Miksi niin paljon työttömiä? Miksi ei saa töitä? En veetuile, haluan että selitätte!
Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä olen saanut aina kun olen hakenut. Olen ollut kahviloissa, kaupassa ja tarjoilijana sekä pienen hetken puhelinmyyjänä (oli paskaa). Samalla kun olin kaupassa, opiskelin itseni sh amk ja työllistyin heti valmistumisen jälkeen ja niissä hommissa olen ollut nyt kaksi vuotta kahdessa eri paikassa. Jokaiseen paikkaan mihin olen hakenut olen myös päässyt. Ei se kahvilatyö tai kauppa ehkä mukavinta mahdollista ole, mutta jos ongelma on työttömyys niin miksi ei vaikkapa kaupan kassalle pääse? Vai onko vaatimukset sitten niin korkealla? Missä vika? Myöskään tutuistani kukaan ei ole jäänyt työttömäksi, jokaiselle löytynyt jotain.
Selittäkää siis tyhmälle, miksi työtä ei löydy, vai ollaanko vaan nirsoja.
Kommentit (519)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuinkahan moni meistä työssäkäyvistä on kuitenkin aloittanut siitä muutaman tunnin sopparista, sijaisuudesta tai osa- aikaisena..."
Todella moni. Se on ainakin omassa tuttavapiirissä yleisimpiä tapoja ollut työllistyä, samoin kesätöiden kautta. Tunnen myös ihan pitkän työuran tehneen, akateemisen henkilön, joka joutui työttömäksi työpaikkansa vähennettyä henkilöstöä, työttömäksi hän ei jäänyt vaan teki kaikenlaista perusduunia, johon ei todellakaan yliopistokoulutusta vaadittu, lisäkoulutti ohessa itseään ja alle vuodessa pääsi takaisin oman alansa töihin ja vieläpä parempiin tehtäviin paremmalla palkalla kuin mistä sai potkut. Ehkä se kertoo jotakin ihmisestä sille työnantajallekin, että on tehty töitä ja oltu työhaluisia ja aktiivisia sinäkin aikana kun olisi voitu olla tekemättä mitään.
Miten tuo tuntemasi akateeminen henkilö onnistui pääsemään niihin perusduuneihin? Tekisin nimittäin ihan mielelläni niitä itsekin, mutta en vain onnistu niitä saamaan. Tunsiko hän esim. jonkun myymäläpäällikön joka otti hänet kaupan kassalle istumaan, tms.
Kyseinen keski-ikäinen mies oli asunut perheineen paikkakunnalla vasta pari vuotta, joten mitään tuttu-suhteita ei ollut. Haki paikkoja, joita oli lehdessä ja työkkärissä ja sai sitten parikin osa-aikaista työtä, joihin ei tarvittu korkeakoulutusta. Hänellä oli siis pitkä työhistoria, joten siinä mielessä "näyttöä" työhalusta ja työntekemisestä oli olemassa, lisäksi hän on todella fiksu, erittäin hyvin käyttäytyvä, kaikille mukava, sellainen ns. hyvä tyyppi, jonka kanssa ei-toimeentuleva henkilö voi katsoa peiliin. Todennäköisesti persoona oli se, mikä hänet työllisti.
Juurikin se todennäköisesti. Kun on paljon hakijoita, on paljon valinnanvaraa ja jos työtehtävät ovat sellaisia, että muodollisessa pätevyydellä = papereilla on vähän tai ei lainkaan merkitystä, persoona on se millä valitaan tai ei valita. Jos on vaihtoehtona sellainen, joka on ollut töissä = tietää miten työelämässä ja työyhteisössä toimitaan, joka on käytökseltään normaalin fiksu ja jonka kanssa on helppo tulla toimeen, sellainenhan sen paikan saa eikä joku mumiseva jöröttäjä, joka vastaa korkeintaan kahdella tavulla kun kysytään, ei tervehdi ja katselee seinille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
raksalla skruudataan kirjoitti:
Olen raksalla työnjohtajana ja kun olin nuorempi työnjohtaja sanoi vanhempi vastaavamestari, että "jos joku tulee työmaalta töitä kysymään niin yritä aina järjestää sille hommaa". Olen tuota ohjesääntöä noudattanut ja 13 vuoden aikana minulta on tultu 5 kertaa töitä kysymään. Kaikki olen palkannut. Jopa sen 17 vuotiaan joka tuli isänsä kanssa, oli arka kaveri mutta parin viikon jälkeen ihan miehestä meni.
Nykyisin tarjoan suoraan vaihtoehtoa että "otetaan sinut vuokrafirman kautta heti töihin, onko sinulla työvaatteet, kurssit sitten ensiviikon jälkeen" suoraan en rakennusliikkeelle uskalla palkata sillä viidestä kaksi on ollut alle päivän töissä ja kun hankkii työrytkyt niin niihin se parisataa menee talon rahoja.
Monesti kaverit on hämmästynyt kun oon sanonut että käy rytkyt vaihtaa ja ilmottaudu uusiksi niin alkaa palkka sillon juoksemaan.
Työkkäristä kun oon miehiä ottanut on valta osa ollut "liitonrahalaisia" eli tekevät sen verran hommia että ansiosidonnainen juoksee ja työmaalle ei niitä saa kun ylihintaisella palkalla.
Yhden kerran olen 2 päivää ollut lomautettuna, ja silloin kävin työkkärissä. Kyllä se valtaosa siinä salissa oli mt-porukkaa, maahanmuuttajia, sairaita, vaivasia ja jo ulkoiselta olemukselta sellaisia että en palkkaisi jos työkkäri lähettäisi.
Suurin syy siihen onko ihminen työtön löytyy aktiivisuus-passiivisuudesta. Jos tykkää ja pärjää sillä että elämän sisältö on telkkari/netti/ kotityöt/löhöily eikä kaipaa mitään muuta niin sellaiset ihmiset päätyy ja tykkäävät olla työttömänä. Vaikka nämä passiiviset olisivat työelämässä niin samanlaista valitusvirttä niiltä sielläkin saa kuunnella.
Jos itse jäisin työttömäksi niin saisin kyllä aikani hyvin ansiosidonnaisella harrasteiden toimessa kulumaan, ja jos sellaista puolivuotta tekisi niin tuskin sinne työelämään kaipaisikaan kuin sen verran että saa taas ansiosidonnaiset juoksemaan..
Pääseekö raksalle töihin tällainen yli viisikymppinen muija, joka ei tiedä alasta mitään? Kun sieltä työkkäristäkin vain miehiä olet ollut ottamassa.
Millaiset alan työvaatteet on ja mistä ne voi käydä ostamassa?
Kyllä minulle raksatyökin kelpaisi, jos minä vain kelpaan tekijäksi. Sillä tässä kyselen. Vai onko se se vuokrafirma, joka kelpaavuuteni päättää?
En ole edellinen, mutta työnjohtaja raksalta kuitenkin.
Jos olet ns. "riski akka" niin vuokratyöfirman kautta voit hyvinkin päästä raksasiivoajaksi, ehkä myös apumieheksi. Se rakennussiivous on muuten paljon mukavampaa hommaa kuin tavallinen siivous ja palkkakin on parempi. Tietenkin pitää sietää sitä likaisuutta, pölyä jne ja välillä muutenkin vähän huonoja olosuhteita. Hyvänä puolena se, että mestarit eivät ole jatkuvasti kyttäämässä ja työkaveritkin pääsääntöisesti ihan reiluja ja mukavia.
Raksa-ala on vähän sellainen, että sen hanttihommiin mennään niillä henkilökohtaisilla ominaisuuksilla.
Rakennusmieheksi et ilman kokemusta pääse ja muutenkin ala on nykyään sellainen, että firmaan on vaikea päästä suoraan kirjoille ilman kokemusta ja suhteita. Vuokrafirmaan vaan hakemuksia menemään jos fyysinen työ ei ole este.
OK, kiitos tiedosta!
Vielä kysyisin, millaista työtä tuo rakennussiivous on. Siis ihan että mitä rakennussiivooja siellä tekee. Onko se sitä että kun pytinki on saatu pystyyn, käy sieltä siivoamassa sen sotkun jonka miehet jättävät jälkeensä?
Perusrakennusviious on esimerkiksi tälläistä. Rakennusmies on putsaillut ja paikkaillut seiniä jne ja vaikka nykyään jokainen on velvoitettu siivoamaan jälkensä, niin toki rapatessa roiskuu ja on kaikkea laastiroiskeita jne lattioilla. Rakennussiivoojaa sitten vaikka petkeleellä iskee ne irti, ja lapioi jassikkaan/roska-astiaan. Tai sitten on ollut betonivalua ja siinä yhteydessä on roiskunut massaa vähän sinne tänne. Ja sitten toki kyllähän roskia, sahanpuruja jne aina lattioilta ja pihalta löytyy.
Piti ihan googlata, mikä on petkele. Miten sitä osaa käyttää niin, että irtoaa vain ne laastiroiskeet eikä lattia vaurioidu?
Siis joo, minulle kyllä kelpaisi tuollainen homma, mutta vaikuttaa siltä että jotain osaamista pitäisi olla siihenkin. Maltetaanko siellä odotella että opin; kai se työ vähitellen opettaa?
Olen raksalla työnjohtajana...
Yhden kerran olen 2 päivää ollut lomautettuna, ja silloin kävin työkkärissä. Kyllä se valtaosa siinä salissa oli mt-porukkaa, maahanmuuttajia, sairaita, vaivasia ja jo ulkoiselta olemukselta sellaisia että en palkkaisi jos työkkäri lähettäisi.
Eli ihan istuessasi ITSE paikan päällä työttömänä arvioit että kaikki muut paitsi SINÄ ovat jotenkin vajavaisia. Ahaa. Kukaan muu ei siis ulkoapäin katsoen ollut lomautettu, yt-neuvotteluissa ulos potkittu, työtön vaikka pätevä, jne jne...
Ja tämän vajavaisuuden, vaikkapa mt-ongelman, sitten arvioit silmämääräisesti, koska raksan työjohtajana olet pätevä psykologi, niinkö?
Ne jotka sanovat että pitää marssia fyysisesti työpaikan ovesta sisään ja suurin piirtein ilmoittaa että minäpä tulen nyt tänne töihin!
Menin kerran kannustuksesta jalkautumaan yhteen työpaikkaan koska siellä oli silloin tällöin avoimia paikkoja. Paikallinen esimies sanoi että en taida olla ihan ajassa kiinni jos en ole tietoinen, ettei työpaikkaa nykyään haeta/saada menemällä paikan päälle. Että hakemus on netissä ja hae sieltä ja odota yhteydenottoa. Eli periaatteessa nolasin itseni. Enkä enää koskaan mene mihinkään paikan päälle vaikka joku "ajasta jälkeen jäänyt" sitä ehdottaisi kovinkin hyvänä ideana. Kannattaa varmaan päivittää ne tiedot sieltä 80-luvulta jolloin em. menettely oli vielä tuloksellisesti hyvä toimintatapa työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen raksalla työnjohtajana ja kun olin nuorempi työnjohtaja sanoi vanhempi vastaavamestari, että "jos joku tulee työmaalta töitä kysymään niin yritä aina järjestää sille hommaa". Olen tuota ohjesääntöä noudattanut ja 13 vuoden aikana minulta on tultu 5 kertaa töitä kysymään. Kaikki olen palkannut. Jopa sen 17 vuotiaan joka tuli isänsä kanssa, oli arka kaveri mutta parin viikon jälkeen ihan miehestä meni.
Nykyisin tarjoan suoraan vaihtoehtoa että "otetaan sinut vuokrafirman kautta heti töihin, onko sinulla työvaatteet, kurssit sitten ensiviikon jälkeen" suoraan en rakennusliikkeelle uskalla palkata sillä viidestä kaksi on ollut alle päivän töissä ja kun hankkii työrytkyt niin niihin se parisataa menee talon rahoja.
Monesti kaverit on hämmästynyt kun oon sanonut että käy rytkyt vaihtaa ja ilmottaudu uusiksi niin alkaa palkka sillon juoksemaan.
Työkkäristä kun oon miehiä ottanut on valta osa ollut "liitonrahalaisia" eli tekevät sen verran hommia että ansiosidonnainen juoksee ja työmaalle ei niitä saa kun ylihintaisella palkalla.
Suurin syy siihen onko ihminen työtön löytyy aktiivisuus-passiivisuudesta. Jos tykkää ja pärjää sillä että elämän sisältö on telkkari/netti/ kotityöt/löhöily eikä kaipaa mitään muuta niin sellaiset ihmiset päätyy ja tykkäävät olla työttömänä. Vaikka nämä passiiviset olisivat työelämässä niin samanlaista valitusvirttä niiltä sielläkin saa kuunnella.
Jos itse jäisin työttömäksi niin saisin kyllä aikani hyvin ansiosidonnaisella harrasteiden toimessa kulumaan, ja jos sellaista puolivuotta tekisi niin tuskin sinne työelämään kaipaisikaan kuin sen verran että saa taas ansiosidonnaiset juoksemaan..
Tykkäsin tästä. Kerran nuorempana raksalta tuolla tavalla kysymällä pääsin purkamaan muotteja ja siivoilemaan. Nykyään yhä samalla alalla, mutta suunnittelijana/konsulttina.
Ja nykyisinkin haet siis töitä ihan menemällä vaan paikalle omissa vaatteissasi niinkös? Köh köh.
Miksi ne ovat useimmiten ne samat ihmiset, jotka saavat pätkätöitä, määräaikaisia töitä ja ihan oikean vakipaikankin ja vastaavasti ne samat ihmiset, jotka eivät saa koskaan mitään töitä? Ja nyt tarkoitan keskenään samanlaisia ihmisiä, koulutustason suhteen?
Olisiko oikeasti tarvetta jonkinlaisensa itsensämarkkinoimiskoulutukselle, jossa kerrottaisiin miten käyttäydytään kun tavataan vieraita ihmisiä kuten haastattelija(t), miten pukeudutaan haastatteluun (ei ole tuulipuku sopiva, mutta yhtä vähän baaripukeutuminenkaan), miten siellä annetaan itsestään hyvä vaikutelma, mitä on small talk ja mitä haastattelussa on sopivaa kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö raksalle töihin tällainen yli viisikymppinen muija, joka ei tiedä alasta mitään? Kun sieltä työkkäristäkin vain miehiä olet ollut ottamassa.
Kyllä minulle raksatyökin kelpaisi, jos minä vain kelpaan tekijäksi. Sillä tässä kyselen. Vai onko se se vuokrafirma, joka kelpaavuuteni päättää?
Jos olet ns. "riski akka" niin vuokratyöfirman kautta voit hyvinkin päästä raksasiivoajaksi, ehkä myös apumieheksi. Se rakennussiivous on muuten paljon mukavampaa hommaa kuin tavallinen siivous ja palkkakin on parempi. Tietenkin pitää sietää sitä likaisuutta, pölyä jne ja välillä muutenkin vähän huonoja olosuhteita. Hyvänä puolena se, että mestarit eivät ole jatkuvasti kyttäämässä ja työkaveritkin pääsääntöisesti ihan reiluja ja mukavia.
Raksa-ala on vähän sellainen, että sen hanttihommiin mennään niillä henkilökohtaisilla ominaisuuksilla.
Rakennusmieheksi et ilman kokemusta pääse ja muutenkin ala on nykyään sellainen, että firmaan on vaikea päästä suoraan kirjoille ilman kokemusta ja suhteita. Vuokrafirmaan vaan hakemuksia menemään jos fyysinen työ ei ole este.
OK, kiitos tiedosta!
Vielä kysyisin, millaista työtä tuo rakennussiivous on. Siis ihan että mitä rakennussiivooja siellä tekee. Onko se sitä että kun pytinki on saatu pystyyn, käy sieltä siivoamassa sen sotkun jonka miehet jättävät jälkeensä?
Perusrakennusviious on esimerkiksi tälläistä. Rakennusmies on putsaillut ja paikkaillut seiniä jne ja vaikka nykyään jokainen on velvoitettu siivoamaan jälkensä, niin toki rapatessa roiskuu ja on kaikkea laastiroiskeita jne lattioilla. Rakennussiivoojaa sitten vaikka petkeleellä iskee ne irti, ja lapioi jassikkaan/roska-astiaan. Tai sitten on ollut betonivalua ja siinä yhteydessä on roiskunut massaa vähän sinne tänne. Ja sitten toki kyllähän roskia, sahanpuruja jne aina lattioilta ja pihalta löytyy.
Piti ihan googlata, mikä on petkele. Miten sitä osaa käyttää niin, että irtoaa vain ne laastiroiskeet eikä lattia vaurioidu?
Siis joo, minulle kyllä kelpaisi tuollainen homma, mutta vaikuttaa siltä että jotain osaamista pitäisi olla siihenkin. Maltetaanko siellä odotella että opin; kai se työ vähitellen opettaa?
Sillon kun se rakennussiivous on tärkeintä, niin pinnat ovat lähes poikkeuksetta betonia ilman mitään pinnoitteita. Ei niitä saa rikki :) Ja petkele on se sama työkalu millä esim jäätä hakataan rikki portaiden edestä, vaikka taisitkin jo googletella. Sitäkin voi ihan hyvin joutua/päästä raksalla tekemään. Kun rakennus edistyy ja pinnat alkavat olla valmiina ja niitä ei saa vaurioittaa, niin tietenkin työkalutkin vaihtuu pikkuhiljaa lastoihin ja harjoihin. Ja tosiaan viimeisen siivouksen tekevät sitten ne siivousfirman tyypit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jalkautuvat yrityksiin, ovelta ovelle kunnes tärppää.
Niin kaikkiin työpaikkoihinhan ei nykyään jalkauduta. Esim. omassa duunissani on aulassa vahtimestari, ja pidemmälle ei pääse jollei ole sopinut audienssia jonkun kanssa. Vahtimestarilta taas on turha kysellä vahtimestarin hommia, kun hän on vuokrafirmasta paikalle rekrytoitu. Tehtaat ovat usein verkoaidan ja vartiokopin takana, ja jos aidasta yrittää yli tai läpi, paikalle tulee poliisit.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK, kiitos tiedosta!
Kyllä maltetaan ja neuvotaan. Tietenkin paras on, tässäkin asiassa, että pääsee jonkun kokeneemman mukaan ensin ja pikkuhiljaa oppii niksit ja jutut. Kyllä rakennusmiehet ja mestaritkin tarvittaessa neuvoo, mutta eihän sitä aina oikein viitsisi olla kysymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin tästä. Kerran nuorempana raksalta tuolla tavalla kysymällä pääsin purkamaan muotteja ja siivoilemaan. Nykyään yhä samalla alalla, mutta suunnittelijana/konsulttina.
Ja nykyisinkin haet siis töitä ihan menemällä vaan paikalle omissa vaatteissasi niinkös? Köh köh.
ohis
Eikös tässä keskutelusa ole paljon ollut sellaista "tekisin mitä tahansa töitä!" juttua. Tuolla tavalla voi ainakin yrittää hakea jotain töitä.
Mä olen pitkän linjan kotiäiti ja ryhdyin etsimään koulutustani vastaavaa työtä vasta 40-vuotiaana. Ja nyt olen tehnyt kymmenen vuotta pätkätöitä. Välillä työttömänä, mutta aina jossain vaiheessa töitä löytyy. Ehkäpä siksi, että rekrytoijat jostain syystä pitävät minua "hyvänä tyyppinä". Olen nyt ollut neljä vuotta samassa paikassa, mutta keväällä tämä sijaisuusputki päättynee ja sitten kai punnitaan onko minusta vielä johonkin. 50-vuotias nainen. Olemus kyllä 10 vuotta nuorempi ja henkinen ikä noin 18. Tänne paikkakunnalle on aukeamassa jopa vakipaikka samalta alalta. Jotenkin kyllä hirvittääkin ajatus eläkevirasta. Kaipaan niitä vapausjaksoja. Tosin tämä nykyinen kyykytyslinja ei huvita, en halua tehdä mitään ilmaistyötä. Sellaisessa paikassa saisin varmasti niin kamalan maineen, että enää ei oikeitakaan töitä heruisi mistään (sana kiirii kumminkin). Ja nuoremmaksi en kumminkaan enää muutu. Paitsi tietenkin henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Lue kirja Globalisaatioloukku. Siitä selviää miksi et saa töitä.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000003646465.html
Yhden viidesosan yhteiskunta Martin ja Schumann avaavat tarinansa vaikuttavalla kuvauksella Fairmont-hotellista San Franciscossa, jonne Mihail Gorbatshov järjesti 500 maapallon keskeistä vaikuttajaa hahmottelemaan tulevaisuutta. Tämän "globaalin aivotrustin" - kuten Gorbatshov sitä kutsui - hahmottelijat tiivistivät globalisoituvan maailman tulevaisuuden yhteen suhdelukuun ja yhteen käsitteeseen. Tulevaisuuden suhdeluku on 20/80. Maailmasta tulee yhden viidesosan yhteiskunta. Vain viidesosalle riittää mielekkäitä ja hyvinpalkattuja töitä. Loput ihmiset ovat osittain tai kokonaan tarpeettomia. Osa heistä löytää puolitarpeellisen paikan, joitakin kaivataan kuluttajina heidän tulojensa pienuudesta huolimatta. Osasta tehdään lähes orjatyövoimaa. Monet jäävät kaiken ulkopuolelle. Perinteinen keskiluokka on uhattuna. Yhteiskunta polarisoituu, ja useimpien keskiluokkaisten asema huononee. Tarvitaan huolenpitoa ja viihdykettä. "Tittytainment" on informaatioyhteiskunnan versio leivästä ja sirkushuveista. Termin keksi Zbigniew Brzezinski, Jimmy Carterin entinen turvallisuuspoliittinen neuvonantaja. Se on yhdistelmä kahdesta sanasta: "tits" on amerikkalainen slangisana joka tarkoittaa tissejä, entertainment merkitsee viihdettä. Rinnat viittaavat myös äidinmaitoon, huolenpitoon, ei pelkästään seksiin. Neljälle viidesosaa ihmiskunnasta on siis järjestettävä jotain puuhaa ja mahdollisuuksien mukaan edes jonkinlaista toimeentuloa. Sosiaaliturvasta jää leikkaustenkin jälkeen jäljelle jotain, hyväntekeväisyys auttaa paikkaamaan ammottavimpia aukkoja, ja tissiviihdykkeellä pidetään mieli tylsänä. Globalisaatio tarkoittaa etäisyyksien pienenemistä ja vuorovaikutussuhteiden uudelleenjärjestymistä kutistuvassa maailmassa. Etuoikeutettu viidesosa elää maailmassa, jossa yhteiskunnallisia suhteita ja vuorovaikutusta eivät aika ja paikka enää kahlitse entiseen tapaan. Martin ja Schumann ovat valloittavimmillaan ja pirullisimmillaan kuvaillessaan globalisaation ilmentymiä eri puolilla maapalloa.
Tämä kehitys on selvästi havaittavissa.
Siksi ihmettelen pk-yrittäjiämme, jotka kannattavat tätä kehitysta - ja samalla omaa tulevaa konkurssiaan. Valtaosa pk-yrityksistämme toimii kotimarkkinoilla, joten niille on elintärkeää se, että palkansaajilla on ostovoimaa. Pelkästään rikkaiden kulutus ei todellakaan riitä pitämään näitä yrityksiä pystyssä., ne todellakin tarvitsevat jopa pienituloisten palkansaajien ostovoiman.
Enkä ymmärrä kaltaisiani pienisijoittajia, jotka kuvittelevat sijoitustensa johdosta kuuluvansa tuohon pieneen viidesosan eliittiin. Itse en kuvittele, sijoitussalkkuni arvo on n. 200 000 € ja kuulun myös melko suurituloisiin palkansaajiin.
Professorit ja jopa Bill Gates ovat vaatineet robotteja verolle, jotta ihmisten sosiaaliturvasta voitaisiin pitää huolta.
Tuntemamme yhteiskunta tulee muuttumaan radikaalisti tämän kehityksen myötä. Ihmisten vahvin vietti on hengissäpysymisen vietti, joten sen eteen ollaan valmiit tekemään epätoivina ihan mitä tahansa. Nyöy-yhteiskunnan moraalikäsitteet eivät sitten enää päde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK, kiitos tiedosta!
Sillon kun se rakennussiivous on tärkeintä, niin pinnat ovat lähes poikkeuksetta betonia ilman mitään pinnoitteita. Ei niitä saa rikki :) Ja petkele on se sama työkalu millä esim jäätä hakataan rikki portaiden edestä, vaikka taisitkin jo googletella. Sitäkin voi ihan hyvin joutua/päästä raksalla tekemään. Kun rakennus edistyy ja pinnat alkavat olla valmiina ja niitä ei saa vaurioittaa, niin tietenkin työkalutkin vaihtuu pikkuhiljaa lastoihin ja harjoihin. Ja tosiaan viimeisen siivouksen tekevät sitten ne siivousfirman tyypit.
Jep, googlasin :). Ja tutun näköinen kapine, nuorempana ihan huvikseni tuollaisella hakkasin juurikin jäätä portaista pois. Siitä vain käytettiin silloin nimeä jäätaltta niin en tunnistanut. Ainakin kuulostaa hyvältä hommalta, laajennanpa hakuani myös tuollaiseen. Määritelmän "riski akka" (jonkun muun tässä keskustelussa käyttämä termi) täytän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne kauppaan niin vain mennä. Olen itse ruokakaupassa töissä, ja kun meille haettiin uutta työntekijää (n. 20 viikkotuntia, kaikki kaupan työt), niin päivässä tuli hakemuksia lähes 150 kpl, ja pomo vaan kiroili että miten näistäkin karsii sen yhden työntekijän meille, kun hyviä hakemuksia ja hakijoita on niin paljon.
Juuri näin. Tämä on tilanne nykyään näissä "no mikset mene vaikka kassalle" työpaikoissakin.
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oulun-sokos-tavarataloon-tulvi-tuhans…
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/401146-huima-kiinnostus-lidli…
Jälkimmäiset kesätöitä, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Saan varmaan pelkkiä alapeukkuja mutta fakta, josta ei puhuta on se, että työttömissä on kymmeniätuhansia sairaita, jotka kuuluisivat eläkkeelle, mutta eivät pääse. Lisäksi työtömyyskortistossa on noin 160000 ihmistä, joilla ei ole mitään peruskoulun jälkeistä koulutusta. Ei semmoisella taustalla työllisty. Tästä on muuten olemassa ihan tilastotietoa, luin aiheesta artikkelin Hesarista jonkin aikaa sitten.
Tähän vielä lisäksi kielitaidottomat (sekä suomea huonosti osaavat että ne jotka eivät osaa englantia) ne, jotka eivät halua/pysty muuttaa töiden perässä niin ei niitä työllistämiskelpoisia työttömiä paljon jää.
Ihan faktaahan nuo ovat. Mamujen kotoutumiskoulutus ja valmentava koulutus tökkii, kun rahaa siihen ei myönnetä. Kelan vakuutuslääkärit eivät myönnä työkyvyttömyyseläkkeitä sitä tarvitseville. Koulutusta vailla olevista harva voi nykyään enää työllistyä ja osalla on alkoholi- ym. ongelmia.
Mutta työttämäksi TE-toimiston mukaan on merkitty 689 000 ihmistiä joten nuo ym. ryhmät ovat vain pieni osa siitä. Joten kyllä siellä on valtavasti pätevää työvoimaa, jolle ei vain ole työpaikkaa.
Nyt kun tulee aktiivimalli niin varmaan firmoissa riemuitaan kun sadat ja tuhannet meikäläisen kaltaiset viiskymppiset humanistimummelit hakee IU- ja IX- ja mitä niitä onkaan työpaikkoja kun on pakko hakea. Jos haluaisi kouluttautua vaikka noihin tietokonehommiin niin pitää anoa TE-keskukselta lupaa ja se on täysin herrassaan että antaako ne sitä vai ei.
Olen nyt oman alan töissä, mutta olen saanut opiskellessa/työttömänä vain siivoustöitä tai puhelinmyyntiä. Kauppaan en ole koskaan päässyt. Tuntuu että mitä enemmän siivoan, sitä enemmän työtä tarjotaan, kun olen osoittaunyt siinä työteliääksi. Olisin halunnut kauppaan tai muualle, mutta sen takia että CV:ssäni ei ole alan kokemusta vaan siivousta, en pääse sisään, kun sanotaan että tää siivous on sun juttu. Riittää että saa kerran oven väliin jalan.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka sanovat että pitää marssia fyysisesti työpaikan ovesta sisään ja suurin piirtein ilmoittaa että minäpä tulen nyt tänne töihin!
Menin kerran kannustuksesta jalkautumaan yhteen työpaikkaan koska siellä oli silloin tällöin avoimia paikkoja. Paikallinen esimies sanoi että en taida olla ihan ajassa kiinni jos en ole tietoinen, ettei työpaikkaa nykyään haeta/saada menemällä paikan päälle. Että hakemus on netissä ja hae sieltä ja odota yhteydenottoa. Eli periaatteessa nolasin itseni. Enkä enää koskaan mene mihinkään paikan päälle vaikka joku "ajasta jälkeen jäänyt" sitä ehdottaisi kovinkin hyvänä ideana. Kannattaa varmaan päivittää ne tiedot sieltä 80-luvulta jolloin em. menettely oli vielä tuloksellisesti hyvä toimintatapa työnhaussa.
No et tosiaankaan nolannut itseäsi. Ja sehän nyt riippuu ihan työpaikasta millaiset toimintatavat heillä on. Jos menit johonkin lakitoimistoon kysymään vaikka sihteerin hommia, niin joo voin kuvitella että noin käy. Jossakin siivousfirmassa tai ravintolassa olisi ihan hyvin voinut käydä toisinkin. Asiantuntija tai jotain erikoisosaamista vaativiin töihin tuskin kukaan on ikinä päässyt "ilmestymällä paikalle".
Kerron oman tarinani.
IKää karttuessa alkoi tulla pikkuvaivoja, tyyliin nilverikkoa, sepelvaltimotautia.
Vaivat alkoivat haitata keskittymistä vaativaa työtä, (korkeakoulutettu, vientiteollisuudessa), ensimmäisen pallolaajennuksen (ja muiden vakavampienkin) jälkeen ei työ edes ollut enää se tärkein asia mielessä. Sitten eräänä kertana leikkauksen jälkeen sairaslomalla työnantaja irtisanoi minut.
Sairaseläkkeelle mielestäni kuuluisin, mutta kun henki pihisee ja pystyy raahautuun toimistolle niin eläkkeelle ei pääse. MUtta kukaan ei tälläistä kehäraakkia palkkaa. Sitä paitsi olen työttömänä ja sairaslomalla (mutta s-päivät täynnä).
Omiin hautajaisiinsa monet ovat saaneet myönteisen eläkepäätöksen. Joten voinen minäkin kohta saada eläkkeen.