Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ärsyttää/ihmetyttää päiväkodissa?

Vierailija
22.12.2017 |

Hei, pyytäisin vapaata avautumista, narinaa, purinaa ja ihmettelyä koskien päiväkotia/päiväkoteja.
Olen itse siis varhaiskasvattaja ja oikeasti kiinnostaa millaisia ajatuksia vanhemmilla on! Kenties kykenen avaamaan hieman päiväkodin toimintaa... tai sitten ihan vain murisemaan päikyntätejä vastaan teidän kanssa. Pikkuinen paskanjauhantahan yhdistää ihmisiä :D ps. rakastan työtäni todella paljon!

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä otsikko, mutta outo viesti. Paskanjauhanta ei auta mitään...

Vierailija
2/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun kaltaiset juuri karmivat, vaikka kuinka rakastaisit työtäsi. Paskan puhuminen ei anna ammattitaitoista kuvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on tällä hetkellä tosi hyvät päiväkodit. Vielä kun eivät saisi kadotettua niin perkeleesti lastenvaatteita niin hyvä olisi. Meillä kadonnut 10 talvihanskat jo marraskuussa niin kyllä se aika lailla ärsytti kieltämättä. En mä muuta keksi, en ole kauhean vaativa, kunhan lapsemme ovat turvassa ja henkilökunta yhtä ihanaa mitä meillä tuolla, en viitsi näyttää nyrpeää naamaa. :)

Yleiset keskustelut ja _joidenkin_ lastentarhanopettajien jutut somessa joskus saavat tuhahtamaan kyllä. Ihmiset nyt ovat perseempiä somessa, joten... :D

Vierailija
4/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että siellä voi oikeasti olla töissä niin yksinkertaisia ja ärsyttäviä ihmisiä, jotka eivät osaa edes kirjoittaa. Miten sellaiset voivat neuvoa lapsia? Järkyttävää tätienergiaa joskus näkee siellä.

Vierailija
5/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurikset. Vihaan kuriksia ja niin monet lpsetkin. Minusta niitä ei pitäisi pakottaa käyttämään.

Vierailija
6/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pin kirjoitti:

meillä on tällä hetkellä tosi hyvät päiväkodit. Vielä kun eivät saisi kadotettua niin perkeleesti lastenvaatteita niin hyvä olisi. Meillä kadonnut 10 talvihanskat jo marraskuussa niin kyllä se aika lailla ärsytti kieltämättä. En mä muuta keksi, en ole kauhean vaativa, kunhan lapsemme ovat turvassa ja henkilökunta yhtä ihanaa mitä meillä tuolla, en viitsi näyttää nyrpeää naamaa. :)

Yleiset keskustelut ja _joidenkin_ lastentarhanopettajien jutut somessa joskus saavat tuhahtamaan kyllä. Ihmiset nyt ovat perseempiä somessa, joten... :D

No ohhoh tehän ootte "hanskoittanut" jo puoli ryhmää :D Jos hanskoissa nimet niin en kyllä käsitä mihin voi tuommoinen määrä hävitä hanskoja! Meillä pienet niitä kuskaavat korista toiseen ja piilottelevat lelukoreihinkin, mutta kyllä ne viimeistään seuraavana päivänä löytyy. Ja kivasti vanhemmat palauttavat seuraavana päivänä jos on sattunut lähtiessä omalle muksulle väärät tavarat.

Ja nettihän on tunnetusti hyvä paikka anonyyminä purkaa kiukkua joten ymmärrän tuon. :D Ja kärkkäästi tartutaan kiinni ihan jokaiseen sanomiseen. Oltiin samaa tai erimieltä.  ap

Vierailija
7/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä otsikko, mutta outo viesti. Paskanjauhanta ei auta mitään...

Paskan jauhanta yhdistää ja kyyneleet puhdistavat. Ymmärsin mitä aloittaja yritti sanoa. 

Vierailija
8/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kun soitellaan lapsi kotiin flunssan takia

Vierailija
9/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat muksut on kotihoidossa mutta leikkipuistossa olen usein ihmetellyt miten se yksin lasten kanssa oleva "täti" vain näprää puhelintaan ja karjuu vihaisena lapsille jos tarvii vaikka hanska auttaa takaisin käteen. Jos tätejä on useampi, yksi leikkii koko ryhmän kanssa (auttaa keinuun, katsoo liukumäkeä, tekee hiekkakakkuja, juoksee lapsen luota toisen luo) ja loput 2-3 seisoo keskellä juttelemassa toisilleen.

En enää ihmettele, miten täällä päin on päiväkodista lapset lähteneet kenenkään huomaamatta kesken ulkoilun kotiin. En kyllä tuollaiseen hoitoon lapsiani haluaisi laittaa :/.

Vierailija
10/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elkää viekö kuriksia (; Sadekelillä lapsi joutuu leikkimään katoksen alla jottei tulisi kylmä ja retkelle lähdettäessä vaikka sadeviitta mukaan, jottei ihan läpimäräksi kastu. Muuten oletan, että on hoitajille ihan ok jos vanhemmat valmiita pesemään ja kuivattamaan vaatteita useamman kerran viikossa (: Meillä puetaan kurikset niille joille on tuotu. Jos vanhemmat ilmoittavat ettei pikkupetteri käytä kuriksia niin ei me aleta väkisin tyrkyttämään. ap

Vierailija
11/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme sähellys... Päiväkodin (sana päikky on muuten aika kauhea!) tädit menevät ihan sekasin kun kyselee jostain sopimuksista tai jos vanhemmilla on vaikka hiukka tavallisesta poikkeavat työajat, esim vuorotyö, joka kuitenkin todella yleistä! Meillä siis molemmilla miehen kanssa vuorotyöt, ja se on tuntunut olevan liikaa monelle hoitajalle. Ensimmäisessä päiväkodissa meille ihan suoraan sanottiin, et lapset pitäisi tuoda klo9, vaikka olisin itse mennyt iltavuoroon. Hölmönä vielä noudatin tätä sääntöä ja surin kun en nähnyt lapsiani kunnolla pahimmassa tapauksessa moneen päivään putkeen. Toisessa päiväkodissa tämä vuorotyö tuntuu myös olevan ongelma, ja epäsäännölliset vapaapäivät. Sitä kans ei ymmärretty, että joulun välipäivien työt selvisivät vasta tämän viikon maanantaina.

Vierailija
12/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat muksut on kotihoidossa mutta leikkipuistossa olen usein ihmetellyt miten se yksin lasten kanssa oleva "täti" vain näprää puhelintaan ja karjuu vihaisena lapsille jos tarvii vaikka hanska auttaa takaisin käteen. Jos tätejä on useampi, yksi leikkii koko ryhmän kanssa (auttaa keinuun, katsoo liukumäkeä, tekee hiekkakakkuja, juoksee lapsen luota toisen luo) ja loput 2-3 seisoo keskellä juttelemassa toisilleen.

En enää ihmettele, miten täällä päin on päiväkodista lapset lähteneet kenenkään huomaamatta kesken ulkoilun kotiin. En kyllä tuollaiseen hoitoon lapsiani haluaisi laittaa :/.

Nyt tulee se shokeeraava epäammatillinen paskanjauhantalause yrittäkää kestää! "MÄKÄÄN EN YHTÄÄN KESTÄ NÄITÄ TYÖHÖNSÄ KYLLÄSTYNEITÄ, LAPSILLE TIUSKIVIA SOMEHOITAJIA!" Eräs lapsi kysyi minulta tänään päivystyspäiväkodissa, että miksen minä ole hänelle ilkeä? Melko rehellinen ja huolestuttavakin palaute lapsen suusta.

Mutta joo, jos tulee tulevaisuudessa päiväkodin etsintä aiheelliseksi niin suosittelen ryhmäperhepäiväkoteja. Niissä huomattavasti pienemmät lapsimäärät eikä suhdeluvut saa ylittyä.

Vierailija
13/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elkää viekö kuriksia (; Sadekelillä lapsi joutuu leikkimään katoksen alla jottei tulisi kylmä ja retkelle lähdettäessä vaikka sadeviitta mukaan, jottei ihan läpimäräksi kastu. Muuten oletan, että on hoitajille ihan ok jos vanhemmat valmiita pesemään ja kuivattamaan vaatteita useamman kerran viikossa (: Meillä puetaan kurikset niille joille on tuotu. Jos vanhemmat ilmoittavat ettei pikkupetteri käytä kuriksia niin ei me aleta väkisin tyrkyttämään. ap

Meidän lapsen esikoulussa on pakko olla kurikset. Ja ne puetaan (ainakin housut ja rukkaset) jos on pisarakin kosteaa pihalla. En sano, että tämä ärsyttäisi varsinkin kun käytäntöön ollaan jo totuttu, mutta jotenkin sitä itse pitää jo esikoululaista (joka täyttää kuukauden päästä 7v!) silleen isona, että ei välttämättä yhden pisaran vuoksi tarvitsisi kurasuojausta.

Vierailija
14/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme sähellys... Päiväkodin (sana päikky on muuten aika kauhea!) tädit menevät ihan sekasin kun kyselee jostain sopimuksista tai jos vanhemmilla on vaikka hiukka tavallisesta poikkeavat työajat, esim vuorotyö, joka kuitenkin todella yleistä! Meillä siis molemmilla miehen kanssa vuorotyöt, ja se on tuntunut olevan liikaa monelle hoitajalle. Ensimmäisessä päiväkodissa meille ihan suoraan sanottiin, et lapset pitäisi tuoda klo9, vaikka olisin itse mennyt iltavuoroon. Hölmönä vielä noudatin tätä sääntöä ja surin kun en nähnyt lapsiani kunnolla pahimmassa tapauksessa moneen päivään putkeen. Toisessa päiväkodissa tämä vuorotyö tuntuu myös olevan ongelma, ja epäsäännölliset vapaapäivät. Sitä kans ei ymmärretty, että joulun välipäivien työt selvisivät vasta tämän viikon maanantaina.

Päikyntädit se vasta hirveä sanayhdistelmä onkin :D Onko teillä lapset vuorohoitopäiväkodissa? Ymmärrän, että päiväkodilla on omat rutiinit ja esim. ryhmän retkeilyt jne. saattavat hankaloitua jos yksi ryhmän lapsista tulee ja menee eritahtiin kuin muut. Mutta eikös me PÄIKYNTÄDIT olla siellä juurikin siksi, että vanhemmat voivat käydä töissä!? Henkilökohtaisesti mielestäni on aivan ihanaa jos lapsi saa välillä vähän lyhkäsemmä hoitopäivän tullessaan myöhemmin. Toki jos lapsi reagoi vahvasti tälläisiin muutoksiin niin voi koko päivä olla pilalla pitkäksi menneen aamun takia. Täysin lapsesta kiinni (:

Noista lomakyselyistä. Ne tulevat ylemmältä taholta. Varhaiskasvattajien täytyy myös saada varmistus omista lomistaan jotta pystyvät puolestaan ilmoittaa hoidontarpeen omien lasten hoitopaikkoihin. Meidänkin on mukava lomalle lähtiessä tietää montako päivä sitä lomaa on tänä jouluna. ap

Vierailija
15/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanssa yllätyin tästä "tuo lapsi viim klo 9" ja sitten klo 11-14 ei saa päiväkotiin mennä.

Päiväkoti on lasten hoitopaikka sen aikaa kun vanhemmat käyvät töissä.

Eli jos on vuorotyö ja iltavuoro alla klo 15, lapsi viedään silloin klo 14-14.30 hoitoon. En käsitä miksi tämä on ongelma joissakin päiväkodeissa.

Tai jos työt loppuu klo 13, miksi lasta ei voi hakea klo 13.30?

Voisiko joku valaista?

Vierailija
16/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsen esikoulussa on pakko olla kurikset. Ja ne puetaan (ainakin housut ja rukkaset) jos on pisarakin kosteaa pihalla. En sano, että tämä ärsyttäisi varsinkin kun käytäntöön ollaan jo totuttu, mutta jotenkin sitä itse pitää jo esikoululaista (joka täyttää kuukauden päästä 7v!) silleen isona, että ei välttämättä yhden pisaran vuoksi tarvitsisi kurasuojausta.

Eskareitten olisi hyvä jo harjoitella itse säänmukaista pukeutumista. Eli päättävät itse tarvitseeko kuriksia(aikooko leikkiä vesileikkejä vaiko ei)

Vierailija
17/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hassua. Itse inhoan kuriksien laittoa. Varsinkin toppavaatekeleillä, kun saa kiskoa lahkeita 23kpl  kynnet verillä :D Meillä ollut tapana isommilta kysyä aikovatko leikkiä lätäköissä. Tuon ikänen osaa jo kuitenkin kertoa mitä haluaa ulkona tehdä. Ne lapset jotka tietävät menevänsä mutaleikkeihin hakevat itse kurikset. Lisäksi moni hyvä haalari tai mikä lapsella sattuukin olemaan niin pitää pientä kosteutta ihan hyvin. 

ap

Vierailija
18/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että työntekijöitä kutsutaan tädeiksi on myös aika kauhea.

Vierailija
19/116 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei tiedä jotain, niin sitten sanotaan en tiedä, mutta otan selvää. Mikä siinä on niin vaikeaa? Ei myöskään osata pahoitella muiden mokia. Kerran esim meille hoitaja vahingossa sanoi, et muistakaa huomenna on metsäretki, vaikka olikin retki teatteriin tms ja lähtö aiemmin kun mitä lapsi yleensä tuotiin pk:in. Luonnollisesti pettymys oli suuri kun päästiin päiväkotiin, kun ryhmä oli jo lähtenyt, ja sitten ihmettelin ääneen et voi ei miten voi olla kun eilen puhuttiin metsäretkestä. En ollut edes yhtään vihainen (miksi olisin?), vaan ihmeissäni, ja lapsi tietty väänsi itkua. Tämä toisen ryhmän hoitaja melkein suuttui minulle, ja kuittasi asian ”mistä minä nyt voisin tietää”. Ei mitään, et voi harmi, olen pahoillani tms.. Jotenkin välillä tuntuu siltä, et asiakaspalvelutaidot puuttuvat osalta hoitajista kokonaan.

Opettajat ovat olleet suurimmaksi osaksi fiksua porukkaa.

Vierailija
20/116 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks ryhmässä, jossa on 2-4v, isommille ei järjestetä mitään heille kuuluvia isojen hommia? Kaikki menevät noiden pienten mukaan, jopa metsäretket tehdään sen mukaan mihin pienet jaksavat mennä ja se oli välillä vaan läheisen kuusen luo. Ei isommat saa siirä mitään irti ja tiedän, että 4v ikäisille kuuluu jo paljon erilaisia tehtäviä jne.

Tämä meidän 4v meni jo eri ryhmässä ollessaan 3v paljon pidemmille retkille ja teki isompien hommia. Kun hoitajat vaihtui ja ryhmä, niin alettiinkin mennä pienten ehdoilla. Miksi? Asiasta monesti sanottu päiväkotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän