Sisko suuttui verisesti, kun en ottanut hänen isompia lapsia jouluksi :(
Tuli minullekin paha mieli, tosin siskon käytöksestä. No olkoon, en anna sen pilata minun ja mieheni joulua. Lähdetään tänään mökille ja vietetään ihana, rauhallinen lepojoulu kahdestaan.
Sisko on siis pyytänyt koko syksyn minua ottamaan hänen isommat lapset jouluksi, kun heille tuli uusi vauva. Hän haluaa omaa aikaa vauvan ja miehensä kanssa eikä ole ehtinyt valmistella joulua. Nyt lapset menevät sitten kuka mihinkin, mikä tietysti on vähän surullista. Sisko soittaa päivittäin ja itkee miten itsekäs olen ja kadehdin hänen vauvaonnea. En ymmärrä miten joku voi lähettää kolme 4-8 vuotiasta jouluksi pois kotoa?
Kommentit (210)
Olisi kiva saada asiallisia kommenttejä näiden väsyneiden provo-huuteluiden sijasta. Ap
Mahtaa lapsilla olla mukava joulu kun äiti ei halua heitä häiritsemään joulunviettoa. :(
Mitä haluat että ihmiset sanovat? Jaa, semmosta se on sitten että suuttui.
Tämä on ala-arvoinen
Mene vaikka ulos kävelylle
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva saada asiallisia kommenttejä näiden väsyneiden provo-huuteluiden sijasta. Ap
Jos tämä tarina on totta, niin taas saadaan yksi sääntö WT-käsikirjaan: vain kuopus saa olla joulun kotona.
Nyt sanot sille siskollesi, että hän ei ole ihan terve ja pilaa suhteensa näihin isompiin lapsiin. Kenelle edes tulee tuollainen mieleen.
Ja jos ihmettelet provohuutelua, niin onhan tämä tarina taas ihan järjenvastainen. Joten kukaan ei ota sitä tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko siskon reaktio oikea? Teinkö minä oikein kun kueltäydyin? No onhan se minusta vähän ikävää, että sisko suuttui, kun en ota hänen lapsiaan jouluksi. Mulle tuli kyllä aika paha mieli lasten puolestakin. Nämä asiat nyt vaan pyörii mielessä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä en huudellut mitään, mutta ihan oikeesti - ei kukaan noin mt-ongelmallinen (kuin siskosi) ole. Oikein uhrien uhri ja marttyyrien marttyyri? Ei IRL.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä tarina on totta, niin taas saadaan yksi sääntö WT-käsikirjaan: vain kuopus saa olla joulun kotona.
Nyt sanot sille siskollesi, että hän ei ole ihan terve ja pilaa suhteensa näihin isompiin lapsiin. Kenelle edes tulee tuollainen mieleen.
Ja jos ihmettelet provohuutelua, niin onhan tämä tarina taas ihan järjenvastainen. Joten kukaan ei ota sitä tosissaan.
Kiitos että edes yksi järkevä vastaus!
Olen miettinyt tätä asiaa siitä asti kun sisko marraskuussa kysyi ottaisinko lapset meille jouluksi. Ilmeisesti muistakin tällainen on vähän kummallista. Toisaalta sisko tekee juuri tällaisia juttuja joten en pitänyt tätä niin kummallisena, ettei kukaan uskoisi. Ap
No tuntuu kyllä uskomattomalta. Jos totta, niin siskohan tuossa väärässä on. Ei varmasti tunnu kivalta vanhemmista lapsista, jos lähetetään pois jouluna kun äiti haluaa keskittyä vain vauvaan. Kiva alku sisarussuhteille... Ja toisekseen, on väärin vaatia lapsetonta siskoa huolehtimaan omista lapsista. Itkeköön ja märehtiköön itsesäälissä, jos näin tosiaan on.
Minä olisin kyllä ottanut lapset luokseni viettämään joulua. Lapsille se joulu on joka tapauksessa tärkeämpi kuin aikuisille.
Sanot suorat sanat siskollesi. Lasten kuuluu olla joulu kotona ja on törkeää lähettää ne pois. Jos on kerran suuttunut jo valmiiksi, niin ei tuo haittaa mitään, vaikka suuttuu vielä enemmän. Minun siskoni on täys idiootti kans. On tehnyt neljä ja yrittää työntää niitä milloin mihinkin pois tieltä. Joulun on ulkoistanut täysin vanhemmilleen. Ei tee itse mitään joulun eteen, menee vain valmiille ja hoidattaa lapsensa täysin isovanhemmilla. Itse istuu yöpaidassa puolille päivin ja mässyttää ruokaa ja lukee lehtiä sillä aikaa, kun vahemmat ruokkii ja ulkoiluttaa lapset. Kaikki ne neljä! Kerran erehdyin sinne jouluksi ja mulla niin keitti se siskon homma, että en pysty enää meneen sinne. Asuu parun kilsan päässä vahemmistaan, mutta on siellä lasten kanssa monta yötä passattavana. Ei koske kuitenkaan mua, niin annan olla. Jos mä oisin sinä, niin sanoisin sille siskollesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siskon reaktio oikea? Teinkö minä oikein kun kueltäydyin? No onhan se minusta vähän ikävää, että sisko suuttui, kun en ota hänen lapsiaan jouluksi. Mulle tuli kyllä aika paha mieli lasten puolestakin. Nämä asiat nyt vaan pyörii mielessä. Ap
Teit oikein. Sinuna kyllä pitäisin kunnon saarnan siskolle, että kuinka hän kehtaa käyttäytyä noin omia lapsiaan kohtaan. Antaa olla viimeinen kerta kun käyttää sua tekosyynä loukatakseen omia lapsiaan. Jos lapsilla on kamala joulu, niin se johtuu tasan tarkkaan siitä, että heidän oma äitinsä näyttää niin selvästi, että he eivät merkitse hänelle mitään verrattuna uuteen vauvaan eikä siitä, että lapseton täti viettää omanlaisensa joulun miehensä kanssa. Jokainen tekee omat valintansa sen suhteen, millaisen elämän haluaa ja sisko on valinnut elämän, johon kuuluu useampi lapsi. Tällöin hänen on huolehdittava, että näillä kaikilla lapsilla on hyvä olla ja että he kaikki tuntevat olonsa hyväksytyiksi, halutuiksi ja rakastetuiksi, eikä vain keskity siihen vauvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä asiaa siitä asti kun sisko marraskuussa kysyi ottaisinko lapset meille jouluksi. Ilmeisesti muistakin tällainen on vähän kummallista. Toisaalta sisko tekee juuri tällaisia juttuja joten en pitänyt tätä niin kummallisena, ettei kukaan uskoisi. Ap
Anteeksi nyt vain, mutta kyllä tuo siskosi toiminta on ihan sairasta, näin suoraan sanottuna.
Joulu on ainakin omille lapsilleni erittäin odotettu ja iloinen juhla. Ei tulisi edes mieleen lähettää lapsia pois. Ja varsinkin jos tuore vauva jää kotiin, niin näiden kahden vanhemman lapsen suhde uuteen tulokkaaseen ei voi olla kovinkaan hyvä. Jos nyt tarkemmin ajattelee, niin tuohan voisi olla jopa ihan lasun paikka.
Tällä palstalla on ollut aika ajoin näitä henkilöitä, jotka haluvat kokea aina vaan uudestaan sen niin ihanan vauva-ajan ja sen jälkeen lapset ovat vain rasitteena. Kuulostaa hieman tällaiselta tapaukselta tuo siskosi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin kyllä ottanut lapset luokseni viettämään joulua. Lapsille se joulu on joka tapauksessa tärkeämpi kuin aikuisille.
Ei toista ihmistä, varsinkaan sellaista, joka ei edes halua lapsia, voi pakottaa ottamaan muiden ihmisten lapsia hoitaakseen. Kyllä vanhempien pitää itse huolehtia lapsistaan. Ja kyse ei ole vain ap:sta, vaan myös hänen miehensä elämästä. Tuskin hän on ajatellut alkaa kolmen lapsen varaisäksi, kun ap:n sisko ja tämän mies eivät viitsi huolehtia omasta jälkikasvustaan.
Ymmärrän mielipahasi mutta sinä olet oikeassa ja siskosi väärässä. Miten joku voi olla noin itsekäs ja tyhmä että lähettää isommat lapset pois jaloista, toisten vaivoiksi, JOULUKSI?!
Siskosi on itse hankkinut 4 lasta, eläkööt sen mukaan.
Voisitko ottaa nämä vanhemmat lapset luoksesi heti tammikuussa viikonlopuksi? Siskosi saisi sen kaipaamansa ajan ja sinä voisit järjestää lapsille kivan tätiviikonlopun. Hiukan vaikuttaisi siltä, että sellainen voisi olla heillekin tarpeen. Mutta tosiaan, en minäkään omaa jouluani haluaisi uhrata, kun itselläkin on toiveena rauhoittua ja irrottautua kiireestä muutamaksi päiväksi juuri silloin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin ehdottanut, että kaikki kolme tulevat sitten hoitoon. Ja tämä ihan vain lasten vuoksi. En ole mikään jouluihminen ja ennen lasten saantia minua ei käytännössä kiinnostanut jouluhössötys lainkaan ja se oli vain vähän pidempi vapaa.
Mutta kun näkee kuinka tärkeää se on lapsille, niin toki siihen panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain, mutta kyllä tuo siskosi toiminta on ihan sairasta, näin suoraan sanottuna.
Joulu on ainakin omille lapsilleni erittäin odotettu ja iloinen juhla. Ei tulisi edes mieleen lähettää lapsia pois. Ja varsinkin jos tuore vauva jää kotiin, niin näiden kahden vanhemman lapsen suhde uuteen tulokkaaseen ei voi olla kovinkaan hyvä. Jos nyt tarkemmin ajattelee, niin tuohan voisi olla jopa ihan lasun paikka.
Tällä palstalla on ollut aika ajoin näitä henkilöitä, jotka haluvat kokea aina vaan uudestaan sen niin ihanan vauva-ajan ja sen jälkeen lapset ovat vain rasitteena. Kuulostaa hieman tällaiselta tapaukselta tuo siskosi.
Mun sisko on kans tällainen tapaus. Jokainen vanhemmista lapsista on kokenut tämän "hylätyksi tulemisen" kun uusi vauva on syntynyt perheeseen. Se on aikamoinen isku, kun on ensin ollut se äidin pieni silmäterä, joka on saanut kaiken huomion. Ja pienin sisaruksista on sitten tietenkin se, jota vanhimmat sisarukset eniten inhoavat. Jos jotain positiivista voi hakea, niin vanhemmat sisarukset ovat sitten jossain vaiheessa hinautuneet hyvin yhteen, kun tämä äidin harjoittama hylkääminen ja huomiotta jättäminen on heitä yhdistänyt.
Porvoossa varmaan äidit voivat toimia näinkin