Miksi niin paljon työttömiä? Miksi ei saa töitä? En veetuile, haluan että selitätte!
Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä olen saanut aina kun olen hakenut. Olen ollut kahviloissa, kaupassa ja tarjoilijana sekä pienen hetken puhelinmyyjänä (oli paskaa). Samalla kun olin kaupassa, opiskelin itseni sh amk ja työllistyin heti valmistumisen jälkeen ja niissä hommissa olen ollut nyt kaksi vuotta kahdessa eri paikassa. Jokaiseen paikkaan mihin olen hakenut olen myös päässyt. Ei se kahvilatyö tai kauppa ehkä mukavinta mahdollista ole, mutta jos ongelma on työttömyys niin miksi ei vaikkapa kaupan kassalle pääse? Vai onko vaatimukset sitten niin korkealla? Missä vika? Myöskään tutuistani kukaan ei ole jäänyt työttömäksi, jokaiselle löytynyt jotain.
Selittäkää siis tyhmälle, miksi työtä ei löydy, vai ollaanko vaan nirsoja.
Kommentit (519)
Sen jälkeen, kun puolisoni täytti 55, hän ei ole enää saanut kutsua yhteenkään työhaastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee tuohon, että 300 € saa tehdä työttömyystuen päälle, niin voin sanoa, ettei montaakaan työtöntä innosta alkaa sen vuoksi säätämään Kelan kanssa.
Minulle kelpaisi tuo kolmesataa tai enemmänkin (jos enemmän tekee niin päivärahan saa soviteltuna), mutta en vain onnistu saamaan edes mitään pätkää, josta se kertyisi.
Ja tämä uusi aktiivimalli ei kyllä kannusta minua sen enempää yhtään mihinkään kuin entinenkään, kun työhalujen puutteesta en kärsi enkä missään kannustinloukussa elä, vaikka hallituksessa kai niin kuvitellaankin. Parhaiten minua auttaisi, jos saisin työttömyyden ohessa opiskella.
Joo se "säätäminen kelan kanssa" on niinkin monimutkaista kuin ilmoittaa työssäolotunnit ja toimittaa palkkatodistus. Jos tuo on "säätämistä" niin miksi sitten kutsutaan normaalia työntekoa? Raatamiseksi?
- keski-ikäinen
- ei ammattia, eikä mitään koulutusta
- ei työkokemusta
- ei työnhakua edistäviä taitoja
- ei suhteita
- ei motivaatiota
Jätän suosiolla työnhaun muille ja olen omissa oloissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen töitä hakenut. Se on nyt työnantajien vastuulla selittää miksi ei osaava työvoima kiinnosta.
No ei tasan ole sinun elatuksesi kenenkään muun vastuulla kuin omallasi, ellet ole alaikäinen. Suomi on ihan hullu, kun paapoo aikuisia ihmisiä kuin vauvoja.
Miten ikinä voit ajatella, että jonkun muun pitäisi järjestää sinulle työtä tehdäksesi? Kiva, jos näin on ja varmaan sitten arvostattekin sitä työnantajaa, vai?
Mutta kuka sinulle muka on mitään velkaa ja miksi siis nostat tukia, kun ei kukaan ole sinulle mitään velkaa?
Minä olen töitä hakenut. Se on nyt työnantajien vastuulla selittää miksi ei osaava työvoima kiinnosta.
Miten sait noihin kahteen lauseeseen leivottua noin paljon omia ennakkoasenteitasi kysymyksinesi?
Nythän on niin että minä en ole sinulle mitään velkaa, ja jos olet noin asenteellinen ja tylyttävä niin onnea loppuelämääsi.
Ilmeisesti käsitys osaamisesta on työnantajalla eri kuin sinulla tai sitten se kuuluisa persoona vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä sivusta on sanottava, että usein työttömät ihmettelevät, kuinka eivät päässeet milloin mihinkin työhön "vaikka mulla on sellainen koulutus ja tällainen työkokemus". Töitä ei tehdä papereiden kanssa vaan ihmisen, joten poislukien virat (virka = kunnan ja valtion virkaperusteiset työtehtävät) , joissa on tarkkaan säädetty kelpoisuusehdoista, haastattelussa kiinnitetään huomiota myös hakijan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, käytökseen, yleisvaikutelmaan, halutaanko juuri tuon henkilön kanssa tehdä töitä samalla työpaikalla. Ihan kaikista haastateltavista ei välity sama fiiilis ja monelta on sellaiset peruskäytöstavat nykyään vähän unohtuneet, jopa kättely ja silmiin katsominen puhuttaessa.
No, mä olen tehnyt töitä samalla alalla 34 vuotta. Ihan hyvin olen pärjännyt tähän asti ja osannut katsoa silmiin.
Nyt puoli vuotta työttömänä ja kun se maaginen 50v tuli mittariin, ei auta silmiin tuijottelu.
Ihmeellisiä oletuksia.
No tässä nuoremmassa väessä on niitä, jotka ei oikeasti osaa edes tervehtiä ja se luuri on kädessä jatkuvasti ja sitä katsotaan enemmän kuin vastapäätä istuvaa ihmistä, jolta pitäisi töitä saada.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on sekin, kun isoja työllistäjiä on prosentuaalisesti vähemmän kuin ennen, niiden junioritasoisten on vaikeaa saada ensimmäisiä paikkojaan. Pienet firmat eivät pysty ehkä panostamaan juniorin opettamiseen, halutaan se hetivalmis senioritason tekijä. Isot firmat pystyivät paremmin ottamaa aina muutamia junnuja kasvamaan ammattilaisiksi.
Monilla aloilla on pulaa nimenomaan senioritason tekijöistä. Kokemattomia olisi vaikka muille jakaa.
Nimenomaan.
https://www.rakennuslehti.fi/2016/08/kova-pula-tyonjohdosta-tyottomia-m…
Raksa-ala yksi hyvä esimerkki. Samaa olen kuullut it-puolelta. Junioreilla vaikeuksia mutta osaajat saavat valita työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, minulla on kohtuullisen laaja tuttavapiiri ja erilaisissa asemissa. On koulutettua, kouluttamatonta, nuorta, vanhaa, todella monilta aloilta, yrittäjiä, palkollisia, rikkaita, köyhiä jne. Yhteistä on, että kukaan ei ole pitkäaikaistyötön. Lyhyttä työttömyyspätkää löytyy useilta, mutta ei tosiaan ketään pidempiaikaista. Osa on kouluttautunut aikuisena uudelle alallekin.
En elä missään kuplassa, en ole elitisti enkä valikoi kavereitani sen perusteella, ovatko he töissä. En vaan todellakaan pysty hahmottamaan millainen ihminen ei saa mitään töitä, jos todella aktiivisesti hakee.
Iällä on paljoa tekemistä sen kanssa miten työllistyy. Ajatellaan vaikka AP:tä joka on saanut helposti kahvila/kauppa duuneja. Tuollaisiin töihin otetaan mielellään nuoria ja erityisesti naisia, mutta keski-ikäisenä alkaa olla jo oikeasti vaikeampaa päästä noihin hommiin. Joihinkin asiantuntijahommiin taas pääsee kyllä vanhanakin, mutta useimmilla ei ole rahkeita sille tasolle.
Jos Kelan työtunti-ilmoitus osa-aikatöistä on liian hankala homma, millaista työtä silloin voi tehdä kokopäiväisesti?
Vierailija kirjoitti:
Jos Kelan työtunti-ilmoitus osa-aikatöistä on liian hankala homma, millaista työtä silloin voi tehdä kokopäiväisesti?
Jos lukutaitoinen ihminen Kelan työtunti-ilmoitusta pitää hankalana, silloin ei ole koskaan sellaista täyttänyt, joten miten sen voi sanoa olevan hankala?
Vierailija kirjoitti:
Hmm, minulla on kohtuullisen laaja tuttavapiiri ja erilaisissa asemissa. On koulutettua, kouluttamatonta, nuorta, vanhaa, todella monilta aloilta, yrittäjiä, palkollisia, rikkaita, köyhiä jne. Yhteistä on, että kukaan ei ole pitkäaikaistyötön. Lyhyttä työttömyyspätkää löytyy useilta, mutta ei tosiaan ketään pidempiaikaista. Osa on kouluttautunut aikuisena uudelle alallekin.
En elä missään kuplassa, en ole elitisti enkä valikoi kavereitani sen perusteella, ovatko he töissä. En vaan todellakaan pysty hahmottamaan millainen ihminen ei saa mitään töitä, jos todella aktiivisesti hakee.
Kyllä sinä valitettavasti jonkinlaisessa kuplassa elät.
Ruvetaanko tutustumaan lähemmin, niin tiedät ainakin yhden työttömän, joka hakemisestaan huolimatta ei saa töitä? Tai, ehkä sinun seurallasi on jokin sellainen vaikutus, että työpaikkoja alkaa löytyä? Kävisi minulle paremmin kuin hyvin!
Ja tämä viesti ei nyt ole mitään kettuilua, vaan ihan vilpittömästi ihmettelen, miten voi olla niin että joku ei tunne ketään pitkäaikaistyötöntä. Millaisissa ympyröissä silloin oikein mahtaa elää? Ja lisäksi, paitsi että minusta on omituista että joku ei pitkäaikaistyöttömiä tunne, se on aika pelottavaakin. Kertoo siitä miten kansamme on jakautumassa kahtia. Kaiketi kaltaisesi ovat nyt olleet tuosta aktiivimallistakin päätöstä tekemässä, oman ilmeisen rajoittuneen kokemusmaailmansa perusteella, muita kuuntelematta.
Puhelinmyyntihommat eivät oikein sopineet ujolle introvertille, oman alan töihin on hankalaa päästä ja aika monet työnantajat palkkaavat vaikka esimerkiksi varastoalan hommiinkin niitä, joilla on jo kokemusta alasta vaikka hakukaavakkeissa kerrotaan toista.
Noista syistä olin itse pitkäaikaistyötön, hommiin hain mutta aina joku pätevämpi sai paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on sekin, kun isoja työllistäjiä on prosentuaalisesti vähemmän kuin ennen, niiden junioritasoisten on vaikeaa saada ensimmäisiä paikkojaan. Pienet firmat eivät pysty ehkä panostamaan juniorin opettamiseen, halutaan se hetivalmis senioritason tekijä. Isot firmat pystyivät paremmin ottamaa aina muutamia junnuja kasvamaan ammattilaisiksi.
Monilla aloilla on pulaa nimenomaan senioritason tekijöistä. Kokemattomia olisi vaikka muille jakaa.
Nimenomaan.
Raksa-ala yksi hyvä esimerkki. Samaa olen kuullut it-puolelta. Junioreilla vaikeuksia mutta osaajat saavat valita työpaikan.
Tämä on totta, mutta osittain myös yritysten itsetekemä ongelma. Olen itse pelipuolella töissä ja täällä jos missään itketään, ettei kokeneita 3d-graafikoita ole. Etenkin ne vähän isommat toimijat ylläpitävät tätä mielikuvaa. Meillä (5 hengen firma) on tapana ottaa ihan yhteyttä alan oppilaitoksiin ja pyytää harjoittelijoita. Jos jonkun työnjälki miellyttää, autamme kontaktien kautta oikeaan työhön alalla ja kummasti kelpaa. Omastakin porukasta kaksi on jäänyt taloon harjoittelun päätteeksi.
Vaikka harjoittelijan opettaminen ei olekaan ilmaista, edes palkattoman sellaisen, kyllä sitä voi oikean tyypin löytyessä saada melkoisen timantin. Junnu on toki edelleen, mutta ilman junnuja ei ole tulevaisuuden sennuja.
Miksi pitäisi hakea töitä? Koneethan tekevät nykyään kaikki työt.
En tiedä. Eivät ole vastanneet hakemuksiini. Ehkä ikä?
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei palkkaa ylipätevää (tyyliin KTM:a kaupan kassalle), koska tämä vaihtaa työpaikkaa heti kun löytää koulutustaan paremmin vastaavaa työtä ja palkkaa.
Työnantajat ei tajua, ettei se neli-viisikymppinen saa enää koskaan saa parempaa työtä, vaan jää sinne kassalle. Kannattaisi siis palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan.
Tämä on totta, mutta osittain myös yritysten itsetekemä ongelma. Olen itse pelipuolella töissä ja täällä jos missään itketään, ettei kokeneita 3d-graafikoita ole. Etenkin ne vähän isommat toimijat ylläpitävät tätä mielikuvaa. Meillä (5 hengen firma) on tapana ottaa ihan yhteyttä alan oppilaitoksiin ja pyytää harjoittelijoita. Jos jonkun työnjälki miellyttää, autamme kontaktien kautta oikeaan työhön alalla ja kummasti kelpaa. Omastakin porukasta kaksi on jäänyt taloon harjoittelun päätteeksi.
Vaikka harjoittelijan opettaminen ei olekaan ilmaista, edes palkattoman sellaisen, kyllä sitä voi oikean tyypin löytyessä saada melkoisen timantin. Junnu on toki edelleen, mutta ilman junnuja ei ole tulevaisuuden sennuja.
Kelpaisiko tällainen muuta koodaushommaa tehnyt sennu teille junnuksi? Palkkaa en tarvitse paljon ja alkuun voisin harjoitella palkattomana. Vai otatteko vain oppilaitoksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä valitettavasti jonkinlaisessa kuplassa elät.
Ruvetaanko tutustumaan lähemmin, niin tiedät ainakin yhden työttömän, joka hakemisestaan huolimatta ei saa töitä? Tai, ehkä sinun seurallasi on jokin sellainen vaikutus, että työpaikkoja alkaa löytyä? Kävisi minulle paremmin kuin hyvin!
Ja tämä viesti ei nyt ole mitään kettuilua, vaan ihan vilpittömästi ihmettelen, miten voi olla niin että joku ei tunne ketään pitkäaikaistyötöntä. Millaisissa ympyröissä silloin oikein mahtaa elää? Ja lisäksi, paitsi että minusta on omituista että joku ei pitkäaikaistyöttömiä tunne, se on aika pelottavaakin. Kertoo siitä miten kansamme on jakautumassa kahtia. Kaiketi kaltaisesi ovat nyt olleet tuosta aktiivimallistakin päätöstä tekemässä, oman ilmeisen rajoittuneen kokemusmaailmansa perusteella, muita kuuntelematta.
Edelleen, tuttavia minulla on hyvin, hyvin monenlaisista taustoista ja varmasti joku vanha koulukaveri saattaa pitkäaikaistyötön olla, mutta puhutaan nyt niistä, joiden elämää edes jollain tasolla seuraan. Joko pitämällä yhteyttä itse, somen kautta tai kuulemalla kavereilta kuulumisia. Meillä esim oli viime vuonna isot yt:t talossa ja irtisanottiin useita kymmeniä, minut mukaan lukien. Jokaikinen työllistyi puolen vuoden sisään uudestaan.
Minun seurallani ei varmasti ole mitään tekemistä asian kanssa. En koe olevani millään tavoin parempi, koska olen töissä. Mietin vaan ihan aidosti, missä nämä pitkäaikaistyöttömät ovat ja millaisia he ovat.
Vierailija kirjoitti:
En ole työnantaja, joten en voi selittää sulle heidän aatoksiaan. Itse olen 47v, ja nyt olen ensimmäistä kertaa työttömänä. Viimeisimmässä työpaikassa olin 20v. Aloitin työnteon 14 vuotiaana ja aina olen saanut töitä, vaan en nyt, en enää. En ole edes kauppaan päässyt, varmasti sinne otetaan sopivampi, nuorempi? En tiedä, en ole saanut mitään selityksiä.
Minä olisin voinut kirjoittaa tämän saman, paitsi että olen 46 vuotias.
Olen hakenut kymmeniin työpaikkoihin, mutta edes haastatteluun ei tahdo päästä. Muutaman kerran olen sinne asti selviytynyt, mutta aina on joku nuorempi saanut paikan. Minulla on hyvä koulutus (alempi korkeakoulututkinto) ja pitkä työkokemus omalta alaltani.
Duunarihommiin hakiessa minut nauretaan ulos, koska työnantaja on sitä mieltä, etten kauaa viihtyisi paikassa, vaan lähtisin kohta parempiin hommiin. Oman tasoisiin töihin hakiessa kuitenkin tehtäviin on valittu pykälää korkeamman koulutuksen saaneita. Parempiin töihin on turha edes hakea, koska niihin on selkeät minimikoulutusvaatimukset. Muiden alojen työpaikkoja hakiessa taas tulee vastaan se, ettei minulla ole alalta mitään koulutusta tai tutkintoa. Suurin este työn löytymiselle taitaa olla ikäni. Viittäkymppiä lähestyvät ovat roskaa työnantajien silmissä.
Työnantajilla on nykyään varaa nirsoilla älyttömyyksiin asti. Lisäksi monissa paikoissa portinvartijoita toimii rekryfirmojen parikymppiset työntekijät, joilla ei ole mitään käsitystä alasta, jolla työskentelen. Silloin jatkoon pääsee vain sellaiset tyypit, joiden kanssa rekrytoijalla synkkaa kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan.
Kelpaisiko tällainen muuta koodaushommaa tehnyt sennu teille junnuksi? Palkkaa en tarvitse paljon ja alkuun voisin harjoitella palkattomana. Vai otatteko vain oppilaitoksista?
Me otamme vain grafiikkapuolen ihmisiä, koska emme itse tee koodausta kuin hyvin pienimuotoisesti. Mutta pelipuolelta kyllä kannattaa koodarin harjoittelua kysellä, ammatillisen koulutuksen puolella on myös noin vuoden opintoja, joissa koodareille opetetaan erityisesti pelipuolen ohjelmointia.
Niinpä niin. En vain jaksa millään uskoa, että meikäläinen työttömyys johtuu siitä, ettei työttömillä ole tarpeeksi intoa tai mielikuvitusta hakea uutta työtä. Töitä ei vain yksinkertaisesti ole tarjolla järkevällä palkkauksella ja tuntimäärillä yms. ehdoilla kaikille hakijoille. Tämä on ihan puhdasta matematiikkaa, siitä tuskin kukaan rupeaa vakavissaan muuta väittämään edes nettipalstalla.
Hienoa, jos jollekin nykypäivänä riittää 10 euron tuntipalkka bruttona eli ennen veroja. Tästä ei kuitenkaan jää käteen kuin 7,5-8 euroa verojen ja muiden tyypillisten vähennysten jälkeen. Toisin sanoen, jos palkka on alle 2000€/kk bruttona, niin työn vastaanottamisen hyöty on useimmiten vähän niin ja näin, jos olet ansiosidonnaisella. Mielestäni työnteolla pitää olla jonkinlainen rahallinen arvo ja motivaattori työntekijälle, muuten alkaa homma kuivua kasaan hyvin nopeasti!
Jos jollekin riittää 7€ tunnilta nettona, hyvä näin, mutta itse en valitettavasti VOI hinnoitella omaa ammattitaitoani, työpanostani ja osaamispotentiaaliani noin halvaksi. Olen ollut työelämässä 15 vuotta eri aloilla ja kahdella eri korkeakoulututkinnolla. Asia on eri, jos olisin alle 20-v., silloin 10€/h olisikin ihan jees palkka eikä enempää oikein voisi ehkä vaatiakaan siinä vaiheessa.
Vielä kun ottaa huomioon sen, että esim. ansiopäiväraha on ainakin n. 1200-1300€ käteen kuukaudessa pitkällä työhistorialla, niin ei ole mitään järkeä lähteä nälkäpalkalla johonkin hanttihommaan vain ajankuluksi. Ok, joku voi tehdä työtä omaksi ilokseen työnantajalle, mutta veikkaan, että vain todella harva. Toisaalta sitten taas kahden hanttihomman tekeminen samaan aikaan aiheuttaa, että verottaja vie sivutyöstä lähes 30%, joten kahden työn tekeminen nälkäpalkalla on myös vähän niin ja näin ansiopäivärahaan verrattuna.
Jos joku tulee nyt itkemään, että onpa työttömien tuet hyviä ja rahakkaita, niin sanoisin tälle henkilölle välittömästi, että ota sitten lopputili ja tule kokeilemaan työttömyyttä, jos se niin nastaa on rahallisesti! Tällaiset kommentoijat ovat aina henkilöitä, jotka eivät koskaan ole työttöminä olleet eikä heillä näin ollen ole asiasta minkäänlaista omakohtaista kokemusta.
Olen samaa mieltä siitä, että tavallaan tekevälle löytyy töitä. Tarkoitan siis sitä, että kun olet JO töissä jossakin, niin on aina helpompi löytää uusi, parempi työ kuin kokonaan työttömänä ollessa. Työttömänä kun on ollut pitkään, esim. vuosia, niin työnsaanti tuntuu käyvän koko ajan hankalammaksi - ainakin täysipäiväisen vakityön. Jotain vuokratyötä tai osa-aikatyötä puolikkaalla työajalla voi saada, mutta ne eivät valitettavasti elätä. Ellei sitten ole rikasta puolisoa tai sukua, joka maksaa esim. osan asumisesta, ruuista yms. tavanomaisista elinkustannuksista. Harvoilla on.
Voimia kaikille työttömille työnhakuun!