Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten auttaa seonnutta ihmistä case -Kivikis*aäiti?

Lähimmäinen
25.12.2017 |

Olen jo pidemmän aikaa lukenut vauva.fi palstalla kirjoittelevan Kivikis*aäidin juttuja.

Olen ilahtunut siitä, miten ihmiset toisensa jälkeen yrittävät herätellä tätä kirjoittajaa ja antaa neuvoja. On kiva huomata, että ihmisissä on aitoa auttamisenhalua. Kiitos siis näistä teille vastaajille.

Mutta kyseisen henkilön keskusteluavaukset ja jankkaukset ovat järkyttäviä. Niitä lukiessa ensin huvittaa ja niitä lukee ihan tirkistelynhalusta, mutta kun niitä lukee enemmän, pystyy muodostamaan aika tarkan kuvan henkilön elämästä. Ja tässä vaiheessa oma huvittumiseni ainakin loppuu.

Hän haukkuu jatkuvasti äitiään, tästä tuskin tarvitaan edes esimerkkiä. Toisaalta kaipaa edelleen äitinsä hyväksyntää ja apua, kuten esimerkiksi kävi tässä joulun tapauksessa, kun KKÄ tunsi olonsa loukatuksi miehensä takia ja haki lohdutusta äidiltään. Hänen käytöksensä äitiään kohtaan on hirveää.

Ilmeisesti KKÄ elää yksin, erossa miehestään ja kahdesta kouluikäisestä lapsestaan. Hänen käytöksensä on hirveää myös miestä ja lapsiaan kohtaa, esimerkkinä vaikka tämä joulu, kun lapset odottavat joulun aloittamista, kuten lahjoja ja ruokaa, mutta KKÄ ei suostu kertomaan koska tulee paikalle. Tällainen kontrolli tuntuu tuottavan KKÄ:lle nautintoa.

Niiden konkreettisten asioiden mukaan, mitä KKÄ on kertonut äidistään, hänen äitinsä vaikuttaa normaalilta äidiltä. En ole nähnyt täällä yhtään tarinaa, missä hänen äitinsä olisi oikeasti toiminut niin väärin, että olisi sen pahempi kuin muutkaan äidit. Esimerkkinä vääryyksistä esimerkiksi lehtien lainaaminen tai että KKÄ joutui leikkimään kylässä olleiden lapsivieraiden kanssa, vaikka ei olisi halunnut. Näiden kertomuksien valossa tuntuukin, että KKÄ.n ongelma on hänessä itsessään. Terapiasta ei ollut apua, koska terapeutti ei lähtenyt KKÄ:n kanssa tekemään hänen äidistään kaiken nykyisen pahan syynä.

Terapia ei siis ole saanut KKÄ havahtumaan, vaan sama jankkaus jatkuu kuukaudesta toiseen. Hyvät neuvot mitä täällä palstalla annetaan lytätään heti. Hänen oma äitinsä ja miehensä eivät ilmeisesti puutu asiaan rankalla kädellä.

Kysymykseni onkin, miten häntä voisi auttaa? Vai onko hän avun ulottumattomissa, jos on niin miksi? Onko jollain omakohtaista kokemusta lähipiiristä, miten tällainen ihminen havahtuisi omaan käytökseensä?

Pakkohan hänessä on olla mukavakin puoli, kun joku on hänen kanssa naimisiinkin mennyt. Ja lapsetkin ovat vielä niin nuoria, että hän ehtisi viettää perheensä kanssa vielä hyviä vuosia, ennen kuin lapset lähtevät kotoa. Mieskin ilmeisesti jollain tasolla välittää KKÄ:stä, koska hän ei ole katkaissut välejä täysin ja jopa paikkailee liiaksikin KKÄ:n käytöstä. Lapset tulevat varmasti saamaan syviä arpia KKÄ:n takia, mutta jos he pystyisivät paikkaamaan niitä vielä, jos KKÄ heräisi käytökseensä?

Tämä keskustelu poistuu täältä varmasti pian, mutta en ole varmastikaan näiden ajatuksieni kanssa yksin. Mistä apua Kivikis*aäidille?

Kommentit (265)

Vierailija
1/265 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohoito suljetulla voisi olla paras hoito. Miehenkin olisi hyvä tietää mitä tämä seko levittää perheestään nettiin.

Vierailija
2/265 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samoilla linjoilla kanssasi. Mutta valitettavasti minusta tuntuu että kukaan ulkopuolinen ei voi häntä auttaa. Hänen pitäisi ensin ymmärtää ja myöntää että edes jotain saattaisi olla ehkä mahdollisesti pielessä hänen omassa toiminnassaan. En ole nähnyt sellaisesta toistaiseksi mitään merkkejä, vaan kaikki on aina ihan kaikkien muiden vika.

Muistuttaa aika paljon siskoani, joka itse havahtui siihen että saattaisi olla syytä tehdä jotain, kun kuuli mitä kaikkea oli tehnyt ensimmäisen kunnollisen psykoosikohtauksensa (en muista oikeaa täsmällistä lääketieteellistä termiä) aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/265 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut, että kivikissaäiti on pakostikin varmasti todella kaunis. Nimittäin se riittää monelle miehelle, vaikka päässä vähän viiraakin. Jos olisi susiruma, niin olisi ilman miestä satavarmasti.

Vierailija
4/265 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja harmi vaan, että noin kauheassa tilanteessa ei enää mikään pieni havahtuminen riitä. Esimerkiksi jos hän ymmärtäisi toimineensa väärin jouluna, mutta sitten jatkaisi tutulla tavallaan elämäänsä. Surullista. Oikeasti surullista, etenkin lasten kannalta. Olisi parempi, jos KKÄ pistäisi välit kokonaan poikki äitiinsä ja lapsiinsa, jos hän ei pysty muuttumaan. Lasten ei kuuluisi kantaa taakkaa KKÄstä.

Vierailija
5/265 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda * 'hipsuun ja vietä mukava 'jou'lu**.

Vierailija
6/265 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut, että kivikissaäiti on pakostikin varmasti todella kaunis. Nimittäin se riittää monelle miehelle, vaikka päässä vähän viiraakin. Jos olisi susiruma, niin olisi ilman miestä satavarmasti.

Enpä usko. Sen mies on sitä varmaan 10 vuotta vanhempi.

Vierailija
7/265 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että mies on omavyväinen narsistihirviö ja kivikissaäiti projisoi pakon sanelemana ongelat äitiinsä.

Vierailija
8/265 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko. Sen mies on sitä varmaan 10 vuotta vanhempi.

Tällä palstalla mulle on avautunut se fakta, että jos nainen on susiruma, se ei kelpaa edes pantavaksi saati parisuhteeseen. Niin väärältä kuin se tuntuukin. Täällä on ollu ketjujaki aiheesta, joissa nämä naiset asian kertovat ja sitä surkuttelevat.

Eli veikkaan edelleen kivikissaäidin olevan todella kaunis, niin kaunis, että se ikäänkuin korvaa kaikki henkiset puutteet.

Vierailija
9/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika siinä kivikissaäidin päässä on? onko hän narsisti?

Vierailija
10/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei me tiedetä

Vierailija
11/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittävän itsekeskeinen jankkaaja. Mikään ei koskaan ole hänen syytään ja kaikki muut ihmiset ovat olemassa vain ja ainoastaan jotta voisivat miellyttää ja palvella häntä. Jos joku sanoo tai tekee jotain poikkipuolista alkaa hirveä ulina ja mesoaminen. Kyllä aika narsistiselta kuullostaa.

Vierailija
12/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ihan samaa,mutta KKÄ on ainakin nykyisessä henk.tilassaan aika avun ulottumattomissa.Ennenkuin hyväksyy vastuun omasta elämästään ja käytöksestään(oli sen alkusyy kuka/mikä tahansa),ei muutosta parempaan voine tapahtua saati sitten paranemista.

Vierailija
13/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole sama trollimies kuka kirjoittaa nota haisulivaimo tekstejä ja muita pitkiä jaaritusketjuja joissa vastaa itselleen eri ihmisinä. Ehkä trollaamisen lisäksi pyrkimys terapoida itseä, mutta ei ymmärrä että muut ei ole vastuussa hänen onnesta. Ja ei keksityillä tarinoilla saa oikeita neuvoja.

Tämäkin ketju saman kirjoittajan aloitus. Huomionhakuinen persoonallisuushäiriö tai narsismi, veikkaan.

Vierailija
14/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hämää kaikkein eniten se, että hän haukkuu äitiään niin hirveän paljon, että luulisi äidin oikeasti olevan ihan hirviö. Kuitenkin kun olen huomannut hänen kertoneen konkreettisia esimerkkejä äitinsä kamalasta ja loukkaavasta käytöksestään, yksikään niistä ei ole mielestäni ollut mitenkään erityisen paha. Suurin osa on tavanomaisia ja normaaleja juttuja, joita omakin äitini on tehnyt ja minusta minulla on ollut erittäin hyvä ja rakastava äiti. En tosin ole kaikkia ketjuja edes lukenut, joten varmaan esimerkkejä on minulta jäänyt huomaamattakin, mutta tuntuu kivikissaäiti loukkaantuvan ihan normaaleista asioista.

Esimerkiksi tämä että äiti on lainannut jotain vanhoja heppalehtiä serkkutytölle. Mun äiti pisti kokonaan kiertoon minun vanhoja Hevoshulluja, jotka olin jo moneen kertaan lukenut ja hän teki niin säännöllisesti. En ole koskaan vetänyt hernettä nenään siitä. Tai että pitää leikkiä kylään tulleiden lasten kanssa, juu, niin piti minunkin. Eikö se kuulu normaaleihin käytöstapoihin että viihdytetään vieraita?

Viime kesänä kivikissaäidin äiti oli ollut yhtenä päivänä hoitamassa heillä lapsia ja siivonnut samalla. Sitten kun hän kivikissaäidin tultua kotiin kyseli, että missä heillä säilytetään joitain tavaroita, joille ei ollut siivotessa löytänyt paikkaa, kivikissaäiti suuttui "turhasta ja loukkaavasta" utelusta ja raivosi siitä palstalla kolme päivää. Minä luin sitä ketjua ihan järkyttyneenä. Siis kai nyt jokainen tajuaa, että ei se äiti ainakaan mitään pahaa tarkoittanut? Tai niin ainakin luulin, siitä ketjusta opin, että tuo kysely oli kivikissaäidin silmissä suunnilleen hirvein asia mitä toiselle voi tehdä.

Vierailija
15/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole sama trollimies kuka kirjoittaa nota haisulivaimo tekstejä ja muita pitkiä jaaritusketjuja joissa vastaa itselleen eri ihmisinä. Ehkä trollaamisen lisäksi pyrkimys terapoida itseä, mutta ei ymmärrä että muut ei ole vastuussa hänen onnesta. Ja ei keksityillä tarinoilla saa oikeita neuvoja.

Tämäkin ketju saman kirjoittajan aloitus. Huomionhakuinen persoonallisuushäiriö tai narsismi, veikkaan.

Kyllä tämä äitihullu on valitettavasti todellinen henkilö. Miehensä nimi ja osoite on selvillä samoi kuin muitakin yksityiskohtia. Olenkin pohtinut keinoa ottaa yhteyttä tähän mieheen. Tulisi varmasti järkytyksenä kun etsisi ja lukisi tältä palstalta kaikki vaimonsa kirjoitukset...

Vierailija
16/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ehtinyt jouluna palstailemaan, joten kivikissan joulusekoilut ovat menneet täysin ohi. Löytyykö ketjuja jostain tai haluaisiko joku raportoida tarkemmin, mitä on tapahtunut?

Vierailija
17/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ehtinyt jouluna palstailemaan, joten kivikissan joulusekoilut ovat menneet täysin ohi. Löytyykö ketjuja jostain tai haluaisiko joku raportoida tarkemmin, mitä on tapahtunut?

Eipä juuri mitään uutta. Eilen skitsoili taas yksinpuheluna monta kymmentä sivua siitä kuinka äiti oli "loukannut", kun itse asiassa äiti oli vain myötäillyt tätä ihmisp*rsettä. Lapsiaan oli kiusannut ja kiduttanut panttaamalla tietoa siitä, että koska joulunviettoon ryhdytään. Ällöttävä itsensä siis.

Vierailija
18/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on ihan väärät faktat joihin nojaudutte. Esim. ap mikä tää juttu on, että mä vedätin perhettä lahjojen ja ruokien kanssa menemättä sinne? Millaista tietoa siitä, mitä ja miten asiaa olimme mieheni kanssa hoitaneet/sopineet sulla on?

Vierailija
19/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisekseen, tajusin juuri, että mieheni loukkasi minua väittämällä, että mä kiusaan mun lasta puhelimessa, jossa lohdutin lastani. Enkö mä saa siis loukkaantua ollenkaan?

Vierailija
20/265 |
26.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ei voi parantaa.