Miksi niin paljon työttömiä? Miksi ei saa töitä? En veetuile, haluan että selitätte!
Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä olen saanut aina kun olen hakenut. Olen ollut kahviloissa, kaupassa ja tarjoilijana sekä pienen hetken puhelinmyyjänä (oli paskaa). Samalla kun olin kaupassa, opiskelin itseni sh amk ja työllistyin heti valmistumisen jälkeen ja niissä hommissa olen ollut nyt kaksi vuotta kahdessa eri paikassa. Jokaiseen paikkaan mihin olen hakenut olen myös päässyt. Ei se kahvilatyö tai kauppa ehkä mukavinta mahdollista ole, mutta jos ongelma on työttömyys niin miksi ei vaikkapa kaupan kassalle pääse? Vai onko vaatimukset sitten niin korkealla? Missä vika? Myöskään tutuistani kukaan ei ole jäänyt työttömäksi, jokaiselle löytynyt jotain.
Selittäkää siis tyhmälle, miksi työtä ei löydy, vai ollaanko vaan nirsoja.
Kommentit (519)
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni meistä työssäkäyvistä on kuitenkin aloittanut siitä muutaman tunnin sopparista, sijaisuudesta tai osa- aikaisena...
Meille taloon tulee usein opiskelija tai talon sisältä joku tekemään kun vapautuu sijaisuus tai 8h/ viikko soppari.
Työtön työnhakija ei varmaan ikinä 12 vuoden aikana ole noihin hakenut.... Et mistäköhän kertoo.... Ja niin, ovat työllistyneet enemmän kuin tuon luvatun, pitää vaan uskaltaa?!
Kerropa mikä firma, niin laitan heti hakemuksen. Ai et kerro? Onko sitä edes oikeasti olemassa?
"Jos tässäkin kaupungissa kaikki liki 3000 työtöntä kävisivät itseään tyrkyttämässä kaikkiin työpaikkoihin jatkuvasti"
Kuka olisi niin tyhmä että hakisi mitä tahansa ja kaikkia töitä?????? Että joku peruskouluun opintonsa jättänyt hakisi johtajan ja varatuomarin hommia? Tai KTM hakisi pikaruokalaan ja siivoamaan?
Jos hakee kaikkia työpaikkoja, on aivan varma että saa marista kuinka ei saa töitä vaikka kuinka hakee. Tarkoitus on että haetaan niitä paikkoja, joihin on edes teoreettinen mahdollisuus päästä. No sikäli vähän huono vertaus tuo jälkimmäinen, että KTM voi päästä pikaruokalaan (tosin todennäköistä se ei ole), mutta peruskoulutodistuksella ei voi päästä varatuomariksi.
raksalla skruudataan kirjoitti:
Olen raksalla työnjohtajana ja kun olin nuorempi työnjohtaja sanoi vanhempi vastaavamestari, että "jos joku tulee työmaalta töitä kysymään niin yritä aina järjestää sille hommaa". Olen tuota ohjesääntöä noudattanut ja 13 vuoden aikana minulta on tultu 5 kertaa töitä kysymään. Kaikki olen palkannut. Jopa sen 17 vuotiaan joka tuli isänsä kanssa, oli arka kaveri mutta parin viikon jälkeen ihan miehestä meni.
Nykyisin tarjoan suoraan vaihtoehtoa että "otetaan sinut vuokrafirman kautta heti töihin, onko sinulla työvaatteet, kurssit sitten ensiviikon jälkeen" suoraan en rakennusliikkeelle uskalla palkata sillä viidestä kaksi on ollut alle päivän töissä ja kun hankkii työrytkyt niin niihin se parisataa menee talon rahoja.
Monesti kaverit on hämmästynyt kun oon sanonut että käy rytkyt vaihtaa ja ilmottaudu uusiksi niin alkaa palkka sillon juoksemaan.
Työkkäristä kun oon miehiä ottanut on valta osa ollut "liitonrahalaisia" eli tekevät sen verran hommia että ansiosidonnainen juoksee ja työmaalle ei niitä saa kun ylihintaisella palkalla.
Yhden kerran olen 2 päivää ollut lomautettuna, ja silloin kävin työkkärissä. Kyllä se valtaosa siinä salissa oli mt-porukkaa, maahanmuuttajia, sairaita, vaivasia ja jo ulkoiselta olemukselta sellaisia että en palkkaisi jos työkkäri lähettäisi.
Suurin syy siihen onko ihminen työtön löytyy aktiivisuus-passiivisuudesta. Jos tykkää ja pärjää sillä että elämän sisältö on telkkari/netti/ kotityöt/löhöily eikä kaipaa mitään muuta niin sellaiset ihmiset päätyy ja tykkäävät olla työttömänä. Vaikka nämä passiiviset olisivat työelämässä niin samanlaista valitusvirttä niiltä sielläkin saa kuunnella.
Jos itse jäisin työttömäksi niin saisin kyllä aikani hyvin ansiosidonnaisella harrasteiden toimessa kulumaan, ja jos sellaista puolivuotta tekisi niin tuskin sinne työelämään kaipaisikaan kuin sen verran että saa taas ansiosidonnaiset juoksemaan..
Pääseekö raksalle töihin tällainen yli viisikymppinen muija, joka ei tiedä alasta mitään? Kun sieltä työkkäristäkin vain miehiä olet ollut ottamassa.
Millaiset alan työvaatteet on ja mistä ne voi käydä ostamassa?
Kyllä minulle raksatyökin kelpaisi, jos minä vain kelpaan tekijäksi. Sillä tässä kyselen. Vai onko se se vuokrafirma, joka kelpaavuuteni päättää?
"Kuinkahan moni meistä työssäkäyvistä on kuitenkin aloittanut siitä muutaman tunnin sopparista, sijaisuudesta tai osa- aikaisena..."
Todella moni. Se on ainakin omassa tuttavapiirissä yleisimpiä tapoja ollut työllistyä, samoin kesätöiden kautta. Tunnen myös ihan pitkän työuran tehneen, akateemisen henkilön, joka joutui työttömäksi työpaikkansa vähennettyä henkilöstöä, työttömäksi hän ei jäänyt vaan teki kaikenlaista perusduunia, johon ei todellakaan yliopistokoulutusta vaadittu, lisäkoulutti ohessa itseään ja alle vuodessa pääsi takaisin oman alansa töihin ja vieläpä parempiin tehtäviin paremmalla palkalla kuin mistä sai potkut. Ehkä se kertoo jotakin ihmisestä sille työnantajallekin, että on tehty töitä ja oltu työhaluisia ja aktiivisia sinäkin aikana kun olisi voitu olla tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin työt 18-vuotiaana, nyt ikää 27 ja töitä...
Selittäkää siis tyhmälle, miksi työtä ei löydy, vai ollaanko vaan nirsoja.
300 000 työtöntä, vapaita työpaikko 30 000. Osaatko laskea??
Miksi ei sitten oli niin, että 270 000 työtöntä ja ei yhtään vapaa työpaikkaa?
Vapaisiin työpaikkoihin on usein hakuaika, odotetaan että saadaan hakemuksia, ja vasta sitten ruvetaan valitsemaan tekijää. Siksi ne paikat ovat avoimina sen ajan kun hakuaikaa kestää.
Ja sitten on niitäkin paikkoja, jotka eivät vain kelpuuta ketään hakijaa. Tässäkin minua ihan lähellä yksi, johon hain enkä päässyt, ja edelleen näkyvät ilmoittelevan että työntekijä tarvittaisiin. (Minulla ei kuulemma ollut tarpeeksi osaamista. Ilmoituksessaan sanoivat että kaikkea ei tarvitsekaan osata, voi opetella työn ohessa. En silti kelvannut.)
Jollei hakijat kelpaa niin kai paikka sitten pysyy avoinna vaikka maailman tappiin.
Vierailija kirjoitti:
Tästä sivusta on sanottava, että usein työttömät ihmettelevät, kuinka eivät päässeet milloin mihinkin työhön "vaikka mulla on sellainen koulutus ja tällainen työkokemus". Töitä ei tehdä papereiden kanssa vaan ihmisen, joten poislukien virat (virka = kunnan ja valtion virkaperusteiset työtehtävät) , joissa on tarkkaan säädetty kelpoisuusehdoista, haastattelussa kiinnitetään huomiota myös hakijan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, käytökseen, yleisvaikutelmaan, halutaanko juuri tuon henkilön kanssa tehdä töitä samalla työpaikalla. Ihan kaikista haastateltavista ei välity sama fiiilis ja monelta on sellaiset peruskäytöstavat nykyään vähän unohtuneet, jopa kättely ja silmiin katsominen puhuttaessa.
Tämä samahan jatkuu työpaikoilla jos on työpaikka saatu tai ollaan jossakin harjoittelussa, kuljetaan pälyillen pitkin nurkkia eikä osata edes moikata työkavereita. Ei tarvitse todellakaan olla mikään kaikkien kaveri tai osallistua juorukerhoihin, mutta jos samassa paikassa päivittäin tai lähes päivittäin ollaan tekemisissä niin moikkaaminen kuuluu peruskäytöstapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen raksalla työnjohtajana ja kun olin nuorempi työnjohtaja sanoi vanhempi vastaavamestari, että "jos joku tulee työmaalta töitä kysymään niin yritä aina järjestää sille hommaa". Olen tuota ohjesääntöä noudattanut ja 13 vuoden aikana minulta on tultu 5 kertaa töitä kysymään. Kaikki olen palkannut. Jopa sen 17 vuotiaan joka tuli isänsä kanssa, oli arka kaveri mutta parin viikon jälkeen ihan miehestä meni.
Nykyisin tarjoan suoraan vaihtoehtoa että "otetaan sinut vuokrafirman kautta heti töihin, onko sinulla työvaatteet, kurssit sitten ensiviikon jälkeen" suoraan en rakennusliikkeelle uskalla palkata sillä viidestä kaksi on ollut alle päivän töissä ja kun hankkii työrytkyt niin niihin se parisataa menee talon rahoja.
Monesti kaverit on hämmästynyt kun oon sanonut että käy rytkyt vaihtaa ja ilmottaudu uusiksi niin alkaa palkka sillon juoksemaan.
Työkkäristä kun oon miehiä ottanut on valta osa ollut "liitonrahalaisia" eli tekevät sen verran hommia että ansiosidonnainen juoksee ja työmaalle ei niitä saa kun ylihintaisella palkalla.
Yhden kerran olen 2 päivää ollut lomautettuna, ja silloin kävin työkkärissä. Kyllä se valtaosa siinä salissa oli mt-porukkaa, maahanmuuttajia, sairaita, vaivasia ja jo ulkoiselta olemukselta sellaisia että en palkkaisi jos työkkäri lähettäisi.
Suurin syy siihen onko ihminen työtön löytyy aktiivisuus-passiivisuudesta. Jos tykkää ja pärjää sillä että elämän sisältö on telkkari/netti/ kotityöt/löhöily eikä kaipaa mitään muuta niin sellaiset ihmiset päätyy ja tykkäävät olla työttömänä. Vaikka nämä passiiviset olisivat työelämässä niin samanlaista valitusvirttä niiltä sielläkin saa kuunnella.
Jos itse jäisin työttömäksi niin saisin kyllä aikani hyvin ansiosidonnaisella harrasteiden toimessa kulumaan, ja jos sellaista puolivuotta tekisi niin tuskin sinne työelämään kaipaisikaan kuin sen verran että saa taas ansiosidonnaiset juoksemaan..
Pääseekö raksalle töihin tällainen yli viisikymppinen muija, joka ei tiedä alasta mitään? Kun sieltä työkkäristäkin vain miehiä olet ollut ottamassa.
Kyllä minulle raksatyökin kelpaisi, jos minä vain kelpaan tekijäksi. Sillä tässä kyselen. Vai onko se se vuokrafirma, joka kelpaavuuteni päättää?
En ole edellinen, mutta työnjohtaja raksalta kuitenkin.
Jos olet ns. "riski akka" niin vuokratyöfirman kautta voit hyvinkin päästä raksasiivoajaksi, ehkä myös apumieheksi. Se rakennussiivous on muuten paljon mukavampaa hommaa kuin tavallinen siivous ja palkkakin on parempi. Tietenkin pitää sietää sitä likaisuutta, pölyä jne ja välillä muutenkin vähän huonoja olosuhteita. Hyvänä puolena se, että mestarit eivät ole jatkuvasti kyttäämässä ja työkaveritkin pääsääntöisesti ihan reiluja ja mukavia.
Raksa-ala on vähän sellainen, että sen hanttihommiin mennään niillä henkilökohtaisilla ominaisuuksilla.
Rakennusmieheksi et ilman kokemusta pääse ja muutenkin ala on nykyään sellainen, että firmaan on vaikea päästä suoraan kirjoille ilman kokemusta ja suhteita. Vuokrafirmaan vaan hakemuksia menemään jos fyysinen työ ei ole este.
Saan varmaan pelkkiä alapeukkuja mutta fakta, josta ei puhuta on se, että työttömissä on kymmeniätuhansia sairaita, jotka kuuluisivat eläkkeelle, mutta eivät pääse. Lisäksi työtömyyskortistossa on noin 160000 ihmistä, joilla ei ole mitään peruskoulun jälkeistä koulutusta. Ei semmoisella taustalla työllisty. Tästä on muuten olemassa ihan tilastotietoa, luin aiheesta artikkelin Hesarista jonkin aikaa sitten.
Tähän vielä lisäksi kielitaidottomat (sekä suomea huonosti osaavat että ne jotka eivät osaa englantia) ne, jotka eivät halua/pysty muuttaa töiden perässä niin ei niitä työllistämiskelpoisia työttömiä paljon jää.
Vierailija kirjoitti:
"Kuinkahan moni meistä työssäkäyvistä on kuitenkin aloittanut siitä muutaman tunnin sopparista, sijaisuudesta tai osa- aikaisena..."
Todella moni. Se on ainakin omassa tuttavapiirissä yleisimpiä tapoja ollut työllistyä, samoin kesätöiden kautta. Tunnen myös ihan pitkän työuran tehneen, akateemisen henkilön, joka joutui työttömäksi työpaikkansa vähennettyä henkilöstöä, työttömäksi hän ei jäänyt vaan teki kaikenlaista perusduunia, johon ei todellakaan yliopistokoulutusta vaadittu, lisäkoulutti ohessa itseään ja alle vuodessa pääsi takaisin oman alansa töihin ja vieläpä parempiin tehtäviin paremmalla palkalla kuin mistä sai potkut. Ehkä se kertoo jotakin ihmisestä sille työnantajallekin, että on tehty töitä ja oltu työhaluisia ja aktiivisia sinäkin aikana kun olisi voitu olla tekemättä mitään.
Miten tuo tuntemasi akateeminen henkilö onnistui pääsemään niihin perusduuneihin? Tekisin nimittäin ihan mielelläni niitä itsekin, mutta en vain onnistu niitä saamaan. Tunsiko hän esim. jonkun myymäläpäällikön joka otti hänet kaupan kassalle istumaan, tms.
Tämän keskustelun perusteella pidän työttömiä nyt ammattilahnoina. Jalkaudu, hae, etsi, soittele, aloita paskasta, nouse parempaan, jatka, piinaa, yritä, kävele ja kysy, kysy tutuilta, kysy paskapaikoista, kysy vaikka ei ole avointa paikkaa, kysy vaikka on avoin paikka.
Sitten tulee tämä mutkumutkumutku.
Itse olen lähes kaikki paikkani saanut kyselemällä, en odottamalla ja itkemällä. On tehty paskatyötä ja parempaa. Ota vastaan paskaa ja siitä kurkota pöntön rajasta yli.
N.55
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen sitä, miksi eivät osa-aikatyöt ja pätkätyöt kelpaa, vaikka on työkkärin/kelan/valtion mikäonkaan taholta tehty myönnytyksiä mm. sallimalla työttömälle 300e/kk vapaatulo joka ei vaikuta tukiin, siis on aivan_oikeaa_ylimääräistä rahaa korvausten päälle, josta lisäksi karttuu vähän eläkettäkin kun on oikeaa työtuloa, mutta ei. Joojoo, ei voi maksaa laskuja kun ei saa tukea - mutta kun sen tuen saa kunhan vaivautuu ilmoittamaan työssäolonsa ja toimittaa palkkatodistuksen ja lisäksi saa sen palkan, josta 300e/kk ei edes vaikuta korvauksiin, mutta jostakin syystä ei kuitenkaan kannatta tehdä töitä, vaikka töitä tekemällä tienaa enemmän kun saa sen työkkärirahan JA vielä palkankin ja ohessa osallistuu veronmaksajana osaltaan yhteiskuntaan. Tosin palkan saadakseen on mentävä töihin.
Ja ennenkuin joku alkaa selittää, että maksaa ne työttömätkin veroja niin luulisi jokaisen aikuisen ihmisen ymmärtävän, mitä eroa on verolla jota maksetaan oikeasta tulosta (kuten työtulo, osinko, pääomatulo) ja verolla jota "maksetaan" työttömyyskorvauksesta. Työttömyyskorvauksesta maksettu vero on näennäistä, koska se vastaa tilannetta jossa otat vasemmasta taskustasi rahaa ja laitat siitä "verona" osan oikeaan taskuusi ja annat loput jollekulle. Olet saanut "veroa" antamastasi summasta, mutta kyseinen saamasi "vero" on omaa rahaasi eikä lisää varallisuuttasi senttiäkään.
Johan siitä on kauan puhuttu ja käytännössä se nähdäänkin, että työmarkkinat muuttuvat. Aika vähän on enää ns. eläkepaikkoja, joissa oltaisiin takavuosien tyyliin valmistumisesta eläkeikään ja jos kävi kysäisemässä palkankorotusta vihjaisten että voin mennä muuallekin, hyvä työntekijä sen todennäköisesti sai jotta pysyi työssään.
Työsuhteet ja työurat ovat nykyään enemmän ja vähemmän osa-aikaisia, pätkätöitä, projekteja, vaativat opiskelua, uuden opettelua ja se ura kootaan useista työsuhteista ja useilta työnantajilta. Enää ei myöskään ole juurikaan työpaikkoja sellaisille, joilla ei ole minkäänlaista koulutusta, pelkän peruskoulun päästötodistuksen kanssa ei käytännössä työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Tämän keskustelun perusteella pidän työttömiä nyt ammattilahnoina. Jalkaudu, hae, etsi, soittele, aloita paskasta, nouse parempaan, jatka, piinaa, yritä, kävele ja kysy, kysy tutuilta, kysy paskapaikoista, kysy vaikka ei ole avointa paikkaa, kysy vaikka on avoin paikka.
Sitten tulee tämä mutkumutkumutku.
Itse olen lähes kaikki paikkani saanut kyselemällä, en odottamalla ja itkemällä. On tehty paskatyötä ja parempaa. Ota vastaan paskaa ja siitä kurkota pöntön rajasta yli.
N.55
Et tainnut lukea ketjua koska viimeksi edellisellä sivulla oli puhetta siitä että on tehty kaikkea muuta paitsi omaa alaa. Joskus et saa edes sitä ns. paskatyötä vaikka kuinka hakisit. Koita nyt sisäistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ns. "riski akka" niin vuokratyöfirman kautta voit hyvinkin päästä raksasiivoajaksi, ehkä myös apumieheksi. Se rakennussiivous on muuten paljon mukavampaa hommaa kuin tavallinen siivous ja palkkakin on parempi. Tietenkin pitää sietää sitä likaisuutta, pölyä jne ja välillä muutenkin vähän huonoja olosuhteita. Hyvänä puolena se, että mestarit eivät ole jatkuvasti kyttäämässä ja työkaveritkin pääsääntöisesti ihan reiluja ja mukavia.
Raksa-ala on vähän sellainen, että sen hanttihommiin mennään niillä henkilökohtaisilla ominaisuuksilla.
Rakennusmieheksi et ilman kokemusta pääse ja muutenkin ala on nykyään sellainen, että firmaan on vaikea päästä suoraan kirjoille ilman kokemusta ja suhteita. Vuokrafirmaan vaan hakemuksia menemään jos fyysinen työ ei ole este.
OK, kiitos tiedosta!
Vielä kysyisin, millaista työtä tuo rakennussiivous on. Siis ihan että mitä rakennussiivooja siellä tekee. Onko se sitä että kun pytinki on saatu pystyyn, käy sieltä siivoamassa sen sotkun jonka miehet jättävät jälkeensä?
Ihmiset ovat erinlaisia. Eivät läheskään kaikki ihmiset sovellu esimerkiksi (kiireiseen) asiakaspalvelutyöhön kuten kahvilaan tai pikaruokapaikkaan tai kaupan kassalle, puhelinmyyjästä puhumattakaan.
Hanttihommiinkin riittää päteviä ja alalle soveltuvia hakijoita, jotka jyräävät haastattelussa. Lisäksi suhteet ovat tärkeitä, ja töitä on vaikea löytää verkostoitumatta. Itse olen paiskinut täysi-ikäisestä asti melkein aina jotain hommia, ja joitain en kyllä tekisi enää lainkaan. Henkilön jaksaminen ja mielenterveyskin ovat tärkeitä ja painavia asioita, ja ero työt sopivat erilaisille ihmisille. Toisia on vain vaikeampi löytää! Itselläni on suht. Hyvin työllistävältä alalta vahva tausta enkä silti saanut tuosta vaan työpaikkaa, ennen kuin nyt ahkeran hakemisen jälkeen tutulta työnantajalta.
Eikä töitä todellakaan riitä kaikille. Tunnen älykkäitä ihmisiä, jotka eivät ole eläissään tehneet töitä mutta kouluttavat itseänsä ja uskovat onneksi tulevaisuuteen.
Työttömien kyykytys on syvältä. Työttömyys on ilman sitäkin stressaavaa, ahdistavaa ja jopa toivotonta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät ole saman tasoisia tässä asiassa.
Otetaan esimerkiksi joku hyväkuntoisen näköinen, reippaasti puhuva ja asiallisesti pukeutuva 25v mies. Kyllähän se löytää vaikka minkälaisia hanttihommia ihan vaikka pelkällä olemuksellaan. Ihan sama onko mitään koulutusta.
Toisena ääripäänä joku samanikäinen pieni ja hintelä, tai lihava nainen joka ei uskalla katsoa silmiin ja puhuu muutenkin arasti ja ujostelee ihmisiä. Mahdollisia mielenterveysongelmia taustalla. Kuka sellaisen palkkaa?
Toiset vaan työllistyy paremmin kuin toiset. Ei sille mitään voi.
Ei ulkonäöllä ole suurtakaan merkitystä, koska valtaosa työpaikka hakevista hylätään pelkkien papereiden perusteella. Haastatteluun ja näyttämään itseään pääsee vain minimaalinen osa hakijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo tuntemasi akateeminen henkilö onnistui pääsemään niihin perusduuneihin? Tekisin nimittäin ihan mielelläni niitä itsekin, mutta en vain onnistu niitä saamaan. Tunsiko hän esim. jonkun myymäläpäällikön joka otti hänet kaupan kassalle istumaan, tms.
Kyseinen keski-ikäinen mies oli asunut perheineen paikkakunnalla vasta pari vuotta, joten mitään tuttu-suhteita ei ollut. Haki paikkoja, joita oli lehdessä ja työkkärissä ja sai sitten parikin osa-aikaista työtä, joihin ei tarvittu korkeakoulutusta. Hänellä oli siis pitkä työhistoria, joten siinä mielessä "näyttöä" työhalusta ja työntekemisestä oli olemassa, lisäksi hän on todella fiksu, erittäin hyvin käyttäytyvä, kaikille mukava, sellainen ns. hyvä tyyppi, jonka kanssa ei-toimeentuleva henkilö voi katsoa peiliin. Todennäköisesti persoona oli se, mikä hänet työllisti.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen sitä, miksi eivät osa-aikatyöt ja pätkätyöt kelpaa
Kyllä minulle kelpaisi, edelleen. Yhdellekin kunnalliselle toimijalle tein peräkanaa yhdeksän eri pätkää, ensimmäinen oli vuorotteluvapaan sijaisuus eli siis työttömänä kelpuutin pätkäduunin. En vain ole kelvannut työnantajille enää osa-aikaista tai pätkää tekemään; hakenut kyllä olen. Ei sinulla tai firmallanne olisi mitään tarjota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OK, kiitos tiedosta!
Vielä kysyisin, millaista työtä tuo rakennussiivous on. Siis ihan että mitä rakennussiivooja siellä tekee. Onko se sitä että kun pytinki on saatu pystyyn, käy sieltä siivoamassa sen sotkun jonka miehet jättävät jälkeensä?
Perusrakennusviious on esimerkiksi tälläistä. Rakennusmies on putsaillut ja paikkaillut seiniä jne ja vaikka nykyään jokainen on velvoitettu siivoamaan jälkensä, niin toki rapatessa roiskuu ja on kaikkea laastiroiskeita jne lattioilla. Rakennussiivoojaa sitten vaikka petkeleellä iskee ne irti, ja lapioi jassikkaan/roska-astiaan. Tai sitten on ollut betonivalua ja siinä yhteydessä on roiskunut massaa vähän sinne tänne. Ja sitten toki kyllähän roskia, sahanpuruja jne aina lattioilta ja pihalta löytyy. Välillä homma on raskasta ja sitä on liikaa ja välillä saa keksiä miten ajan saa kulumaan. Silloin kun tekemistä ei kauheasti ole, niin voi ja kannattaa yrittää päästä kirvesmiesten/rakennusmiesten avuksi rakentamaan.
Tuo kuvailemasi tapahtuma "loppusiivous", joka tehdään ennenkuin asunnot luovutetaan. Niihin rakennusliikkeillä on yleensä sopimukset joidenkin ns. oikeiden siivoojien tai siivousfirmojen kanssa. Rakennussiivous mahdollistaa sen, että työmaalla pystytään työskentelemään.
Vierailija kirjoitti:
En halua yleistää tätä koskemaan muita, mutta mun sukulaisnuorissa on kaksi ryhmää: toiset saa töitä, toiset ei.
Mikä sitten erottaa nämä toisistaan? Ne jotka saa töitä, hakevat niitä koko ajan kunnes löytävät. Eivät yleensä lähetä hakemuksia, vaan jalkautuvat yrityksiin, ovelta ovelle kunnes tärppää.
Ne jotka eivät saa töitä, odottavat avautuvia paikkoja, lähettävät sitten hakemuksia ja jäävät odottamaan kutsua. Tähän ryhmään kuuluvilla nuorilla on myös selvästi enemmän ujoutta, paniikkihäiriötä, tunnetta omasta arvottomuudesta jne, mikä osaltaan varmaan selittää miksi eivät ole niin rohkeita työnhaussaan.
Ja koska itse jo olen vanha, kutsun nuoriksi vielä yli nelikymppisiäkin :)
No sopiihan tuo tapa nuorille, mutta näin viisikymppisenä olis vähän outoa marssia yrityksiin sisään ja kysellä töitä.
Yksinkertaisesti, koska ei ole töitä. Ei siinä sen enempää selittämistä tai ymmärtämistä.