Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ärsyttää/ihmetyttää päiväkodissa?

Vierailija
22.12.2017 |

Hei, pyytäisin vapaata avautumista, narinaa, purinaa ja ihmettelyä koskien päiväkotia/päiväkoteja.
Olen itse siis varhaiskasvattaja ja oikeasti kiinnostaa millaisia ajatuksia vanhemmilla on! Kenties kykenen avaamaan hieman päiväkodin toimintaa... tai sitten ihan vain murisemaan päikyntätejä vastaan teidän kanssa. Pikkuinen paskanjauhantahan yhdistää ihmisiä :D ps. rakastan työtäni todella paljon!

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse (kohta entinen) lastentarhanopettaja, joka on jättämässä alan. Yli 10v. työkokemuksella ja varmaan lähemmäs 20 päiväkotia nähneenä uskallan väittää, että koko päivähoito on vaarassa kaatua henkilökunnan riittämättömyyteen ja koulutustason laskuun/koulutuksen puutteeseen. Monet tässä ketjussa kuvatut jutut ovat harmilllisen tuttuja myös minulle ja usein takana on piittaamaton ja/tai ylikuormittunut henkilökunta. Työtä on yksinkertaisesti liikaa ja sen vaativuus ylittää henkilökunnan osaamisen tason. Silloin ei jakseta sopia asioista, muisteta tiedottaa, toimia ammatillisesti ja keskittyä tärkeimpään eli lapseen. 

Varhaiskasvatus ei ole mitään hienostelua, vaan yritys tehdä päiväkodeista muutakin kuin säilytysasemia tai lapsiparkkeja. Tällä hetkellä liian moni päiväkoti on juuri sellainen, vaikka niissä voitaisiin pelkän säilyttämisen sijasta tarjota paljon enemmän. Varhaiskasvatus ei tarkoita koulua, sikäli jos se ymmärretään pulpeteiksi, kirjoiksi ja tasapäistäviksi oppivelvollisuustavoitteiksi. Se sen sijaan tarkoittaa uuden oppimista, uteliasta ihmettelyä, tutkimista, yhdessä tekemistä, leikkiä, laulua, tiedettä, taidetta, liikkumista, puhumista etc.

Opettajana ja ammatistani ylpeänä sekä lasten kanssa työskentelyä rakastavana nykyinen tilanne on raastava. Resursseja tehdä työtä leikataan entisestään ja yhä enemmän tulee perheiltä vaatimuksia "joustavampaan toimintaan." Ihmettelen välillä, miksi ajatellaan, ettei päiväkodin toiminta häiriinny, jos lapsia tulee ja menee miten sattuu? Koulun suhteen harva vanhempi kehtaisi esittää moisia ideoita, sillä jokainen ymmärtää, ettei oppituntia voi pitää, jos se keskeytetään 15 minuutin välein.

Päiväkodissa tilanne on sama, juuri kun lapset ovat syventyneet vaikka maalaamaan, tulee Tintti-Pekko äitinsä kanssa, joka tietenkin pitää ottaa vastaan kuten kaikki muutkin. Ja toiminta keskeytyy ja pitää aloittaa koko juttu alusta, sillä vaikkapa 3-vuotiailta ei voi odottaa, että he kykenevät odottamaan kiltisti paikallaan open tuloa edes viittä minuuttia keskenään. Ihannetilanteessa tiimin muut aikuiset ottaisivat sen lapsen vastaan, mutta oman kokemuksen mukaan lastenhoitajilta voi aniharvoin odottaa moista yhteishenkeä tai tilannetajua. Tiimeissä, joissa on ollut toinen opettaja, homma on toiminut, mutta sellaiset taitavat olla nykyään pelkkää utopiaa.

Olen väsynyt siihen, että teen vaativaa työtä korkeasti koulutettuna surkealla palkalla ja suurin osa pitää työtäni vain "lasten kanssa puuhasteluna." Päiväkodissa tehtävä työ on mielestäni vähintään yhtä vaativaa kuin peruskoulun opettajan työ (työkokemusta myös peruskoulun alaluokilta), mutta silti minua ei mielletä opettajaksi, vaan "tädiksi." Olen väsynyt työpaikkojen eri tehtävissä toimivien väliseen kissanhännänvetoon, kateuteen ja juoruiluun. Olen väsynyt siihen, että kun tulen viikon lomalta ja lapset syöksyvät laumana syliini ja huutavat "oli ikävä sua" ja ryhmän muut aikuiset vinoilevat että "suosikkiaikuinen tuli takaisin." Minä teen työni hyvin ja rakastan sitä ja tiedän, ettei se jää lapsilta huomaamatta. Milloin muu maailma huomaa? Sipilälle terveisiä, ennen kaikkea.

Täällä myös eräs lto, joka on aivan samaa mieltä kanssasi.

Vierailija
102/116 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsella on kaksi vanhempaa luulisi 8-9 tuntia olevan maksimi hiihtoaika. Kuka aikuinenkaan jaksaa tehdä töitä putkeen 9 tuntia? Siinäkin ajatellaan lapsen etua. Ei vanhemman.

Wtf? Esim. lääkärillä, jolla on päivystysvelvollisuus, voi olla 1-2 2pvänä viikossa 24-26h työvuoroja, joillain jopa 32h. Eikä noihin kuulu mitään lakisääteisiä kaffepausseja.

Ja jos toinen vanhempi tekee normaalia 8h työpäivää 45min ajomatkan päässä päiväkodista niin kyllä vaan se lapsen hoitopäiviä on sen 10h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on kunnallisessa päiväkodissa, joka on tosi hyvä paikka. Aina on lämmin ja mukava ja rauhallinen tunnelma ja lapsella on aina jokin leikki jonkun kanssa menossa, kun menen häntä hakemaan. Ei siis nähtävästi kyki yksinään nurkassa.

Ei haittaa, jos aamupala on jo aloitettu, kun me vasta ryysimme sisään, lapselle riittää vielä puuroa. Ei ole valitettu, jos hakuajaksi on ilmoitettu 15 ja tulen odottelemaan syönnin loppumista jo 14.30 tai vaihtoehtoisesti ruuhkasta johtuen ehdin paikalle vasta 15.10. Koskaan ei ole moitittu vääränlaisesta vaatetuksesta tai mistään muustakaan. Kovasti kehutaan ja kannustetaan lasta tekemään kaikenlaista ja muistetaan kertoa vanhemmillekin, mitä on milloinkin tehty. Kerrotaan myös heti, jos on päässyt joku vahinko käymään (lapsi tippunut keinusta tai kompastunut ja polvessa punoitusta jne.).

Joka päivä on jotain erilaista puuhaa. Muksunetti toimii, ilmoitustaulu myös.

Ehkä ainoa ärsyttävä asia on jokaviikkoiset oman lelun päivät. Päiväkoti on täynnä leluja, ja ne ovat erilaisia kuin kotona. Miksi ihmeessä pitäisi viedä kotoa lelut päiväkotiin. Siinä on juuri se into ja jännitys, kun pk:ssa on eri leluja kuin kotona.

Kaksi vuotta on takanapäin ja kaksi vuotta vielä edessä ennen koulutaipaleen aloittamista. Kunpa kaikki pääsisivät yhtä hyvään päiväkotiin.

Vierailija
104/116 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen sitä, että käsien pesussa ei käytetä saippuaa. Muuten hoito on ollut ok.

Vierailija
105/116 |
24.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen vuoden aikana on kolmesti soitettu hakemaan lapsi kotiin että on kipeä ja kuumetta. Kotona on tapahtunut ihmeparantuminen, nämä aina kun on ollut iltahoidon tarve. Nyt kuljetan kuumemittaria mukana, työpaikkani on pk lähellä, voin käydä tarkistamassa tilanteen ja jatkaa töitä jos pk täti haluaa vain aiemmin kotiin.

Nuoremman puolella on välitön, lämmin tunnelma ja saa aina kuulla kuinka lapsen päivä on mennyt ja tätä pienten puolta rakastan! Kun ovesta astuu eteiseen kuuluu hoitajien rauhallinen keskustelu ja lasten ohjaaminen.

Isomman puolella meno on ihan erilaista. Kun astuu eteiseen kuuluu aina jonkun hoitajan narina ja moite (noinko huonosti te syötte/ei saa juosta/eieiei) todella negatiivinen ilmapiiri ja sävy. Huikataan lapselle "äiti tuli hakemaan!" Eikä tulla kertomaan lapsen päivästä. Tämän puolen vuoksi vaihdamme nyt päiväkotia, vaikka pienemmällä on hyvä olla.

Isompien puolella myös omalelupäivinä lelut katosivat ja ulkovaatteita katoaa. Hoitajilla on huonot henkilökemiat ja ei pysy homma hanskassa.

Vierailija
106/116 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksei lapsia hoideta kotona, eli ihmettelen koko päiväkotisysteemiä.

Niin no, päiväkodit on tarkoitettu alun alkaen niille lapsille, joiden vanhemmat käyvät töissä. Vaikka millaisia perusteluja olisi, en ymmärrä minäkään, miksei niitä lapsia hoideta kotona, jos vanhemmatkin ovat kotona. Vanhempien oman ajan saamiseksi ei pitäisi käyttää jukista päivähoitojärjestelmää vaan muuta tukiverkostoa.

Vierailija
107/116 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan innolla että valmistun lto:ksi, rakastan lasten kanssa työskentelyä ja ole. Viihtynyt kesät ja työharjoittelut.

Mutta samalla olen jo valmiiksi ärsyyntynyt joidenkin vanhempien käytöksestä/vaatimuksista.

Toki sitä lasta saa tuoda/viedä silloin kun sopii mutta päiväkodissa on rutiini ja siitä ei

joustetaan.

Jos esim myöhästyy aamupuurosta niin lapsi jää ilman. Minulta on joskus vaadittu että haen vaikka voileivän keittiöstä koska oli ruuhka ja nyt lapsi jää ilman aamiaista. Se on todella epäreilua muita lapsia kohtaan että Jani istuu ja syö jotain ihan muuta (puuro yleensä loppuu tai on siinä vaiheessa jo bioroskiksessa) aamupala ihan eri aikaan.

Vaadin aina että pienetkin lapset istuu kiltisti niin kauan että kaikki saa ruokarauha. Se on sitten epäreilua kaikkia kohtaan että Petteri leikkii kovaäänisesti vieressä kun joku syö (syöminen on myös niin sotaisaa että vaatii jonkun aikuisen läsnäolon) kun vain hetkeä aikaisemmin Peterille on anottu monta kerta että ei saa nousta pöydästä ennen kun muut ovat syöneet.

Harmittaa myös niitten puolesta jotka tulee myöhään aamulla. Aamuisin meillä hoitajilla on varattuna aikaa pienryhmiä varten tai ohjattuihin leikkeihin. Sen jälkeen me ei muuta tehdäkään kun lounas-vessa-lepo-välipala-ulos leikkimään. Eli kaikki saksien opettelut, laulu-tuokiot, metsäretket jne on silloin aamupäivällä. Olen toki sitä mieltä että lapsen on parasta olla vanhemman kanssa eikä 10-20 muun lapsen kanssa.

Retket on myös sellainen juttu että yleensä bussi lähtee tiettyyn aikaan ja jos sitä yhtä lasta tuodaan myöhässä/silloin kun vaivautuu paikalle niin pahimmassa tapauksessa kolme-kuusi (riippuu iästä) muuta lastaa joutuu jäämään sen yhden hoitajan kanssa päiväkotiin että olisi yksi aikuinen vastaanottamassa (muuten muilla aikuisilla liikaa lapsia eikä lailista). Vähän paremmassa tapauksessa siinä on vain aikuinen odottamassa jolloin lapsi on sitten yksin aikuisen kanssa koko aamupäivän, ja ei - se lapsi ei yleensä halua leikkiä legoilla tai autoilla aikuisen kanssa. Tulee todella nopeasti tylsä olo kun ei ole samanikäistä leikkikaveria.

Mitä noihin lappuihin tulee. Monessa tarhassa muistutetaan kuulausikirjeessä tulevista tapahtumista ja laitetaan vielä viikkoaikatauluun että mitä tapahtuu tällä viikolla ja tulevina. Yksi menee lapsen repussa kotiin, toinen on joka ikinen päivä seinällä kun tulee sisään. Kuitenkin on vanhempia jotka unohtavat että tänään on se retkipäivä (aina tiistaisin!) tai että torstaina leivotaan (tuodaan myöhässä). Onko vanhempi pieni lapsi jota pitää muistuttaa moneen kertaan jos on tullut lappu kotiin ja seinälle?? Olis hyvä opetella muistamista, koulussa on sitten paljon enemmän ja muistamista on viimeistään silloin kun harrastukset alkaa.

Tuntuu että vanhemmat jakaantuu kahteen ryhmään: ne, joiden mielestä päiväkoti on jokin säiliö minne lapset voi jotta jopa kymmeneksi tunniksi tai vuorokaudeksi ja joskus vieläpä sairaana, ja niihin jotka odottaa että jokainen sekunti on suoritusta. Pitäisi olla palapelejä ja lumiukko askartelua ja ties mitä. Se että kolmevuotias selvii pitkästä päivästä yli 20 muun lapsen ryhmässä on jo huippu suoritus joka vaatii paljon, siihen riittää että leikki kiltisti jonkun toisen kanssa, pitää kohteliaasti lisää maitoa ja laittaa kumpparit oikeaan jalkaan oikeaan aikaan.

Vierailija
108/116 |
25.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse (kohta entinen) lastentarhanopettaja, joka on jättämässä alan. Yli 10v. työkokemuksella ja varmaan lähemmäs 20 päiväkotia nähneenä uskallan väittää, että koko päivähoito on vaarassa kaatua henkilökunnan riittämättömyyteen ja koulutustason laskuun/koulutuksen puutteeseen. Monet tässä ketjussa kuvatut jutut ovat harmilllisen tuttuja myös minulle ja usein takana on piittaamaton ja/tai ylikuormittunut henkilökunta. Työtä on yksinkertaisesti liikaa ja sen vaativuus ylittää henkilökunnan osaamisen tason. Silloin ei jakseta sopia asioista, muisteta tiedottaa, toimia ammatillisesti ja keskittyä tärkeimpään eli lapseen. 

Varhaiskasvatus ei ole mitään hienostelua, vaan yritys tehdä päiväkodeista muutakin kuin säilytysasemia tai lapsiparkkeja. Tällä hetkellä liian moni päiväkoti on juuri sellainen, vaikka niissä voitaisiin pelkän säilyttämisen sijasta tarjota paljon enemmän. Varhaiskasvatus ei tarkoita koulua, sikäli jos se ymmärretään pulpeteiksi, kirjoiksi ja tasapäistäviksi oppivelvollisuustavoitteiksi. Se sen sijaan tarkoittaa uuden oppimista, uteliasta ihmettelyä, tutkimista, yhdessä tekemistä, leikkiä, laulua, tiedettä, taidetta, liikkumista, puhumista etc.

Opettajana ja ammatistani ylpeänä sekä lasten kanssa työskentelyä rakastavana nykyinen tilanne on raastava. Resursseja tehdä työtä leikataan entisestään ja yhä enemmän tulee perheiltä vaatimuksia "joustavampaan toimintaan." Ihmettelen välillä, miksi ajatellaan, ettei päiväkodin toiminta häiriinny, jos lapsia tulee ja menee miten sattuu? Koulun suhteen harva vanhempi kehtaisi esittää moisia ideoita, sillä jokainen ymmärtää, ettei oppituntia voi pitää, jos se keskeytetään 15 minuutin välein.

Päiväkodissa tilanne on sama, juuri kun lapset ovat syventyneet vaikka maalaamaan, tulee Tintti-Pekko äitinsä kanssa, joka tietenkin pitää ottaa vastaan kuten kaikki muutkin. Ja toiminta keskeytyy ja pitää aloittaa koko juttu alusta, sillä vaikkapa 3-vuotiailta ei voi odottaa, että he kykenevät odottamaan kiltisti paikallaan open tuloa edes viittä minuuttia keskenään. Ihannetilanteessa tiimin muut aikuiset ottaisivat sen lapsen vastaan, mutta oman kokemuksen mukaan lastenhoitajilta voi aniharvoin odottaa moista yhteishenkeä tai tilannetajua. Tiimeissä, joissa on ollut toinen opettaja, homma on toiminut, mutta sellaiset taitavat olla nykyään pelkkää utopiaa.

Olen väsynyt siihen, että teen vaativaa työtä korkeasti koulutettuna surkealla palkalla ja suurin osa pitää työtäni vain "lasten kanssa puuhasteluna." Päiväkodissa tehtävä työ on mielestäni vähintään yhtä vaativaa kuin peruskoulun opettajan työ (työkokemusta myös peruskoulun alaluokilta), mutta silti minua ei mielletä opettajaksi, vaan "tädiksi." Olen väsynyt työpaikkojen eri tehtävissä toimivien väliseen kissanhännänvetoon, kateuteen ja juoruiluun. Olen väsynyt siihen, että kun tulen viikon lomalta ja lapset syöksyvät laumana syliini ja huutavat "oli ikävä sua" ja ryhmän muut aikuiset vinoilevat että "suosikkiaikuinen tuli takaisin." Minä teen työni hyvin ja rakastan sitä ja tiedän, ettei se jää lapsilta huomaamatta. Milloin muu maailma huomaa? Sipilälle terveisiä, ennen kaikkea.

Ei kai missään enää tänä päivänä koko ryhmä maalaa yhtä aikaa? Toiminta ei häiriinny, kun yksi ryhmä on maalaamassa, toinen vaikka ulkoilemassa ja viimeinen leikkimässä eri huoneessa kuin maalaajat. "Kesken toiminnan" tuleva lapsi otetaan tietysti vastaan sovitusti siinä ryhmässä, jossa helpointa.

Vierailija
109/116 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päikky suljetaan klo 17.

Viimeinen työntekijä tympeänä, kun lasta haetaan vähän ennen sulkemisaikaa.

Siis - vähän ennen sulkemisaikaa!

Vierailija
110/116 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä piirretään, lauletaan ja askarrellaan kotona, kyllä, myös harjoitellaan saksien käyttöä. Joten jos lapsi jää tuosta päiväkodin toiminnasta paitsi ja saa näin ehkä neljäkin tuntia lyhyemmän hoitopäivän, on se vaan voi voi päiväkodin henkilökunnalle.

Lapsen tehtävä on opetella näitä taitoja kotona, mutta kiva että teette niitä myös päiväkodissa. Mutta joo, eniten ärsyttää henkilökunnan asenne; he ovat aina oikeassa ja heidän tehtävänsä on opettaa pikku-Jonnaa ja hänen vanhempiaan.

Samalla kritisoidaan lapsen pitkiä hoitopäiviä, mutta ei anneta vanhemman kuitenkaan tuoda lasta myöhemmin ja hakea aiemmin, sellaisina päivinä kuin se olisi mahdollista. Sitä en oikeasti ymmärrä, en vaan ymmärrä.

Tai nukkarissa pitäminen kaksi tuntia (vaihtelee yksiköittäin), vaikka ryhmässä olisi useampi jotka ei nuku päiväunia. Ei saa kuulua mitään ääntä, ei saa vaihdella asentoa, käydä vessassa, jne. Kaksi tuntia maata paikoillaan täysin hiljaa, vaikka ei nukuta yhtään.

Muuten päiväkodissa saavat itse päättää kuriksista ja ohjelmista, mutta nuo yllämainitut asiat ovat hankaloittaneet ainakin meidän perheen elämää paljon.

Vierailija
111/116 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 kirjoitti:

Päikky suljetaan klo 17.

Viimeinen työntekijä tympeänä, kun lasta haetaan vähän ennen sulkemisaikaa.

Siis - vähän ennen sulkemisaikaa!

Voi ei. Ei saisi kyllä näkyä vanhemmille, vaikka tällä hetkellä pimeässä märässä turjottelu ja räkäisten nenien pyyhkiminen tympeää onkin.

Voit ilmoittaa päiväkodin johtajalle jos tuo on toistuvaa.

Vierailija
112/116 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa myös kurjalle ettei saa valita hoitoaikoja. Asiakkaan itsemääräämisoikeus on ylsi hoitotyön periaatteista

Vierailija
113/116 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 99% tyytyväinen meidän kunnalliseen päikkyyn. Hoitotyötä tehdään sydämellä, henkilökunnan vuorovaikutusta on mukava seurata ja tarjottu ruokakin on erinomaista. MUTTA: osa hoitajista kilahtaa aivan mitättömistä asioista ja tämän seuraaminen on jotenkin vastenmielistä!

Esim. hain oman lapseni ulkoa tänään ja jäimme viereiseen puistoon leikkimään hetkeksi. Päiväkodin pihalla tapahtui outo välikohtaus: yksi lapsista otti jatkuvasti hanskansa pois kädestä ja sen sijaan että hoitaja olisi joko laittanut ne takaisin tai keskustellut fiksusti siitä, miksi hanskat pitää olla talvella, homma meni huutamiseksi alusta asti. Hetken huudettuaan hoitaja alkoi uhkailemaan lasta että jää yksin pihalle sitten, kun ei hanskoja saa käteen(??). Tässä vaiheessa lähdimme kotiin, joten en tiedä miten tämä välikohtaus päättyi.

Vierailija
114/116 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ärsyttää, että valitetaan pitkistä hoitopäivistä + lomapäivien puutteesta. Niin, mitäpä tuohon nyt sanoisi? Tuon lapsen kuudelta hoitoon ja olen itse seitsemältä töissä. Pääsen kolmelta ja haen noin neljältä. Pitkä päivä, varmasti, mutta tätä se on jos meinaa itse itsensä elättää nykypäivänä! Kaikilla ei ole työpaikkaa samalla paikkakunnalla kuin millä asutaan, tuntuu että tämä unohtuu päikyssä monesti.

Tottakai jos osuu arkivapaita, lapsi on ne päivät kotona. Samoin sumplitaan isovanhempien kanssa, hakevat yleensä yhtenä tai kahtena päivänä viikossa hieman aikaisemmin. Silti valitetaan. :( Ja viimeksi, kun keskusteltiin alustavasti joululomasta, annettiin ymmärtää että lapsi on väsynyt ja että pitäisi pitää kotona koko se kaksi viikkoa, minkä päikky on suljettu. Vaikka kuinka yritin, en saanut kasaan kuin 9 päivää lomaa...ja nyt ahdistaa jo etukäteen kun tämän sinne ilmoitan, eivät varmaankaan tajua että kaikissa töissä ei kerry lomapäiviä kuten kunnallisella + olen vasta aloittanut uudella työpaikalla joten en voi olla poissa mielinmäärin.

Joten pliis hoitajat ja opettajat ja muut: älkää arvostelko lapsen lomia tai niiden puutetta!

Vierailija
115/116 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonpa sinä lapsia arvostat

Vierailija
116/116 |
21.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastani kiusataan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä