Näin tulet taloudellisesti riippumattomaksi 55-vuotiaana
Mutta kun tahtoo heti nyt.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/138355/Koskinen_Antton.pd…
Sivulta 13: Esimerkkihenkilön tulot verojen ja sivukulujen jälkeen ovat siis
vuodessa 28 000 euroa ja menot 19 600 euroa. Kun tuloista vähennetään menot,
saadaan kyseisen henkilön säästöprosentti, joka olisi 30. Täten säästöön saadaan joka
vuosi 8400 euroa. Taloudelliseen riippumattomuuteen vaadittava summa on 490 000
euroa
Kuten kuviosta 2 huomataan, esimerkkihenkilömme saavuttaisi taloudellisen
riippumattomuuden 30 prosentin säästöprosentilla 28 vuodessa. Aloittamalla esimerkiksi
25-vuotiaana, 30 prosentin säästöasteella työnteon voisi lopettaa jo 53-vuotiaana, eli yli
10 vuotta ennen ennustettua eläkeikää.
Kommentit (29)
Toi pitäisi jakaa jokaiselle koulussa.
Miten tuo tarkoittaa taloudellista riippumattomuutta? Tai siis mitä se taloudellinen riippumattomuus on?
Minulla olisi nyt kasassa tuo 490 000 euroa, joten mitä olen nyt saavuttanut?
Perusdemari selvästikin riemuitsee muiden tienaamien rahojen viemisestä. On mukavaa olla suurella sydämellä päättämässä rahoista, joiden hankintaan ei itse ole osallistunut muutoin kuin korkeintaan kiusantekijänä.
Sossulandiassa homma on tämä-
MInä tulen toimeen 15 000 eurolla vuodessa, tuon verran vähintään saan pääomatuloja. Lisäksi teen kaikenlaista pientä keikkaluonteista, joten ei ole ollut tarvetta selittää verottajalle, millä elän, vaikka en ole koskaan ollut työkkärin asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo tarkoittaa taloudellista riippumattomuutta? Tai siis mitä se taloudellinen riippumattomuus on?
Neljän prosentin nostosääntöä soveltamalla voidaan laskea, kuinka suuren eläkesalkun henkilö tarvitsee voidakseen olla taloudellisesti riippumaton. Salkusta vuosittain tehtävien nostojen täytyy kattaa kyseisen henkilön vuosittaiset menot. Mikäli vuosittaiset menot ovat tiedossa, on tarvittavan rahasumman laskeminen helppoa. Jos kyseisen henkilön menot ovat esimerkiksi 20 000 euroa vuodessa, täytyy eläkesalkussa olla varallisuutta 500 000 euron verran. Neljä prosenttia 500 000 eurosta on 20 000 euroa. Pienemmillä menoilla eläkeportfolion kokonaissumma pienenee, suuremmilla menoilla se kasvaa. Vuosittaisilla menoilla on siis hyvin suuri vaikutus siihen, kuinka paljon varoja eläkeportfolioon, toisinsanoen taloudelliseen riippumattomuuteen, vaaditaan.
Ja tuona aikana ei ostaisi asuntoa, ei vaatteita, ei kävisi kahvilla, ei kampaajalla, ei ostaisi autoa eikä ainakaan matkustelisi. Mutta hei - elämä alkaisi 55v:nä.
Meidän valinta on se että elämme nyt. Nautimme hyvästä ruuasta, matkustelemme jne. Turhuuksiin emme tuhlaa mutta taloon menee jo tuon verran mitä tuosta 19600€:sta tulee per kk. Omaa sentään maksetaan joten jonain päivänä meillä on n 600 000€ "säästöjä" jos vaikka muutamme maasta pois.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuona aikana ei ostaisi asuntoa, ei vaatteita, ei kävisi kahvilla, ei kampaajalla, ei ostaisi autoa eikä ainakaan matkustelisi. Mutta hei - elämä alkaisi 55v:nä.
Meidän valinta on se että elämme nyt. Nautimme hyvästä ruuasta, matkustelemme jne. Turhuuksiin emme tuhlaa mutta taloon menee jo tuon verran mitä tuosta 19600€:sta tulee per kk. Omaa sentään maksetaan joten jonain päivänä meillä on n 600 000€ "säästöjä" jos vaikka muutamme maasta pois.
Aikas monen suomalaisen varallisuus on asunnossa, ja säästämistä sekin on.
Ei se minun mielestä tarkoita kaikesta luopumista.
Sitä voi hyvin matkustella ja ostaa uuden autonkin. Mutta joutuu hiukan ehkä katsomaan kulutustaan jos omat kulutus tavat on sellaiset että kaikki menee mitä tuleekin, riippumatta ihan tulojen määrästä.
.
Ajatus on se että mitoittaa menonsa niin että jää kolmannes säästöön. Ja saavuttaa taloudellisesti riippumattomuuden.
Jokaisen nuoren naisen kannattaa ajatella tuota, näin ettei kerro miehelle että säästää. Terv mummo.
Aika pitkälle meneviä yksinkertaistuksia on kyllä tehty näissä laskelmissa. Historiallinen tuotto osakkeille on ollut keskimäärin sitä ja tätä... Onko se sitä myös tulevaisuudessa? Ansiot vuositasolla ovat x euroa ja menot y euroa. Entä jos tulot laskevat ja vastaavasti menot kasvavat esim. vakavan ja kalliisti hoidettavan sairauden takia? Tai pelkästään tulot laskevat työttömyyden takia? No, onpahan jotain saanut säästöön, mutta näin pitkälle ajanjaksolle tehtyjen suunnitelmien varaan ei kannata laskea mitään, varsinkaan kun työelämä on suuren murroksen edessä tekoälyn ja robotisaation takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neljän prosentin nostosääntöä soveltamalla voidaan laskea, kuinka suuren eläkesalkun henkilö tarvitsee voidakseen olla taloudellisesti riippumaton. Salkusta vuosittain tehtävien nostojen täytyy kattaa kyseisen henkilön vuosittaiset menot. Mikäli vuosittaiset menot ovat tiedossa, on tarvittavan rahasumman laskeminen helppoa. Jos kyseisen henkilön menot ovat esimerkiksi 20 000 euroa vuodessa, täytyy eläkesalkussa olla varallisuutta 500 000 euron verran. Neljä prosenttia 500 000 eurosta on 20 000 euroa. Pienemmillä menoilla eläkeportfolion kokonaissumma pienenee, suuremmilla menoilla se kasvaa. Vuosittaisilla menoilla on siis hyvin suuri vaikutus siihen, kuinka paljon varoja eläkeportfolioon, toisinsanoen taloudelliseen riippumattomuuteen, vaaditaan.
Joo, mutta koska en ole vielä 55-vuotta, minulla pitäisi olla enemmän rahaa kuin tuo ollakseni taloudellisesti riippumaton, eikö?
Elämä nyt ei mene niin kuin suunnittelee. Työ voi mennä useamman kerran ja terveyskin kokonaan. Siinäpä sitten olet työttämänä, eläkkeelle et pääse ja sairastamiseen menee viimeisetkin rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta koska en ole vielä 55-vuotta, minulla pitäisi olla enemmän rahaa kuin tuo ollakseni taloudellisesti riippumaton, eikö?
Ei välttämättä.
Olettaen että menosi pysyvät samana.
Tossa on ajatuksena että pääomaa ei syödä.
Laskelmassa ei ole käytetty varmuuskerrointa, joten täysin tohon ei voine luottaa pelkästään.
Mutta ihan hyvän rahaston ja selkänojan tuokin antaa.
Määrän ja kulutuksensa jokainen saa ja joutuu itse päättään.
Vierailija kirjoitti:
Elämä nyt ei mene niin kuin suunnittelee. Työ voi mennä useamman kerran ja terveyskin kokonaan. Siinäpä sitten olet työttämänä, eläkkeelle et pääse ja sairastamiseen menee viimeisetkin rahat.
Juuri siksi on tärkeää että viisissäkymmenissä saavuttaa taloudellisen riippumattomuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä.
Olettaen että menosi pysyvät samana.
Tossa on ajatuksena että pääomaa ei syödä.
Laskelmassa ei ole käytetty varmuuskerrointa, joten täysin tohon ei voine luottaa pelkästään.
Mutta ihan hyvän rahaston ja selkänojan tuokin antaa.
Määrän ja kulutuksensa jokainen saa ja joutuu itse päättään.
Eläkeläinenhän saa lisäksi eläkettä. Minulla on siihen vielä yli 20 vuotta, jos terveyttä riittää eli siinä mielessä tuo ikä on kyllä ratkaiseva osa yhtälöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikas monen suomalaisen varallisuus on asunnossa, ja säästämistä sekin on.
Ei se minun mielestä tarkoita kaikesta luopumista.
Sitä voi hyvin matkustella ja ostaa uuden autonkin. Mutta joutuu hiukan ehkä katsomaan kulutustaan jos omat kulutus tavat on sellaiset että kaikki menee mitä tuleekin, riippumatta ihan tulojen määrästä.
.
Ajatus on se että mitoittaa menonsa niin että jää kolmannes säästöön. Ja saavuttaa taloudellisesti riippumattomuuden.
Helppo laskutoimitus:
Tuo 1600€/kk netto (19600/12) - ihan peruspalkka monella yksinelävällä työssäkäyvällä ei 2/3 eli mitään säästöön pantavaa ei jää. Pk seudulla tuolla elää juuri ja juuri siedettävästi mutta esim omaa asuntoa ei saa ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi on tärkeää että viisissäkymmenissä saavuttaa taloudellisen riippumattomuuden.
Ota huomioon että työ ja terveys voi mennä vaikka kolmekymppisenä. Siinä ei enää sitten säästellä eikä tavoitella riippumattomuutta
Pääomatuloista vähennetään veroja noin kolmasosa.
Vierailija kirjoitti:
Niin totta! Itse ajattelen, että elän nyt täysillä ja iloitsen elämästäni. Jos käy niin hullusti, että sairastun ja kidun työttömänä tai (surkealle) eläkkeelle en pääsisi koskaan, on onneksi olemassa yläkaapin Beretta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuohon kuitenkin parit kahvikupit ja uusi paita mahdu :D
Onko meillä malttia vaurastua`?