Saako teillä kotoa muuttaneet yhä lahjoja?
Ihan lapsellista valitusta, mutta ainoana kotoa muuttaneena "lapsena" on toisten joulupakettien katsominen aina yhtä tuskaa. Kun äiti, isä ja sisarukset avaavat paketeista puhelimia, korvakoruja, pyjamia, lahjakortteja jne. sain itse Pandan suklaarasian ja lapaset.
Tiedän että joulu on lasten ja perheen juhla, yhdessäoloa ja muuta, mutta silti tulen aina jotenkin surulliseksi. Ei minulla parikymppisellä paljon rahaa jää vuokran ja ruoan jälkeen käytettäväksi. Kymmenien eurojen junaliputkin kotiin tuntui isolta rahalta. Olisi ollut mukava saada edes jotain muuta.
Rahasta ei ole kiinni. Vanhempien periaate jota nyt ensimmäisenä sovelletaan minuun, eli esikoiseen. Kotoa kun on muutettu, pitää pärjätä kuulemma itse. Koitan tässä näyttää iloista naamaa kun sisko esittelee uusia meikkejään ja merkkilaukkuaan.
Tahtoisin lähteä takas kämppääni jo nyt.
Kommentit (106)
Kylläpä on karmeat vanhemmat. Minulla on kolme aikuista lasta ja kaikille ostan useampia joululahjoja. Työssäkäyvät kolmekymppiset saivat kumpikin lahjoja noin 250 eurolla, nuorin opiskelee vielä ja hän sai lahjoja noin 350 eurolla. Nuorin elää opintotuella, joten ostin hänelle hieman enemmän lahjoja, mm. lämpimän takin. Ostan lahjoja myös vanhemmilleni, miehelleni ja miehen lapsille. En usko, että kenellekään on jäänyt paha mieli saamistaan lahjoista.
Olen itsekin saanut paljon ihania lahjoja läheisiltäni.
Vierailija kirjoitti:
Joo, näin olen kavereiltakin ymmärtänyt että saavat yhä lahjoja. Vanhemmat oli kieltänyt myös mummoa ja pappaa ostamasta minulle lahjaa, koska se on heidän periaatteita vastaan.
Vähän kyllä harmittaa, vaikka aiempien joulujen perusteella osasin varautua. Melkein tekisi mieli livahtaa kauppaan ostamaan itselle jotain kivaa, vaikka pitäisikin sitten säästää muusta. :(
Joulupöytä ja ruoat oli kuitenkin ihan tasapuoliset, kuten ennenkin.
-ap
No tuo kyllä kuulostaa minusta jo vähän siltä, että vanhemmilla on jotain sua vastaan... itse kyllä lähtisin ajoissa muualle viettämään kivemman loppujoulun, ja jos kysyvät syytä niin voi sanoa ihan suoraan, että tuntui pahalta kun sut yksin jätetään ulkopuolelle. Muinakin jouluina sitten voiki vaikka keksiä kivempaa ohjelmaa.
Se, että kieltää muitakin ostamasta lahjoja, on kyllä jo tahallista, sadistista kiusaamista. Siinä ei ole kyse omista periaatteista vaan siitä, että halutaan että aplle tulee paha mieli :(.
Ei täysi-ikäiselle lahjan antaminen ole mikään pärjäämiskysymys, vaan se, että haluaa lahjoa toista.
18-vuotias tyttäreni muutti elokuussa pois kotoa, ja nyt jos koskaan on ihana antaa hänelle lahjoja. Ja toki lahjoin hänen avokkiaan myös. Ostin heille lahjakortin ruokakauppaan, tuoksut, lahjakortteja muihin kauppoihin jne. Voi että olivat iloisia. Ja ostin lahjat, koska tykkään ostaa lahjoja. Ne tulee suoraan mun sydämestä.
Kyllä meillä kotoa muuttaneetkin saavat lahjoja, mutta ne ovat enemmän tuota kirja ja suklaarasia ja villasukat meininkiä. Jos nyt tiedän, että jotain erityisesti tarvitsevat, saatan antaa rahana pienen panostuksen. Autetaan tarpeessa läpi vuoden, ei se joulusta riipu.
En kyllä tiedä, miksi se suklaarasia ja lapaset olisi jotenkin huono lahja sinulle? Sellaisia ne aikuisten lahjat nyt yleensä tuppaavat olemaan.
On ne meillä jo vähän pienentyneet. Toinen lapsista käy töissäkin opiskelujen ohessa. Jotain pientä jouluna ja joulun jälkeen sitten sponssaan vähän vaateostoksissa. Kumpikin sanoo, ettei ole järkeä ostaa vaatteita ennen joulua, kun alennuksesta saa niin paljon edullisemmin. Toiselle maksetaan matkat. Työssä käyvä asuu samalla paikkakunnalla n. 5 km päässä lähellä oppilaitostaan ja hänet haetaan joulun viettoon.
Ap käytkö töissä vai opiskeletko? En odottaisi vanhemmilta lahjoja enää siinä vaiheessa kun on valmistunut ja vakituisessa työssä.
Ehdottomasti saa! Meillä periaate, että kun on "aikuinen" (mun tapauksessani kun sain oman lapsen) niin paketit vähenee siihen pariin toivottuun lahjaan (ihan kunnon lahjoja siis) ja mun "lahjabudjetti" menee mun lapsiin, mutta sitä ennen sain aina ihan samalla tavalla kuin pikkusisarenikin.
Ei minusta oikein ole aikuisen tapa laskea paketteja. Tottakai lahjat aikuisten kesken ovat arkisempia kuin lapsille.
Minulla asuu kaksi lasta omillaan ja kaksi vielä kotona. Poismuuttaneita tuen kyllä jatkuvasti, autan heitä hankkimaan astioita, kodinkoneita, kalliimpia vaatehankintoja, olen joskus jonkun laskun maksanut jne. Mutta jouluna lahjat ovat paljon taviksempia kuin nuoremmille.
Jotain luonnollisesti hankimme.
Vierailija kirjoitti:
Outoa...
Ostitko itse muille lahjoja?
En ole ap, enkä ole pyytänyt mitään lahjoja enkä ole pyytänyt saamaan mitään koskaan jouluna. Silti vanhempani, sukulaiset ja osa ystävistä niitä ostelee vaikka tietävät ettei minulla ole mitään antaa. Vanhempani lähinnä sen takia, kun olen heitä autellut. Muut ostavat kai kun haluavat. Kyllä minulle lahjoja tärkeämpää on jouluruoka ja perhekeskeinen aika. Muut ovat sitten kylkiäisiä. Silti mielestäni ap:n vanhempien ajatusmaailma on ihmeellinen. Miten sitten kun muut muuttavat, kohdellaanko heitä samoin?
Kyllä meillä annetaan ja saadaan lahjoja. Eikä ole väliä sillä että asuuko kotona vai ei. Tosin jos rahat on jollain tiukilla niin silloin ei mitään kovin kallista voi tietenkään ostaa. Mutta en mäkään ap:n vanhempia ymmärrä.
Halvat hanskat ostin lahjaksi, koska minulla oli tilillä vain 1200 euroa ennen joulua ja pojalla 4600 euroa omien sanojensa mukaan.
Toivottavasti ei saanut traumoja, kun en laittanut kolmasosaa tilini saldosta hänen lahjaansa, vaan yritin satsata kotona asuvien lahjoihin enemmän.
Voi että tuli paha mieli aloittajan puolesta :( en ymmärrä tuollaisia vanhempia. Omat, jo parikymppiset lapset, ovat muuttaneet pois kotoa ja todellakin muistamme heitä. Tasapuolisia olimme silloinkin, kun kumpikin asui kotona, toinen muutti pois ja nuorempikin muutti. Kotimatkat maksamme aina, se on yksi porkkana, millä houkuttelemme lapsia käymään. Ap, säästä ensi vuonna rahasi ja osta itsellesi mieleinen lahja, vanhempasi eivät ole lahjoja ansainneet.
Mä en ymmärrä ap:n vanhempien "periaatetta" eli miksi ostivat kuitenkin sen suklaarasian ja lapaset jos pitää "pärjätä omillaan"? Eikö juuri tuollaisia saa itsekin ostettua? Ja miksi sekaantuvat siihen mitä isovanhemmat ostaa? Kukaan lapsenlapsista kun ei asu isovanhempien taloudessa, niin heille kaikki on "kodin ulkopuolisia" lapsia, varsinkin kun kukaan heistä ei vielä tienaa rahoja elämiseensä.
Onko myös niin että ap:n vanhemmat eivät osta lahjaa esim. ystävälle tai sisarukselle joka täyttää 50v tai sukulaistyttö menee naimisiin tai sukulaispoika pääsee ylioppilaaksi mutta asuu opiskelijakämpässä?
Miten se "omillaan pärjääminen" liittyy johonkin merkkilaukkuihin? Kaikki pärjää ilman merkkilaukkua.
Saitko ap yhtä kalliita lahjoja kun asuit kotona kuin nyt 15v sisaruksesi?
Me ostamme lapsillemme joululahjoja.
Syksyllä on monissa liikeissä/verkkokaupoissa ale-myyntejä ja teen niistä paljon joululahjaostoksia.
.
Tänä jouluna esim. tytär 44v sai neuleen, neuletakin ja kuntoiluasun (kaikki merinovillaa), pari pitkähihaista puseroa, pehmoisen aamutakin ja pyjaman, nahkakäsineet ja Bossin ja Lancomen lahjapakkaukset.
.
Lapsenlapsille ostan heidän mielimerkkien paitoja, huppareita, verkkareita ym. sekä tarpeellista kosmetiikkaa ja hiustuotteita. Vanhin lapsenlapsista muuttaa pian opiskelemaan, joten hän sai lisäksi keräilemäänsä astiasarjaa.
Lapsena muistan että saatiin saman verran leluja kaikki. Mitä vanhemmaksi kasvoin, sitä vähemmän sain aina verrattuna pikkusisariin. Mutta vasta kotoa muuton jälkeen suhde oli näin epäreilu - laukku vs suklaarasia, 200€ lahjakortti vs lapaset.
En tiedä mikä lienee tuon periaatteen takana. Kun seurustelin, jopa poikaystävän vanhemmat muisti enemmän kuin porukoilta saadut villasukat.
Matkoja kotiin ei ole koskaan maksettu. Siksi ei ole montaa kertaa vuodessa varaa opintotuella tulla käymään.
-ap
Minun vanhempani ostavat lahjoja lapsettomille aikuisille lapsilleen. Lapsellisten lahjaetuus näköjään siirtyy heidän lapsille. Ei kaivele yhtään. Meitä on monta sisarusta, lapsenlapsiakin liuta ja vanhempani pienituloisia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena muistan että saatiin saman verran leluja kaikki. Mitä vanhemmaksi kasvoin, sitä vähemmän sain aina verrattuna pikkusisariin. Mutta vasta kotoa muuton jälkeen suhde oli näin epäreilu - laukku vs suklaarasia, 200€ lahjakortti vs lapaset.
En tiedä mikä lienee tuon periaatteen takana. Kun seurustelin, jopa poikaystävän vanhemmat muisti enemmän kuin porukoilta saadut villasukat.
Matkoja kotiin ei ole koskaan maksettu. Siksi ei ole montaa kertaa vuodessa varaa opintotuella tulla käymään.
-ap
Onko pikkusisarusten lahjat vähentyneet kun he ovat varttuneet? Vai alettiiko pelkästään sinua jostain syystä syrjiä? Onko sinulla sama isä kuin pikkusisaruksilla?
Joo, näin olen kavereiltakin ymmärtänyt että saavat yhä lahjoja. Vanhemmat oli kieltänyt myös mummoa ja pappaa ostamasta minulle lahjaa, koska se on heidän periaatteita vastaan.
Vähän kyllä harmittaa, vaikka aiempien joulujen perusteella osasin varautua. Melkein tekisi mieli livahtaa kauppaan ostamaan itselle jotain kivaa, vaikka pitäisikin sitten säästää muusta. :(
Joulupöytä ja ruoat oli kuitenkin ihan tasapuoliset, kuten ennenkin.
-ap