Miksi niin paljon työttömiä? Miksi ei saa töitä? En veetuile, haluan että selitätte!
Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä olen saanut aina kun olen hakenut. Olen ollut kahviloissa, kaupassa ja tarjoilijana sekä pienen hetken puhelinmyyjänä (oli paskaa). Samalla kun olin kaupassa, opiskelin itseni sh amk ja työllistyin heti valmistumisen jälkeen ja niissä hommissa olen ollut nyt kaksi vuotta kahdessa eri paikassa. Jokaiseen paikkaan mihin olen hakenut olen myös päässyt. Ei se kahvilatyö tai kauppa ehkä mukavinta mahdollista ole, mutta jos ongelma on työttömyys niin miksi ei vaikkapa kaupan kassalle pääse? Vai onko vaatimukset sitten niin korkealla? Missä vika? Myöskään tutuistani kukaan ei ole jäänyt työttömäksi, jokaiselle löytynyt jotain.
Selittäkää siis tyhmälle, miksi työtä ei löydy, vai ollaanko vaan nirsoja.
Kommentit (519)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nämä rohkeasti jalkautuvat tuntuvat työllistyvän. Se, ettei virallista avointa paikkaa ole ei tarkoita etteikö työpaikkaa voisi saada.
No näin.
Itse olen vasta 20 vuotta työelämässä ollut, mutta muistan että ekat paikat sain soittelemalla kaikki tampereen ravintolat läpi, sitten kyllästyin siihen ja koitin siivoushommia että sai päivätyön. Sitten kyllästyin siihen ja soitin nykyiseen työpaikkaan jonne tungin itseni väen väkisin. Sanoin että tuun tekeen mitä vaan ja kuinka vähän vaan.. No nyt oon lempparityössäni ja saan siitä elantoni.Niin eli sinä työllistyit nousukaudella ja olet vaihtanut työpaikkaa lennosta? Siinäpä ei juuri sitten tarvikaan vaivaa nähdä, koitapa tunkea itseäsi töihin kun on lama tai olet ollut työttömänä puoli vuotta tai pidempään.
No ei. Ihan tuossa muutama vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei palkkaa ylipätevää (tyyliin KTM:a kaupan kassalle), koska tämä vaihtaa työpaikkaa heti kun löytää koulutustaan paremmin vastaavaa työtä ja palkkaa.
Työnantajat ei tajua, ettei se neli-viisikymppinen saa enää koskaan saa parempaa työtä, vaan jää sinne kassalle. Kannattaisi siis palkata.
Nimenomaan näin, mutta heidän himoitsemansa nuoret lähtee (ja tekee vauvoja), vanhat jää, jos voi.
Haen töitä nimellä Abdullahi Al-Muhammadi. 500 hakemusta lähetetty, eikä yhtä ainutta haastattelukutsua ole tullut.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisille ei kelpaa "huonommat" työt, siitä monen työttömyys johtuu. Sitten on erikseen sairaat ja mielenterveysongelmaiset.
Ei pidä paikkaansa - siivoamaankaan ei pääse ilman koulutusta ja kokemusta eikä kaupan kassallekaan edes osapäiväiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on sekin, kun isoja työllistäjiä on prosentuaalisesti vähemmän kuin ennen, niiden junioritasoisten on vaikeaa saada ensimmäisiä paikkojaan. Pienet firmat eivät pysty ehkä panostamaan juniorin opettamiseen, halutaan se hetivalmis senioritason tekijä. Isot firmat pystyivät paremmin ottamaa aina muutamia junnuja kasvamaan ammattilaisiksi.
Monilla aloilla on pulaa nimenomaan senioritason tekijöistä. Kokemattomia olisi vaikka muille jakaa.
Nimenomaan.
https://www.rakennuslehti.fi/2016/08/kova-pula-tyonjohdosta-tyottomia-m…
Raksa-ala yksi hyvä esimerkki. Samaa olen kuullut it-puolelta. Junioreilla vaikeuksia mutta osaajat saavat valita työpaikan.
Tämä on totta, mutta osittain myös yritysten itsetekemä ongelma. Olen itse pelipuolella töissä ja täällä jos missään itketään, ettei kokeneita 3d-graafikoita ole. Etenkin ne vähän isommat toimijat ylläpitävät tätä mielikuvaa. Meillä (5 hengen firma) on tapana ottaa ihan yhteyttä alan oppilaitoksiin ja pyytää harjoittelijoita. Jos jonkun työnjälki miellyttää, autamme kontaktien kautta oikeaan työhön alalla ja kummasti kelpaa. Omastakin porukasta kaksi on jäänyt taloon harjoittelun päätteeksi.
Vaikka harjoittelijan opettaminen ei olekaan ilmaista, edes palkattoman sellaisen, kyllä sitä voi oikean tyypin löytyessä saada melkoisen timantin. Junnu on toki edelleen, mutta ilman junnuja ei ole tulevaisuuden sennuja.
Kelpaisiko tällainen muuta koodaushommaa tehnyt sennu teille junnuksi? Palkkaa en tarvitse paljon ja alkuun voisin harjoitella palkattomana. Vai otatteko vain oppilaitoksista?
Me otamme vain grafiikkapuolen ihmisiä, koska emme itse tee koodausta kuin hyvin pienimuotoisesti. Mutta pelipuolelta kyllä kannattaa koodarin harjoittelua kysellä, ammatillisen koulutuksen puolella on myös noin vuoden opintoja, joissa koodareille opetetaan erityisesti pelipuolen ohjelmointia.
Sepä siinä kun työttömiä ei oikein haluta päästää opintoihin. Minäkin yhteen jatkokoulutukseen olin jo päässyt ts. oppilaitoksen hyväksyntä oli, mutta työkkäri sanoi ettei käy. Piti sitten perua se paikka.
Sitten pitää ryhtyä opiskelijaksi kokonaan. Työkkärin rahalla opiskeluun saa ollaaika vahvat perusteet ja siltikin se voidaan evätä.
Sitten pitäisi päästä myös muuttamaan halpaan opiskelija-asuntoon, sillä opintotuella ei muuten pärjää. Ongelma on siinä, että minulla jo sattuu olemaan opiskelupaikkakunnalla asunto, jonka vuokran pystyn työttömänä vielä juuri ja juuri maksamaan, mutta opiskelijana en pystyisi. Ja kun asunto on, tuskin saan opiskelija-asuntoa. Kannattaisiko siis hankkiutua myös asunnottomaksi ensin? Opiskelu kyllä kiinnostaisi kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Haen töitä nimellä Abdullahi Al-Muhammadi. 500 hakemusta lähetetty, eikä yhtä ainutta haastattelukutsua ole tullut.
Ei se Janne Korhonen saa sen kummemmin niitä töitä, jos niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisille ei kelpaa "huonommat" työt, siitä monen työttömyys johtuu. Sitten on erikseen sairaat ja mielenterveysongelmaiset.
Mitä ovat nämä huonommat työt?
Itse olen ollut puhelinmyyjänä, siivoojana, mainostenjakajana ym joita pidetään huonompina töinä. Mutta viime vuosina olen törmännyt että mainostenjakeluun on vaadittu logistiikka-alan tutkintoa ja siivoamiseen tietysti siihen soveltuvaa tutkintoa. Puhelinmyyjästä en tiedä onko heillä omaa tutkintoa, sinne en ole menossa jos palkka perustuu pelkkään provisioon ilman pohjapalkkaa.
Minäkään en tunne pitkäaikaistyöttömiä, vaikka minun ja mieheni tuttavapiiriin kuuluu satoja ihmisiä. Sen sijaan tunnen useita eri-ikäisiä työkyvyttömyyseläkeläisiä.
Pari lyhyemmän aikaa työttömänä ollutta tunnen.
Toinen tuntemani työtön on 44-vuotias kuuden lapsen äiti, joka ei ole ollut päivääkään töissä ja hakee nyt oman alansa töitä ensimmäistä kertaa melko pienestä kaupungista.
Toinen on psyykkisisesti sairas 45-vuotias nainen jolle on jo pari kertaa haettu sairaseläkettä mutta sitä ei ole myönnetty, vaikka hän on viettänut pitkiä aikoja psykiatrisella osastollakin.
Kolmas tuttu oli hetken työttömänä mutta suoritti sitten järjestyksenvalvojakurssin ja tekee nykyään töitä erilasten tapahtumien järkkärinä ja välillä ravintoloissa narikassa (nainen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa - siivoamaankaan ei pääse ilman koulutusta ja kokemusta eikä kaupan kassallekaan edes osapäiväiseksi.
Ei ole yhteiskunnan etu kouluttaa 6 vuotta ja sitten hklö ois ns. Lapionvarressa. Se vasta on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sanokaas millä ja miten tässä maassa pitäisi elää, jos on joku mt-ongelma esim. paniikkihäiriö, masennus, asperger ym. eikä eläkkeelle pääse, vaikka kuinka haluaisi eikä töihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että minä ja moni ystäväni on kuitenkin päässyt, myös molempiin mainitsemiisi hommiin sekä muuallekin??
On varmasti monia syitä miksi joku ei kelpaa töihin sellaisena kuin on. Itse olin melkein puoli vuotta työttömänä ja hain n. 50 työpaikkaa ja koulutuspaikkaa. Minulla syyt työttömyyteen liittyy aika varmasti siihen, että olen kolmekymppinen nainen. Työnantajat pelkäävät, että pamautan itseni paksuksi heti kun saan töitä. En päässyt edes vuokrafirmojen haastatteluihin ennen kuin aloin kirjoittamaan työhakemuksiin, että en aio hankkia lapsia. Useammasta vuokrapaikasta jo luvattiin, että pääsen työnantajan haastatteluun, mutta mystisesti aina sain viestin "Hei! Kollegani piti ilmoittaa sinut haastatteluun, mutta hän unohti ja nyt paikka onkin jo mennyt."
Vuokrafirmoissa olet täysin rekrytoijien armoilla, etkä oikeastaan pysty vaikuttamaan omaan työllistymiseesi mitenkään. Yhteen vuokrafirmaan jouduin soittamaan kolme kertaa viikossa ja silti "unohtivat" minut hauissa. Omassa tilanteessa vaikutti varmasti myös ammattikorkeakoulutus (kaupallinen). En hakenut oman alan töitä vaan "duunari/raksa"-hommia. Mulla on edellisistä työpaikoista burnout, joten en halua enää mennä toimistohiireksi piipertämään.
Sain lopulta töitä suhteiden kautta, koska kyseinen tyyppi tunsi minut. Hän tietää, että en aio hankkia lapsia ja pärjään "miesten alalla" myös fyysisesti. En nimittäin ole mikään kukkakeppi vaan enemmänkin maatalon emäntä maalaisjärjellä varustettuna. Se että sain töitä näinkin äkkiä oli täysin tuurista ja suhteista kiinni! Toivon jaksamista kaikille työttömille, älä anna periksi vaikka työtilanne näyttäisi kuinka epätoivoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa työttömyydestä on rakenteellista. Koulutettua työvoimaa on väärillä aloilla. Tai väärässä paikassa. On aloja, joissa on ihan oikeasti työvoimapula. Moni työtön on myös vääränlainen muilta ominaisuuksiltaan: ammattitaito on vanhentunut, yli-introvertti, työtä haittaavia sairauksia jne. Tai tarvitaan senioritason osaajia, mutta tarjolla on vain junnuja.
On paljon puhuttu, että vain viidesosa työttömistä on sellaisia, joilla on ajantasainen koulutus, riittävä osaaminen, oikeanlaiset työelämätaidot jne. En tiedä pitääkö tämä paikkansa, mutta muistan prosessin, jossa meille haettiin vuorotteluvapaan sijaista (kouluttajan työ). Haastattelussa kävi parikymmentä henkeä, paperilla ok, mutta yhtäkään ei voinut edes harkita, työ vaatii kuitenkin substanssiosaamisen lisäksi sosiaalista otetta, esiintymistaitoa yms.
Rakenteellinen työttömyys on kokoomuksen lanseeraama oikeistolainen ilmaisu, jonka valtamedia on nielaissut. Ei ole olemassa rakenteellista työttömyyttä.
Yhteiskunnan luonnollinen tila on täystyöllisyys, eli jokainen tekee jotakin elääkseen. Nykyisin vain iso osa omaksi hyväksi tekemisestä on lainsäädännöllä, verotuksella ja kaavoituksella estetty, on pakko mennä muiden leipiin elatuksen saadakseen. Tämä on tarkoituksella luotu tilanne ja tarkoituksella osa ihmisistä myös pidetään työmarkkinoiden ulkopuolella, jotta työssä olevat eivät rupeaisi vaatimaan enemmän palkkaa työstään. Valtapuolueet haluavat työttömyyttä! Suuri työttömien joukko on eliitin etu.
Pysyvä suurtyöttömyys ja työtä tekevä köyhälistö on osa liberalistista pakettia, jonka Suomi omaksui Euroopan Unioniin liittymisen myötä.
Olen samaa mieltä. Ja työtä tekevä köyhällistö tulee vain lisääntymään. 9e päivä ja vastaavat on jo käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sanokaas millä ja miten tässä maassa pitäisi elää, jos on joku mt-ongelma esim. paniikkihäiriö, masennus, asperger ym. eikä eläkkeelle pääse, vaikka kuinka haluaisi eikä töihinkään?
Varmaan niillä sossun tuilla, Juurihan kirjoitin että hullut erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti, että on liian vaikea niitä 300 euron sallitun lisäansion paperisotaa hoitaa. Jos sen kerran opettelee, vaatii vaikka ohjausta viranomaisilta, niin se alkaa kyllä sujua. Toisella kertaa jo osaa itse ja sitten se on jo rutiinia ja voi vaikka kouluttaa muita työttömiä. Eihän nyt se lappujen täyttö saa olla niin vaikeaa, että estää työnteon.
Ei tuossa ole vaikeutena se paperisota Kelan kanssa, vaan pikemminkin se, että jotkut työnantajat maksavat palkan todella paljon jälkijunassa etkä pysty hakemaan sitä päivärahaa ennen kuin saat palkkakuitin.
Itselläni oli yksi pätkä osa-aikatyötä koulusihteerinä ja työskentelin opettajien virkavapaushakemusten kanssa ja sitä myöten myös sijaisten palkkojen kanssa. Tavalliset sairaslomasijaisuudet maksettiin usein ihan kohtuuajassa, tosin joskus jouduin opettajia muistuttelemaan sen virkavapaushakemuksen täyttämisestä. Sijainen ei voi saada palkkaa ennen kuin opettaja tekee virkavapaushakemuksen. Ja tämä koskee ihan parin tunnin poissaolojakin, jos opettajalla on vaikka hammaslääkäri keskellä päivää.
Suurin ongelma oli koulutukset, joissa opettajat kävivät ahkeraan. Osassa koulutuksista oli keskitetty sijaispalkkojen maksu. Opettaja oli hyvissä ajoin järjestänyt itselleen sijaisen yhdeksi päiväksi ja kun sijaisuus oli hoidettu, nämä virkavapaushakemukset lähetettiin jonnekin byrokratian rattaisiin, jossa usein kesti yli kuukauden ennen kuin sijaisen palkkatiedot lähtivät eteenpäin palkanlaskijalle. Palkanlaskijalla on tietenkin omat aikataulunsa, ei hän pysty joka päivä niitä palkkoja makselemaan. Joskus sijainen joutui odottamaan sitä palkkaansa lähes kaksi kuukautta. Ja silloin hän ei pysty hakemaan päivärahaa siltä kuukaudelta, mihin sijaisuus osui, koska palkkatieto puuttuu. Yhden päivän sijaisuudesta voi siis seurata se, että rahantulo tyssää yli kuukauden ajaksi. Kaikilla työttömillä ei ole niin paljon säästöjä, että selviäisivät tällaisesta.
Itselleni tuo osa-aikatyö oli lottovoitto, palkkapäivä oli kuun lopussa ja heti seuraavan kuun ensimmäisenä päivänä sain haettua päivärahaa, niin kuin silloinkin, kun olin työttömänä. Mitään viivästystä ei päivärahan maksuun tullut. Sitten kun se pätkä päättyi ja alkoi uusi pätkä, se paikka meni uudestaan hakuun. Työaika 14,5h viikossa, kuukausipalkka 820€. Hakijoita yli 70 ja valituksi tuli henkilö, joka oli koulutukseltaan merkonomi ja hallintotieteiden maisteri. Itse olin pahainen tradenomi ja houkutteleva osa-aikainen koulusihteerin paikka meni sivu suun. Enkä osannut olla edes pahoillani omasta puolestani, kun olin niin järkyttynyt että jo maisteritkin hakevat tuollaiseen suorittavan tason osa-aikatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 13-14 vuotiaana mainosten jaolla, mansikanpoiminnalla ja lastenhoidolla. Tehdastöitä, kauppa- ja sairaala-apulaisena ja toimistohommiakin olen tehnyt ennen yliopistoa. Nyt olen maisteri ja myös sisustusalan tutkinto on, mutta lähemmäs 50v. ikää on ilmeisesti liikaa, koska olen ollut jo useamman vuoden työttömänä. Toki on kokeiltu työkokeilut, uraohjaukset sun muut, mutta ei niillä oikeasti töitä ole saanut.
Sinä olet alle kolmenkympin ja hoitoalalla, niin asia on aivan toinen.
Hmm sisustusalan tutkinto - mielenkiintoista!
Oletko kysynyt esim isoista tavarataloista, suurista rautakauppaketjuista, voisitko tehdä heidän kanssaan yhteistyötä.
Itse ainakin olisin ikionnellinen, jos saisin sisustussuunnittelijan auttamaan vaikka rahalla kodin sisustuksissa kun teen remottia vanhassa talossa ja olenkin varma että sinulle löytyisi tuolla saralla töitä. Kysele ihmeessä ko. yrityksistä.
Laboratorioanalyytikkona, Useampaankin hakenut mutta ei pääse koska ei ole aiempaa kokemusta omasta alasta. Eli pitkä työttömyys työnantajien passiivisuuden vuoksi.
Olen keski-ikää kolkuttava maisteri, oman alan töitä on vähän ja hakijoita paljon joten ei tärppää. Olen hakenut ihan muita töitä ja käynyt jopa kaupan alan haastattelussa. Olin toiveikas, haastattelu meni hyvin mutta ei valittu.
Käytännössä tällä hetkellä eniten töitä löytyy ravintola-alalta, henkilökohtaisena avustajana tai kaupan alalta. Mutta yliopistotutkinto on este ja haitta, jos hakee näitä töitä.
Tosiaan täytyy olla tyhmä, jos ei käsitä, miten noin 500 000 työnhakijaa ei onnistu työllistymään, jos oikeasti avoimia työpaikkoja on noin 50 000. Työnhakijoissa on sinun kaltaisiasi työssäolevia.