Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lastenhoitajilla/lto:lla ei ole ruokataukoa?

Vierailija
14.12.2017 |

Olen vasta aloittanut alalla, tehnyt töitä muuallakin ja olen todella hämmästynyt siitä, että päiväkodin työntekijöille ei kuulu ruokataukoa lainkaan.

Ymmärrän, että jos syö "talon ruokia" niin silloin voidaan velvoittaa esimerkkiruokailuun lasten kanssa, siksi että ruuan saa tällöin halvemmalla.

Mutta jos otan omat evääni töihin, niin työnantaja sanoo, että minun pitää nekin syödä lasten keskuudessa, jatkuvasti nousten ylös antamaan lapsille lisää ruokaa ja palvellen heitä ja komentaen jne. eli ruokailu ei ole mikään tauko.

Tessin mukaan olen oikeutettu 8-10 tunnin työpäivän aikana vain yhteen 10 minuutin mittaiseen kahvitaukoon, jolloin saan poistua lasten keskuudesta kahvihuoneeseen. Täytyy kuitenkin huomauttaa, että yleensä pidetään tästä huolimatta kaksi 10 minuutin taukoa, toinen aamupäivästä, toinen päiväuniaikaan, tietystikkään aina ei ehdi edes sitä yhtä taukoa pitämään.

Kuitenkin mielestäni tämä ruokatauon puute vaikuttaa suuresti työssäjaksamiseen.

Kommentit (136)

Vierailija
101/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa on edes kahvitauot. Perhepäivähoitajan päivässä ei ole yhtään taukoa, jos sattuu, että joku lapsista ei nuku päiväunia. Ja näin on hyvin usein. Muut nukkuvat ja pph puuhaa jotain sen isomman, hereillä olevan lapsen kanssa. 

Vierailija
102/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuosta kovin kovaa kannata ruveta meteliä pitämään, seurauksena syötte pian omalla ajalla ja työpäivä pitenee 30 minuutilla.

Ei ole tuota pelkoa. Luuletko että työnantaja sallii lastenhoitajien lähtevän työpaikalta puoleksi tunniksi tavoittamattomiin? Hahhah. Sehän tarkoittaisi että pitäisi palkata enemmän lastenhoitajia/opettajia kuin mikä on lain asettama vähimmäismäärä, luuletko, että sellaista tulee koskaan tapahtumaan?

Ja suurin osa päivähoidon ongelmista johtuu nimenomaan tuosta. Laki asettaa vähimmäismäärän työntekijöille ja sitä noudatetaan kuin piru raamattua, sillä seurauksella, että jos joku on lomalla tehdään töitä vajaamiehityksillä (sehän on tilapäinen ylitys nimittäin), tai jos joku sairastuu niin heti on liian vähän työntekijöitä.

Varhaiskasvatuslailla saa näiltä osin pyyhkiä persettä, se oli ihan tuhoontuomittu heti kun sinne laitettiin jotakin idioottimaisia porsaanreikiä, kaikkein pahimpana se "tilapäinen ylitys sallittu" ja tosiaan se, että ei määritetty että työpaikalla olevien hoitajien pitäisi oikeasti olla lasten kanssa, eli kunhan on samassa rakennuksessa tai vaikka muualla koulutuksessa, niin lasketaan läsnäolevaksi eikä näinollen lapsimäärät paperilla ylity.

Sihteeriä ei johtajalle saa, vaikka sille olisi kovasti tarvetta, sihteerin tehtävää hoitaa varajohtaja joka on laskettu ryhmään, mutta joka hyvin harvoin siellä ryhmässä sitten oikeasti kuitenkaan on.

- Lastenhoitaja.

Mistä keksit, että tarvitaan lisää väkeä ruokatauon takia? Säädökset määrittävät lapsiryhmän koon ja hoitajamitoituksen, mutta toki tiedät, että jokaisen hoitajan ei tarvitse olla paikalla klo 6-17.30. Palkaton tauko voi olla varsin hyvin siinä vaiheessa, kun osa-aikaiset ovat lähteneet kotiin ja päväkodissa on laskennallisesti oikea määrä väkeä. Lisäksi palkaton ruokatauko lisää joustoa päivän pituuteen, kun osa voi todella tulla töihin klo 10 ja jatkaa päivää 18.30 asti.

Miksi puhut koko ajan palkattomasta ruokatauosta? Ei sellaista ole hoitoalalla, mutta saa silti käydä taukotiloissa syömässä. Mutta se tarkoittaa sitä, että ruokatauko voi keskeytyä milloin vain.

Ihan sama juttu, kuin sekin ettei kahvitaukokaan ole palkaton.

No jos haluaa syödä rauhassa ja ilman keskeytyksiä, niin silloin vaihtoehtona on palkaton ruokatauko. Se lisää työpäivään 30 min pituutta, vaikka työaikaa ei tule lisää. Ei ole olemassa sellaista ammattialaa, jossa saisi pitää 30 min palkallisen ruokatauon ilman "päivystysvelvoitetta". Sieltä  taukotilasta/kahvihuoneesta on mentävä suorittaviin töihin, jos on tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta aloittanut alalla, tehnyt töitä muuallakin ja olen todella hämmästynyt siitä, että päiväkodin työntekijöille ei kuulu ruokataukoa lainkaan.

Ymmärrän, että jos syö "talon ruokia" niin silloin voidaan velvoittaa esimerkkiruokailuun lasten kanssa, siksi että ruuan saa tällöin halvemmalla.

Mutta jos otan omat evääni töihin, niin työnantaja sanoo, että minun pitää nekin syödä lasten keskuudessa, jatkuvasti nousten ylös antamaan lapsille lisää ruokaa ja palvellen heitä ja komentaen jne. eli ruokailu ei ole mikään tauko.

Tessin mukaan olen oikeutettu 8-10 tunnin työpäivän aikana vain yhteen 10 minuutin mittaiseen kahvitaukoon, jolloin saan poistua lasten keskuudesta kahvihuoneeseen. Täytyy kuitenkin huomauttaa, että yleensä pidetään tästä huolimatta kaksi 10 minuutin taukoa, toinen aamupäivästä, toinen päiväuniaikaan, tietystikkään aina ei ehdi edes sitä yhtä taukoa pitämään.

Kuitenkin mielestäni tämä ruokatauon puute vaikuttaa suuresti työssäjaksamiseen.

Olen sosionomi ja nyt sh opiskelija. Sosalalla ollyt vuosia töissä ja nyt sairaalassa harjoittelussa. Ihmettelen samaa kuin ap. Sairaalassa käydään syömässä jopa ruokalassa!Sosalalla ( olin vuorotöissä lastenkodeissa ja päiväkodissa) taukoja ei tunneta ollenkaan! Koko ajan oltava käytettävissä ja lastenkodissa omat eväätkin syödään lasten kanssa. Miksi tähän ei puututa tai kiinnitetä huomiota? Terveysalalla tauoista pyritään pitämään kiinni mutta jos päiväkodissa lähdet läheiseen ravintolaan lounaalle niin... Tämän tulisi näkyä palkassa. . Tosiaan raskasta kun ei pääse kuin vessassa hetkeksi omaan rauhaan.

Sairaalassa pääsee ruokalaan vain silloin, jos tilanne yksikössä sen mahdollistaa. Sielläkin on oltava koko ajan valmiina palaamaan takaisin. Lähiravintolaan tuskin saa sisäistä hälytysjärjestelmää?

Vierailija
104/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taukoa ei siis ole. Eikö niilläkin ole mahdollisuus jättää ruokatauko pitämättä joilla siihen on oikeus niin että "lisää työaikaa"? Eli se olisi vähän sama juttu: Syöt sitten siinä samalla kun teet vaikka sihteerinhommia. Kauanko jaksaisit työtäsi ilman sitä taukoa? Miksi pidät sen, jos ei kerran ole pakko?

Lastenhoitajilta ei edes kysytä haluatko vai etkö, vaan sanotaan, että mitään taukoa et SAA pitää.

Ihan normaalia tuo on, että syödessäsi teet samalla hommia koneella. Vai oikeastiko luulette, että päiväkodissa joutuu jotenkin kauhean kamalassa työpaineessa työskentelemään?? Tervetuloa kuntapuolelta oikeaan työmaailmaan..

Olen ollut kansainvälisessä suuryrityksessä ja kävimme työporukan kanssa lounaalla joka päivä. Lisäksi kahvitauot aamulla ja iltapäivällä.

Hoitoalalla sama ei tulisi kuuloonkaan.

Kyllä se joustava työaika ja etätyömahdolliduus vaikuttaa omaan jaksamiseen. Se että on mshdollisuus valita ja järjestellä omia töitään ja aikataulujaan.

Tervetuloa oikeisiin töihin sieltä papereita pyörittelemästä ja olemaan oikeasti saatavilla ja läsnä sen 8 h. Vähän sama kuin sinulla olisi kokous joka päivä ilman taukoja sen työpäivän. Sitä se on.

Vierailija
105/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalalla ruokatauko on TYÖAIKAA. Jos on oikeus poistua työpaikalta, niin tauko ei ole työaikaa.

Itse olen sairaalassa töissä ja vaikka eväät saa syödä taukohuoneessa, niin kesken ruokailun on mentävä töihin, jos tilanne niin vaatii. Oikeus työajalla on 20 min ripeään ruokailuun, joka siis usein keskeytyy töiden niin vaatiessa.

En silti valita, koska se on työaikaa ja siitä maksetaan palkka. Niinä päivinä, kun kiire estää syömästä kokonaan, kyllä ärsyttää, mutta ei voi potilaiden antaa kuollakaan.

Vierailija
106/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sosionomi ja nyt sh opiskelija. Sosalalla ollyt vuosia töissä ja nyt sairaalassa harjoittelussa. Ihmettelen samaa kuin ap. Sairaalassa käydään syömässä jopa ruokalassa!Sosalalla ( olin vuorotöissä lastenkodeissa ja päiväkodissa) taukoja ei tunneta ollenkaan! Koko ajan oltava käytettävissä ja lastenkodissa omat eväätkin syödään lasten kanssa. Miksi tähän ei puututa tai kiinnitetä huomiota? Terveysalalla tauoista pyritään pitämään kiinni mutta jos päiväkodissa lähdet läheiseen ravintolaan lounaalle niin... Tämän tulisi näkyä palkassa. . Tosiaan raskasta kun ei pääse kuin vessassa hetkeksi omaan rauhaan.

Sairaalasta lähtee ravintolaan syömään vain ne, joilla on palkaton ruokatunti. Ei työaikaan kuuluva ruokatauko. Ruokala on monessa paikassa ja siellä voi käydä syömässä, jos osastolta pääsee. Monessa paikassa ei pääse. Mutta siellä ruokalassa syö myös monesti potilaita ja asukkaita ja henkilökunta syö noissa paikoissa ihan samalla tavalla mielisairaiden, kehitysvammaisten yms. seurassa samassa ruokalassa.

Jos haluaa omaa aikaa ruokailuun, on pyydettävä työehtosopimukseen muutosta, että ruokatunti eli puoli tuntia tai tunti palkatonta ruokatuntia. Silloin saa poistua ravintolaan yms. koska se aika ei ole työnatajan aikaa. Mutta työpäivä toki venyy toisesta päästä, koska keskellä työpäivää on omaa aikaa oleva ruokatunti.

Vierailija
107/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on oikeus poistua, se on omaa aikaa. Ja päivä on puoli tuntia pidempi

Vierailija
108/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se liikaa vaadittu, että saisi syödä, kusta ja pukeutua työpäivän aikana.

Kyllä ne teidän tietokoneet ja paperi pinot häiritsee varmasti "juoruamista" huomattavasti enemmän kuin 20 lasta ja pitävät isompaa meteliäkin ja ei Kait toimistossa istuvatkaan käy vessassa, syö tai pukeudu työpäivän aikana vaan kaikki hoidetaan omalla ajalla, eiku..miettikäähän vähän sitä omaa päiväänne!

Miksi käytät näin rumaa kieltä?

Vierailija
109/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuosta kovin kovaa kannata ruveta meteliä pitämään, seurauksena syötte pian omalla ajalla ja työpäivä pitenee 30 minuutilla.

Meinasin samaa kirjoittaa. 20 minuutin ruokatauko on työaikaa. Jos on palkaton ruokatunti, niin sitten ei tarvitse tehdä töitä ruokatauon aikana, vaan voit poistua työpaikalta. Se toki jatkaa työaikaa illasta, koska se ei kuulu työaikaan.

T. hoitaja, joka on tehnyt kohta 30 vuotta hoitotyötä ja pitänyt ruokataukoja ja ymmärtänyt, että se on työnantajan aikaa, mistä maksetaan palkka.

Niin, ei se 20 minuutin ruokatauko tarkoita, että syö samalla ja tee töitä. Se tarkoittaa ettet saa poistua työpaikalta vaan sinun pitää olla tavoitettavissa, siis tarvittaessa. Jos siis hätä iskee, niin ruokatauolla olevan tulee olle käytettävissä. Se on se idea.

Olen ollut muuallakin hoitoalalla töissä jossa oli ruokatauko, jota ei tarvinnut pitää asiakkaiden keskuudessa (luojan kiitos), vaan sai mennä kahvihuoneeseen syömään, mutta työpaikalta ei saanut poistua, koska piti kuitenkin olla paikalla jos joku hätä tulee.

Niin? Siis se 20 minuuttia on palkallista aikaa ja sinun on oltava käytettävissä. Eli vaikka soppa olisi edessä ja potilas tulisi yltäpäältä paskassa ovelle, sinä jätät sopan ja lähdet pesemään potilasta. Syöt soppasi sitten loppuun sen jälkeen, jos ehdit. 

Jos olisi 30 minuutin ruokatunti, voisin vaihtaa omat vaatteet päälle ja lähteä läheiseen ruokabaariin syömään omalla ajalla ja saisin syödä rauhassa.

Vierailija
110/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastenhoitaja alma kirjoitti:

/quote]

Ei täällä julmia ihmisiä ole. Ärsyttäviä kitiseviä hoitajia lähinnä. Kuuluu työnkuvaan lasten kanssa syöminen. Saatte sitten lasten ulkoillessa juoruta rauhassa työkavereiden kanssa, koska ettehän te niiden lasten kanssa mitään silloin tee. Millä muulla työpaikalla saa juoruta rauhassa tunnin työkavereiden kanssa?

Höpön löpön. Kyllä ne lapset tehokkaasti sen juoruilun keskeyttävät.

Sanoisin, että aika monessa työssä pystyy tekemään muuta kuin työtä helpommin kuin varhaiskasvatuksessa.

Eihän teidän kuuluisi juoruilla siellä lainkaa. Mitä nää monet muut työt on? Itsellä kokemusta vain sellaisista töistä, joissa ei todellakaan voinut tehdä muuta kuin töitä.

Vierailija
111/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä näin:

6-8 aamupala lapsille

9-11 ulkoilu

11.30 ruoka tulee keskuskeittiöltä

11.30-12.00+ kaikki syömme

12.30 päiväunille ja siellä on yksi aikuinen sen aikaa, kunnes kaikki ovat nukahtaneet. Ovat 0-3 vuotiaita ja kaikki nukkuvat.

12.30-14.00 hoidamme tiskit pois. Menee ehkä 10 minuuttia, kun viskaa koneeseen ja ulos, kun ovat pestyt. Teemme jonkun yksinkertaisen välipalan ja sitten onkin sitä luppoaikaa. Eihän noihin pikkuhommiin montaa ihmistä tarvita, eli moni istuskelee ja juo kahvia ja juoruilee sen puoltoista tuntia kunnan piikkiin tossa kohdassa. Jos sattuu olemaan varahoidossa isompaa väkeä, he viettävät ns hiljaisen hetken, eli sen aikaan, kun muut nukkuvat he lepäävät tai askartelevat itsekseen.

14.00 lapset heräilevät

14.30 välipala ja sen jälkeen sään mukaan ulos ja vanhempia odottelemaan.

Ei ole ikinä liian vähää aikaa ollut taukoa pitää.

Toisessa päiväkodissa, suuremmassa sellaisessa Vantaalla oli yksi ihminen ulkona lasten kanssa ja muut sisällä istuivat ja joivat kahvia, osallistuivat sisäaktiviteetteihin kyllä, mutta eihän sitä montaa aikuista tarvita ulos seisomaan.

Jos noissa on ongelmia, ovat ne työnjohdosta kiinni: rutiineilla saa sitä aikaa järjestymään.

Muuten ihan hyvä tuo, mutta eihän montaa lasta saa ulos ottaa yhden aikuisen kanssa? Vai mikä se lapsimäärä nykyään on yhdelle aikuiselle?

Silloin kun mä olin pk:ssa töissä niin kyllä meillä nukkariaikaan oltiin tauolla,yksi tietty oli nukkarissa, ja kaksi tauolla. Ja kyllä mä melkeempä sanoisin tauoksi, vaikka siinä samalla tekisi jotain valmisteluja (askartelu valmisteluja tmv) koska nukkari aika on kuitenki 1,5-2 tuntia. Opettajat kouluissa käyttää kaikki välitunnit (jotka ei ole ulkona valvomassa lapsia) tuntien valmisteluun.

Aika monessa paikassa yksi lähtee ensin puolen porukan kanssa ulos.

Ja meillä ns pakollinen nukkariaika on klo 12-13, tuon jälkeen hereillä olevat tulevat pois. Tuo vie yhden tiimistä, yhdellä on usein palaveri (mitkä pyritään aina pitämään päikkäriaikaan), jos ei niin silloin suunnittelua ja vasuja yms, yksi pitää tauon (10min) ja tekee tietokonehommat. Toki nämä kaksi ovat myös aina siinä mielessä varalla, jos nukkarissa tarvitaan apua. Niin joo, sitten voi yhdellä olla avustaminen toisessa ryhmässä nukkarivalvojana jos heillä on tiimipalaveri. Kerran viikossa siellä omassakin ryhmässä on tiimipalaveri tuon tunnin aikana.

En tiedä kyllä minä vuonna tai missä roolissa olet päiväkodissa ollut, jos pidät nukkariaikaa parin tunnin taukona.

En tarkoittanut että koko aika olisi taukoa, vaan että kyllä siinä ehtii tauon jokainen pitämään. Onko tosiaan joka päivä palavereita? Kerta viikkoon ja sitten vanhempien kanssa keskustelut kyllä ymmärrän. Toki oli myös ne muiden ryhmien palaverit, joihin piti mennä vallvomaan, muttei niitäkään joka viikolle osu omalle kohdalle..

Kyllä kiireisempää on osastoilla, joissa potilaat vaeltaa jatkuvasti edes takas ja kyselee hoitajia, tai soittelee kelloja.

Vierailija
112/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä iltapäivällä päivälevon aikaan on useimmissa taloissa aikaa pitää ihan hyvä tauko ja huilia muutenkin. Lapsia makuutetaan tuntitolkulla valveilla sängyissään, jotta tämä mahdollistuisi.

Alapeukuttakaa vaan, mutta siitä ette pääse mihinkään, että tämä on totta monessa ryhmässä. Aamupäivä vedetään 110% ja iltapäivä huilitaan. Pieni leikkihetki on siinä välipalan jälkeen ennen siirtymistä pihalle juttelemaan aikuisten ringissä. Ai että on raskasta.

Vierailija
113/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se liikaa vaadittu, että saisi syödä, kusta ja pukeutua työpäivän aikana.

Kyllä ne teidän tietokoneet ja paperi pinot häiritsee varmasti "juoruamista" huomattavasti enemmän kuin 20 lasta ja pitävät isompaa meteliäkin ja ei Kait toimistossa istuvatkaan käy vessassa, syö tai pukeudu työpäivän aikana vaan kaikki hoidetaan omalla ajalla, eiku..miettikäähän vähän sitä omaa päiväänne!

Onko sulla sitten vaipat vai päästätkö ihan vaan housuihin, kun et vessaan edes ehdi?  :D

Ja mitkä "meidän tietokoneet"? Meinaatko, että on olemassa kahdenlaista työtä? Toinen tehdään päiväkodissa ja toinen toimistossa? :D

Vierailija
114/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lastenhoitaja alma kirjoitti:

Minusta olisi outoa, jos emme söisi yhdessä lasten kanssa. Yhdessä syöminen on todellakin opettavaista lapsille ja lisäksi luo mukavaa yhteenkuuluvuuden tunnetta.

- lastenhoitaja

Minusta on outoa, ettei lapsia oteta pukuhuoneeseen mukaan, se on nimittäin esimerkkipukemista! Samaten vessaan voisi ottaa lapset mukaan, se on hyvin opettavaista lapselle nähdä miten aikuinen toimii vessassa, esimerkkivessailua!

Voi Jeesus. Ei millään muulla alalla olla noin omistautuneita, että luovutaan omista oikeuksista sen työnarkomani...ahaa! Taisinpa tajuta juuri jotain. Yleensä työnarkomaaneja tosin on paremmin palkatuilla aloilla.

Ette te mistään omista oikeuksistanne luovu syömällä lasten kanssa, se vaan kuuluu siihen työhön. Ja noi muut esimerkit on vaan todella lapsellisia.

Vierailija
115/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisi että vanhempi sukupolvi katoaisi äkkiä työpaikalta, että  me nuoremmat päästäisiin pitämään paremmin kiinni oikeuksistamme ilman sitä lammastelua ja auktoriteetti-pelkoista muminaa, mitä ne vanhemmat sukupolvet harrastaa.

Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää kun työelämässä törmää jatkuvasti tähän, miten työntekijät on ihan vapaaehtoisesti vaan luopuneet oikeuksistaan ja ovat niin hirvittävän ymmärtäväisiä siitä, että lapsimäärät joskus ylittyy, kahvitaukoja ei saa aina pidettyä ja tietenkään mitään ruokataukoa ei ole, vaikka olis omat eväätkin.

Perkeleen akat! Vähän vois hommata selkärankaa ja arvostaa itseään ja omaa jaksamistaan eikä vain kumarrella työnantajan suuntaan joka helvetin asiassa!

-Lastenhoitaja.

Aika kova poru tuli niissä hoitoalan työpaikoissa, joissa tes muuttui ja ruokatauosta tuli omaa aikaa. Puoli tuntia lisää jokaiseen työpäivään.

Tiedän tällaisen työpaikan. Siellä oli hoitohenkilökunta kovaan ääneen kadehtinut toimistotyöntekijöitä, joilla ruokatauko oli 30 min ja se oli omaa aikaa eli saivat lähteä talosta ulos syömään (eli leimata itsensä ulos työpaikalta ja tauon päätyttyä takaisin). Sitten hoitajille tuli sama, he eivät olleet tajunneet, että toimistotyöntekijät eivät todellakaan saaneet palkkaa tältä ruoka-ajaltaan ja nyt hoitajat ovat taas tyytymättömiä kun oma työpäivä venyi 30 min. Taisi taas ruoho vaan näyttää vihreämmältä aidan toisella puolella. :D

Vierailija
116/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä näin:

6-8 aamupala lapsille

9-11 ulkoilu

12.30 päiväunille ja siellä on yksi aikuinen sen aikaa, kunnes kaikki ovat nukahtaneet. Ovat 0-3 vuotiaita ja kaikki nukkuvat.

12.30-14.00 hoidamme tiskit pois. Menee ehkä 10 minuuttia, kun viskaa koneeseen ja ulos, kun ovat pestyt. Teemme jonkun yksinkertaisen välipalan ja sitten onkin sitä luppoaikaa. Eihän noihin pikkuhommiin montaa ihmistä tarvita, eli moni istuskelee ja juo kahvia ja juoruilee sen puoltoista tuntia kunnan piikkiin tossa kohdassa. Jos sattuu olemaan varahoidossa isompaa väkeä, he viettävät ns hiljaisen hetken, eli sen aikaan, kun muut nukkuvat he lepäävät tai askartelevat itsekseen.

14.00 lapset heräilevät

Toisessa päiväkodissa, suuremmassa sellaisessa Vantaalla oli yksi ihminen ulkona lasten kanssa ja muut sisällä istuivat ja joivat kahvia, osallistuivat sisäaktiviteetteihin kyllä, mutta eihän sitä montaa aikuista tarvita ulos seisomaan.

Jos noissa on ongelmia, ovat ne työnjohdosta kiinni: rutiineilla saa sitä aikaa järjestymään.

Muuten ihan hyvä tuo, mutta eihän montaa lasta saa ulos ottaa yhden aikuisen kanssa? Vai mikä se lapsimäärä nykyään on yhdelle aikuiselle?

Silloin kun mä olin pk:ssa töissä niin kyllä meillä nukkariaikaan oltiin tauolla,yksi tietty oli nukkarissa, ja kaksi tauolla. Ja kyllä mä melkeempä sanoisin tauoksi, vaikka siinä samalla tekisi jotain valmisteluja (askartelu valmisteluja tmv) koska nukkari aika on kuitenki 1,5-2 tuntia. Opettajat kouluissa käyttää kaikki välitunnit (jotka ei ole ulkona valvomassa lapsia) tuntien valmisteluun.

Ja meillä ns pakollinen nukkariaika on klo 12-13, tuon jälkeen hereillä olevat tulevat pois. Tuo vie yhden tiimistä, yhdellä on usein palaveri (mitkä pyritään aina pitämään päikkäriaikaan), jos ei niin silloin suunnittelua ja vasuja yms, yksi pitää tauon (10min) ja tekee tietokonehommat. Toki nämä kaksi ovat myös aina siinä mielessä varalla, jos nukkarissa tarvitaan apua. Niin joo, sitten voi yhdellä olla avustaminen toisessa ryhmässä nukkarivalvojana jos heillä on tiimipalaveri. Kerran viikossa siellä omassakin ryhmässä on tiimipalaveri tuon tunnin aikana.

En tiedä kyllä minä vuonna tai missä roolissa olet päiväkodissa ollut, jos pidät nukkariaikaa parin tunnin taukona.

En tarkoittanut että koko aika olisi taukoa, vaan että kyllä siinä ehtii tauon jokainen pitämään. Onko tosiaan joka päivä palavereita? Kerta viikkoon ja sitten vanhempien kanssa keskustelut kyllä ymmärrän. Toki oli myös ne muiden ryhmien palaverit, joihin piti mennä vallvomaan, muttei niitäkään joka viikolle osu omalle kohdalle..

Kyllä kiireisempää on osastoilla, joissa potilaat vaeltaa jatkuvasti edes takas ja kyselee hoitajia, tai soittelee kelloja.

Ja pakko lisätä, että en ikinä menis taksin päiväkotiin töihin, psyykkisesti rankkaa hommaa , kun on oltava eritavalla valppaana kokoajan ja kauhea meteli jatkuvasti. Ja palkkaus on aivan persees**,varsinkin lto:lla! Enkä kyllä menisi mihinkään laitoksenkaan, alipalkattuja kaikki hoitoalalla! Oikeestaan vihaan nykyään koko sos-terv-alaa uudistuksineen!

Mä oon jo kauan ihmetellyt miksi sillä alalla kaikki alistuu tuohon huonoon kohteluun? Pitäisi alkaa pitää meteliä, eikä alistua hiljaa ja puhua vaan keskustelupalstalla, tai kirota hiljaa itsekseen. Liitot on huonoja ja niitä on hemmetisti. Kannattaa niitä liittojakin vertailla ja.miettiä mikä sopii itselleen.

Mä en halunnut enää olla pelkkä syllykuppi ja lähin hemmettiin ja vaihdoin alaa. Kannattaa harkita vakavasti!

Vierailija
117/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä näin:

6-8 aamupala lapsille

9-11 ulkoilu

14.00 lapset heräilevät

Ja pakko lisätä, että en ikinä menis taksin päiväkotiin töihin, psyykkisesti rankkaa hommaa , kun on oltava eritavalla valppaana kokoajan ja kauhea meteli jatkuvasti. Ja palkkaus on aivan persees**,varsinkin lto:lla! Enkä kyllä menisi mihinkään laitoksenkaan, alipalkattuja kaikki hoitoalalla! Oikeestaan vihaan nykyään koko sos-terv-alaa uudistuksineen!

Mä oon jo kauan ihmetellyt miksi sillä alalla kaikki alistuu tuohon huonoon kohteluun? Pitäisi alkaa pitää meteliä, eikä alistua hiljaa ja puhua vaan keskustelupalstalla, tai kirota hiljaa itsekseen. Liitot on huonoja ja niitä on hemmetisti. Kannattaa niitä liittojakin vertailla ja.miettiä mikä sopii itselleen.

Mä en halunnut enää olla pelkkä syllykuppi ja lähin hemmettiin ja vaihdoin alaa. Kannattaa harkita vakavasti!

Voitko vähän avata, että minkälaiseen kohteluun he alistuvat? Tässä keskustelussa ei ole ainakaan ilmennyt minkäänlaisia todellisia epäkohtia. Pelkkää kiukuttelua vaan.

Vierailija
118/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä päiväkoteja joissa lapset nukkuvat yksin, tai ns. Jäävät nukkumaan yksin? Miksi?

Vierailija
119/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vielä päiväkoteja joissa lapset nukkuvat yksin, tai ns. Jäävät nukkumaan yksin? Miksi?

Aikuinen yleensä on huoneessa, kunnes eka lapsi herää tai on sen nukkumattoman aika nousta jalkeille. Loput jäävät nukkumaan keskenään ja tulevat huoneesta ulos omatomisesti herättyään. Siis muissa kuin ihan pienimpien ryhmässä. 

Näin siksi, että muut aikuiset tekevät töitä (ja käyvät kahvilla ja pissalla) päikkäriaikaan. Hoitavat paperihommat kuntoon ja pitävät palavereja. Se yksi aikuinen taas tulee huoneesta ekoja heränneitä vahtimaan, kunnes joku tulee päästämään hänetkin kahville ja mahdollisiin paperihommiin.

Mites luulet pph:n toimivan, kun on ainoa aikuinen ja joku herää ennen muita? Pitäisikö pakottaa tämä ekana herännyt makaamaan hiljaa, kunnes viimeinenkin herää?   Käytännössähän sen ekan kanssa lähdetään piirtämään tai muuta hiljaista. Ja päikkäriaikaan, kaikkien nukkuessa, laitellaan mm. välipalat valmiiksi.

Vierailija
120/136 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena tein keikkaa päiväkodeissa ja ei ollut vain yksi kerta, kun nukuttaja veti nukkarissa kunnon päiväunet täydellä palkalla :)

Toinen, mitä näin monesti, oli vähän isompien lasten leikittäminen. Hoitaja haki patjan lattialle ja muka siinä ohjasi kodinomaisesti lapsia. Oikeasti torkkui ihan täysillä ja heräsi aina siihen, kun kuului itkua tai huutoa jostain.

Ja kyllä pidettiin taukoja. Syötiin ensin aamulla aamupala lasten kanssa ja sitten lounas, mutta lasten päiväuniaikaan istuttiin kahvikuppi edessä ja juoruiltiin, koska ei niitä palavereita todellakaan joka päivä ollut.

Vuoropäiväkodissa oli vielä helpompaa. Iltaryhmä oli niin pieni, että sai katella telkkaria ja lojua suurimman osan työaikaa ja yövuorolainen nukkui, vaikka ei olisi saanutkaan nukkua.

Vaihdoin silti alaa paremmin palkattuun työhön, missä kyllä on oikeasti kiire ja kahvitauotkin tosi tiukilla. Mutta palkka onkin ihan eri lukemissa sitten