Miksi niin paljon työttömiä? Miksi ei saa töitä? En veetuile, haluan että selitätte!
Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä olen saanut aina kun olen hakenut. Olen ollut kahviloissa, kaupassa ja tarjoilijana sekä pienen hetken puhelinmyyjänä (oli paskaa). Samalla kun olin kaupassa, opiskelin itseni sh amk ja työllistyin heti valmistumisen jälkeen ja niissä hommissa olen ollut nyt kaksi vuotta kahdessa eri paikassa. Jokaiseen paikkaan mihin olen hakenut olen myös päässyt. Ei se kahvilatyö tai kauppa ehkä mukavinta mahdollista ole, mutta jos ongelma on työttömyys niin miksi ei vaikkapa kaupan kassalle pääse? Vai onko vaatimukset sitten niin korkealla? Missä vika? Myöskään tutuistani kukaan ei ole jäänyt työttömäksi, jokaiselle löytynyt jotain.
Selittäkää siis tyhmälle, miksi työtä ei löydy, vai ollaanko vaan nirsoja.
Kommentit (519)
Monella työttäömällä puuttuu mielikuvitusta siitä mistä niitä töitä löytyy: Kuvitellaan että työkkäri ilmoittelee ja itse ei tarvii etsiä.
Ajattelevat että kaupassa on töitä kun eivät mitään muuta näe tai koe sen telkkarin kahtelun lomassa.
Kannattaisi kysellä hommia maataloista, kunnossapidosta, lastentarhoista, siivousfirmoita, lakitoimistoista, ravintoloista, lehtientoimituksesta ihan jokap aikasta.
Ja hinnoitella itsensä ihan sikahalvaksi.
Sain itse junnuna 2000luvun alussa 7 euroa tunti työpaikan lähettifirmassa, kun olin viikon ollut ja kaikilta tapaamilta kysellyt että oisko jotain fiksumia hommia tarjolla vaihdoin 10 euroa tunti palkalla toiseen firmaan. eli jalka oven väliin ihan minne vaan. Helpoin tapa työllistää itsensä on mennä töihin. (ja etsiä työntuomilla kontakteilla kokoajan parempaa hommaa)
Juuri nämä rohkeasti jalkautuvat tuntuvat työllistyvän. Se, ettei virallista avointa paikkaa ole ei tarkoita etteikö työpaikkaa voisi saada.
Mietis nyt joku kurja pikkukaupunki jostain päin Suomea: Iisalmi, Parkano tai Rauma. Ei siellä mitään työpaikkoja ole, eikä ole toista isoa eikä pientä naapurikaupunkia ihan lähistöllä. Julkiset kulkuneuvot kulkevat, jos kulkevat eikä työttömällä tietenkään ole rahaa omaa autoon.
Ja jos siellä joskus pari paikkaa aukeaa kahvilassa tai siistijänä, niin niihin hakee 100 hakijaa. Eivät kaikki työttömät halua muuttaa sinne seuraavaan kaupunkiin, jos vaikka omat vanhemmat ja ystävät ja lähipiiri asuu samassa tuppukylässä. Mitäs elämää se sellainen olisi, että muutetaan ainoastaan työn perään.
Vierailija kirjoitti:
Aina hauska lueskella näiden mätisäkkien selityksiä työttömyydelleen. Aina on työantajien vika. :D
Olen kommentoinut ketjuun, mutta en ole työtön. Miksi kuvittelet kaikkien vastaajien olevan työttömiä?
Vierailija kirjoitti:
Juuri nämä rohkeasti jalkautuvat tuntuvat työllistyvän. Se, ettei virallista avointa paikkaa ole ei tarkoita etteikö työpaikkaa voisi saada.
No näin.
Itse olen vasta 20 vuotta työelämässä ollut, mutta muistan että ekat paikat sain soittelemalla kaikki tampereen ravintolat läpi, sitten kyllästyin siihen ja koitin siivoushommia että sai päivätyön. Sitten kyllästyin siihen ja soitin nykyiseen työpaikkaan jonne tungin itseni väen väkisin. Sanoin että tuun tekeen mitä vaan ja kuinka vähän vaan.. No nyt oon lempparityössäni ja saan siitä elantoni.
Minä taas ihmettelen sitä, miksi eivät osa-aikatyöt ja pätkätyöt kelpaa, vaikka on työkkärin/kelan/valtion mikäonkaan taholta tehty myönnytyksiä mm. sallimalla työttömälle 300e/kk vapaatulo joka ei vaikuta tukiin, siis on aivan_oikeaa_ylimääräistä rahaa korvausten päälle, josta lisäksi karttuu vähän eläkettäkin kun on oikeaa työtuloa, mutta ei. Joojoo, ei voi maksaa laskuja kun ei saa tukea - mutta kun sen tuen saa kunhan vaivautuu ilmoittamaan työssäolonsa ja toimittaa palkkatodistuksen ja lisäksi saa sen palkan, josta 300e/kk ei edes vaikuta korvauksiin, mutta jostakin syystä ei kuitenkaan kannatta tehdä töitä, vaikka töitä tekemällä tienaa enemmän kun saa sen työkkärirahan JA vielä palkankin ja ohessa osallistuu veronmaksajana osaltaan yhteiskuntaan. Tosin palkan saadakseen on mentävä töihin.
Ja ennenkuin joku alkaa selittää, että maksaa ne työttömätkin veroja niin luulisi jokaisen aikuisen ihmisen ymmärtävän, mitä eroa on verolla jota maksetaan oikeasta tulosta (kuten työtulo, osinko, pääomatulo) ja verolla jota "maksetaan" työttömyyskorvauksesta. Työttömyyskorvauksesta maksettu vero on näennäistä, koska se vastaa tilannetta jossa otat vasemmasta taskustasi rahaa ja laitat siitä "verona" osan oikeaan taskuusi ja annat loput jollekulle. Olet saanut "veroa" antamastasi summasta, mutta kyseinen saamasi "vero" on omaa rahaasi eikä lisää varallisuuttasi senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mietis nyt joku kurja pikkukaupunki jostain päin Suomea: Iisalmi, Parkano tai Rauma. Ei siellä mitään työpaikkoja ole, eikä ole toista isoa eikä pientä naapurikaupunkia ihan lähistöllä. Julkiset kulkuneuvot kulkevat, jos kulkevat eikä työttömällä tietenkään ole rahaa omaa autoon.
Ja jos siellä joskus pari paikkaa aukeaa kahvilassa tai siistijänä, niin niihin hakee 100 hakijaa. Eivät kaikki työttömät halua muuttaa sinne seuraavaan kaupunkiin, jos vaikka omat vanhemmat ja ystävät ja lähipiiri asuu samassa tuppukylässä. Mitäs elämää se sellainen olisi, että muutetaan ainoastaan työn perään.
Kyllä sielläkin niitä työpaikkoja on, ne täytyy vain etsiä. Avautuviin paikkoihin onkin vaikea päästä, mutta ne, joita ei ole mihinkään ilmoitettu auki olevaksi, on vain itsestä kiinni.
Kuule ap.
Suomessa on n. 600 000 ihmistä jotka etsii töitä + ne jotka on jo töissä mutta haluaa vaihtaa.
Miksi on noin paljon ihmisiä töitä vailla? No siksi että toistasataa vuotta ihmiset ovat keksineet koneita tekemään ihmisten työt, kun vielä tietokone keksittiin, tuli robotit niin peli oli selvä, netti on ollut viimeinen silaus vielä asiakaspalvelupuolella. Ihminen on erittäin hyvin onnistunut siinä että ihmisten ei tarvitse töitä tehdä vaan koneet tekee suuren osan.
Koskaan ei tule enää olemaan sellaista aikaa että kaikille ihmisille olisi töitä josta joku maksaa palkkaa. Koneet jauhaa rahaa omistajiensa taskuihin.
Ja vielä yksi fakta; vain joka neljäs avoin työpaikka täytetään työttömällä työnhakijalla.
Eli sinäkin ap kun et ole ollut työttömänä, olet ollut haluttu työntekijä seuraavassa paikassa, työnantajat haluavat mieluummin viedä toiselta työnantajalta työntekijän kuin ottaa kortistosta vaan jonkun piruparan.
Minä olen valmistunut 1992 ensimmäiseen ammattiin, suoraan kortistoon, silloin ei ollut töitä edes Helsingissä. Kun siskoni valmistui muutama vuosi myöhemmin, hän pääsi työharjoittelusta suoraan töihin, ja vaihtoi aina työpaikkaa lennosta kun edelliseen kyllästyi, hän ei ole ollut päivääkään elämässään työttömänä, minä taas olen ollut varmaan 10 vuotta yhteensä. Sisko ei ole joutunut mitään vaivaa näkemään työpaikan löytämiseksi kuin vasta silloin kun muutti Helsingistä pienemmälle paikkakunnalle, siellä joutui menemään puhelinmyyntiin hetkeksi että löysi kaupan alalta töitä, kysyi silloin minulta että onko sulla aina ollut näin hankalaa...
Minulla on jo useampi ammatti opiskeltuna ja taas kolmen vuoden työssäolon jälkeen jouduin huonolla tuurilla työttömäksi kun olin määräaikaisella sopimuksella, ja taloudellisen tilanteen takia työnantaja joutui laittamaan kaikki määräaikaiset pois. Olen hakenut muutamaa työpaikkaa, mutta en mihin tahansa mene, tässä kaupungissakin on muutama kymmenen työpaikkaa avoinna ja työttömiä jokunen tuhat. Suurimpaan osaan työpaikkoja minulla ei ole koulutusta, taitoja, mielenkiintoa, kokemusta tai edes fyysistä kykyä/ominaisuutta. En voi alkaa lääkäriksi tai kokiksi, puhelinmyyntiin en mene vaikka siitä on kokemusta monesta firmasta jo 90-luvulta, yrittäjäksikään en enää toista kertaa voi ryhtyä kun on luottotiedot mennyt sen edellisen takia ja velkoja lopuksi ikää maksettavana. Minä myös olen hakenut esim. Saleen kassalle, minulla sentään oli ollut oma liikekin monta vuotta, ja kaupallinen koulutus alla, niin silti en päässyt Salen kassalle töihin, en kyllä tiedä miksi ihmeessä, olisin vallan mainiosti osannut hyllyttää tavaraa ja käyttää kassaa ym.
N43
En tiedä. Tieto auttaisi joko muuttumaan tai ainakin helpottaisi henkisesti. Voin vain arvella, että ikä on yksi syy. Neuvoni on, että varautukaa siihen nyt nuorina.
Työn saati ei olut minulle ongelma ennen. Eräälle ystävälleni oli. Hän vaihtoi romaninimensä italialaistyyliseen ja työnsaantiongelmat lopui. Terveisiä vain hänelle.
Eli luultavasti on hyvin erilaisia syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina hauska lueskella näiden mätisäkkien selityksiä työttömyydelleen. Aina on työantajien vika. :D
Olen kommentoinut ketjuun, mutta en ole työtön. Miksi kuvittelet kaikkien vastaajien olevan työttömiä?
Vastaajissa on varmasti myös entisiä työttömiäkin, niitä jotka eivät ole vain marisseet kuinka ei saa sitä ja tätä ja kuinka ei p-kaduunit kelpaa kun pitäisi peruskoulupapereilla saada vähintään pääjohtajan homma tai ainakin palkka ja kuinka ei se ja tuo kannata koska nönnönnöö, vaan ovat lähettäneet hakemuksia, hakeneet myös avoimilla hakemuksilla ylipäätään töitä firmoista, kelpuuttaneet myös muut kuin vakituiset kokopäivätyöt juuri tasan tarkkaan omalta alalta ja siinä sitten huomanneet työllistyneensä ihan itse ja ihan kunnolla hyvällä palkalla.
Eivät kaikki työttömät tee työttömyydestä kokopäiväistä vakituisvirkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sielläkin niitä työpaikkoja on, ne täytyy vain etsiä. Avautuviin paikkoihin onkin vaikea päästä, mutta ne, joita ei ole mihinkään ilmoitettu auki olevaksi, on vain itsestä kiinni.
Noin minäkin ajattelin 20 vuotta sitten.
Miehet töihin ja sinkut. Äidit kotiin, kunnes pienin lapsi on saatettu kouluun. Kotoa käsin jotain etätöitä tai sitten joku osa-aikainen homma, jos ei yhden tulot riitä ja tukea ei lähipiiristä heru. Sillä se ratkee.
Jatkuvasti kommentoin täällä tukia vastaan, vaikken itsekään tee täyttä työviikkoa, mutta hoidammepa silti lapset ihan omilla rahoillamme, siitäkin vaan pitää jakaa ihan tuntemattomillekin ressukoille, jopa miehille, kun ei kukaan tarjoo työtä nyyhyyh...
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen jos tuonlaisella on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Jos työnantaja haluaa työntekijän niin miksi ei laita työpaikkaa avoimeksi? Nuo "piilotyöpaikat" on yleensä kuitenkin typin tai muun vastaavan työnetsijöiden tiedossa ja aika äkkiä sinne jonkun nuoren tai pitkäaikaistyöttömän tyrkkää töihin.
Toki joskus käy sattumien tai suhteiden kautta tosi hyvä tuuri ja saa työpaikan jota ei vielä ole ehditty laittaa avoimeksi tai kuten mulla kävi viimeksi, sitä työpaikkaa ei ollut olemassakaan ennen minua. Se että löytää tälläisen "piilotyöpaikan" on lähes lottovoittoon verrattavissa oleva onnenkantamoinen ja tottakai se yleensä tulee niille jotka käyvät tyrkyttämässä itseään näkyville eri paikkoihin. Jos tässäkin kaupungissa kaikki liki 3000 työtöntä kävisivät itseään tyrkyttämässä kaikkiin työpaikkoihin jatkuvasti, firmoja on alle 3000, joista tietysti suurin osa mikroyrityksiä jotka eivät työllistä kuin yrittäjän itsensä hädintuskin, olisi trafiikki aikakmoinen. Täällä on esim. yksi mäkkäri (kun aina sanotaan että mene mäkkäriin töihin), no hesejä on kaksi, mutta nekin pyöritetään varmasti suurimmaksi osaksi opiskelijoilla.
Tästä sivusta on sanottava, että usein työttömät ihmettelevät, kuinka eivät päässeet milloin mihinkin työhön "vaikka mulla on sellainen koulutus ja tällainen työkokemus". Töitä ei tehdä papereiden kanssa vaan ihmisen, joten poislukien virat (virka = kunnan ja valtion virkaperusteiset työtehtävät) , joissa on tarkkaan säädetty kelpoisuusehdoista, haastattelussa kiinnitetään huomiota myös hakijan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, käytökseen, yleisvaikutelmaan, halutaanko juuri tuon henkilön kanssa tehdä töitä samalla työpaikalla. Ihan kaikista haastateltavista ei välity sama fiiilis ja monelta on sellaiset peruskäytöstavat nykyään vähän unohtuneet, jopa kättely ja silmiin katsominen puhuttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin.
Itse olen vasta 20 vuotta työelämässä ollut, mutta muistan että ekat paikat sain soittelemalla kaikki tampereen ravintolat läpi, sitten kyllästyin siihen ja koitin siivoushommia että sai päivätyön. Sitten kyllästyin siihen ja soitin nykyiseen työpaikkaan jonne tungin itseni väen väkisin. Sanoin että tuun tekeen mitä vaan ja kuinka vähän vaan.. No nyt oon lempparityössäni ja saan siitä elantoni.
Niin eli sinä työllistyit nousukaudella ja olet vaihtanut työpaikkaa lennosta? Siinäpä ei juuri sitten tarvikaan vaivaa nähdä, koitapa tunkea itseäsi töihin kun on lama tai olet ollut työttömänä puoli vuotta tai pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä...
Selittäkää siis tyhmälle, miksi työtä ei löydy, vai ollaanko vaan nirsoja.
300 000 työtöntä, vapaita työpaikko 30 000. Osaatko laskea??
Miksi ei sitten oli niin, että 270 000 työtöntä ja ei yhtään vapaa työpaikkaa?
Jos olisin mennyt paikalle kyselemään töitä viimeisimpään työpaikkaani, minua olisi pidetty mielisairaana. Noita neuvoja ei kannata jaella totuuksina, kun ei ne päde kuin vain osaan työpaikoista, joita yleensä voi tehdä opiskeluaikana eivätkä liity vielä mitenkään koulutukseen. Suomeen koulutetaan niin paljon työttömiä, että monet käytännössä koulutetaan suoraan ulkomaille. Minulla on kohtalaiset mahdollisuudet työllistyä Suomeen, mutta toisaalta sitten kun on keski-ikäinen, olisi parempi asua jossain muualla, kun töitä pitäisi tehdä vielä 70-vuotiaanakin.
Lievästi ärsyttää että sanotaan että "et kuitenkaan hae kuin oman alasi työtä, siksi et työllisty, olet liian nirso".
Valmistuin 10 vuotta sitten ja menin suoraan töihin, eri alalle kuin koulutukseni koska omalla alallani ei ollut lainkaan työpaikkoja. Sen jälkeen olen ollut 4-5 eri alalla eri työpaikoissa 10v aikana mutta en kertaakaan oman alani työpaikassa. Olen ollut töissä siellä missä töitä on ollut.
Olen mielestäni onnekas että olen useammalla alalla ollut töissä ilman päivääkään sen alan koulutusta, olen päässyt niihin töihin työkokemukseni perusteella. Nykyään mihinkään ammattiin puhelinmyyjää lukuunottamatta ei tunnu pääsevän ilman koulutusta.
Minusta on alentavaa sanoa että 'jokainen pääsee siivoojaksi tai kahvilaan töihin vain hakemalla'. Juu, ehkä 20 vuotta sitten pääsikin.
Siis olet ollut 90- luvulta työttömänä? Aika paha.
Ja kyllä- itse olen 2005 mennyt taloon joulu apulaiseksi ja siitä kestikin 2 vuotta että vakinaistettiin. Sitkeästi roikuin 4 h/ viikko sopimuksilla. Nytkin " vain" 23h/ viikko sopimus ( toteutuu tammi- helmikuussa) mutta mielummin työssä kuin työttömänä. Ehkä himassa ois saanut tuon rahan helpommalla.