Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten auttaa seonnutta ihmistä case -Kivikis*aäiti?

Lähimmäinen
25.12.2017 |

Olen jo pidemmän aikaa lukenut vauva.fi palstalla kirjoittelevan Kivikis*aäidin juttuja.

Olen ilahtunut siitä, miten ihmiset toisensa jälkeen yrittävät herätellä tätä kirjoittajaa ja antaa neuvoja. On kiva huomata, että ihmisissä on aitoa auttamisenhalua. Kiitos siis näistä teille vastaajille.

Mutta kyseisen henkilön keskusteluavaukset ja jankkaukset ovat järkyttäviä. Niitä lukiessa ensin huvittaa ja niitä lukee ihan tirkistelynhalusta, mutta kun niitä lukee enemmän, pystyy muodostamaan aika tarkan kuvan henkilön elämästä. Ja tässä vaiheessa oma huvittumiseni ainakin loppuu.

Hän haukkuu jatkuvasti äitiään, tästä tuskin tarvitaan edes esimerkkiä. Toisaalta kaipaa edelleen äitinsä hyväksyntää ja apua, kuten esimerkiksi kävi tässä joulun tapauksessa, kun KKÄ tunsi olonsa loukatuksi miehensä takia ja haki lohdutusta äidiltään. Hänen käytöksensä äitiään kohtaan on hirveää.

Ilmeisesti KKÄ elää yksin, erossa miehestään ja kahdesta kouluikäisestä lapsestaan. Hänen käytöksensä on hirveää myös miestä ja lapsiaan kohtaa, esimerkkinä vaikka tämä joulu, kun lapset odottavat joulun aloittamista, kuten lahjoja ja ruokaa, mutta KKÄ ei suostu kertomaan koska tulee paikalle. Tällainen kontrolli tuntuu tuottavan KKÄ:lle nautintoa.

Niiden konkreettisten asioiden mukaan, mitä KKÄ on kertonut äidistään, hänen äitinsä vaikuttaa normaalilta äidiltä. En ole nähnyt täällä yhtään tarinaa, missä hänen äitinsä olisi oikeasti toiminut niin väärin, että olisi sen pahempi kuin muutkaan äidit. Esimerkkinä vääryyksistä esimerkiksi lehtien lainaaminen tai että KKÄ joutui leikkimään kylässä olleiden lapsivieraiden kanssa, vaikka ei olisi halunnut. Näiden kertomuksien valossa tuntuukin, että KKÄ.n ongelma on hänessä itsessään. Terapiasta ei ollut apua, koska terapeutti ei lähtenyt KKÄ:n kanssa tekemään hänen äidistään kaiken nykyisen pahan syynä.

Terapia ei siis ole saanut KKÄ havahtumaan, vaan sama jankkaus jatkuu kuukaudesta toiseen. Hyvät neuvot mitä täällä palstalla annetaan lytätään heti. Hänen oma äitinsä ja miehensä eivät ilmeisesti puutu asiaan rankalla kädellä.

Kysymykseni onkin, miten häntä voisi auttaa? Vai onko hän avun ulottumattomissa, jos on niin miksi? Onko jollain omakohtaista kokemusta lähipiiristä, miten tällainen ihminen havahtuisi omaan käytökseensä?

Pakkohan hänessä on olla mukavakin puoli, kun joku on hänen kanssa naimisiinkin mennyt. Ja lapsetkin ovat vielä niin nuoria, että hän ehtisi viettää perheensä kanssa vielä hyviä vuosia, ennen kuin lapset lähtevät kotoa. Mieskin ilmeisesti jollain tasolla välittää KKÄ:stä, koska hän ei ole katkaissut välejä täysin ja jopa paikkailee liiaksikin KKÄ:n käytöstä. Lapset tulevat varmasti saamaan syviä arpia KKÄ:n takia, mutta jos he pystyisivät paikkaamaan niitä vielä, jos KKÄ heräisi käytökseensä?

Tämä keskustelu poistuu täältä varmasti pian, mutta en ole varmastikaan näiden ajatuksieni kanssa yksin. Mistä apua Kivikis*aäidille?

Kommentit (265)

Vierailija
41/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin haukkuu jotakuta netissä, ap, niin kannattaisi olla hyvin selvillä siitä, mistä kirjoittaa ja mistä,toista haukkuu. Esim. mun joulunvietto, mikä osuus toisilla on mun toimiin jne.

Etköhän sinä ole tehnyt hyvinkin selväksi taustasi ja sen mikä olet. Satoja sivuja pelkkää perheesi haukkumista ja itsesääliä.

En ole. Sen sijaan tilanteet ja asiat, joita mä kritisoin, mä tunnen hyvin. Te ette tiedä niistä juuri mitään. Silti on kova oikeutus ja halu tuomita minut sen perusteella, mitä mä koen. No, on hyvä tietää, että ihmisiltä ei voi kovin paljoa odottaa, vaan kannattaa pysyä etäisenä, ja antaa heille siloiteltu kuva omasta elämästä, ettei kenenkään mieli pahoitu muiden suruista.

Älä levitä omiasi tai perheesi asioita nettiin, jos et kestä kritiikkiä.

Ei, sanoin vain, että ette kritisoi mitään tuntemaanne asiaa, vaan omia mielikuvianne. Aivan rauhassa, mutta se on melkoisen turhaa teiltä.

Vierailija
42/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt että koti jossa lapset ja mies asuvat, on järkyttävässä sotkussa. Tuollainen likaisuus ja epäjärjestys tutkitusti aiheuttaa masennusta, ympäristö missä elät vaikuttaa suoraan mielialaasi.

Eli pitäisikö koota 20 hengen iskuryhmä ja käydä siivoamassa se koti, ihan lastenkin vuoksi...

Todella hyvä idea, varsinkin nyt kun äitihullu asuu muualla. Siivotaan miehelle ja lapsille koti kuntoon (muistetaan kuitenkin kipata kaikki löytyvät heppalehdet äitihullun kämpille, muuten se valittaa seuraavat 40 vuotta siitä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt että koti jossa lapset ja mies asuvat, on järkyttävässä sotkussa. Tuollainen likaisuus ja epäjärjestys tutkitusti aiheuttaa masennusta, ympäristö missä elät vaikuttaa suoraan mielialaasi.

Eli pitäisikö koota 20 hengen iskuryhmä ja käydä siivoamassa se koti, ihan lastenkin vuoksi...

Mt-ongelmainen vanhempi se vasta masennusta aiheuttaakin...

Vierailija
44/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin haukkuu jotakuta netissä, ap, niin kannattaisi olla hyvin selvillä siitä, mistä kirjoittaa ja mistä,toista haukkuu. Esim. mun joulunvietto, mikä osuus toisilla on mun toimiin jne.

Etköhän sinä ole tehnyt hyvinkin selväksi taustasi ja sen mikä olet. Satoja sivuja pelkkää perheesi haukkumista ja itsesääliä.

En ole. Sen sijaan tilanteet ja asiat, joita mä kritisoin, mä tunnen hyvin. Te ette tiedä niistä juuri mitään. Silti on kova oikeutus ja halu tuomita minut sen perusteella, mitä mä koen. No, on hyvä tietää, että ihmisiltä ei voi kovin paljoa odottaa, vaan kannattaa pysyä etäisenä, ja antaa heille siloiteltu kuva omasta elämästä, ettei kenenkään mieli pahoitu muiden suruista.

Ei, sanoin vain, että ette kritisoi mitään tuntemaanne asiaa, vaan omia mielikuvianne. Aivan rauhassa, mutta se on melkoisen turhaa teiltä.

No menepä nyt perustamaan oma uusi ulinaketjusi.

Vierailija
45/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut, että kivikissaäiti on pakostikin varmasti todella kaunis. Nimittäin se riittää monelle miehelle, vaikka päässä vähän viiraakin. Jos olisi susiruma, niin olisi ilman miestä satavarmasti.

Hänen henkilöllisyytensä ja kotikaupunkinsa ovat kyllä palstalla tiedossa. Sitä kautta ei ole vaikeaa löytää kuvia verkosta. Ei ole kaunis. Romuluiset, miehekkäät kasvot. Tavallinen kroppa. Hymytön kuvissa.

Miehen nimen kyllä tiedän, mutta itse äitihullun nimeä tai kuvaa on ole vielä varmuudella tunnistanut. Millä hakusanalla löytyy?

Tällä palstalla oli 26.3. keskustelu, joka minut auttoi jäljille.

Vierailija
46/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No menepä nyt perustamaan oma uusi ulinaketjusi.

Ai, toivot sitä? Vähän ristiriitaista nyt tää vastaanotto...

Vierailija
47/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäätävää että hän rääkkää lapsensa ihan henkihieveriin. Äitinsä ollut suht normaali, mut miksi äiti sekä miehensä on antaneet kiviksen tehdä tuollaista lapsille vuosia..

Vierailija
48/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap nyt uskalla sanoa mitään vai eikö ole nyt ketjussa?

Vierailija
49/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivikissaäiti on ihan tavallinen skitso av-mamma!

Vierailija
50/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäätävää että hän rääkkää lapsensa ihan henkihieveriin. Äitinsä ollut suht normaali, mut miksi äiti sekä miehensä on antaneet kiviksen tehdä tuollaista lapsille vuosia..

Tää on just hieno esimerkki tilanteen harhaluuloisesta väärinymmärtämisestä. Minusta on toisaalta hauska ajaa tyhmiä omien tulkintojensa pariin. Mitä skitsompia, sen hölmömmän kuvan tulkkaaja itsestään antaa.

Vierailija
51/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on just hieno esimerkki tilanteen harhaluuloisesta väärinymmärtämisestä. Minusta on toisaalta hauska ajaa tyhmiä omien tulkintojensa pariin. Mitä skitsompia, sen hölmömmän kuvan tulkkaaja itsestään antaa.

Siis mitä skitsompi ne hölmöimpien palstalaisten tulkinnat tilanteistani ovat, sen hauskempaa. Ja siis siitä näkee, milloin vastaamassa on todellinen typerys ja milloin välillä ihan fiksuakin porukkaa.

Vierailija
52/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itse asiassa olen kerran aikoja sitten tarjoutunut avuksi siivoamaan, koska välimatka äitihullun kaupunkiin ei ole kovin pitkä. Olin myötämielisempi tuolloin ja ajattelin, että tämä ihminen tarvitsee vain hiukan apua saadakseen elämänsä takaisin raiteilleen. Säälin hänen lapsiaan ja miestäänkin. Jälkimmäisiä säälin yhä, äitihullu sen sijaan... muuttuu silmissäni koko ajan vastenmielisemmäksi, jolla ei ole edes halua hillitä itseään saatikka käyttäytyä paremmin perhettään kohtaan.

Vierailija
53/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä itse asiassa olen kerran aikoja sitten tarjoutunut avuksi siivoamaan, koska välimatka äitihullun kaupunkiin ei ole kovin pitkä. Olin myötämielisempi tuolloin ja ajattelin, että tämä ihminen tarvitsee vain hiukan apua saadakseen elämänsä takaisin raiteilleen. Säälin hänen lapsiaan ja miestäänkin. Jälkimmäisiä säälin yhä, äitihullu sen sijaan... muuttuu silmissäni koko ajan vastenmielisemmäksi, jolla ei ole edes halua hillitä itseään saatikka käyttäytyä paremmin perhettään kohtaan.

Jaa, jos ostan kaikki jouluruuat ja ilmoitan siitä miehelle niin ettei hänenkään tarvitse mennä niitä uudelleen ostamaan ja huolehdin joulupukin ja lahjat lapsille niin hirveän huonosti käyttäydytty?

Mutta soittiko mies ennen aattoa kertaakaan kysyäkseen, mlloin tulen tai mitään? Ei.

Vierailija
54/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis en syytä miestä, ettei soittanut, mutta älkää sitten syytelkö mua perheen pitämisessä tuskissaan.

Vierailija
55/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, veikö pukki kielenne?

Vierailija
56/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siis en syytä miestä, ettei soittanut, mutta älkää sitten syytelkö mua perheen pitämisessä tuskissaan.

No, miksi sinä et soittanut miehelle? Toivottavasti lapsillasi oli ihan kiva joulu kuitenkin. Joku järkevä aikuinen järjestämässä ja luomassa tunnelmaa.

Vierailija
57/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, jos ostan kaikki jouluruuat ja ilmoitan siitä miehelle niin ettei hänenkään tarvitse mennä niitä uudelleen ostamaan ja huolehdin joulupukin ja lahjat lapsille niin hirveän huonosti käyttäydytty?

Mutta soittiko mies ennen aattoa kertaakaan kysyäkseen, mlloin tulen tai mitään? Ei.

Eikö tuo kerro siitä ettei sinua kaivata?

Vierailija
58/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole sama trollimies kuka kirjoittaa nota haisulivaimo tekstejä ja muita pitkiä jaaritusketjuja joissa vastaa itselleen eri ihmisinä. Ehkä trollaamisen lisäksi pyrkimys terapoida itseä, mutta ei ymmärrä että muut ei ole vastuussa hänen onnesta. Ja ei keksityillä tarinoilla saa oikeita neuvoja.

Tämäkin ketju saman kirjoittajan aloitus. Huomionhakuinen persoonallisuushäiriö tai narsismi, veikkaan.

Kyllä tämä äitihullu on valitettavasti todellinen henkilö. Miehensä nimi ja osoite on selvillä samoi kuin muitakin yksityiskohtia. Olenkin pohtinut keinoa ottaa yhteyttä tähän mieheen. Tulisi varmasti järkytyksenä kun etsisi ja lukisi tältä palstalta kaikki vaimonsa kirjoitukset...

Kopioi täältä KKÄ:n kirjoitukset ja laita kirjattuna kirjeenä miehelle.

Vierailija
59/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, miksi sinä et soittanut miehelle? Toivottavasti lapsillasi oli ihan kiva joulu kuitenkin. Joku järkevä aikuinen järjestämässä ja luomassa tunnelmaa.

Minähän soitin, siinä, kun kerroin ruuat ostetun. Toki olisin voinut soittaa uudestaan taas ja taas ja taas, ettei miehen tarvitse tosiaan osoittaa, haluaako viettää joulun kanssani, vaiko eikö. Kun soitin ruuista, mies ainakin ihan ilahtui, eikä ollut yhtään, että ei tarvita niitä. Ehkä mieskin halusi, että mä innokkaana osoitan hirveän haluni tulla jouluksi sinne, mutta sitä ei itselläkään kauheasti ollut, miehestä on alkanut tulla punainen vaate.

Vierailija
60/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole sama trollimies kuka kirjoittaa nota haisulivaimo tekstejä ja muita pitkiä jaaritusketjuja joissa vastaa itselleen eri ihmisinä. Ehkä trollaamisen lisäksi pyrkimys terapoida itseä, mutta ei ymmärrä että muut ei ole vastuussa hänen onnesta. Ja ei keksityillä tarinoilla saa oikeita neuvoja.

Tämäkin ketju saman kirjoittajan aloitus. Huomionhakuinen persoonallisuushäiriö tai narsismi, veikkaan.

Kyllä tämä äitihullu on valitettavasti todellinen henkilö. Miehensä nimi ja osoite on selvillä samoi kuin muitakin yksityiskohtia. Olenkin pohtinut keinoa ottaa yhteyttä tähän mieheen. Tulisi varmasti järkytyksenä kun etsisi ja lukisi tältä palstalta kaikki vaimonsa kirjoitukset...

Kopioi täältä KKÄ:n kirjoitukset ja laita kirjattuna kirjeenä miehelle.

Älkää nyt sentään keillekään ventovieraille laitelko.