Sisko suuttui verisesti, kun en ottanut hänen isompia lapsia jouluksi :(
Tuli minullekin paha mieli, tosin siskon käytöksestä. No olkoon, en anna sen pilata minun ja mieheni joulua. Lähdetään tänään mökille ja vietetään ihana, rauhallinen lepojoulu kahdestaan.
Sisko on siis pyytänyt koko syksyn minua ottamaan hänen isommat lapset jouluksi, kun heille tuli uusi vauva. Hän haluaa omaa aikaa vauvan ja miehensä kanssa eikä ole ehtinyt valmistella joulua. Nyt lapset menevät sitten kuka mihinkin, mikä tietysti on vähän surullista. Sisko soittaa päivittäin ja itkee miten itsekäs olen ja kadehdin hänen vauvaonnea. En ymmärrä miten joku voi lähettää kolme 4-8 vuotiasta jouluksi pois kotoa?
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Voisitko ottaa nämä vanhemmat lapset luoksesi heti tammikuussa viikonlopuksi? Siskosi saisi sen kaipaamansa ajan ja sinä voisit järjestää lapsille kivan tätiviikonlopun. Hiukan vaikuttaisi siltä, että sellainen voisi olla heillekin tarpeen. Mutta tosiaan, en minäkään omaa jouluani haluaisi uhrata, kun itselläkin on toiveena rauhoittua ja irrottautua kiireestä muutamaksi päiväksi juuri silloin.
Mä kylläkin ehdotin tätä ihan lapsettoman näkökulmasta. Jos on paha mieli siskon lasten puolesta ja haluaa auttaa heitä jotenkin, eikö tätiviikonloppu joskus tammikuun puolella ole ihan hyvä kompromissi?
Mä olen itse nauttinut kovasti sisarusteni lasten kanssa viettämästäni ajasta, lapset tulevat mun luo mielellään ja sisarukset tykkäävät, kun pääsevät joskus omille menoilleen ilman lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Tuli minullekin paha mieli, tosin siskon käytöksestä. No olkoon, en anna sen pilata minun ja mieheni joulua. Lähdetään tänään mökille ja vietetään ihana, rauhallinen lepojoulu kahdestaan.
Sisko on siis pyytänyt koko syksyn minua ottamaan hänen isommat lapset jouluksi, kun heille tuli uusi vauva. Hän haluaa omaa aikaa vauvan ja miehensä kanssa eikä ole ehtinyt valmistella joulua. Nyt lapset menevät sitten kuka mihinkin, mikä tietysti on vähän surullista. Sisko soittaa päivittäin ja itkee miten itsekäs olen ja kadehdin hänen vauvaonnea. En ymmärrä miten joku voi lähettää kolme 4-8 vuotiasta jouluksi pois kotoa?
Huh : ( onpa itsekäs äiti/vanhemmat
Ja vanhemmat lapset ovat varmastikin edellisistä suhteista ja nyt halutaan ydinperhejoulu uusimman miehen ja uusimman lapsen kanssa. Joopa joo.
No vaikka tämä selvä provo onkin, niin saattaa toki tuon tyyppistä olla oikeastikin olemassa, ja jos olisi, niin lastensuojeluilmoituksen paikka jos kolme 4-8 vuotiasta lasta on noin surkealla hoidolla että jopa jouluksi, kaikista suurin juhla lapsille, ei saa olla omien vanhempien ja sisarusten kanssa kaikki yhdessä, kun ei ole mitään pakottavaa syytä.
Normaali ihminen tuossa tilanteessa pyytäisi sukulaisten ja ystävien apua joulun järjestelyihin, eikä karkottaisi lapsia pois kotoa. Jouluruuat saa ostettua kaupasta, eikä siivous ei tee lapsille joulua. Lapset osaavat sen verran itsekin koristella jos niistä piittaavat. Lapsillehan on ne joululahjat tärkeimmät, yleensä eivät edes jouluruuista tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluat että ihmiset sanovat? Jaa, semmosta se on sitten että suuttui.
Onko siskon reaktio oikea? Teinkö minä oikein kun kueltäydyin? No onhan se minusta vähän ikävää, että sisko suuttui, kun en ota hänen lapsiaan jouluksi. Mulle tuli kyllä aika paha mieli lasten puolestakin. Nämä asiat nyt vaan pyörii mielessä. Ap
No miksi et sitten ottanut lapsia teille. Olisivat saaneet ainakin olla sisarustensa kanssa joulun, nyt kuka missäkin. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluat että ihmiset sanovat? Jaa, semmosta se on sitten että suuttui.
Onko siskon reaktio oikea? Teinkö minä oikein kun kueltäydyin? No onhan se minusta vähän ikävää, että sisko suuttui, kun en ota hänen lapsiaan jouluksi. Mulle tuli kyllä aika paha mieli lasten puolestakin. Nämä asiat nyt vaan pyörii mielessä. Ap
No miksi et sitten ottanut lapsia teille. Olisivat saaneet ainakin olla sisarustensa kanssa joulun, nyt kuka missäkin. Surullista.
Vaikka ap olisi ottanut lapset niin yksi sisarus olisi kuitenkin puuttunut; ja lasten vanhemmat, joiden asia on hoitaa lapsensa yhdenvertaisesti.
Kerro sitten ap miten tämä tapaus etenee!
No niin tuleeko tästä tämän vuoden monipäiväinen ja etenevä jouluprovo? Toivottavasti ap tulee jatkamaan tarinaansa niin saadaan rentoutua sen äärellä joulukiireidemme keskellä.
Miksi ihmiset huutaa provoa? Suomessakin on perheitä, joissa lapsia laiminlyödään, haukutaan, pahoinpidellään ja jopa kidutetaan. Miksi tälläinen jouluhylkääminen olisi niin kummallista, että ei voi uskoa?!
Hämmentävää, että useammassa vastauksessa ollaan sitä mieltä että ap:n pitäisi lapset luoksensa ottaa. Ilmeisesti näillä kommentoijilla on omia lapsia ja vankka kokemus lastenhoidosta. Silloin on helppo huudella että siinähän se menee, hyvällä tahdolla!
Voin suoraan sanoa, että kun olin vielä lapseton, en olisi selvinnyt kolmen 4-8 -vuotiaan kanssa. Ainakaan ei olisi tullut kiva joulu. Kun lapset eivät ole omia, kaikki heidän tarpeensa ja tapansa ovat vieraita. Energiaa menee kaksikymmentäkertaa enemmän kuin omien kanssa. Jos sisko ei jaksa omiensa kanssa, miksi jonkun lapsettoman pitäisi jaksaa?
Eikä todellakaan ole kiva niille lapsille, vaikka olisivatkin tädin luona. Joka tapauksessa poissa kotoa, vieraassa paikassa. Tärkeintä lapsille olisi olla kotona, koko perheen kesken. Tuon ikäisille ne jouluruoat ovat aika yhdentekeviä, ne voisi hankkia nopeasti kaupasta, ja koristelut lapset hoitavat mielellään. Lahjat sisko sentään varmaan on hankkinut, vai pitäisikö ap:n hankkia nekin?
Tuttua. Vaimon molemmat pikkusiskot ovat kohdelleet isoasiskoa ikään kuin mummolan korvikkeena. Vaimoni on sen verran höveli, että ei anna sen häiritä. Itseäni ajoittain kiusaa ja aiheesta on keskustelu. Molemmat todettiin, että tuossahan nuo menevät joukon jatkona. Eivät tosin jouluksi ole tuoneet lapsiaan meille.
Sillai niitä lapsia tehdään, mut ei viittitä hoitaa, kun tarvitaan laatuaikaa.
En ottaisi kolmea pikkupentua vastuulleni enkä varsinkaan jouluna, kun on kerrankin pari päivää aikaa hengähtää duuniputken keskellä.
Täällä mammat keuhkoo että "kyllä sun pitäis ottaa ne lapset", kun niillä on oma lehmä ojassa ja itse olisivat kärkkäästi tunkemassa kakaroitaan muiden riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa lapsilla olla mukava joulu kun äiti ei halua heitä häiritsemään joulunviettoa. :(
Ja tätikin sanoo, etteivät kelpaa seuraksi. Onnekkaita noi lapset sukulaistensa suhteen.
=( Toivottavasti edes kummit suostuvat.
Mites isovanhemmat? Kännissä vai kuolleet?
Mut vietä ap kunnon lepojoulu. Olet sen vuoden tätinä ansainnut!
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä ilkeitä ja tylyjä ihmisiä vastailemassa!
Sisko voi olla hyvinkin väsynyt uuden vauvan jälkeen.
Olet lasten lähisukulainen, heidän tätinsä.
Etkö pidä lapsista. hehän ovat sinulle hyvin läheistä sukua?
Auta siskoa ja tee kiva joulu itsellesi ja lapsille. Ottakaa lapset mukaan mökille.
Takaan, että tulee hauskempaa kuin kaksin miehen kanssa!
No haloo ja hyvää päivää. Hoitakaa hei oikeasti itse lapsenne. Miten ihmiset kehtaavatkin tunkea kakaroitaan muiden vaivoiksi, kun tässäkin on sellainen tyyppi kyseessä, joka EI HALUA lapsia. Mitä hittoa te teette niitä mukuloita noin monta, jos ette jaksa itse niistä pitää huolta? Eikö ekan tai tokan kohdalla alkanut kellot soimaan, että hei en ehkä jaksakaan kuin yhden tai kahden kanssa? Lähisukulaisten velvollisuus ei todellakaan ole hoitaa TEIDÄN lapsianne.
Vierailija kirjoitti:
Auta siskoa ja tee kiva joulu itsellesi ja lapsille. Ottakaa lapset mukaan mökille.
Ei, ei. Suomessa sukulaisuus on kirosana. Ensin tulee oma lepo ja oma rauha ja oma aika ja omat tavat ja oma mies ja omat lahjat ja oma joulu, oma netflix ja oma läppäri ja omat suklaat ja ruuat. Siihen ei siskon pikkupennut kuulu. Pilaavat kaiken.
Toisissa suvuissa tuo näyttää olevan ihan dna:ssa, että joulun henki on se, että ajatellaan vaan ja ainoastaan itseään.
Vierailija kirjoitti:
Ja vanhemmat lapset ovat varmastikin edellisistä suhteista ja nyt halutaan ydinperhejoulu uusimman miehen ja uusimman lapsen kanssa. Joopa joo.
Tällainen kuulostaa myös omaan korvaan tutulta lähipiiristä. Inhottavia tapauksia. Edellisen liiton lapset unohdetaan täysin omilleen. Mennään täysin uuden miehen pillin mukaan. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei. Suomessa sukulaisuus on kirosana. Ensin tulee oma lepo ja oma rauha ja oma aika ja omat tavat ja oma mies ja omat lahjat ja oma joulu, oma netflix ja oma läppäri ja omat suklaat ja ruuat. Siihen ei siskon pikkupennut kuulu. Pilaavat kaiken.
Toisissa suvuissa tuo näyttää olevan ihan dna:ssa, että joulun henki on se, että ajatellaan vaan ja ainoastaan itseään.
Ei nyt noin. Tässä syyllistetään ap:ta ihan ilman syytä. Jokainen vanhempi huolehtii omistaan. Näillä lapsilla on isäkin, joten ihan turha pahoittaa ap:n mieltä enempää. Ap ilmeisesti lapseton ja haluaa lapsettoman joulunkin. Hänellä siihen on oikeus.
Nykyinen työelämä on kiireistä ja vuorotöiden vuoksi esim oman puolison kanssa oleminen voi jäädä todellä vähälle. Juhlapyhät on monille elintärkeitä eikä ulkopuolisia haluta.
Olet selvästikin marin sisko. Siskoasi pahoinpidellään, siksi haluaa lapsille ns paremman joulun. Vauva ei vielä ymmärrä ja uutta aviomiestä rassaa nämä aiemmat lapset jo muutenkin.