Mikä ärsyttää/ihmetyttää päiväkodissa?
Hei, pyytäisin vapaata avautumista, narinaa, purinaa ja ihmettelyä koskien päiväkotia/päiväkoteja.
Olen itse siis varhaiskasvattaja ja oikeasti kiinnostaa millaisia ajatuksia vanhemmilla on! Kenties kykenen avaamaan hieman päiväkodin toimintaa... tai sitten ihan vain murisemaan päikyntätejä vastaan teidän kanssa. Pikkuinen paskanjauhantahan yhdistää ihmisiä :D ps. rakastan työtäni todella paljon!
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Tuo ihnetyttää, että lasta ei saa hakea edes poikkeustapauksissa päivälevon aikaan (ymmärrän ettei yleisesti haettaisi silloin vain muten vaan). Mutta meillä oli tässä joku aika sitten lääkäriaika klo 13.20 ja sanoin, että tulen hakemaan lapseni klo 12.45 (ei nuku ikinä päivälevolla), niin ei käy. Täytyy hakea vasta klo 13, kun päivälepo loppuu. Sanoin, että emme ehdi lääkäriin, jos tulen vasta silloin, joten minun piti hakea lapsi jo klo 12 ja kuluttaa lähes tunti aikaa turhantakia ja pomokin oli vähän ihmeissään miksi pitää lähteä jo niin aikaisin töistä.
Sama juttu myös tuon tuonnin kanssa, että täytyy tuoda klo 9 mennessä ja hakea vasta klo 14.30 jälkeen, muuten heidän toimintansa häiriintyy...
Tuosta kannattaa antaa palautetta päiväkodille, että ei ole uuden vasun mukaista toimintaa. Esikouluaika on jokaisessa päiväkodissa määritelty erikseen, varhaiskasvatusta pitäisi saada koko päivän ajan huolimatta siitä, mihin aikaan lapsi on päiväkodilla. Ja totta kai päiväkodilla on velvollisuus luovuttaa lapsi vanhemmalle tasan siihen aikaan, kun vanhempi tulee lasta hakemaan! Toiveita toki voi esittää, mutta vanhempi päättää, haluaako niitä noudattaa. On meiltäkin haettu sairastuneen lapsen sisarus pois yllättäen kesken lepohetken, mutta eipä siitäkään mitään kaaosta syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ihnetyttää, että lasta ei saa hakea edes poikkeustapauksissa päivälevon aikaan (ymmärrän ettei yleisesti haettaisi silloin vain muten vaan). Mutta meillä oli tässä joku aika sitten lääkäriaika klo 13.20 ja sanoin, että tulen hakemaan lapseni klo 12.45 (ei nuku ikinä päivälevolla), niin ei käy. Täytyy hakea vasta klo 13, kun päivälepo loppuu. Sanoin, että emme ehdi lääkäriin, jos tulen vasta silloin, joten minun piti hakea lapsi jo klo 12 ja kuluttaa lähes tunti aikaa turhantakia ja pomokin oli vähän ihmeissään miksi pitää lähteä jo niin aikaisin töistä.
Sama juttu myös tuon tuonnin kanssa, että täytyy tuoda klo 9 mennessä ja hakea vasta klo 14.30 jälkeen, muuten heidän toimintansa häiriintyy...
Vanhemmat antaa turhaan pompottaa itseään. Meidän päiväkoti yritti tuota samaa temppuilua, että lasta muka ei saisi tuoda ja hakea vanhempien töihin sopivina aikoina. Vetosivat varhaiskasvatussuunnitelmaan.
Totesin hyvin tylysti, että lapsi on täällä hoidossa, jotta vanhemmat pääsevät töihin, lapsi ei ole täällä toteuttamassa mitään suunnitelmaa.
Puhukaa tarvittaessa päiväkodin johtajalle tai vaikka kaupungin päivähoidosta vastaaville virkamiehille. Älkää suostuko pompoteltavaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en jaksa uskoa aina tuota märinää, että isälle ei sanota mitään, mutta äidille valitetaan. Eiköhän sekin ole ihan isän/äidin asenteesta kiinni miten asian ottaa.
Miten se on asenteesta kiinni? Jos isälle sanotaan hymyillen, että ei tuollainen pieni myöhästyminen haittaa mitään ja tietenkin täältä löytyy vielä aamupalaa. Äidille sen sijaan sanotaan lasta hakiessa, että vihkoon on merkitty, että lapsi on tuotu myöhässä (5 min). Sellainen ei käy, eikä päiväkodilla ole mahdollisuutta tai aikaa alkaa palvelemaan kaikkia. Jatkossa pitää olla ajoissa tai aamupalaa ei tipu. Tai isälle sanotaan että ei haittaa vaikka kumpparit ovat unohtuneet, kyllä varakumppareita löytyy. Ja äidille huomautetaan, että koko ryhmän toiminta kärsii kun yhdellä ei ole kumppareita. Ei kaikille voi mitenkään olla varakenkiä. Kiva siinä on sitten alkaa puolisolleen valittaa asiasta kun mies sanoo, että nehän päiväkodista sanoivat että ei haittaa mitään.
Tämä! Me nostimme tästä epätasa-arvosta metelin lasteni päiväkodissa. Äideille ollaan suorastaan törkeitä mutta isille vain hymistellään samoista asioista. Myös mieheni koki tuon käytöksen ikäväksi, koska häntä kohdeltiin kuin vajaaälyistä, lässytettiin kuin lapselle.
Kun hain mieheni lasta (jonka huoltaja en ole) päiväkodista ja minulle alettiin taas valittaa, sanoin suoraan, että minä en ole tämän lapsen huoltaja, joten en ota vastaa mitään valituksia. Se loppuikin sitten siihen saman tien.
Varhaiskasvatus=jatkuva toiminta ja sähellys. Meidän päiväkoti oikein tykkää painottaa kuinka paljon lasten kanssa puuhastellaan. Lasta hakiessa saa kuulla selostuksen temppuradoista ym. mutta ei sanaakaan miten lapseni päivä meni. Tai siis ohjelmiston luettelun jälkeen "Mintulla oli hyvä päivä". Muunlaisia päiviä ei ole ollutkaan. Kiinnostaisi onko vasta hoito aloitettua saanut kavereita, nukkuuko päiväunet, onko syönyt, jne. Ei nyt raporttia joka päivä, mutta aeimmin kuin puolen vuoden päästä vasussa.
Paras oli kun yksi päivä oli laulettu, tehty retki, jumpattu, leivottu ja leikitty roolivaatteilla, että huh huh heillä olikin oikein puuhakas päivä. Lapselta kun kysyin niin hämmentyneenä kertoi ettei heidän ryhmä leiponut vaan eskarit ja tunnisti olleen jumpassa muttei muita aktiviteetteja. Varhaiskasvattaja ilmeisesti sinkoili ryhmästä toiseen ja meni vähän sekaisin raportoidessaan. Mutta Mintulla oli kuulemma ollut kivaa leipoessa. Jeps.
pikkuasioista tehdään välillä numero, ja tällaisen loppuminen koulun alkaessa oli kyllä helpotus. Esim. jos lapsi on piirtänyt askartelussa viivan vähän suttuisesti, jättänyt perjantaina perunan syömättä, tai nukkunut päiväunilla tiistaina vain 45min normaalin 70 min sijaan.
Ei siis mitään todella huonoja kokemuksia, mutta en kokenut koskaan luontevaksi keskustella tällaisista sivuraiteista, joilla ei lapsen hyvinvoinnin kannalta ole merkitystä. Sitten piti luvata harjoitella viivan piirtämistä kotona ja neuvotella lapsen kanssa perunan syömisestä (vaikka todellinen syy jättämiseen olikin lopulta orastava vatsatauti).
Sinänsä mitätöntä, mutta tällainen pikkuasioiden vatvominen oikeasti on yksi syy, miksi vanhemmuus väsyttää. Annetaan ulkopuolelta tällaisia turhia suorituspaineita ja rivien välistä viestiä, että soo soo, ei oltu tyytyväisiä, kun lapsi vieläkin pissasi vaippaan (vaikka se on jo 2v 2kk) ja lumiukkoaskartelussa se käytti vieläkin väärin saksia (ikä 3v 6kk).
Miksi pk-tädit haukkuvat avoimesti kasvisruokaa pahaksi lapselle, joka syö päiväkodissa vain kasvisruokaa eettisistä/uskonnollisista syistä? Mihin sillä pyritään?
Miksi päiväkoti ei kunnioita perheiden ilmoittamaa ruokavaliota (kasvisruoka), vaan ihan vaan "vahingossa" tai peräti tietoisesti tarjoillaan lapsille karkkeja yms. mitkä sisältävät eläinperäisiä aineita?
Miksi loma-ajat kysellään jo 2-3 kuukautta ennen ajankohtaa aivan kuin vanhemmat tietäisivät työvuoronsa sinne asti? Sitten kun on ilmoitettu, että kyllä tarvitaan (mitä luultavimmin) hoitoa myös päivystysaikana, koska ainakaan vielä en tiedä olevani vapaalla, niin miksi ne hoitajat tulevat vielä sen ilmoituksen jälkeen vääntelemään naamaansa surkealla tuskaisella ilmeellä, että "oletteko ihan varmoja, ettekö mitenkään voisi järjestää lapselle lisää lomaa..."
Missä muualla asiakkaan odotetaan maksavan täysi asiakasmaksu, mutta oletetaan asiakkaan luopuvan vapaaehtoisesti palvelun käytöstä?
Miksi hoitajat sanovat aina päivän päätteeksi että kivasti mennyt päivä ja tätä pääsääntöisesti aina kunnes ne kaatavat vasu-keskustelussa tms. koko kauden paskalastin niskaan, että on tätä ja tuota huolta ja onko teillä kaikki kunnossa? Miksi tietoa lapsen epäillyistä ongelmista pihdataan?
Miksi pk narisee ihan normaalin pituisesta hoitopäivästä 9-10 tuntia ja painostaa jatkuvasti vanhempia lyhentämään hoitoaikaa tekemällä töitä liukuvasti eri aikaan ja silti kuvittelee, että tällä metodilla perheille jäisi yhtään yhteistä aikaa?
Miksi päiväkoti ilmoittaa aina niin suurella kampanjalla, että nyt on semmoista ja tämmöistä tautia liikkeellä. Jos lapsen persettä kutittaa, sen on pakko olla kihomatoja, vaikkei kenelläkään mitään havaintoa sellaisesta. Ja ei, mitään suursiivousoperaatioita ja täin metsästyksiä en ala tehdä pelkän arvuuttelun perusteella.
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että joillain lapsilla ne päiväunet tekevät perheiden illoista helvettiä?
Olin tuolloin kolmivuorötyössä ja minulle saarnattiin siitä, miten lapsi menee sekaisin ja perusturvallisuus järkkyy kun äiti hakee miten sattuu ja välillä mummi/pappaoin(kun nukuin yövuoron jälkeen) . Vielä kun isänsäkin menettänyt, niin pitäisi äidin vähän ajatella! Meni hermo niin pahasti, että otin pojan päiväkodista pois ja mummilaan hoidettavaksi. Tämä tapahtui 90-luvun lopussa ja on järkyttävää huomata, ettei ole meno mihinkään muuttunut! :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat antaa turhaan pompottaa itseään. Meidän päiväkoti yritti tuota samaa temppuilua, että lasta muka ei saisi tuoda ja hakea vanhempien töihin sopivina aikoina. Vetosivat varhaiskasvatussuunnitelmaan.
Totesin hyvin tylysti, että lapsi on täällä hoidossa, jotta vanhemmat pääsevät töihin, lapsi ei ole täällä toteuttamassa mitään suunnitelmaa.
Puhukaa tarvittaessa päiväkodin johtajalle tai vaikka kaupungin päivähoidosta vastaaville virkamiehille. Älkää suostuko pompoteltavaksi!
Meillä sama juttu. Lapsi pitää tuoda viimeistään klo 9 ja ennen klo 14 ei saa hakea kotiin. Olen vähemmän ystävällisesti todennut, että jos voitte näyttää säädöksen tai kunnallisen päätöksen tästä asiasta, niin sitten sitä noudatan.Muussa tapauksessa lapsi tulee tismalleen vanhempien aikataulujen mukaan.
Minua ihmetyttää se miten pienten kanssa ollaan ja miten heidän vapaata leikkiään tuetaan.
Kävin juuri tutustumassa oman 1,5v:n kanssa uuteen ryhmään ja siellä kourallinen 1-4v lapsia leikki jotain mysteerileikkiä, johon heille oli annettu pyykkikorillinen jotain ihan satunnaista romua. Leikkivälineinä oli pari vaippaa, tyhjiä pesuainepurkkeja, pari palapelin palaa, yksittäisiä muoviautoja ja yksi alaston nukke. Oli myös jotain muovikrääsää joka olisi kotona lentänyt roskikseen silmän räpäyksessä. Osa pienemmistä lapsista vaan seisoskeli muuten tyhjän huoneen reunoilla toimettomina, kun isommat viskelivät näitä romujaan ympäriinsä, huusivat ja juoksivat. Ulos eivät halunneet lähteä (jokuu kävi kysymässä ovella jossain vaiheessa) vaikka oli tähän vuodenaikaan nähden kaunis ilmakin.
Onko tuollainen ihan normaalin kuuloista 'vapaata leikkiä'? Kaapeissa näkyi kyllä ihan siistejä leluja, mutta jostain syystä käytössä oli vain tuollaista kaatopaikkakamaa. Pienimpiä ei huomioitu lastenhoitajien puolelta laisinkaan ja lto:t loistivat poissaolollaan.
Minun kritiikkini on siis se että pienille ei tarjottu mitään tekemistä, vaikka kaapista sitä olisi löytynyt. Pienet eivät kuitenkaan itse vielä osaa niitä suljetuista kaapeista pyytää. Huone on täysin virikkeetön ja hoitajien huomio oli muualla kuin lapsissa.
Tämä vain vahvistaa mielikuvaani siitä että päiväkodit ovat säilöjä, johon lapset viedään pyaymään hengissä vanhempien työpäivien ajaksi. Laatu oli tuosta hommasta todella kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en jaksa uskoa aina tuota märinää, että isälle ei sanota mitään, mutta äidille valitetaan. Eiköhän sekin ole ihan isän/äidin asenteesta kiinni miten asian ottaa.
Miten se on asenteesta kiinni? Jos isälle sanotaan hymyillen, että ei tuollainen pieni myöhästyminen haittaa mitään ja tietenkin täältä löytyy vielä aamupalaa. Äidille sen sijaan sanotaan lasta hakiessa, että vihkoon on merkitty, että lapsi on tuotu myöhässä (5 min). Sellainen ei käy, eikä päiväkodilla ole mahdollisuutta tai aikaa alkaa palvelemaan kaikkia. Jatkossa pitää olla ajoissa tai aamupalaa ei tipu. Tai isälle sanotaan että ei haittaa vaikka kumpparit ovat unohtuneet, kyllä varakumppareita löytyy. Ja äidille huomautetaan, että koko ryhmän toiminta kärsii kun yhdellä ei ole kumppareita. Ei kaikille voi mitenkään olla varakenkiä. Kiva siinä on sitten alkaa puolisolleen valittaa asiasta kun mies sanoo, että nehän päiväkodista sanoivat että ei haittaa mitään.
Tuo johtuu luultavasti siitä, että iltapäivällä äidin kanssa juttelee eri työntekijä kuin aamulla isän kanssa... Minulla ainakin on ollut joskus tiimikaverina hoitaja, jonka sanomisia ja tekemisiä sai aina pahoitella ja selitellä vanhemmille, kun tämä sooloili ihan omiaan.
Ihmettelen sitä että koululaisten loma-aikoina päiväkoteja suljetaan ja lapset pitää viedä toiseen paikkaan, itse en voi pitää vapaata aina koululaisten loma-aikoina, ilmeisesti moni voi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo isien ohittaminen! Meillä ryhmäperhepäivähoidossa sanottiin lapsen isälle joskus, että ”sanotko äidille, että fleecehousut alkavat olla pienet” jne. Onneksi miehellä oli vähän munaa ja hän totesi, ettei asia kai hänen äidilleen kuulu, hoidetaan sopivat housut, kiitos vinkistä.
Olen huomannut saman ihan kaikissa sossulaitoksissa, että minua äitinä pidetään paitsi lapsen äitinä myös miehen sihteerinä. Mitään ne eivät viitsisi kommunikoida suoraan miehelle(kin). Eivät edes vaivaudu tallentamaan miehen yhteystietoja ja käyttämään niitä. Kaatavat lapsen ja miehenkin ongelmat minun harteille ja odottavat, että minä keskustelisin (lue järjestäisin perheriidan) miehen kanssa tästä ja tuosta huolen aiheesta. Jos mies tuo lapsen hoitoon vajailla varustuksilla, niin asia raportoidaan minulle hoitopäivän päätteeksi ja pyydetään sanomaan miehelle sen sijaan että ne itse ottaisivat asian puheeksi aamulla nähdessään miehen ja selostaisivat asian tärkeyden. Lisäksi jos mies on mamu ja tarvitsisi jotain "ohjausta", nämä sossunaiset ovat ihan kyvyttömiä edes alkeelliseen keskusteluun semmoisen murjaanin kanssa. Eivätkö osaa puhua englantia vai eivätkö uskalla? Ihan vätyksiä suoraan sanottuna. Isät sivuutetaan täysin ellei isät itse halua olla aktiivisia. Isät voivat olla halutessaan hyvinkin välinpitämättömiä eikä kukaan viranomainen kysele heidän perään ja vaadi mitään. Äitien perässä sen sijaan on koko sossuarmeija vaatimuksineen. Jos isä feilaa, niin sossulaiset ovat valmiita korvaamaan isän jollain sossualan ammattilaisella. Ei puhettakaan siitä että isät itse pakotettaisiin kuuntelemaan niitä sossujen tuntien pituisia istuntoja ja moraalisaarnoja erinäisistä huolenaiheista ja tekemään jotain ihan itse.
Lukemattomia kertoja olen sanonut heill suoraan, että jos on jotain kysyttävää miehestä tai asiaa miehelle niin puhukoot sille suoraan. Ei ole minun asiani juoruilla miehestä ja haukkua sitä yhdessä pk-ämmien kanssa. Kuulemma me ollaan yksi yksikkö ja ilmeisesti tämä tarkoittaa noiden pk-muijien mielestä sitä että minun velvollisuus on toimia perheen sihteerinä? Kun asia on sanottu yhdelle niin oletetaan että puhumme keskenämme tästäkin asiasta. Mielestäni viralliset asiat kuuluisi ilmoittaa molemmille vaikka sähköpostitse eikä tehdä parisuhteessa olevien vanhempien suhteen laadusta liikoja oletuksia että mistä kasvatuksellisista asioista me keskustellaan. Ja sitten toisena päivänä udellaan, "joko olet jutellut miehen kanssa". Helvettiäkös se teille kuuluu mistä on viime päivinä juteltu ja mitä? Luuletteko että kerron vielä mitä mieltä olen tästäkin lisätyöstä minkä teetätte minulla? Laittakaapa oikein punaisella alleviivattuna huoliraportteihinne jos joku päivä ärähdän teille siellä pihalla, että nyt riittää tämäkin paskan jauhaminen. Sen enempää tekään ette valvo lastani tälläkään hetkellä kuin minäkään kun seisotatte täällä jauhamassa paskaa siitä että lapsi vähän kiukuttele ja temppuilee. Ja miksi? Jotain vikaa täytyy olla. Oisko vaikka se että kello on jo melkein 17 ja te olette juuri varastamassa meiltä oikeuden kello 17 ateriaan ja se suoraan sanottuna vituttaa että päästäkää meidät jo kotiin ja lopettakaa se paskan jauhaminen. Jos lapsi on teidän mielestä rasittava niin te sentään pääsette siitä eroon jakamalla vastuuta keskenänne kenen sitä lasta tarvitsee sietää mihinkin aikaan... on se nyt kummallista että ammatti-ihminen valittaa lapsen käytöksestä. Eikö ne ole opiskelleet muka tarpeeksi eri keinoja miten semmoiseen puututaan. Mitä sitä minulle itkemään jo parin kuukauden tuttavuuden jälkeen.
Omat lapset ei ole enää pk-iässä, mutta silloin ärsytti ne jatkuvat aikataulumuutokset ja päiväkodin sulkemiset. Milloin oli suunnitteluiltapäivä, milloin tyhy tai joku muu lomailupäivä, jolloin yhtäkkiä vaan päiväkoti oli kiinni tai suljettiin klo 12. Minä ja mies ollaan molemmat iltapainotteisessa työssä, joten ei meiltä onnistu ihan noin vain ilmoittaa töissä, että lähdenkin taas tänään klo 11, kun työpäivä ei ollut kunnolla edes alkanut.
Tämän lisäksi vielä pahempaa oli se, että tätä ei haluttu päiväkodissa oikein edes ymmärtää, vaan sieltä aina vihjattiin meidän olevan jotenkin hankalia vanhempia kun lapsemme menivät varahoitoon tällaisina päivinä. Itse asiassa joku päiväkodin työntekijöistä oli tuttavalleni sanonutkin, että tämän päiväkodin vanhemmat ovat ”tavallista hankalampia”, kun eivät voi muka koskaan olla pois töistä 😠
Vierailija kirjoitti:
Ihme sähellys... Päiväkodin (sana päikky on muuten aika kauhea!) tädit menevät ihan sekasin kun kyselee jostain sopimuksista tai jos vanhemmilla on vaikka hiukka tavallisesta poikkeavat työajat, esim vuorotyö, joka kuitenkin todella yleistä! Meillä siis molemmilla miehen kanssa vuorotyöt, ja se on tuntunut olevan liikaa monelle hoitajalle. Ensimmäisessä päiväkodissa meille ihan suoraan sanottiin, et lapset pitäisi tuoda klo9, vaikka olisin itse mennyt iltavuoroon. Hölmönä vielä noudatin tätä sääntöä ja surin kun en nähnyt lapsiani kunnolla pahimmassa tapauksessa moneen päivään putkeen. Toisessa päiväkodissa tämä vuorotyö tuntuu myös olevan ongelma, ja epäsäännölliset vapaapäivät. Sitä kans ei ymmärretty, että joulun välipäivien työt selvisivät vasta tämän viikon maanantaina.
Ohhoh, onpas outoa. Itsekin olen varhaiskasvattaja ja ei meillä kyllä ole mikään outous tai ongelma vaihtelevat hoitoajat, kunhan sijoittuvat päiväkodin aukioloaikojen sisään niin saa tuoda ja hakea milloin tykkää. Päivälevon aika toki on vähän haastavampi tuonti/hakuaika jo lapselle itselleenkin mutta kyllä nekin saadaan järjestymään.
Vierailija kirjoitti:
Miks ryhmässä, jossa on 2-4v, isommille ei järjestetä mitään heille kuuluvia isojen hommia? Kaikki menevät noiden pienten mukaan, jopa metsäretket tehdään sen mukaan mihin pienet jaksavat mennä ja se oli välillä vaan läheisen kuusen luo. Ei isommat saa siirä mitään irti ja tiedän, että 4v ikäisille kuuluu jo paljon erilaisia tehtäviä jne.
Tämä meidän 4v meni jo eri ryhmässä ollessaan 3v paljon pidemmille retkille ja teki isompien hommia. Kun hoitajat vaihtui ja ryhmä, niin alettiinkin mennä pienten ehdoilla. Miksi? Asiasta monesti sanottu päiväkotiin.
Veikkaan että lapsimäärän ja kasvattajien työmäärän kasvettua ei ole enää resursseja jakaantua pienryhmiin siten että yksi voisi aina tehdä isompien kanssa jotain heille haastavaa, ainoa vaihtoehto silloin on mennä pienten ehdoilla koska ei heiltä voi vaatia jotain sellaista mihin eivät vielä pysty.
Paras paikka lapselle kasvaa on kotona rakastavan äidin huomassa.
Valitettavasti maailma on kylmä ja kova paikka lapselle kasvaa ja yhä pimeämmäksi vain menee.
Mueielestänu päiväkodit on kuin vankiloita, jossa lapset kasvaa keskenään.
Henkilökuntaa on liian vähän, eikä heiltä löydy sellaista aitoa rakkautta lasta kohtaan mitä jokainen lapsi ainakin tietoisesti taikka tietämättään kaipaisi.
Lapsi ja vahemmat ei tunne toisiaan heiltä jää kehittymästä todellinen side toisiinsa.
Eikä lapsi saa edes kotonaan sitä rakkautta mitä tarvitsisi.
Valitettavasti vanhemmat mahdollistaa tämän kaiken.
Ihmisille ei riitä mikään vaan pakko saada lisää ja enemmän.
Oma ura ja omat saavutukset on tärkeämmät kuin jälkipolvi.
Mikään ei riitä...
Ennen mies toi leivän pöytään ja nainen hoiti kodin, mutta se ei enää riitä.
Vaan naisen pitää luoda omaa uraansa ja mieskin haluaa naisen takovan lisää rahaa.
Ompa vielä perheitäkin missä ahneudessaan molemmat haalii omat rahansa itselleen.
Katsokaa ihmiset mihin tämä maailma on menossa!
Tämä maailma on menossa kovaa vauhtia kohti tuhoa!
https://yle.fi/uutiset/3-8356936
Kysyit mikä ärsyttää päiväkodeissa?
Se, että niitä täytyy edes olla olemassa....
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ihana päiväkoti! Kunnallinen, melko suuri. Aiemmin lapsi oli ryhmäperhepäivähoitopaikassa, enkä vaihtaisi takaisin. Henkilökunta paljon ammattitaitoisempaa päiväkodissa, koulutusvastimuksetkin erilaiset, ja homma toimii, ei mene henkilökemioiden törmäämisiin aikaa. Minä myös kyselin, että mihin mennessä pitää lapsi tuoda ja lastentarhanopettaja vain naurahti, että ”kouluun on sitten pakko mennä ajallaan, ei täällä sellaista aikaa ole”. Jos on retki, tiedetään lähtöaika, jos haluaa viedä lapsen lounaalle, senkin aika on selvillä jne.
Ainoa asia, joka ihmetyttää, on muiden vanhempien työajat. :D Vien lapseni klo 8 (mies siis joskus iltavuoroon mennessään), eikä paikalla ole reilusta 20 lapsesta kuin ehkä neljä. Olen aina ajatellut, että mulla alkaa työt myöhään, mutta niin alkaa muillakin. Tietysti nuo klo 6 aamuvuorot ovat asia erikseen.
Jos te ootte paikalla tasan klo 8 tai pikkuisen ennen niin missaatte sen suurimman ruuhkan, meillä ainakin selkeästi suurin osa lapsista ilmestyy paikalle juuri kahdeksan jälkeen.
Pukeminen..pakko viedä minimimäärä vaatetta kun meillä laittavat kaikki mahdolliset sit muksun päälle..oikeesti hiki päässä lapsi sitten..olen kyllä sanonu asiasta..
Päiväkotien varhaiskasvatus jaksaa hämmentää minua uudestaan ja uudestaan. Minulla (kasvatusalan ammattilaisena) jokainen yhdessäolohetki ja jopa yksinolo on kasvatusta. Lapsella on oikeus joskus tehdä yksin omia juttujaan, vaikka palapeliä, ilman, että siinä pitää jatkuvasti olla mukana pari tai ryhmä. Ei lapsessa ole mitään vikaa silloinkaan, jos hän haluaa kaikessa rauhassa selailla kirjaa. Se vaan ei päiväkodissa käy, kaikkea tehdään ryhmänä ja mielellään niin, että aikuinen ei oikeasti ole paikalla. Hän saattaa antaa 3v ikäisille kynät ja paperia ja poistua muualle sen sijaan, että samalla opeteltaisiin värejä, muotoja jne. (ihan hyvin voi lapselle sanoa, että olet piirtänyt pienen vihreän ympyrän ja sen alle sinisen viivan, ei tuon enempää tarvita).
Toinen asia ovat lelut, joita varjellaan kuin silmäterää. Leikeissä saa olla kaikenlaista romua, hyllyillä ja kaapeissa on "parempia tavaroita", mutta niitä ei saa ottaa leikkeihin. Ne ovat LTO:n kädessä, kun hän kertoo satua tms. Meillä urheiluseura lahjoitti päiväkotiin "pehmosählymailat ja pallot", kertaakaan niitä ei ole ollut leikeissä, ettei mitään satu. Samaan aikaan pihassa saa huiskia pienempiä lumilapiolla päähän, mutta superlonmaila on liian vaarallinen (tietty aina ohjaamattomaan) leikkiin.
Siellä ei ilmeisesti hallita pienryhmätoimintaa ollenkaan? Kyllähän sen jo järkikin sanoo, että toimintaa sovelletaan lasten ikätason mukaan ja eri pienryhmät voivat tehdä saman asian eri tavalla. Yksi aikuinen voisi tehdä pienten kanssa lyhyemmän retken ja loput lähteä isompien kanssa pidemmälle.