Onko muilla tunnetta ettei julkiselta puolelta saa apua psykiatrisiin juttuihin
Tuntuu, että saa yhden käyntiajan jollekin hoitajalle, joka on etäinen ja joka kyselee, että miten aiot parantaa itsesi. Ei empatiaa, ei myötätuntoa. Jos inhimillisyys puuttuu, onko enää toivoa.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vain tunne on fakta. Niitä ei kiinnosta eikä osaaminen riitä esim. Treen sarviksella haukutaan jopa potilasta.
Mikä on sarvis? Miten sinä olet selvinnyt sen yli. Nyt on itsellä eväät vähissä kun tuli tylytystä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vain tunne on fakta. Niitä ei kiinnosta eikä osaaminen riitä esim. Treen sarviksella haukutaan jopa potilasta.
Millaista haukkumista olet kokenut tai kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sarvis? Miten sinä olet selvinnyt sen yli. Nyt on itsellä eväät vähissä kun tuli tylytystä.
Sarvis on treen psykiatrian poliklinikka. En ole koskaan oikein päässyt yli miten siellä mut haukuttiin ja pistettiin ulos. Meinasin tehdä valituksen valviraan mutta eihän ne ois mua uskonut.
Vakaviin sairauksiin kuten skitsofrenia tai bipolaarihäiriö on lääkitys ja heitä seurataan. Ilman lääkkeitä voivat olla vaaraksi muille.
Mutta jos olet hiljainen, elämän kolhima mitään sympatiaa niiltä ei heru. Niiden ymmärryksen ikkuna on todella pieni, ja motivaatio nolla. Hoitajaksi pääsee vaikkei ole välkky, joukossa henkisesti pieniä katkeria eukkoja jotka käyttävät valtaa. Ongelmasta riippuen, suosittelen vertaistukea. Auttavista puhelimista voi saada apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarvis on treen psykiatrian poliklinikka. En ole koskaan oikein päässyt yli miten siellä mut haukuttiin ja pistettiin ulos. Meinasin tehdä valituksen valviraan mutta eihän ne ois mua uskonut.
Potilas on varmasti heikoilla tuollaisessa. Haluan osoittaa myötätuntoa sinulle tapauksen johdosta, vaikka en tiedä miten.
Olet oikeassa. Mutta itse kävin kerran yksityisellä ja siellä sain näennäisesti myötätuntoa jne, mutta psykiatri kaupitteli minulle jotain todella kallista hoitoa jota oli itse ollut kehittämässä, ja olisi saanut hyvät rahat, jos olisin suostunut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vakaviin sairauksiin kuten skitsofrenia tai bipolaarihäiriö on lääkitys ja heitä seurataan. Ilman lääkkeitä voivat olla vaaraksi muille.
Mutta jos olet hiljainen, elämän kolhima mitään sympatiaa niiltä ei heru. Niiden ymmärryksen ikkuna on todella pieni, ja motivaatio nolla. Hoitajaksi pääsee vaikkei ole välkky, joukossa henkisesti pieniä katkeria eukkoja jotka käyttävät valtaa. Ongelmasta riippuen, suosittelen vertaistukea. Auttavista puhelimista voi saada apua.
Kokeilin chattia. Olin kymmenes jonossa. Luovutin.
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa. Mutta itse kävin kerran yksityisellä ja siellä sain näennäisesti myötätuntoa jne, mutta psykiatri kaupitteli minulle jotain todella kallista hoitoa jota oli itse ollut kehittämässä, ja olisi saanut hyvät rahat, jos olisin suostunut siihen.
kuulostaa ikävältä, jos tuollainen rahanahneus on motiivina. Toisaalta, voihan se olla että joku hoito jotain auttaakin, mutta surullista, jos joku potilas joutuu ahdinkoon hoidon kalleuden vuoksi.
Oon ollut julkisen puolen mt-asiakas joitain vuosia. Välillä ollut taukoa.
Mulla on ollut 3 eri henkilöä hoitokontaktina.
Eka henkilö ei tainnut kertaakaan kysyä, mitä mulle kuuluu. Tiettyyn muottiin/kaavaan yritti tunkea, mihin mun tilanne ei istunut. Oltiin hyvin eri aaltopituudella.
Toka, vanhempi henkilö, lyhyt kontakti, kyseli ja kuunteli, mutta tuli olo, että puhui mulle yhtä ja ajatteli toista. Jäi epäluotettava kuva. Perutun ajan merkitsi käytetyksi ja oli vaikea saada häneen yhteys.
Kolmas ja nykyinen kontakti on mukava ja empaattinen. Kyselee vointia, myötäelää ja tukee, minkä voi.
Sen saman avun voit saada itsetutkiskelusta ja selfhelp-kirjallisuudesta.
Ei ole tunnetta. On oma kokemus siitä että kyllä saa.
Mä pyysin ja sain lähetteen Mielenterveystalon nettiterapiaan, joka on asiakkaalle maksuton (Toki piti olla ensin diagnoosi). Tein sen ja kappas, opin ihan hemmetin paljon siitä, miksi elämäni oli vaikeaa ja miten sitä pystyi helpottamaan.
Nettiterapia sopii luku- ja kirjoitustaitoisille, joilla on kyky itsereflektioon ja oppimiseen.
Nyt remissiossa vakavasta psykoosisairaudesta kymmenettä vuotta. Erittäin lievä lääkitys, asiat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Sen saman avun voit saada itsetutkiskelusta ja selfhelp-kirjallisuudesta.
Olen vuosikymmenten varrella lukenut varmasti satoja self help -kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä pyysin ja sain lähetteen Mielenterveystalon nettiterapiaan, joka on asiakkaalle maksuton (Toki piti olla ensin diagnoosi). Tein sen ja kappas, opin ihan hemmetin paljon siitä, miksi elämäni oli vaikeaa ja miten sitä pystyi helpottamaan.
Nettiterapia sopii luku- ja kirjoitustaitoisille, joilla on kyky itsereflektioon ja oppimiseen.
Nyt remissiossa vakavasta psykoosisairaudesta kymmenettä vuotta. Erittäin lievä lääkitys, asiat kunnossa.
Olen luku- ja kirjoitustaitoinen. Tosin autisti, ja autismi ei parane.
Huonot kokemukset taitavat liittyä sairaudentunnottomuuteen, eikö vain. Tai olette kännissä tai piripäissänne käyneet riehumassa henkilökunnalle. Ei sairaus sellaiseen anna oikeutta. Ottakaa vastuuta itsestänne, ette ole i d i o o t t e j a, vaikka teillä on sairaus päässä.
Niistä paranee kun myöntää olevansa sairas ja haluaa parantua, noudattaa ohjeita ja on sinnikäs.
T. kokemusta on hyvästä ja huonosta hoidosta, mutta nyt viisastunut, tervehtynyt ja onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Pötyä. Vain paranoidinen skitsofreenikko voi olla vainoharhaisena vaaraksi muille. Yleensä psykoosipotilas vetäytyy ihmissuhteista, on hiljainen eikä vaaranna ketään muuta kuin itsensä, esimerkiksi unohtamalla syödä.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin kävin nettoterapian ja voin suositella myös.
Opin mm. että mulla on hylätyksi tulemisen pelko, miksi yritin usein miellyttää muita enkä pitänyt puoliani.
Nyt on niin muotia olla kaali sekaisin.
Vaikea löytää oikeanlaista apua psykiatrisen asioihin. Monimutkainen prosessi ja paikat ovat kiven alla.