Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten auttaa seonnutta ihmistä case -Kivikis*aäiti?

Lähimmäinen
25.12.2017 |

Olen jo pidemmän aikaa lukenut vauva.fi palstalla kirjoittelevan Kivikis*aäidin juttuja.

Olen ilahtunut siitä, miten ihmiset toisensa jälkeen yrittävät herätellä tätä kirjoittajaa ja antaa neuvoja. On kiva huomata, että ihmisissä on aitoa auttamisenhalua. Kiitos siis näistä teille vastaajille.

Mutta kyseisen henkilön keskusteluavaukset ja jankkaukset ovat järkyttäviä. Niitä lukiessa ensin huvittaa ja niitä lukee ihan tirkistelynhalusta, mutta kun niitä lukee enemmän, pystyy muodostamaan aika tarkan kuvan henkilön elämästä. Ja tässä vaiheessa oma huvittumiseni ainakin loppuu.

Hän haukkuu jatkuvasti äitiään, tästä tuskin tarvitaan edes esimerkkiä. Toisaalta kaipaa edelleen äitinsä hyväksyntää ja apua, kuten esimerkiksi kävi tässä joulun tapauksessa, kun KKÄ tunsi olonsa loukatuksi miehensä takia ja haki lohdutusta äidiltään. Hänen käytöksensä äitiään kohtaan on hirveää.

Ilmeisesti KKÄ elää yksin, erossa miehestään ja kahdesta kouluikäisestä lapsestaan. Hänen käytöksensä on hirveää myös miestä ja lapsiaan kohtaa, esimerkkinä vaikka tämä joulu, kun lapset odottavat joulun aloittamista, kuten lahjoja ja ruokaa, mutta KKÄ ei suostu kertomaan koska tulee paikalle. Tällainen kontrolli tuntuu tuottavan KKÄ:lle nautintoa.

Niiden konkreettisten asioiden mukaan, mitä KKÄ on kertonut äidistään, hänen äitinsä vaikuttaa normaalilta äidiltä. En ole nähnyt täällä yhtään tarinaa, missä hänen äitinsä olisi oikeasti toiminut niin väärin, että olisi sen pahempi kuin muutkaan äidit. Esimerkkinä vääryyksistä esimerkiksi lehtien lainaaminen tai että KKÄ joutui leikkimään kylässä olleiden lapsivieraiden kanssa, vaikka ei olisi halunnut. Näiden kertomuksien valossa tuntuukin, että KKÄ.n ongelma on hänessä itsessään. Terapiasta ei ollut apua, koska terapeutti ei lähtenyt KKÄ:n kanssa tekemään hänen äidistään kaiken nykyisen pahan syynä.

Terapia ei siis ole saanut KKÄ havahtumaan, vaan sama jankkaus jatkuu kuukaudesta toiseen. Hyvät neuvot mitä täällä palstalla annetaan lytätään heti. Hänen oma äitinsä ja miehensä eivät ilmeisesti puutu asiaan rankalla kädellä.

Kysymykseni onkin, miten häntä voisi auttaa? Vai onko hän avun ulottumattomissa, jos on niin miksi? Onko jollain omakohtaista kokemusta lähipiiristä, miten tällainen ihminen havahtuisi omaan käytökseensä?

Pakkohan hänessä on olla mukavakin puoli, kun joku on hänen kanssa naimisiinkin mennyt. Ja lapsetkin ovat vielä niin nuoria, että hän ehtisi viettää perheensä kanssa vielä hyviä vuosia, ennen kuin lapset lähtevät kotoa. Mieskin ilmeisesti jollain tasolla välittää KKÄ:stä, koska hän ei ole katkaissut välejä täysin ja jopa paikkailee liiaksikin KKÄ:n käytöstä. Lapset tulevat varmasti saamaan syviä arpia KKÄ:n takia, mutta jos he pystyisivät paikkaamaan niitä vielä, jos KKÄ heräisi käytökseensä?

Tämä keskustelu poistuu täältä varmasti pian, mutta en ole varmastikaan näiden ajatuksieni kanssa yksin. Mistä apua Kivikis*aäidille?

Kommentit (265)

Vierailija
81/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuuntelet sen juttuja? Etkä esim eroa. Jos se äiti on ihan hullu.

Nää ongelmat ovat syntyneet silloin kun olin lapsi. Lapsen on pakko kuunnella vanhempansa juttuja, j narsistin kohdalla narsisti pitää huolen, että niihin myös on uskottava. Ei narsisti kysy, haluatko uskoa se ajatuksia.

Vierailija
82/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntisin sitten olevani ihan luuseri, niin äiti sanoi, että ne ovat, jotka tekevät sitoumuksen, mutta eivät kykene pitämään sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ymmärrän että lapsena on ollut pakko mutta miksi edelleen teet niin?

Nythän sulla on mahdollisuus itse valita.

Vierailija
84/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntisin sitten olevani ihan luuseri, niin äiti sanoi, että ne ovat, jotka tekevät sitoumuksen, mutta eivät kykene pitämään sitä.

Äiti ei todellakaan päästä ihmisiä helpolla, eikä rakasta ketään. Tiedän, että ihmiset eroaa, mutta kai he sitten ihmettelen, miten voivat tuntea itsensä miksikään.

Vierailija
85/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ymmärrän että lapsena on ollut pakko mutta miksi edelleen teet niin?

Nythän sulla on mahdollisuus itse valita.

Vastaus kysymyksesi yllä.

Vierailija
86/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis siksi olen terapiassa, että voisin tehdä noita omia ratkaisuja, kun äiti vaurioitti sitä, miksi tuntisin itseni, ellen elä niin kuin hänen täysin virheettömässä ihannemaailmassaan eletään.

Vierailija
87/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti ei todellakaan päästä ihmisiä helpolla, eikä rakasta ketään. Tiedän, että ihmiset eroaa, mutta kai he sitten ihmettelen, miten voivat tuntea itsensä miksikään.

Äiti tavallaan välittää ihmisistä, siten, että äiti kertoo miten eletään virheettömästi, että jokainen voisi elää vailla virheitä elämässään. Siinä on äidin välittäminen.

Vierailija
88/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja äiti myös kokee, että eri mieltä oleminen tarkoittaa sitä, ettei välitä hänestä, eli kun hän niin kovasti välittää omistaan, että kertoo elämisen mallin ja sä et HALUA tehdä niin, niin se on hirveä loukkaus häntä kohtaan.

Vierailija
89/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä ole tekemisissä hänen kanssaan. Yksinkertaista.

Jos olet itse noin vaurioitunut äitisi seuraata niin älä nyt lapsiasi vie hänen lähelleen.

Pysyy joku edes terveenä.

Vierailija
90/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ois halunnut, mutta jotta äiti ois uskonut,,että välitän hänestä ja oisin saanut siis äidinrakkautta, mun oli pakko valita se, mitä äiti halusi. Koska olihan se paras vaihtoehto.... (siis ei ois ollut mulle, mutta sillä ei ollut mitään väliä, koska äidin maailmassa on vain yksi vaihtoehto.) Ja ei mulla ole mitään minää.

Vierailija
91/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet itse noin vaurioitunut äitisi seuraata niin älä nyt lapsiasi vie hänen lähelleen.

Vitun typerys, tajuatko, ettei se enää mua satuta? Kaikki on tapahtunut jo ja mä korjaan jälkiä. Sunlaisesi vellihousu siihen vielä vois kaatuakin.

Vierailija
92/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai minä on, mutta se on piilossa.

Vierailija
93/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitun typerys, tajuatko, ettei se enää mua satuta? Kaikki on tapahtunut jo ja mä korjaan jälkiä. Sunlaisesi vellihousu siihen vielä vois kaatuakin.

Tai anteeksi, tuosta ois pitänyt jättää nuo kolme ensimmäistä sanaa pois. En mä jaksa aina huutaa.

Vierailija
94/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaat itseäsi viettämällä hänen kanssaan joulua. Mahtavaa

Vierailija
95/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun äiti enää mua satuta, ne jotka luulee niin ei tiedä, millaista on vaurioitua lapsena.

Vierailija
96/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaat itseäsi viettämällä hänen kanssaan joulua. Mahtavaa

Siis kenen, äitinikö? En viettänyt.

Vierailija
97/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olet tekemisissä hänen kanssaan?

Vierailija
98/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta olet tekemisissä hänen kanssaan?

Niin, ei mua enää satuta mikään mitä hän mulle sanoo tai tekee, ennemminkin satuttaa se, etten edelleenkään saa häneltä äidinrakkautta, mutta se sattuisi, vaikka en olisi tekemisissä. Sen sijaan olemalla tekemisissä näen hänen virheitään, joita hänessä ei pitänyt olla ja se auttaa (en sano, että vain se, mutta osana kaikkea) mua paranemaan.

Vierailija
99/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä sun joulun sitten pilasi?

Vierailija
100/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheiden näkeminen hänessä auttaa mua olemaan rakastamatta häntä, niin etten enää toivo saavani häneltä mitään. Ja siis yleensähän toisia kai pitäisi rakastaa virheineen, mutta en pysty rakastamaan ihmistä, joka on ainoastaan tuominnut minussa kaikki virheeni.