Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vit**taa niin saat*nasti - jään työttömäksi vuoden alusta.

insinööri
27.12.2017 |

Pääseekö tästä ahdistuksesta ja vitutusesta mitenkään eroon? Antakaa vinkkejä, miten olette selvinneet järjissänne työttömyydestä? Lisäksi tuleva taloudellinen ahdinko huolettaa, sillä en tule saamaan mitään asumistukia tai toimeentulotukea, koska asun velkaisessa talossa ja pienituloisella miehelläni on vielä työpaikka. Lapsetkin vielä elätettävänä. Avioero ja muutto lähiöslummin asumistuettuun vuokrakämppään on edessä, mikäli töitä ei ala löytymään parin vuoden sisällä.

Olen käynyt useammalla työnhakuvalmennuskurssilla ja yksityisvalmennuksessa ja hakenut kymmeniä työpaikkoja, mutta työtä vaan ei löydy. Pari kertaa olen päässyt haastatteluun asti. Hakijoita on paikkohin kymmeniä tai yli sata ja aina paikan on saanut joku nuorempi. Keski-ikäiselle työnsaanti näyttää mahdottoman vaikealta.

Kommentit (187)

Vierailija
141/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa on lain mukaan velvollisuus elättää toista, jos tilanne niin vaatii.

Tiedän tämän, mutta en minä käytännössä pysty miestä pakottamaan itseäni elättämään ellei tämä niin halua.

Jos ei muuten suostu, niin sitten oikeusteitse pitäisi onnistua.

Vierailija
142/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa on lain mukaan velvollisuus elättää toista, jos tilanne niin vaatii.

Tiedän tämän, mutta en minä käytännössä pysty miestä pakottamaan itseäni elättämään ellei tämä niin halua.

Jos ei muuten suostu, niin sitten oikeusteitse pitäisi onnistua.

En minä aio miestäni oikeuteen haastaa. Kummallakin on pienet tulot, joten se kaikki olisi vain lapsiltamme pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadat tuhannet työtä vailla olevat ovat kanssasi samassa tilanteessa murehtimassa ja hallitus painosta lisää, tukematta mitenkään.

Vierailija
144/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

insinööri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääset opettelemaan "nöyryyttä". Saat kokea, miten työtön on sylkykuppi ja loinen. Sinä olet syyllinen omaan työttömyyteesi, olet laiska sohvalla makaava juoppo. Vaikka et käytä alkoholia, olet kuitenkin kaljaa kittaava alkoholisti, laiska elätti. T. 55 v. työtön nainen, yt-neuvotteluissa irtisanottu, 35 vuotta työuraa takana. Tsemppiä!

Selväksi on tullut, että muutun viiden päivän päästä yhteiskunnan pohjasakaksi. työtävieroksuvaksi laiskuriksi ja juopoksi loiseksi.  Onneksi minulla on vielä neljä päivää aikaa olla yhteiskunnan arvostettu,  raitis, ahkera, kunnollinen ja tunnollinen jäsen.

Muista jättää laadukkaat ja kunnolliset työvaatteet kaappiin. Vaihda merkkikellon tilalle Tarjoustalosta hankittu. Olet parin päivän kuluttua eri ihminen.

Otin varaslähdön ja aloin jo harjoittelemaan tätä, vaikka vielä olenkin ansaitulla vuosilomalla ja statukseni on kunnianarvoisa työssäkäyvä ihminen. Korut jätin aamulla laittamatta ja vedin rennot urheiluvaatteet päälle. Kukaan ei ole nyt näkemässä, millaisissa vetimissä laadin työhakemuksia.

Ensimmäinen tapaaminen työkkärin tädin kanssa on jo sovittu ensi vuoden puolelle. Täti lupasi armollisesti pitää työnhakuni voimassa siihen päivään asti. Siis mitä ihmettä? Kuvittelin, että työnhakuni on voimassa niin kauan, kunnes saan töitä tai itse toisin ilmoitan. En ole vielä perillä näistä kaikista TE-keskuksen kiemuroista. Osaako joku työtön selittää, mitä tämä tarkoittaa?

Otan osaa, mutta jatkossa tulet olemaan täysin TE-toimiston oikkujen armoilla. Toivottavasti saat inhimillisen virkailijan. Normaalit luonnon lait eivät enää päde kun ihminen putoaa työttömäksi. Se on musta aukko jossa maailma sellaisena kuin me sen tunnemme, on kovasti erilainen. Tutkimattomat ovat sen tiet :P

Vierailija
145/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lähtee asunto alta? Ettekö voi pienentää lainaerää? Meillä ihan sama tilanne että olen jäämässä työttömäksi. Ekan vuoden huolehtii lainaturva ja sen jälkeen voidaan pienentää lainaerää.

Meillä minimilyhennys kuussa oltava 170 euroa, nyt on 900e, eli jos on ihan järkevän kokoinen asuntolaina, laina-aikaa voi pidentää, eikä tarvi mihinkään vuokramurjuun muuttaa.

Mullakaan ei ole työpaikkaa tiedossa ja ikää melkein 50. 

MInuakin vähän ihmetyttää tuo talon myyminen. Asumistukeakin saa myös oman asunnon kuluihin ja asuntolainan korkoihin.

Vierailija
146/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytäisi edes töitä mitä hakea?

Vierailija
147/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. Muista, että ihmisarvo ei millään tavalla liity työntekoon. Se, että olet olemassa, tekee sinusta täydellisen. 

Vaikka olenkin sitä mieltä, että työnteko on yliarvostettua yhteiskunnassamme, niin pelkästään olemassaolon perusteella maailma ei ole kenellekään velkaa arvostusta tai mitään muutakaan. Ei kai järven pohjamudassa elävä etanakaan ole täydellinen sen takia, että on aikoinaan kuoriutunut tähän maailmaan?

Aatukin oli olemassa, siis täydellinen? Silloin ennen? Vai vieläkin?

Jos omalla paikkakunnalla ei ole töitä insseille kannattaisko muuttaa vaikka PK-seudulle misää insseistä pulaa. 

Toki sillä teidän Talon hinnalla ei saa paljon muuta kuin kolmion kehä 3:n kupeesta, mutta niin ne ihmiset täällä asuvat. Tai sitten vuokralla kuten itse 1300€/kk

Vierailija
148/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. Muista, että ihmisarvo ei millään tavalla liity työntekoon. Se, että olet olemassa, tekee sinusta täydellisen. 

Vaikka olenkin sitä mieltä, että työnteko on yliarvostettua yhteiskunnassamme, niin pelkästään olemassaolon perusteella maailma ei ole kenellekään velkaa arvostusta tai mitään muutakaan. Ei kai järven pohjamudassa elävä etanakaan ole täydellinen sen takia, että on aikoinaan kuoriutunut tähän maailmaan?

Jos omalla paikkakunnalla ei ole töitä insseille kannattaisko muuttaa vaikka PK-seudulle misää insseistä pulaa. 

Toki sillä teidän Talon hinnalla ei saa paljon muuta kuin kolmion kehä 3:n kupeesta, mutta niin ne ihmiset täällä asuvat. Tai sitten vuokralla kuten itse 1300€/kk

Ei ole PK-seudullakaan insseistä pulaa!

Vierailija
149/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset pärjää kun kaikille ei riitä töitä?

Vierailija
150/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla asutaan ja juuri täältä olenkin etsinyt töitä.

Ylitarjontaa on kovasti oman alani ihmisistä. Työnantajilla on varaa valita kymmenien-satojen hakijoiden joukosta. Eilen tuli juuri tieto, etten päässyt yhteen hakemaani paikkaan edes haastatteluun, vaikka paikkaan oli ollut poikkeuksellisen vähän hakijoita, vain 53 hakijaa. Joku onnekas nuorempi mies oli valittu siihen määräaikaiseen tehtävään.

Vierailija
151/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset pärjää kun kaikille ei riitä töitä?

Perustulo olisi järkevä vaihtoehto. Siihen voisi yrittää kehittää jotakin pientä yritystoimintaa tai muuta. 

Vierailija
152/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin reilun vuoden työttömänä ja kuntoilin kovasti ja pidin itsestäni muutenkin huolta, kyllä siinä naama venähti ja oli sitruunan nielaisseen näköinen entinen työkaveri, kun minua kaupassa näki, olisi varmaan pitänyt olla masentunut, pöhöttyneen juopon näköinen, kurja ja onneton luuseri mutta ehein olin paremmassa kuin koskaan niin henkisesti kuin fyysisesti ja olen edelleen ja nyt siis taas työelämässä, tuo työttömyysjakso oli minulle ihan lottovoitto kun sain itseni kuntoon, olin ennen työttömyyttä liki burnoutin partaalla ja huonovointinen kaikella tavalla.

Palaan vielä tähän viestiin, sillä tämä kokemus tuntuu erittäin kannustavalta ja sai toivonkipinän heräämään. Kunhan tämä akuuttivaiheen vatutus vähän hälvenee, niin aion myös keskittyä hyvällä omallatunnolla kaikkeen positiiviseen ja hyvää mieltä tuottaviin asioihin, joita en ole ehtinyt töissä ollessani ehtinyt tekemään.

Kävin jo katselemassa kivoja aikuisopiston kursseja. Harmi vain, että nekin maksavat aika paljon, joten kovin montaa niitä ei voi haalia. Tekisi mieli aloittaa kielikurssi, erilaisia atk-kursseja, joku uusi liikuntaharrastus, rentoutuskurssi ja vaikka mitä. Tekisi mieli lähteä myös mukaan politiikkaan, mutta puhelahjani eivät riitä siihen.

Vierailija
153/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat erittäin fiksulta ja jalat-maassa-olevalta-tyypiltä! Osaat pitää puoliasi (kirjoitat tänne palstalle järkeviä, et provosoidu, vaan olet ihailtavan neutraali vastineissasi), olet hyvä ennakoimaan, olet oikeastaan tehnyt kaiken oikein! Tsemppiä sinne! Asiat yleensä järjestyvät!

Vierailija
154/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööriopiskelija kirjoitti:

Vaikutat erittäin fiksulta ja jalat-maassa-olevalta-tyypiltä! Osaat pitää puoliasi (kirjoitat tänne palstalle järkeviä, et provosoidu, vaan olet ihailtavan neutraali vastineissasi), olet hyvä ennakoimaan, olet oikeastaan tehnyt kaiken oikein! Tsemppiä sinne! Asiat yleensä järjestyvät!

Kiitos lämpimistä sanoistasi. Tuntuu hyvätä, että täältä on saanut näinkin paljon tukea, kannustusta ja ymmärrystä.

Olenkin pitänyt aina itseäni järkevänä jalat-maassa-tyyppinä, mutta nyt meinaa mennä kuppi nurin ja sitä tulin tänne purkamaan. Kummasti helpottaa, kun kuulee erilaisia näkökulmia ja saa vertaistukea tilanteeseen.

Toivottavasti sinun opiskelemasi ala työllistää paremmin. Onnea tulevaisuuteen!

Vierailija
155/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivoi, aapeellä jää nyt meikkien, vaatteiden ja "virvokkeiden" ostaminen vähemmälle. Tai sitten ei jää ja selittää lasten elämän romahtamisen...

Ylipäänsä, millainen vanhempi toteaa heti ensitöikseen, että lasten maailma romahtaa????

Millainen ihminen luulee, että ihmiset ostavat vaatteita ja meikkejä ja "virvokkeita" ? Totta helvetissä vaikuttaa lasten elämään. Ensinnäkin tuo elämänhallinnan menettämisen aiheuttama ahdistus on ihan järkyttävää, jos on tottunut olemaan itse vastuussa elämästään ja taloudestaan.  Toisekseen, esim. minun lapsillani ei olisi mitään mahiksia edes aloittaa mitään kalliita joukkuelajeja, koska olen yh. Jos ap:n lasten elämä ja kaveripiiri on tuollaisen joukkuelajin parissa, niin onhan se heille kamala shokki menettää se kaikki. Jos ei ole rahaa, ei yksinkertaisesti ole mitään mahdollisuuksia repiä satojen eurjen maksuja kuukausittain. Vai tiedätkö sinä mistä niitä seteleitä saa? Minäkin haluaisin. 

Vierailija
156/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Positiivista on, että sinulla on ainakin paikkoja mitä hakea ja pääset jopa haastatteluun asti. Toivoa on.

Sius missä kohtaa ap sanoi, että hänen alalla on paikkoja mitä hakea, tai että olisi haastatteluun päässyt?

Aktiivimalli on kyllä niiiiiiiin syvältä sieltä minne aurinko ei koskaan paista. Ei ole oikein rangaista siitä, että edes yrittää kursseille/saada työpaikan/opiskelupaijan. Voimia kaikille aktiivimallin uhreille (=meille, jotka yrittävät hiki hatussa päästä töihin/opiskelemaan, mutta yrittämisestä huolimatta eivät pääse)

Mikä ihme siinä on niin vaikeaa ja haastavaa käydä vaikka viikko jossain työkokeilussa 6 tuntia päivässä kerran kolmessa kuukaudessa. Työkkärissäkin kansiollinen eri paikkoja minne voi mennä (käyty on). Ei tule leikkauksia tukiin ja homma rullaa. Itse olen aina valinnut paikan missä saa lounaankin talon puolesta ja pitänyt huolen että saan myös sen 10€ päivältä.

Tähän mennessä hakannut jokaisessa paikassa kotona oleilun, ompahan tekemistä päivällä.

Ja jos et käy niin tuesta lähtee 4,65%, eli ei kovinkaan paljon.

Jos asenne on että kaikki on perseestä niin ei ihme jos aktiivimallikin vituttaa.

Taas on tehty kärpäsestä härkänen.

Vierailija
157/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Positiivista on, että sinulla on ainakin paikkoja mitä hakea ja pääset jopa haastatteluun asti. Toivoa on.

Sius missä kohtaa ap sanoi, että hänen alalla on paikkoja mitä hakea, tai että olisi haastatteluun päässyt?

Aktiivimalli on kyllä niiiiiiiin syvältä sieltä minne aurinko ei koskaan paista. Ei ole oikein rangaista siitä, että edes yrittää kursseille/saada työpaikan/opiskelupaijan. Voimia kaikille aktiivimallin uhreille (=meille, jotka yrittävät hiki hatussa päästä töihin/opiskelemaan, mutta yrittämisestä huolimatta eivät pääse)

Mikä ihme siinä on niin vaikeaa ja haastavaa käydä vaikka viikko jossain työkokeilussa 6 tuntia päivässä kerran kolmessa kuukaudessa. Työkkärissäkin kansiollinen eri paikkoja minne voi mennä (käyty on). Ei tule leikkauksia tukiin ja homma rullaa. Itse olen aina valinnut paikan missä saa lounaankin talon puolesta ja pitänyt huolen että saan myös sen 10€ päivältä.

Tähän mennessä hakannut jokaisessa paikassa kotona oleilun, ompahan tekemistä päivällä.

Ja jos et käy niin tuesta lähtee 4,65%, eli ei kovinkaan paljon.

Jos asenne on että kaikki on perseestä niin ei ihme jos aktiivimallikin vituttaa.

Taas on tehty kärpäsestä härkänen.

Kas, kun tällaisia työkokeilupaikkojakaan ei ole puolelle miljoonalle työttömälle tarjolla.

Kaikki se aika, mikä menee turhien höpötyökokeilujen ja humppakurssien etsimiseen ja ajankuluttamiseen siellä, on pois oikealta työnhaulta.

Vierailija
158/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

insinööri kirjoitti:

Insinööriopiskelija kirjoitti:

Kiitos lämpimistä sanoistasi. Tuntuu hyvätä, että täältä on saanut näinkin paljon tukea, kannustusta ja ymmärrystä.

Olenkin pitänyt aina itseäni järkevänä jalat-maassa-tyyppinä, mutta nyt meinaa mennä kuppi nurin ja sitä tulin tänne purkamaan. Kummasti helpottaa, kun kuulee erilaisia näkökulmia ja saa vertaistukea tilanteeseen.

Toivottavasti sinun opiskelemasi ala työllistää paremmin. Onnea tulevaisuuteen!

Minä olen myös täysin samalla linjoilla kuin tuo aikaisempi sinulle kommentoinut, toivotan sinulle oikein valoisaa tulevaisuutta, vaikutat rehelliseltä tolkun ihmiseltä - muista että et ole yksin vaan meitä on PALJON kanssasi samassa veneessä.

Vierailija
159/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä elämä kantaa. Itse jäin työttömäksi vakituisesta virastani. Olin kyllä kaksi vuotta ansiosidonnsisella, kävin kuitenkin työkkärin kursseja välillä, se kannatti. Sain kun sainkin työn, vaikka määräaikaisen, mutta se on vienyt minua eteenpäin elämässä. Näin voi sinullekkin käydä. Jotkut eivät arvosta työkkärin kursseja, mutta sillä oli paljon merkitystä, ainakin minulle oli uuden työn saamisessa.

Vierailija
160/187 |
28.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on APn kanssa hieman samantapainen tilanne. Olen ollut työtön reilun vuoden. Sain potkut YT-neuvotteluiden tuloksena liki 30-vuotisen uran jälkeen isossa yrityksessä. Hain 6 kk irtisanomisaikana toistakymmentä sisäistä työpaikkaa ja ilmaisin moneen kertaan haluni kouluttautua. Otin osaa firman järjestämiin irtisanotuille tarjottuihin kursseihin ja viimeiset 2 kk esimiehen luvalla opiskelin jo täysipäiväisesti työpaikalla. Harvoissa haastatteluissa, joihin pääsin, koulutusponnistelujani naureskeltiin ja suoraan kysyttiin, miksi haen paikkaa, kun hyviä tarjokkaita tulee suoraan kouluista. Kyse oli aloittelijatason paikoista.

Ensimmäisen puoli vuotta jaksoin opiskella netissä eri asioita, joista kunnianhimoisin oli ohjelmoinnin MOOC kurssi. Sitä jaksoin käydä puoliväliin asti, kunnes into lopahti.  Kävin vielä muutaman poispotkituille tarjotun luokkakurssin, joissa tapasin entisiä työkavereita. Olen hakenut lukuisiin orjatyökoulutuksiin ilman tulosta. Vain kerran pääsin haastatteluun asti, mutta en sitten onnistunut löytämään itse harjoittelupaikkaa. Kaikenlaisiin työnhakuvalmennuksiin olen ollut tervetullut. Niissä vaan keskustellaan ohjaajan kanssa ja katsellaan tekemiäni työhakemuksia. Mitään hyötyä niistä ei minulle ole, mutta firma saa rahaa. Töitä olen hakenut aika valikoidusti, sillä en ole löytänyt yhtään sellaista paikkaa, jonka vaatimuksissa minulla ei olisi suuria puutteita. Sitä sun tätä ohjelmistoa tai ohjelmointikieltä tulisi osata.

Työttömyys on heittänyt päivärytmin sekaisin. Valvon yöt ja nukun 8 tuntia aamupäivisin, kun lapset ovat koulussa. Minulla on kolme teini-ikäistä lasta, tyttö ja poika lukiossa sekä poika yläasteella. Mies on oma lukunsa. Erinäisten ongelmien takia hän ei ole ollut työelämässä, mutta ei ole myöskään hoitovapaan jälkeen ilmoittautunut työttömäksikään.Minun palkallani on lapset kasvatettu ja meille liian pieni vaatimaton lähiökerrostalokolmio ostettu. Palkkani oli kai lopulta ok, vaikka aina tunsin olevani osaston köyhin. Mutta se johtuikin siitä, että perheessä on aina ollut vain yhden ihmisen tulot, joista olen myös yrittänyt jotain laittaa säästöön.