Miksi lastenhoitajilla/lto:lla ei ole ruokataukoa?
Olen vasta aloittanut alalla, tehnyt töitä muuallakin ja olen todella hämmästynyt siitä, että päiväkodin työntekijöille ei kuulu ruokataukoa lainkaan.
Ymmärrän, että jos syö "talon ruokia" niin silloin voidaan velvoittaa esimerkkiruokailuun lasten kanssa, siksi että ruuan saa tällöin halvemmalla.
Mutta jos otan omat evääni töihin, niin työnantaja sanoo, että minun pitää nekin syödä lasten keskuudessa, jatkuvasti nousten ylös antamaan lapsille lisää ruokaa ja palvellen heitä ja komentaen jne. eli ruokailu ei ole mikään tauko.
Tessin mukaan olen oikeutettu 8-10 tunnin työpäivän aikana vain yhteen 10 minuutin mittaiseen kahvitaukoon, jolloin saan poistua lasten keskuudesta kahvihuoneeseen. Täytyy kuitenkin huomauttaa, että yleensä pidetään tästä huolimatta kaksi 10 minuutin taukoa, toinen aamupäivästä, toinen päiväuniaikaan, tietystikkään aina ei ehdi edes sitä yhtä taukoa pitämään.
Kuitenkin mielestäni tämä ruokatauon puute vaikuttaa suuresti työssäjaksamiseen.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kahvitauolla syönyt eväät.
Enemmän ärsyttää, kun nykyisessä työpaikassa ei saa käydä edes rauhassa pukemassa vaan pitää siinä lasten odotellessa vetäistä eteisessä äkkiä vaatteet päälle.
Miksi kenenkään pitäisi pukeutua syrjässä? Miten kauan pukeutuminen aikuisella kestää? Kymmenen sekuntia? Ihan oikeasti.
Olen työskennellyt sijaisena lukuisissa päiväkodeissa eri kaupungeissa ja käytännöt vaihtelevat hurjasti. Pahin oli kaupunki, jossa oli pakko syödä, ja nimenomaan sitä lapsille tarkoitettua ruokaa. Tästä nousi muistaakseni jonkinlainen kohu ja oikeus palkattomaan ruokataukoon annettiin, jos jatkaa päivää vastaavalla ajalla.
Kaikissa paikoissa ei muuten saa joka päivä pitää ollenkaan edes sitä kälyistä 10 min taukoa ja vakkareista se on yleensä ihan ok - "pitää sitten joku päivä vähän pitemmän kun pystyy". Just joo, lohduttaa hirveästi sillä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ärsyttää, kun nykyisessä työpaikassa ei saa käydä edes rauhassa pukemassa vaan pitää siinä lasten odotellessa vetäistä eteisessä äkkiä vaatteet päälle.Miksi kenenkään pitäisi pukeutua syrjässä? Miten kauan pukeutuminen aikuisella kestää? Kymmenen sekuntia? Ihan oikeasti.
Minä en ainakaan halua säilyttää vaatteitani lasten kanssa samoissa tiloissa ja vessassakin olisi kiva käydä ennenkuin menee pihalle moneksi tunniksi.
Kyllä meillä ainakin kaupungin päiväkodissa kuuluu työpäivään 20 min ruokatauko + 2x 10 min kahvitaukoa. Ja saa itse valita, syökö päiväkodin ruokaa lasten kanssa (esimerkkiruokailu) vai syökö omia eväitä taukotilassa. Meillä lähes jokainen syö omat eväät, ja kyllä jokainen omia eväitä tuova saa ruokansa rauhassa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ärsyttää, kun nykyisessä työpaikassa ei saa käydä edes rauhassa pukemassa vaan pitää siinä lasten odotellessa vetäistä eteisessä äkkiä vaatteet päälle.Miksi kenenkään pitäisi pukeutua syrjässä? Miten kauan pukeutuminen aikuisella kestää? Kymmenen sekuntia? Ihan oikeasti.
No esimerkiksi talvella pitää kerrospukeutua jos aikoo pärjätä 1-2h pihalla, ja lämpimästi pukeutumiseen menee aikaa. Lisäksi ennen ulosmenoa on ihan kiva esim. käydä vessassa. Kaikki eivät myöskään halua säilyttää ulkovaatteitaan yhteisessä eteisessä, vaan laittaa ne omaan lukittavaan pukkarikaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä tykkäisi vetää alusvaatteilla siinä eteisessä, että saa sisähousut pois ja lämpökerraston ja talvivaatteet päälle, ja kesälläkin on sisä- ja ulkovaatteet erikseen.
En tykkäisi vaikka se vaatteidenvaihto kestäisikin vain kymmenen sekuntia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ravintola-alalla velvotettaisiin tarjoilijat syömään ruokansa asiakkaiden keskuudessa, heitä viihdyttäen ja heitä palvellen? Älähtäisiköhän sen alan työntekijät/liitota asiasta, vai hyväksyivätkö kohtalonsa nöyränä ja ymmärtäväisinä?
Lääkäritkin voisivat evästää potilaidensa kanssa samalla jutellen ja kirjottaen diagnoosia, välillä voisi tehdä pienen gynekologisen tarkastuksen ja jatkaa sitten syömistä. Vanhusten kanssa työskentelevä voisi myös käydä sen paskaperseen pyyhkimässä kesken syömisensä ja palata sitten kylmennen ruokansa ääreen hyvällä ruohalulla jatkamaan ansaittua työntekoaan.- Lastenhoitaja.
Et ole tosissasi. Ammatinvalintakysymys. Mitä oikein odotit, kun tuolla alalle hakeuduit?
Joku idiootti ei tajua sitä, että siellä ulkona törötetään 1-2,5h eli ei sinne vain sujahdeta takki niskaan ja kengät jalkaan tyylillä.
Vaatekerroksia säästä riippuen 2-3 plus pisullakin kiva käydä ennen sitä ettei tarvitse kesken ulkoilun irrottautua valvontavastuusta ja riisua/pukea osaa vaatteista uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin kaikki syövät samaan aikaan kuin lapset, lasten kanssa pöydissä. Tätä kutsutaan opetusruokailuksi meillä firmassa. Ja siis kaikki syövöt riippumatta siitä onko omat eväät vai syökö talon ruokaa.
Päiväunien aikaan ei kerkeä syömään. Silloin on pyykkien laittoa (käsipyyhkeet ym), kuivurista vaatteita paikoilleen, välipalan kattamista ja laittamista jne. Ja yksi on lasten kanssa nukkumahuoneessa. Myös kahvit juodaan lasten välipala aikana kun itsekin mahdollisesti ottaa välipalaa. Eli ei kerkeä millään erikseen pitämään taukoja.
Tämä kokemus siis vain meiltä, vähän pienemmästä paikasta, suurista päiväkodeista en tiedä.
Mihin se halvempi talon ruoka perustuu, jos kerran omatkin eväät pitää syödä lasten keskuudessa? Siksi miksi toiset saa lasten kanssa syömisestä jonkin etuuden ja toiset taas eivät saa?
Ei meillä kukaan saa mitään halvempaa talon ruokaa. Se on sama maksu kaikille, eikä kellään ole eri etuutta tässä. Tai tietenkään ei tarvitse maksaa, jos et syö talon ruokaa. Jos syöt aamupalan, maksat. Eli meillä ei voi maksaa erikseen aamupalaa, ruokaa ja välipalaa, vaan se on vain se tietty summa per päivä, joka kattaa kaikki. Tämä on yksityinen firma ja tämä on käytäntö täällä.
Kunnallisella ruuasta laskutetaan verotusarvon mukaan KOSKA kyseessä on esimerkkiruokailu. Siksi on järjetöntä, että omat eväätkin pitää syödä lasten keskellä, koska ei omia eväitään syövä saa työnantajalta mitään korvausta siitä, että hän jättää ruokatauon pitämättä. Ja on myös määritelty, että kuuluu yksi ruoka/päivä, ei kunnallisella mitään aamupalaa tai välipalaa saa ostaa.
Tämä on ihan oikeasti väärin.
- Lastenhoitaja.Yleistyöajassa ruokatauko on omaa aikaa. Päiväkodeissa on oltava tietty määrä henkilökuntaa aina läsnä lasten kanssa, joten kaikki eivät voi ruokatauolle lähteä. Tästä syystä saa ruokailla työajalla. Mutta jos välttämättä tahdot pitää ruokatauon, ota yhteyttä luottamusmieheen. Tällöin työaikasi katkeaa puoleksi tunniksi keskellä päivää, jossakin työnantajalle sopivassa kohtaa ja vastaavasti työaika siirretään päivän alkuun tai loppuun.
Ei edelleenkään ole sama asia, koska työpaikalla pitää olla, mutta kyllä tauolla voi käydä vaikka kahvihuoneessa. Muutenhan ne kahvitauotkin olis sitten sellaisia, että pitää hörpsiä kahvit samalla kun sylittelee vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi talvella pitää kerrospukeutua jos aikoo pärjätä 1-2h pihalla, ja lämpimästi pukeutumiseen menee aikaa. Lisäksi ennen ulosmenoa on ihan kiva esim. käydä vessassa. Kaikki eivät myöskään halua säilyttää ulkovaatteitaan yhteisessä eteisessä, vaan laittaa ne omaan lukittavaan pukkarikaappiin.
Kohta joku kotihoidon työntekijä tulee sulle kertomaan, että koska hänkään ei saa koko työpäivänä käydä pissalla, niin ei sunkaan kuule tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ruokatauko. Se on palkaton 30 min ja merkitty jokaiselle taukoa haluavalle listaan erikseen. Tämä auttaa esim. siinä, että työpäivän päättymistä voitiin siirtää vastaavalla ajalla, koska osalla ruokatauko katkaisee työnteon. Jostain syystä porukka ei pidä siitä, että työpäivä (ei työaika) venyy 30 minuutilla, mutta palkka on sama kuin muilla.
Eli jos pitää tuon palkattoman ruokatauon, onko työpäivä tällöin 8 h 30 min?
Olen nyt yksityisellä, mutta ollut myös kunnallisella työnantajalla töissä. Myös kunnallisella työantajalla kuului 2 x 10 min kahvitauko ja 1 x 30 min ruokatauko. Päivän pituus oli 8-16 (liukuma 1 h kumpaankin suuntaan.
Miehellä on työpäivä 8 h 30 min, työaika siis 8 h ja päälle ruokatauko (joka vähennetään automaattisesti vaikkei pitäisi ruokataukoa lainkaan). Mutta heillä on "korvaukseksi" pekkaset.
Kuulostaa kyllä tosi epäreilulta jos lastenhoitajilla on 8 h päivä ja jos haluaa pitää ruokatauon se pidentää päivää.
Ihan lain mukaan se menee noin. Palkallinen ruokatako tarkoittaa sitä, että on koko ajan lapsiryhmän käytettävissä. Palkaton on ns. omaa aikaa, saa vaikka poistua talosta, joten tietenkin päivä pitenee 30 minuutilla, muutenhan ruokataukoa pitävä saisi parempaa tuntipalkkaa.
Millä muulla alalla kuin hoitopuolella ruokatauko on palkallista aikaa? Kyllä metallimies tai toimistosihteeri voivat pitää taukonsa, mutta sen ajalta ei makseta euroakaan. Päiväkodissa palkkaa saa siitäkin, kun istuu taukotiloissa syömässä. Minusta tuo on melkoinen etu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta joku kotihoidon työntekijä tulee sulle kertomaan, että koska hänkään ei saa koko työpäivänä käydä pissalla, niin ei sunkaan kuule tarvi.
Noh, minä olenkin jo vuosia toitottanut, että Tenat vain pöksyihin töissä niin ei tarvitse wcssä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta kovin kovaa kannata ruveta meteliä pitämään, seurauksena syötte pian omalla ajalla ja työpäivä pitenee 30 minuutilla.
Ei ole tuota pelkoa. Luuletko että työnantaja sallii lastenhoitajien lähtevän työpaikalta puoleksi tunniksi tavoittamattomiin? Hahhah. Sehän tarkoittaisi että pitäisi palkata enemmän lastenhoitajia/opettajia kuin mikä on lain asettama vähimmäismäärä, luuletko, että sellaista tulee koskaan tapahtumaan?
Ja suurin osa päivähoidon ongelmista johtuu nimenomaan tuosta. Laki asettaa vähimmäismäärän työntekijöille ja sitä noudatetaan kuin piru raamattua, sillä seurauksella, että jos joku on lomalla tehdään töitä vajaamiehityksillä (sehän on tilapäinen ylitys nimittäin), tai jos joku sairastuu niin heti on liian vähän työntekijöitä.
Varhaiskasvatuslailla saa näiltä osin pyyhkiä persettä, se oli ihan tuhoontuomittu heti kun sinne laitettiin jotakin idioottimaisia porsaanreikiä, kaikkein pahimpana se "tilapäinen ylitys sallittu" ja tosiaan se, että ei määritetty että työpaikalla olevien hoitajien pitäisi oikeasti olla lasten kanssa, eli kunhan on samassa rakennuksessa tai vaikka muualla koulutuksessa, niin lasketaan läsnäolevaksi eikä näinollen lapsimäärät paperilla ylity.
Sihteeriä ei johtajalle saa, vaikka sille olisi kovasti tarvetta, sihteerin tehtävää hoitaa varajohtaja joka on laskettu ryhmään, mutta joka hyvin harvoin siellä ryhmässä sitten oikeasti kuitenkaan on.
- Lastenhoitaja.
Mistä keksit, että tarvitaan lisää väkeä ruokatauon takia? Säädökset määrittävät lapsiryhmän koon ja hoitajamitoituksen, mutta toki tiedät, että jokaisen hoitajan ei tarvitse olla paikalla klo 6-17.30. Palkaton tauko voi olla varsin hyvin siinä vaiheessa, kun osa-aikaiset ovat lähteneet kotiin ja päväkodissa on laskennallisesti oikea määrä väkeä. Lisäksi palkaton ruokatauko lisää joustoa päivän pituuteen, kun osa voi todella tulla töihin klo 10 ja jatkaa päivää 18.30 asti.
Vierailija kirjoitti:
Millä muulla alalla kuin hoitopuolella ruokatauko on palkallista aikaa? Kyllä metallimies tai toimistosihteeri voivat pitää taukonsa, mutta sen ajalta ei makseta euroakaan. Päiväkodissa palkkaa saa siitäkin, kun istuu taukotiloissa syömässä. Minusta tuo on melkoinen etu!
Niin paitsi ettei saa palkkaa taukotiloissa syömässä olemalla, siitähän tässä koko ketjussa on kyse.
Taukoa ei siis ole. Eikö niilläkin ole mahdollisuus jättää ruokatauko pitämättä joilla siihen on oikeus niin että "lisää työaikaa"? Eli se olisi vähän sama juttu: Syöt sitten siinä samalla kun teet vaikka sihteerinhommia. Kauanko jaksaisit työtäsi ilman sitä taukoa? Miksi pidät sen, jos ei kerran ole pakko?
Lastenhoitajilta ei edes kysytä haluatko vai etkö, vaan sanotaan, että mitään taukoa et SAA pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta kovin kovaa kannata ruveta meteliä pitämään, seurauksena syötte pian omalla ajalla ja työpäivä pitenee 30 minuutilla.
Ei ole tuota pelkoa. Luuletko että työnantaja sallii lastenhoitajien lähtevän työpaikalta puoleksi tunniksi tavoittamattomiin? Hahhah. Sehän tarkoittaisi että pitäisi palkata enemmän lastenhoitajia/opettajia kuin mikä on lain asettama vähimmäismäärä, luuletko, että sellaista tulee koskaan tapahtumaan?
Ja suurin osa päivähoidon ongelmista johtuu nimenomaan tuosta. Laki asettaa vähimmäismäärän työntekijöille ja sitä noudatetaan kuin piru raamattua, sillä seurauksella, että jos joku on lomalla tehdään töitä vajaamiehityksillä (sehän on tilapäinen ylitys nimittäin), tai jos joku sairastuu niin heti on liian vähän työntekijöitä.
Varhaiskasvatuslailla saa näiltä osin pyyhkiä persettä, se oli ihan tuhoontuomittu heti kun sinne laitettiin jotakin idioottimaisia porsaanreikiä, kaikkein pahimpana se "tilapäinen ylitys sallittu" ja tosiaan se, että ei määritetty että työpaikalla olevien hoitajien pitäisi oikeasti olla lasten kanssa, eli kunhan on samassa rakennuksessa tai vaikka muualla koulutuksessa, niin lasketaan läsnäolevaksi eikä näinollen lapsimäärät paperilla ylity.
Sihteeriä ei johtajalle saa, vaikka sille olisi kovasti tarvetta, sihteerin tehtävää hoitaa varajohtaja joka on laskettu ryhmään, mutta joka hyvin harvoin siellä ryhmässä sitten oikeasti kuitenkaan on.
- Lastenhoitaja.
Mistä keksit, että tarvitaan lisää väkeä ruokatauon takia? Säädökset määrittävät lapsiryhmän koon ja hoitajamitoituksen, mutta toki tiedät, että jokaisen hoitajan ei tarvitse olla paikalla klo 6-17.30. Palkaton tauko voi olla varsin hyvin siinä vaiheessa, kun osa-aikaiset ovat lähteneet kotiin ja päväkodissa on laskennallisesti oikea määrä väkeä. Lisäksi palkaton ruokatauko lisää joustoa päivän pituuteen, kun osa voi todella tulla töihin klo 10 ja jatkaa päivää 18.30 asti.
Miksi puhut koko ajan palkattomasta ruokatauosta? Ei sellaista ole hoitoalalla, mutta saa silti käydä taukotiloissa syömässä. Mutta se tarkoittaa sitä, että ruokatauko voi keskeytyä milloin vain.
Ihan sama juttu, kuin sekin ettei kahvitaukokaan ole palkaton.
Kyllä siinä iltapäivällä päivälevon aikaan on useimmissa taloissa aikaa pitää ihan hyvä tauko ja huilia muutenkin. Lapsia makuutetaan tuntitolkulla valveilla sängyissään, jotta tämä mahdollistuisi.
Meillä tes sanoo näin
"Vuorokauden säännöllinen työaika järjestetään 30 minuutin ruokataukoa lukuun ottamatta yhdenjaksoiseksi, ellei muuhun menettelyyn ole perusteltua syytä. Ruokatauko voidaan paikallisesti sopia tunnin pituiseksi.
Mikäli toimihenkilö saa esteettömästi poistua työpaikalta ruokatauon aikana, ei ruokataukoa lueta työaikaan.
Ellei työntekijällä ole mahdollisuutta poistua työpaikalta, on hänellä oikeus työaikana tapahtuvaan, vähintään 20 minuutin ruokataukoon.
Ruokatauko tulee järjestää ainakin niille työpäiville, joiden kesto on yli viisi tuntia."
Eli jos pitää tuon palkattoman ruokatauon, onko työpäivä tällöin 8 h 30 min?
Olen nyt yksityisellä, mutta ollut myös kunnallisella työnantajalla töissä. Myös kunnallisella työantajalla kuului 2 x 10 min kahvitauko ja 1 x 30 min ruokatauko. Päivän pituus oli 8-16 (liukuma 1 h kumpaankin suuntaan.
Miehellä on työpäivä 8 h 30 min, työaika siis 8 h ja päälle ruokatauko (joka vähennetään automaattisesti vaikkei pitäisi ruokataukoa lainkaan). Mutta heillä on "korvaukseksi" pekkaset.
Kuulostaa kyllä tosi epäreilulta jos lastenhoitajilla on 8 h päivä ja jos haluaa pitää ruokatauon se pidentää päivää.