Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyisten nuorten aikuisten sukupolvi ei halua lapsia. Onko tässä kyse pelosta vai rohkeudesta?

Vierailija
16.12.2017 |

Joidenkin mielestä nuoret aikuiset pelkäävät lapsiperhe-elämää, epämukavuutta, vaivannäköä ja kaikenlaisia epärealistisia kauhukuvia.

Toisten mielestä nuoret aikuiset ovat aikaisempia ikäluokkia rohkeampia tekemään elämästä itsensä näköistä.

Mitä mieltä sinä olet?

Kommentit (1869)

Vierailija
1741/1869 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie 50 vee kirjoitti:

Mulla on neljä lasta ja kaikki ovat mahtavia nuoria ja aikuisia! Oli ja on upeaa seurata heidän kehitystään ja elämäänsä. Ja kun he tulevat käymään kotona, ilahdun valtavasti heidän näkemisestään. Silloin kun itselläni ei ollut lapsia, luulin että en halua lapsia tai tule toimeen lasten kanssa. Mutta jokaisen lapsen synnyttyä ja hänet laitoksella syliin ottaessani on kyynel vierinyt poskelle siitä onnesta joka pienen lapsen syntymä tuo. Lapset ovat I-H-A-N-I-A!! Ja ihana on tottakai ollut maailman kaunein ja paras vaimokin! Onhan siinä tietysti ollut haasteensakin: valvottuja öitä, sairaalareissuja, rahahuolia, univajetta, huoli lasten pärjäämisestä elämässä jne. Mutta rakkaus antaa enemmän kuin huolet vie. Jos ei halua lapsia siksi että etsii vain pelkkää auringonpaistetta ja nautintoa elämässään, niin onnea sitten siihen! Ja jos tämä teksti ärsyttää, niin minkäs minä sille mahdan.

Kauheaa, kun joku on nykyään a) naimisissa , b) saanut lapsia ja c) vieläpä saman naisen kanssa! Ja mies vielä julkisesti kehuukin tätä. Hui mitä vanhoillisuutta!

Vierailija
1742/1869 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aika surullista. Perheitä ja lapsia vihataan yhä enemmän ja haukutaan lapsettomien toimesta.

Olisko perheellisten aika katsoa peiliin? Esim. miten sitä käyttäydytään julkisilla paikoilla? Ei se viha ihan tuulesta temmattua ole. Katsoppas ympärillesi ensikerralla.

Onneksi kaikki perheelliset ei ole syyllisiä tähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1743/1869 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aika surullista. Perheitä ja lapsia vihataan yhä enemmän ja haukutaan lapsettomien toimesta.

Onhan se aika surullista ja aiheetonta luulotautia, että vapaasti omassa elämässään omalla kohdallaan toisin valinneet suorastaan vihaisivat muita vastaavasti toisin valinneita. Oma elämä, omat valinnat kaikilla.

Jos taas joku herkkisheittopussi murtuu painostuksen alaisena suorittamaan elämäänsä jonkun muun pillin mukaan, saattaa se toki katkeruutta aiheuttaa, mutta turha sitä on silti mennä kostamaan muille syyttömille. 

Vierailija
1744/1869 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ei oo rohkeutta. Rohkeesti vaan ja lapset tuovat sen oikean elämän.

Joo-o. Mammuli tuossa kertoo, kuinka oikeaa elämää ei ole olemassa ilman p e r s hedelmiä.

Me lapsettomat ollaan ihan vaan jotain p a s k o ja jotka ei edes elä oikeasti. 

Vierailija
1745/1869 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ei oo rohkeutta. Rohkeesti vaan ja lapset tuovat sen oikean elämän.

Oikeaa elämää on monenlaista.

Jonkun mielestä sinappikoneen huoltaminen on ainoa kunnon elämä. 

Vierailija
1746/1869 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

åbonejnej kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko perheellisten aika katsoa peiliin? Esim. miten sitä käyttäydytään julkisilla paikoilla? Ei se viha ihan tuulesta temmattua ole. Katsoppas ympärillesi ensikerralla.

Kerrotko sitten miten tällainen huono käytös ilmenee? Onko taas sitä, että heti kun lastenvaunu ilmestyy paikalle niin alkaa hirvittävä haloo siitä, että vaunu vie tilaa ja jos lapsi pitää pari sekuntia ääntä, niin koko päivä on pilalla? Ei kun joo, perheellisten pitöisi pysyä vaan kotona.

Vierailija
1747/1869 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

åbonejnej kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko sitten miten tällainen huono käytös ilmenee? Onko taas sitä, että heti kun lastenvaunu ilmestyy paikalle niin alkaa hirvittävä haloo siitä, että vaunu vie tilaa ja jos lapsi pitää pari sekuntia ääntä, niin koko päivä on pilalla? Ei kun joo, perheellisten pitöisi pysyä vaan kotona.

En ole tuon perheellisten käytöksestä kommentin jättänyt mutta vastaan omia kokemuksiani huonosta käytöksestä. Nykyvanhemmat eivät viitsi enää kasvattaa lapsiaan ja siitä syystä moni lapsi käyttäytyy törkeästi. Syy ei ole lapsen vaan vanhempien. Omassa lähinaapuristossa on esim muutaman alakoululaisen pojan porukka jotka tekevät ilkivaltaa rikkomalla paikkoja ja tuhoamalla esim puita pihoista ja kaikkea mitä julkisilla paikoilla nyt on mahdollista hajottaa. Samoin löytyy tyttöporukka joka häiriköi toisen taloyhtiön asukkaita kolistelemalla mm ikkunoita ja parvekkeita ja heillä on mukanaan kissaraukka jota retuuttavat narussa. Tytöt myös heittelevät lumikokkareita parkkeerattuihin autoihin. Lapset huutavat ja melskaavat ja sotkevat toisten taloyhtiöiden pihoilla eikä vanhempia näy missään. Muut joutuvat siivoamaan sotkut. Esimerkiksi tämä kaikki tapahtuu hyvin pienellä alueella ja näkyy päivittäin ikkunasta. Missä ovat näiden lasten vanhemmat? Omassa lapsuudessa moinen käytös ei olisi tullut kuuloonkaan. Ei niitä lapsia pidä silloin tehdä jos ei ole kiinnostusta kasvattaa heistä kunnon kansalaisia.

Vierailija
1748/1869 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

åbonejnej kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuon perheellisten käytöksestä kommentin jättänyt mutta vastaan omia kokemuksiani huonosta käytöksestä. Nykyvanhemmat eivät viitsi enää kasvattaa lapsiaan ja siitä syystä moni lapsi käyttäytyy törkeästi. Syy ei ole lapsen vaan vanhempien. Omassa lähinaapuristossa on esim muutaman alakoululaisen pojan porukka jotka tekevät ilkivaltaa rikkomalla paikkoja ja tuhoamalla esim puita pihoista ja kaikkea mitä julkisilla paikoilla nyt on mahdollista hajottaa. Samoin löytyy tyttöporukka joka häiriköi toisen taloyhtiön asukkaita kolistelemalla mm ikkunoita ja parvekkeita ja heillä on mukanaan kissaraukka jota retuuttavat narussa. Tytöt myös heittelevät lumikokkareita parkkeerattuihin autoihin. Lapset huutavat ja melskaavat ja sotkevat toisten taloyhtiöiden pihoilla eikä vanhempia näy missään. Muut joutuvat siivoamaan sotkut. Esimerkiksi tämä kaikki tapahtuu hyvin pienellä alueella ja näkyy päivittäin ikkunasta. Missä ovat näiden lasten vanhemmat? Omassa lapsuudessa moinen käytös ei olisi tullut kuuloonkaan. Ei niitä lapsia pidä silloin tehdä jos ei ole kiinnostusta kasvattaa heistä kunnon kansalaisia.

Voitko ilmoittaa tuosta kissasta eläinsuojeluyhdistykselle, että tulisivat hakemaan turvaan?

Vierailija
1749/1869 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

åbonejnej kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh noh, ei tarvitse olla noin herkkä.

Tuossa yllähän se tuli, kannattaa kasvattaa ne lapset. Julkisilla paikoilla pitää osata käyttäytyä, siellä on muitakin jakamassa tila. Julkinen tila on myös päiväkoti ja koulu.

Ikäväähän se on jos kakara riehuu ja huutaa esim. bussissa tai kaupassa, eikä vanhemmat tee asialle mitään. Kaikilla on oikeus olla rauhassa.

Meidän naapurin pojat hakkasivat kepeillä siilin kuoliaaksi. Vanhemmat näki teon ja olivat sitä mieltä että "kaikki pojat käy tuon vaiheen läpi." Soitin poliisille. That's just bad parenting.

Vierailija
1750/1869 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä lapsettomat ovat erkaantuneet liikaa luonnosta. Ja yleensä tämmöiset ihmiset ovat itsekkin vielä niin lapsia käyttäytymisen ja keskustelujen perusteella, lisähöysteenä siinä on jonkinlainen uusavuttomuus paistaa läpi ja tulee hyvin ilmi työelämässä. Tämä huomattuna perheellisen miehen näkökulmasta. Tsemppiä

Vierailija
1751/1869 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin vanhempieni viides lapsi,jälkeeni syntyi vielä kaksi,olemme usein tunteneet olevamme vahinkoja tänne syntyessämme sodan jälkeen. Itse sain lapsen ja hänkin vahinko, jälki ei kovin häävi,vielä näin iäkkäänä joudun rahallisesti avustamaan viikoittain. Onneksi tämän paskan keskellä hänellä ei ole lapsia,joutuisin vielä niitäkin elättämään. Älykkyys ei periytynyt.

Vierailija
1752/1869 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaita on nää vertaukset etten halua lapsia mutta koiran voisin ottaa kun se ei sido niin paljoa. Heh. Koiralle annat ruokaa aamulla ja viet ulos säässä kuin säässä. Roudaat kaupasta niitä koiran tarvikkeita ja ruokia siinä miss lapsellekin roudaisit. Sitten käyt töissä ja kiirehdit takaisin kotiin koska koira paskoo muuten pitkin nurkkia. Ulkoilutat koiran taas säässä kuin säässä. Ja annat ruokaa. Ja annat lisää ruokaa. Ja siivoat sen koiran sotkut, opetat sisäsiistiksi odottamaan sitä ulospääsyä (ja edelleen se pitää ulkoiluttaa 2-3 kertaa päivässä). Siivoat niitä koiran karvoja joka paikasta. Ja ruokit ja ulkoilutat sitä koiraa vielä iltamyöhäiselläkin (säässä kuin säässä), jotta se koira jaksaa odottaa aamuun paskomatta pitkin nurkkia.

Niin lapsi kasvaa sisäsiistiksi noin 4vuoteen mennessä, osaa itse jo laittaa kevyempää ruokaa 7vuotiaana, ja vielä paremmin 12vuotiaana, ja kasvaa koko ajan omatoimisemmaksi. Mutta koiraa ulkoilutat koko sen koiran eliniän säässä kuin säässä 2-3kertaa päivässä.

Miten tää koira on vähemmän sitovampi?

Haha vai niin. Minkä lapsen voi jättää yksin kotiin muutaman viikon iässä? Mikä lapsi osaa kävellä, syödä ja muutenkin olla omatoiminen muutaman viikon iässä? Itse olen tilannut koiranruuat isoina lasteina suoraan kotiovelle eli onpas kamalan hankalaa. Ja se on sinusta myös ylitsepääsemättömän hankalaa, että laitat sitä ruokaa koiralle kuppiin kahdesti päivässä? 

Sinusta on nopeaa, että lapsi on sisäsiisti 4-vuotiaana? Koirani osasi saman ollessaan 5kk. Silloin jo loppui pissien siivoilu ja kakkojen siivoilu jo paljon sitä ennen. Ja mitä ulkoiluun tulee niin se tekisi varmaan sinullekin ihan hyvää. Sääkin on yleensä vain pukeutumiskysymys.

Vierailija
1753/1869 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin lapsia, mutta en usko löytäväni siihen soveltuvaa kumppania. Tapailemani miehet haluaisivat myöskin lapsia, mutta jo lyhyessä yhteiselossa aina selviää, että vastuullisuus on monella aikuisella edelleen lapsen tasolla ja oma hetkellinenkin mukavuus ajaa aina 100-0 elämänkumppanin hyvinvoinnin edelle. Tarpeeksi uuvuttavaa asua sellaisen ihmisen kanssa, en voisi kuvitella miten hankalaa olisi huolehtia miehen lisäksi lapsesta ja miten hankalaa sillä lapsella tulisi olemaan. Tiedän millaista se oli omassa perheessä ja sama kuvio toistui kavereiden luona niin pienenä kuin nyt perheenperustusikääkin lähestyttäessä. Kyse lienee siis pelosta.

Vierailija
1754/1869 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rudolf kirjoitti:

Nämä lapsettomat ovat erkaantuneet liikaa luonnosta. Ja yleensä tämmöiset ihmiset ovat itsekkin vielä niin lapsia käyttäytymisen ja keskustelujen perusteella, lisähöysteenä siinä on jonkinlainen uusavuttomuus paistaa läpi ja tulee hyvin ilmi työelämässä. Tämä huomattuna perheellisen miehen näkökulmasta. Tsemppiä

On älytöntä puhua lapsettomista yhtenäisenä ryhmänä. Lapsellisuus ja uusavuttomuus eivät liity mitenkään siihen tahtooko lapsia vai ei.

Vierailija
1755/1869 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen keskustelin tyttären kanssa, miten kiitollisia saamme olla, että perhedynamiikka toimii. Hän totesi miten ei olisi uskaltanut kolmea lasta hankkia, ellei voisi raudanlujasti luottaa sisaruksiinsa ja äitiin. Meillä on pyritty viettämään joulu ja juhannus yhdessä samoin lasten syys- ja talvilomilla joku ottaa lapset luokseen. Niin isälle kuin äidille tulee oikeasti järjestää aikaa palautumiselle. Arjen pyörittäminen varsinkin vanhemmille kun toinen käy vuorotyössä ja toinen joutuu tekemään kotoa käsin etätyötä voi aiheuttaa totaalista väsähtämistä, ellei siihen arkeen saa niin läsnäolevaa kuin henkistä ja myös taloudellista apua. Ymmärtää hyvin, miten monille tulee tenkkapoo jo ajatuksesta perustaa perhe.

Vierailija
1756/1869 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie 50 vee kirjoitti:

Mulla on neljä lasta ja kaikki ovat mahtavia nuoria ja aikuisia! Oli ja on upeaa seurata heidän kehitystään ja elämäänsä. Ja kun he tulevat käymään kotona, ilahdun valtavasti heidän näkemisestään. Silloin kun itselläni ei ollut lapsia, luulin että en halua lapsia tai tule toimeen lasten kanssa. Mutta jokaisen lapsen synnyttyä ja hänet laitoksella syliin ottaessani on kyynel vierinyt poskelle siitä onnesta joka pienen lapsen syntymä tuo. Lapset ovat I-H-A-N-I-A!! Ja ihana on tottakai ollut maailman kaunein ja paras vaimokin! Onhan siinä tietysti ollut haasteensakin: valvottuja öitä, sairaalareissuja, rahahuolia, univajetta, huoli lasten pärjäämisestä elämässä jne. Mutta rakkaus antaa enemmän kuin huolet vie. Jos ei halua lapsia siksi että etsii vain pelkkää auringonpaistetta ja nautintoa elämässään, niin onnea sitten siihen! Ja jos tämä teksti ärsyttää, niin minkäs minä sille mahdan.

Hohhoijaa. Kyllä on elämäni ollut kaukana auringonpaisteesta, vaikkei ole lapsia. Rahahuolet ja sairaalareissutkin on tuttuja.

Vierailija
1757/1869 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan halua käyttää 9 kk siihen etten voi tehdä asioita joita normaalisti teen. Kuntokin rapautuu 9 kkssa vaikka kuinka paljon. Raskaus ja synnytys ois vähän sellanen oman kehon uhrausprosessi. Oman lapsen voisin ehkä 'ottaa' diinä tapauksessa jos se tulisi jotenkin muuten kuin 9 kk kärsimyksellä ja synnytyksellä.

Raskaana voi tehdä ihan sitä mihin muutenkin on tottunut. 

No ei kyllä voi. Mulla on oma hevonen, jolla ratsastan päivittäin ja käyn valmennuksissa. Ei raskaana voi ratsastaa, eikä synnytyksen jälkeen pysty. Ketä mun hevosen liikuttaisi, jos tekisin lapsen?

Mulla on toki muitakin syitä pysyä lapsettomana, mutta yksi on just se, etten halua luopua elämäntavastani.

N29

Ratsastaa voi raskauden puoliväliin saakka ja kyllähän apulaisia saa, tallit on täynnä harrastajia. 

Vierailija
1758/1869 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan halua käyttää 9 kk siihen etten voi tehdä asioita joita normaalisti teen. Kuntokin rapautuu 9 kkssa vaikka kuinka paljon. Raskaus ja synnytys ois vähän sellanen oman kehon uhrausprosessi. Oman lapsen voisin ehkä 'ottaa' diinä tapauksessa jos se tulisi jotenkin muuten kuin 9 kk kärsimyksellä ja synnytyksellä.

Raskaana voi tehdä ihan sitä mihin muutenkin on tottunut. 

No ei kyllä voi. Mulla on oma hevonen, jolla ratsastan päivittäin ja käyn valmennuksissa. Ei raskaana voi ratsastaa, eikä synnytyksen jälkeen pysty. Ketä mun hevosen liikuttaisi, jos tekisin lapsen?

Mulla on toki muitakin syitä pysyä lapsettomana, mutta yksi on just se, etten halua luopua elämäntavastani.

N29

Ratsastaa voi raskauden puoliväliin saakka ja kyllähän apulaisia saa, tallit on täynnä harrastajia. 

Täti kouluttaa hevosia työkseen ja hänellä on kolme lasta. Eivät olleet päiväkodissa, vaan otettiin tallille mukaan.

Vierailija
1759/1869 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa tyota.

Kulttuuriin ei kuulu saada kotiapua

Suomalaisuuteen kuuluu etta pitaa hampaat irvessa jaksaa tehda itse kaikki

Vain Suomessa ministeri kehuu etta itse silitti vaatteensa ennen haastattelua 

Vanhemmat ovat uupuneita

Avioerot

Sxxittomat liitot

Antakaa suomalaisten palkata edullisesti kotiapua kuten muualla maailmalla, tuloksena olisi onnellisemmat ihmiset, lapset ja paljon lisaa lapsiakin

Palveliana oleminen mielletään alempiarvoiseksi. Palvelioille ja kotiapulaisille olisi kysyntää oikeasti.

Lieneekö joku verosyy, miksi palvelioita ei ole.  Joskus voisi käydä, että palveltava tulisi riippuvaiseksi

palveliastaan. Minä olen hieman joitain tuttuja pienimuotoisesti autellut.  Nyt, kun minun on muutettava, näiltä päättyy aktiivinen elämä.  Minä olen alaluokan alinta luokkaa tulotason puolesta. Kotiapulaisluontoinen palvelu on monille tuttua vain telkkarista. 

Vierailija
1760/1869 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”En pidä lapsista” särähtää mulla korvaan. Laitetaan yksilöt laatikkoon ja sanotaan että ne on perseestä.

Jos sanoisi, ettei pidä keski-ikäisistä, vanhuksista, sinisilmäisistä, tai juutalaisista, ihmiset kohottelisivat kulmiaan ja ihmettelisivät tuollaista lokerointia.

Mutta lapsethan on kaikki samanlaisia, ei ole yksilötasolla eroja ilmeisesti.