Pihit lahjaideat, kertokaa!!
Taa on vuorossa joulu, mieheni suvun kanssa ja tässä viimesen viiden vuoden aikana on paketeista tullut seuraavia asioita:
- kuivakakku jossa vkp 22.12 ja selvästi näkyvissä punaista ale tarraa jota ei jaksettu raaputtaa kokonaan pois.
- kuukautissiteitä siis niitä "näytejuttuja" mitä tulee potin mukana.
- hesekuponkeja
- mieheni rippikoulua, Tiimarin sydänkehyksissä.
Joo ja kyse ei ole köyhistä vaan piheistä ihmisistä. Ollaan kyllä saatu näistä niin paljon iloa miehen kanssa, noita hese kuponkeja nauroin 20 minuuttia vedet silmissä vessassa, niin että mahaan sattui:D
Nyt sitten haluaisin antaa heille myös jotain samantyylistä, auttakaa:)
Kommentit (669)
Paperinkeräyslaatikosta vois löytyä kuvalehtiä joissa on puhtaita ristikoita ja sudokuita. Leikkaa vaan irti ja liimaa toisen lehden sivuille ne. Hyvää aivojumppaa joulunpyhiksi. Tai vois irtona antaa vaikka tyhjässä konvehtirasiassa niin ei tarvitse sitä liimapuikkoa ostaa (vaikka ennen vanhaanhan liimattiin keitetyllä perunalla).
Lainaa kirjastosta lempikirja, kääri pakettiin, mutta muista hakea ennen tammikuun loppua lahjansaajalta se takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olin aivan mykistynyt, kun katsoin Pomo piilossa-sarjan suomalaisversiota muutama vuosi sitten. Amerikkalaisversiossa lahjoitti pomo hyville työntekijöille kymmeniätuhansia dollareita, autoja ja matkakortteja. Suomalaisversion ISS-jaksossa saivat parhaat työntekijät Eckerö Line-n miniristeilykortin. Sellaisen voi saada 5-10 eurolla.
Sellaisia risteilykortteja jaettiin joskus marketeissa jopa ilmaiseksi. Niin, hyvä työntekijä, et pääse edes vanhaa kunnon Tallinnaa näkemään, keinu vaan muutama tunti laivassa, niin maanantaina jaksat taas 8tuntia orjatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin voidaan käsittää pihtailuksi, mutta olemme antaneet lastenlapsille lahjaksi mummin ja ukin aikaa. Esim. laivaristeilyjä, pakohuone-seikkailuja, Korkeasaaren käyntejä, Suomenlinnan seikkailuja ym. Vanhemmat saavat vapaa-aikaa, joskus useampia päiviä kerrallaan ja isovanhemmat saavat viettää aikaa lastenlasten kanssa. Lastenlapset saavat viettää aikaa serkkujensa kanssa ja voivat isovanhempien kanssa tehdä/kokea asioita erilailla kuin vanhempien kanssa. Tämä on ollut hyvä lahja kaikkien mielestä. Lastenlapset odottavat aina uutta seikkailua. Tämä kaikenlaisen tavaran ja krääsän aikana olemme todenneet tämän toimivan hyvin. Valokuvia otettu aina kaikista reissuista ja niitä on mukava katsella ja muistella.
Jus eilen oli Iltiksessä että lapset vasta 10-13 vuotiaina osaavat arvostaa elämyslahjoja. Nuoremmille lapsille lelu on se enemmän iloa tuottava vaihtoehto. Joku yliopisto oli siis tämän tutkimuksen tehnyt.
Alelaarit , löytyy vaikka ja mitä. Susirumia koriste-esineitä esim.
Mies sai runokirjan( oli joku ilmainen bonuslahja jostain kirjakerhosta),
hän ei ole ikinä runoakaan lukenut, tästäkään opuksesta. On siis enemmän käytännön ihminen, korjaa ja rakentaa.
Mikä on semmonen työntekijän joululahja?
Ei ole ikinä näkynyt.
Nuorena osuuskaupan kanana ollessa kaikki sai yks aamu haukut,
töihin piti mennä puoli tuntia ennen, joku asiakas oli valittanut
joskus jostain, näin me sen tulkitsimme.
Muistan tän tapahtuman joka joulu, vaikka on aikaa kulunut 45 vuotta.
Kunnalla töissä 22 vuotta ei koskaan joululahjaa, eli siitä ei paljon pihimmäksi voi mennä. Avioliitossa 20 vuotta, sama, ei koskaan mitään. Vieläkö tästä voisi hitusen pihistää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sen pakko olla jotain loukkaavaa jollain tavalla? Etkö voi tehdä vain todella edullista lahjaa kauniilla ajatuksella... tämmöisiä voisi olla esim:
Teepuu (kartongista lieriö, kuumaliimalla yksittäispakattuja tee pusseja ja joku tähti ylös koristeeksi.. paketoi sellofaaniin ja lahja on halpa, helppo tehdä ja kaunis.)
Kahvipaketti
Itse tehty hillo jos kaapissa on
Kirja (adlibriksellä esim näitä on alkaen 1,90€..)
Leivo iso pipari ukko tai pieni talo, koristele ja pakkaa sellofaaniin
Leivo sämpylöitä, rottinkiseen koriin laitat ne (roskalava ryhmistä voipi ihan ilmatteeks löytyä) ja keittiöliina alle/päälle tai pullaa, pitkokin olisi ihana lisä kahvipöytään tai kuivakakku.. näistä saa kauniita paketteja ja yleensä on mieluisia vastaanottajalle.
Pilttipurkista askartele porsas ja täytä konvehdeilla
Jne jne jne..
Onko pakko olla toisille ilkeä?
Voi tulla mielenkiintoista teetä, kun siihen liukenee sitä kuumaliimaakin...
Ohis, mutta kai se kuumaliima oli tarkoitettu lähinnä siihen paperiseen teepussin suojaan laitettavaksi. Jähmettynyt kuumaliima on muutenkin muovimaista, enkä usko että juuri liukenee veteen.
Ketjun tämän vuoden ehdotuksista jotkut on tuulesta temmattuja, tuskin niitä ole kukaan antanut tai saanut lahjaksi. Keksittyjä ajankuluksi. Onko se pihistelyä että maksan antamistani lahjoista aina hyvin vähän, mutta niiden rahallinen arvo on paljon suurempi? Esim syntymäpäivälahjaksi antamani uusi kirja on saattanut maksaa 4-6€ mutta sen todellinen arvo on 28€. Sama joululahjojen kanssa, yleensä antamani lahja on maksanut 5€ mutta arvo on 15-20€. Annan vain hyödyllisiä lahjoja, ja henkilöä ajatuksella muistaen. Miten tämä on mahdollista? Hankin lahjat pitkin vuotta, aina jostain ale-laarista 60-70% alella tai muusta poistosta. Olen todella lahjakas löytämään näitä alennuksia:) Kuukausi sitten näin yhdessä kaupassa muovailuvahapaketin (play doh) 2,99€ hintaan kun sen oikea hinta oli 19,99€. Harmi että ei ole taaperoikäisiä lahjottavia tänä jouluna. Esim joululahjat käyn aina hankkimassa heti joulun jälkeen. alemyynnistä, seuraavalle vuodelle. Sekä ostan kesän poistomyynnistä joululahjoiksi (mikäli kuosit sopivat jne). Kesällä saattaa löytää esim 20-30€ nahkarukkaset poistomyynnistä 5€. Ja kyllä, nautin näiden alekorien koluamisesta:) Aina kurkistan jos kohdalleni sellainen osuu.
Vierailija kirjoitti:
Ikeasta saa kivoja lyijykyniä ja mittanauhoja. Myös katalogin voi lisätä lahjaan.
Ikea lopettaa katalogiensa tekemisen. Kun siis lahjaksi antaa vanhan katalogin, antaa samalla suorastaan harvinaisen keräilykappaleen!
Olemme saannet miehen serkulta lahjaksi työpaikan keltaisia post-it lappuja.
Vierailija kirjoitti:
Kynttilä, jonka itse on koristellut kaivertamalla kynttilän kylkiin koristekuvioita esim terävällä veitsellä.
Tuo voi olla oikeasti hyvä lahjaidea, jos osaa askarrella! Peruspöytäkynttilään punainen kerros kynttilävahaa päälle, ja vielä vähän lämpimään vahaan koristelut viillellen veitsellä, tai vaihtoehtoisesti jokin muu koristelutapa. Tulee ihan nättiä jälkeä ja on lähes itse tehty.
Byyd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi, äitini kääri mun piirustuksia ja askarteluja serkuille joululahjaksi. Hävetti äidin piheys jo silloin. Mahtoivat serkut nauraa meille...
olet idiootti. Ne on varmasti olleet äitisi mielestä hienoja?
varmasti ne on äidin mielestä ollut hienoja. kukaan muu ei niitä sitten olekaan arvostanut. sama kuin nykyään somessa äitien lähettämät kakkavaippapäivitykset ovat lähettäjien mielestä kauhean kiinnostavia ja tärkeitä. muita ei välttämättä kauheasti kiinnostaisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin viimevuoden lahja oli myös yksi parhaista. Kaikista halvinta (Euroshopper?) sinappia laitettu pilttipurkkiin ja kaunolla kirjoitettu kylkeen "joulusinappi"
Hyi vit.., inhoan tätä lahjaa. Ihmiset antavat "itse tehtyä" (lue:jauheesta) sinappia pilttipurkkiin pakattuna. Voiko pihimpää ja juntimpaa lahjaa olla. :)
Sinappi on mitä parhain lahja.
Jauheesta tehty sinappi on ensinnäkin pahaa ja toisekseen noloa pihistelyä.
Ei ole jos sen osaa tehdä. Minä en voi sietää kaupan sinappia, en käytä sitä kuin korkeintaan lisämausteena jossain. Esim. kinkun kanssa never. Mun oma soppamiehen tekee keittiömestari tuttavansa reseptin mukaan sinappia, joo, jauheesta enkä muista mitä muuta siihen tulee, mut ei sen väliä, en sitä itse tee kuitenkaan. On muuten ainoa sinappi jota voin minäkin syödä kinkun kanssa ja muutenkin ja kehuja tulee ystäviltä ja sukulaisilta. Jos on p45kaa niin voisivat jättää kehumattakin, mutta jälkeenpäin oikein erikseen kiitellään, kun oli niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Tee itse origamia, siis yksi kurki tms.
Osasitpa tehdä tai et, todennäköisesti lahja on pettymys.
Höpsis, origamikurjista tulee huikean hieno mobile.
Kurjet voi taitella vaikkapa sanomalehtipaperista ja ripustella ne roikkumaan esim. romutetusta polkupyörästä irrotettuun renkaaseen.
Yrityksistä saa mainosheijastimia. Niitä voi antaa lahjaksi niille, joista välittää kaikkein eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee itse origamia, siis yksi kurki tms.
Osasitpa tehdä tai et, todennäköisesti lahja on pettymys.
Höpsis, origamikurjista tulee huikean hieno mobile.
Kurjet voi taitella vaikkapa sanomalehtipaperista ja ripustella ne roikkumaan esim. romutetusta polkupyörästä irrotettuun renkaaseen.
Tämä on joulun toivotuin lahja joka perheessä, missä on jo ennestään unisieppari.
Vanhan pullon voi täyttää hanavedellä ja antaa sen lahjaksi hienona hiusvetenä. Pullosta on kätevää hulauttaa hieman vettä kampaan ja kammata sen jälkeen tukan sileäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kunnalla töissä 22 vuotta ei koskaan joululahjaa, eli siitä ei paljon pihimmäksi voi mennä. Avioliitossa 20 vuotta, sama, ei koskaan mitään. Vieläkö tästä voisi hitusen pihistää..
Kyllä tämä taitaa olla pohjat. Jos on 0 se on pelkkää vastatuulta. Repäse tänä Jouluna ja tilaa kotiisi Joulupukki joka tekee Sinulle jalkahoidon kaikilla m tuoksuilla ja mausteilla. Muille ei mitään. Menkööt Mäkkäriin tai jonnekkin syömään jotain.
Nimenomaan!!!
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua