Miksi niin paljon työttömiä? Miksi ei saa töitä? En veetuile, haluan että selitätte!
Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä olen saanut aina kun olen hakenut. Olen ollut kahviloissa, kaupassa ja tarjoilijana sekä pienen hetken puhelinmyyjänä (oli paskaa). Samalla kun olin kaupassa, opiskelin itseni sh amk ja työllistyin heti valmistumisen jälkeen ja niissä hommissa olen ollut nyt kaksi vuotta kahdessa eri paikassa. Jokaiseen paikkaan mihin olen hakenut olen myös päässyt. Ei se kahvilatyö tai kauppa ehkä mukavinta mahdollista ole, mutta jos ongelma on työttömyys niin miksi ei vaikkapa kaupan kassalle pääse? Vai onko vaatimukset sitten niin korkealla? Missä vika? Myöskään tutuistani kukaan ei ole jäänyt työttömäksi, jokaiselle löytynyt jotain.
Selittäkää siis tyhmälle, miksi työtä ei löydy, vai ollaanko vaan nirsoja.
Kommentit (519)
Jos asuu Itä-tai Pohjois-Suomessa, ei ole kuin yksi syy työttömyyteen. Työpaikat. Niitä ei ole.
Miksi ihmiset luulee että jos laitat yhden työhakemuksen mihin tahansa työpaikkaan niin pääset sinne automaattisesti?
Sit tehdään tänne ketjuja että "Mikä siinä niin vaikeeta on ettei töihin päästä?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä on aina töissä, oli hyvät tai huonot ajat. Osa ihmisistä on aina työttöminä, oli hyvät tai huonot ajat.
Osa ihmisistä on työttöminä, kun on huonot ajat, sitä kutsutaan keskinkertaisuudeksi.Moni keskinkertainen on tälläkin hetkellä yhteiskunnan huippupesteissä. Kun on vain syntynyt oikeaan sukuun, on suhteita, narsistinen luonne tai vain hyvä tuuri.
Olet täysin oikeassa!!!
Valmistuin 1.5v sitten alalle jolla työllistymisnäkymät ovat todella haastavat tällä hetkellä, eräs koulukaveri joka kylläkin on todella fiksu myös ja tosi mukava "kaikkien kaveri" -tyyppi pääsi heti valmistumisen jälkeen kesäkuussa 2016 jo töihin. Hänellä sattui vain olemaan satumainen tuuri, koska viho viimeinen työharjoittelujakso (joita oli 5 kouluaikana) osui yritykseen jossa oli suunniteltu jo muutenkin yhden työntekijän palkkaamista.
Hän oli kuten minäkin, 3 oppilas hoiti kaikki koulu ja työharkka jutut säntillisesti ja kaikin puolin kunnollinen ja luotettava. Sattui vain osumaan yritykseen jossa huomioivat hänen hoitavan annetut tehtävät ja kun tarvetta tekijälle lähitulevaisuudessa oli niin palkkasivat suoraan "tiskin alta" ilman mitään virallisia rekrytointeja ja työilmoituksia työkkärin jne kautta.
Hän on minulle sanonutkin, että ei hän ole yhtään sen taitavampi tai parempi kuin me muutkaan koulukaverit - ylivertaisuudella ei ollut mitään osaa hänen työllisyyteensä, vain silkalla tuurilla, sattui vain olemaan oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Oli jo itsekkin heittämässä pyyhkeen kehään ja toteamassa kun viimeinen kevät lukukausi koulussa alkoi, että taitaa kortisto kutsua koulun jälkeen - koska töitä alalla ei juuri ole. Sitten osui se viimeinen harkka huhti-toukokuun väliin jossa tuuri oli kohdallaan.
Eräs toinen koulukaveri taasen työllistyi myös koulun jälkeen, hän tosin suhteilla. Hänen eräs hyvä kaverinsa on eräässä alan yrityksessä töissä ja tietenkin tämän johdosta sai painaa siellä kaikki kesälomatkin töitä palkalla kouluaikana ja heti vakisopparin sai allekirjoittaa valmistumispäivä lahjana. Huomioitavaa on, että hän ei ollut edes erityisen kunnianhimoinen ja hoiti hommat aina "sieltä missä aita on matalin" -tyylillä koulussakin. Omin avuin ei varmasti olisi ikinä työllistynyt ilman tuota kaveriaan joka suositteli ja puhui hänet töihin.
Juha Vainion sanoja lainaten: sellaista elämä on.
Vihervassarioppositio muuntelee ainakin totuutta ihan mieltymystensä mukaan. Oman, edellisen hallituskauden virheet puetaan nykyhallituksen kaapuun ja tekopyhyyden ja populismin kaapuun, ja ollaan näennäisesti kansan asialla, vaikka jo edellisen hallituksen aikana kurjistivat kansaa enemmän kuin lääkäri määrää. Pelkkä vallanhimo ilman mitään todellista hyvinvointiin tähtäävää substanssia tuskin on kenenkään etu. Todennäköisesti talouden syöksykierre käynnistyisi näiden velikultien politiikan tuloksena uudelleen hyvinkin nopsaan.
Tässä muuten heidän viimeisimmän "huolensa" tosiasallinen tila: http://www.iltalehti.fi/politiikka/201712202200618512_pi.shtml
Tuuria on kahdenlaista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä on aina töissä, oli hyvät tai huonot ajat. Osa ihmisistä on aina työttöminä, oli hyvät tai huonot ajat.
Osa ihmisistä on työttöminä, kun on huonot ajat, sitä kutsutaan keskinkertaisuudeksi.Moni keskinkertainen on tälläkin hetkellä yhteiskunnan huippupesteissä. Kun on vain syntynyt oikeaan sukuun, on suhteita, narsistinen luonne tai vain hyvä tuuri.
Olet täysin oikeassa!!!
Valmistuin 1.5v sitten alalle jolla työllistymisnäkymät ovat todella haastavat tällä hetkellä, eräs koulukaveri joka kylläkin on todella fiksu myös ja tosi mukava "kaikkien kaveri" -tyyppi pääsi heti valmistumisen jälkeen kesäkuussa 2016 jo töihin. Hänellä sattui vain olemaan satumainen tuuri, koska viho viimeinen työharjoittelujakso (joita oli 5 kouluaikana) osui yritykseen jossa oli suunniteltu jo muutenkin yhden työntekijän palkkaamista.
Hän oli kuten minäkin, 3 oppilas hoiti kaikki koulu ja työharkka jutut säntillisesti ja kaikin puolin kunnollinen ja luotettava. Sattui vain osumaan yritykseen jossa huomioivat hänen hoitavan annetut tehtävät ja kun tarvetta tekijälle lähitulevaisuudessa oli niin palkkasivat suoraan "tiskin alta" ilman mitään virallisia rekrytointeja ja työilmoituksia työkkärin jne kautta.
Hän on minulle sanonutkin, että ei hän ole yhtään sen taitavampi tai parempi kuin me muutkaan koulukaverit - ylivertaisuudella ei ollut mitään osaa hänen työllisyyteensä, vain silkalla tuurilla, sattui vain olemaan oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Oli jo itsekkin heittämässä pyyhkeen kehään ja toteamassa kun viimeinen kevät lukukausi koulussa alkoi, että taitaa kortisto kutsua koulun jälkeen - koska töitä alalla ei juuri ole. Sitten osui se viimeinen harkka huhti-toukokuun väliin jossa tuuri oli kohdallaan.
Eräs toinen koulukaveri taasen työllistyi myös koulun jälkeen, hän tosin suhteilla. Hänen eräs hyvä kaverinsa on eräässä alan yrityksessä töissä ja tietenkin tämän johdosta sai painaa siellä kaikki kesälomatkin töitä palkalla kouluaikana ja heti vakisopparin sai allekirjoittaa valmistumispäivä lahjana. Huomioitavaa on, että hän ei ollut edes erityisen kunnianhimoinen ja hoiti hommat aina "sieltä missä aita on matalin" -tyylillä koulussakin. Omin avuin ei varmasti olisi ikinä työllistynyt ilman tuota kaveriaan joka suositteli ja puhui hänet töihin.
Juha Vainion sanoja lainaten: sellaista elämä on.
Silti nämä tuurilla virkakyöstin vakivirkaan/ suojatyöpaikkaan ajautuneet yksilöt alkavat pitää itseään yli-ihmisinä ja kokevat olevansa oikeutettuja arvostelmaan muita ja huutelemaan "menkää luuserit töihin" mantraansa. Vaikka olisivat voineet itse melko todennäköisesti ajautua työttömiksi itsekkin koulun jälkeen.
Todella monella nousee se kusi päähän ja pitävät itseään joinakin arjalaisina verrattuna muihin vähemmän onnekkaisiin.
Mitäpä niitä juoppoja ja sairaita työllistämään. Minä teen bisnestä, en hyväntekeväisyyttä. God jul.
Onnestahan se on kiinni. Kaikki tietävät, että työllisen ja työttömän ero on tuurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa on pullollaan siivoustyötä, puhelinmyyntiä, kassatyötä. Mutta ei kelpaa moinen "paskaduuni" työttömälle. Töitä kyllä on, jos haluaa. Työttömät eivät vain hyväksy sitä että nallekarkit eivät mene tasan; jos koulutus tai kyvyt eivät riitä korkeamman tason hommiin, niin sitten on tyydyttävä siihen, mihin pääsee eli juurikin puhelinmyyntiin, siivoustyöhön jne. Töitä ne ovat muiden joukossa, kaikki työ on arvokasta.
Kaikki työttömät pitäisi pakottaa puhelinmyyjiksi soittelemaan ihmisille 8 tuntia päivässä. Puhelinmarkkinointikiellot pitäisi kieltää lailla koska jostakinhan puhelinmyyjien palkatkin pitää kerätä.
Entä jos kukaan ei osta mitään?
Pitäisikö ihmisille säätää pakolliseksi ostaa vähintään x kertaa kuukaudessa jotain puhelinmyyjältä? Ihan mitä hyvänsä tai tulee sakot? Raportointi sähköisesti kerran viikossa mitä olet ostanut. Perustetaan sitä varten oma nettipalvelu. Tunnistautuminen pankkitunnuksin.
Sinä varmasti kannatat varmasti myös tätä ehdotusta kun niin kovasti puheliinmyyntiä täällä hehkutat.
Itse ainakin ymmärsin tuon kommentin mihin vastasit sarkastiseksi vastaukseksi tuohon kommenttiin jossa oltiin taas sitä mieltä että työttömät ei vaan halua tehdä töitä ja siksi eivät suostu kaikkiin töihin, kuten puhelinmyyntiin, mikä ei mielestäni ole mitenkään varteenotettava vaihtoehto koska useasti niistä ei saa edes palkkaa työstä.
Itseä eniten kyllä kiinnostaa mistä kumpuaa tämä yleinen ajatus siitä että kassatyöhön vaan mennään. Monet kaupanalan ammattilaisetkaan eivät kyseistä työtä saa. Yhdessä kaupassa ei tarvita määräänsä enempää kassahenkilökuntaa ja niistäkin monet ovat pienituntisia oman halunsa vastaisesti. Kun sitten joku paikka aukeaa hakemuksia tulee satoja.
Mua kyllä niin sylettää tommonen ap:n kaltanen yleistäminen että kaikki työttömät ovat tahallaan laiskoja lusmuja.
Toisilla ei riitä kyvyt korkeakouluun, ja työnantajat nykyään vierastavat "vain" ammattitutkintoja, näin ainakin täällä missä minä asustelen.
Toinen syy on juurikin se, mitä monikin täällä on koittanut sanoa, ettei paikkoja riitä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Liian vanha, opiskellut väärää alaa, ja en halua nollatuntisopimusta (jotka pitäisi muutenkin kieltää, samoin kuin puhelinmyynti).
Nollatuntisopparit on just hyviä meidän työntekijöillä, jotka ovat opiskelijoita. Voivat kieltäytyä töistä, jos tuet alkavat vähetä ja voin aina soittaa toiselle, joka tarvitsee töitä.
Toimii meillä oikein hyvin, eikä niitä sen takia pidä kieltää, että sinä et saa töitä. Bisneksessä asiat täytyy ajatella järjellä, eikä tunteella.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vanha, opiskellut väärää alaa, ja en halua nollatuntisopimusta (jotka pitäisi muutenkin kieltää, samoin kuin puhelinmyynti).
Nollatuntisopparit on just hyviä meidän työntekijöillä, jotka ovat opiskelijoita. Voivat kieltäytyä töistä, jos tuet alkavat vähetä ja voin aina soittaa toiselle, joka tarvitsee töitä.
Toimii meillä oikein hyvin, eikä niitä sen takia pidä kieltää, että sinä et saa töitä. Bisneksessä asiat täytyy ajatella järjellä, eikä tunteella.
Sinkkumies
Yhtä lailla: miksi ne pitää sallia siksi, että teillä toimii oikein hyvin?
(Nollatuntishoppari)työntekijän elämä ei ole mitään bisnestä. Ihminen on olemassa itseään varten eikä sinun tai kenenkään muun bisnestäsi varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Sanat "järki" ja "Sinkkumies" eivät sovi samaan virkkeeseen. Humalapäissään Sinkkumies kirjoittelee järjettömyyksiä ja ilkeilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
(Nollatuntishoppari)työntekijän elämä ei ole mitään bisnestä. Ihminen on olemassa itseään varten eikä sinun tai kenenkään muun bisnestäsi varten.
Se on win - win tilanne. Siksi. He saavat rahoitettua opiskeluaan, mutta ei tule tilannetta, että olen kirjannut heille työvuoroja jotka vain vähentävät heidän tukiaan ja sitten niitä maksellaan itku kurkussa takaisin. Jos heillä esim. siinä kuussa meinaa ylittyä tulot, niin että tuet vähenevät, niin eivät vain tule töihin ..
Tuet eivät vähene, ja me saamme tarvittavaa apua ruuhkiin. Win - win tilanne siis. Näitähän yrityselämässä fiksut johtajat pyrkivät hakemaan.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Sanat "järki" ja "Sinkkumies" eivät sovi samaan virkkeeseen. Humalapäissään Sinkkumies kirjoittelee järjettömyyksiä ja ilkeilee.
Järjettömyyksiä ne ovat vain semmoisille, jotka eivät ymmärrä asioista mitään.
Sinkkumies
Mitä olen jutellut, niin olisikohan noilla opiskelijoilla joku 660e tuloraja mitä olen jutellut meidän opiskelijoiden kanssa, että sen jälkeen alkavat tuet vähentyä. Suomeksi siis paskan politiikan takia ei kannata tehdä enemmän töitä. Toisaalta jos se raha olisi isompi kuin työttömällä, niin sitten kannttaisi alkaa "opiskelijaksi" ja tehdä töitä. Sitten taas siinä syötäisiin jonkun muun opiskelupaikka.
Semmoista on politiikka. Kompromisseja ja mehän tiedämme, että komprimissit ovat usein laiha sopu.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Ja ei mene yhtään päivää ilman nollasopimusten haukkumista.
Älä mene nollasopparilla töihin jos et halua, mutta monille muille se työ kelpaa oikein hyvin. Eipä ainakaan itsellä ole mitään valittamista, päinvastoin.
Tuo työnantaja oli kyllä "paras", yli nelikymppisen kroppa ei kestä fyysistä työtä.
Mä teen fyysisesti oikeesti rankkaa työtä, olen siis saman ikäinen nainen.