Saako teillä kotoa muuttaneet yhä lahjoja?
Ihan lapsellista valitusta, mutta ainoana kotoa muuttaneena "lapsena" on toisten joulupakettien katsominen aina yhtä tuskaa. Kun äiti, isä ja sisarukset avaavat paketeista puhelimia, korvakoruja, pyjamia, lahjakortteja jne. sain itse Pandan suklaarasian ja lapaset.
Tiedän että joulu on lasten ja perheen juhla, yhdessäoloa ja muuta, mutta silti tulen aina jotenkin surulliseksi. Ei minulla parikymppisellä paljon rahaa jää vuokran ja ruoan jälkeen käytettäväksi. Kymmenien eurojen junaliputkin kotiin tuntui isolta rahalta. Olisi ollut mukava saada edes jotain muuta.
Rahasta ei ole kiinni. Vanhempien periaate jota nyt ensimmäisenä sovelletaan minuun, eli esikoiseen. Kotoa kun on muutettu, pitää pärjätä kuulemma itse. Koitan tässä näyttää iloista naamaa kun sisko esittelee uusia meikkejään ja merkkilaukkuaan.
Tahtoisin lähteä takas kämppääni jo nyt.
Kommentit (106)
Totta kai saan joululahjoja vanhemmiltani vaikka olen 35 v ja muutin pois kotoa 16 vuotta sitten.
Vanhemmat saavat myös lahjoja minulta.
Toki saa. Vanhemmillasi on pölöt periaatteet.
Outoa...
Ostitko itse muille lahjoja?
Vaikka olisikin lapsellista, niin itse lähtisin jo omaan asuntooni. Hakisin kaupasta porkkanalaatikkoa ja laittaisin tv:n päälle ja söisin ne joulusuklaat.
Mielestäni aika outo tapa vanhemmiltasi eriarvottaa teidät lapset noin. Montako vuotta menee,että seuraava sisaruksesi muuttaa pois kotoa?
Mielestäni mitä vanhemmaksi tulee, niin sitä vähemmän saa ja tarvitsee lahjoja,mutta silti jotain olisi kiva saada. Vaikka s-ryhmän lahjakortti ennemmin kuin se merkkilaukku jne.
Kertoivatko vanhempasi etukäteen ettet saa lahjoja?
Tietysti sain, ihme periaatteita. Tietysti pitää pärjätä omillaankin mutta ei lahjoilla ole mitään tekemistä sen kanssa. Sain tukea vanhemmilta jonkunverran kotoa pois muuttamisen jälkeenkin. Olen tietysti kiitollinen siitä.
Tottakai saa!
Kotoa pois muuttaneille nuorille ostan tarpeellisia tavaroita, myös esim. lahjakortteja (nyt tyttärelle joogaan).
Myös herkkukassit, jotka sisälsivät mm. pähkinöitä, kahvia, teetä, auringonkukansiemeniä ja kurpitsansiemeniä, ym. ym. tuntuivat mieluisilta.
On outo systeemi vanhemmillasi. On ihan luonnollista että tuollaisesta pahoittaa mielensä.
Tottakai saavat. Minäkin saan, vaikka olen muuttanut omilleni melkein 30v sitten.
Kyllä saa. Vanhemmat muistavat meitä lapsia niin syntymäpäivänä kuin jouluna, samoin me heitä.
Meillä on aina annettu vain pieniä lahjoja. Siinä ei ole tehty eroa, asuuko kotona vai ei. Jos mulla olisi tuollaiset vanhemmat, viettäisin ihan oman joulun.
Seuraavaksi vanhin sisarukseni on 15-vuotias, eli asuu varmaan vielä ainakin kolme vuotta kotona.
Kyllä tuo lahjojen määrä oli tiedossa, sama homma nyt ne pari joulua mitä olen omillani asunut. Eli ei tullut yllätyksenä. Itse ostin koko perheelle yhteiseksi suklaa- ja pähkinälajitelman. Äidille ja isälle pienet omat lahjat, tyyliä käsirasvaa.
Toivoin itse heijastinliiviä pimeälle. Ostan varmaan sitten itse välipäivinä.
-ap
Voi sinua. Lämpöinen jouluhalaus täältä!
Itselläni on jo kaksi lasta muuttaneet pois kotoa, suunnilleen ikäisiäsi molemmat, mutta kyllä mä edelleen heillekin ostan lahjoja jouluksi. Olen todella tiukilla rahallisesti, mutta kyllä mä silti lapsilleni pyrin jouluksi edes yhdet lahjat ostamaan. Ja ihan jotain sellaista, joka on vähän "luksusta", jota eivät pystyisi omista rahoistaan välttämättä ostamaan kun opiskelevat vielä. Vaikka jotain kalliimpaa kosmetiikkaa tms. Ei mitään satasien lahjoja kuitenkaan, mutta eivät he sellaisia toki odotakaan.
Kyllä lapseni ovat mulle lapsia edelleen, riippumatta heidän iästään. Ja vaikka omillaan pärjäävätkin, niin miten se jouluun vaikuttaa? Ihan samalla tavalla mä ostain esim omille vanhemmilleni joululahjat, vaikka heillä on paljon parempi rahatilanne kuin mulla.
Vanhemmillasi on todella kurja periaate. Älä välitä siitä. Ensi vuonna laita joka kuukausi rahastasi vähän säästöön, ja osta sitten jouluna itsellesi niillä rahoilla jotain superihanaa! Olisiko sinulla vaikka jotain ystäviä, joiden kanssa voisit nyt tämän loppujoulun viettää? Olet nyt kuitenkin käynyt tapaamassa vanhempiasi, niin nyt voit olla sen verran itsekäs, että vietät loppujoulun vain itseäsi ajatellen. <3
Mukavaa joulua sinulle!
Onpas vanhemmillasi tylyt periaatteet. Lahjoja annetaan, koska halutaan muistaa ja ilahduttaa toisia ihmisiä.
Meidän opiskelija 20v sai kyllä ihan samalla lailla lahjoja kuin kotona asuvat teinitkin. Toki enemmän käyttötavaraa, astioita ym. kun vasta syksyllä muutti omaan asuntoon ja niitä nyt sattui toivomaan.
Saan kyllä itsekin vielä vanhemmilta joululahjan, vaikka ikää jo 45v.
Tuli paha mieli ap:n puolesta enkä ihmettele jos tekee mieli lähteä omaan asuntoon takaisin.
Normaalit vanhemmat (jos heillä suinkin on varaa) maksavat opiskelevan nuoren junaliput kotona käyntiä varten, antavat lahjoja tasapuolisesti ja työntävät vielä ruokakassin mukaan. Ap, vanhempasi eivät ole normaaleja, vaan jollain lailla luonnehäiriöisiä.
Suosittelen, että seuraavan joulun vietät itseksesi tai ystävien seurassa, ja ostat junalippurahoilla itsellesi jotain kivaa :).
Totta kai saa! Lapsemme ovat saman arvousia riippumatta siitä, missä asuvat. Tytär 19 v. muutti omilleen lokakuussa, poika 14 v. asuu tietty kotona. Molemmat saivat meiltä vanhemmilta saman arvoiset lahjat. Tytär viettää joulun (2 vkoa) Floridassa ja valitsi joululahjan sijaan käyttörahaa matkalleen (600 €) ja poika sai haluamaansa elektroniikkaa yms. samalla summalla. Muuta eivät meiltä saaneet. Isovanhemmilta jotain pientä (tytär sai lähinnä kotiinsa kaikkea tarpeellista). Muille aikuisille emme lahjoja istele, panostamme jouluna lapsiin. Kummilapset saivat 50 rahana tai lahjakorttina haluamaansa liikkeeseen.
Ja synttärilahjat ostamme myös tasapuolisesti. Niin kauan kuin henki meissä pihisee 😂 Tosin lahjat ja niiden arvot varmaan muuttuvat, kun lapsillekin ikää karttuu.
Tottakai saa. 30-vuotias ja 7 lahjaa. On kyllä ainokainen 😊
Olen asunut yli 10v omillani ja aina olen saanut lahjoja. Myös niinä vuosina joina en ole ollut jouluna vanhemmillani.
Miksi maksaa itsensä kipeäksi siitä, että pääsee katsomaan kun toiset availevat paketteja? Sadistiset vanhemmat. Ja sisaruksetkin ihan pokkana esittelevät sinulle saaliitaan?
Sinuna viettäisin joulut jatkossa muualla.
Saa,mutta lahjat on kyllä kaikille sukat ja lapaset-tasoa.