Miksi nuoret salakuvaavat ihmisiä julkisissa liikennevälineissä? Oletko joutunut uhriksi?
Vaikka kuinka useasti olen huomannut jonkun parivaljakon poikia tai tyttöjä, nuoria aikuisia, tirskuvat jollekin kenet ovat selvästi ottaneet silmätikukseen ja sitten salakuvaavat.
Kommentit (240)
Ihmisten kuvaaminen on luvattoman helppoa mutta mihin sitä aikuinen NORMAALI ihminen niitä kuvia sitten levittäis? Että katsokaas kun tässä on ruman ja hassun näköinen nuori mies!
Tuntuu niin oudolta kun itseä ei nuorena kiinnostanut vanhemmat ihmiset ei sitten yhtään. Ja nyt tuntuu että vanhat ihmiset on oikein nuorten luupissa. Ihmetellään kaksoisleukoja, vatsamakkaroita ja ties mitä. Hyi hitto että voi olla vastenmielistä porukkaa - nuoret siis.
Olis kiva nähdä näitä vanhempia ihmisiä kuvaavien nuorten omat vanhemmat ja isovanhemmat.. Varmaan sitten kuvaavat niitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten kuvaaminen on luvattoman helppoa mutta mihin sitä aikuinen NORMAALI ihminen niitä kuvia sitten levittäis? Että katsokaas kun tässä on ruman ja hassun näköinen nuori mies!
Tuntuu niin oudolta kun itseä ei nuorena kiinnostanut vanhemmat ihmiset ei sitten yhtään. Ja nyt tuntuu että vanhat ihmiset on oikein nuorten luupissa. Ihmetellään kaksoisleukoja, vatsamakkaroita ja ties mitä. Hyi hitto että voi olla vastenmielistä porukkaa - nuoret siis.
Niin, eivätkö suomalaisnuoret ole nähneet vatsamakkaroita saunoessaan vanhempiensa ja isovanhempiensa kanssa? Mitä ihmeellistä on siinä, että ihminen vanhenee ja ulkonäkö muuttuu?
Minun nuoruudessani koulukiusaaminen oli julmaa ja ilkeää, mutta nykyään se on varmaan vielä ilkeämpää. Nykynuorilla on vieläpä käytössään teknologiaa, joka mahdollistaa uudenlaisen kiusaamisen.
Tapahtuuko tätä lähinnä pääkaupunkiseudulla ja isoissa kaupungeissa vai muuallakin? Omassa pikkukaupungissani en ole tähän ilmiöön törmännyt (tai sitten en vain ole huomannut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, eivätkö suomalaisnuoret ole nähneet vatsamakkaroita saunoessaan vanhempiensa ja isovanhempiensa kanssa? Mitä ihmeellistä on siinä, että ihminen vanhenee ja ulkonäkö muuttuu?
Minun nuoruudessani koulukiusaaminen oli julmaa ja ilkeää, mutta nykyään se on varmaan vielä ilkeämpää. Nykynuorilla on vieläpä käytössään teknologiaa, joka mahdollistaa uudenlaisen kiusaamisen.
Aivan sairastahan tuo jatkuva ihmisten kyttääminen on. Mielikuvissani menen ja potkaisen naamaan salakuvaajaa, mutta kun eihän niin voi tehdä; normaali työssäkäyvä ihminen. Se on vaan itsekseen herkuteltava ajatuksella että voisi antaa kunnon opetuksen salakuvaajalle.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuuko tätä lähinnä pääkaupunkiseudulla ja isoissa kaupungeissa vai muuallakin? Omassa pikkukaupungissani en ole tähän ilmiöön törmännyt (tai sitten en vain ole huomannut).
Alapa seuraamaan nuorisoa, etenkin poikia/miehiä. Joka kerran kun puhelin on hiukankaan pystyasennossa, voit olettaa että salakuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapa seuraamaan nuorisoa, etenkin poikia/miehiä. Joka kerran kun puhelin on hiukankaan pystyasennossa, voit olettaa että salakuvaa.
Ja jos olet sitä mieltä että sinussa ei ole mitään kuvattavaa niin voi kuule, kyllä on. Nämä haaskalinnut haistavat pelon, arkuuden, jännittyneisyyden ja näkevät kaksoisleuan, silmäpussit, silmälasit, huonot meikit, ohuet hiukset, harmaat hiukset, rypyt, juonteet, ilmeet jne. Kaikki nämä ovat nuoren vittumaisen miehen mielestä naurettavia asioita, etenkin naisessa.
Yhyy hyy hyy vittu joudut snappii max 10sec joku ottaa ss ja runkkaa sun kuvalle xd lsd
abina kirjoitti:
Yhyy hyy hyy vittu joudut snappii max 10sec joku ottaa ss ja runkkaa sun kuvalle xd lsd
yhyyygyy vittu sulle ei runkkaa kukaa vaik kyrpä sun suuhus sopiski paremmi ku mikään. sinä tyhmä tyhmä mies.
Nuori muotityty kirjoitti:
18-vuotias nuori täällä! Minun ystäväpiirissä on ollut tuntemattomien kuvaamista esim. metrossa, mutta onneksi pikkuhiljaa tapa on saatu kitkettyä. Voin kertoa oman kokemuksen perusteella minne kuvat menevät.
Valtaosa kuvista menee snapchattiin, jossa kuvan voi lähettää ystävälle tekstin kera. Snapchatissa on pakko ottaa kuva, jos haluaa puhua kontaktilleen. Keskustelu tapahtuu kuvien avulla siis.
Osa kuvista jää puhelimen galleriaan esim. "reaktiokuviksi", joita käytetään ystävien kanssa keskusteltaessa esim. Whatappin ryhmäkeskusteluissa. Väsyneen salakuvatun kuvaa voi käyttää esimerkiksi, kun keskustelija on väsynyt tai kyllästynyt.
Kolmas on se perinteinen vaihtoehto - kuva otetaan, jos henkilön ulkonäössä on jotain "hauskaa". Kuva voi jäädä vain puhelimen galleriaan tai se lähetetään ystävien naurettavaksi ryhmäkeskusteluun.
Vaihtoehtoja voi olla useampia, mutta nämä toteaisin yleisimmiksi. Jos nuoret hihittävät niin todennäköisesti kyseessä on jompikumpi kahdesta viimeisestä vaihtoehdosta.
Syy voi olla positiivinenkin tosin. Esim. itse syyllistyn salakuvaamiseen, kun tuntemattomalla kadunkulkijalla on asu, joka inspiroi minua enkä uskalla pyytää kuvaa itse henkilöltä.
Sori, mutta kirjoitustyylisi ei ole tämän päivän nuoren tyylistä vaan 30-v. peruspalstalaisen.
Teinit ei vielä tajua, että se on todella loukkaavaa ja jopa laitonta. Tästä pitäisi opettaa koulussa ja kotonakin paljon enemmän. Aika usein ne kuvat menevät Snapchattiin (eivät tallennu kännykkään ellei lähettäjä tallenna erikseen tai vastaanottaja ota screenshottia.)
Eräs keski-ikäinen pariskunta tosin tuli kerran raivoamaan minulle, kun otin kännykän äänet päällä kuvan itsestäni etukameralla, ja satuin istumaan niin, että se takakamera osoitti suoraan heitä. Olin jo ehtinyt lähettää kuvan Snapchatissa, niin en voinut edes todistaa ottaneeni sen kuvan itsestäni. Eli ottakaa myös huomioon se, että ei ne välttämättä teistä ota kuvaa, vaan itsestään sillä takakameralla ja se kamera sattuu osoittamaan teitä kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täähän on todella ihan päivittäistä ja kuvaavat ihan kaikenlaisia ihmisiä. Eniten kuitenkin nuoret pojat naisia, joko mielestään hyvännäköisiä tai sitten rumia. Nuoria ja vanhoja.
Ihmettelen samaa että mitä helvettiä tekevät noilla kuvilla. Sitten kun nämä nuoret saattavat itsekin olla ihan naurettavan näkösiä, eivät vaan sitä itse taida tajuta. Joku laiha runkku poika kuvaa jotain mielestään rumaa vanhempaa naista niin kyllähän se vähän säälittävältä näyttää.
Voin hyvin kuvitella, että postaavat noita kuvia omissa WhatsApp-ryhmissään ja nauraa hekottelevat. Toivottavasti tajuavat muutaman vuoden päästä edes vähän hävetä.
Tuohan on jo hengenvaarallista puuhaa. Ei kenestäkään saa ottaa livekuvaa ja halventaa jossakin pilvipalvelussa suljetussa ryhmässä. Kuvaatte jotakin väärää tyyppiä niin sehän ampuu teidät kuoliaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täähän on todella ihan päivittäistä ja kuvaavat ihan kaikenlaisia ihmisiä. Eniten kuitenkin nuoret pojat naisia, joko mielestään hyvännäköisiä tai sitten rumia. Nuoria ja vanhoja.
Ihmettelen samaa että mitä helvettiä tekevät noilla kuvilla. Sitten kun nämä nuoret saattavat itsekin olla ihan naurettavan näkösiä, eivät vaan sitä itse taida tajuta. Joku laiha runkku poika kuvaa jotain mielestään rumaa vanhempaa naista niin kyllähän se vähän säälittävältä näyttää.
Voin hyvin kuvitella, että postaavat noita kuvia omissa WhatsApp-ryhmissään ja nauraa hekottelevat. Toivottavasti tajuavat muutaman vuoden päästä edes vähän hävetä.
Tuohan on jo hengenvaarallista puuhaa. Ei kenestäkään saa ottaa livekuvaa ja halventaa jossakin pilvipalvelussa suljetussa ryhmässä. Kuvaatte jotakin väärää tyyppiä niin sehän ampuu teidät kuoliaaksi.
Kyllä näiden haaskalintujen silmät on sen verran harjaantuneet ettei ne ketä tahansa kuvaakaan. Isot miehet saa olla rauhassa, mutta toimistotädit ovat tulilinjalla. Harva konttorirotta kantaa asetta..
Vierailija kirjoitti:
Teinit ei vielä tajua, että se on todella loukkaavaa ja jopa laitonta. Tästä pitäisi opettaa koulussa ja kotonakin paljon enemmän. Aika usein ne kuvat menevät Snapchattiin (eivät tallennu kännykkään ellei lähettäjä tallenna erikseen tai vastaanottaja ota screenshottia.)
Eräs keski-ikäinen pariskunta tosin tuli kerran raivoamaan minulle, kun otin kännykän äänet päällä kuvan itsestäni etukameralla, ja satuin istumaan niin, että se takakamera osoitti suoraan heitä. Olin jo ehtinyt lähettää kuvan Snapchatissa, niin en voinut edes todistaa ottaneeni sen kuvan itsestäni. Eli ottakaa myös huomioon se, että ei ne välttämättä teistä ota kuvaa, vaan itsestään sillä takakameralla ja se kamera sattuu osoittamaan teitä kohti.
No kyllä todellakin tajuaa! Sen vuoksihan ne sitä just tekeekin. Eikä ole pelkkä teinien juttu. Myös nuoret ja nuorehkot aikuiset tekee tätä, sekä kaikenikäiset perverssit miehet.
Eikö snapchatissa tm.s voi käräyttää sellaisen, joka käyttää pilkkaavassa tarkoituksessa jonkun kuvaa. Jos tietää kuvauskohteen nimen, ilmoittaa tälle, joka sitten tekee rikosilmoituksen.
Jos joku vastapäätä osoittelee kännyllään, mistä tietää ottaako hän kuvaa sinusta vai selfietä itsestään?
Uhriksi? Ei julkisessa liikennevälineessä kuvaaminen mitään salakuvausta ole. Sinne on yleisölle pääsy, ihan vapaasti saa kuvata.
Vierailija kirjoitti:
Uhriksi? Ei julkisessa liikennevälineessä kuvaaminen mitään salakuvausta ole. Sinne on yleisölle pääsy, ihan vapaasti saa kuvata.
Jos toisen huomaamatta kuvaat niin kyllä se on salakuvaamista. Hyvät tavat ovat voimassa edelleen vaikka julkisissa tiloissa saakin kuvat. Ja jos kuvaa ei oteta pilkkaamistarkoituksessa niin silloinhan ei ole mitään syytä kuvata salaa.
Tuli mieleen, että tulisikohan kyseeseen myös kotirauhan häirintä? Olen kuullut tapauksista, että ei-toivottuja puheluita ja viestejä on tutkittu kotirauhan häirintänä. Nykyään nuo kyllä menisivät pikemminkin vainoaminen-nimikkeen alle, mutta tuli vain mieleen.