Saako teillä kotoa muuttaneet yhä lahjoja?
Ihan lapsellista valitusta, mutta ainoana kotoa muuttaneena "lapsena" on toisten joulupakettien katsominen aina yhtä tuskaa. Kun äiti, isä ja sisarukset avaavat paketeista puhelimia, korvakoruja, pyjamia, lahjakortteja jne. sain itse Pandan suklaarasian ja lapaset.
Tiedän että joulu on lasten ja perheen juhla, yhdessäoloa ja muuta, mutta silti tulen aina jotenkin surulliseksi. Ei minulla parikymppisellä paljon rahaa jää vuokran ja ruoan jälkeen käytettäväksi. Kymmenien eurojen junaliputkin kotiin tuntui isolta rahalta. Olisi ollut mukava saada edes jotain muuta.
Rahasta ei ole kiinni. Vanhempien periaate jota nyt ensimmäisenä sovelletaan minuun, eli esikoiseen. Kotoa kun on muutettu, pitää pärjätä kuulemma itse. Koitan tässä näyttää iloista naamaa kun sisko esittelee uusia meikkejään ja merkkilaukkuaan.
Tahtoisin lähteä takas kämppääni jo nyt.
Kommentit (106)
Muutin yli 30 vuotta sitten kotoa pois, mutta edelleen saan lahjan tai pari jouluna vanhemmiltani, samoin kuin mieheni ja lapseni heiltä saavat.
Vierailija kirjoitti:
Milloin se lapsille lahjojen ostaminen sitten lopetetaan? Saatteko te viisikymppiset vielä vanhemmiltanne lahjoja? Itse en odota saavani pienistä eläkkeestä ostettuna vanhemmilta mitään lahjoja. Pärjään omillani. Itse vien äidille joulukukan. Mun kielestä lapset lahjijaat, ruokitaan ja puetaan kunnes pärjäävät, eli noin 25v asti-sitten saavat vuorostaan muistaa vanhempiaan seuraavat 25v kunnes aika jättää vanhemmista. Reilua.
Olen 44 ja sain tänäkin jouluna lahjaksi rahaa. Oma äitini sai omaltaan vielä lähempänä eläkeikää kunnes mummon pään pehmitti alzheimer. Meillä on näin jokainen sukupolvi pärjännyt piirun verran paremmin kuin edellinen.
Saa tottakai, vanhemmat yleensä pyytelee viimeistään joulukuun alussa lahjatoivelistan kaikilta sisaruksilta johon saa kirjoitella toivomuksia max. 200€ budjetilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin se lapsille lahjojen ostaminen sitten lopetetaan? Saatteko te viisikymppiset vielä vanhemmiltanne lahjoja? Itse en odota saavani pienistä eläkkeestä ostettuna vanhemmilta mitään lahjoja. Pärjään omillani. Itse vien äidille joulukukan. Mun kielestä lapset lahjijaat, ruokitaan ja puetaan kunnes pärjäävät, eli noin 25v asti-sitten saavat vuorostaan muistaa vanhempiaan seuraavat 25v kunnes aika jättää vanhemmista. Reilua.
Olen 44 ja sain tänäkin jouluna lahjaksi rahaa. Oma äitini sai omaltaan vielä lähempänä eläkeikää kunnes mummon pään pehmitti alzheimer. Meillä on näin jokainen sukupolvi pärjännyt piirun verran paremmin kuin edellinen.
Olen 50v ja saan lahjan vanhemmiltani. Lahjakortteja yleensä 50-100€
Totta kai saamme ja annamme myös. Minä ja sisarukseni puolisoinemme olemme viidenkympin molemmin puolin ja vanhemmat kaikki hyvätuloisia eläkeläisiä. Omilla vanhemmillani esim. on molemmilla parempi eläke kuin minulla ja miehelläni palkka. Lahjat eivät kalliita, mutta ajatuksen kanssa hankittuja tai tehtyjä.