Sisko suuttui verisesti, kun en ottanut hänen isompia lapsia jouluksi :(
Tuli minullekin paha mieli, tosin siskon käytöksestä. No olkoon, en anna sen pilata minun ja mieheni joulua. Lähdetään tänään mökille ja vietetään ihana, rauhallinen lepojoulu kahdestaan.
Sisko on siis pyytänyt koko syksyn minua ottamaan hänen isommat lapset jouluksi, kun heille tuli uusi vauva. Hän haluaa omaa aikaa vauvan ja miehensä kanssa eikä ole ehtinyt valmistella joulua. Nyt lapset menevät sitten kuka mihinkin, mikä tietysti on vähän surullista. Sisko soittaa päivittäin ja itkee miten itsekäs olen ja kadehdin hänen vauvaonnea. En ymmärrä miten joku voi lähettää kolme 4-8 vuotiasta jouluksi pois kotoa?
Kommentit (210)
Ap:n sisko kuulostaa siltä että kiitosta ei kuulu, vaikka ap ottaisikin lapset luokseen. Pitää itsestään selvänä, että sisko ottaa lapset, vaikka tämä on viikkoja sitten jo kieltäytynyt. Nyt syyllistää suuttumalla. Häpeäisi. Kuka äiti luopuu lapsista jouluksi?!? Lasten takiahan sitä joulua järjestetään.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni on valmis ottamaan kolme lasta jouluksi useammaksi päiväksi ja huolehtimaan ruokailut, hygienia, ulkoilu, viihdyttäminen ja lahjat? Käy kalliiksi sekä työstä ja lastenhoitajat on puhki päiväkodeissa.
Sisarusten lapsia moni ottaa varmaan mielellään esim yhdeksi yöksi ja 1-2 lasta kerrallaan, mutta että jouluksi ja vieläpä kolme kappaletta. Huh. Huutakaa ja syyllistäkää tuuotä äitiä ja lastwn isää. Ap eläävomaa elämää.
Mä olen itse tällainen lapseton täti, joka on ihan kämy pienten lasten kanssa. Mun yksiössä ei olisi ensinnäkään tilaa yövieraille. Ei ole varasänkyjä, ei varapatjoja, ei levitettävää sohvasänkyä, ei ylimääräisiä petivaatteita. Lisäksi mulla on hyvin tarkka budjetti. En pystyisi häthätää ruokkimaan kolmea ylimääräistä suuta usean päivän ajan. Ylimääräiset rahani ovat menneet juurikin siskon lapsien joululahjoihin... Itselle olen varannut jo ruokaa, mutta sekin on sellaista erikoisempaa sörsseliä, joka tuskin kelpaa pienille lapsille. Jouluruokia en ikinä tee, eikä täällä muutenkaan ole mitään erityistä joulutunnelmaa lukuisia kynttilöitä lukuun ottamatta.
Tekemistä kolmelle lapselle olisi minun tosi vaikea keksiä. Täällä ei ole yhtään mitään pieniä lapsia kiinnostavaa. En myös omaa mitään auktoriteettia sukulaisten lapsiin. Lapset saavat oloni vaivautuneeksi. Askeettinen sisustus ja telkkariakaan ei ole, eli senkään puolesta ei varmaan kovin mielenkiintoista. Lisäksi mulla on koira, joka pelkää lapsia. Voisi siis olla aika oltavat: minä, kolme lasta ja lapsia pelkäävä koira samassa pikkuyksiössä. Hmm... Eli aika köyhä ja ankea joulu lapsille tulisi. Älkää siis ottako annettuna, että kaikkien on tosi helppo joustaa ja hoitaa tuollaista lapsikööriä. Ne lapsenvahditkin kannattaa miettiä sen mukaan, kenellä on tilaa ja kuka tulee toimeen lasten kanssa ja pystyy sen mukavan joulun tarjoamaan. Vela-täti ei ole ehkä se kaikkein paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ottaa nämä vanhemmat lapset luoksesi heti tammikuussa viikonlopuksi? Siskosi saisi sen kaipaamansa ajan ja sinä voisit järjestää lapsille kivan tätiviikonlopun. Hiukan vaikuttaisi siltä, että sellainen voisi olla heillekin tarpeen. Mutta tosiaan, en minäkään omaa jouluani haluaisi uhrata, kun itselläkin on toiveena rauhoittua ja irrottautua kiireestä muutamaksi päiväksi juuri silloin.
Palkatkoon sisko lapsenvahdin. Koska te tajuatte, että kaikki lapsettomat sukulaisenne eivät pysy lapsettomina sen takia, että voisivat toimia lapsenvahteina teidän lapsillenne? Hoitakaa itse lapsenne tai sitten PALKATKAA joku tekemään se puolestanne.
Eikä tarvitse olla edes lapseton vaan riittää että lapset ovat lukioikäisiä niin se tarkoittaa joillekin sukulaisille yhtä kuin lapseton. Ja sitten ovat suunnitelleet vaikka millaisia hoitojärjestelyitä kysymättä meiltä mitään.
Joitain vuosia sitten päätin etten hoida enää yhtäkään sukulaislasta koska homma meni sen verran röyhkeäksi. S
Osalle se oli koko homma uskoa.
Ja muutenkin sukulaisuus ei mitenkään velvoita lastenhoitoon.
Ap: sinä teit oikein. Ja jos lapset tosiaan laitetaan vauvaonnen edestä jonnekin muualle jouluksi niin tekisi joulun jälkeen lapsista lastensuojeluilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä ilkeitä ja tylyjä ihmisiä vastailemassa!
Sisko voi olla hyvinkin väsynyt uuden vauvan jälkeen.
Olet lasten lähisukulainen, heidän tätinsä.
Etkö pidä lapsista. hehän ovat sinulle hyvin läheistä sukua?
Auta siskoa ja tee kiva joulu itsellesi ja lapsille. Ottakaa lapset mukaan mökille.
Takaan, että tulee hauskempaa kuin kaksin miehen kanssa!
No haloo ja hyvää päivää. Hoitakaa hei oikeasti itse lapsenne. Miten ihmiset kehtaavatkin tunkea kakaroitaan muiden vaivoiksi, kun tässäkin on sellainen tyyppi kyseessä, joka EI HALUA lapsia. Mitä hittoa te teette niitä mukuloita noin monta, jos ette jaksa itse niistä pitää huolta? Eikö ekan tai tokan kohdalla alkanut kellot soimaan, että hei en ehkä jaksakaan kuin yhden tai kahden kanssa? Lähisukulaisten velvollisuus ei todellakaan ole hoitaa TEIDÄN lapsianne.
Surullista luettavaa, kun omat siskonlapset koetaan kakaroina, mukuloina, vaivoina, ikävinä velvollisuuksina, rasituksena joita äidin on jaksettava hoitaa yksin ja lasten kanssaan olemisesta joutuu toista (lähisukulaista) pakottamaan siihen, eikä siltikään suostuta. Koska se ei kuulu velvollisuuksiin?
Kuinka omat sukulaiset ja varsinkin lapset, voivatkin toisille olla jotain noin hirveää? Ap:lle suku on selkeästi kauhein.Ei äitin tarvitse yksin hoitaa. Hänellähän on mies, joka voi hoitaa myös. Mun mielestä surullisempaa on se, että vanhemmat eivät halua olla omien lastensa kanssa. Surullista on se, että vanhemmat suosivat nuorinta ja antavat vanhempien lasten tuntea itsensä hylätyiksi. Surullista on se, että äiti syyllistää siskoaan ja itkee puhelimessa luultavasti lastensa kuullen, että siskon on otettava lapset luokseen, koska hän ei heitä halua. Surullista on se, että äiti haluaa leikki pikkuperhettä vauvan ja miehensä kanssa ja pyyhkiä muut lapset silmistään.
Sisko vaikuttaa sekopäältä, joka syystäkin saa kiukun pintaan. Sinä näköjään osaat samanlaisen syyllistämisen. Kyllä huomaa, mikä sinun motiivisi on puolustella siskon toimintaa. Kukakohan omista sukulaisistasi on joutunut sinun jälkikasvusi painostuksen takia hoitamaan?
Minun lapsiani ei ole omista sukulaisistani oikeastaan koskaan joutunut hoitamaan kukaan. Asumme aivan liian kaukana heistä. Mutta täällä missä minä asun omia sukulaisia ei kohdeltaisi ikinä noin. Se olisi sosiaalisesti suuri häpeä, jos ympäristö kuulisi kuinka omille sukulaisille käännetään jouluna selkä.
Lähtökohta on surullinen. Mutta se on mikä on. Sitten siitä voi lähteä tekeekö siitä lähisuvun lapsille vielä pahemman vai paremman. Totta, ei sinulla ole mitään velvollisuuksia jotain "liian montaa" kakaraa kohtaan. Lyöt vaan oven kiinni nenän edestä ja toivotat hyvät joulut, jos edes sitä.
Nyt sitten sekä ap ja sisko levittävät lapsille sitä kunnon joulumieltä. Molemmat ihan yhtä paljon. Voit liittyä heidän joukkoon hyvin mielin. Joulun tarkoitushan kun on tuottaa itselleen sitä hyvää mieltä.? Siihen se lahjakultturikin perustuu, jos et tiennyt.
Ap:n sisko on tiennyt koko syksyn, että ap:lla on muita suunnitelmia jouluna, joten hän ei aio toimia lapsenlikkana. Siskolla on siis ollut monta kuukautta aikaa järjestää hoitopaikka. Täytyy vähän ihmetellä, kuinka kykenemätön ihminen on, jos siinä ajassa mitään ratkaisua ei löydy. Ainakin kykenemätön ajattelemaan, että muiden ihmisten ei tarvitse aina juosta hänen pillinsä mukaan. Jos kerran aikaa oli, niin mikä siis esti miettimästä muita ratkaisuja, ellei sitten itsekkyys? Toisin sanoen, tuohan on pelkkää kiusantekoa siskolta. Ei viitsitä tehdä mitään asian etenemiseksi, joten manipuloidaan itkemällä lapset toisten vastuulle. Tuollaiseen peliin ei kannata lähteä mukaan. Kyse ei ole siitä, että lyödään ovi hädässä nenän edestä kiinni. Kyse on siitä, ettei taivu siskon manipulointiin. Ap:n sisko on martyyrimainen hyväksikäyttäjä. Lapsien kannalta olisi parempi, jos heidät otetaan huostaan, jos vanhemmat eivät todellakaan heistä tuon enempää välitä.
Ehkä. Surullinen lähtökohta, joka saattaa päättyä juuri noin noiden lasten kohdalla. Kukaan ei halua. Ei edes jouluna. Laitos sitten lopulta joutuu vastaanottamaan. No sitten saavat sekä sisko ja ap levätä rauhassa. Ei tarvitse miettiä minne rasittavat kakarat laitetaan jouluksi. Hyvää joulua vaan noillekin lapsille!
Vau. Minkä ikäinen sä olet? Mä voin kuvitella sut hyvin sellaisena huokailevana marttyyrimummuna, joka tuomitsee muita huonosta käyttäytymisestä ja samalla kiillottaa omaa sädekehäänsä, jonka uskoo saaneensa hyvin suoritetusta uhriutumisesta. :)
Kauhea, kun lapset heitetään jouluksi pois edestä. Miten voi noin paljon vihata omia lapsiaan. Lapset ovat työläitä, mutta ei se voi tulla uutena sellaiselle jolla on jo lapsia. Lisää ei ole pakko tehdä, ehkäisy on saatavilla.
Ruokaa riittää aina lapsille yms touhut. Ei niin tiukkaa voi olla.
Lahjat tällä aikataululla, jaa-a. Ei taida ees olla villasukkia saatavilla martoilta.
Muttei kenenkään tarvitse olla kylmänä taikka nälissään.
Miksi juuri jouluksi haluaa lapset pois kotoa? Olihan heillä mahdollisuus viettää kahdestaan aikaan vauvan kanssa vaikka loppiaisena.
Kumpi teistä onkaan itsekäs, sinä joka elät omaa elämääsi vaatimatta keneltäkään mitään palveluksia vai siskosi, joka vaatii jotain toista elämään hänen elämäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa riittää aina lapsille yms touhut. Ei niin tiukkaa voi olla.
Lahjat tällä aikataululla, jaa-a. Ei taida ees olla villasukkia saatavilla martoilta.Muttei kenenkään tarvitse olla kylmänä taikka nälissään.
Totta kai voi olla. Et kai tosissasi väitä, että neljän hengen ruuat tulevat yhtä halvaksi kuin yhden hengen ruuat? Moni yksineläjä elää hyvin tiukalla budjetilla, jossa ei paljon joustovaraa ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri jouluksi haluaa lapset pois kotoa? Olihan heillä mahdollisuus viettää kahdestaan aikaan vauvan kanssa vaikka loppiaisena.
Kumpi teistä onkaan itsekäs, sinä joka elät omaa elämääsi vaatimatta keneltäkään mitään palveluksia vai siskosi, joka vaatii jotain toista elämään hänen elämäänsä?
Mitä väliä sillä on? Lapsethan tässä kärsii ja nyt mietitään vaan kumpi aikuisista on väärässä tai oikeassa. Kumpikaan ei ap eikä sisko saa vuoden täti tai äiti palkintoa, mutta lapset saavat palkinnoksi paskan joulun ja selkeästi ymmärtää, etteivät he ainakaan ole toivottuja minnekään.
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi kolmea pikkupentua vastuulleni enkä varsinkaan jouluna, kun on kerrankin pari päivää aikaa hengähtää duuniputken keskellä.
Täällä mammat keuhkoo että "kyllä sun pitäis ottaa ne lapset", kun niillä on oma lehmä ojassa ja itse olisivat kärkkäästi tunkemassa kakaroitaan muiden riesaksi.
Juuri kukaan ei ole ehdottanut, että apn pitäisi ottaa lapset. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä ilkeitä ja tylyjä ihmisiä vastailemassa!
Sisko voi olla hyvinkin väsynyt uuden vauvan jälkeen.
Olet lasten lähisukulainen, heidän tätinsä.
Etkö pidä lapsista. hehän ovat sinulle hyvin läheistä sukua?
Auta siskoa ja tee kiva joulu itsellesi ja lapsille. Ottakaa lapset mukaan mökille.
Takaan, että tulee hauskempaa kuin kaksin miehen kanssa!
No haloo ja hyvää päivää. Hoitakaa hei oikeasti itse lapsenne. Miten ihmiset kehtaavatkin tunkea kakaroitaan muiden vaivoiksi, kun tässäkin on sellainen tyyppi kyseessä, joka EI HALUA lapsia. Mitä hittoa te teette niitä mukuloita noin monta, jos ette jaksa itse niistä pitää huolta? Eikö ekan tai tokan kohdalla alkanut kellot soimaan, että hei en ehkä jaksakaan kuin yhden tai kahden kanssa? Lähisukulaisten velvollisuus ei todellakaan ole hoitaa TEIDÄN lapsianne.
Surullista luettavaa, kun omat siskonlapset koetaan kakaroina, mukuloina, vaivoina, ikävinä velvollisuuksina, rasituksena joita äidin on jaksettava hoitaa yksin ja lasten kanssaan olemisesta joutuu toista (lähisukulaista) pakottamaan siihen, eikä siltikään suostuta. Koska se ei kuulu velvollisuuksiin?
Kuinka omat sukulaiset ja varsinkin lapset, voivatkin toisille olla jotain noin hirveää? Ap:lle suku on selkeästi kauhein.Ei äitin tarvitse yksin hoitaa. Hänellähän on mies, joka voi hoitaa myös. Mun mielestä surullisempaa on se, että vanhemmat eivät halua olla omien lastensa kanssa. Surullista on se, että vanhemmat suosivat nuorinta ja antavat vanhempien lasten tuntea itsensä hylätyiksi. Surullista on se, että äiti syyllistää siskoaan ja itkee puhelimessa luultavasti lastensa kuullen, että siskon on otettava lapset luokseen, koska hän ei heitä halua. Surullista on se, että äiti haluaa leikki pikkuperhettä vauvan ja miehensä kanssa ja pyyhkiä muut lapset silmistään.
Sisko vaikuttaa sekopäältä, joka syystäkin saa kiukun pintaan. Sinä näköjään osaat samanlaisen syyllistämisen. Kyllä huomaa, mikä sinun motiivisi on puolustella siskon toimintaa. Kukakohan omista sukulaisistasi on joutunut sinun jälkikasvusi painostuksen takia hoitamaan?
Minun lapsiani ei ole omista sukulaisistani oikeastaan koskaan joutunut hoitamaan kukaan. Asumme aivan liian kaukana heistä. Mutta täällä missä minä asun omia sukulaisia ei kohdeltaisi ikinä noin. Se olisi sosiaalisesti suuri häpeä, jos ympäristö kuulisi kuinka omille sukulaisille käännetään jouluna selkä.
Lähtökohta on surullinen. Mutta se on mikä on. Sitten siitä voi lähteä tekeekö siitä lähisuvun lapsille vielä pahemman vai paremman. Totta, ei sinulla ole mitään velvollisuuksia jotain "liian montaa" kakaraa kohtaan. Lyöt vaan oven kiinni nenän edestä ja toivotat hyvät joulut, jos edes sitä.
Nyt sitten sekä ap ja sisko levittävät lapsille sitä kunnon joulumieltä. Molemmat ihan yhtä paljon. Voit liittyä heidän joukkoon hyvin mielin. Joulun tarkoitushan kun on tuottaa itselleen sitä hyvää mieltä.? Siihen se lahjakultturikin perustuu, jos et tiennyt.
Ap:n sisko on tiennyt koko syksyn, että ap:lla on muita suunnitelmia jouluna, joten hän ei aio toimia lapsenlikkana. Siskolla on siis ollut monta kuukautta aikaa järjestää hoitopaikka. Täytyy vähän ihmetellä, kuinka kykenemätön ihminen on, jos siinä ajassa mitään ratkaisua ei löydy. Ainakin kykenemätön ajattelemaan, että muiden ihmisten ei tarvitse aina juosta hänen pillinsä mukaan. Jos kerran aikaa oli, niin mikä siis esti miettimästä muita ratkaisuja, ellei sitten itsekkyys? Toisin sanoen, tuohan on pelkkää kiusantekoa siskolta. Ei viitsitä tehdä mitään asian etenemiseksi, joten manipuloidaan itkemällä lapset toisten vastuulle. Tuollaiseen peliin ei kannata lähteä mukaan. Kyse ei ole siitä, että lyödään ovi hädässä nenän edestä kiinni. Kyse on siitä, ettei taivu siskon manipulointiin. Ap:n sisko on martyyrimainen hyväksikäyttäjä. Lapsien kannalta olisi parempi, jos heidät otetaan huostaan, jos vanhemmat eivät todellakaan heistä tuon enempää välitä.
Ehkä. Surullinen lähtökohta, joka saattaa päättyä juuri noin noiden lasten kohdalla. Kukaan ei halua. Ei edes jouluna. Laitos sitten lopulta joutuu vastaanottamaan. No sitten saavat sekä sisko ja ap levätä rauhassa. Ei tarvitse miettiä minne rasittavat kakarat laitetaan jouluksi. Hyvää joulua vaan noillekin lapsille!
Vau. Minkä ikäinen sä olet? Mä voin kuvitella sut hyvin sellaisena huokailevana marttyyrimummuna, joka tuomitsee muita huonosta käyttäytymisestä ja samalla kiillottaa omaa sädekehäänsä, jonka uskoo saaneensa hyvin suoritetusta uhriutumisesta. :)
Mun sädekehäni ei kiillotu siitä yhtään, vaikka kuinka, toisin esille kuinka itsekästä on tehdä pienille lapsille selväksi, ettei heidän seuransa kelpaa. Kuka mihinkin syyhyn vedoten.
Mutta susta tietenkin tuntuisi paremmalta ettei kukaam sano sitä ääneen.
Villi veikkaus: Vanhempien lasten ja ihqun vaavin isi ovat eri miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Villi veikkaus: Vanhempien lasten ja ihqun vaavin isi ovat eri miehiä.
Näinhän se on. Jos sukulaiset alkavat huolehtimaan vanhemmista lapsista, niin siinä tavallaan antaa hyväksynnän sille, että äidillä on oikeus pyyhkiä entinen elämä (lapset mukaan lukien) pois silmistä ja mielestä. Uuden miehen lapsi on tärkeämpi kuin muut lapset, joten tottahan toki autetaan äitiä hylkäämään edellisestä parisuhteesta jääneet lapset.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n sisko kuulostaa siltä että kiitosta ei kuulu, vaikka ap ottaisikin lapset luokseen. Pitää itsestään selvänä, että sisko ottaa lapset, vaikka tämä on viikkoja sitten jo kieltäytynyt. Nyt syyllistää suuttumalla. Häpeäisi. Kuka äiti luopuu lapsista jouluksi?!? Lasten takiahan sitä joulua järjestetään.
Mistä lapsille järjestetystä joulusta puhut? Nythän puhutaan juuri siitä kun kukaan ei sitä joulua heille halua järjestää tai edes halua heidän seuraansa. Ei äiti eikä täti. Aikuiset ovat väärässä ja lapset kärsivät, mutta onneksi saavat levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lapsille järjestetystä joulusta puhut? Nythän puhutaan juuri siitä kun kukaan ei sitä joulua heille halua järjestää tai edes halua heidän seuraansa. Ei äiti eikä täti. Aikuiset ovat väärässä ja lapset kärsivät, mutta onneksi saavat levätä.
Siitä, että yleensä joulu järjestetään ja lahjat ostetaan ja lasten takia panostetaan, ja se on ainakin minusta ihanaa, kun lapset ilahtuu. Tämä ap:n sisko ei halua lapsiaan ilahduttaa eikä viihdy lastensa kanssa. Äidillä on velvollisuus lapsista huolehtia, ja se on ihan lakiin kirjoitettu asia. Tädeillä ei velvollisuuksia eikä oikeuksia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko oli ilmoittanut aikaa sitten, että on lähdössä muualle miehensä kanssa eikä voi toimia lastenvahtina. Eli häntä ei voi syyttää mistään. Apua voi pyytää, mutta ei voi olettaa, että muut aina kykenevät auttamaan tai haluavat muuttaa jo ennalta tehtyjä suunnitelmiaan. Siskolla oli aikaa järjestää asiat myös toisin, mutta hän ei halunnut. Kyllä ne lapset ovat jo huomanneet, ettei äiti heistä välitä. Siskon luo tyrkkääminen ei olisi asiaa siitä parantanut. Toivottavasti heillä tosiaan on eri isä, joka ehkä jopa heistä välittää. Ehkä osa pääsi hänen tai vaikkapa isovanhempien luokse jouluksi. Tästä tilanteesta ei voi kritisoida ketään muuta kuin lasten äitiä ja tätä (uutta?) puolisoa, jotka kelpuuttivat vain vauvan luokseen jouluksi.
Ap taisi häipyä, kuten näissä jutuissa usein käy...
Haluaisin vielä kuitenkim tietää että mihin ne muksut nyt sitten (mukamas) on menossa? Yksi naapuriin, yksi kaverille, yksi serkulle? Jouluna "kylään", vai??
Tehkää lasu jos äippä lapset hylkää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluat että ihmiset sanovat? Jaa, semmosta se on sitten että suuttui.
Onko siskon reaktio oikea? Teinkö minä oikein kun kueltäydyin? No onhan se minusta vähän ikävää, että sisko suuttui, kun en ota hänen lapsiaan jouluksi. Mulle tuli kyllä aika paha mieli lasten puolestakin. Nämä asiat nyt vaan pyörii mielessä. Ap
Sisar ei toiminut oikein etkä sinä. Jos ja kun kieltäydyt oikein olisit toiminut sen lisäksi että olisit tehnyt lapsista lasun. Ei vaikuta siltä että heillä on ympärillään tasapainoisia aikuisia ja kasvuympäristö olisi turvallinen.
tai jos energia ei ole riittänyt tekemään jouruokia, niin jeesaahan ap siinä että lapsilla on hyvää syötävää. Se saavatko myös lämpöä ja rakkautta.. no toivoa kai sitä voi. Lahjat ovat oikeasti täysin mitätön detaljee.
Ellei sitten oo kasvatettu niin täysin kieroon että rakkaus on paljon lahjoja.