Miksi narsisteja parjataan joka paikassa?
Eiväthän he ole valinneet itse millaisen perimän ja kasvatuksen ovat saaneet. Lisäksi kun ottaa huomioon, että narsismista on lähes mahdotonta parantua, niin tuntuu todella ilkeältä. Ymmärrän tietysti harmituksen jota touhuillaan aiheuttavat, mutta kohtuutontahan tuollainen on. Tarkoitan siis oikeita narsisteja, enkä mulkvisteja naapureita, työkaveteita ja exiä.
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni se on kohtuutonta.
Eivät narsistit itselleen mitään voi
Jos eivät itse voi, niin mielenterveystyön tulee voida. Sen verran vakavasta mielisairaudesta ja uhasta toisille ihmisille on kuitenkin kysymys.
Narsismista ei voi parantua. Joten eutanasiaa vaan saman tien kaikille narskuille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eivät itse voi, niin mielenterveystyön tulee voida. Sen verran vakavasta mielisairaudesta ja uhasta toisille ihmisille on kuitenkin kysymys.
Narsismista ei voi parantua. Joten eutanasiaa vaan saman tien kaikille narskuille?
Narsistien laitoshoitokin riittää, jos vakavasta ja toisia ihmisiä uhkaavasta mielisairaudesta ei voi kertomasi mukaan parantua. Asian suhteenhan ei tosin ole mitään vielä koskaan oikein edes tehty laajassa mittakaavassa. Voi olla siis vain myytti, että narsisti ei voi mielisairaudestaan parantua.
Kertokaapa minulle arvon raati, mistä minä voisin löytää elämääni rakkauden tunteen, sillä siitähän narsisimissa lopultakin on kysymys.
Myötätunnosta, säälistä, armosta, tunteesta että jokin toisessa ihmisessä merkitsee jotakin?
Ellen tiedä, vaikka kyllä sen elämässäni näen kuinka ihmisen kuollessa hänen omaiset itkevät, kuinka itketään, mistä minä sen voisin oppia.
Olen kyllä oppinut vetämään naamani mutruun ja sanomaan ne iänikuiset fraasit, otan osaa jne. mutta kun jonkun random ihmisen kuolema koskettaa minua yhtä vähän kuin pankkiautomaatilla käynti?
Sama kun katselen vanhempia lastensa kanssa. Tottakai näen jotain sellaista jota en ymmärrä. Olen kyllä oppinut sujuvasti vetämään suupieliäni ylöspäin ja sanomaan kuinka kaunis ja pirteä lapsi on, mutta samanlaisia talipalleroita on maailma täynnä, enkä ymmärrä miten jotain niin haisevaa ja outoa voi käsissään pitää muutakuin hetken aikaa saadakseen itselleen palkkion.
Jos sinulta puuttuu jalka, niin tuntuisi varmaan aika vittumaiselta kun opetettaisiin parhaiden potkujen pelissä lähtevän oikean jalan kierteellä. Osaat kyllä kun vain saat tarpeeksi terapiaa.
Jos minulta puuttuu aivoistani palikoita joissa piileskelee rakkaudeksi kutsutut käyttäytymistavat, niin pirullako minä niitä käytän, muutakuin matkimalla muiden ihmisten käyttäytymistä?
Kun aina hoetaan että vain niin ja niin pieni osuus voi olla narsisteja niin toisaalta sekin varmasti hämmentää uhreja, he miettivät tosissaan että ehkä he vain sitten kuvittelevat eivätkä ryhdykään toimiin. Mielestäni uhrien ja potentiaalisten uhrien kokemusten lyttääminen on aika vahingollista. Narsisteja voi olla ihan hyvin enemmänkin kuin viralliset tilastot väittävät sillä kuitenkin vain hyvin pieni osuus heistä koskaan paljastuu tai hakeutuu hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulta puuttuu aivoistani palikoita joissa piileskelee rakkaudeksi kutsutut käyttäytymistavat, niin pirullako minä niitä käytän, muutakuin matkimalla muiden ihmisten käyttäytymistä?
Kannattaa matkia sellaisten ihmisten käytöstä, jos siis matkia täytyy, jotka eivät ole väkivaltaisia, eivätkä myöskään hyväksikäytä toisia ihmisiä. Myös patologisesti valehtelevien ihmisten seuraa kannattaa vältellä. Jos et löydä rakkautta kaikesta huolimatta, niin et ainakaan aiheuta ongelmia muille.
Täällä parhaitakin puhujia, "narsku aiheuttaa ongelmia muille". Sitähän naiset ei suinkaan tee kun puhuvat paskaa kaikkien selän takana jatkuvasti ja mustamaalailevat.
Vierailija kirjoitti:
Täällä parhaitakin puhujia, "narsku aiheuttaa ongelmia muille". Sitähän naiset ei suinkaan tee kun puhuvat paskaa kaikkien selän takana jatkuvasti ja mustamaalailevat.
Misogyyninen narsisti? Selittää kyllä juttujasi aika tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset kyökkipsykologiat tällä kertaa hohhoijaa. A. Narsistinen persoonallisuushäiriö EI ole sairaus, vaan häiriö kuten nimestäkin voi päätellä. B. Paraneminen ei ole mahdollista, kuin ns. narsistisen kriisin aikana aloitetun psykoterapian avulla ja tässäkin mahdollisuudet ovat häviävän pienet. T: Psykiatri(ei naistenlehtiä tenttinyt)
Seinähulluja sellaiset väkivaltaiset riehujat ovat jokaisen järkevästi ajattelevan mielestä, ja selvästi sinäkin olet vain osa kyseistä ongelmaa. Väkivaltaisten narsistien käytökseen puuttumiseen pitää jo ryhtyä, jopa ihan kaikkien AV-palstan "psykiatrienkin", jotka lähinnä nyt vain jankuttavat onko kyseessä vakava mielisairaus vaiko vakava persoonallisuushäiriö, johon liittyy väkivaltaisuutta ja psykoottista riehumista.
Narsisti voi olla väkivaltainen riehuja. Väkivaltaisen riehujan ei tarvitse olla narsisti. Psykoottisuus taas aivan oma asiansa. Et taida olla oikein perillä keskustelun aiheesta, eli narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.
Narsistisen raivokohtauksen saadessaan narsisti voi olla jopa psykoottinen ja harhainen. Ja narsismiin liittyy aina myös väkivaltaisuus - jokainen on väkivaltainen psyykkisesti ja monet myös fyysisesti, mutta tietysti aina vain tutussa ja turvallisessa "perhepiirissä". Ulkokultaisuuden määrä narsisteilla on uskomaton, kuten myös kyky valehdella mistä tahansa täysin ilman omaatuntoa, eikä yksikään toinen mielisairaus ole niin vakava toisille ihmisille mitä narsismi ja narsistit ovat.
Narsistinen raivokohtaus, mielisairaus jne. :D Taidat olla alan ammattilainen? Eiköhän joku psykopatiakin aiheuta "hieman" enemmän kärsimystä kuin narsismi.
Jaa että miksi narsisteja parjataan niin paljon? Ehkäpä siksi, kun kyseessä on kaikista vittumaisin ihmistyyppi mitä voi olla. Narsisti myrkyttää kaiken ympärillään, pilaa läheistensä elämän, ja aiheuttaa suunnatonta mielipahaa ja kärsimystä. Jos sinulla ei koskaan ole ollut sellaista läheistä joka on narsisti, et voi ymmärtää mitä tarkoitan. Joten turha yrittää esittää mitään saakelin maailmanparantajaa. Ja kyllä narsismistakin voi hieman parantua, toisin kuin vaikka jostain geneettisestä kehitysvammasta - vaatii vaan melkoisesti koska narsisti on vihoviimeinen ihminen joka myöntää olevansa sairas.
Vaikka narsisteja olisi määrällisesti vähän suhteessa väestöön, niin heidän vaikutuspiiriinsä joutuu moni. Tämä taas johtuu siitä, että yleensä suhde sellaiseen on todella hirveä, että mies/ naisystävät vaihtuvat tiheään. Uhreja yhdelläkin narsistilla voi olla paljon. Malliesimerkki entinen viisikymppinen miesystäväni, jolla oli ollut paljon naisystäviä (joissa kaikissa oli ollut joku vika, niinpä...).
Vierailija kirjoitti:
Narsistien uhrit ovat yleensä niin pölkkypäitä, että olisivat itse monesti lähinnä holhouksen alle sopivia. Jos menee kieroilijoiden metkuihin, niin saa siinä itseäänkin vähän tutkiskella. En tiedä yhtään oikeasti fiksua ihmistä joka ei narsujen juonien läpi näkisi.
Tajuatko että osa on mennyt "metkuihin mukaan" olettaen selviytyvänsä niistä, rakastaen ihmistä muuten? Ja luovuttavat vasta sitten, kun huomaavat, etteivät pysty toista auttamaan. Hyväsydämisyys altistaa pahiten narsistin uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Onko sinulla mitään käsitystä mielenterveystyön resursseista ja esim. pakkohoitoon liittyvästä lainsäädännöstä? Taidat olla itse todella harhainen, jos tosissasi tuollaisia heittelet.
Kyllä Suomessa rahaa riittää, kun pelkästään alkoholihaittoihinkin voidaan vuosittain upottaa yli 10 miljardia euroa. Rahasta se ei ole kiinni. Ja maksaa se narsistien uhrien mielenterveyshoitokin yhteiskunnalle enemmän kuin narsistit haluavat koskaan myöntää.
Alkoholinkäyttäjät kustantavat suuren osan haitoistaan itse. Kerro millaisella käytännössä toimivalla menetelmällä ensin seuloisit ja diagnoisit narsistit ja sen jälkeen parantaisit heidät?
Veikkaisin että poliisilta voisi löytyä aika täydellinen luettelo.
Ainakin itse jouduin soittelemaan poliisia usein avuksi, kun yritin olla parisuhteessa narsistin kanssa ja silti säilyttää henkeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset kyökkipsykologiat tällä kertaa hohhoijaa. A. Narsistinen persoonallisuushäiriö EI ole sairaus, vaan häiriö kuten nimestäkin voi päätellä. B. Paraneminen ei ole mahdollista, kuin ns. narsistisen kriisin aikana aloitetun psykoterapian avulla ja tässäkin mahdollisuudet ovat häviävän pienet. T: Psykiatri(ei naistenlehtiä tenttinyt)
Seinähulluja sellaiset väkivaltaiset riehujat ovat jokaisen järkevästi ajattelevan mielestä, ja selvästi sinäkin olet vain osa kyseistä ongelmaa. Väkivaltaisten narsistien käytökseen puuttumiseen pitää jo ryhtyä, jopa ihan kaikkien AV-palstan "psykiatrienkin", jotka lähinnä nyt vain jankuttavat onko kyseessä vakava mielisairaus vaiko vakava persoonallisuushäiriö, johon liittyy väkivaltaisuutta ja psykoottista riehumista.
Narsisti voi olla väkivaltainen riehuja. Väkivaltaisen riehujan ei tarvitse olla narsisti. Psykoottisuus taas aivan oma asiansa. Et taida olla oikein perillä keskustelun aiheesta, eli narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.
Narsistisen raivokohtauksen saadessaan narsisti voi olla jopa psykoottinen ja harhainen. Ja narsismiin liittyy aina myös väkivaltaisuus - jokainen on väkivaltainen psyykkisesti ja monet myös fyysisesti, mutta tietysti aina vain tutussa ja turvallisessa "perhepiirissä". Ulkokultaisuuden määrä narsisteilla on uskomaton, kuten myös kyky valehdella mistä tahansa täysin ilman omaatuntoa, eikä yksikään toinen mielisairaus ole niin vakava toisille ihmisille mitä narsismi ja narsistit ovat.
Muistan tunteneeni joskus narsisti-mieheni riehuessa, että hän kosti ex-vaimonsa pettämisiä minulle. Aivan kuin häneltä olisi mennyt vaimot ja tyttöystävät sekaisin. Oli todella pelottavaa, kun et ollut enää vastuussa vain omista teoistasi.
Ittestähän tuo riippuu, että osaa väistää narsisti, usein heistä vain vaikea päästä eroon.
Joka tahallisesti tuottaa harmia muille on eristettävä.
Vaikka narsku tuntisi syyllisyyttäkin, silti hän yrittää kaataa senkin muiden niskaan, hyvä käytös ruokkii narsismia. "Eihän ole sopivaa..bla bla.."
Vierailija kirjoitti:
Taidan omata aika pljon narsistisia käyttäytymismalleja.
Suoraan sanoen minua ei liikuta toisten ihmisten kohtalot tai kuolemat, enkä koe ongelmaksi käyttää ihmisten "kiltteyttä" hyväkseni. Liitelin aikoinaan parisuhteesta toiseen ja ero tuli yleensä siinä vaiheessa kun kumppanini huomasi elättävänsä minua ilman että oikeastaan millään tavalla osallistuin perheen sisäisiin asioihin. Tiedän, vaistoan aika hyvin mistä ihmiset pitävät ja pystyn melko sujuvasti antamaan heille mitä he haluavat, ellei se vaadi liikaa ponnisteluja. Yleensä kauniit puheet ja aikomukset riittävät aikaansaamaan halutun vaikutelman. Elekielen oppimisessa, toisen tarkkailussa ja oppimalla kuinka omilla eleillään saa ihmiset alentamaan arvostelukykyään, pidän itseäni aika hyvänä.
Ihmiset ovat yleensä hyvin ennalta ennustettavia reaktioissaan, joten heitä on helppo lukea pienen opiskelun jälkeen.
En ole koskaan hakenut itselleni valta-asemaa suuremmassa mittakaavassa, sillä helppoon elämään riittää muutamakin oikein valittu ihminen, riippuen tottakai omasta elämäntilanteestani.
Ennenkuin aloin ymmärtämään omaa narsismiani, tuli kyllä tehtyä huomattavasti pahaa eri ihmissuhteissa ja tarvitsi törmätä täysiveriseen narsistiin, ennenkuin aloin huomata ensin narsistiset käyttäytymismallit puolisossani ja hetken aikaa asioita tutkittuani löysin ne samat käyttäytymiskaavat itsestäni.
Sen jälkeen, ymmärrettyäni etten voi tilenteelleni mitään, sillä mistä minä voisin itsestäni löytää ne tunteet mitä normaalit ihmiset kokevat, aloin ajattelemaan asioita normi ihmisten kannalta.
En osaa samaistua heidän tunteisiinsa, mutta en ole sokea ja näen esimerkiksi kuinka vanhemmat suhtautuvat lapsiinsa ja vaikka katsonkin tilannetta hämmentyneenä, ymmärrän että minulta puuttuu päästä ne palikat jotka saavat ihmiset käyttäytymään tuolla tavalla.
Olen mahdollisimman vahinkoa ympäristölleni tekevä narsisti. Elän pienimuotoista elämää ja käytän kerrallaan hyvin pientä joukkoa hyväkseni.
Kertokaa minulle, mistä minä voisin löytää elämääni jotain sellaista mitä minulle ei ole lapsuudessani annettu. En koe olevani syypää narsismiini, vaan pikemminkin uhri.
Kävin jonkin aikaa terapiassa, mutta se meni aivan pelleilyksi ja jouduin ikävään tilanteeseen yrittäessäni lohduttaa ns. terapeuttia hänen ongelmissaa ja lyhyeen suhteeseen nekin käynnit siellä sitten johtivat.
Mukava kokemus sinänsä.
Tämä on niin tuttua. Mutta onko teille narsisteille tullut mieleen, ettei kukaan pysty tähän pidemmän päälle, koska Suomessa on kova verotus, vaikka olisi hyvät tulot? Ero tulee viimeistään silloin, kun velkaa vain on liikaa, ja maksajia vain yksi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että miksi narsisteja parjataan niin paljon? Ehkäpä siksi, kun kyseessä on kaikista vittumaisin ihmistyyppi mitä voi olla. Narsisti myrkyttää kaiken ympärillään, pilaa läheistensä elämän, ja aiheuttaa suunnatonta mielipahaa ja kärsimystä. Jos sinulla ei koskaan ole ollut sellaista läheistä joka on narsisti, et voi ymmärtää mitä tarkoitan. Joten turha yrittää esittää mitään saakelin maailmanparantajaa. Ja kyllä narsismistakin voi hieman parantua, toisin kuin vaikka jostain geneettisestä kehitysvammasta - vaatii vaan melkoisesti koska narsisti on vihoviimeinen ihminen joka myöntää olevansa sairas.
Valitettavasti uskon ennemmin kehitysvammaisen parantumiseen kuin narsistin. Vammainen sentään saattaa tajuta oman viallisuutensa, narsisti ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka narsisteja olisi määrällisesti vähän suhteessa väestöön, niin heidän vaikutuspiiriinsä joutuu moni. Tämä taas johtuu siitä, että yleensä suhde sellaiseen on todella hirveä, että mies/ naisystävät vaihtuvat tiheään. Uhreja yhdelläkin narsistilla voi olla paljon. Malliesimerkki entinen viisikymppinen miesystäväni, jolla oli ollut paljon naisystäviä (joissa kaikissa oli ollut joku vika, niinpä...).
Uhreja ovat myös uhrien lapset, perheet, suvut ja läheiset ystävät. He kaikki joutuvat mukaan siihen paskaan, tavalla tai toisella, halusivat tai eivät.
Ex-narsistini muuten jaksoi kiusata minua siitä, etten "saanut" uutta miesystävää hänen jälkeensä. Olin niin rikki, rikottu, etten olisi kyennyt uuteen suhteeseen. Narsistilla oli niin monta varatyttistä ennen ja jälkeen suhteemme, ja varmasti myös sen aikana, että hänen ei todellakaan tarvinnut olla yksin, aina löytyi uusi uhri. Lisäisin mies/naisystävien ison lukumäärän narsistin paljastaviin piirteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ittestähän tuo riippuu, että osaa väistää narsisti, usein heistä vain vaikea päästä eroon.
Vaikka narsku tuntisi syyllisyyttäkin, silti hän yrittää kaataa senkin muiden niskaan, hyvä käytös ruokkii narsismia. "Eihän ole sopivaa..bla bla.."
Itse mietin usein narsistista eroon päästyäni, että heille pitäisi tehdä polttomerkki otsaan, että muut ihmiset osaisivat varoa tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin usein narsistista eroon päästyäni, että heille pitäisi tehdä polttomerkki otsaan, että muut ihmiset osaisivat varoa tarpeeksi.
Ai että oikein useinkin deittailet narsisteja? On se vaan jännä, että vaikka väestöstä häviävän pieni osa on narskuja niin jotkut tuntuu jatkuvasti niihin törmäilevän.
Asian suhteen ei tosin ole kauheasti tehty yhtään mitään.