Mikä ärsyttää/ihmetyttää päiväkodissa?
Hei, pyytäisin vapaata avautumista, narinaa, purinaa ja ihmettelyä koskien päiväkotia/päiväkoteja.
Olen itse siis varhaiskasvattaja ja oikeasti kiinnostaa millaisia ajatuksia vanhemmilla on! Kenties kykenen avaamaan hieman päiväkodin toimintaa... tai sitten ihan vain murisemaan päikyntätejä vastaan teidän kanssa. Pikkuinen paskanjauhantahan yhdistää ihmisiä :D ps. rakastan työtäni todella paljon!
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pk-tädit haukkuvat avoimesti kasvisruokaa pahaksi lapselle, joka syö päiväkodissa vain kasvisruokaa eettisistä/uskonnollisista syistä? Mihin sillä pyritään?
Miksi päiväkoti ei kunnioita perheiden ilmoittamaa ruokavaliota (kasvisruoka), vaan ihan vaan "vahingossa" tai peräti tietoisesti tarjoillaan lapsille karkkeja yms. mitkä sisältävät eläinperäisiä aineita?
Miksi loma-ajat kysellään jo 2-3 kuukautta ennen ajankohtaa aivan kuin vanhemmat tietäisivät työvuoronsa sinne asti? Sitten kun on ilmoitettu, että kyllä tarvitaan (mitä luultavimmin) hoitoa myös päivystysaikana, koska ainakaan vielä en tiedä olevani vapaalla, niin miksi ne hoitajat tulevat vielä sen ilmoituksen jälkeen vääntelemään naamaansa surkealla tuskaisella ilmeellä, että "oletteko ihan varmoja, ettekö mitenkään voisi järjestää lapselle lisää lomaa..."
Missä muualla asiakkaan odotetaan maksavan täysi asiakasmaksu, mutta oletetaan asiakkaan luopuvan vapaaehtoisesti palvelun käytöstä?
Miksi hoitajat sanovat aina päivän päätteeksi että kivasti mennyt päivä ja tätä pääsääntöisesti aina kunnes ne kaatavat vasu-keskustelussa tms. koko kauden paskalastin niskaan, että on tätä ja tuota huolta ja onko teillä kaikki kunnossa? Miksi tietoa lapsen epäillyistä ongelmista pihdataan?
Miksi pk narisee ihan normaalin pituisesta hoitopäivästä 9-10 tuntia ja painostaa jatkuvasti vanhempia lyhentämään hoitoaikaa tekemällä töitä liukuvasti eri aikaan ja silti kuvittelee, että tällä metodilla perheille jäisi yhtään yhteistä aikaa?
Miksi päiväkoti ilmoittaa aina niin suurella kampanjalla, että nyt on semmoista ja tämmöistä tautia liikkeellä. Jos lapsen persettä kutittaa, sen on pakko olla kihomatoja, vaikkei kenelläkään mitään havaintoa sellaisesta. Ja ei, mitään suursiivousoperaatioita ja täin metsästyksiä en ala tehdä pelkän arvuuttelun perusteella.
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että joillain lapsilla ne päiväunet tekevät perheiden illoista helvettiä?
Lomista aletaan kysellä siksi ajoissa et kartoitetaan onko hoitoa tarvitsevia paljon/ vähän. Riittääkö yksi päivystävä päiväkoti? Saako kuinka moni henkilökunnasta lomaa tms. Ihan järkeen käypiä asioita miksi. Jos vanhemmat eivät ajattele lapsen etua niin silloin henkilökunta joutuu ajattelemaan. Siksi lapsille suositellaan loma-aikoina myös lomapäiviä. Päivystysaikoina lapsimäärä voi tuplaantua päiväkodissa. Eli hyvin ahtaasti ollaan.
Jos lapsella on kaksi vanhempaa luulisi 8-9 tuntia olevan maksimi hiihtoaika. Kuka aikuinenkaan jaksaa tehdä töitä putkeen 9 tuntia? Siinäkin ajatellaan lapsen etua. Ei vanhemman.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmettyttää päiväkotien (noh, kahdesta eri päiväkodista ja kuudesta eri ryhmästä kokemusta) ripotella tiedotuslappusia sinne tänne. Pitäisi sitten vanhempana muistaa katsoa joka ikiselle seinälle ja kaapin oveen (joita on jostain käsittämättömästä syystä ainakin kolme), mitä sinne on laitettu ilmoitusluontoista asiaa. Ja pahimmillaan ne ilmoitukset on aseteltu lapsen korkeudelle, kuin lapsia varten. Lisäksi lappusia tulee lapsen lokeroihinkin. Eikö nyt vain olisi helpompaa siirtyä kokonaisuudessaan sähköiseen viestimiseen tai perustaa YKSI ilmoitustaulu vanhemmille suunnattua viestintää varten? Aika moni juttu on jäänty huomaamatta...
Kokonaan sähköiseen siirtyminen olisi varmasti ammattilaistenkin toive mutta ei käy koska osa vanhemmista ei lue päiväkodin viestejä tai suostu edes antamaan sähköpostiosoitetta. Lisäksi joistain tiedotteista tulee ylempää ohjeistus että tiedote pitää laittaa paperisena näkyville. Yksi ilmoitustaulu josta kaikki tiedotteet löytyy on sen sijaan ihan kohtuullinen toive, näin pitäisi ehdottomasti olla.
Käyttäjä8801 kirjoitti:
Ihmettelen sitä että koululaisten loma-aikoina päiväkoteja suljetaan ja lapset pitää viedä toiseen paikkaan, itse en voi pitää vapaata aina koululaisten loma-aikoina, ilmeisesti moni voi.
Todella moni kyllä voi, riippuen lomasta ryhmästä saattaa puuttua kolmannes tai puolet lapsista tai sitten paikalla voi olla ihan vain muutama lapsi. Ensin yhdistellään saman yksikön ryhmiä yhteen ja jos lapsimäärä silti jää alhaiseksi niin järkevin on keskittää lapset ja kasvattajat vain tiettyihin yksiköihin ja sulkea osa päiväkodeista loman ajaksi.
Käyttäjä8801 kirjoitti:
Ihmettelen sitä että koululaisten loma-aikoina päiväkoteja suljetaan ja lapset pitää viedä toiseen paikkaan, itse en voi pitää vapaata aina koululaisten loma-aikoina, ilmeisesti moni voi.
Yllättävän moni voi pitää vapaata tai lapset ovat silloin hoidossa esim. isovanhemmilla. Jos yhdessä päiväkodissa olisi 5 lasta hoidossa ja toisessa 9, niin kannattaahan ne yhdistää, silloin pärjätään vähemmillä työntekijöillä. Haluaa ne päiväkodin työntekijätkin suunnitella omia lomia ja tekemisiä, niin siksi loma-aikoja kysellään ajoissa...
No tuleeko niitä vastauksia vielä?
Vierailija kirjoitti:
Paras paikka lapselle kasvaa on kotona rakastavan äidin huomassa.
...
Ennen mies toi leivän pöytään ja nainen hoiti kodin, mutta se ei enää riitä.
Vaan naisen pitää luoda omaa uraansa ja mieskin haluaa naisen takovan lisää rahaa.
Terveisiä 50-luvulta! Itse olen nainen, jonka ei pidä, vaan joka haluaa luoda uraa. Se on minulle ihan hirveän tärkeä asia ja olen onnellinen, että se on mahdollista. Tähän päälle vielä mies, joka jatkuvasti kannustaa eteenpäin elämässä ja omalla urallani.
Vihataanko lastani kun en hommannut hoitajille joululahjaa? En keksinyt mitään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras paikka lapselle kasvaa on kotona rakastavan äidin huomassa.
...
Ennen mies toi leivän pöytään ja nainen hoiti kodin, mutta se ei enää riitä.
Vaan naisen pitää luoda omaa uraansa ja mieskin haluaa naisen takovan lisää rahaa.Terveisiä 50-luvulta! Itse olen nainen, jonka ei pidä, vaan joka haluaa luoda uraa. Se on minulle ihan hirveän tärkeä asia ja olen onnellinen, että se on mahdollista. Tähän päälle vielä mies, joka jatkuvasti kannustaa eteenpäin elämässä ja omalla urallani.
Ja valitettavasti ne pienet jää tässä itsekeskeisessä maailmassa isojen jalkoihin.
Täytetään vain omia himoja ja haluja, putkikatse kohdistettuna omiin unelmiin.
Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita, rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä, pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia; heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.
2. Timoteuskirje 3:1-5
Kaikki mitä on Kirjoitettu on käymässä toteen,
mitä painaakaan vaakakupissa urasi ja saavutuksesi silloin kun sielusi kutsutaan tilille teoistasi?
Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi vahingon sielullensa?
Markus 8:36
Niinpä, mitä se hyödyttää?
Vierailija kirjoitti:
Mä kanssa yllätyin tästä "tuo lapsi viim klo 9" ja sitten klo 11-14 ei saa päiväkotiin mennä.
Päiväkoti on lasten hoitopaikka sen aikaa kun vanhemmat käyvät töissä.
Eli jos on vuorotyö ja iltavuoro alla klo 15, lapsi viedään silloin klo 14-14.30 hoitoon. En käsitä miksi tämä on ongelma joissakin päiväkodeissa.
Tai jos työt loppuu klo 13, miksi lasta ei voi hakea klo 13.30?Voisiko joku valaista?
Olisikohan tässä ollut kyse siitä, kun lapsiryhmässä usein kolme kasvatusvastuullista ja ryhmän lapset on jaettu kolmeen pienryhmään. Pienryhmittäin usein myös syödään ( klo 11 maissa) tällöin kussakin pöydässä yhdellä aikuisella on omahoidettavat lapset ruokittavana. Jos hoitajan täytyy tässäkohtaa lähteä vastaannottamaan mahdollisesti itkuista pientä päiväkotilaista niin loput 8 jäävät keskenään touhuamaan ruokapäytään ja aikuinen lämmittää sitten oman ruokansa joskus kahvitauolla uudelleen jos sellaisen kerkeää pitämään. Ruokapöydästä lähdetään puolestaan suoraan nukkariin ja nukkariajaksi lasketaan tuo 12-14 välinen aika. Klo 13 nousevat ne lapset jotka eivät nuku päiväunia. Kokeilimme juuri toteuttaa perheen toivetta klo 12.45 hakuajasta, mutta vanhemmat itsekin huomasivat herättävänsä samalla useamman muun nukkujan vaikka olisi yritetty hakeminen hiljaa suorittaa. (meillä pienet tilat kuten monessa muussa päiväkodissa) En kuitenkaan ymmärrä miksei 13.30 hakuaika sovi teidän päiväkodille?? ;o Sehän on mitä loistavin aika varsinkin jossei lapsenne nuku enää päiväunia sinne kahteen asti. Pidetäänkö teillä kaikki lapset hiljaa sängyissä aina välipalaan asti.. aika kohtuuton aika makoilla paikoillaan jos ei nuku.
ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihana päiväkoti! Kunnallinen, melko suuri. Aiemmin lapsi oli ryhmäperhepäivähoitopaikassa, enkä vaihtaisi takaisin. Henkilökunta paljon ammattitaitoisempaa päiväkodissa, koulutusvastimuksetkin erilaiset, ja homma toimii, ei mene henkilökemioiden törmäämisiin aikaa. Minä myös kyselin, että mihin mennessä pitää lapsi tuoda ja lastentarhanopettaja vain naurahti, että ”kouluun on sitten pakko mennä ajallaan, ei täällä sellaista aikaa ole”. Jos on retki, tiedetään lähtöaika, jos haluaa viedä lapsen lounaalle, senkin aika on selvillä jne.
Ainoa asia, joka ihmetyttää, on muiden vanhempien työajat. :D Vien lapseni klo 8 (mies siis joskus iltavuoroon mennessään), eikä paikalla ole reilusta 20 lapsesta kuin ehkä neljä. Olen aina ajatellut, että mulla alkaa työt myöhään, mutta niin alkaa muillakin. Tietysti nuo klo 6 aamuvuorot ovat asia erikseen.
Olen itse ihan samala koulutuksella työskennellyt isoissa ja pienissä päiväkodeissa sekä kahdessa eri ryhmiksessä. Erityisesti kokisin pienelle lapselle (alle 3v) kodinomaisemmaksi hoitopaikaksi ryhmiksen. Olen ollut töissä keskisuuressa päiväkodissa pienten ryhmässä jossa oli kerralla 15kpl 1-2 vuotiasta ja meno oli suorastaan vaarallinen. Oli tilanteita, kun jouduin jäämään yksin koko katraan kanssa. Tämä verrattuna ryhmiksen max 4 eri ikäistälasta per kasvatusvastuullinen niin kääntyisin itse vanhempana ehdottomasti ryhmiksen puoleen. Meillä pystytään keskittymään myös retkeilyyn ja siihen mitä lapset päiviltään toivovat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset eivät enää onneksi (!) Ole päiväkodissa, mutta nämä ihmetyttivät ja välillä raivostuttivat:
Poikamme on aina inhonnut maitoa. Päiväkodissa ei saanut vettä jos ei ensiksi juonut vähintään puoli lasia maitoa. Yleensä ei buonut, joten mitään juomaa ei saanut. Kuulemma sitten kaikki alkaisivat juoda vain vettä jos sitä jollekulle annettaisiin.
Pitkät päiväunet/pakkomakuutus. Hämärässä huoneessa oli pakko maata hipihiljaa 1,5 t. Ei saanut kiemurrella tai rapistella. Ei saanut esim. lukea itsekseen tai nousta. Tämä vielä eskarivuonnakin. Poika edelleen muistelee tuota piinaa kauhulla. Oppi kellon tosi pienenä kun halusi seurata ajab kulumista sängyssä.
Asioista huomauttaminen äidille ei isälle: Eli kun isä vie lapsen myöhässä päiväkotiin, isälle vain hymyillään, että eiköhän täältä jotain näkkäriä lapselle löydy (kun aamupalalla pitäisi olla kll 7.30 mennessä). Samasta asiasta kuitenkin sanotaan tiukasti äidille lasta hakiessa. (Tämä ja vastaavia asioita kävi useasti.)
Kurja, kun teille on osunut noin kaavoihin kangistunut ryhmä! En ymmärrä miksi maitoa tulisi pakkojuottaa. Olen tottunut, että lapsen aloittaessa vanhemmat ovat lapsen kanssa "harjoittelemassa" päiväkodissa olemista viikon verran ennen varsinaista hoidon alkua. Tällöin olisi loistava mahdollisuus myös hoitajan kysellä ja kirjoitella ylös lapsen tapoja ja tottumuksia. Kaikkia ei tietenkään voi päiväkotiryhmässä toteuttaa, mutta en löydä perustelua sille miksi lapsen on olla parempi juomatta mitään päivänaikana kuin aintaa hänelle lasi vettä. Kristus sentään.. suomalaisille juurtunut käsitys siitä, ettei luut ja lapsi kasva jos ei lehmän maitoa saa :D
Isoissa päiväkodeissa joissa aamupuuro tulee esim. klo 8 keittiöstä niin keittiöhenkilökunta usein määrittää kellonajan jolloin astiat on palautettava takaisin keittiöön. Ainakin meillä hoitajat ovat jokapaikassa vihannut tälläistä tapaa, mutta niin se vainon. Ryhmiksissä ja perhepäivähoidossa, kun voi aamupuuroa säilyttää vähän pidemmänkin aikaa jos lapsille maistuu (: Kylläpäs mainostan ryhmiksiä :DD Mutta oikeasti olen nähnyt useamman paikan työntekijän silmin enkä mieti hetkeäkään millaiseen päiväkotiin oma jälkikasvuni menee.
ap
Vierailija kirjoitti:
Se ärsyttää, että lasten pitäisi olla itseohjautuvia pikku aikuisia. Mahdollisimman huomaamattomia, helppohpoitoisia ja ikätovereiden kanssa viihtyviä. Aikuisten vaivaaminen päiväkodissa omilla asioillaan ei ole hyvä, ei saisi hakeutua aikuisen seuraan. Mutta toisaalta kotona vanhemmilta vaaditaan 100% läsnäoloa...
Lapset oppivat nopeasti päiväkodin rutiineihin ja toimintatapoihin. Pikkuiset oppivat viikon sisällä missä on oma lokero, oma potta, oma unikaveri, oma sänky ja oma ruokapaikka. Tekevät perässä sen, mitä jo esim. vuoden hoidossa olleet tottuneesti tekevät. Heille annetaan enemmän ohjausta ja tukea, jotka sitä tarvitsevat. Päiväkodeissa kannustetaan lapsia yritämään ja oppimaan itse. Pitkäjänteisyyttä! Moni lapsi oppii päiväkodissa itse syömään ja pukemaan vaikka kotona vanhemmat kokevat helpommaksi nostella puuron suuhun ja pukea lapsen itse kiireessä. (ei kaikki mutta moni :D) Leikkitaitoja harjoitellaan TOIVOTTAVASTI aikuisen läsnäollessa ja ohjauksessa. Kaikki hoitajat eivät kuitenkaan ole heittäytyjiä tai luonnollisesti toimi lastentasolla lattialla ja touhua lasten kanssa. Se on surullista, kun tälläisiäkin työntekijöitä on paljon.
Eniten on ärsyttänyt henkilökunnan jatkuva vaihtuminen. Ja lisäksi se, että lapsen ujoudesta tehtiin heti ekoina päivinä hirveä ongelma. Nykyään aika reipaskin eskarilainen.. antaisitte lapsille aikaa tottua vieraisiin ihmisiin. Mielestäni ammattitaidon puutetta jos ei osaa kohdata erilaisia persoonallisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ärsyttänyt oikeen mikään. Siis viimeisimmässä päiväkodissa jota lapset kävivät.
Kunnallisessa esikoisella oli kamalat hoitajat yhtenä vuotena, siellä kierrätettiin uusiksi jokaisen ryhmän hoitajat joka vuosi. Ihan outo systeemi. Sattui meille sitten jackpot jotenkin sellaisia "mä oon vaan töissä täällä" porukkaa. Ekat puoli vuotta oli niin ihana nuori LTO ja todella mukavat hoitajat. No, se koko juttu kesti vaan 1.5 vuotta kun jäin äitiyslomalle ja kaksi nuorempaa kotiin. 6 kk kivaa, 12 kk kamalaa.
Ainoa asia joka otti päähän tuolla varsinaisessa päiväkodissa jota lapsemme kävivät, oli kuopuksen kanssa se, että aamupiiriä tms. varten olisi pitänyt tulla päiväkotiin klo 8.15. Mä tein vartavasten lyhennettyä työaikaa 9-15, jotta lapsilla olis kiirreettömät aamut, pienillä koululaisilla lyhyt iltapäivä yksin ja aamuisin aikuinen kotona kun lähtevät kouluun. En todellakaan vienyt lasta päiväkotiin väkisin klo 8 kun mun työpaikka oli ihan päiväkodin vieressä vielä. Lapsi meni sinne klo 8.50, en tätä asiaa muuttanut vaikka muutaman kerran kysyttiin.
Voi taivas :D Itseäni useinsurettaa lapset joiden vanhemmat kotona ja lapsi hoidossa sen yhdeksän tuntia. Lapsi sitten päiväkodissa kyselee missä äiti on. Noh kotonahan tuo. Lapsen on helpompi ymmärtää asia, kun hän tietää äidn menevänesim. kouluun aamulla. Toki on näitäkin tilanteita, kunon lapsen paras tulla päiväkotiin kodin sijasta. Mielestäni teit todellakin oikein, kun et kiikuttanut aamulla lasta heti herättyä päiväkotiin! 15 minuutin aamupiiri sinnetänne !
ap
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmettyttää päiväkotien (noh, kahdesta eri päiväkodista ja kuudesta eri ryhmästä kokemusta) ripotella tiedotuslappusia sinne tänne. Pitäisi sitten vanhempana muistaa katsoa joka ikiselle seinälle ja kaapin oveen (joita on jostain käsittämättömästä syystä ainakin kolme), mitä sinne on laitettu ilmoitusluontoista asiaa. Ja pahimmillaan ne ilmoitukset on aseteltu lapsen korkeudelle, kuin lapsia varten. Lisäksi lappusia tulee lapsen lokeroihinkin. Eikö nyt vain olisi helpompaa siirtyä kokonaisuudessaan sähköiseen viestimiseen tai perustaa YKSI ilmoitustaulu vanhemmille suunnattua viestintää varten? Aika moni juttu on jäänty huomaamatta...
Olisi! Muutenkin ihmettelen hoitajien tarvetta ripustella kaikenmaailman lappuja seinille joista voi olla jollekkin jotain hyötyä. On milloin mitäkin unen tärkeyslappua, ruutuaikainffoa ja syyhynhoito ohjetta ! Esille vain se joka on sillähetkellä ajankohtaista. Sposti toimii ainoastaan osan vanhempien kanssa. Siksi olen itse huomannut kaikkein helpoimmaksi ripustaa nimellä varustetun inffolapun jokaisen omaan naulakkoon. Siitä on sitten helppo huomata kuka on lapun vienyt kotiin ja ketä vielä erikseen inffotaan asiasta. Sama inffo myös ilmoitustaululle jos sattuu oma lappu häviämää. Silti lopulta saattaa tulla ihmetystä, kun ei ole erikseen ilmoitettu vanhemmille JOKAIKINEN perjantai tapahtuvasta metsäretkestä. ( siitä sitten kertomaan vanhemmille, että tässä teidän omassa naulakossa on kirkkaan pinkki lappu jossa asiasta kerrotaan, on myös samainen lappu viikko ohjelmassa sekä isolla vielä ilmoitustaululla. Asiasta kerrottu myös vanhempainillassa :D)
ap
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatus=jatkuva toiminta ja sähellys. Meidän päiväkoti oikein tykkää painottaa kuinka paljon lasten kanssa puuhastellaan. Lasta hakiessa saa kuulla selostuksen temppuradoista ym. mutta ei sanaakaan miten lapseni päivä meni. Tai siis ohjelmiston luettelun jälkeen "Mintulla oli hyvä päivä". Muunlaisia päiviä ei ole ollutkaan. Kiinnostaisi onko vasta hoito aloitettua saanut kavereita, nukkuuko päiväunet, onko syönyt, jne. Ei nyt raporttia joka päivä, mutta aeimmin kuin puolen vuoden päästä vasussa.
Paras oli kun yksi päivä oli laulettu, tehty retki, jumpattu, leivottu ja leikitty roolivaatteilla, että huh huh heillä olikin oikein puuhakas päivä. Lapselta kun kysyin niin hämmentyneenä kertoi ettei heidän ryhmä leiponut vaan eskarit ja tunnisti olleen jumpassa muttei muita aktiviteetteja. Varhaiskasvattaja ilmeisesti sinkoili ryhmästä toiseen ja meni vähän sekaisin raportoidessaan. Mutta Mintulla oli kuulemma ollut kivaa leipoessa. Jeps.
Onko teidän ryhmässä käytössä hoitajilla lista jossa lapsen nimi ja tilaa kirjoittaa päivänaikaiset tapahtumat ja asiat jotka vanhemmille pitisi muistaa sanoa? Se on tosi näppärä. siihen voi merkata jokaisen lapsen levon ja ruokailun eikä tarvitse muistaa ulkoa enää iltapäivällä kuka maisteli ja mitä. Kannattaa kysyä suoraan nukkuiko ja söikö lapsi tänään. Toiset vanhemmat sanovat suoraan, etteivät ole kiinnostuneita kuulemaan onko päiväkodissa syöty vai ei ja toiset haluavat sen tietää. Hoitajat oppivatnopeasti kuka haluaa minkäkin tiedon päivittäin. (: Voitte vinkata omasta tahdostanne hoitajille.
Meillä kerrotaan myös siksi lapsen tekemistä hommista vanhemmille ( siis juuri näistä jumpista, retkistä ja leipomisista ) jotta vanhemmat osaavat lapsiltaan kysellä ja johdatella keskusteluun siitä millainen päivä tänään oli hoidossa. Toki teitä tuskin kiinnostaa mitä naapuriryhmä on leiponut :DD
Vierailija kirjoitti:
Miksi pk-tädit haukkuvat avoimesti kasvisruokaa pahaksi lapselle, joka syö päiväkodissa vain kasvisruokaa eettisistä/uskonnollisista syistä? Mihin sillä pyritään?
En osaa arvata, en ole törmännyt moiseentapaan.
Miksi päiväkoti ei kunnioita perheiden ilmoittamaa ruokavaliota (kasvisruoka), vaan ihan vaan "vahingossa" tai peräti tietoisesti tarjoillaan lapsille karkkeja yms. mitkä sisältävät eläinperäisiä aineita?
todennäköisesti hoitajat vähättelevät ruokavaliota, koska se on valinta eikä allergia. Olen kanssasi samaa mieltä ja voisitte ehkä viedä esim sopivia keksejä näitä tilanteita varten purkillisen hoitopaikkaan. Kurja lapsen katsella, kun muut juhlivat esimsynttäreitä ja hän on ainoa joka ei saa vain koska vanhemmat eivät ole antaneet lupaa.
Miksi loma-ajat kysellään jo 2-3 kuukautta ennen ajankohtaa aivan kuin vanhemmat tietäisivät työvuoronsa sinne asti? Sitten kun on ilmoitettu, että kyllä tarvitaan (mitä luultavimmin) hoitoa myös päivystysaikana, koska ainakaan vielä en tiedä olevani vapaalla, niin miksi ne hoitajat tulevat vielä sen ilmoituksen jälkeen vääntelemään naamaansa surkealla tuskaisella ilmeellä, että "oletteko ihan varmoja, ettekö mitenkään voisi järjestää lapselle lisää lomaa..."
Koska suurinosa lapsista on lomalla tiettyinä aikoina vuodesta. Tällöin suurin osa päiväkodeista on suljettuna ja taloja sekä lapsirymiä yhdistetään. Hoitajilla on oikeus saada tietää myös voiko sitä Kreikan matkaa tilata vai ollaano sitä töissä silloin. Varmasti teitäkin ketuttaisi tulla töihin aurinkomatkan sijaan todetaksesi, ettei ainoa lapsi joka ilmoitti tulevansa tullutkaan vaikka ryhmä avattiin häntä varten. Myös lapset ansaitsevat viettää kesälomaa. Tätä ei kutenkaan kaikille lapsille suoda ja se on hyvinhyvin surullista katseltavaa.
Missä muualla asiakkaan odotetaan maksavan täysi asiakasmaksu, mutta oletetaan asiakkaan luopuvan vapaaehtoisesti palvelun käytöstä?
Muistutan että on kyse lapsestasi.
Miksi hoitajat sanovat aina päivän päätteeksi että kivasti mennyt päivä ja tätä pääsääntöisesti aina kunnes ne kaatavat vasu-keskustelussa tms. koko kauden paskalastin niskaan, että on tätä ja tuota huolta ja onko teillä kaikki kunnossa? Miksi tietoa lapsen epäillyistä ongelmista pihdataan?
Olet täysin oikeassa. Vanhempien ja kasvattajien yhteistyö ei voi sujua, jos tieto lapsesta ei kulje molempiin suuntiin vaivattomasti ja ajantasalla.
Miksi pk narisee ihan normaalin pituisesta hoitopäivästä 9-10 tuntia ja painostaa jatkuvasti vanhempia lyhentämään hoitoaikaa tekemällä töitä liukuvasti eri aikaan ja silti kuvittelee, että tällä metodilla perheille jäisi yhtään yhteistä aikaa?
Koska 9-10 tunnin päivä on kohtuuton pienelle lapselle.
Lapsi viettää hereilläoloaikansa päiväkodissa ja käy nukkumassa yönsä kotona. Lapsesi on todella tärkeä hoitajille, mutta toivovat sinun osallistuvan lapsuuteen ennenkuin se on ohi (:
Miksi päiväkoti ilmoittaa aina niin suurella kampanjalla, että nyt on semmoista ja tämmöistä tautia liikkeellä. Jos lapsen persettä kutittaa, sen on pakko olla kihomatoja, vaikkei kenelläkään mitään havaintoa sellaisesta. Ja ei, mitään suursiivousoperaatioita ja täin metsästyksiä en ala tehdä pelkän arvuuttelun perusteella.
Jotta vanhemmat osaavat seurailla oman lapsensa vointia. Esim. silmätulehdus voi alkaa silmän vetistelyllä ja turpoamisella. Ei heti tule välttämättä mieleen silmätulehdus jos ei ole tiedossa, että puolet päiväkodin lapsista on pois hoidosta sen takia. Yritämme tiedottaa jotta taudit havaittaisi ajoissa ja sen tarttuminensaataisiin loppumaan.
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että joillain lapsilla ne päiväunet tekevät perheiden illoista helvettiä?
Lapsi ei nukahda, jollei ole levon tarpeessa. Lepo taas on lapsen oikeus.
ap
Käyttäjä8801 kirjoitti:
Loma-aikoina myös mahdollisimman suuri osa työntekijöistä pitää vuosilomiaan pois. Ne kun on pidettävä jossain kohtaa. Se ei onnistu, jos jokainen päiväkoti avaa ovensa vain muutamalle lapselle. Jos lapset kasataan yhteen ja lasketaan koko lapsimäärälle sopivamäärä aikuisia niin kunta säästää hyvän summan.
ap