Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vit**taa niin saat*nasti - jään työttömäksi vuoden alusta.

insinööri
27.12.2017 |

Pääseekö tästä ahdistuksesta ja vitutusesta mitenkään eroon? Antakaa vinkkejä, miten olette selvinneet järjissänne työttömyydestä? Lisäksi tuleva taloudellinen ahdinko huolettaa, sillä en tule saamaan mitään asumistukia tai toimeentulotukea, koska asun velkaisessa talossa ja pienituloisella miehelläni on vielä työpaikka. Lapsetkin vielä elätettävänä. Avioero ja muutto lähiöslummin asumistuettuun vuokrakämppään on edessä, mikäli töitä ei ala löytymään parin vuoden sisällä.

Olen käynyt useammalla työnhakuvalmennuskurssilla ja yksityisvalmennuksessa ja hakenut kymmeniä työpaikkoja, mutta työtä vaan ei löydy. Pari kertaa olen päässyt haastatteluun asti. Hakijoita on paikkohin kymmeniä tai yli sata ja aina paikan on saanut joku nuorempi. Keski-ikäiselle työnsaanti näyttää mahdottoman vaikealta.

Kommentit (187)

Vierailija
121/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"muutamaa" opeakin taitaa vituttaa kun luokkakokoja hieman suurennettiin...

Vierailija
122/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääset opettelemaan "nöyryyttä". Saat kokea, miten työtön on sylkykuppi ja loinen. Sinä olet syyllinen omaan työttömyyteesi, olet laiska sohvalla makaava juoppo. Vaikka et käytä alkoholia, olet kuitenkin kaljaa kittaava alkoholisti, laiska elätti. T. 55 v. työtön nainen, yt-neuvotteluissa irtisanottu, 35 vuotta työuraa takana. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo työn ohella kannattaisi opiskella joku pommivarma toinen tutkinto. Esim jos alkaa kyntää rahaa kaupallisella puolella parikymppisenä, niin käy vaikka sairaanhoitajan tai sosiaalityöntekijän tutkinnon siinä samalla.

Vierailija
124/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooh, kyllä sulle töitä keksitään 9e per päivä.............

Ettet kato syrjäydy.

Vierailija
125/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nooh, kyllä sulle töitä keksitään 9e per päivä.............

Ettet kato syrjäydy.

Jatkossa ei taida saada edes sitä 9 e/päivä kulukorvausta ilmaistyöstä.

Vierailija
126/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

wellplayedgame kirjoitti:

Jo työn ohella kannattaisi opiskella joku pommivarma toinen tutkinto. Esim jos alkaa kyntää rahaa kaupallisella puolella parikymppisenä, niin käy vaikka sairaanhoitajan tai sosiaalityöntekijän tutkinnon siinä samalla.

Kohta se ei enää niin vain onnistu, kun opiskelupaikan saaminen tulee vaikeaksi. Pakolliset läsnäolot voivat olla iso ongelma myös.

Vierailija
127/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääset opettelemaan "nöyryyttä". Saat kokea, miten työtön on sylkykuppi ja loinen. Sinä olet syyllinen omaan työttömyyteesi, olet laiska sohvalla makaava juoppo. Vaikka et käytä alkoholia, olet kuitenkin kaljaa kittaava alkoholisti, laiska elätti. T. 55 v. työtön nainen, yt-neuvotteluissa irtisanottu, 35 vuotta työuraa takana. Tsemppiä!

Selväksi on tullut, että muutun viiden päivän päästä yhteiskunnan pohjasakaksi. työtävieroksuvaksi laiskuriksi ja juopoksi loiseksi.  Onneksi minulla on vielä neljä päivää aikaa olla yhteiskunnan arvostettu,  raitis, ahkera, kunnollinen ja tunnollinen jäsen.

Vierailija
128/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

insinööri kirjoitti:

Mielestäsi varmaan pitäisi vielä oma nimenikin kertoa täällä. 

Jokainen täysijärkinen voi päätellä kertomistani tiedoista, mistä aloista mahdollisesti on kyse. Ihan yleisesti on tiedossa, mitkä alat tällä hetkellä työllistävät hyvin ja mitkä ei. Minun alani kuuluu niihin, joilla työpaikkoja ei juuri ole. Mitään lisäarvoa keskusteluun ei tuo se, että paljastan tämän enempää.

Jos omalla alalla ei työpaikkoja ole eikä tule, etkä ilmeisestikään ole ihan sitä terävintä kärkeä koska sinua ei ole jo headhuntattu töihin, niin sitten lienee jonkinlainen muunto/täydennyskoulutus olisi paras vaihtoehto?

Koulutusta olenkin harkinnut, mutta siinä olen täysin TE-keskuksen armoilla. Taloudellinen tilanne antaa periksi ainoastaan työttömyysetuudella opiskelun. TE-keskus on päätöksissään hyvin mielivaltainen sen suhteen kuka saa opiskella ja mitä alaa vai saako ollenkaan.

Ei ole mielivaltainen, mutta asiaan vaikuttaa kyllä se, onko nykyisellä ammatillasi saatavilla töitä ja kuinka hyvin olet tähän mennessä työllistynyt kokonaistilanne huomioon ottaen ja mitä alaa haluaisit opiskella. Jos olet työllistynyt suht hyvin, niin sitten ei välttämättä koulutusta voi saada tai korkeintaan lyhyen täydennyskoulutuksen. Jos taas töitä on ollut harvakseltaan ja tietotaitosi on vanhentunutta, voi uudellenkoulutus olla hyvinkin mahdollinen. Kannattaa siis pyytää TE-toimistosta mahdollisuutta päästä keskustelemaan siitä, millainen koulutus olisi kohdallasi mahdollinen tai, että joku asioitasi hoitava henkilö soittaisi sinulle.

Vierailija
129/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä haluaisi olla työtön nykypäivän Suomessa.

Vierailija
130/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin reilun vuoden työttömänä ja kuntoilin kovasti ja pidin itsestäni muutenkin huolta, kyllä siinä naama venähti ja oli sitruunan nielaisseen näköinen entinen työkaveri, kun minua kaupassa näki, olisi varmaan pitänyt olla masentunut, pöhöttyneen juopon näköinen, kurja ja onneton luuseri mutta ehein olin paremmassa kuin koskaan niin henkisesti kuin fyysisesti ja olen edelleen ja nyt siis taas työelämässä, tuo työttömyysjakso oli minulle ihan lottovoitto kun sain itseni kuntoon, olin ennen työttömyyttä liki burnoutin partaalla ja huonovointinen kaikella tavalla.

Vierailija
131/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

insinööri kirjoitti:

Mielestäsi varmaan pitäisi vielä oma nimenikin kertoa täällä. 

Jokainen täysijärkinen voi päätellä kertomistani tiedoista, mistä aloista mahdollisesti on kyse. Ihan yleisesti on tiedossa, mitkä alat tällä hetkellä työllistävät hyvin ja mitkä ei. Minun alani kuuluu niihin, joilla työpaikkoja ei juuri ole. Mitään lisäarvoa keskusteluun ei tuo se, että paljastan tämän enempää.

Jos omalla alalla ei työpaikkoja ole eikä tule, etkä ilmeisestikään ole ihan sitä terävintä kärkeä koska sinua ei ole jo headhuntattu töihin, niin sitten lienee jonkinlainen muunto/täydennyskoulutus olisi paras vaihtoehto?

Koulutusta olenkin harkinnut, mutta siinä olen täysin TE-keskuksen armoilla. Taloudellinen tilanne antaa periksi ainoastaan työttömyysetuudella opiskelun. TE-keskus on päätöksissään hyvin mielivaltainen sen suhteen kuka saa opiskella ja mitä alaa vai saako ollenkaan.

Ei ole mielivaltainen, mutta asiaan vaikuttaa kyllä se, onko nykyisellä ammatillasi saatavilla töitä ja kuinka hyvin olet tähän mennessä työllistynyt kokonaistilanne huomioon ottaen ja mitä alaa haluaisit opiskella. Jos olet työllistynyt suht hyvin, niin sitten ei välttämättä koulutusta voi saada tai korkeintaan lyhyen täydennyskoulutuksen. Jos taas töitä on ollut harvakseltaan ja tietotaitosi on vanhentunutta, voi uudellenkoulutus olla hyvinkin mahdollinen. Kannattaa siis pyytää TE-toimistosta mahdollisuutta päästä keskustelemaan siitä, millainen koulutus olisi kohdallasi mahdollinen tai, että joku asioitasi hoitava henkilö soittaisi sinulle.

On mielivaltaista. Et ilmeisesti ole kuullut niistä tapauksista, kun samalla luokalla aloittaneista osa on joutunut lopettamaan, kun TE-keskus ei ole antanut opiskelulle puoltavaa lausuntoa. Toisen työkkärin alueelta tullut taas on saanut luvan opiskella työttömyysetuudella. Kuulin tämän itse koulun opintoneuvojalta, kun selvittelin mahdollisuuksiani päästä opiskelemaan. Useissa tapauksissa koulu näyttää vihreää valoa, mutta TE-keskus saattaa torpata sen jälkeen opintojen jatkamisen.

TE-keskuksen opintoneuvoja puolestaan kertoi minulle, että joku TE-keskuksen lautakunta(?) päättää sen,  puoltaako opiskeluani työttömyysetuudella. Hän ei uskaltanut veikata, kummalle kannalle lautakunta kallistuu.

Nyt on joka tapauksessa hankala aika vuodesta, sillä suurin osa kouluista aloittaa ajattelemani opetuksen vasta syksyllä. 

Vierailija
132/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan insinööri ja mistä työkokemus? Insinööreistähän on tällä hetkellä pulaa.

Omalla alallani on ylitarjontaa työntekijöistä ja pulaa työpaikoista.

Mutta alaa et suostu kertomaan, ettei provo kuivu kasaan.

Minä kerron. Koneinsinöörejä on tarjolla liikaa, samoin it-alan perusinssejä, ellei ole jotain spesiaaliosaamista. Itsekin olen konensinööri alunperin, mutta olen työn ja lisäkoulutuksen kautta erikoistunut rakennuspuolelle.

Millaisen koulutuksen kävit ennen rakennuspuolelle siirtymistä? Onnistuuko työttömyysetuuden turvin eli parissa vuodessa pitäisi ehtiä?

Ihan erilaisia kursseja alalta sekä sitten oppisopimus töissä rakennuspiirtäjäksi ja nykyään teen suunnitteluakin. Ei taida enää tänä päivänä onnistua oppisopimus alaspäin, ainakaan helposti. Tuosta on nyt seitsemän vuotta aikaa. Tiedän työttömiä koneinsinöörejä edelleen, varsinkin kun itse olen paikkakunnalta, missä alan suuri lakkautettiin, paikkakunnan vaihto auttoi työllistymiseen myös.

Mielessä on myös käynyt rakennuspuolelle hakeutuminen. Tosin se ala on kovin suhdanneherkkä. Muistissa on hyvin vielä viimeinen lama, jolloin alalla vallitsi suurtyöttömyys. CAD-taitoja voisin päivittää ja harkinnassa on suunnitteluassistentin tutkinnon suorittaminen. Vaihtoehtoisesti kaupallisen puolen tutkinto yhdistettynä rakennusalan kursseihin voisi toimia.

Koneistajille ja vastaaville on suht hyvin töitä, jos vaan osaa lukea piirrustuksia, pystyy tekemään vähän fyysisempääkin työtä ja vuorotyö onnistuu. Siinä kun osoittaa kykynsä voi päästä etenemään talon sisällä insinöörin hommiin.

Vierailija
133/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin reilun vuoden työttömänä ja kuntoilin kovasti ja pidin itsestäni muutenkin huolta, kyllä siinä naama venähti ja oli sitruunan nielaisseen näköinen entinen työkaveri, kun minua kaupassa näki, olisi varmaan pitänyt olla masentunut, pöhöttyneen juopon näköinen, kurja ja onneton luuseri mutta ehein olin paremmassa kuin koskaan niin henkisesti kuin fyysisesti ja olen edelleen ja nyt siis taas työelämässä, tuo työttömyysjakso oli minulle ihan lottovoitto kun sain itseni kuntoon, olin ennen työttömyyttä liki burnoutin partaalla ja huonovointinen kaikella tavalla.

Kuulostaa rohkaisevalta. Tosin minä olen pitänyt huolta kunnostani jo nyt töissä ollessani ja aion jatkaa samaan malliin työttömänäkin. Liikunta on paras tapa pitää pää kunnossa. Sivutuotteena myös kroppa pysyy mallikkaana.

Vierailija
134/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan insinööri ja mistä työkokemus? Insinööreistähän on tällä hetkellä pulaa.

Omalla alallani on ylitarjontaa työntekijöistä ja pulaa työpaikoista.

Mutta alaa et suostu kertomaan, ettei provo kuivu kasaan.

Minä kerron. Koneinsinöörejä on tarjolla liikaa, samoin it-alan perusinssejä, ellei ole jotain spesiaaliosaamista. Itsekin olen konensinööri alunperin, mutta olen työn ja lisäkoulutuksen kautta erikoistunut rakennuspuolelle.

Millaisen koulutuksen kävit ennen rakennuspuolelle siirtymistä? Onnistuuko työttömyysetuuden turvin eli parissa vuodessa pitäisi ehtiä?

Ihan erilaisia kursseja alalta sekä sitten oppisopimus töissä rakennuspiirtäjäksi ja nykyään teen suunnitteluakin. Ei taida enää tänä päivänä onnistua oppisopimus alaspäin, ainakaan helposti. Tuosta on nyt seitsemän vuotta aikaa. Tiedän työttömiä koneinsinöörejä edelleen, varsinkin kun itse olen paikkakunnalta, missä alan suuri lakkautettiin, paikkakunnan vaihto auttoi työllistymiseen myös.

Mielessä on myös käynyt rakennuspuolelle hakeutuminen. Tosin se ala on kovin suhdanneherkkä. Muistissa on hyvin vielä viimeinen lama, jolloin alalla vallitsi suurtyöttömyys. CAD-taitoja voisin päivittää ja harkinnassa on suunnitteluassistentin tutkinnon suorittaminen. Vaihtoehtoisesti kaupallisen puolen tutkinto yhdistettynä rakennusalan kursseihin voisi toimia.

Koneistajille ja vastaaville on suht hyvin töitä, jos vaan osaa lukea piirrustuksia, pystyy tekemään vähän fyysisempääkin työtä ja vuorotyö onnistuu. Siinä kun osoittaa kykynsä voi päästä etenemään talon sisällä insinöörin hommiin.

Ei ole koneistajien tilanne hyvä enää Suomessa, kun ulkomailta on tullut paljon porukkaa töihin tänne ja siinä samalla palkat on poljettu pohjamutiin.

Vierailija
135/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selväksi on tullut, että muutun viiden päivän päästä yhteiskunnan pohjasakaksi. työtävieroksuvaksi laiskuriksi ja juopoksi loiseksi.  Onneksi minulla on vielä neljä päivää aikaa olla yhteiskunnan arvostettu,  raitis, ahkera, kunnollinen ja tunnollinen jäsen.

Niin, nyt kun susta tulee työtön, sä tietenkin vaan makaat sohvalla, että tee mitään.

Eikö olekkin ihanaa olla steretypian uhri?

Äänestitkö muuten kokoomusta ja halveksit työttömiä, ennen omaa työttömyyttäsi?

Vierailija
136/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutto lähiöön saattaa olla edessä, mutta miksi avioero?

Avioero tulee siitä syystä, ettei miehen pienellä palkalla elätetä koko perhettä, jos niin huonosti käy, että joudun peruspäivärahalle. Mies ei ymmärrä vielä asian vakavuutta, eikä ole vähentänyt kulutustaan yhtään. Hän ei varmasti edes suostu elättämään minua, joten ainoa vaihtoehto on avioero.

Avioeron voi tehdä taloudellisista syistä, mutta se ei tarkoita sitä, että parisuhteen pitäisi loppua.

Meidän naapurissa kävi näin, että omakotitalo meni myntiin, ja kumpikin muutti virallisesti omaan kämppään. Huhu kaupungilta kuitenkin kertoi, että käytännössä mies nukkui ex-vaimon ja lapsien kanssa edelleen saman katon alla.

Moraalisesti epäeettistä ehkä, mutta tätä tapahtuu paljon.

Vierailija
137/187 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, nyt kun susta tulee työtön, sä tietenkin vaan makaat sohvalla, että tee mitään.

Eikö olekkin ihanaa olla steretypian uhri?

Äänestitkö muuten kokoomusta ja halveksit työttömiä, ennen omaa työttömyyttäsi?

Voi harmi, en ole hoksannut halveksia työttömiä, sillä omaan tuttavapiiriini on kuulunut työttömyyskurimuksessa kamppailevia, enkä ole kokoomustakaan äänestänyt.

Vierailija
138/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zener kirjoitti:

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutto lähiöön saattaa olla edessä, mutta miksi avioero?

Avioero tulee siitä syystä, ettei miehen pienellä palkalla elätetä koko perhettä, jos niin huonosti käy, että joudun peruspäivärahalle. Mies ei ymmärrä vielä asian vakavuutta, eikä ole vähentänyt kulutustaan yhtään. Hän ei varmasti edes suostu elättämään minua, joten ainoa vaihtoehto on avioero.

Avioeron voi tehdä taloudellisista syistä, mutta se ei tarkoita sitä, että parisuhteen pitäisi loppua.

Meidän naapurissa kävi näin, että omakotitalo meni myntiin, ja kumpikin muutti virallisesti omaan kämppään. Huhu kaupungilta kuitenkin kertoi, että käytännössä mies nukkui ex-vaimon ja lapsien kanssa edelleen saman katon alla.

Moraalisesti epäeettistä ehkä, mutta tätä tapahtuu paljon.

Jos työttömyyteni pitkittyy, niin tämä on meilläkin edessä. Ei rakkaus häviä, vaikka taloudelliset syyt pakottaisivat muuttamaan erilleen.

Vierailija
139/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista jättää laadukkaat ja kunnolliset työvaatteet kaappiin. Vaihda merkkikellon tilalle Tarjoustalosta hankittu. Olet parin päivän kuluttua eri ihminen.

Vierailija
140/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista jättää laadukkaat ja kunnolliset työvaatteet kaappiin. Vaihda merkkikellon tilalle Tarjoustalosta hankittu. Olet parin päivän kuluttua eri ihminen.

Otin varaslähdön ja aloin jo harjoittelemaan tätä, vaikka vielä olenkin ansaitulla vuosilomalla ja statukseni on kunnianarvoisa työssäkäyvä ihminen. Korut jätin aamulla laittamatta ja vedin rennot urheiluvaatteet päälle. Kukaan ei ole nyt näkemässä, millaisissa vetimissä laadin työhakemuksia.

Ensimmäinen tapaaminen työkkärin tädin kanssa on jo sovittu ensi vuoden puolelle. Täti lupasi armollisesti pitää työnhakuni voimassa siihen päivään asti. Siis mitä ihmettä? Kuvittelin, että työnhakuni on voimassa niin kauan, kunnes saan töitä tai itse toisin ilmoitan. En ole vielä perillä näistä kaikista TE-keskuksen kiemuroista. Osaako joku työtön selittää, mitä tämä tarkoittaa?