Miksi narsisteja parjataan joka paikassa?
Eiväthän he ole valinneet itse millaisen perimän ja kasvatuksen ovat saaneet. Lisäksi kun ottaa huomioon, että narsismista on lähes mahdotonta parantua, niin tuntuu todella ilkeältä. Ymmärrän tietysti harmituksen jota touhuillaan aiheuttavat, mutta kohtuutontahan tuollainen on. Tarkoitan siis oikeita narsisteja, enkä mulkvisteja naapureita, työkaveteita ja exiä.
Kommentit (274)
Kai se on helppoa ja hauskaa lyödä parantumattomasti sairaita.
Narsisti kasvattaa lapsistaan narsisteja!!
Olen itse narsisti ja kärsin tilanteesta todella paljon. Olen tietoisesti erakoitunut ja eristäytynyt ihmisistä, etten aiheuttaisi muille ikävyyksiä. En aio myöskään lisääntyä, ettei häiriö periydy. Nykyinen revittely narsismilla ja yleinen lynkkaysmentaliteetti ei tunnu reilulta. En todellakaan valinnut narsistivanhempiani jotka minusta tällaisen kasvattivat.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Lapsenko tästä tulee sitten kärsiä korkojen kera?
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän he ole valinneet itse millaisen perimän ja kasvatuksen ovat saaneet. Lisäksi kun ottaa huomioon, että narsismista on lähes mahdotonta parantua, niin tuntuu todella ilkeältä. Ymmärrän tietysti harmituksen jota touhuillaan aiheuttavat, mutta kohtuutontahan tuollainen on. Tarkoitan siis oikeita narsisteja, enkä mulkvisteja naapureita, työkaveteita ja exiä.
Narsistien harjoittama mielenvikainen terrori ja fyysinen ja psyykkinen väkivalta ei herätä vain harmistusta, vaan aiheuttaa mielenterveysongelmia lukuisille ihmisille ja maksaa yhteiskunnalle todella paljon. Narsismin pitäisi riittää pakkohoitopäätökseen ja hoitoa tulisi jatkaa niin kauan, että narsisti itsekin ymmärtäisi olevansa vakavasti mielisairas. Tarvittaessa vaikka koko loppuelämä, jos tuota oivallusta ei synny.
Muuten ei mitään henkistä kehitystä tapahdu, ja narsistit tuhoavat edelleen useita ihmisiä elämänsä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Skitsofreenikoita on ainakin jokainen tuntemani narsistin lapsi. Joutuvathan he jo lapsesta asti elämään erilaisissa rooleissa, kun yrittävät välttää narsistin raivokohtauksia omalla käytöksellään. Mutta eihän se auta narsistin ollessa kyseessä. Psykoottisia raivokohtauksia tulee, yritti lapsi olla miten tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse narsisti ja kärsin tilanteesta todella paljon. Olen tietoisesti erakoitunut ja eristäytynyt ihmisistä, etten aiheuttaisi muille ikävyyksiä.
Jos aiheutat muille ikävyyksiä, niin hyvähän se on pysyä poissa ihmisten ilmoilta. Toisaalta, kun olet itse oivaltanut olevasi vakavasti psyykkisesti sairas ja aiheuttavasi ongelmia muille ihmisille, niin käytösterapia voisi sopia sinulle ja auttaa sairaan käytöksesi korjaamisessa. Oppisit uusia käytösmuotoja narsististen käytösmaneerien sijaan.
Tuo on oikeasti dilemma jota moni narsistin läheinen joutuu pohtimaan. Mutta ainakin itselläni itsesuojeluvaisto veti lopulta pidemmän korren. Aikani luulin pärjääväni niin kauan kuin tiedostin mistä narsistin konstit kumpusivat, mutta se ei muuttanut sitä asiaa että jouduin elämään häkissä jonka seinät tulivat päivä päivältä lähemmäksi. Lopulta en enää jaksanut ymmärtää ja pakenin. Katsoin että ei kannattanut tuhota omaakin elämääni ja että minusta olisi vielä lapsille hyötyä jos selviäisin tappamatta itseäni.
Mielestäni se on kohtuutonta.
Eivät narsistit itselleen mitään voi ja joskus oikein herää sääli Sipilän puolesta kun häntä mollataan palstalla.
Sipilä käyttäytyy aivan geeniensä ja lapsuudenkodissa saamiensa oppien mukaisesti ja jos ihminen, narsistikin, asetetaan asemaan jossa hänellä on huomattavasti valtaa, eikä syytä ole mieluumminkin niissä valtaannostajissa kuin narsistissa itsessään?
Vierailija kirjoitti:
Eivät narsistit itselleen mitään voi
Jos eivät itse voi, niin mielenterveystyön tulee voida. Sen verran vakavasta mielisairaudesta ja uhasta toisille ihmisille on kuitenkin kysymys.
Olen narsisti ja palkannut kymmeniä ihmisä töihin, ilman meitä moni näkisi nälkää ja kurjuutta. Ei ole vihervassareista yrittäjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse narsisti ja kärsin tilanteesta todella paljon. Olen tietoisesti erakoitunut ja eristäytynyt ihmisistä, etten aiheuttaisi muille ikävyyksiä.
Jos aiheutat muille ikävyyksiä, niin hyvähän se on pysyä poissa ihmisten ilmoilta. Toisaalta, kun olet itse oivaltanut olevasi vakavasti psyykkisesti sairas ja aiheuttavasi ongelmia muille ihmisille, niin käytösterapia voisi sopia sinulle ja auttaa sairaan käytöksesi korjaamisessa. Oppisit uusia käytösmuotoja narsististen käytösmaneerien sijaan.
Sellaiset kyökkipsykologiat tällä kertaa hohhoijaa. A. Narsistinen persoonallisuushäiriö EI ole sairaus, vaan häiriö kuten nimestäkin voi päätellä. B. Paraneminen ei ole mahdollista, kuin ns. narsistisen kriisin aikana aloitetun psykoterapian avulla ja tässäkin mahdollisuudet ovat häviävän pienet. T: Psykiatri(ei naistenlehtiä tenttinyt)
Vierailija kirjoitti:
Olen narsisti ja palkannut kymmeniä ihmisä töihin, ilman meitä moni näkisi nälkää ja kurjuutta. Ei ole vihervassareista yrittäjiksi.
Narsismiin kuuluu kiinteänä osana patologinen valehtelu ja toisten ihmisten pilkkaaminen. Kummastakin käytösmaneerista annoit hienon koulukirjaesimerkin. Älä muuten sitten tapa perhettäsi, kun se firmasi kaatuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset kyökkipsykologiat tällä kertaa hohhoijaa. A. Narsistinen persoonallisuushäiriö EI ole sairaus, vaan häiriö kuten nimestäkin voi päätellä. B. Paraneminen ei ole mahdollista, kuin ns. narsistisen kriisin aikana aloitetun psykoterapian avulla ja tässäkin mahdollisuudet ovat häviävän pienet. T: Psykiatri(ei naistenlehtiä tenttinyt)
Mikä on narsistinen kriisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eivät itse voi, niin mielenterveystyön tulee voida. Sen verran vakavasta mielisairaudesta ja uhasta toisille ihmisille on kuitenkin kysymys.
Just. Onko sinulla mitään käsitystä mielenterveystyön resursseista ja esim. pakkohoitoon liittyvästä lainsäädännöstä? Taidat olla itse todella harhainen, jos tosissasi tuollaisia heittelet.
Vierailija kirjoitti:
Seinähulluja sellaiset väkivaltaiset riehujat ovat jokaisen järkevästi ajattelevan mielestä, ja selvästi sinäkin olet vain osa kyseistä ongelmaa. Väkivaltaisten narsistien käytökseen puuttumiseen pitää jo ryhtyä, jopa ihan kaikkien AV-palstan "psykiatrienkin", jotka lähinnä nyt vain jankuttavat onko kyseessä vakava mielisairaus vaiko vakava persoonallisuushäiriö, johon liittyy väkivaltaisuutta ja psykoottista riehumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Onko sinulla mitään käsitystä mielenterveystyön resursseista ja esim. pakkohoitoon liittyvästä lainsäädännöstä? Taidat olla itse todella harhainen, jos tosissasi tuollaisia heittelet.
Kyllä Suomessa rahaa riittää, kun pelkästään alkoholihaittoihinkin voidaan vuosittain upottaa yli 10 miljardia euroa. Rahasta se ei ole kiinni. Ja maksaa se narsistien uhrien mielenterveyshoitokin yhteiskunnalle enemmän kuin narsistit haluavat koskaan myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Narsistien uhrit on yleensä herkkiä ihmisiä, jotka kokee empatiaa narsistia kohtaan omien rajojensa yli käveltäessäkin. Puolustavat narsistia, yrittävät ymmärtää jne.
Uskon että toinen vanhemmistani on narsisti. Itse olen yrittänyt antaa anteeksi ajattelemalla ettei se itse sitä lapsuuttaan valinnut.
Mut narsistihan ei pyydä anteeksi läheisiltään (ellei sitten pinnallisesti). Narsisti voi puhua lapsistaan pahaa, sabotoida elämää, uhkailla jne.
Mitä ajattelet siitä että toinen uhkailee, kiristää, omaa aikuista lastaankin tuijottaa rintoihin?
Niin, yritä siinä sitten säilyttää mielenrauhasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on narsistinen kriisi?
Lähetä naistenlehtiin lukijapalautetta, josko avaisivat käsitettä hieman.
Olen monesti miettinyt samaa. Narsismihan syntyy lapsuuden traumoista. Yleensä taustalla on lapsuusajan kaltoinkohtelua, väkivaltaa yms. Narsisti ei voi häiriölle itse mitään, eikä hän voi mitään sille ettei kykene tuntemaan esim. empatiaa. Narsisti ei ole tahalleen paha. Hän vain on sellainen kuin on.