Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkässä parisuhteessa! Onko kommunikaatio oikeasti kaikista tärkeintä?

Vierailija
22.12.2017 |

Aina sanotaan, että vaikeista asioista pitää puhua. Jos ei puhu, niin kaatuuko liitto oikeasti siihen?

Siis kummatkin tietävät toisen kannan, mutta yhteistä näkemystä ei vain voi syntyä, puhui siitä kuinka paljon tahansa. Onko siis kuitenkin pakko puhua, vai onko se vain klishee, että pitää puhua?

Perusteluita kehiin, kiitos.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tärkeintä on se, ettei toinen ällötä eikä vituta.

Onhan se keskustelukin ihan mielekästä.

Vierailija
2/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Koska keskutelemattomuus johtaa siihen, että tehdään omia johtopäätöksiä toinen näkemyksistä ja ne voivat olla täysin väärät. Keskutelemattomuus johtaa siihen, että parisuhde muuttuu enemmän ja enemmän vain kulisseiksi ja paiskunnalla ei ole mitään yhteistä. Pakolliset arkiset asia käydään läpi, mutta suhdetta ei ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vähän erimieltä. Riippuu tietysti asiasta, mutta jos kompromissin saavuttaminen ei ole mahdollista, asian voi haudataan kokonaan (jos kyse olisi vaikka koiran hankkimisesta, otetaanko puudeli vai pystykorva eikä päästä sopuun kumpi, niin ei oteta koiraa ollenkaan). Ei sellaisesta kannata jauhaa, mitä ei voi ratkaista. Muutenkaan en niin kauheasti halua keskustella asioista, suurin osa asioista sujuu ihan hyvin vatvomattakin. Asioihin voi sopeutua kumpikin osaltaan ja vuorollaan enemmän tai vähemmän ilman suuria keskusteluitakin. Mutta he jotka haluavat keskustella, tekevät tietysti niin. 

Vierailija
4/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunikaatio on se kaikkein tärkein juttu luottamuksen ohella.

Vierailija
5/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommunikaatio on se kaikkein tärkein juttu luottamuksen ohella.

Perustelut?

Vierailija
6/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tärkeintä on se, ettei toinen ällötä eikä vituta.

Onhan se keskustelukin ihan mielekästä.

Repesin! :'D Kuinka rehellistä ja hellyyttävää. Kiitos tästä.

Vierailija
7/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asiasta, vaikuttaako se teidän elämään ja arkipäivään ja parisuhteeseen. Esimerkki: toinen on uskovainen ja toinen ateisti. Vaatiiko se uskovainen että rukoillaan iltarukous yhdessä ja käydään kirkossa koko perhe, vai tekeekö se uskovaisjutut ihan itsekseen. Jos erimielisyydet ei vaikuta mihinkään, ei niistä tarvitse loputtomiin jauhaa, mutta jos vaikuttaa, täytyy joku kompromissi löytää.

Vierailija
8/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin naimisissa 20 vuotta. Puhuimme paljon. Ero tuli silti.

Mies oli väsytystaistelija. Hän puhui ja puhuu edelleen niin kauan, kunnes saa tahtonsa periksi. ”Ihan sama, kunhan olet hiljaa”. En osaa sanoa, miten minun olisi pitänyt puhua toisin, ellen halunnut jauhaa samasta asiasta.

Vierailija
9/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies oli väsytystaistelija. Hän puhui ja puhuu edelleen niin kauan, kunnes saa tahtonsa periksi. ”Ihan sama, kunhan olet hiljaa”. En osaa sanoa, miten minun olisi pitänyt puhua toisin, ellen halunnut jauhaa samasta asiasta.

Paljon puhuminen ei ole sama kuin hyvä kommunikaatio. Puhumista olennaisempi osa kommunikaatiota on kuunteleminen (ja välillä myös se, mitä ei sanota). Mieheltäsi puuttui selvästi se oleellinen taito, eikä puhumisen lisääminen olisi tilannetta parantanut.

Suurin osa kommunikaatiosta on sanatonta viestintää, millä voi vaikuttaa suhteeseen todella paljon. Esim. onko se kunniottavaa vai halveksuvaa.

Vierailija
10/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kommunikaatiosta on sanatonta viestintää, millä voi vaikuttaa suhteeseen todella paljon. Esim. onko se kunniottavaa vai halveksuvaa.

Hyvin sanottu!

4

Vierailija
11/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika vaivaaminen joka asiasta ei voi olla hyväksi millekkään parisuhteelle. Ihan kaikesta ei tarvitse vääntää. Liika märehtiminen tuo helposti pienien ristiriitojen pinon puolisoiden välille. 

Monesti on hyvä vain antaa olla ja vaieta, jos asia ei ole kynnyskysymys.

Vierailija
12/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sit sillä kommunikointikyvyllä ole väliä, jos on isoissa asioissa eri mieltä ja kykenemätön kunnioittamaan toisen näkemystä saatika vielä  tulemaan vastaan.

Vierailija
13/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vähän erimieltä. Riippuu tietysti asiasta, mutta jos kompromissin saavuttaminen ei ole mahdollista, asian voi haudataan kokonaan (jos kyse olisi vaikka koiran hankkimisesta, otetaanko puudeli vai pystykorva eikä päästä sopuun kumpi, niin ei oteta koiraa ollenkaan). Ei sellaisesta kannata jauhaa, mitä ei voi ratkaista. Muutenkaan en niin kauheasti halua keskustella asioista, suurin osa asioista sujuu ihan hyvin vatvomattakin. Asioihin voi sopeutua kumpikin osaltaan ja vuorollaan enemmän tai vähemmän ilman suuria keskusteluitakin. Mutta he jotka haluavat keskustella, tekevät tietysti niin. 

Samaa mieltä. Esim. meillä: mä inhoan mieheni vanhempia ja mies rakastaa heitä. Asia ei keskustelemalla parane. Tuottaa vaan pahaa mieltä. Joten turha sitä on vatvoa.

Minusta tärkeintä on että molemmat vetää samaan suuntaan. Ja mieluusti eteenpäin.

Vierailija
14/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommunikaatio on kyllä tärkeä osa parisuhdetta. Mutta mun mielestä tärkeintä on kyky sietää niitä kumppanin ärsyttäviä piirteitä. Monissa asioissa voidaan päästä molempia tyydyttävään kompromissiin kunhan ollaan rehellisiä ja aidosti kuullaan sitä toistakin puolta. Osassa taas joutuu tunnustumaan sen, että asiasta ollaan erimieltä ja jos ei pysty sen kanssa elämään niin se on ero sitten. Itse en kyllä jaksa vatvoja samoja juttuja kerta toisensa jälkeen. Jos kummallakaan ei ole asiaan uutta annettavaa niin parempi antaa olla.

Vierailija
15/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahtotilat ratkaisee 100%. Sivusta seurattuna jotkut kestää ihan järkyttäviä tyyppejä kumppaneinaan vuosikaudet, jopa vuosikymmenet. Mikä muu voi syynä olla kuin 100% tahtotila sitoutua puolisoonsa, pitäytyä kerran tekemässään päätöksessä. Nykyajan ihmisten tahtotilat eivät ole pitkäjänteisiä tässä asiassa varmaan monestakin syystä.

Vierailija
16/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan taas ei ole esimerkki toimivasta kommunikaatiosta. Kommunikaatio on vuorovaikutusta, sitä että ymmärretään tai ainakin halutaan ymmärtää toista, että molemmilla on mahdollisuus ja halu tuoda ajatuksensa kuulluksi ja kunnioittaa toisen ajatuksia. Hyvänkin kommunikaatioyhteyden rakentanut pari voi tietysti myös päätyä eroon, kun ajatustenvaihdon lopputulemana on, että emme ole yhteensopivat.

Vierailija
17/17 |
22.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioista pitää jaksaa jauhaa koko ajan. Esim. jos puolison nenä ei sytytä, asiaa pohditaan niin kauan kun todellakin sytyttää.