Miksi niin paljon työttömiä? Miksi ei saa töitä? En veetuile, haluan että selitätte!
Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä olen saanut aina kun olen hakenut. Olen ollut kahviloissa, kaupassa ja tarjoilijana sekä pienen hetken puhelinmyyjänä (oli paskaa). Samalla kun olin kaupassa, opiskelin itseni sh amk ja työllistyin heti valmistumisen jälkeen ja niissä hommissa olen ollut nyt kaksi vuotta kahdessa eri paikassa. Jokaiseen paikkaan mihin olen hakenut olen myös päässyt. Ei se kahvilatyö tai kauppa ehkä mukavinta mahdollista ole, mutta jos ongelma on työttömyys niin miksi ei vaikkapa kaupan kassalle pääse? Vai onko vaatimukset sitten niin korkealla? Missä vika? Myöskään tutuistani kukaan ei ole jäänyt työttömäksi, jokaiselle löytynyt jotain.
Selittäkää siis tyhmälle, miksi työtä ei löydy, vai ollaanko vaan nirsoja.
Kommentit (519)
Olen raksalla työnjohtajana ja kun olin nuorempi työnjohtaja sanoi vanhempi vastaavamestari, että "jos joku tulee työmaalta töitä kysymään niin yritä aina järjestää sille hommaa". Olen tuota ohjesääntöä noudattanut ja 13 vuoden aikana minulta on tultu 5 kertaa töitä kysymään. Kaikki olen palkannut. Jopa sen 17 vuotiaan joka tuli isänsä kanssa, oli arka kaveri mutta parin viikon jälkeen ihan miehestä meni.
Nykyisin tarjoan suoraan vaihtoehtoa että "otetaan sinut vuokrafirman kautta heti töihin, onko sinulla työvaatteet, kurssit sitten ensiviikon jälkeen" suoraan en rakennusliikkeelle uskalla palkata sillä viidestä kaksi on ollut alle päivän töissä ja kun hankkii työrytkyt niin niihin se parisataa menee talon rahoja.
Monesti kaverit on hämmästynyt kun oon sanonut että käy rytkyt vaihtaa ja ilmottaudu uusiksi niin alkaa palkka sillon juoksemaan.
Työkkäristä kun oon miehiä ottanut on valta osa ollut "liitonrahalaisia" eli tekevät sen verran hommia että ansiosidonnainen juoksee ja työmaalle ei niitä saa kun ylihintaisella palkalla.
Yhden kerran olen 2 päivää ollut lomautettuna, ja silloin kävin työkkärissä. Kyllä se valtaosa siinä salissa oli mt-porukkaa, maahanmuuttajia, sairaita, vaivasia ja jo ulkoiselta olemukselta sellaisia että en palkkaisi jos työkkäri lähettäisi.
Suurin syy siihen onko ihminen työtön löytyy aktiivisuus-passiivisuudesta. Jos tykkää ja pärjää sillä että elämän sisältö on telkkari/netti/ kotityöt/löhöily eikä kaipaa mitään muuta niin sellaiset ihmiset päätyy ja tykkäävät olla työttömänä. Vaikka nämä passiiviset olisivat työelämässä niin samanlaista valitusvirttä niiltä sielläkin saa kuunnella.
Jos itse jäisin työttömäksi niin saisin kyllä aikani hyvin ansiosidonnaisella harrasteiden toimessa kulumaan, ja jos sellaista puolivuotta tekisi niin tuskin sinne työelämään kaipaisikaan kuin sen verran että saa taas ansiosidonnaiset juoksemaan..
Suurin osa avoimista paikoista on pätkätyösuhteita. Nollatyösopimuksia taikka kohtuuttomat ehdot. Esimerkiksi myyjän täytyy osata sujuvasti kolmea vierasta kieltä 10 euron tuntipalkalla.
Puhelinmyynti, siivous töitä kyllä löytyy ja yleensä hakijoina on samat firmat monta kertaa vuodessa. Eli Suomeksi sanottuna työehdot eivät ole kunnossa ja henkilökunnan vaihtuvuus kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, nirsoja ollaan - nimittäin työnantajat ovat! Kysy heiltä lisää selitystä. Miksi ei työnhakija kelpaa?
Itse olen valitettavasti valmistunut yliopistosta maisteriksi ja työkseni ohjelmoinut yli 20 vuotta. Nyt haen tietysti oman alani töitä, mutta en ole enää kelvannut. Vaikka täälläkin työkkärin mukaan alan työpaikkoihin on hakijoista pulaa. Eli kysy niiltä työnantajilta sitä kaipaamaasi selitystä. Minäkin haluaisin tietää.
Ja sitten haen muitakin töitä, mitä vain mitä voisin osata, mutta niihinkään en kelpaa, kun olen ylikoulutettu. Kyllä minäkin opiskeluaikoinani tein juuri tuollaisia mitä sinäkin, silloin vielä kelpasin niihin ihan hyvin. Niihin mielellään otetaan nuoria nättejä plikkoja joilla ei vielä ole minkään alan erityisosaamista, ja minäkin joskus olin sellainen. Työnantaja kaiketi ajattelee, että lähden heti pois jos oman alani töitä saan eli minua ei kannata palkata. Ja oikeassahan hän siinä onkin.
Jokuhan tässä nyt ei täsmää, jos kerran omaat 20v kokemuksen erikoisalalta ja nyt vielä tutkinnonkin ilmeisesti samaan alaan liittyen. Vai onko IT-alalla sitten niin kova ikärasismi, että nelikymppiset on jo b-luokkaa?
Että joku alentuukin vastaamaan.
Saat ihan rauhassa haluta selityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät ole saman tasoisia tässä asiassa.
Otetaan esimerkiksi joku hyväkuntoisen näköinen, reippaasti puhuva ja asiallisesti pukeutuva 25v mies. Kyllähän se löytää vaikka minkälaisia hanttihommia ihan vaikka pelkällä olemuksellaan. Ihan sama onko mitään koulutusta.
Toisena ääripäänä joku samanikäinen pieni ja hintelä, tai lihava nainen joka ei uskalla katsoa silmiin ja puhuu muutenkin arasti ja ujostelee ihmisiä. Mahdollisia mielenterveysongelmia taustalla. Kuka sellaisen palkkaa?
Toiset vaan työllistyy paremmin kuin toiset. Ei sille mitään voi.
Eli kaikki työttömänä olevat on lihavia, hinteliä, ujoja tai mtpotilaita? Ei yhtäkään normaalijamppaa?
Ei, tai vain muutamia korkeintaan ja nekään eivät jaksa innostua mistään 8e/h osa-aika kakka duunista josta ei saa mitään muuta kuin känsät käteen ja "tilipäivänä" viduddaa enemmän kuin pikku oravaa talvipakkasella kun käpy on jäässä. Tyhjää saa pyytämättäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, nirsoja ollaan - nimittäin työnantajat ovat! Kysy heiltä lisää selitystä. Miksi ei työnhakija kelpaa?
Itse olen valitettavasti valmistunut yliopistosta maisteriksi ja työkseni ohjelmoinut yli 20 vuotta. Nyt haen tietysti oman alani töitä, mutta en ole enää kelvannut. Vaikka täälläkin työkkärin mukaan alan työpaikkoihin on hakijoista pulaa. Eli kysy niiltä työnantajilta sitä kaipaamaasi selitystä. Minäkin haluaisin tietää.
Ja sitten haen muitakin töitä, mitä vain mitä voisin osata, mutta niihinkään en kelpaa, kun olen ylikoulutettu. Kyllä minäkin opiskeluaikoinani tein juuri tuollaisia mitä sinäkin, silloin vielä kelpasin niihin ihan hyvin. Niihin mielellään otetaan nuoria nättejä plikkoja joilla ei vielä ole minkään alan erityisosaamista, ja minäkin joskus olin sellainen. Työnantaja kaiketi ajattelee, että lähden heti pois jos oman alani töitä saan eli minua ei kannata palkata. Ja oikeassahan hän siinä onkin.
Jokuhan tässä nyt ei täsmää, jos kerran omaat 20v kokemuksen erikoisalalta ja nyt vielä tutkinnonkin ilmeisesti samaan alaan liittyen. Vai onko IT-alalla sitten niin kova ikärasismi, että nelikymppiset on jo b-luokkaa?
Käytännössä 30v on jo niillä rajoilla kannattaako palkata vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, olen viisikymppinen. Ja taitaa sitä ikäsyrjintää olla.
Ala tietysti on sellainen, että 20 vuoden kokemuksella ei tee mitään, jollei hallitse uusimpia teknologioita, joita 20 vuotta sitten ei ollut olemassakaan.
Siis tosiaan pistän hakemuksia milloin vain sellainen paikka on johon voisin hakea ts. osaamiseni edes suunnilleen vastaa sitä mitä vaaditaan, ja olen hakenut myös työssäkäyntialueeni ulkopuolelta töitä. Yleensä ei tule mitään vastausta. Joskus se, että oli paljon hyviä hakijoita ja valintamme ei kohdistunut sinuun. Työvoimakoulutuksiin hakiessa tuota jälkimmäistä.
raksalla skruudataan kirjoitti:
Olen raksalla työnjohtajana ja kun olin nuorempi työnjohtaja sanoi vanhempi vastaavamestari, että "jos joku tulee työmaalta töitä kysymään niin yritä aina järjestää sille hommaa". Olen tuota ohjesääntöä noudattanut ja 13 vuoden aikana minulta on tultu 5 kertaa töitä kysymään. Kaikki olen palkannut. Jopa sen 17 vuotiaan joka tuli isänsä kanssa, oli arka kaveri mutta parin viikon jälkeen ihan miehestä meni.
Nykyisin tarjoan suoraan vaihtoehtoa että "otetaan sinut vuokrafirman kautta heti töihin, onko sinulla työvaatteet, kurssit sitten ensiviikon jälkeen" suoraan en rakennusliikkeelle uskalla palkata sillä viidestä kaksi on ollut alle päivän töissä ja kun hankkii työrytkyt niin niihin se parisataa menee talon rahoja.
Monesti kaverit on hämmästynyt kun oon sanonut että käy rytkyt vaihtaa ja ilmottaudu uusiksi niin alkaa palkka sillon juoksemaan.
Työkkäristä kun oon miehiä ottanut on valta osa ollut "liitonrahalaisia" eli tekevät sen verran hommia että ansiosidonnainen juoksee ja työmaalle ei niitä saa kun ylihintaisella palkalla.
Yhden kerran olen 2 päivää ollut lomautettuna, ja silloin kävin työkkärissä. Kyllä se valtaosa siinä salissa oli mt-porukkaa, maahanmuuttajia, sairaita, vaivasia ja jo ulkoiselta olemukselta sellaisia että en palkkaisi jos työkkäri lähettäisi.
Suurin syy siihen onko ihminen työtön löytyy aktiivisuus-passiivisuudesta. Jos tykkää ja pärjää sillä että elämän sisältö on telkkari/netti/ kotityöt/löhöily eikä kaipaa mitään muuta niin sellaiset ihmiset päätyy ja tykkäävät olla työttömänä. Vaikka nämä passiiviset olisivat työelämässä niin samanlaista valitusvirttä niiltä sielläkin saa kuunnella.
Jos itse jäisin työttömäksi niin saisin kyllä aikani hyvin ansiosidonnaisella harrasteiden toimessa kulumaan, ja jos sellaista puolivuotta tekisi niin tuskin sinne työelämään kaipaisikaan kuin sen verran että saa taas ansiosidonnaiset juoksemaan..
Tykkäsin tästä. Kerran nuorempana raksalta tuolla tavalla kysymällä pääsin purkamaan muotteja ja siivoilemaan. Nykyään yhä samalla alalla, mutta suunnittelijana/konsulttina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, olen viisikymppinen. Ja taitaa sitä ikäsyrjintää olla.
Ala tietysti on sellainen, että 20 vuoden kokemuksella ei tee mitään, jollei hallitse uusimpia teknologioita, joita 20 vuotta sitten ei ollut olemassakaan.
Siis tosiaan pistän hakemuksia milloin vain sellainen paikka on johon voisin hakea ts. osaamiseni edes suunnilleen vastaa sitä mitä vaaditaan, ja olen hakenut myös työssäkäyntialueeni ulkopuolelta töitä. Yleensä ei tule mitään vastausta. Joskus se, että oli paljon hyviä hakijoita ja valintamme ei kohdistunut sinuun. Työvoimakoulutuksiin hakiessa tuota jälkimmäistä.
Kiitos selvennyksestä ja tsemppiä jatkoon. Olen kuullut muiltakin ikäisiltäsi vähän samanlaista viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä olen saanut aina kun olen hakenut. Olen ollut kahviloissa, kaupassa ja tarjoilijana sekä pienen hetken puhelinmyyjänä (oli paskaa). Samalla kun olin kaupassa, opiskelin itseni sh amk ja työllistyin heti valmistumisen jälkeen ja niissä hommissa olen ollut nyt kaksi vuotta kahdessa eri paikassa. Jokaiseen paikkaan mihin olen hakenut olen myös päässyt. Ei se kahvilatyö tai kauppa ehkä mukavinta mahdollista ole, mutta jos ongelma on työttömyys niin miksi ei vaikkapa kaupan kassalle pääse? Vai onko vaatimukset sitten niin korkealla? Missä vika? Myöskään tutuistani kukaan ei ole jäänyt työttömäksi, jokaiselle löytynyt jotain.
Yritäpä samaa 58-vuotiaana naisena. Olet sinisilmäinen idiootti. Me tullaan kans "potkimaan sua päähän", kun jäät työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Iso osa työttömyydestä on rakenteellista. Koulutettua työvoimaa on väärillä aloilla. Tai väärässä paikassa. On aloja, joissa on ihan oikeasti työvoimapula. Moni työtön on myös vääränlainen muilta ominaisuuksiltaan: ammattitaito on vanhentunut, yli-introvertti, työtä haittaavia sairauksia jne. Tai tarvitaan senioritason osaajia, mutta tarjolla on vain junnuja.
On paljon puhuttu, että vain viidesosa työttömistä on sellaisia, joilla on ajantasainen koulutus, riittävä osaaminen, oikeanlaiset työelämätaidot jne. En tiedä pitääkö tämä paikkansa, mutta muistan prosessin, jossa meille haettiin vuorotteluvapaan sijaista (kouluttajan työ). Haastattelussa kävi parikymmentä henkeä, paperilla ok, mutta yhtäkään ei voinut edes harkita, työ vaatii kuitenkin substanssiosaamisen lisäksi sosiaalista otetta, esiintymistaitoa yms.
Rakenteellinen työttömyys on kokoomuksen lanseeraama oikeistolainen ilmaisu, jonka valtamedia on nielaissut. Ei ole olemassa rakenteellista työttömyyttä.
Yhteiskunnan luonnollinen tila on täystyöllisyys, eli jokainen tekee jotakin elääkseen. Nykyisin vain iso osa omaksi hyväksi tekemisestä on lainsäädännöllä, verotuksella ja kaavoituksella estetty, on pakko mennä muiden leipiin elatuksen saadakseen. Tämä on tarkoituksella luotu tilanne ja tarkoituksella osa ihmisistä myös pidetään työmarkkinoiden ulkopuolella, jotta työssä olevat eivät rupeaisi vaatimaan enemmän palkkaa työstään. Valtapuolueet haluavat työttömyyttä! Suuri työttömien joukko on eliitin etu.
Pysyvä suurtyöttömyys ja työtä tekevä köyhälistö on osa liberalistista pakettia, jonka Suomi omaksui Euroopan Unioniin liittymisen myötä.
Noh, mulle on käynyt useasti niin, että kaupan kassalle ei oteta, kun on jotenkin aavisteltu etten sinne jäisi koska tavoite on ollut opiskella enemmän. Olin pettynyt ja tyrmistynytkin. En itse tuonut asiaa esille, mutta haastattelija oli sitä mieltä että heidän näkökulmastaan tavoitteeni ovat niin "korkealla" että kohta olis taas kassan paikka vapaana. Silleen. Olin siis sen kesän työtön.
En halua yleistää tätä koskemaan muita, mutta mun sukulaisnuorissa on kaksi ryhmää: toiset saa töitä, toiset ei.
Mikä sitten erottaa nämä toisistaan? Ne jotka saa töitä, hakevat niitä koko ajan kunnes löytävät. Eivät yleensä lähetä hakemuksia, vaan jalkautuvat yrityksiin, ovelta ovelle kunnes tärppää.
Ne jotka eivät saa töitä, odottavat avautuvia paikkoja, lähettävät sitten hakemuksia ja jäävät odottamaan kutsua. Tähän ryhmään kuuluvilla nuorilla on myös selvästi enemmän ujoutta, paniikkihäiriötä, tunnetta omasta arvottomuudesta jne, mikä osaltaan varmaan selittää miksi eivät ole niin rohkeita työnhaussaan.
Ja koska itse jo olen vanha, kutsun nuoriksi vielä yli nelikymppisiäkin :)
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni meistä työssäkäyvistä on kuitenkin aloittanut siitä muutaman tunnin sopparista, sijaisuudesta tai osa- aikaisena...
Meille taloon tulee usein opiskelija tai talon sisältä joku tekemään kun vapautuu sijaisuus tai 8h/ viikko soppari.
Työtön työnhakija ei varmaan ikinä 12 vuoden aikana ole noihin hakenut.... Et mistäköhän kertoo.... Ja niin, ovat työllistyneet enemmän kuin tuon luvatun, pitää vaan uskaltaa?!
Heh, minäkin aikoinaan opiskeluaikoina aloitin sijaisena ja osa-aikaisena. Tein opintojen ohessa toimistoapulaisen duunia.
Mutta sitten tuli lama, enkä sitäkään duunia enää saanut. Ja valmistuin yliopistosta eli aloin työnantajien mielestä kai olla liian pätevä niihin hommiin, vaikka kyllä ne minulle edelleen olisivat kelvanneet.
Kaikilla nuoruuden duunit eivät vain johda vakituiseen työpaikkaan myöhemmin. Edelleen haen tuollaisia paikkoja myös, mutta taitavat mieluummin ottaa niitä opiskelijoita sinne. Vai otitteko tekään koskaan ketään muuta kuin opiskelijaa tai talon sisältä jotakuta?
Ei sinne kauppaan niin vain mennä. Olen itse ruokakaupassa töissä, ja kun meille haettiin uutta työntekijää (n. 20 viikkotuntia, kaikki kaupan työt), niin päivässä tuli hakemuksia lähes 150 kpl, ja pomo vaan kiroili että miten näistäkin karsii sen yhden työntekijän meille, kun hyviä hakemuksia ja hakijoita on niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen töitä hakenut. Se on nyt työnantajien vastuulla selittää miksi ei osaava työvoima kiinnosta.
No ei tasan ole sinun elatuksesi kenenkään muun vastuulla kuin omallasi, ellet ole alaikäinen. Suomi on ihan hullu, kun paapoo aikuisia ihmisiä kuin vauvoja.
Miten ikinä voit ajatella, että jonkun muun pitäisi järjestää sinulle työtä tehdäksesi? Kiva, jos näin on ja varmaan sitten arvostattekin sitä työnantajaa, vai?
Mutta kuka sinulle muka on mitään velkaa ja miksi siis nostat tukia, kun ei kukaan ole sinulle mitään velkaa?
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei palkkaa ylipätevää (tyyliin KTM:a kaupan kassalle), koska tämä vaihtaa työpaikkaa heti kun löytää koulutustaan paremmin vastaavaa työtä ja palkkaa. Ja taas työnantajan pitää hakea ja perehdyttää uusi työntekijä.
Tää on muuten järjetöntä, koska paljon varmemmin se nuori ja kiva ehdokas nostaa nopeammin kytkintä. Tyttö/poikaystävä toisella paikkakunnalla, saa opiskelupaikan tai vaan kyllästyy. Ei sitä sido paikkakunnalle mikään: ei ole omistusasuntoa, ei perhettä, ei lapsia, ei apua tarvitsevia vanhoja vanhempia jne.
Vierailija kirjoitti:
jalkautuvat yrityksiin, ovelta ovelle kunnes tärppää.
Niin kaikkiin työpaikkoihinhan ei nykyään jalkauduta. Esim. omassa duunissani on aulassa vahtimestari, ja pidemmälle ei pääse jollei ole sopinut audienssia jonkun kanssa. Vahtimestarilta taas on turha kysellä vahtimestarin hommia, kun hän on vuokrafirmasta paikalle rekrytoitu. Tehtaat ovat usein verkoaidan ja vartiokopin takana, ja jos aidasta yrittää yli tai läpi, paikalle tulee poliisit.
Vierailija kirjoitti:
Koko ihmiskunnan ponnistukset perustuvat sille, ettei meidän tarvitsisi tehdä turhaa työtä. Ennen tarvittiin koko kylä perunoita nostamaan tai töihin mentiin periaatteella "kaikki riskit miehet satamaan kontteja purkamaan".
Nykytyöttömyys on yksinkertaisesti sitä, että koneet ovat vieneet työmme. Ei tule sellaista päivää, jolloin yhtäkkiä kello lyö ja julistetaan automaation olevan valmis, vaan se tapahtuu ensin näkymättömästi ja alkaa vasta sitten tehdä rumaa jälkeä.
Jo on selitykset.
Mutta okei, sovitaan niin, että sinä jäät kotiin ja minä menen töihin, mutta omat rahat tähän liittoon kiitos!