jokainen on tullut noin kolmen päivän sisään siitä mitä olen alunperinkin ajatellut; ilman testejä ollaan menty jo melkein vuosi, ja kuukautisetkin (paria poikkeusta lukuunottamatta) tulleet päivän tarkkuudella omasta arviosta. Nyt testien kanssa ollaan sitten saatu ajoituksetkin ihan prikulleen oikein, ja vielä pitkäkestoisestikin niin, eikä mitään ole edelleenkään tapahtunut.
Paitsi että: koko viikonlopun oli etova olo. Siis oikeasti etova, ja pienet ruoka-annokset olivat ainoat jotka auttoivat, toisaalta taas muuten ruoka ei maistu sitten millään. Närästi, alavatsassa nipisteli, sitä ihan oikeaa oireenpoikastakin siis. Kuukautisten alkamisen arvio pitäisi olla tällä viikolla, mutta vielä kertaakaan ei ole oikeasti tullut sellaista oloa (kuten aina ennenkin on tullut) että esim. huomenna-ylihuomenna alkaisivat. Oireet täsmäisivät siis enemmän kuin osuvasti, mutta... En siltikään osaa uskoa että mitään olisi vieläkään tapahtunut. Tein eilen (varhaisen) raskaustestin, joka tietenkin antoi negatiivisen (kuten aina ennenkin), mutta... Kumpaa pitäisikään kuunnella, testattuja todennäköisyyksiä vai sitä ihan omaa, normaalista poikkeavaa oloa? Vai kuinka paljon noista oireista voi oikeasti laittaa mielikuvituksen piikkiin? Tokikaan tänään ei ole sitten enää yhtään etonut, se negana tullut raskaustesti varmaan vei senkin "oireen" mukanaan. Kuten sanottu: turhauttavaaaaaa.
Toinen inssi tehty ja tukilääkityksen sain nyt tiputteluvuotoon.
Yrittää elää kuin ei mitään mahdollisuutta oliskaan. Pelkään niin kovin taas pettymystä.
Lutinus lääke aiheuttaa ehkä sivuoireita niin ei voi päätellä onko raskausoireita vai lääkkeestä johtuvaa. Testi sen sit aikanaan näyttää. Yrittää keksiä mukavaa tekemistä jos aika muka kuluisi nopeammin :D
Tsemppiä muillekin piinapäiviin!
Taitaa olla ovis+ tämä nyt sitten. Tummeni vielä testiajan puitteissa kontrolliviivan vahvuiseksi. Nämä on jotain One stepin testiliuskoja, ei hajuakaan ovatko mistään kokoisin. Tänään on kp15. Eilen oli tuntemuksia munasarjoissa, mutta vain yksi viiva testissä. Tänään siis taitaa olla hyvinkin otollinen päivä!
Muoks! Osui myös gyne samalle päivälle. Siellä näkyi vasemman puolen follikkeli valmiina ovuloimaan. Vielä ei tosin ollut irronnut. Jännittävää!
Onnistuin saamaan oviksen kiinni testeillä ja se hyödynnettiin. Miehelle en tosin puhunut oviksesta mitään, ajattelin että tulee ehkä paineita jos tietää, miksi olen niin aloitteellinen. :D Miten te muut, kuinka paljon keskustelette puolisoiden kanssa näistä hedelmällisyysasioista ja kuinka tarkkaan miehet tietävät kierron vaiheet ym.?
Tänään on dpo6 ja useampaan otteeseen tässä päivän mittaan on jomotellut alaselkää menkkamaisesti. Eilen myös tuntui sellainen yhtäkkinen repäisykipu jossain kohdun suunnilla. Vaikealta tuntuu tämä piinailu, kun toivoo että nämä olisi hyviä merkkejä ja koittaa tietysti niitä kuulostellakin, mutta sitten toisaalta pitäisi varmaan ajatella ihan muita asioita...
Toivotaan parasta Vempula!
Mä oon kyllä pitänyt kartalla missä vaiheessa mennään niin osaa olla valmiina hommiin. Vielä se on tuonut vain lisämotivaatiota :D Toki mietin tuotakin, että tuleeko suorituspaineita.. Mutta jospa saisi pidettyä homman rentona, ainakin näin alkumetreillä. Eri asia varmasti sitten kun yrityskertoja alkaa olla useampia takana..
No tulihan se hymynaama siihen testiin :D nyt kp 17/30. Ei ollutkaan ovuloimaton kierto. Nyt sitten petipuuhiin. Vaikka vähän on sellainen fiilis että miksi nyt tärppäisi kun ei kuudessa edellisessäkään kierrossa, mutta ei sitä vaan osaa silti olla yrittämättä. Josko tämä vihdoin olis se meidän tärppikierto!<3
Tsemppiä oviksen bonganneille!
Mulla on kp 27/n.30. En tiedä, jotenkin niin vahvasti olo että menkat sieltä alkaa hetkenä minä hyvänsä. Turhauttaa ja ärsyttää kaikki tällä hetkellä. Raskausoireita on yhä (palelu, omituiset vatsanippailut, pahoinvointi, järjettömän kipeät rinnat, finnejä enemmän kuin aikoihin, hajuaistin herkistyminen, mahan turvotus jne) mutta kyllähän ne voi yhtä hyvin menkkaoireitakin olla. On se ihmismieli kummallinen, kuitenkin melkein 20v menkoista kärsinyt kuukausittain ja nyt kaikki oireet tuntuu uusilta ja oudoilta enkä muka muista yhtään, miltä menkkakivut yleensä tuntuvat. 🙄
Tänään jo hätäpäissäni testasin mutta negahan sieltä paukahti. Pitää loppuviikosta testata uudelleen, jos ei vuoto ala ennen sitä.
Hei,
Tietääkö kukaan, miksi ovulaatiotesti voi näyttää vahvaa plussaa 3 päivää peräkkäin?
Tsemppiä kaikille kuumeilijoille!
Vempula: Harrastetaan oletetulla ovisviikolla yhdyntöjä joka toinen päivä, joten kyllähän mies suunnilleen tietää, missä mennään. Ovistestejä oon tehnyt vaan muutamassa kierrossa ja silloin oon raportoinu hymynaamoista jälkikäteen, ettei miehelle tulis suorituspaineita. Oon myös raportoinu miehelle aina menkkojen alkamisesta, mutta se on alkanu tuntua aika turhalta ilmoitukselta, kun ne on jo reilun vuoden aina alkaneet...
Omakantaan oli ilmestynyt labratulokset, joista selvisi, että mulla ei oo HIViä eikä B-hepatiittia, ja AMH oli 7,4. Tavallaan oon helpottunu, että toi AMH ei oo ainakaan tosi matala, ja on muutenkin joten kuten viitearvojen sisällä (oon 33). Mutta kyllähän noin korkea AMH käsittääkseni viittaa just PCO:hon. Eli kun mun munasarjat on aiemmin näyttäneet lievästi PCO:maisilta ja about kaikki oireetkin löytyy jossain määrin, niin vähän osasin odottaakin korkeaa AMH:ta. Mielenkiintoisia juttuja. Onko teiltä muilta mitattu AMH:ta?
Me ei miehen kanssa hirveesti oo puhuttu mistään mun kiertoon liittyen jne. koska tämänhän piti olla tulee jos on tullakseen tyyppinen projekti, mutta kappas vaan kun en itse ihan kuitenkaan niin pysty tähän suhtautumaan kuitenkaan. Pelkään, että jos aloitan raportoimaan jokaisen tuntemuksen ja ajoittamaan tarkasti petipuuhia niin tuo mies ahdistuu koko asiasta. Toki sitten jos plussaa ei ala kuulumaan niin pakkohan se on aloittaa ns. suunnitelmallisemmin tää homma, nyt kuitenkin vasta yk 2 menossa joten yritän vielä olla rennosti.
Emilia94, toivottavasti nyt plussaisit, jos oon oikein ymmärtänyt niin jo jonkin aikaa ollut toiveissa lapsi teillä. Nyt ainakin hyvät mahdollisuudet kun oviksen bongasit 👍🏻
Ja myös kaikille muille peukut pystyyn! Onhan tää todella turhauttavaa ja lisäks tuntuu et aika matelee kun eka odottaa ovista ja sitten menkkoja että alkaako vaiko ei. Ennen tuntu et viikot meni nopeesti, enää ei 😅 muutenki tuntuu älyttömältä että joskus ollut ihan paniikissa kun yhden pillerin unohtanut kun ei vissii toi raskaaksi tuleminen ihan niin helppoa olekaan 🙄
Mä luulin että mun raskaaksi tuleminen ei ole helppoa. No eka yritys kerta ja heti tärppäsi. Olen kyllä todella hämmästynyt. Mies oli kyllä selibaatissa vähän aikaa ennen mun ovulaatiota. Joten oli ns pussit todella täynnä.Työkaveri piruili mun ei tarvitse kuin nähdä miesten kalsarit niin olen raskaana. Ei kyllä ihan pidä paikkaansa 😂.
MonaLisa: lukemani perusteella monen päivän ovisplussa voi viitata pco: hon.
Onko sua ultrattu? Siellä voisi näkyä tai sit ei. Tsemppiä! Toivottavasti ei ole sitä.
Mä olen pitänyt miestä kokoajan tiedossa missä mennään ja itsekin kyselee. Nyt tietty täytyykin tietää, kun ollaan hoidoissa.
Hoitoihin mennessä minulta ei mitattu AMH arvoa ,koska lääkäri sanoi munasoluja olevan hyvin. Mikä siis viittaisi että AMH olisi hyvä. En ole kuullutkaan aijemmin et hyvä arvo voisi viitata pco:hon.
Pelkään ehkä edelleen et mulla on piilevä endrometrioosi ja se aiheuttaisi tiputteluvuodon. Perus ultrassa kun ei välttämättä näy. Pitäisi tehdä vatsaontelontähystys ja sitä ei helposti saa. Yksityisellä taas maksaa maltaita.
Vielä_yksi, on ultrattiin, mutta kystan takia. PCO:sta ei ole ollut koskaan puhetta, mutta endometrioosia ilmeisesti on, vaikka tähystystä ei ole tehty. Se aiheutti vaivoja 10 vuotta sitten, mutta en sitten mennyt pesäkkeiden poistoon, kun vaivat melkein hävisivät hormonihoidolla.
Toivottavasti sinulla ei ole endometrioosia, tai että se ei ainakaan hankaloita raskautumista!
Tässä PCO:n ja korkean AMH:n yhteydestä.
"Seerumin AMH-pitoisuudet ovat PCOS-naisilla noin 2-3 kertaa suuremmat, mikä heijastaa lisääntynyttä kasvavien munarakkuloiden määrää ja granuloosasolumassaa munasarjassa. On myös mahdollista, että PCOS-naisten granuloosasolut tuottavat enemmän AMH:ta verrattuna terveiden naisten soluihin (38, 39). Meta-analyysin mukaan PCOS:n tunnistamisen raja-arvo oireisilla naisilla on seerumin AMH-pitoisuus, joka on vähintään 4,7 µg/l (40). AMH-pitoisuuksien on osoitettu olevan yhteydessä taudin vaikeusasteeseen (anovulatorisilla PCOS-naisilla AMH-pitoisuudet ovat suuremmat) ja pienenevän lähemmäs normaalitasoja munasarjan toiminnan normaalistuessa (6). Seerumin AMH-pitoisuuksien on havaittu olevan suuremmat myös nuorilla PCOS-tytöillä ja PCOS-naisten tyttärillä, vaikka heillä tauti ei olisi vielä aiheuttanut kliinisiä oireita (13). Tästä johtuen nuoruusikäisen suurentunut AMH-pitoisuus saattaa erityisesti ylipainoisilla ennustaa lisääntynyttä riskiä sairastua monirakkulatautiin myöhemmin aikuisuudessa, mutta vielä tällä hetkellä sitä ei suomalaisen kohorttitutkimuksen mukaan suositella kliiniseen käyttöön ennustavana tekijänä (41). On myös mahdollista, että suurentunutta AMH-pitoisuutta tullaan käyttämään tulevaisuudessa yhtenä PCOS:n kriteerinä (13). Lisäksi on ajateltu, että AMH:n avulla hyperandrogenismin ja anovulaation vaikeusastetta voitaisiin arvioida entistä paremmin"
Jee täällä alko tänää menkat! Ekat pillereiden jälkeen 45 päivää meni, että alko. Ei onneks vielä ihan mahdoton. Eipä oo tullu iloittua menkoista koskaan näin paljon :D pikkuhousunsuoja kyllä vielä riittää, että saa nähdä loppuuko vai alkaako enemmän vuotaa..
Kuumeilija39 kirjoitti:
Mä luulin että mun raskaaksi tuleminen ei ole helppoa. No eka yritys kerta ja heti tärppäsi. Olen kyllä todella hämmästynyt. Mies oli kyllä selibaatissa vähän aikaa ennen mun ovulaatiota. Joten oli ns pussit todella täynnä.Työkaveri piruili mun ei tarvitse kuin nähdä miesten kalsarit niin olen raskaana. Ei kyllä ihan pidä paikkaansa 😂.
Hienoa, että jollain onnistuu yhdellä yrittämällä. Sinuakin on täällä monen toimesta onniteltu ja muuta. Kuitenkin tämä kommenttisi ei mielestäni oikein kuulu tähän väliin kun aiemmat viestit ovat olleet lähinnä muiden harmittelua turhautumisesta raskautumisen vaikeuteen. Näihin haaveisiin ja niistä johtuviin pettymyksiin täällä vertaistukea itsekin haen. Minun kohdalla ei ole edes pitkä aika vielä mennyt ja silti jotenkin tämä kommentti "särähti korvaan." Toivon kuitenkin sinulle hyvin sujuvaa odotusta ja ihanaa vauva-aikaa kun se sitten koittaa.
Postin tuplakommentin ☺️