Miksi niin paljon työttömiä? Miksi ei saa töitä? En veetuile, haluan että selitätte!
Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä olen saanut aina kun olen hakenut. Olen ollut kahviloissa, kaupassa ja tarjoilijana sekä pienen hetken puhelinmyyjänä (oli paskaa). Samalla kun olin kaupassa, opiskelin itseni sh amk ja työllistyin heti valmistumisen jälkeen ja niissä hommissa olen ollut nyt kaksi vuotta kahdessa eri paikassa. Jokaiseen paikkaan mihin olen hakenut olen myös päässyt. Ei se kahvilatyö tai kauppa ehkä mukavinta mahdollista ole, mutta jos ongelma on työttömyys niin miksi ei vaikkapa kaupan kassalle pääse? Vai onko vaatimukset sitten niin korkealla? Missä vika? Myöskään tutuistani kukaan ei ole jäänyt työttömäksi, jokaiselle löytynyt jotain.
Selittäkää siis tyhmälle, miksi työtä ei löydy, vai ollaanko vaan nirsoja.
Kommentit (519)
Taisin tökätä palavalla kepillä muurahaispesää!
Jännää miten 99% teistäkin ottaa tämän loukkauksena tai hyökkäyksenä.
No mä olen virallisesti työtön, mutta kuitenkin väsynyt, masentunut ja ennenkaikkea kaikissa kannustinloukuissa ja teihin muihin ilkeisiin ääliöihin täysin vittuuntunut ettei ainakaan nyt voi palata työelämään. "Ongelma" on se, että mt-ongelmat (tuo masennus ym.) eivät ole lainkaan vaikeita, päinvastoin (vaikka moni ah niin muka fiksu k-pää luulee), että sv-lomaa saati eläkettä on turha hakea. No, toisaalta kun vielä vähän potkitte niin eiköhän mutkin saada lopullisesti murrettua ja eläkkeelle.
Olen 44 ja en myöskään ymmärrä miten jotkut voivat olla vuosikausia työllistymättä ja tekemättä asian eteen mitään. Itse en ole ollut päivääkään työttömänä. Koulutusta on päivitetty tasaiseen tahtiin, vääriä valintojakin on tehty, mutta silti on aina töitä ollut.
Olen 50v, se on ainoa selitys. En keksi muuta selitystä, koska hyvät paperit ja vankka työkokemus.
Edes vuokrafirmat ei kelpuuta minua listoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Niin, se kun ei ollut ollenkaan tarkoituksesi. Kylläpä ne työttömät ovatkin nirsoja/vihaisia/tyhmiä/tähän alentuva joku adjektiivi/jne
Tarinoita on monia, omani seuraava: Lukioaikana kiinnosti opetusala (aineenopettaja). Opo ja te-keskuksen tyyppi sanoivat, että hyvä, kun valmistut suuret ikäluokat ovatkin juuri jäämässä eläkkeelle opetushommista.
Pääsin ensi yrittämällä yliopistoon. Lehtorit sanoivat, että nyt keskitytte opintoihin ja valmistumiseen, ettekä ota mitään osa-aikahommia oheen. Näin tein ja valmistuin aikataulussa.
Huomasin valmistuneeni totaalisen pa*kaan työtilanteeseen. Lisäksi sijaisuudet menivät suhteilla, joita minulla ei ollut. Kun oman alan työllistyminen tökki hain kouluavustajan, henk.koht.avustajan, toimisto- ja myyntitöitä. Ei onnistanut, koska olin ylikoulutettu, tämä sanottiin joskus ihan suoraan. Puhelinmyyjäksi pääsin muutamaksi kuuksi, kannattiko?: Juuri ja juuri sain tienattua sen euromäärän, jonka Kela leikkasi tuista, kun minulla nyt oli osa-aikatyö.
Nyt reilun viiden vuoden rämpimisen jälkeen irtoaa välillä jo oman alan sijaisuuksiakin. Sympatiat täysin työttömien puolella.
Kaikki ihmiset eivät ole saman tasoisia tässä asiassa.
Otetaan esimerkiksi joku hyväkuntoisen näköinen, reippaasti puhuva ja asiallisesti pukeutuva 25v mies. Kyllähän se löytää vaikka minkälaisia hanttihommia ihan vaikka pelkällä olemuksellaan. Ihan sama onko mitään koulutusta.
Toisena ääripäänä joku samanikäinen pieni ja hintelä, tai lihava nainen joka ei uskalla katsoa silmiin ja puhuu muutenkin arasti ja ujostelee ihmisiä. Mahdollisia mielenterveysongelmia taustalla. Kuka sellaisen palkkaa?
Toiset vaan työllistyy paremmin kuin toiset. Ei sille mitään voi.
Kuinkahan moni meistä työssäkäyvistä on kuitenkin aloittanut siitä muutaman tunnin sopparista, sijaisuudesta tai osa- aikaisena...
Meille taloon tulee usein opiskelija tai talon sisältä joku tekemään kun vapautuu sijaisuus tai 8h/ viikko soppari.
Työtön työnhakija ei varmaan ikinä 12 vuoden aikana ole noihin hakenut.... Et mistäköhän kertoo.... Ja niin, ovat työllistyneet enemmän kuin tuon luvatun, pitää vaan uskaltaa?!
Vierailija kirjoitti:
Luuletko olevasi ensimmäinen, toinen, kymmenes vai sadas, joka "ihmettelee, miksette saa töitä"?
Työnantajilla on vara valita. Lähes poikkeuksetta työntantaja vaatii alan koulutuksen ja työkokemusta. Maisteria ei valita kassatyöhön, sillä maisteri hakee koko ajan oman alan töitä ja työnantaja tietää sen. Digitalisaatio ja automatisaatio vie paljon työpaikkoja. Tiedät sen, jos katsoit uutisissa, miten Nordea perusteli tulevia irtisanomisia. Metsissä ei tee puusavottaa kymmenittäin metsureita vaan yksi ainoa mies moton kanssa.
Ihan vielä muistin virkistämiseksi kerron sinulle, että 1990-luvulla oli sairaanhoitajia paljon työttöminä. Hoitajia koulutetaan niin paljon, että kohta teistäkin on ylitarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en tiedä, mutta uskon, että moni meistä ihmettelee, miten olet noin tyhmä, että et ymmärrä, miten voi olla työttömiä.
No, katsotaan vuosien päästä, josko sinäkin ymmärrät. Ja ei, en toivo sulle työttömyyttä, järkeä voi saada muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan esimerkiksi joku hyväkuntoisen näköinen, reippaasti puhuva ja asiallisesti pukeutuva 25v mies. Kyllähän se löytää vaikka minkälaisia hanttihommia ihan vaikka pelkällä olemuksellaan. Ihan sama onko mitään koulutusta.
Toisena ääripäänä joku samanikäinen pieni ja hintelä, tai lihava nainen joka ei uskalla katsoa silmiin ja puhuu muutenkin arasti ja ujostelee ihmisiä. Mahdollisia mielenterveysongelmia taustalla. Kuka sellaisen palkkaa?
Tästä tulee se vinoutuma laatuun. Osaamisella ei ole mitään väliä, eikä sillä miten asiat todellisuudessa ovat, vaan sillä on merkitystä miltä asiat näyttävät.
Iso osa työttömyydestä on rakenteellista. Koulutettua työvoimaa on väärillä aloilla. Tai väärässä paikassa. On aloja, joissa on ihan oikeasti työvoimapula. Moni työtön on myös vääränlainen muilta ominaisuuksiltaan: ammattitaito on vanhentunut, yli-introvertti, työtä haittaavia sairauksia jne. Tai tarvitaan senioritason osaajia, mutta tarjolla on vain junnuja.
On paljon puhuttu, että vain viidesosa työttömistä on sellaisia, joilla on ajantasainen koulutus, riittävä osaaminen, oikeanlaiset työelämätaidot jne. En tiedä pitääkö tämä paikkansa, mutta muistan prosessin, jossa meille haettiin vuorotteluvapaan sijaista (kouluttajan työ). Haastattelussa kävi parikymmentä henkeä, paperilla ok, mutta yhtäkään ei voinut edes harkita, työ vaatii kuitenkin substanssiosaamisen lisäksi sosiaalista otetta, esiintymistaitoa yms.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki työttömänä olevat on lihavia, hinteliä, ujoja tai mtpotilaita? Ei yhtäkään normaalijamppaa?
Huonoiho, liian vanha 40v lihava ja rupinen eli vaaleaihoinen ihmisongelmajäte jolle on vaikeaa löytää loppusijoituspaikkaa.
Olen 1/2 eläkkeellä kipusairauden takia ja muutenkin haluan downsiftata jo tässä vaiheessa.
Olen etsinyt osa-aikatyötä ja lähettänyt varmaan yli 100 hakemusta 7kk aikana. Mutta mulla on liikaa pätevyyttä ja kokemusta, kukaan ei usko että viihtyisin perushommissa. Rekrytoijat tekee olettamuksia minun toiveistani huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee se vinoutuma laatuun. Osaamisella ei ole mitään väliä, eikä sillä miten asiat todellisuudessa ovat, vaan sillä on merkitystä miltä asiat näyttävät.
On sillä osaamisella väliä. Mutta isossa osassa työpaikoista ei mitään varsinaista kovaa osaamista tarvita. Vain potentiaalia ja hyvää asennetta. Ja tuo mun esimerkki nyt koski muutenkin lähinnä vain hanttihomma-tason työpaikkoja.
Tässäpä olisi yhtälö: 300 000 työtöntä. 30 000 avointa työpaikkaa. Hiffaatko mistä kiikastaa?
Vierailija kirjoitti:
Tarinoita on monia, omani seuraava: Lukioaikana kiinnosti opetusala (aineenopettaja). Opo ja te-keskuksen tyyppi sanoivat, että hyvä, kun valmistut suuret ikäluokat ovatkin juuri jäämässä eläkkeelle opetushommista.
Pääsin ensi yrittämällä yliopistoon. Lehtorit sanoivat, että nyt keskitytte opintoihin ja valmistumiseen, ettekä ota mitään osa-aikahommia oheen. Näin tein ja valmistuin aikataulussa.
Huomasin valmistuneeni totaalisen pa*kaan työtilanteeseen. Lisäksi sijaisuudet menivät suhteilla, joita minulla ei ollut. Kun oman alan työllistyminen tökki hain kouluavustajan, henk.koht.avustajan, toimisto- ja myyntitöitä. Ei onnistanut, koska olin ylikoulutettu, tämä sanottiin joskus ihan suoraan. Puhelinmyyjäksi pääsin muutamaksi kuuksi, kannattiko?: Juuri ja juuri sain tienattua sen euromäärän, jonka Kela leikkasi tuista, kun minulla nyt oli osa-aikatyö.
Nyt reilun viiden vuoden rämpimisen jälkeen irtoaa välillä jo oman alan sijaisuuksiakin. Sympatiat täysin työttömien puolella.
😕 👍 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki työttömänä olevat on lihavia, hinteliä, ujoja tai mtpotilaita? Ei yhtäkään normaalijamppaa?
Ei tietenkään. Mutta kun siellä työttömissä on noita toisiakin niin tietenkin ne otetaan ensin töihin. On nääs vara valita...
Koko ihmiskunnan ponnistukset perustuvat sille, ettei meidän tarvitsisi tehdä turhaa työtä. Ennen tarvittiin koko kylä perunoita nostamaan tai töihin mentiin periaatteella "kaikki riskit miehet satamaan kontteja purkamaan".
Nykytyöttömyys on yksinkertaisesti sitä, että koneet ovat vieneet työmme. Ei tule sellaista päivää, jolloin yhtäkkiä kello lyö ja julistetaan automaation olevan valmis, vaan se tapahtuu ensin näkymättömästi ja alkaa vasta sitten tehdä rumaa jälkeä.