Paskin joulu ikinä (olenko liian pinnallinen?)
Itse kulutin säästöistäni, veronpalautukseni sekä palkkaani muiden lahjoihin. Ei siinä mitään, tultiin anoppilaan ja ilmoittivat heti etteivät panostaneet lahjoihin - sain vihreitä kuulia mitä vihaan. Minä ostin heille Vepsäläiseltä päiväpeiton sekä suklaapuodista suklaakonvehteja.
Se mikä harmittaa eniten.. Miehen kanssa sovittiin että lahjoihin 300€. Tämä oli ok ja tuossa lahjoja availessa katsoin että jaha, mulle yks paketti. Kirjekuori. Avaan ja alan itkemään - matkalahjakortti kortti norwegia ilme?!?! Siis 10000 pisteen lahjakortti eli 100€ matkalahjakortti "kun sä olet halunnut Eurooppaan reissuun".. En ole ikinä sanonut että haluan Eurooppaan, ainoastaan että haluan aurinkomatkalle Thaimaahan. Itkin koska itse olin ostanut vaikka mitä kivaa, kaikkea mistä mies on puhunut mitä tarvitsee ja mille on käyttöä. Rahasta ei olisi ollut pulaa, ja tiesi että pyysin yhtä laukkua mikä maksaa 312€ mutta ei ostanut koska "mitä sä sillä olisit oikeesti tehnyt".. Mä olen vaan itkenyt, itse panostin ja mietin kaikille mitä tarvitsevat ja ovat puhuneet mitä tarvitsevat. Itse saan matkalahjakortin millä en tee mitään, karkkeja mitä vihaan. Olen toisessa huoneessa missä muut koska oikeasti pahoitin mieleni koska mieheni on halunnut Eurooppaan, en minä ikinä.
Olenko oikeasti sekaisin päästäni vai miksi pahoitin mieleni näin? :'(
Kommentit (152)
Minä en edes osaisi ottaa kalliita lahjoja nolostumatta vastaan. Ei tulisi mieleenikään loukkaantua lahjasta. Sinun kannattaisi opetella ostamaan ja ottamaan vastaan halvempia lahjoja, niin osaisit olla kiitollisempi ja sinulle jäisi rahaa ostaa omilla rahoilla mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Norwegianin 10 000 pistettä on 1000 EUR eikä 100!
Tää vaikuttais olevan totta. Norwegianin sivuilla sanotaan, että yksi piste vastaa lentoja ostettaessa yhtä norjan kruunua ja 10 000 NOK on tällä hetkellä noin 1091 euroa.
Ymmärrän, että pahoitit mielesi. Minäkin pahoitin viime jouluna.
Olin hoitanut kaiken, siivoukset ja ruuat ja lahjat lapselle ja miehelle ja molempien suvuille ja lapsen kummeille. Olin sanonut miehelle selkeästi useammankin jutun, mitä itse toivoin (ajattelin, että siitä sitten voi valita kun antaa paljon vaihtoehtoja). Annoin miehellekin monta lahjaa, myös vanhempani ja siskoni antoivat hänelle lahjat. Miehen suku ei ole koskaan lahjonut minua, mikä on täysin ok eikä yhtään harmittaisi, jos mies itse sitten ymmärtäisi antaa lahjoja. Mutta kun ei. Hän ei ostanut ensimmäistäkään asiaa, jota olin häneltä toivonut. Sen sijaan sain häneltä yhden kaulakorun, josta olin korulehteä selatessani maininnut, että EN tykkää siitä.
Pahoitin mieleni. Avasin oman pakettini ja toisen, jonka sain vanhemmiltani. Sitten loppuajan katselin, kun muut availivat posket punoittaen lahjojaan. Asia ryöpsähti esiin ennen äitienpäivää, kun mies kysäisi, mitä mahdan haluta lahjaksi. Tulikin esiin sen verran pontevasti, että mies taatusti tajusi, että se oli kytenyt sisälläni kaikki ne kuukaudet.
Tänä jouluna sain viisi lahjaa, kaikki sellaisia, joita olin toivonut.
Vaikka kuinka olisi aikuinen, kyllä se joululahjan antamisessa näkyy, miten ns. läheiset arvostavat ja huomioivat ja miten pitävät tärkeänä. Siitähän siinä on kyse eikä varsinaisesti rahallisesta arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että pahoitit mielesi. Minäkin pahoitin viime jouluna.
Olin hoitanut kaiken, siivoukset ja ruuat ja lahjat lapselle ja miehelle ja molempien suvuille ja lapsen kummeille. Olin sanonut miehelle selkeästi useammankin jutun, mitä itse toivoin (ajattelin, että siitä sitten voi valita kun antaa paljon vaihtoehtoja). Annoin miehellekin monta lahjaa, myös vanhempani ja siskoni antoivat hänelle lahjat. Miehen suku ei ole koskaan lahjonut minua, mikä on täysin ok eikä yhtään harmittaisi, jos mies itse sitten ymmärtäisi antaa lahjoja. Mutta kun ei. Hän ei ostanut ensimmäistäkään asiaa, jota olin häneltä toivonut. Sen sijaan sain häneltä yhden kaulakorun, josta olin korulehteä selatessani maininnut, että EN tykkää siitä.
Pahoitin mieleni. Avasin oman pakettini ja toisen, jonka sain vanhemmiltani. Sitten loppuajan katselin, kun muut availivat posket punoittaen lahjojaan. Asia ryöpsähti esiin ennen äitienpäivää, kun mies kysäisi, mitä mahdan haluta lahjaksi. Tulikin esiin sen verran pontevasti, että mies taatusti tajusi, että se oli kytenyt sisälläni kaikki ne kuukaudet.
Tänä jouluna sain viisi lahjaa, kaikki sellaisia, joita olin toivonut.
Vaikka kuinka olisi aikuinen, kyllä se joululahjan antamisessa näkyy, miten ns. läheiset arvostavat ja huomioivat ja miten pitävät tärkeänä. Siitähän siinä on kyse eikä varsinaisesti rahallisesta arvosta.
Olen niin onnellinen siitä, että me olemme sopineet, ettei aikuiset osta lahjoja toisilleen! Siis toki autan lapsia ideoimaan ja ostamaan jotain kivaa miehelle, tyyliin poika osti kala-vaa’an kun he käyvät yhdessä uistelemassa jne. Ja mummoille joku suklaa ja kirsikkalikööri tms. Mutta me aikuiset ostamme mitä haluamme itsellemme silloin kun sen tarvitsemme hmja jouluna hemmottelemme hyvillä ruoilla ja viineillä yms.
(Tosin mies viime vuonna osti meille yhteiseksi joululahjaksi Barcelonan matkan, mutta se oli sellainen ’tuli mieleen et tää olis kiva’ eikä mikään pakkolahja ❤️)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää vaikuttais olevan totta. Norwegianin sivuilla sanotaan, että yksi piste vastaa lentoja ostettaessa yhtä norjan kruunua ja 10 000 NOK on tällä hetkellä noin 1091 euroa.
Ehkä tämä oli oikein suunniteltu twist tähän joulusatuun? Ap siellä hissukseen odotellut että joku huomaa?
Ja voi sitä iloa ja onnea ja pahoittelua kun väärinkäsitys selviää!
Ihan kuin saduissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä oli oikein suunniteltu twist tähän joulusatuun? Ap siellä hissukseen odotellut että joku huomaa?
Ja voi sitä iloa ja onnea ja pahoittelua kun väärinkäsitys selviää!
Ihan kuin saduissa.
No siinä vois olla ideaa huomiseksi jatkoksi.
Kolmensadan euron laukku? Eihän sellaisia käytä kuin tyhjäpäät :D
Mulla jäi harmittamaan toisin päin. Tiesin kyllä, että mun ja miehen hankkimat lahjat tulee olemaan pienempiä kuin muiden. Minä saan korotettua työmarkkinatukea omaehtoisen opiskelun takia ja mies palkkatukea. Veli käy töissä, samoin toinen ja avokkinsa opiskelee. Äitikin normipalkkaa saa. Jotenkin jäi oikein hävettämään. Saatiin/sain niin ihania asioita.
Ostettiin toiselle veljelle popcorn-kone ja kelloradio, toiselle + avokilleen voileipägrilli. Meidän äidille laitettiin kaksi cd:tä ja 20€:n lahjakortti. Itse sain äidiltä satasen lahjakortin samaan kauppaan, johon ostettiin hälle lahjakortti. Jotenkin tuntui, että en voinut antaa muille sitä, mitä itse sain. Vaikka kyllä kaikki eilen kiittelivät. Muillekin oli meiltä lahjuksia, osan tein itse, kun käsitöitä teen. Mm. kaulahuivin ja pari kaulakorua. Toivottavasti ovat tykänneet.
Mulle on aina ollut tärkeä yrittää luoda muiden joulusta hyvä ja keksiä hyviä lahjoja. Nyt vaan sattui p***a kuukausi sähkälaskuineen yms. ja oli vähän vähemmän, mitä laittaa lahjoihin. Onneksi kotona sitten ruuat onnistui..
Ihana miten ihmisten aivot oli ahmimisesta täynnä, kun tähän lankesivat 😄
Önk önk. Ihan samalla tavalla täällä langetaan jokaiseen ketjuun kakkelia jauhattamaan, aika turhaa on tällaisella saitilla päätään vaivata sillä onko joku aloitus todenperäinen vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoja ei ole tarkoitus antaa niin että odottaa itse saavansa samanarvoista takaisin. Anna mitä tahdot omien varojesi mukaan. Lahjoja pitäisi antaa antamisen ilosta. Ja toiveita voi esittää mutta ei pidä odottaa saavansa juuri sitä.
Tämä. Vuodesta toiseen ihmettelen näitä aikuisten lahjat meni pieleen hössötyksiä. Itse ostin miehelle tänä vuonna Lumiukko-valkosuklaata (Panda), Sidosteen villasukkaparin ja Lidlistä miehen himoitsemia flanelliyöpuvun housuja 2 kappaletta M-koossa. Mies oli oikein tyytyväinen. Mieheltä sain ihan käsittämättömän summan rahaa, 250e, mutta ennen kuin joku älähtää, niin ostin hänelle viime vuonna 200e lahjakortin Partioaittaan ja jotain pientä sälää, ja mies meni hukkaamaan lahjakortin. No, ei se hirveästi haitannut, edes miestä, ja sainpahan lahjapulmani ratkaistua. Siitä jotenkin viisastuin, että ehkä en jouluna anna mitään niin ihmeellistä.
Tai hiukan katselin espressokonetta miehelle, mutta emme asu samassa taloudessa ja tiedän, ettei mies jaksa opetella keittämään sellaisella vimpaimella. Ja olen tilanteessa jossa tulen avustamaan häntä vuoden alussa rahallisesti muuten, ehkä siksi mies nyt antoi rahaa. En tiedä. Pitää sanoa hänelle, että anna ensi vuonna tasolta kynttilä :D Itselleni hankin pari pientä lahjaa, joista sitten iloitsin, mm. ekosertifikaatti-shampoota :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 300e:n musta Michael Kors. Mä luulin, että suunnilleen kaikilla on sen hintainen laukku, jos ei maksanut 1000-1500e :D . Ostin omani näyttääkseni tyrmäävältä oikeudenkäynnissä, sain siitä ikään kuin luvan törsätä laukuun.
Mulla oli edellinen, noin 175e maksava MK:n laukku, mutta se meni aika nopeasti huonoksi. Se oli valkoinen ja pehmeämpää nahkaa kuin tämä. Nykyinen on ihana, mulla on ollut se maaliskuusta ja se on edelleen tomera ja topakasti ryhdissään kuin uusi. Pinta on kuin uusi, uskon, että laukku näyttää hyvältä vielä vuosia, se on ihana!
Pahinta tarinassa on se että ap:tä ei ole kuunneltu, ja että hän joutuu viettämään joulua käytännössä vieraiden ihmisten kanssa - ja että hän on suhteessa ihmisen kanssa joka sujuvasti ohittaa hänen toiveensa ja "muistaa" heidän olleen samaa mieltä matkakohteesta.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna olet viisaampi :-)
Olemme vaimoni kanssa köyhiä ja sovimme ettemme osta lahjoja toisillemme.
Kuinka ollakaan, vaimoni oli ostanut minulle kirjan. Pentti Linkolan, unelma paremmasta maailmasta :-)
Harmitti ja halusin antaa hänelle jotakin, joten kaivoin 50 euroa lompakostani, käärin lahjapaperiin salaa ja annoin sen hänelle hyvän joulun toivotuksin.
Hän ei ottanut lahjaani vastaan, vaan sanoi, ettei sinulla rakkaani ole enempää rahaa kuin hänelläkään, joten säästä se tietokoneesi hankintaan, jonka pian tulet tarvitsemaan. Olin ostanut hänelle tietokoneen muutamaa viikkoa aiemmin.
Mikä ihana joulu.
Vaimoni rakastaa minua ja minä rakastan häntä :-)
Tai sitten se viime hetken räpellys ei tuntunut lahjalta ollenkaan... itse kieltäytyisin tuommoisesta lahjasta ja miettisin hiljaa mielessäni miten en välillä ymmärrä miestäni yhtään..
Mutta onneksi tämä jouluna sain tosi kivoja lahjoja 😊
Vierailija kirjoitti:
Önk önk. Ihan samalla tavalla täällä langetaan jokaiseen ketjuun kakkelia jauhattamaan, aika turhaa on tällaisella saitilla päätään vaivata sillä onko joku aloitus todenperäinen vai ei.
ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi. Önk sinne myös🤗
Önk kuulostaa joltain alkuihmisen kieleltä😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 300e:n musta Michael Kors. Mä luulin, että suunnilleen kaikilla on sen hintainen laukku, jos ei maksanut 1000-1500e :D
Eli olet nimenomaan edellisessä viestissä kuvattu tyhjäpää.
Vierailija kirjoitti:
Ostin omani näyttääkseni tyrmäävältä oikeudenkäynnissä
:O